Bekendmaking – Wet openbaarheid van bestuur

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu heeft op 29 oktober 2010 een verzoek om informatie op grond van de Wet openbaarheid van bestuur (Wob) ontvangen van een adviesbureau. De Staatssecretaris maakt hierbij bekend dat hij bij besluit van 23 december 2010, kenmerk BSV 2010034201, met toepassing van artikel 5 van de Wob, dit verzoek heeft gehonoreerd en besloten heeft om de volgende documenten openbaar te maken:

  • A-lijst

  • Eindmeldingslijst

  • B-lijst

  • Projectenlijst.

Deze lijsten bevatten de woningen en andere geluidsgevoelige bestemmingen die op grond van artikel 88 Wet geluidhinder bij de minister van VROM door gemeenten zijn aangemeld in het kader van de sanering wegverkeerslawaai. Tezamen bevatten de lijsten de limitatieve hoeveelheid saneringswoningen.

  • De A-lijst omvat de woningen die voor 1 juni 1995 bij het ministerie van VROM zijn aangemeld en waarvoor geldt dat deze op 1 maart 1986 aanwezig waren en op dat moment een geluidsbelasting ondervonden vanwege wegverkeerslawaai van hoger dan 64 dB(A) en waarvoor geldt dat burgemeester en wethouders hebben geoordeeld dat de enige mogelijke saneringsmaatregel voor deze woningen uit gevelisolatie bestaat. Voor deze woningen is op grond van artikel 90 van de Wet geluidhinder een beschikking genomen.

  • De B-lijst omvat de woningen die voor 1 april 1998 bij het ministerie van VROM zijn aangemeld en waarvoor geldt dat deze op 1 maart 1986 aanwezig waren en deze op dat moment een geluidsbelasting vanwege wegverkeerslawaai hadden, hoger dan 59 dB(A) en lager dan 65 dB(A) en waarvoor geldt dat burgemeester en wethouders hebben geoordeeld dat de enige mogelijke saneringsmaatregel voor deze woningen uit gevelisolatie bestaat.

  • De projectenlijst omvat alle woningen waarvoor een saneringsprogramma is vastgesteld en waarvoor aan het uitvoerende bestuursorgaan een subsidie is verleend voor de uitvoering daarvan.

  • De eindmeldingslijst bevat alle woningen die tussen 1 januari 2007 en 1 januari 2009 gemeld zijn bij het Ministerie van Infrastructuur en Milieu, op 1 maart 1986 reeds aanwezig waren, een hogere geluidsbelasting op de gevel hadden dan 60 dB(A) vanwege wegverkeerslawaai en die niet eerder bij de Minister waren aangemeld, bijvoorbeeld in het kader van de inventarisatie voor de A- of B-lijst.

Met toepassing van artikel 6, vijfde lid, van de Wet openbaarheid van bestuur, wordt de informatie niet eerder verstrekt dan twee weken na deze bekendmaking. Deze uitgestelde verstrekking dient er toe belanghebbenden in de gelegenheid te stellen openbaarmaking te voorkomen door binnen twee weken bezwaar in te dienen en een voorlopige voorziening te vragen bij de voorzieningenrechter. Daar het een grote hoeveelheid belanghebbenden betreft, die praktisch gezien niet alle individueel in kennis kunnen worden gesteld, wordt van dit besluit hierbij kennis gegeven in de Staatscourant. Indien na de genoemde periode van twee weken geen bezwaarschrift en een verzoek om voorlopige voorziening is ingesteld, zal de informatie openbaar worden gemaakt.

Het besluit ligt met ingang van 31 december 2010 gedurende de bezwaartermijn ter inzage bij:

  • het documentatiecentrum van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu, Rijnstraat 8 te Den Haag. Dit documentatiecentrum is geopend op maandag tot en met vrijdag van 8.00 uur tot 17.00 uur en telefonisch bereikbaar (070-339 02 00). Bij toegang tot het ministerie is identificatie verplicht.

  • het Bureau Sanering Verkeerslawaai (De Bleek 10 te Woerden) gedurende werkdagen van 8.30 uur tot 17.00 uur. Mocht u van deze laatste mogelijkheid gebruik willen maken, dan dient u vooraf telefonisch contact op te nemen met het Bureau Sanering Verkeerslawaai (0348-487 450).

De termijn voor het indienen van een bezwaarschrift vangt aan met ingang van de dag na de publicatie in de Staatscourant. Het bezwaarschrift dient te worden gericht aan:

De Minister van Infrastructuur en Milieu

Postbus 20951

2500 EZ DEN HAAG

Het bezwaarschrift moet zijn ondertekend en bevat ten minste de naam en het adres van de indiener, de dagtekening, een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht en de gronden van het bezwaar.

Als u een bezwaarschrift heeft ingediend, kunt u aan de voorzieningenrechter van de sector bestuursrecht van de rechtbank van Den Haag verzoeken een voorlopige voorziening te treffen. Dit verzoek wordt aanhangig gemaakt door het indienen van een verzoekschrift gericht aan de voorzieningenrechter. Het verzoek om een voorlopige voorziening moet schriftelijk worden ingediend en moet uw naam en adres bevatten. Bij het verzoekschrift moet een afschrift van het besluit waarmee u het niet eens bent worden overlegd. Deze kunt u krijgen bij de inzage. Voor een verzoek om een voorlopige voorziening is griffierecht verschuldigd. Over de hoogte en de wijze van betaling van dit griffierecht kunt u informatie verkrijgen bij genoemde rechtbank, telefoon: (070) 381 31 31.

Den Haag, 23 december 2010

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu,

voor deze:

Het hoofd van Bureau Sanering Verkeerslawaai,

W. Soede.

Naar boven