stcrt-2010-3812-001.png Gewijzigde vaststelling van het bestemmingsplan ‘Allemanswaard Carré Amerongen’

Vaststelling bestemmingsplan

Burgemeester en Wethouders van de gemeente Utrechtse Heuvelrug maken ingevolge artikel 3.8 van de Wet ruimtelijke ordening bekend, dat de gemeenteraad in zijn vergadering van 28 januari 2010 het bestemmingsplan ‘Allemanswaard Carré Amerongen’ te Amerongen gewijzigd heeft vastgesteld. Er is geen exploitatieplan vastgesteld, aangezien het kostenverhaal anderszins is verzekerd door middel van een overeenkomst met de ontwikkelaar.

Wat houdt dit bestemmingsplan in?

Het plan beoogt de ontwikkeling van een multifunctioneel centrumgebied ten noorden van de oude kern van Amerongen en de N 225 mogelijk te maken. De locatie wordt door de volgende wegen begrensd: de Koenestraat, de Prinses Beatrixlaan, de Koningin Emmalaan en de Burgemeester W. Martenslaan. Het basketballveldje aan de Prins Hendriklaan maakt eveneens deel uit van het plangebied.

De wijzigingen in het bestemmingsplan betreffen de volgende aspecten:

  • Toelichting

    Pag. 15: Woonvisie Gemeente Utrechtse Heuvelrug (24 april 2008):

    Direct onder deze kop de volgende tekst toevoegen: ‘Vertrekpunt voor de Woonvisie van de gemeente is het werken aan vitale kernen. Die vitaliteit rust op de volgende drie pijlers:

    • 1. dynamiek en groei, met respect voor het landschap

    • 2. een gemengde bevolking

    • 3. passend voorzieningenniveau, goede leefomgeving

      Voor het nieuwbouwprogramma wordt uitgegaan van 30% woningen in de sociale sector en 70% woningen in de marktsector.’

      Pag. 30: paragraaf 3.6: Na de zin ‘bij de uitwerking ..... gedane aanbevelingen’, de volgende zin toevoegen: ‘Het aantal aan te leggen parkeerplaatsen is minimaal het aantal dat in de tabellen in genoemd onderzoek wordt aangegeven.’

      Pag. 30: paragraaf 3.7: Na de zin: ‘Deze afspraken ..... overeenkomst vastgelegd.’ tussen haken opnemen: ‘(Overname- en mantelovereenkomst, d.d. 12 november 2009).’

  • Regels

    Artikel 1 Inleidende regels: pag.4, onder bestaand: schrappen ‘van het ontwerp’;

    Artikel 3 Gemengd, onder 3.1, onder 3.1.1., onder e: achter ‘parkeervoorzieningen’ toevoegen: ‘(aantal plaatsen conform het onderzoek genoemd in paragraaf 3.6 van de Toelichting)’;

    Artikel 4 Maatschappelijk, onder 4.2, onder 4.2.1., onder b, na het tweede woord ‘bouwhoogte’ in de zin, wordt een komma geplaatst;

    Artikel 6 Verkeer, onder 6.3, titel subartikel wijzigen in: ‘ontheffing van de bouwregels’;

    Artikel 10 Algemene gebruiksregels: toevoegen: ‘lid d: bijgebouwen mogen niet voor woondoeleinden gebruikt worden.’.

  • Verbeelding

    Toevoeging extra hoogtelijn op de twee zuidelijke blokken (met bestemming GD), met langs de

    Prinses Beatrixlaan een hoogtebeperking tot 8 (goothoogte) respectievelijk 12,5 meter (nokhoogte).

Wanneer en waar kunt u dit bestemmingsplan inzien

Het bestemmingsplan met alle eventuele bijlagen evenals het raadsvoorstel en het -besluit liggen met ingang van vrijdag 12 maart 2010 gedurende 6 weken ter inzage in de gemeentewinkel, Kerkplein 2 te Doorn. De gemeentewinkel is geopend van maandag tot en met vrijdag van 08.00 uur tot 13.30 uur en op woensdag tot 20.00 uur.

Tevens kunt u de stukken digitaal inzien via de internetsite www.gemeenteutrechtseheuvelrug.nl via Direct naar → Stukken ter inzage.

Tegen het gewijzigd vastgestelde bestemmingsplan kan tijdens de inzageperiode beroep worden ingediend door:

  • 1. een belanghebbende die tijdig bij de gemeenteraad een zienswijze tegen het ontwerpbestemmingsplan kenbaar heeft gemaakt;

  • 2. een belanghebbende, aan wie redelijkerwijs niet kan worden verweten, dat hij of zij niet overeenkomstig artikel 3.8 van de Wet ruimtelijke ordening, juncto afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht tijdig een zienswijze naar voren heeft gebracht bij de gemeenteraad tegen het bestemmingsplan;

  • 3. eenieder die bedenkingen heeft tegen de bij de vaststelling van het bestemmingsplan daarin aangebrachte wijzigingen.

Hoe kunt u reageren?

Instellen van beroep c.q. verzoek om voorlopige voorziening

Beroep kan worden ingediend de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State, Postbus 20019, 2500 EA ’s-Gravenhage. Tevens kan degene die beroep heeft ingesteld een verzoek om voorlopige voorziening indienen bij de Voorzitter van genoemde Afdeling. Wij wijzen u erop dat er bij het instellen van beroep c.q. het indienen van een verzoek om voorlopige voorziening griffierechten zijn verschuldigd. U kunt deze griffierechten vinden op www.raadvanstate.nl

Inwerkingtreden van het bestemmingsplan

Het besluit treedt in werking één dag na afloop van de beroepstermijn. Indien binnen de beroepstermijn naast een beroepschrift een verzoek om voorlopige voorziening bij de voorzitter is ingediend, treedt het besluit niet in werking voordat op dat verzoek is beslist.

Naar boven