Regeling tot wijziging van de Regeling tarieven luchtvaart 2008

16 februari 2010

Nr. CEND/HDJZ-2009/1509 sector Luchtvaart

De Minister van Verkeer en Waterstaat,

Gelet op de artikelen 6.55, zesde lid, 6.58, zesde lid, 8.12, vijfde lid, 8a.4, derde lid, 10.11, eerste lid, onderdeel b, en 11.2a, derde lid, van de Wet luchtvaart, de artikelen 8, derde lid, 13, tweede lid, 20, derde lid, en 30, derde lid, van het Besluit bewijzen van bevoegdheid voor de luchtvaart, artikel 22, tweede en derde lid, van het Besluit luchtvaartuigen 2008 en artikel 5 van het Besluit vluchtuitvoering;

Besluit:

ARTIKEL I

De Regeling tarieven luchtvaart 2008 wordt als volgt gewijzigd:

A

Artikel 2, derde lid, vervalt.

B

De in artikel 8 opgenomen tabel wordt vervangen door onderstaande tabel:

Tabel 1

Omschrijving

Eerste afgifte

Herafgifte

Autorisatie geneeskundige instantie AMC

€ 1.780

€ 1.740

Extra vestigingsplaats AMC

€ 763

€ 870

Autorisatie geneeskundige AME

€ 254

€ 217

Autorisatie zelfstandige geneeskundige AME

€ 1.780

€ 217

C

In artikel 10 wordt een lid toegevoegd, luidende:

  • 6. Voor de behandeling van een aanvraag voor de afgifte van een verklaring van een persoonsgebonden privilege voor het afgeven van een airworthiness review certificate dan wel het verstrekken van een aanbeveling voor de airworthiness review, in overeenstemming met Part M.A. 710 van verordening (EG) nr. 2042/2003 voor ELA 1 luchtvaartuigen die niet commercieel worden gebruikt, is een vast tarief verschuldigd van € 1279.

D

Artikel 11 wordt als volgt gewijzigd:

1. Het eerste lid komt te luiden:

  • 1. Voor de behandeling van een aanvraag voor de eerste afgifte en herafgifte van een kwalificatie of registratie van een opleidings- en trainingsinstelling als bedoeld in de Regeling opleidingsinstellingen voor luchtvarenden 2001 zijn de volgende vaste tarieven verschuldigd:

    Tabel 1

    Omschrijving

    Eerste afgifte

    Herafgifte

    Registratie opleidingsinstelling (per module)

    € 254

    € 217

    Opvolgende registratie bij opnieuw afgeven registratie met beperkte geldigheid1

     

    € 127

    Kwalificatie opleidingsinstelling geïntegreerd

    € 5.086

    € 2.925

    Kwalificatie opleidingsinstelling MPL

    € 5.722

    € 3.306

    Kwalificatie opleidingsinstelling theorie

    € 4.451

    € 2.925

    Kwalificatie opleidingsinstelling modulair

    € 3.815

    € 2.925

    Kwalificatie opleidingsinstelling TRTO

    € 3.815

    € 1.526

    Kwalificatie opleidingsinstelling met een vestiging in het buitenland

    € 20.345

    € 15.895

    Aanvullende modules/opleidingen in een kwalificatie opleidingsinstelling

    € 636

     

    Opvolgende kwalificatie bij opnieuw afgeven kwalificatie met beperkte geldigheid1

     

    € 636

       

    Erkenning tevens module radiotelefonie met standaard handboek

    € 127

    € 127

    Erkenning tevens module radiotelefonie zonder standaard handboek

    € 1.272

    € 254

    Erkenning tevens module taalvaardigheid

    € 127

    € 127

    XNoot
    1

    Indien registraties/kwalificaties opnieuw zijn afgegeven voor een periode korter dan 36 maanden, dan is voor het opnieuw afgeven van de opvolgende registratie/kwalificatie het lagere tarief verschuldigd. Voor de daaropvolgende registratie/kwalificatie is weer het volle tarief verschuldigd, ongeacht de looptijd van de voorgaande registratie/kwalificatie.

2. De in het tweede lid opgenomen tabel wordt vervangen door onderstaande tabel:

Tabel 1

Omschrijving

 

Kwalificatie opleidingsinstellingen:

 

– kwalificatie nieuwe module

€ 2.543

– kwalificatie nieuwe opleidingsplaats binnenland

€ 1.780

– toevoeging vestiging buitenland

€ 20.345

Overige wijzigingen: per wijziging

€ 254

  

Registratie opleidingsinstellingen:

 

– nieuwe module

€ 127

Overige wijzigingen: per wijziging

€ 127

3. Het derde lid komt te luiden:

  • 3. Voor de behandeling van een aanvraag voor de eerste afgifte en herafgifte van een kwalificatie van een FSTD als bedoeld in de Regeling kwalificatie FSTD’s zijn de volgende vaste tarieven verschuldigd:

    Tabel 1

    Omschrijving

    Eerste afgifte

    Herafgifte

    FSTD-1 A/H (per kwalificatie)

    € 4.832

    € 3.479

    FSTD-2 A/H (per kwalificatie)

    € 4.832

    € 3.479

    FSTD-3 A/H (per kwalificatie)

    € 6.358

    € 1.780

    FSTD-4 A (per kwalificatie)

    € 3.179

    € 2.174

    Voor de behandeling van een aanvraag voor de eerste afgifte van een FSTD in een land niet zijnde een EASA lidstaat is naast bovenstaand tarief (tabel 1) een vast tarief verschuldigd van € 11.444 per locatie voor extra inzet.

E

Artikel 12 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste lid vervalt de zinsnede ‘en de instandhouding’.

2. De in het eerste lid opgenomen tabellen worden vervangen door onderstaande tabellen:

Tabel 1

Omschrijving

Eerste afgifte

Herafgifte

Erkenning opleidingsinstelling:

  

– basisopleiding

€ 22.094

 

– categorie typen luchtvaartuigen n1 ≤ 10

€ 24.563

 

– categorie typen luchtvaartuigen n > 10

€ 34.441

 

Registratie opleidingsinstelling:

€ 4.809

€ 2.832

XNoot
1

n is het aantal luchtvaartuigen dat op de erkenning staat aangegeven.

Tabel 2

Omschrijving

Eerste afgifte

Toeslag per nevenlocatie1 Nederland

€ 3.087

Toeslag per nevenlocatie Europese Unie

€ 3.704

Toeslag per nevenlocatie buiten Europese Unie

€ 5.556

XNoot
1

Met een nevenlocatie wordt een locatie bedoeld die niet de hoofdvestiging is. Een examenlocatie wordt als een halve locatie gerekend.

3. De in het tweede lid opgenomen tabel wordt vervangen door onderstaande tabel:

Tabel 3

Omschrijving

Wijziging

Bijschrijven aanvullende rating (in geval van basis-, en typeopleiding)

€ 1.889

Bijschrijven limitation (in geval van basis-, en typeopleiding)

€ 901

Bijschrijven (sub)categorie (in geval van geregistreerde opleidingen)

€ 1.271

Bijschrijven of wijziging vestiging (in geval van basis, type en geregistreerde opleiding) buiten het postcodegebied waar de opleidingsinstelling is gevestigd.

€ 3.123

Goedkeuring wijziging bedrijfshandboek

€ 574

Alle overige acceptaties en goedkeuringen (‘acceptances and approvals’, zoals accepteren sleutelfunctionarissen, doorhalingen op de vergunning)

€ 102

F

Artikel 16 komt te luiden:

Artikel 16

  • 1. Voor de behandeling van een aanvraag voor de eerste afgifte van een MOA ingevolge artikel 17 van het Besluit luchtvaartuigen 2008 zijn de volgende vaste tarieven verschuldigd, bestaande uit een basistarief (tabel 1) en een aanvullend tarief (tabellen 2 en 3):

    Tabel 1

    Omschrijving

    Eerste afgifte

    Classificatie erkenning onderhoudsbedrijf1

     

    – A1 line maintenance

    € 17.155

    – A1 base maintenance

    € 20.859

    – A2, A4

    € 14.069

    – A3

    € 14.069

    – B1

    € 17.155

    – B2, B3

    € 14.069

    – C (voor een bedrijf met 15 of minder werknemers)

    € 7.278

    – C (voor een bedrijf met meer dan 15 werknemers)

    € 14.069

    – D

    € 12.217

    XNoot
    1

    Voor erkende onderhoudsbedrijven met een C-classificatie, die daarnaast een classificatie hebben voor beperkte niet-luchtvaartuigtype gebonden onderhoudstaken, wordt het basistarief bepaald door het tarief van de C-classificatie. Voor iedere A-classificatie is de toeslag voor de aanvullende classificatie verschuldigd.

    Tabel 2

    Omschrijving

    Eerste afgifte

    Aanvulling gebaseerd op een basis A1 classificatie1

     

    Toeslag per aanvullende classificatie (TA1)

    € 1.235

      

    Aanvulling gebaseerd op basis overige classificatie2

     

    Toeslag per aanvullende classificatie overige erkenningen

    € 617

    A1 line en A1 base maintenance gelden in deze regeling als aparte classificaties

    XNoot
    1

    De aanvullingstarieven in tabel 2 en 3 van dit lid zijn gebaseerd op de basiscategorie erkenning zoals aangegeven in tabel 1. Hier wordt onderscheid gemaakt naar een A1-categorie en overige categorieën.

    XNoot
    2

    De aanvullingstarieven in tabel 2 en 3 van dit lid zijn gebaseerd op de basiscategorie erkenning zoals aangegeven in tabel 1. Hier wordt onderscheid gemaakt naar een A1-categorie en overige categorieën.

    Tabel 3

    Omschrijving

    Eerste afgifte

    Aanvulling gebaseerd op een basis A1 classificatie

     

    Toeslag per nevenlocatie in Nederland

    € 3.087

    Toeslag per nevenlocatie in de Europese Unie

    € 3.704

    Toeslag per nevenlocatie buiten de Europese Unie

    € 5.556

    Toeslag line stations

    € 321 × N

    Toeslag bij meer dan 500 werknemers

    € 12 × P

      

    Aanvulling gebaseerd op basis overige classificatie

     

    Toeslag per nevenlocatie in Nederland

    € 988

    Toeslag per nevenlocatie in de Europese Unie

    € 1.235

    Toeslag per nevenlocatie buiten de Europese Unie

    € 1.852

    Toeslag line stations

    € 321 × N

    Toeslag bij meer dan 500 werknemers

    € 12 × P

    Met een nevenlocatie wordt een locatie bedoeld die niet de hoofdvestiging is.

    P = het aantal werknemers dat werkzaam is bij de onderhoudsorganisatie

    N = het aantal line stations

    Indien het in plaats van de behandeling van een aanvraag van een onderhoudserkenning als bedoeld in het derde en vierde lid, een aanvraag voor afgifte of wijziging en instandhouding betreft van een erkenning op grond van subpart F van Part M van verordening (EG) nr. 2042/2003, zijn de volgende vaste tarieven verschuldigd, bestaande uit een basistarief (tabel 4) en een aanvullend tarief (tabellen 5 en 6):

    Tabel 4

    Omschrijving

    Eerste afgifte

    Classificatie erkenning onderhoudsbedrijf:

     

    – A2, A4

    € 10.525

    – A3

    € 10.525

    – B1

    € 12.834

    – B2, B3

    € 10.525

    – C (voor een bedrijf met 15 of minder werknemers)

    € 5.426

    – C (voor een bedrijf met meer dan 15 werknemers)

    € 10.525

    – D

    € 9.130

    Voor erkende onderhoudsbedrijven met een C-classificatie, die daarnaast een A-classificatie hebben voor beperkte niet luchtvaartuigtype gebonden onderhoudstaken, wordt het basistarief bepaald door het tarief van de C-classificatie. Voor iedere A-classificatie is de toeslag voor de aanvullende classificatie verschuldigd.

    Tabel 5

    Omschrijving

    Eerste afgifte

    Toeslag per aanvullende classificatie

    € 463

    Tabel 6

    Omschrijving

    Eerste afgifte

    Toeslag per nevenlocatie in Nederland

    € 741

    Toeslag per nevenlocatie in de Europese Unie

    € 926

    Toeslag per nevenlocatie buiten de Europese Unie

    € 1.389

    Toeslag line stations

    € 235 × N

    Met een nevenlocatie wordt een locatie bedoeld die niet de hoofdvestiging is.

    N = het aantal line stations

  • 2. Voor de behandeling van een aanvraag voor wijziging van de erkenning genoemd in het eerste lid zijn de volgende vaste tarieven verschuldigd:

    Tabel 1

    Omschrijving

    Tarief voor een Part 145 MOA erkenning gebaseerd op een A1 classificatie

    Tarief voor een Part 145 MOA erkenning niet gebaseerd op een A1 classificatie

    Tarief voor een Part MAF erkenning

    Bijschrijving aanvullende classificatie (tabel 1)

    € 1.889

    € 1.271

    € 932

    Bijschrijving type luchtvaartuig, motortype of component (Part 145, beperkingen)

    € 1.889

    € 1.271

    € 932

    Bijschrijving nieuwe of wijziging onderhoudslocatie buiten het postcodegebied waar het onderhoudsbedrijf is gevestigd.

    € 3.123

    € 2.259

    € 1.673

    Aanpassing van de limitations van een van de ratings als vermeld op de erkenning.

    Bijschrijving nieuwe of wijziging onderhoudslocatie binnen het postcodegebied waar het onderhoudsbedrijf is gevestigd.

    Bijschrijven van een line station (per line station).

    Alle overige wijzingen als vermeld op de erkenning en wijzigingen in de scope of work als vastgelegd in het goedgekeurde handboek.

    € 901

    € 654

    € 469

    Goedkeuring wijziging bedrijfshandboek.

    € 574

    € 420

    € 304

    Alle overige acceptaties en goedkeuringen (‘acceptances and approvals’, zoals accepteren sleutelfunctionarissen, doorhalingen op de vergunning).

    € 102

    € 102

    € 102

  • 3. Voor de behandeling van een aanvraag voor de eerste afgifte en de herafgifte van een erkenning voor een onderhoudsbedrijf of geluidmeetbedrijf ingevolge artikel 17, eerste lid, onderdeel f, van het Besluit luchtvaartuigen 2008 zijn de volgende vaste tarieven verschuldigd:

    Tabel 1

    Omschrijving

    Eerste afgifte

    Herafgifte

    Nationale erkenning

    € 12.217

    € 2.832

  • 4. Voor de behandeling van een aanvraag voor wijziging van de erkenning genoemd in het derde lid zijn de volgende tarieven verschuldigd:

    Tabel 1

    Omschrijving

    Wijziging

    Bijschrijven nieuwe cq. wijzigingen van locaties buiten het postcodegebied

    € 2.259

    Bijschrijven nieuwe cq. wijzigingen van locaties binnen het postcodegebied

    € 654

    Wijziging nationale erkenning

    € 1.271

    Goedkeuring wijziging bedrijfshandboek

    € 420

    Alle overige acceptaties en goedkeuringen (‘acceptances and approvals’, zoals accepteren sleutelfunctionarissen, doorhalingen op de vergunning).

    € 102

  • 5. Voor de behandeling van de aanvraag voor het bijschrijven van een BvL-V-bevoegdheid tot het uitvoeren van een BvL-verlengingsinspectie, als bedoeld in de Regeling verlenging bewijzen van luchtwaardigheid, verbonden aan een MOA ingevolge artikel 17 van het Besluit luchtvaartuigen 2008, de nationale erkenning voor een onderhoudsbedrijf of een AOC, zijn de volgende vaste tarieven verschuldigd:

    Tabel 1

    Omschrijving

    Tarief

    Bijschrijven BvL-V-bevoegdheid voor erkende bedrijven t.b.v.

     

    - Luchtvaartuigen MTOM > 5700kg

    € 3.864

    - Luchtvaartuigen MTOM ≤ 5700kg

    € 1.148

  • 6. Voor de behandeling van een aanvraag voor de eerste afgifte van een POA ingevolge artikel 17 van het Besluit luchtvaartuigen 2008 zijn de volgende vaste tarieven verschuldigd, bestaande uit een basistarief (tabel 1) en een aanvullend tarief (tabel 2). Voor een productiebedrijf dat voor componenten in dezelfde classificatie een MOA nodig heeft, zal indien er sprake is van een hoge mate van gemeenschappelijke processen geen vergoeding voor de MOA verschuldigd zijn, zulks ter beoordeling aan de minister van Verkeer en Waterstaat.

    Tabel 1

    Omschrijving

    Eerste afgifte

    Erkenning productiebedrijf basisvergunning:

     

    – Bedrijven tot en met 500 werknemers

    € 20.859

    – Bedrijven met meer dan 500 en minder dan 1.000

    € 33.206

    – Bedrijven met 1.000 of meer werknemers

    € 64.072

    Hier wordt het aantal werknemers bedoeld dat werkzaam is bij de productieorganisatie.

    Tabel 2

    Omschrijving

    Eerste afgifte

    Toeslag per nevenlocatie in Nederland

    € 3.087

    Toeslag per nevenlocatie in de Europese Unie

    € 3.704

    Toeslag per nevenlocatie buiten de Europese Unie

    € 5.556

    Met een nevenlocatie wordt een locatie bedoeld die niet de hoofdvestiging is.

  • 7. Voor de behandeling van een aanvraag voor wijziging van de erkenning genoemd in het zesde lid zijn de volgende vaste tarieven verschuldigd:

    Tabel 1

    Omschrijving

    Tarief

    Bijschrijving nieuw product/component/rating/categorie

    €1.889

    Bijschrijving of wijziging vestigingsplaats buiten het postcodegebied waar de productieorganisatie is gevestigd.

    €3.123

    Bijschrijving nieuwe of wijziging vestiging binnen het postcodegebied waar de productieorganisatie is gevestigd, alle overige wijzingen als vermeld op de erkenning en wijzigingen in de scope of work als vastgelegd in het goedgekeurde handboek.

    € 901

    Goedkeuring wijziging bedrijfshandboek

    € 574

    Alle overige acceptaties en goedkeuringen (‘acceptances and approvals’, zoals accepteren sleutelfunctionarissen, doorhalingen op de vergunning)

    € 102

  • 8. Voor de behandeling van een aanvraag voor de eerste afgifte van een erkenning ingevolge hoofdstuk 3, Erkend Inspecteur, van de Regeling erkenningen luchtwaardigheid 2008 zijn de volgende vaste tarieven verschuldigd:

    Tabel 1

    Omschrijving

    Eerste afgifte

    Herafgifte

    Erkenning inspecteur

    € 1.105

    € 229

  • 9. Voor de behandeling van de aanvraag voor wijziging van een erkenning als bedoeld in het achtste lid is een vast tarief van € 179 verschuldigd.

  • 10. Voor de behandeling van een aanvraag voor de afgifte van een erkenning ingevolge hoofdstuk 4, Erkend Zweefvliegtechnicus, van de Regeling erkenningen luchtwaardigheid 2008 is een vast tarief van € 819 verschuldigd.

  • 11.

    • a. Voor de behandeling van een aanvraag voor de wijziging van een erkenning ingevolge hoofdstuk 4, Erkend Zweefvliegtechnicus, van de Regeling erkenningen luchtwaardigheid 2008 is een vast tarief van € 179 verschuldigd;

    • b. Voor de behandeling van een aanvraag voor de verlenging van een erkenning ingevolge hoofdstuk 4, Erkend Zweefvliegtechnicus, van de Regeling erkenningen luchtwaardigheid 2008 is een vast tarief van € 229 verschuldigd.

G

Artikel 17 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste lid vervalt de zinsnede ‘en de instandhouding’.

2. De in het eerste lid opgenomen tabellen worden vervangen door onderstaande tabellen:

Tabel 1

Type

Eerste afgifte (inclusief 1 regio)

Vliegmaatschappijen (AOC)

 

– SP/SE

€ 7.630

– SP/SE A to A (VFR) volgens ‘Specimen Operations Manual’

€ 3.052

–- ME met maximale goedgekeurde configuratie voor 9 passagiers of

minder

€ 19.074

–- ME met maximale goedgekeurde configuratie voor 10 t/m 19

passagiers

€ 22.253

– ME met maximale goedgekeurde configuratie voor 20 passagiers of meer en vrachtvliegtuigen met MTOM >10t

€ 23.143

  

Helikoptermaatschappijen (AOC)

 

– SP/SE

€ 7.630

– SP/SE A to A (VFR) volgens ‘Specimen Operations Manual’

€ 3.052

– Helikoptermaatschappij ME on-shore

€ 19.074

– Helikoptermaatschappij ME off-shore

€ 25.432

  
Tabel 2

AOC

Eerste afgifte

– Ontheffingen/exemptions/afwijkingen per besluit ≤ 2 mnd (hef en vleugel) of A to A AOC

€ 254

– Ontheffingen/exemptions/afwijkingen per besluit > 2 mnd (hef en vleugel)

€ 1.272

– Toevoegen extra operationele basis (outstation)

€ 2.543

– Per extra regio MP (meer dan 4 regio’s World Wide tarief)

€ 509

– World wide autorisatie (4–8 regio’s)

€ 2.543

– Offshore (hef)

€ 1.526

  

Special approvals

– Low Visibility Procedures, (CAT II/III LVTO), RNAV (BRNAV/PRNAV) per type

€ 1.017

– RNP, MNPS, per type

€ 1.526

– ETOPS per type

€ 1.526

– RVSM per type

€ 509

– Gevaarlijke stoffen

€ 923

– Cabin (Initial) Training

€ 1.653

– (H) EMS

€ 1.526

– HOIST (incl. HOO)

€ 1.017

– User approval

€ 381

  

Luchtvaartuigen

– SP/SE per extra type (hef en vleugel)

€ 1.017

– ME met maximale goedgekeurde configuratie voor 9 passagiers of minder (hef en vleugel) per extra type

€ 2.035

– ME met maximale goedgekeurde configuratie voor 10 t/m 19 passagiers (hef en vleugel) per extra type

€ 2.543

– ME met 20 passagiers of meer (hef en vleugel) per extra type

€ 8.901

– ME on-shore (hef) per extra type

€ 2.543

– ME off-shore (hef) per extra type

€ 8.901

3. De in het tweede lid opgenomen tabel wordt vervangen door onderstaande tabel:

Tabel 1

Omschrijving

 

Wijzigingen Operations Specifications

– Ontheffingen/exemptions per wijziging

€ 254

– Ontheffingen/exemptions/afwijkingen per besluit > 2 mnd (hef en vleugel)

€ 1.272

– Toevoegen extra operationele basis (outstation)

€ 2.543

– Toevoegen extra regio MP (toevoegen 2e, 3e, of 4e regio)

€ 509

– World wide autorisatie (bij minder dan 4 regio’s)

€ 2.543

– SP/SE A to A (VFR) AOC uitbreiden naar A to B(hef en vleugel)

€ 4.578

– Offshore per wijziging

€ 1.526

  

Wijzigingen Special Approval

– Low Visibility Procedures, (CAT II/III LVTO), RNAV (BRNAV/PRNAV), per type

€ 1.017

- RNP, MNPS per wijziging

€ 1.526

– ETOPS per wijziging

€ 1.526

– RVSM per wijziging

€ 509

– Gevaarlijke stoffen (per wijziging)

€ 509

– Cabin (Initial) Training

€ 1.653

– HOIST (incl. HOO) per wijziging

€ 1.017

– HEMS (hef)

€ 1.526

  

Wijzigingen Luchtvaartuigen

– Nieuw type luchtvaartuig SP/SE (hef en vleugel)

€ 1.017

– Nieuw type luchtvaartuig ME met maximale goedgekeurde configuratie voor 9 passagiers of minder per type

€ 2.035

– Nieuw type luchtvaartuig ME met maximale goedgekeurde configuratie voor 10 t/m 19 passagiers per type

€ 2.543

– Nieuw type luchtvaartuig ME met 20 passagiers of meer of vrachtvliegtuig met MTOM >10t per type

€ 8.901

– nieuw type luchtvaartuig ME on-shore per type (hef)

€ 2.543

– nieuw type luchtvaartuig ME off-shore per type (hef)

€ 8.901

  

– Bij- of afschrijving registratie SP/SE VFR (per dag)

€ 127

– Bijschrijving registratie ME (per dag)

€ 636

– Afschrijving registratie ME (per dag)

€ 254

– Afschrijving registratie, dry lease-out (per dag)

€ 381

– Toeslag goedkeuring dry lease-in (per goedkeuring)

€ 127

– Afschrijving laatste registratie van type luchtvaartuig

€ 509

  

Administratieve wijzigingen

Goedkeuring acceptance & approval items, handboekrevisies, MEL revisies.

€ 636

Goedkeuring trainingsprogramma, typekwalificatieprogramma, acceptatie LE/LCC (per goedkeuring)

€ 127

– Wijziging principal place of business (administratief)

€ 127

– Wijziging user approval (per wijziging)

€ 127

– Herafgifte/verlenging user approval (per approval)

€ 381

Overige wijzigingen: per wijziging

€ 127

H

Artikel 18 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste lid vervalt de zinsnede ‘en de instandhouding’.

2. De in het eerste lid opgenomen tabellen worden vervangen door onderstaande tabellen:

Tabel 1

Omschrijving

Eerste afgifte

Basisvergunning:

 

– CAMO luchtvaartuigen > 5700 kg (AOC)

€ 14.686

– CAMO luchtvaartuigen > 5700 kg (niet-AOC)

€ 8.760

– CAMO luchtvaartuigen ≤ 5700 kg (AOC)

€ 9.747

– CAMO luchtvaartuigen ≤ 5700 kg (niet-AOC)

€ 5.797

Tabel 2

Omschrijving

Eerste afgifte

Toeslag > 5700 kg typen luchtvaartuigen 2 < n ≤ 4

€ 1.852

Toeslag < 5700 kg typen luchtvaartuigen 2 < n ≤ 4

€ 1.852

Toeslag > 5700 kg typen luchtvaartuigen 4 > n ≤ 10

€ 3.704

Toeslag < 5700 kg typen luchtvaartuigen 4 > n ≤ 10

€ 3.704

Toeslag > 5700 kg typen luchtvaartuigen n > 10

€ 5.556

Toeslag < 5700 kg typen luchtvaartuigen n > 10

€ 5.556

Toeslag > 5700 kg indien voor 2 < n ≤ 4 typen luchtvaartuigen management-taken zijn uitbesteed bij andere organisatie of vergunninghouder

€ 1.852

Toeslag < 5700 kg indien voor 2 < n ≤ 4 typen luchtvaartuigen management -taken zijn uitbesteed bij andere organisatie of vergunninghouder

€ 1.852

Toeslag > 5700 kg indien voor 4 < n ≤ 10 typen luchtvaartuigen management- taken zijn uitbesteed bij andere organisatie of vergunninghouder

€ 3.704

Toeslag < 5700 kg indien voor 4 < n ≤ 10 typen luchtvaartuigen managementtaken zijn uitbesteed bij andere organisatie of vergunninghouder

€ 3.704

Toeslag > 5700 kg indien voor n > 10 typen luchtvaartuigen managementtaken zijn uitbesteed bij andere organisatie of vergunninghouder

€ 5.556

Toeslag < 5700 kg indien voor n > 10 typen luchtvaartuigen managementtaken zijn uitbesteed bij andere organisatie of vergunninghouder

€ 5.556

Toeslag > 5700 kg operationele locatie EU

€ 4.321

Toeslag < 5700 kg operationele locatie EU

€ 4.321

Toeslag > 5700 kg operationele locatie buiten EU

€ 5.556

Toeslag < 5700 kg operationele locatie buiten EU

€ 5.556

Toeslag > 5700 kg privilege voor het afgeven van een airworthiness review certificate dan wel het verstrekken van een aanbeveling voor de airworthiness review, conform Part M.A. 711(b) en Part M subpart I bij luchtvaartuigen

€ 4.939

Toeslag < 5700 kg privilege voor het afgeven van een airworthiness review certificate dan wel het verstrekken van een aanbeveling voor de airworthiness review, conform Part M.A. 711(b) en Part M subpart I bij luchtvaartuigen

€ 2.469

2. De in het tweede lid opgenomen tabel worden vervangen door onderstaande tabel:

Tabel 1

Omschrijving

Vaste bedragen afhankelijk van het gewicht

Bijschrijven nieuw type luchtvaartuig > 5700kg

€ 3.617

Bijschrijven nieuw type luchtvaartuig ≤ 5700kg

€ 2.383

Goedkeuring onderhoudscontracten en contracten t.b.v. sub-contracten van continuing airworthiness managementtaken > 5700 kg

€ 407

Goedkeuring onderhoudscontracten en contracten t.b.v. sub-contracten van continuing airworthiness managementtaken ≤ 5700 kg

€ 284

Goedkeuring onderhoudsprogramma’s > 5700 kg

€ 654

Goedkeuring onderhoudsprogramma’s ≤ 5700 kg

€ 407

Bijschrijven privilege voor het afgeven van een airworthiness review certificate dan wel het verstrekken van een aanbeveling voor de airworthiness review, conform Part M.A. 711(b) en Part M subpart I bij luchtvaartuigen > 5700 kg

€ 4.852

Bijschrijven privilege voor het afgeven van een airworthiness review certificate dan wel het verstrekken van een aanbeveling voor de airworthiness review, conform Part M.A. 711(b) en Part M subpart I bij luchtvaartuigen ≤ 5700 kg

€ 2.383

Goedkeuring wijziging bedrijfshandboek CAMO luchtvaartuigen > 5700 kg.

€ 574

Goedkeuring wijziging bedrijfshandboek CAMO luchtvaartuigen ≤ 5700 kg.

Bijschrijven van een type luchtvaartuig binnen een ‘group-rating’

€ 420

Alle overige acceptaties en goedkeuringen (‘acceptances and approvals’, zoals accepteren sleutelfunctionarissen, doorhalingen op de vergunning)

€ 102

I

Artikel 18a vervalt.

J

Artikel 19 komt te luiden:

Artikel 19

  • 1. Voor de behandeling van een aanvraag voor de eerste afgifte (tabel 1) en de wijziging (tabel 2) van een vergunning tot luchtvervoer ingevolge artikel 16 van de Luchtvaartwet, de exploitatievergunning, zijn de volgende vaste tarieven verschuldigd:

    Tabel 1

    Omschrijving

    Eerste afgifte

    Exploitatievergunning (artikel 16a Luchtvaartwet):

     

    – Kleine typen luchtvaartuigen (minder dan 10 ton maximale startmassa en/of minder dan 20 stoelen aanwezig)

    € 2.543

    – Grote typen luchtvaartuigen (vanaf 10 ton maximale startmassa en/of vanaf 20 stoelen aanwezig)

    € 6.358

    – Exploitatievergunning (artikel 16b Luchtvaartwet)

    € 127

    Tabel 2

    Omschrijving

    Wijziging

    Exploitatievergunning:

     

    – Wijziging

    € 254

    – Toevoeging groot type luchtvaartuig (MTOM ≥ 10t/ > 19 passagiers) aan exploitatievergunning voor kleine typen luchtvaartuigen (MTOM < 10t/ < 20 passagiers)

    € 3.815

  • 2. Voor de behandeling van een aanvraag voor de afgifte van een goedkeuring voor leasing ingevolge verordening 1008/2008 en artikel 1.165 van bijlage III bij EG-verordening 3922/91, of artikel 3.165 van JAR-OPS 3, zijn de volgende vaste tarieven verschuldigd:

    Tabel 1

    Omschrijving

    Eerste afgifte

    Huur/leasing:

     

    – Goedkeuring wet lease-in met complete bemanning (AICB-08/08 Hoofdstuk 4.1. uitgezonderd algemene goedkeuring volgens Hoofdstuk 5.1.)

    € 254

    – Goedkeuring wet lease-out met complete bemanning (als bedoeld in AICB-08/08 Hoofdstuk 4.1. uitgezonderd algemene goedkeuring volgens Hoofdstuk 5.1.)

    € 254

    – Goedkeuring wet lease zonder complete bemanning (als bedoeld in AICB-08/08 Hoofdstuk 4)

    € 509

K

Artikel 20, eerste lid, komt te luiden:

  • 1.

    • a. Voor de behandeling van een aanvraag voor de afgifte of de verlenging van een erkenning ingevolge artikel 2 van de Regeling erkenningen vervoer gevaarlijke stoffen door de lucht is een vast tarief van € 537 verschuldigd.

    • b. Voor de behandeling van de wijziging van een erkenning ingevolge artikel 2 van de Regeling erkenningen vervoer gevaarlijke stoffen door de lucht is een vast tarief van € 256 verschuldigd.

L

Artikel 22 wordt als volgt gewijzigd:

1. Het eerste lid komt te luiden:

  • 1. Voor de behandeling van een aanvraag voor de eerste afgifte van een certificaat als bedoeld in artikel 8a.2, eerste lid, van de Wet luchtvaart zijn de volgende vaste tarieven verschuldigd, met uitzondering van de eerste afgifte van een certificaat voor de luchthaven Schiphol:

    Tabel 1

    Omschrijving

    Afgifte (verschuldigd in het jaar van afgifte of herafgifte)

    – Certificaat voor luchthaven Schiphol

    € 109.557

    – Certificaat voor de luchthavens Rotterdam Airport, Groningen Eelde Airport, Maastricht Aachen Airport en Lelystad Airport

    € 22.216

    – Certificaat voor kleine luchthavens van regionaal belang

    € 4.575

2. De in het tweede lid opgenomen tabel worden vervangen door onderstaande tabel:

Tabel 1

Omschrijving

 

– Certificaat voor luchthaven Schiphol

€ 304

– Certificaat voor de luchthavens Rotterdam Airport, Groningen Eelde Airport, Maastricht Aachen Airport en Lelystad Airport

€ 304

– Certificaat voor kleine luchthavens van regionaal belang

€ 304

M

Artikel 25, onderdeel e, komt te luiden:

  • e. toezicht op erkende bedrijven, eerste erkenning, wijziging en verlenging: 75%

ARTIKEL II

Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 januari 2010. Indien de Staatscourant, waarin deze regeling wordt geplaatst, wordt uitgegeven na 31 december 2009, treedt zij in werking met ingang van de dag na uitgifte van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Minister van Verkeer en Waterstaat,

C.M.P.S. Eurlings.

TOELICHTING

Algemeen

De Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW) was al jaren met de luchtvaartsector in discussie over de tarieven die aan sectorpartijen in rekening werden gebracht. De Inspectie en de luchtvaartsector konden het niet eens konden worden om te komen tot een heldere lijn voor het in rekening brengen van post-toelatingsactiviteiten. Vervolgens heeft de Minister, in overleg met de sector, de Adviescommissie Controlekosten Luchtvaart ingesteld.

Naar aanleiding van het advies van deze commissie heeft de Minister besloten om posttoelatings- en instandhoudingsaudits niet langer door te belasten aan de bedrijven. Ook is besloten om geen wetswijziging in gang te zetten om de posttoelatingsaudits te zijner tijd alsnog te kunnen doorbelasten. Als gevolg hiervan zijn met onderhavige regeling de instandhoudingstarieven zoals opgenomen in een groot aantal tabellen in de Regeling tarieven luchtvaart 2008 komen te vervallen.

Naast deze wijzigingen zijn een aantal tarieven verlaagd en zijn nog enkele producten toegevoegd.

Administratieve lasten

Deze regeling bevat geen informatieverplichtingen aan de overheid en leidt dan ook niet tot extra administratieve lasten voor burger en bedrijfsleven. Een voorontwerp van deze regeling is derhalve niet voorgelegd aan het Adviescollege toetsing administratieve lasten.

Artikelsgewijs

Artikel I

De IVW is gestopt met het in rekening brengen van periodieke controles op bestaande luchtvaartvergunningen bij luchtvaartbedrijven. Werkzaamheden voor de toelating van bedrijven, personen of producten tot de luchtvaart en de beoordeling van eventuele wijzigingen in de vergunning blijven wél voor rekening van de luchtvaartsector. Het grootste deel van de vergunningen wordt voor onbepaalde tijd afgegeven, er zijn echter ook een aantal vergunningen die voor bepaalde tijd worden afgegeven. In het verleden waren de kosten voor herafgifte c.q. verlenging in het instandhoudingstarief opgenomen. De kosten voor herafgifte c.q. verlenging van de geldigheidsduur van een vergunning blijven wel in rekening gebracht worden. Voor de vergunningen waarbij sprake is van een herafgifte c.q. verlenging is derhalve thans een tarief opgenomen voor herafgifte c.q. verlenging.

Hiertoe zijn een aantal artikelen aangepast. Daarbij hebben een aantal tabellen wijzigingen ondergaan.

A

In verband met het overgaan van de uitvoering van het betalingsverkeer van de IVW van Rabobank International naar Royal Bank of Scotland (RBS) worden in de Regeling tarieven luchtvaart 2008 de bankgegevens van de IVW verwijderd. De nieuwe bankgegevens worden niet in deze regeling opgenomen aangezien het niet efficiënt is na iedere aanbestedingsprocedure van het betalingsverkeer deze gegevens aan te passen. Op door de IVW verzonden facturen en op de aanvraagformulieren op internet is de informatie over bankgegevens te vinden.

Het derde lid van artikel 2 is dan ook komen te vervallen.

C

In artikel 10, zesde lid, is een nieuw product opgenomen, te weten het ARC privilege voor ARC-inspecteurs. EG-verordening 2042/2003 inclusief de laatste wijzigingen, biedt de mogelijkheid zelfstandige grondwerktuigkundigen het privilege te geven voor het doen van airworthiness review-inspecties op luchtvaartuigen. Met deze bevoegdheid mogen de ARC-inspecteurs airworthiness reviews uitvoeren en de Minister aanbevelen om een ARC af te geven (alleen voor ELA1 luchtvaartuigen die niet commercieel worden gebruikt). Dit privilege wordt als een aparte bevoegdheid op het Part-66 AML bijgeschreven. Een voorwaarde voor het bijschrijven van dit privilege is dat de aanvrager een review uitvoert onder supervisie van de IVW. De aanvrager heeft voor het bijschrijven van het privilege op het Part-66 AML onder andere een verklaring nodig waaruit blijkt dat de aanvrager deze supervised review succesvol heeft doorlopen. Het tarief vertegenwoordigt de activiteiten voor het uitvoeren van de supervised review door de IVW en het afgeven van de verklaring.

D

In tabel 1 van artikel 11, eerste lid, zijn de volgende wijzigingen doorgevoerd.

Er is een nieuw tarief geïntroduceerd voor de kwalificatie van een opleidingsinstelling voor Multi Pilot Licences. Daarnaast is het aantal normuren en daarmee het tarief voor eerste kwalificatie van een TRTO verlaagd. Voor de module radiotelefonie is een differentiatie aangebracht: met en zonder standaard handboek.

In tabel 1 van artikel 11, derde lid, is het aantal normuren en daarmee het tarief voor eerste kwalificatie van een FSTD-3 A/H verlaagd.

E, F, G, H

Voor de wijzigingen in de artikelen 12, tweede lid, tabel 3, 16, tweede lid, tabel 1, vierde lid, tabel 1, zevende lid, tabel 1, 17, tweede lid, tabel 1, en 18, tweede lid, tabel 1, betreffende het tarief voor acceptaties en goedkeuringen geldt het volgende. Zoals eerder toegelicht worden geen instandhoudingstarieven meer geheven. In de instandhoudingstarieven waren echter ook kosten ondergebracht voor het accepteren of goedkeuren van kleine wijzigingen. Dit betreft producten zoals accepteren sleutelfunctionarissen, goedkeuring wijzigingen bedrijfshandboek, goedkeuring handboekrevisies, MEL revisies, dry lease-in trainingsprogramma’s. Deze acceptaties en goedkeuringen zijn nu als een apart tarief in de regeling opgenomen. Er is een onderverdeling gemaakt in de tarieven omdat niet iedere acceptatie en goedkeuring evenveel beoordelingstijd vraagt. Met een beoordeling van bijvoorbeeld een handboekwijziging is meer beoordelingstijd gemoeid dan met de beoordeling van de acceptatie van een sleutelfunctionaris.

F

Onduidelijk was of een bijschrijving van een line station als een bijschrijving of wijziging van een onderhoudslocatie geldt. Artikel 16, tweede lid, van de regeling is hierop aangepast. Voor het bijschrijven van een line station geldt hetzelfde tarief als dat voor de ‘Bijschrijving nieuwe of wijziging onderhoudslocatie binnen het postcodegebied waar het onderhoudsbedrijf is gevestigd en/of alle overige wijzingen als vermeld op de erkenning en wijzigingen in de scope of work als vastgelegd in het goedgekeurde handboek’.

G

In tabel 1 van artikel 17, eerste lid, is een nieuw tarief geïntroduceerd voor de AOC plicht voor rondvluchtbedrijven. Bedrijven kunnen korting krijgen op het tarief voor een Single Engine/Single Pilot AOC indien zij gebruik maken van het ‘Specimen Operations Manual’. Dit manual is reeds door de IVW goedgekeurd en behoeft geen volledige beoordeling. In andere gevallen, waarbij de operatie afwijkt van het ‘Specimen Operations Manual’, zal een volledige beoordeling moeten plaatsvinden en kan geen korting op het tarief worden gegeven. De korting geldt ook voor helikopterrondvluchten.

In tabel 2 van artikel 17, eerste lid, is ook een tarief geïntroduceerd voor de autorisatie voor Cabin (Initial) Training, de machtiging om het cabinepersoneel een aanvangstraining veiligheid te laten doorlopen en, indien van toepassing, om het in EU-OPS, subdeel O, (bijlage III bij EG verordening 3922/1991), bedoelde attest af te geven.

Het tarief per operationele basis (outstation) betreft de goedkeuring voor elke basis van waaruit vluchten uitgevoerd worden, anders dan de hoofdbasis (thuisbasis) van de exploitant, waar operationele ondersteuningsfaciliteiten aangehouden worden die geschikt zijn voor de soort vluchtuitvoering en het gebied waarin deze plaatsvindt. Het tarief voor ontheffingen, exemptions of afwijkingen van de AOC is aangepast in verband met de in EG-verordening 1008/2008 verplicht gestelde procedure. De werkzaamheden voor de GS-aantekening en de D-erkenning werden tot nu toe in 1 beoordelingsslag uitgevoerd. Voor luchtvaartmaatschappijen en/of houders van luchtvaartuigen uit de Europese Unie kan niet langer een D-erkenning worden geëist voor het vervoer van gevaarlijke stoffen. Toetsing moet echter nog plaatsvinden of er voldaan wordt aan de ICAO Technical Instructions (TI). Hierop is het aantal normuren en daarmee het tarief Gevaarlijke stoffen in tabel 2 aangepast.

In tabel 1 van artikel 17, tweede lid, is een onderscheid gemaakt in de tarieven voor afschrijven van registraties. Voor SP/SE (VFR) registraties is een nieuw (lager) tarief opgenomen. Het tarief voor afschrijving van overige registraties is verlaagd. Voor de afschrijving van een registratie bij dry lease-out blijft het hogere tarief gelden in verband met extra werkzaamheden voor overdracht van toezicht.

H

In artikel 18 is een aantal tarieven afhankelijk van het aantal typen luchtvaartuigen of het bijschrijven daarvan. Voor het onderscheid van de verschillende typen luchtvaartuigen wordt gebruik gemaakt van Part 66 (Bijlage III bij EG-verordening 1702/2003).

Voor wat betreft de goedkeuring van onderhoudsprogramma’s wordt het volgende opgemerkt. Door gewijzigde Europese regelgeving (direct werkend) moeten per 28 september 2009 niet alleen commerciële luchtvaartuigen, maar alle luchtvaartuigen die vallen onder de Europese regelgeving beschikken over een formeel goedgekeurd onderhoudsprogramma. Goedkeuring geschiedt zoveel mogelijk door een daartoe erkend bedrijf, dus binnen de luchtvaartsector zelf. Sectorpartijen kunnen er echter voor kiezen om goedkeuring te laten plaatsvinden door de IVW. Voor commerciële luchtvaartuigen wordt voor de goedkeuring van een onderhoudsprogramma door de IVW al een tarief in rekening gebracht, echter voor de overige luchtvaartuigen ontbreekt hiervoor nog de wettelijke basis. Met het doorvoeren van deze tarieven voor alle luchtvaartuigen die onder de werking van de Europese regelgeving vallen wordt de sector aangemoedigd zoveel mogelijk goedkeuringen te laten plaatsvinden binnen de sector zelf. Hiermee zal ook de Minister (IVW) worden ontlast. Inmiddels is een voorstel tot wijziging van de Wet luchtvaart aanhangig om ook voor de niet-commerciële luchtvaart een basis te creëren tot een tariefheffing voor het aanvragen tot goedkeuring van onderhoudsprogramma’s door de IVW. Zodra deze wijziging in de Wet luchtvaart is doorgevoerd zullen de tarieven voor goedkeuring van onderhoudsprogramma’s worden aangepast.

I

Artikel 18a vervalt in verband met het vervallen van de instandhoudingstarieven.

J

Er geldt een algemeen verlaagd tarief voor exploitatievergunningen op grond van artikel 16b van de Luchtvaartwet. In tabel 1 van artikel 19, eerste lid, staat dit tarief opgenomen; de vergunning geldt niet meer voor rondvluchten en ballonvaart. Deze tarieven zijn dan ook verwijderd uit de oorspronkelijke tabellen van artikel 19.

In de tabel in het tweede lid van artikel 19 zijn de leasing onderdelen aangepast in verband met de vervanging van EG-verordening 2407/92 door EG-verordening 1008/2008 en de invoer van EU-OPS. Het tarief voor wet lease-in geldt niet voor de zogeheten short-notice, short-term wet leases (JAA TGL44 ACJ OPS 1.165), zoals beschreven in de AIC-B 08/08. Voor wet lease-out is uitsluitend een tarief verschuldigd indien het luchtvaartuig niet met complete bemanning wordt verhuurd, of als gedurende de lease niet alle functies en verantwoordelijkheden van EU-OPS, subdeel C, worden behouden. De goedkeuring van ‘dry leases’ (zonder bemanning) is inbegrepen in het AOC tarief (artikel 17).

K

Voor wat betreft een erkenning ingevolge artikel 2 van de Regeling erkenningen vervoer gevaarlijke stoffen door de lucht, is in het eerste lid van artikel 20 een onderscheid gemaakt tussen het tarief voor de afgifte en verlenging van de erkenning enerzijds en het tarief voor de wijziging van de erkenning anderzijds. Aan de aanvraag voor een wijziging is een lager tarief verbonden.

L

Door het vervallen (van rechtswege) van de Regeling certificering luchtvaartterreinen is de verwijzing in het huidige artikel 22, eerste lid, naar deze regeling aangepast. Verwezen wordt thans naar artikel 8a2.1, eerste lid, van de Wet luchtvaart betreffende het veiligheidscertificaat.

M

In artikel 25 is in onderdeel e een omissie hersteld: de korting van 75% is ook van toepassing op wijziging van de erkenning.

De Minister van Verkeer en Waterstaat,

C.M.P.S. Eurlings.

Naar boven