Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum ondertekening |
---|---|---|---|---|
Ministerie van Verkeer en Waterstaat | Staatscourant 2010, 3864 | Besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum ondertekening |
---|---|---|---|---|
Ministerie van Verkeer en Waterstaat | Staatscourant 2010, 3864 | Besluiten van algemene strekking |
9 maart 2010
Nr. CEND/HDJZ-2010/259 sector LUV
De Minister van Verkeer en Waterstaat,
Handelende in overeenstemming met de Staatssecretaris van de Defensie,
Gelet op de artikelen 3, 7, 8, 10, 12, 44a en 49 van het Luchtverkeersreglement;
Besluit:
De Regeling navigatie- en telecommunicatie-installaties wordt als volgt gewijzigd:
A
Artikel 1, onderdeel NSA Amsterdam, komt te luiden:
bijzonder luchtverkeersgebied zoals opgenomen in bijlage A bij de Regeling luchtverkeersdienstverlening, onder verwijzing naar de luchtvaartgids, volume I, hoofdstuk ENR 6 (North Sea Area Amsterdam);.
B
Na artikel 7 wordt een artikel ingevoegd, luidende:
1. Onverminderd de in het betrokken luchtruim geldende regels, is het voeren van een Mode S SSR-transponder verplicht voor alle luchtvaartuigen die gebruik maken van een Transponder Mandatory Zone als opgenomen in bijlage G1 bij de Regeling luchtverkeersdienstverlening.
2. Het eerste lid is binnen onderstaande gebieden van maandag tot en met vrijdag en op nationale feestdagen tussen 09.00–17.00 uur plaatselijke tijd niet van toepassing op schermzweeftoestellen en zeilvliegtuigen:
a. TMZ A | Van 1200 ft AMSL tot FL45 |
b. TMZ B | Van 1200 ft AMSL tot FL45 |
c. TMZ C | Van 1200 ft AMSL ot FL45 |
d. TMZ D | Van 1200 ft AMSL tot 2500 ft AMSL |
e. TMZ E | Van 1200 ft AMSL tot FL45 |
f. TMZ Eelde | Van 1200 ft AMSL tot 1500 ft AMSL |
g. TMZ G1 | Van 1200 ft AMSL tot FL45 |
h. TMZ Maastricht | Van 1200 ft AMSL tot 1500 ft AMSL |
i. TMZ Rotterdam | Van 1200 ft AMSL tot 2500 ft AMSL |
De Regeling luchtverkeersdienstverlening wordt als volgt gewijzigd:
A
Artikel 1 wordt als volgt gewijzigd:
1. Het onderdeel North Sea Area Amsterdam (NSA Amsterdam) komt te luiden:
bijzonder luchtverkeersgebied zoals opgenomen in bijlage A, onder verwijzing naar de luchtvaartgids, volume I, hoofdstuk ENR 6;.
2. Het onderdeel Transponder Mandatory Zone (TMZ) komt te luiden:
bijzonder luchtverkeersgebied waarin het gebruik van een werkende SSR-transponder op basis van de Regeling navigatie- en telecommunicatie-installaties verplicht is gesteld;.
B
Artikel 2, eerste lid, wordt als volgt gewijzigd:
1. In onderdeel b wordt ‘Oost’ vervangen door: Oost 1.
2. Na verlettering van de onderdelen c tot en met g tot d tot en met h wordt een onderdeel ingevoegd, luidende:
c. Amsterdam CTA Oost 2;
C
Artikel 4, tweede lid, en de aanduiding ‘1’ voor de tekst vervallen.
D
Artikel 7d wordt als volgt gewijzigd:
1. In het opschrift vervalt: en Special Rules Zones Veendam.
2. Het derde, vierde, vijfde, tiende en elfde lid vervallen.
3. In het zevende en achtste lid vervalt telkens: en SRZ A en B.
4. In het twaalfde lid vervalt telkens: en SRZ.
5. Het zesde tot en met negende lid en het twaalfde lid worden vernummerd tot het derde tot het met zevende lid.
E
Artikel 9 komt te luiden:
F
In de artikelen 11, eerste lid, onderdeel b, en 18, tabel, wordt ‘Amsterdam CTA’s Oost’ telkens vervangen door: Amsterdam CTA’s Oost 1, Oost 2.
G
Artikel 22 komt te luiden:
In afwijking van artikel 44, eerste lid, onder b, van het Luchtverkeersreglement, wordt bepaald dat, indien het vliegzicht ten minste 5 km bedraagt en vrij van wolken wordt gevlogen, het is toegestaan een VFR-vlucht uit te voeren in het gebied dat deel uitmaakt van de Schiphol TMA 1, met een ondergrens van 457,5 m (1500 ft) MSL en een bovengrens van 1067,5 m (3500 ft) MSL, en lateraal begrensd door de volgende posities:
52°34'52.74"NB 005°32'28.90"OL; 52°25'45.00"NB 005°40'52.00"OL; 52°22'41.00"NB 005°40'05.00"OL; 52°20'51.90"NB 005°38'39.41"OL; 52°22'00.14"NB 005°36'27.66"OL;
52°21'46.58"NB 005°35'07.08"OL; 52°22'03.77"NB 005°33'50.57"OL; 52°24'07.34"NB 005°30'11.37"OL; 52°26'35.32"NB 005°26'17.41"OL; 52°27'34.70"NB 005°25'04.04"OL;
52°28'24.98"NB 005°25'01.68"OL; 52°29'37.13"NB 005°23'58.46"OL; 52°30'52.37"NB 005°26'15.20"OL; 52°31'50.07"NB 005°26'06.20"OL; 52°32'05.19"NB 005°26'50.08"OL;
52°33'07.12"NB 005°27'33.84"OL; 52°33'13.67"NB 005°29'45.72"OL; naar de beginpositie.
H
De bijlagen C, D, E, F, G, opschrift en onderdeel 4, G1, H en I behorende bij de Regeling luchtverkeersdienstverlening worden vervangen door de bijlagen C, D, E, F, G, opschrift en onderdeel 4, G1, H en I zoals opgenomen in de bijlage behorende bij deze regeling.
De Regeling gebruik hoogtemeter wordt als volgt gewijzigd:
A
Artikel 4 komt te luiden:
B
Artikel 5 wordt als volgt gewijzigd:
1. Het eerste lid, onderdelen c en d, komen te luiden:
c. ASR North Sea South;
d. ASR North Sea North.
2. Het derde lid komt te luiden:
3. Het KNMI stelt ten minste elk uur de regionale QNH van de onderstaande gebieden vast en meldt deze zo snel mogelijk aan de betreffende verlener van luchtverkeersdiensten:
a. luchthaven Schiphol;
b. luchthaven Maastricht Aachen;
c. lichteiland Goeree;
d. platform F16-A.
C
In de artikelen 6 en 8 wordt ‘het luchtvaartterrein’ telkens vervangen door ‘de luchthaven’ en wordt ‘tenminste’ telkens vervangen door: ten minste.
Deze regeling zal met de toelichting de Staatscourant worden geplaatst.
De Minister van Verkeer en Waterstaat,
C.M.P.S. Eurlings.
Luchtverkeersroutes | ||
---|---|---|
ENR 3.1-1/2 | d.d. 22 november 2007 | Lower ATS Routes |
ENR 3.1-3 | d.d. 12 april 2007 | Lower ATS Routes |
ENR 3.1-4 | d.d. 10 april 2008 | Lower ATS Routes |
ENR 3.1-5/6 | d.d. 12 april 2007 | Lower ATS Routes |
ENR 3.1-7 | d.d. 10 april 2008 | Lower ATS Routes |
ENR 3.1-8 | d.d. 15 maart 2007 | Lower ATS Routes |
ENR 3.1-9/37 | d.d. 11 maart 2010 | Lower ATS Routes |
ENR 3.2-1 | d.d. 10 april 2008 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-2 | d.d. 5 juni 2008 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-3 | d.d. 12 april 2007 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-4 | d.d. 10 april 2008 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-5/6 | d.d. 12 april 2007 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-7 | d.d. 22 november 2007 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-8 | d.d. 15 maart 2007 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-9 | d.d. 10 april 2008 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-10 | d.d. 12 april 2007 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-11 | d.d. 11 maart 2010 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-12 | d.d. 22 november 2007 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-13 | d.d. 10 april 2008 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-14 | d.d. 30 juli 2009 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-15 | d.d. 13 maart 2008 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-16 | d.d. 15 maart 2007 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-17 | d.d. 10 april 2008 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-18 | d.d. 5 juni 2008 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-19 | d.d. 10 april 2008 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-20 | d.d. 19 november 2009 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-21/22 | d.d. 10 april 2008 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-23 | d.d. 12 april 2007 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-24 | d.d. 22 november 2007 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-25 | d.d. 11 maart 2010 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-26 | d.d. 12 april 2007 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-27-43 | d.d. 11 maart 2010 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-44/56 | d.d. 5 juni 2008 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-57 | d.d. 11 februari 2010 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-58/59 | d.d. 5 juni 2008 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-60 | d.d. 11 maart 2010 | Upper ATS Routes |
ENR 6-3.1 | d.d. 11 maart 2010 | ATS Routes |
Helicopter Main Routes/Helicopter Protection Zones/Helicopter Traffic Zones | ||
---|---|---|
ENR 3.4-1 | d.d. 23 november 2006 | Helicopter Routes |
ENR 3.4-2 | d.d. 20 december 2007 | Helicopter Routes |
ENR 3.4-3 | d.d. 12 maart 2009 | Helicopter Routes |
ENR 3.4-4/8 | d.d. 22 november 2007 | Helicopter Routes |
ENR 3.4-9/10 | d.d. 20 december 2007 | Helicopter Routes |
ENR 3.4-11/20 | d.d. 22 november 2007 | Helicopter Routes |
ENR 3.4-21/22 | d.d. 23 november 2006 | Helicopter Routes |
ENR 3.4-23 | d.d. 10 april 2008 | Helicopter Routes |
ENR 6-3.3 | d.d. 11 maart 2010 | North Sea Operations |
Plaatselijke luchtverkeersleidingsgebieden | ||
---|---|---|
AD 2.EHAM-8 | d.d. 11 maart 2010 | EHAM AD 2.17 ATS Airspace |
AD 2.EHBK-5 | d.d. 12 maart 2009 | EHBK AD 2.17 ATS Airspace |
AD 2.EHGG-5 | d.d. 2 juli 2009 | EHGG AD 2.17 ATS Airspace |
AD 2.EHRD-5 | d.d. 12 maart 2009 | EHRD AD 2.17 ATS Airspace |
ENR 2.1-11 | d.d. 12 maart 2009 | Deelen control Zone |
ENR 2.1-11 | d.d. 12 maart 2009 | De Peel control Zone |
ENR 2.1-12 | d.d. 12 maart 2009 | Gilze-Rijen control Zone |
ENR 2.1-12 | d.d. 12 maart 2009 | Leeuwarden control Zone |
ENR 2.1-13 | d.d. 12 maart 2009 | Volkel control Zone |
ENR 2.1-13 | d.d. 12 maart 2009 | Woensdrecht control Zone |
ENR 2.1-12 | d.d. 12 maart 2009 | Kleine-Brogel control Zone 2 |
ENR 2.1-12 | d.d. 12 maart 2009 | Niederrhein control Zone |
Aerodrome Traffic Zones | ||
---|---|---|
ENR 5.1-11/12 | d.d. 11 maart 2010 | Military ATZs |
a) De laterale grenzen van de ATZ Veendam wordt gevormd door de lijnen tussen de posities: 53°04’15”NB 006°48’52”OL langs een boog van een cirkel met een straal van 0,88 nautische mijlen gecentreerd rond positie 53°05’04”NB 006°49’25”OL, 53°05’14”NB 006°50’51”OL, 53°04’46”NB 006°51’00”OL, 53°04’44”NB 006°52’58”OL, 53°03’51”NB 006°52’25”OL, 53°03’03”NB 006°51’12”OL, 53°03’23”NB 006°50’14”OL, 53°04’15”NB 006°48’52”OL.
b) De ATZ Veendam heeft een ondergrens vanaf de grond en een bovengrens van 1500 voet boven gemiddeld zeeniveau.
ATZ Veendam
a. TMZ A | – De laterale begrenzing komt overeen met de Nieuw Milligen TMA A. |
– De ondergrens is FL 065. | |
b. TMZ C | – De laterale begrenzing komt overeen met de Nieuw Milligen TMA C. |
– De ondergrens is FL 065 | |
c. TMZ D | – De laterale begrenzing is gelijk aan de Nieuw Milligen TMA D en omvat niet het luchtruim onder de Schiphol TMA 3, 4 en 5. |
– De ondergrens is 2500 ft AMSL. | |
– Laterale begrenzing van Malden: Vanaf de kruising van de snelweg A50 met de rivier de Neder-Rijn de zuidelijke rivieroever van de Neder-Rijn naar het oosten volgen tot aan de Amsterdam FIR grens, vervolgens via de Amsterdam FIR grens naar het zuiden tot aan 51°44’35”00 N herkenbaar als het midden van het bosgebied oost van de grens, vanaf 51°44’35”00 N een lijn langs radiaal 270 naar de Volkel CTR, via de noordelijke begrenzing van de Volkel CTR naar de snelweg A50 en vervolgens via de snelweg A50 naar het noorden tot aan de kruising met de rivier de Neder-Rijn. | |
d. TMZ E | – De laterale begrenzing komt overeen met de Nieuw Milligen TMA E. |
– De ondergrens is FL065. | |
e. TMZ Eelde | – De laterale begrenzing komt overeen met de Eelde TMA |
– De ondergrens is 1500 ft AMSL. | |
f. TMZ Maastricht | – De laterale begrenzing komt overeen met de Maastricht TMA 1 en 2, met uitzondering van de Schinveldgebieden op bepaalde tijden. |
– De ondergrens is 1500 ft AMSL. | |
g. TMZ Rotterdam | – De laterale begrenzing in het noorden, oosten en westen is gelijk aan de buitenste contouren van de Rotterdam TMA 1, 2 en 3. De zuidelijke begrenzing van TMA 1 en 2 is vervangen door de waters Hollandsch Diep en Grevelingen te definiëren als rechte lijnen tussen de co-ordinaten: 51°43’11”N 004°41’50”E; 51°38’38”N 004°23’46”E; 51°38’42”N 004°19’24”E; 51°42’55”N 004°01’05”E; 51°45’28”N 003°59’10”E; 51°45’28”N 003°37’37”E. |
– De ondergrens is 2500 ft AMSL. |
a. TMZ A | – De laterale begrenzing komt overeen met de Nieuw Milligen TMA A. |
– De ondergrens is 1200 voet AMSL. | |
b. TMZ B | – De laterale begrenzing komt overeen met de Nieuw Milligen TMA B en omvat ook het luchtruim onder de Schiphol TMA 3, 4 en 5. |
– De ondergrens is 1200 voet AMSL. | |
c. TMZ C | – De laterale begrenzing komt overeen met de Nieuw Milligen TMA C. |
– De ondergrens is 1200 voet AMSL. | |
d. TMZ D | – De laterale begrenzing is gelijk aan de Nieuw Milligen TMA D en omvat niet het luchtruim onder de Schiphol TMA 3, 4 en 5. |
– De ondergrens is 1200 voet AMSL. | |
e. TMZ E | – De laterale begrenzing komt overeen met de Nieuw Milligen TMA E. |
– De ondergrens is 1200 voet AMSL. | |
f. TMZ Eelde | – De laterale begrenzing komt overeen met de TMA Eelde |
– De ondergrens is 1200 voet AMSL. | |
g. TMZ G1 | – De laterale begrenzing komt overeen met de Nieuw Milligen TMA G1. |
– De ondergrens is1200 voet AMSL. | |
h. TMZ Maastricht | – De laterale begrenzing komt overeen met de Maastricht TMA 1 en 2, met uitzondering van de Schinveldgebieden op bepaalde tijden.. |
– De ondergrens is1200 voet AMSL. | |
i. TMZ Rotterdam | – De laterale begrenzing in het noorden, oosten en westen is gelijk aan de buitenste contouren van de Rotterdam TMA 1, 2 en 3. De zuidelijke begrenzing van TMA 1 en 2 is vervangen door de wateren Hollandsch Diep en Grevelingen te definiëren als rechte lijnen tussen de co-ordinaten: 51°43’11”N 004°41’50”E; 51°38’38”N 004°23’46”E; 51°38’42”N 004°19’24”E; 51°42’55”N 004°01’05”E; 51°45’28”N 003°59’10”E; 51°45’28”N 003°37’37”E. |
– De ondergrens is1200 voet AMSL. |
Shaded Area
Luchtvaartterrein Ameland (EHAL) | ||
---|---|---|
AD 2.EHAL-4 | d.d. 22 oktober 2009 | Flight procedures |
AD 2.EHAL-VAC | d.d. 17 december 2009 | Visual approach chart |
Luchtvaartterrein Schiphol (EHAM) | ||
---|---|---|
AD 2.EHAM-18 | d.d. 22 oktober 2009 | Noise abatement procedures |
AD 2.EHAM-19 | d.d. 12 maart 2009 | Noise abatement procedures |
AD 2.EHAM-21 | d.d. 2 juli 2009 | Instrument departure procedures Schiphol Airport |
AD 2.EHAM-22/43 | d.d. 11 maart 2010 | Instrument departure procedures Schiphol Airport |
AD 2.EHAM-43/45 | d.d. 11 maart 2010 | VFR flight procedures Schiphol Airport |
AD 2.EHAM-SID-OVERVIEW | d.d. 11 maart 2010 | Standard instrument departure chart |
AD 2.EHAM-SID-04 | d.d. 11 maart 2010 | Standard instrument departure chart RWY 04 |
AD 2.EHAM-SID-06 | d.d. 11 maart 2010 | Standard instrument departure chart RWY 06 |
AD 2.EHAM-SID-SUP-06 | d.d. 11 maart 2010 | Standard instrument departure chart RWY 06 supplementary |
AD 2.EHAM-SID-09 | d.d. 11 maart 2010 | Standard instrument departure chart RWY 09 |
AD 2.EHAM-SID-18C | d.d. 11 maart 2010 | Standard instrument departure chart RWY 18C |
AD 2.EHAM-SID-18L | d.d. 11 maart 2010 | Standard instrument departure chart RWY 18L |
AD 2.EHAM-SID-22 | d.d. 11 maart 2010 | Standard instrument departure chart RWY 22 |
AD 2.EHAM-SID-24 | d.d. 11 maart 2010 | Standard instrument departure chart RWY 24 |
AD 2.EHAM-SID-27 | d.d. 11 maart 2010 | Standard instrument departure chart RWY 27 |
AD 2.EHAM-SID-36C | d.d. 11 maart 2010 met uitzondering van IVLUT1W | Standard instrument departure chart RWY 36C |
AD 2.EHAM-SID-36L | d.d. 11 maart 2010 met uitzondering van LUNIX1V | Standard instrument departure chart RWY 36L |
AD 2.EHAM-SID-SUP-36L | d.d. 11 maart 2010 met uitzondering van LUNIX1Z | Standard instrument departure chart RWY 36L supplementary |
AD 2.EHAM-STAR.1 | d.d. 30 juli 2009 | Standard arrival chart |
AD 2.EHAM-STAR.2 | d.d. 30 juli 2009 | Standard arrival chart |
AD 2.EHAM-IAC-06.1 | d.d. 2 juli 2009 | Instrument approach chart RWY 06 ILS and SOKSI APCH |
AD 2.EHAM-IAC-06.2 | d.d. 2 juli 2009 | Instrument approach chart RWY 06 RNAV night transitions |
AD 2.EHAM-IAC-06.3 | d.d. 2 juli 2009 | Instrument approach chart RWY 06 NDB/DME |
AD 2.EHAM-IAC-09.1 | d.d. 2 juli 2009 | Instrument approach chart RWY 09 VOR/DME |
AD 2.EHAM-IAC-18C.1 | d.d. 2 juli 2009 | Instrument approach chart RWY 18C ILS and REGSU APCH |
AD 2.EHAM-IAC-18C.2 | d.d. 2 juli 2009 | Instrument approach chart RWY 18C NDB/DME |
AD 2.EHAM-IAC-18R.1 | d.d. 2 juli 2009 | Instrument approach chart RWY 18R ILS and NIRSI APCH |
AD 2.EHAM-IAC-18R.2 | d.d. 2 juli 2009 | Instrument approach chart RWY 18R RNAV night transitions |
AD 2.EHAM-IAC-18R.3 | d.d. 2 juli 2009 | Instrument approach chart RWY 18R VOR/DME AMS |
AD 2.EHAM-IAC-18R.4 | d.d. 2 juli 2009 | Instrument approach chart RWY 18R SRE |
AD 2.EHAM-IAC-22.1 | d.d. 17 december 2009 | Instrument approach chart RWY 22 ILS |
AD 2.EHAM-IAC-22.2 | d.d. 2 juli 2009 | Instrument approach chart RWY 22 SRE |
AD 2.EHAM-IAC-24.1 | d.d. 2 juli 2009 | Instrument approach chart RWY 24 VOR/DME PAM |
AD 2.EHAM-IAC-27.1 | d.d. 2 juli 2009 | Instrument approach chart RWY 27 ILS |
AD 2.EHAM-IAC-27.2 | d.d. 2 juli 2009 | Instrument approach chart RWY 27 VOR/DME |
AD 2.EHAM-IAC-36C.1 | d.d. 2 juli 2009 | Instrument approach chart RWY 36C ILS and LOMKO APCH |
AD 2.EHAM-IAC-36C.2 | d.d. 2 juli 2009 | Instrument approach chart RWY 36C VOR/DME |
AD 2.EHAM-IAC-36R.1 | d.d. 2 juli 2009 | Instrument approach chart RWY 36R ILS and MONUT APCH |
AD 2.EHAM-IAC-36R.2 | d.d. 2 juli 2009 | Instrument approach chart RWY 36R NDB/DME |
AD 2.EHAM-IAC-MISC | d.d. 2 juli 2009 | Instrument approach chart SRE |
AD 2.EHAM-VAC.1 | d.d. 11 maart 2010 | Visual approach chart |
AD 2.EHAM-VAC.2 | d.d. 12 maart 2009 | Visual approach chart VFR traffic circuits |
Luchtvaartterrein Budel (EHBD) | ||
---|---|---|
AD 2.EHBD-5/6 | d.d. 24 september 2009 | Instrument departure procedures Budel/Kempen Airport |
AD 2.EHBD-7 | d.d. 11 maart 2010 | Instrument departure procedures Budel/Kempen Airport |
AD 2.EHBD-8 | d.d. 10 april 2008 | Instrument departure procedures Budel/Kempen Airport |
AD 2.EHBD-9 | d.d. 11 maart 2010 | Instrument departure procedures Budel/Kempen Airport |
AD 2.EHBD-9/10 | d.d. 11 maart 2010 | VFR flight procedures Budel/Kempen Airport |
AD 2.EHBD-SID-OVERVIEW | d.d. 11 maart 2010 | Standard instrument departure chart |
AD 2.EHBD-SID-03 | d.d. 11 maart 2010 | Standard instrument departure chart RWY 03 |
AD 2.EHBD-SID-21 | d.d. 11 maart 2010 | Standard instrument departure chart RWY 21 |
AD 2.EHBD-STAR | d.d. 24 september 2009 | Standard arrival chart |
AD 2.EHBD-VAC.1 | d.d. 11 maart 2010 | Visual approach chart |
AD 2.EHBD-VAC.2 | d.d. 24 september 2009 | Visual approach chart VFR traffic circuits |
Luchtvaartterrein Maastricht Aachen (EHBK) | ||
---|---|---|
AD 2.EHBK-7 | d.d. 28 augustus 2008 | Instrument departure procedures Maastricht Aachen Airport |
AD 2.EHBK-8 | d.d. 15 januari 2009 | Instrument departure procedures Maastricht Aachen Airport |
AD 2.EHBK-9/10 | d.d. 11 maart 2010 | Instrument departure procedures Maastricht Aachen Airport |
AD 2.EHBK-10/16 | d.d. 11 maart 2010 | Instrument approach procedures Maastricht Aachen Airport |
AD 2.EHBK-17 | d.d. 2 juli 2009 | VFR flight procedures Maastricht Aachen Airport |
AD 2.EHBK-18 | d.d. 3 juli 2008 | VFR flight procedures Maastricht Aachen Airport |
AD 2.EHBK-SID-OVERVIEW | d.d. 11 maart 2010 | Standard instrument departure chart |
AD 2.EHBK-SID-03 | d.d. 11 maart 2010 | Standard instrument departure chart RWY 03 |
AD 2.EHBK-SID-21 | d.d. 11 maart 2010 | Standard instrument departure chart RWY 21 |
AD 2.EHBK-STAR.1 | d.d. 20 december 2007 | Standard arrival chart |
AD 2.EHBK-STAR.2 | d.d. 24 september 2009 | Standard arrival chart |
AD 2.EHBK-IAC-03.1 | d.d. 24 september 2009 | Instrument approach chart RWY 03 ILS/DME and BEMTI approach |
AD 2.EHBK-IAC-03.2 | d.d. 24 september 2009 | Instrument approach chart RWY 03 BAXIM, BOBMO, MODRU, OLNO, RUMER and OSGOS RNAV transitions |
AD 2.EHBK-IAC-03.3 | d.d. 24 september 2009 | Instrument approach chart RWY 03 NDB/DME and BEMTI approach |
AD 2.EHBK-IAC-03.4 | d.d. 24 september 2009 | Instrument approach chart RWY 03 SRE |
AD 2.EHBK-IAC-21.1 | d.d. 24 september 2009 | Instrument approach chart RWY 21 ILS/DME |
AD 2.EHBK-IAC-21.2 | d.d. 24 september 2009 | Instrument approach chart RWY 21 BAXIM, BOBMO, MODRU, OLNO, RUMER and OSGOS RNAV transitions |
AD 2.EHBK-IAC-21.3 | d.d. 24 september 2009 | Instrument approach chart RWY 21 NDB/DME |
AD 2.EHBK-IAC-21.4 | d.d. 24 september 2009 | Instrument approach chart RWY 21 SRE |
AD 2.EHBK-VAC.1 | d.d. 11 maart 2010 | Visual approach chart |
AD 2.EHBK-VAC.2 | d.d. 13 maart 2008 | Visual approach chart visual traffic circuits for light ACFT |
Luchtvaartterrein Drachten (EHDR) | ||
---|---|---|
AD 2.EHDR-4 | d.d. 10 april 2008 | VFR Flight procedures and regulations |
AD 2.EHDR-VAC | d.d. 27 augustus 2009 | Visual approach chart |
Luchtvaartterrein Eelde (EHGG) | ||
---|---|---|
AD 2.EHGG-7/11 | d.d. 11 maart 2010 | Instrument departure procedures Eelde Airport |
AD 2.EHGG-11 | d.d. 11 maart 2010 | Instrument approach procedures Eelde Airport |
AD 2.EHGG-12/13 | d.d. 24 september 2009 | Instrument approach procedures Eelde Airport |
AD 2.EHGG-15/16 | d.d. 24 september 2009 | VFR flight procedures Eelde Airport |
AD 2.EHGG-SID-OVERVIEW | d.d. 11 maart 2010 | Standard instrument departure chart |
AD 2.EHGG-SID-05 | d.d. 11 maart 2010 | Standard instrument departure chart RWY 05 |
AD 2.EHGG-SID-23 | d.d. 11 maart 2010 | Standard instrument departure chart RWY 23 |
AD 2.EHGG-STAR | d.d. 13 maart 2008 | Standard arrival chart |
AD 2.EHGG-IAC-05.1 | d.d. 18 december 2008 | Instrument approach chart RWY 05 VOR/DME |
AD 2.EHGG-IAC-05.2 | d.d. 18 december 2008 | Instrument approach chart RWY 05 NDB |
AD 2.EHGG-IAC-23.1 | d.d. 17 december 2009 | Instrument approach chart RWY 23 ILS |
AD 2.EHGG-IAC-23.2 | d.d. 12 februari 2009 | Instrument approach chart RWY 23 VOR/DME |
AD 2.EHGG-IAC-23.3 | d.d. 18 december 2008 | Instrument approach chart RWY 23 NDB |
AD 2.EHGG-IAC-MISC | d.d. 23 oktober 2008 | Instrument approach chart all RWYs SRE |
AD 2.EHGG-VAC.1 | d.d. 11 maart 2010 | Visual approach chart |
AD 2.EHGG-VAC.2 | d.d. 13 maart 2008 | Visual approach chart VFR traffic circuits RWY 01/19 |
AD 2.EHGG-VAC.3 | d.d. 13 maart 2008 | Visual approach chart VFR traffic circuits RWY 05/23 |
Luchtvaartterrein Hoogeveen (EHHO) | ||
---|---|---|
AD 2.EHHO-4 | d.d. 10 april 2008 | Flight procedures |
AD 2.EHHO-VAC | d.d. 13 maart 2008 | Visual approach chart |
Luchtvaartterrein Hilversum (EHHV) | ||
---|---|---|
AD 2.EHHV-4 | d.d. 12 maart 2009 | Flight procedures |
AD 2.EHHV-VAC.1 | d.d. 11 maart 2010 | Visual approach chart |
AD 2.EHHV-VAC.2 | d.d. 11 maart 2010 | Visual approach chart |
Luchtvaartterrein Lelystad (EHLE) | ||
---|---|---|
AD 2.EHLE-6 | d.d. 7 mei 2009 | Instrument departure procedures Lelystad Aerodrome |
AD 2.EHLE-7 | d.d. 11 maart 2010 | Instrument departure procedures Lelystad Aerodrome |
AD 2.EHLE-7 | d.d. 11 maart 2010 | Instrument approach procedures Lelystad Aerodrome |
AD 2.EHLE-8 | d.d. 11 maart 2010 | Instrument approach procedures Lelystad Aerodrome |
AD 2.EHLE-9 | d.d. 11 maart 2010 | Instrument approach procedures Lelystad Aerodrome |
AD 2.EHLE-9/10 | d.d. 11 maart 2010 | VFR flight procedures Lelystad Aerodrome |
AD 2.EHLE-SID-OVERVIEW | d.d. 11 maart 2010 | Standard instrument departure chart |
AD 2.EHLE-SID-05 | d.d. 11 maart 2010 | Standard instrument departure chart RWY 05 |
AD 2.EHLE-SID-23 | d.d. 11 maart 2010 | Standard instrument departure chart RWY 23 |
AD 2.EHLE-STAR | d.d. 27 augustus 2009 | Standard arrival chart |
AD 2.EHLE-IAC-05.1 | d.d. 27 augustus 2009 | Instrument approach chart RWY 05 NDB/DME |
AD 2.EHLE-IAC-05.2 | d.d. 27 augustus 2009 | Instrument approach chart RWY 05 NDB |
AD 2.EHLE-IAC-23.1 | d.d. 27 augustus 2009 | Instrument approach chart RWY 23 NDB/DME |
AD 2.EHLE-IAC-23.2 | d.d. 27 augustus 2009 | Instrument approach chart RWY 23 NDB |
AD 2.EHLE-VAC | d.d. 27 augustus 2009 | Visual approach chart RWY 05/23 and MLA RWY |
Luchtvaartterrein Midden Zeeland (EHMZ) | ||
---|---|---|
AD 2.EHMZ-4 | d.d. 14 februari 2008 | Flight procedures |
AD 2.EHMZ-VAC.1 | d.d. 12 maart 2009 | Visual approach chart RWY 09 |
AD 2.EHMZ-VAC.2 | d.d. 12 maart 2009 | Visual approach chart RWY 27 |
Luchtvaartterrein Rotterdam (EHRD) | ||
---|---|---|
AD 2.EHRD-8 | d.d. 12 mei 2009 | Instrument departure procedures Rotterdam Airport |
AD 2.EHRD-9-11 | d.d. 11 maart 2010 | Instrument departure procedures Rotterdam Airport |
AD 2.EHRD-11/13 | d.d. 11 maart 2010 | Instrument approachprocedures Rotterdam Airport |
AD 2.EHRD-14-16 | d.d. 11 maart 2010 | VFR flight procedures Rotterdam Airport |
AD 2.EHRD-SID-OVERVIEW | d.d. 11 maart 2010 | Standard instrument departure chart |
AD 2.EHRD-SID-06 | d.d. 11 maart 2010 | Standard instrument departure chart RWY 06 |
AD 2.EHRD-SID-24 | d.d. 11 maart 2010 | Standard instrument departure chart RWY 24 |
AD 2.EHRD-STAR | d.d. 22 november 2007 | Standard arrival chart |
AD 2.EHRD-IAC-06.1 | d.d. 25 september 2008 | Instrument approach chart RWY 06 ILS |
AD 2.EHRD-IAC-06.2 | d.d. 25 september 2008 | Instrument approach chart RWY 06 VOR/DME |
AD 2.EHRD-IAC-24.1 | d.d. 22 oktober 2009 | Instrument approach chart RWY 24 ILS |
AD 2.EHRD-IAC-24.2 | d.d. 12 februari 2009 | Instrument approach chart RWY 24 VOR/DME |
AD 2.EHRD-VAC.1 | d.d. 11 maart 2010 | Visual approach chart |
AD 2.EHRD-VAC.2 | d.d. 7 juni 2007 | Visual approach chart VFR traffic circuits radio equipped light aircraft |
AD 2.EHRD-VAC.3 | d.d. 7 juni 2007 | Visual approach chart VFR training circuits |
Luchtvaartterrein Seppe (EHSE) | ||
---|---|---|
AD 2.EHSE-4 | d.d. 10 april 2008 | Flight procedures |
AD 2.EHSE-VAC | d.d. 11 februari 2010 | Visual approach chart |
Luchtvaartterrein Stadskanaal (EHST) | ||
---|---|---|
AD 2.EHST-2/3 | d.d. 10 april 2008 | Flight procedures |
AD 2.EHST-VAC | d.d. 5 juli 2007 | Visual approach chart |
Luchtvaartterrein Teuge (EHTE) | ||
---|---|---|
AD 2.EHTE-5/6 | d.d. 10 april 2008 | Flight procedures |
AD 2.EHTE-VAC | d.d. 11 maart 2010 | Visual approach chart |
Luchtvaartterrein Terlet (EHTL) | ||
---|---|---|
AD 2.EHTL-VAC | d.d. 11 maart 2010 | Visual approach chart |
Luchtvaartterrein Texel (EHTX) | ||
---|---|---|
AD 2.EHTX-4 | d.d. 17 december 2009 | Flight procedures |
AD 2.EHTX-VAC | d.d. 5 juni 2008 | Visual approach chart |
Luchtvaartterrein (MIL) Eindhoven (EHEH) | ||
---|---|---|
AD 2.EHEH-6/7 | d.d. 30 juli 2009 | Instrument departure procedures Eindhoven Airport |
AD 2.EHEH-8/10 | d.d. 11 maart 2010 | Instrument departure procedures Eindhoven Airport |
AD 2.EHEH-10/12 | d.d. 11 maart 2010 | Instrument approach procedures Eindhoven Airport |
AD 2.EHEH-13/14 | d.d. 5 juni 2008 | Instrument approach procedures Eindhoven Airport |
AD 2.EHEH-14/16 | d.d. 5 juni 2008 | VFR flight procedures and regulations Eindhoven Airport |
AD 2.EHEH-SID-OVERVIEW | d.d. 11 maart 2010 | Standard instrument departure chart |
AD 2.EHEH-SID-04 | d.d. 11 maart 2010 | Standard instrument departure chart RWY 04 |
AD 2.EHEH-SID-22 | d.d. 11 maart 2010 | Standard instrument departure chart RWY 22 |
AD 2.EHEH-STAR.1 | d.d. 22 oktober 2009 | Standard arrival chart |
AD 2.EHEH-STAR.2 | d.d. 22 oktober 2009 | Standard arrival chart |
AD 2.EHEH-IAC-04.1 | d.d. 11 maart 2010 | Instrument approach chart RWY 04 ILS/DME |
AD 2.EHEH-IAC-04.2 | d.d. 30 augustus 2007 | Instrument approach chart RWY 04 NDB/DME |
AD 2.EHEH-IAC-22.1 | d.d. 3 juli 2008 | Instrument approach chart RWY 22 ILS/DME |
AD 2.EHEH-IAC-22.2 | d.d. 30 augustus 2007 | Instrument approach chart RWY 22 NDB/DME |
AD 2.EHEH-VAC.1 | d.d. 12 maart 2009 | Visual approach chart |
AD 2.EHEH-VAC.2 | d.d. 20 december 2007 | Visual approach chart VFR traffic circuits |
Luchtvaartterrein (MIL) De Kooy (EHKD) | ||
---|---|---|
AD 2.EHKD-6/7 | d.d. 11 februari 2010 | Departure procedures De Kooy Aerodrome (MIL) |
AD 2.EHKD-8 | d.d. 20 november 2008 | Departure procedures De Kooy Aerodrome (MIL) |
AD 2.EHKD-8/9 | d.d. 28 augustus 2008 | Initial approach procedures De Kooy Aerodrome (MIL) |
AD 2.EHKD-9/10 | d.d. 28 augustus 2008 | VFR flight procedures |
AD 2.EHKD-SID-04.1 | d.d. 24 september 2009 | Standard instrument departure chart RWY 04 |
AD 2.EHKD-SID-04.2 | d.d. 24 september 2009 | Standard instrument departure chart RWY 04 |
AD 2.EHKD-SID-22.1 | d.d. 24 september 2009 | Standard instrument departure chart RWY 22 |
AD 2.EHKD-SID-22.2 | d.d. 24 september 2009 | Standard instrument departure chart RWY 22 |
AD 2.EHKD-STAR | d.d. 24 september 2009 | Standard arrival chart |
AD 2.EHKD-IAC-04.1 | d.d. 14 januari 2010 | Instrument approach chart RWY 04 VOR/DME |
AD 2.EHKD-IAC-04.2 | d.d. 14 januari 2010 | Instrument approach chart RWY 04 VOR/DME (copter) |
AD 2.EHKD-IAC-22.1 | d.d. 14 januari 2010 | Instrument approach chart RWY 22 ILS |
AD 2.EHKD-IAC-22.2 | d.d. 14 januari 2010 | Instrument approach chart RWY 22 VOR/DME |
AD 2.EHKD-IAC-MISC | d.d. 14 januari 2010 | Instrument approach chart RWY 04/22 SRE |
AD 2.EHKD-VAC | d.d. 11 februari 2010 | Visual approach chart |
Luchtvaartterrein Enschede (EHTW) | ||
---|---|---|
AD 2.EHTW-5/6 | d.d. 11 maart 2010 | Instrument departure procedures Enschede/Twenthe |
AD 2.EHTW-7/8 | d.d. 11 maart 2010 | Instrument approach procedures Enschede/Twenthe |
AD 2.EHTW-9 | d.d. 11 maart 2010 | VFR flight procedures Enschede/Twenthe |
AD 2.EHTW-SID-OVERVIEW | d.d. 11 maart 2010 | Standard instrument departure chart |
AD 2.EHTW-SID-06 | d.d. 11 maart 2010 | Standard instrument departure chart RWY 06 |
AD 2.EHTW-SID-24 | d.d. 11 maart 2010 | Standard instrument departure chart RWY 24 |
AD 2.EHTW-STAR | d.d. 20 november 2008 | Standard arrival chart |
AD 2.EHTW-IAC-06.1 | d.d. 20 november 2008 | Instrument approach chart RWY 06 NDB/DME |
AD 2.EHTW-IAC-06.2 | d.d. 20 november 2008 | Instrument approach chart RWY 06 SRE |
AD 2.EHTW-IAC-24.1 | d.d. 20 november 2008 | Instrument approach chart RWY 24 NDB/DME |
AD 2.EHTW-IAC-24.2 | d.d. 20 november 2008 | Instrument approach chart RWY 24 SRE |
AD 2.EHTW-VAC.1 | d.d. 11 maart 2010 | Visual approach chart |
AD 2.EHTW-VAC.2 | d.d. 20 november 2008 | VFR traffic circuits |
Helihaven Amsterdam Heliport (EHHA) | ||
---|---|---|
AD 3.EHHA-1 | d.d. 24 september 2009 | Flight procedures |
AD 3.EHHA-2 | d.d. 12 maart 2009 | Flight procedures |
AD 3.EHHA-VAC | d.d. 12 maart 2009 | Visual approach chart |
In de onderhavige regeling worden drie regelingen met betrekking tot het luchtruim gewijzigd. Het gaat om de Regeling navigatie- en telecommunicatie-installaties, de Regeling luchtverkeersdienstverlening en de Regeling gebruik Hoogtemeter.
Met deze wijzigingen worden in de eerste plaats internationale afspraken over een nieuwe luchtruimte structuur geïmplementeerd. Deze aanpassingen zijn noodzakelijk om op middellange termijn de verwachte toename van zowel civiel als militair luchtverkeer af te kunnen handelen. Om dit mogelijk te maken is er een gezamenlijk project gestart waarbij de Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL), Eurocontrol Maastricht (MUAC), Deutsche Flugsicherung (DFS) en de Koninklijke Luchtmacht (KLu) betrokken zijn geweest. Dit AMRUFRA project (Amsterdam-Ruhr-Frankfurt) is een eerste stap in het Functional Airspace Block Europe Central (FABEC) project. Ten tweede wordt de derde en tevens finale fase van de verplichting voor het voeren van een transponder voor het ongemotoriseerde luchtverkeer gerealiseerd. Hierdoor kunnen enkele speciale regels rondom de luchthaven Veendam worden ingetrokken. Ten derde worden de bijlagen van de Regeling luchtverkeersdienstverlening, die de juridische basis bevatten voor de luchtvaartpublicaties, aangepast om aanpassingen in de luchtvaartgids een grondslag te geven. Het merendeel van deze aanpassingen is slechts redactioneel van aard, de overige aanpassingen worden hieronder toegelicht. Ten slotte is de Regeling gebruik hoogtemeter geactualiseerd.
De invoering van de transponderplicht zal een voor een aantal vliegers met zich meebrengen dat kosten gemaakt moeten worden, omdat een transponder moet worden aangeschaft om het vliegen in de betrokken gebieden mogelijk te maken. Minstens 67% van de zweefvliegtuigen (444 van de 665) en van de ballonnen (323 van de 476) beschikken al over een (Mode S SSR) transponder. De Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW) schat in dat nog ongeveer 3% van de overige vliegers over zal gaan tot de aanschaf, omdat de anderen niet vliegen in betrokken gebieden of op de betrokken tijdstippen. Dat betekent nog ongeveer 21 transponders voor zweefvliegtuigen van gemiddeld € 2350,– per stuk en ongeveer 10 stuks voor ballonnen van gemiddeld € 2325,– per stuk moeten worden aangeschaft. De resterende investering voor deze fase wordt geschat op € 75.000.
De invoering van de transponderplicht en de wijziging van de Regeling navigatie- en telecommunicatie-installaties brengt tevens administratieve lasten met zich mee. Het aanvragen van de vergunning die op basis van de Telecommunicatiewet noodzakelijk is voor het gebruik van de transponder zal de vliegers naar verwachting een half uur kosten. De verwachting is dat 21 vliegers een vergunning zullen aanvragen, zodat de totale administratieve lasten rond de € 500 zullen uitkomen. De overige vliegers zullen geen transponder gebruiken of beschikken al over vergunningen in de zin van de Telecommunicatiewet.
De definitie van de NSA Amsterdam is aangepast om te verduidelijken dat het een bijzonder luchtverkeersgebied betreft.
Onderdeel B implementeert de laatste fase van de transponderverplichting voor ongemotoriseerde luchtvaartuigen. Deze fase houdt in dat op werkdagen tijdens kantoortijden (van 09.00-17.00 uur) de ondergrens van Transponder Mandatory Zones (TMZ) op 1200 ft komt te liggen. Tijdens die uren is er sprake van potentieel intensief militair jachtverkeer binnen die gebieden. De transponder aan boord van (ook) de ongemotoriseerde luchtvaartuigen leidt tot een aanzienlijke vermindering van de botsingskans met een jachtvliegtuig. Het besluit tot invoeren van fase 3 is genomen op basis van de evaluatie van fase 1 en 2. De evaluatie toont aan dat de transponder een effectief middel is om het botsingsrisico tussen de recreatieve luchtvaart enerzijds en de commerciële en militaire luchtvaart te verkleinen. Hoewel erkend wordt dat een klein deel van de sector investeringen zal moeten plegen om te mogen blijven vliegen, weegt dit argument niet op tegen het veiligheidsargument. Hierbij wordt tevens rekening gehouden met het feit dat het merendeel van de betrokkenen al beschikt over een transponder. Voor luchtvaartuigen die niet over een transponder beschikken blijft nog luchtruim (onder een bepaalde hoogte) en tijd (buiten kantoortijden) beschikbaar om zonder een transponder te vliegen.
Voor schermzweeftoestellen en zeilvliegtuigen wordt een uitzondering gemaakt op de plicht om tijdens kantoortijden in de genoemde gebieden een transponder te voeren. De achtergrond van deze uitzondering ligt ten eerste in het feit dat transponders voor deze luchtvaartuigen momenteel nog moeilijk te verkrijgen zijn. Ten tweede wordt aangenomen dat deze luchtvaarttuigen slechts zelden op de genoemde tijden in de genoemde gebieden vliegen, waardoor het veiligheidsrisico kleiner is dan bij de andere ongemotoriseerde luchtvaartuigen.
Ook in dit onderdeel wordt de definitie van de NSA Amsterdam aangepast om aan te geven dat het een bijzonder luchtverkeersgebied betreft. Daarnaast wordt de definitie van de Transponder Mandatory Zone in lijn gebracht met de definitie van de Transponder Free Zone door te verwijzen naar de plek waar de transponderplicht materieel geregeld wordt: de Regeling navigatie- en telecommunicatie-installaties.
Onderdelen B en F wijzigen de luchtruimstructuur rondom Schiphol in verband met de uitvoering van het AMRUFRA project.
De onderdelen C tot en met E implementeren de transponderplicht in de Regeling luchtverkeersdienstverlening. De locaties van de TMZs waarbinnen de transponder gevoerd moet worden worden benoemd. Daarnaast wordt de regelgeving rondom luchthaven Veendam aangepast. Er is geen reden meer om het bijzonder luchtverkeersgebied (Special Rules Zone – SRZ/Transponder Free Zone – TFZ) Veendam in stand te laten. Deze was destijds ingesteld omdat nog niet alle zweefvliegtuigen van de zweefvliegclub Veendam (NNZC) waren uitgerust met een transponder zoals wettelijk verplicht was. Door de instelling van de SRZ/TFZ was de LVNL toch in staat deze zweefvliegtuigen te accommoderen. Nu alle NNZC zweefvliegtuigen zijn uitgerust is er geen noodzaak meer tot het afschermen van deze vluchten en wordt de SRZ/TFZ opgeheven.
Door de aanpassing van de Schiphol TMA (terminal control area) aan de luchtruimwijziging die in het kader van AMRUFRA wordt doorgevoerd, wijzigt tevens de zuidoost grens van de VFR area (visual flight rules area) van Lelystad, die deels samenvalt met de Schiphol TMA grens. Het gaat hier om een zeer kleine wijziging waarbij het coördinaat van één positie iets verschuift ten opzichte van het oude coördinaat.
Onderdeel H wijzigt een aantal bijlagen van de Regeling luchtverkeersdienstverlening om een grondslag te geven aan wijzigingen in de luchtvaartgids. De luchtvaartgids is het operationele handboek van de luchtvaart en wijzigt maandelijks, waardoor ook de Regeling luchtverkeersdienstverlening regelmatig gewijzigd moet worden. Naast de hieronder benoemde wijzigingen in de bijlagen van de Regeling luchtverkeersdienstverlening zijn er nog enkele voornamelijk kleine tekstuele wijzigingen die geen invloed hebben op bestaande routes en procedures.
Ten eerste worden de noodzakelijke aanpassing aan de luchtruimte structuur en ATS routestructuur doorgevoerd die noodzakelijk ter uitvoering van AMRUFRA. Voor drie specifieke vertrekroutes is nog een wijziging van het Luchthaven Verkeerbesluit (LVB) van Schiphol noodzakelijk. Deze routes zullen dan ook pas na de aanpassing van het LVB in de bijlagen worden verwerkt. Ten tweede wordt een voormalig experiment dat werd uitgevoerd op basis van het Convenant Hinderbeperkende Maatregelen Schiphol definitief in de luchtvaartgids opgenomen. Vooralsnog zullen 7 hinderbeperkende maatregelen zoals beschreven in de bijlage van het Convenant Hinderbeperkende Maatregelen Schiphol definitief worden ingevoerd. De ministerraad heeft op voorstel van de ministers van VenW en VROM ingestemd met een daartoe strekkende wijziging van het LVB. Vijf van deze maatregelen zijn reeds per maart 2008 ingevoerd. De zesde maatregel (nr 20: Microklimaat Rijsenhout) is het permanent maken van de vertrekprocedures van baan 24 van Schiphol die al vanaf 2007 als Supplement op de luchtvaartgids waren gepubliceerd en als experiment werden gevlogen. Deze maatregel wordt nu per 11 maart 2010 definitief ingevoerd. De noodzakelijk LVB wijziging is reeds ingezet.
De Regeling gebruik hoogtemeter is geactualiseerd en de terminologie is aangepast aan de huidige praktijk.
De onderhavige regeling treedt in werking op 11 maart 2010, de datum waarop in internationaal verband luchtvaartpublicaties van kracht worden. Aangezien afwijken van deze datum internationaal niet is toegestaan en alle luchtvaartdocumentatie op die datum aangepast moet worden, wordt afgeweken van de Vaste Verandermomenten. Aan de wijzigingen van de bijlagen bij de Regeling luchtverkeersdienstverlening wordt terugwerkende kracht verleend. De wijzigingen in de bijlagen werken terug tot en met 20 november 2009 om een grondslag te geven aan de gewijzigde procedures in de luchtvaartgids die in de praktijk al gevolgd werden.
De Minister van Verkeer en Waterstaat,
C.M.P.S. Eurlings.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2010-3864.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.