Voor de kern Slek is een nieuw bestemmingsplan opgesteld in het kader van de wettelijk vereiste actualisering van bestemmingsplannen
(in casu de bestemmingsplannen ‘Slek’, ‘Slek 1e herziening’, ‘Buitengebied’ (ged.), ‘Rutsekovenstraat’, ‘Holthuijsenweg’ en ‘Buitengebied Echt’ (ged)). Daarbij is ook aandacht
besteed aan uniformering en standaardisering van planologische regelgeving. De gemeenteraad van Echt-Susteren heeft dit bestemmingsplan
in zijn openbare vergadering van 10 februari 2010 vastgesteld.
Het nieuwe bestemmingsplan is in hoofdzaak een beheersplan waarbij, uitgaande van de bestaande situatie (bebouwing en gebruik),
een actualisatie van het vigerende planologische regime plaats vindt. In het bestemmingsplan zijn in dat verband eerder verleende
vrijstellingen verwerkt.
Het plangebied wordt begrensd door Slekkerstraat, Dijkveldstraat, Hoogstraat en Marktsingel (globaal de huidige woonkern Slek
en omgeving).
Bij de vaststelling zijn een aantal wijzigingen aangebracht ten opzichte van het ontwerpbestemmingsplan zoals dat met ingang
van 12 juni 2009 gedurende zes weken ter inzage heeft gelegen. Deze wijzigingen hebben onder meer betrekking op archeologische
monumenten, de correcte benaming van het bestemmingsplan en tekstuele en redactionele wijzigingen.
Het vastgestelde bestemmingsplan ligt met bijbehorende stukken vanaf 19 maart 2009 gedurende zes weken ter inzage in het gemeentehuis,
Nieuwe Markt 55 te Echt en wel op maandag van 9.00 uur tot 20.00 uur, op dinsdag van 9.00 uur tot 13.00 uur en op woensdag
tot en met vrijdag van 9.00 uur tot 17.00 uur. Voorts kan het bestemmingsplan via de website van de gemeente Echt-Susteren
(www.Echt-Susteren.nl) ingezien worden.
Gedurende de termijn van terinzagelegging kunnen belanghebbenden die tijdig een zienswijze bij de gemeenteraad kenbaar hebben
gemaakt en belanghebbenden die aantonen hiertoe redelijkerwijs niet in staat te zijn geweest, tegen het vastgestelde bestemmingsplan
beroep instellen bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State, postbus 20019, 2500 EA ’s-Gravenhage. Beroepschriften
dienen in tweevoud bij de Afdeling Bestuursrechtspraak te worden ingediend.
Zij die beroep instellen kunnen gedurende de genoemde termijn ook een verzoek om voorlopige voorziening indienen bij de voorzitter
van deze Afdeling.
Het besluit van de gemeenteraad treedt in werking met ingang van de dag na die waarop de beroepstermijn afloopt. Indien gedurende
de beroepstermijn een verzoek om voorlopige voorziening wordt gedaan, wordt de inwerkingtreding opgeschort totdat op dat verzoek
is beslist.