Regeling tot wijziging van de Regeling tarieven luchtvaart 2008

20 december 2010

Nr. VENW/BSK-2010/216657

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu,

Gelet op de artikelen 6.55, zesde lid, 6.58, zesde lid, 8.12, vijfde lid, 8a.4, derde lid, 10.11, eerste lid, onderdeel b, en 11.2a, derde lid, van de Wet luchtvaart, artikel 159, eerste lid, van de Regeling Toezicht Luchtvaart, de artikelen 8, derde lid, 13, tweede lid, 20, derde lid, en 30, derde lid, van het Besluit bewijzen van bevoegdheid voor de luchtvaart, artikel 22, tweede en derde lid, van het Besluit luchtvaartuigen 2008 en artikel 5 van het Besluit vluchtuitvoering;

Besluit:

ARTIKEL I

De Regeling tarieven luchtvaart 2008 wordt als volgt gewijzigd:

A

Artikel 4 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste lid wordt ‘€ 131’ vervangen door: € 138.

2. In het tweede lid wordt ‘€ 89’ vervangen door: € 93.

B

Artikel 7 komt te luiden:

Artikel 7

Voor de behandeling van een aanvraag voor een medische verklaring, inhoudende het afgeven of weigeren van een medische verklaring, die niet is gemandateerd aan een geautoriseerde geneeskundige instantie of zelfstandig geautoriseerde geneeskundige als bedoeld in de Regeling geneeskundige instanties, geneeskundigen en medische verklaringen voor de luchtvaart en het Besluit houdende mandatering van een aantal bevoegdheden met betrekking tot de afgifte van de medische verklaring, zijn de volgende vaste tarieven verschuldigd:

Tabel 1

Omschrijving

Afgifte

Besluit op aanvraag medische verklaringen AMS

€ 72

Afgifte duplicaat medische verklaring

€ 31

Afgifte duplicaat medisch dossier, in relatie tot de Wet bescherming persoonsgegevens

€ 0,25 per pagina

C

De in artikel 8 opgenomen tabel wordt vervangen door onderstaande tabel:

Tabel 1

Omschrijving

Eerste afgifte

Herafgifte

Autorisatie geneeskundige instantie AMC

€ 1.869

€ 252

Extra vestigingsplaats AMC

€ 801

€ 252

Autorisatie geneeskundige in dienst van een AMC

€ 267

€ 252

Autorisatie geneeskundige werkend als freelancer zonder vast AMC

€ 503

€ 252

Autorisatie zelfstandige geneeskundige

€ 1.869

€ 252

D

Artikel 9 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste lid wordt ‘€ 105’ vervangen door: € 110.

2. In het tweede lid wordt ‘€ 420’ vervangen door: € 441.

E

Artikel 10 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het derde, vierde en vijfde lid wordt ‘€ 123’ telkens vervangen door: € 129.

2. In het zesde lid wordt ‘€ 1279’ vervangen door: € 1343.

F

Artikel 11 komt te luiden:

Artikel 11

  • 1. Voor de behandeling van een aanvraag voor de eerste afgifte en herafgifte van een kwalificatie of registratie van een opleidings- en trainingsinstelling als bedoeld in de Regeling opleidingsinstellingen voor luchtvarenden 2001 zijn de volgende vaste tarieven verschuldigd:

    Tabel 1

    Omschrijving

    Eerste afgifte

    Herafgifte

    Registratie opleidingsinstelling (basistarief)

    € 252

    € 252

    Kwalificatie opleidingsinstelling FTO basistarief

    € 3.776

    € 252

    Kwalificatie opleidingsinstelling TRTO basistarief

    € 3.147

    € 252

    Opleidingsmodule MPL

    € 5.035

     

    Opleidingsmodule integrated ATP

    € 2.517

     

    Opleidingsmodule IR

    € 1.259

     

    Opleidingsmodule RFI

    € 1.259

     

    Opleidingsmodule FI

    € 1.259

     

    Opleidingsmodule FI-refresher seminar

    € 755

     

    Opleidingsmodule RFI-refresher seminar

    € 755

     

    Overige opleidingsmodule instructeurs

    € 881

     

    Opleidingsmodule CPL

    € 1.007

     

    Opleidingsmodule theorie, per module

    € 881

     

    Opleidingsmodule class/type rating Multi pilot aircraft, per module

    € 881

     

    Opleidingsmodule class/type rating Single pilot aircraft, per module

    € 629

     

    Opleidingsmodule MCC

    € 629

     

    Beoordelen opleidingslocatie, per locatie

    € 1.133

     

    Module RPL

    € 755

     

    Module PPL

    € 755

     

    Kwalificatie opleidingsinstelling met een vestiging in het buitenland, per vestiging

    € 21.362

    € 252

    Registratie opleidingsinstelling RT-only

    € 252

     

    Module radiotelefonie met standaard handboek

    € 133

    € 252

    Module radiotelefonie zonder standaard handboek

    € 503

    € 252

    Erkenning taalbeoordelingsinstantie (LAB)

    € 4.154

    € 252

    Erkenning taalbeoordelingsinstantie (LAB) voor afgifte voor level 4 en/of level 6

    € 1.510

    € 252

    Indelingsprotocol Examinatoren (IPEX)

    € 252

    € 252

    Overige aanvragen (zoals inzetten van een simulator voor een ander type training dan waarvoor het bedoeld is, of goedkeuring van een eigen ontwerp van een logboek), per besluit

    € 378

    € 252

  • 2. Voor de behandeling van een aanvraag voor wijziging van de kwalificatie of registratie genoemd in het eerste lid zijn de volgende vaste tarieven verschuldigd:

    Tabel 2

    Omschrijving

     

    Opleidingsmodule MPL

    € 5.035

    Opleidingsmodule integrated ATP

    € 2.517

    Opleidingsmodule IR

    € 1.259

    Opleidingsmodule FI

    € 1.259

    Overige opleidingsmodules instructeurs

    € 881

    Opleidingsmodule FI-refresher seminar

    € 755

    Opleidingsmodule RFI refresher seminar

    € 755

    Opleidingsmodule CPL

    € 1.007

    Opleidingsmodule theorie, per module

    € 881

    Opleidingsmodule class/type rating Multi pilot aircraft, per module

    € 881

    Opleidingsmodule class/type rating Single pilot aircraft, per module

    € 629

    Opleidingsmodule MCC

    € 629

    Beoordelen opleidingslocatie, per locatie

    € 1133

    Module RPL

    € 755

    Module PPL

    € 755

    Vestiging opleidingsinstelling in het buitenland

    € 21.362

    Module radiotelefonie, met standaard handboek

    € 252

    Module radiotelefonie, zonder standaard handboek

    € 503

    Erkenning taalbeoordelingsinstantie (LAB)

    € 4.154

    Erkenning taalbeoordelingsinstantie (LAB) voor de eerste afgifte LPE level 4 en/of level 6

    € 1.510

  • 3. Voor de behandeling van een aanvraag voor onderstaande goedkeuringen, inclusief de documenten die daartoe behoren, zijn de volgende vaste tarieven verschuldigd:

    Tabel 3

    Omschrijving

    Eerste afgifte

    Goedkeuring gewijzigd handboek, per deel of subdeel

    € 1.259

    Goedkeuring gewijzigd trainingsprogramma of typekwalificatieprogramma, per type

    € 755

    Beoordeling nieuwe functionaris (AM, HT, CFI, CGI, QM)

    € 252

    Beoordeling nieuw (type) luchtvaartuig voor het trainingsdoel

    € 126

    Beoordeling nieuw (type) simulator voor het trainingsdoel

    € 126

    Indelingsprotocol Examinatoren (IPEX)

    € 252

    Overige aanvragen (zoals inzetten van een simulator voor een ander type training dan waarvoor het bedoeld is, of goedkeuring van een eigen ontwerp van een logboek), per besluit

    € 378

  • 4. Voor de behandeling van een aanvraag voor de eerste afgifte en herafgifte van een kwalificatie van een FSTD als bedoeld in de Regeling kwalificatie FSTD’s zijn de volgende vaste tarieven verschuldigd:

    Tabel 4

    Omschrijving

    Eerste afgifte

    Herafgifte

    FSTD-A/H FFS (per kwalificatie)

    € 5.074

    € 252

    FSTD-A/H FTD (per kwalificatie)

    € 5.074

    € 252

    FSTD-A/H FNPT (per kwalificatie)

    € 6.676

    € 252

    FSTD-A BITD (per kwalificatie)

    € 3.338

    € 252

  • 5. Voor de behandeling van een aanvraag voor de eerste afgifte van een FSTD in een land niet zijnde een EASA lidstaat is naast het tarief voor eerste afgifte in tabel 4 een vast tarief verschuldigd van € 11.444 per locatie voor extra inzet.

  • 6. Voor de behandeling van een aanvraag voor wijziging van de kwalificatie genoemd in het vierde lid zijn de volgende vaste tarieven verschuldigd:

    Tabel 5

    Omschrijving

     

    Wijziging, opwaardering of verplaatsing FSTD-A/H FFS

    € 3.205

    Wijziging, opwaardering of verplaatsing FSTD-A/H FTD

    € 3.205

    Wijziging, opwaardering of verplaatsing FSTD-A/H FNPT

    € 2.403

    Wijziging, opwaardering of verplaatsing FSTD-A BITD

    € 2.002

    Goedkeuring gewijzigd handboek, per deel of subdeel

    € 755

    Goedkeuring gewijzigd traingingsprogramma of type kwalificatieprogramma, per type

    € 755

    Beoordeling nieuwe functionaris (AM, QM)

    € 252

G

Artikel 12 wordt als volgt gewijzigd:

1. De in het eerste lid opgenomen tabellen worden vervangen door onderstaande tabellen:

Tabel1

Omschrijving

Eerste afgifte

Herafgifte

Erkenning opleidingsinstelling:

  

– basisopleiding

€ 23.199

 

– categorie typen luchtvaartuigen n1 ≤ 10

€ 25.791

 

– categorie typen luchtvaartuigen n1 > 10

€ 36.163

 

Registratie opleidingsinstelling:

€ 5.049

€ 252

XNoot
1

n is het aantal luchtvaartuigen dat op de erkenning staat aangegeven.

Tabel 2

Omschrijving

Eerste afgifte

Toeslag per nevenlocatie1 Nederland

€ 3.241

Toeslag per nevenlocatie Europese Unie

€ 3.889

Toeslag per nevenlocatie buiten Europese Unie

€ 5.834

XNoot
1

Met een nevenlocatie wordt een locatie bedoeld die niet de hoofdvestiging is.

Een examenlocatie wordt als een halve locatie gerekend.

2. In het tweede lid opgenomen tabel wordt vervangen door onderstaande tabel:

Tabel 3

Omschrijving

Wijziging

Bijschrijven aanvullende rating (in geval van basis-, en typeopleiding)

€ 1.983

Bijschrijven limitation (in geval van basis-, en typeopleiding)

€ 946

Bijschrijven (sub)categorie (in geval van geregistreerde opleidingen)

€ 1.335

Bijschrijven of wijziging vestiging (in geval van basis, type en geregistreerde opleiding) buiten het postcodegebied waar de opleidingsinstelling is gevestigd.

€ 3.279

Goedkeuring wijziging bedrijfshandboek

€ 603

Alle overige acceptaties en goedkeuringen (‘acceptances and approvals’, zoals accepteren sleutelfunctionarissen, doorhalingen op de vergunning)

€ 107

3. In het derde lid wordt ‘€ 494’ vervangen door: € 519.

4. In het vierde lid wordt ‘€ 86’ vervangen door: € 90.

H

Artikel 13 komt te luiden:

Artikel 13

  • 1. Voor de behandeling van een aanvraag voor de afgifte van een bewijs van inschrijving als bedoeld in artikel 3.5 van de Wet luchtvaart, alsmede voor het wijzigen of het doorhalen van de inschrijving als bedoeld in artikel 3.4, eerste en derde lid, van de Wet luchtvaart is een vast tarief van € 131 verschuldigd, met dien verstande dat aanvragen van doorhaling alleen in rekening worden gebracht in geval van uitvoer naar het buitenland van een luchtvaartuig.

  • 2. In afwijking van het eerste lid, is voor de behandeling van een aanvraag voor de afgifte van een bewijs van inschrijving, alsmede voor het wijzigen of het doorhalen van de inschrijving voor luchtvaartuigen ≤ 2.000 kg een vast tarief van € 66 verschuldigd.

  • 3. Voor de behandeling van een aanvraag voor de afgifte van een bewijs van luchtwaardigheid als bedoeld in artikel 3.13 van de Wet luchtvaart, alsmede voor het verlengen daarvan, zijn de volgende vaste tarieven verschuldigd:

    Tabel 1

    MTOM

    Afgifte

    Verlenging

    Luchtvaartuig ≤ 2.000 kg

    € 602

    € 76

    Luchtvaartuig > 2.000 kg en ≤ 5.700 kg

    € 1.263

    € 166

    Luchtvaartuig > 5.700 kg

    € 3869

    € 568

  • 4. Voor het afgeven van een Airworthiness Review Certificate als bedoeld in het Besluit luchtvaartuigen 2008 geldt hetzelfde tarief als voor het verlengen van een bewijs van luchtwaardigheid. Indien de aanvraag voor het afgeven of verlengen gelijktijdig vergezeld gaat met de aanvraag voor het afgeven van een Airworthiness Review Certificate wordt geen tarief geheven voor het Airworthiness Review Certificate.

  • 5. Voor de behandeling van de afgifte van een bewijs van luchtwaardigheid voor (motor-)zweefvliegtuigen, MLA’s alsmede amateurbouwluchtvaartuigen ≤ 2.000 kg is een tarief verschuldigd van € 342.

  • 6. Voor de behandeling van een aanvraag voor het vernieuwen van een bewijs van inschrijving, een bewijs van luchtwaardigheid, een Airworthiness Review Certificate of een geluidsdocument is een vast tarief van € 252 verschuldigd.

  • 7. Voor de behandeling van een aanvraag voor de afgifte van een geluidscertificaat, een geluidsverklaring of een aanvullende geluidsverklaring als bedoeld in Hoofdstuk 5 van het Besluit luchtvaartuigen 2008 is een vast tarief van € 266 verschuldigd.

  • 8. Voor de behandeling van een aanvraag voor de vernieuwing van een geluidscertificaat is een vast tarief van € 252 verschuldigd.

  • 9. Voor de behandeling van een aanvraag voor de initiële goedkeuring van een onderhoudsprogramma voor luchtvaartuigen, zijn de volgende tarieven verschuldigd:

    Tabel 2

    Omschrijving

    AMP initieel

    Aangeboden door CAMO. AMP gebaseerd op maintenance data

    AMP initieel

    Niet aangeboden door CAMO. AMP gebaseerd op maintenance data

    Beoordeling taken niet gebaseerd op maintenance data1

    Beoordeling taken gebaseerd op IVW AMC

    Ballonnen en zweefvliegtuigen2

    € 460

    € 648

    € 707

    € 213

    Overige luchtvaartuigen

    € 1.592

    € 2.348

    € 1942

    € 460

    XNoot
    1

    Toeslag in voorkomende gevallen.

    XNoot
    2

    Al dan niet gemotoriseerd.

  • 10. Voor de behandeling van een aanvraag voor de goedkeuring van een wijziging van een onderhoudsprogramma voor luchtvaartuigen, zijn de volgende tarieven verschuldigd:

    Tabel 3

    Omschrijving

    AMP wijziging:

    aangeboden door CAMO. AMP gebaseerd op maintenance data

    AMP wijziging:

    niet aangeboden door CAMO. AMP gebaseerd op maintenance data

    Beoordeling taken niet gebaseerd op maintenance data1

    Beoordeling taken gebaseerd op IVW AMC

    Ballonnen en zweefvliegtuigen2

    € 271

    € 334

    € 707

    € 213

    Overige luchtvaartuigen

    € 460

    € 648

    € 1942

    € 460

    XNoot
    1

    Toeslag in voorkomende gevallen.

    XNoot
    2

    Al dan niet gemotoriseerd.

I

Artikel 14 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste lid worden ‘€ 123’ en ‘€ 125’ vervangen door respectievelijk: € 126 en € 131.

2. In het tweede en derde lid wordt ‘€ 518’ telkens vervangen door: € 544.

J

De in artikel 15 opgenomen tabel wordt vervangen door onderstaande tabel:

Tabel 1

MTOM

Afgifte

Luchtvaartuig ≤ 5.700 kg

€ 1.297

Luchtvaartuig > 5.700 kg

€ 4.149

K

Artikel 16 wordt als volgt gewijzigd:

1. De in het eerste lid opgenomen tabellen wordt vervangen door onderstaande tabellen:

Tabel 1

Omschrijving

Eerste afgifte

Classificatie erkenning onderhoudsbedrijf1:

 

– A1 line maintenance

€ 18.013

– A1 base maintenance

€ 21.902

– A2, A4

€ 14.772

– A3

€ 14.772

– B1

€ 18.013

– B2, B3

€ 14.772

– C (voor een bedrijf met 15 of minder werknemers)

€ 7.642

– C (voor een bedrijf met meer dan 15 werknemers)

€ 14.772

– D

€ 12.828

Tabel 2

Omschrijving

Eerste afgifte

Aanvulling gebaseerd op een basis A1 classificatie1:

 

Toeslag per aanvullende classificatie (TA1)

€ 1.297

Aanvulling gebaseerd op basis overige classificaties2:

 

Toeslag per aanvullende classificatie overige erkenningen

€ 648

Tabel 3

Omschrijving

Eerste afgifte

Aanvulling gebaseerd op een basis A1 classificatie:

 

Toeslag per nevenlocatie in Nederland

€ 3.241

Toeslag per nevenlocatie in de Europese Unie

€ 3.889

Toeslag per nevenlocatie buiten de Europese Unie

€ 5.834

Toeslag line stations

€ 337 x N

Toeslag bij meer dan 500 werknemers

€ 13 x P

Aanvulling gebaseerd op basis overige classificatie:

 

Toeslag per nevenlocatie in Nederland

€ 1.037

Toeslag per nevenlocatie in de Europese Unie

€ 1.297

Toeslag per nevenlocatie buiten de Europese Unie

€ 1.945

Toeslag line stations

€ 337 x N

Toeslag bij meer dan 500 werknemers

€ 13 x P

Tabel 4

Omschrijving

Eerste afgifte

Classificatie erkenning onderhoudsbedrijf:

 

– A2, A4

€ 11.051

– A3

€ 11.051

– B1

€ 13.476

– B2, B3

€ 11.051

– C (voor een bedrijf met 15 of minder werknemers)

€ 5.697

– C (voor een bedrijf met meer dan 15 werknemers)

€ 11.051

– D

€ 9.587

Tabel 5

Omschrijving

Eerste afgifte

Toeslag per aanvullende classificatie

€ 486

Tabel 6

Omschrijving

Eerste afgifte

Toeslag per nevenlocatie in Nederland

€ 778

Toeslag per nevenlocatie in de Europese Unie

€ 972

Toeslag per nevenlocatie buiten de Europese Unie

€ 1.458

Toeslag line stations

€ 247 x N

2. In het eerste lid, in de tekst onder tabel 3, wordt ‘instandhouding’ vervangen door: herafgifte.

3. In het tweede lid wordt de tabel vervangen door onderstaande tabel:

Tabel 7

Omschrijving

Part 145 MOA erkenning gebaseerd op een A1 classificatie

Part 145 MOA erkenning niet gebaseerd op een A1 classificatie

Part MAF erkenning

Bijschrijving aanvullende classificatie

€ 1.983

€ 1. 335

€ 979

Bijschrijving type luchtvaartuig, motortype of component (Part 145, beperkingen)

€ 1.983

€ 1.335

€ 979

Bijschrijving nieuwe of wijziging onderhoudslocatie buiten het postcodegebied waar het onderhoudsbedrijf is gevestigd.

€ 3.279

€ 2.372

€ 1.757

Aanpassing limitations van een van de ratings als vermeld op de erkenning.

Bijschrijving nieuwe of wijziging onderhoudslocatie binnen het postcodegebied waar het onderhoudsbedrijf is gevestigd.

Bijschrijven line station (per line station).

Alle overige wijzingen als vermeld op de erkenning en wijzigingen in de scope of work als vastgelegd in het goedgekeurde handboek.

€ 946

€ 687

€ 492

Goedkeuring wijziging bedrijfshandboek.

€ 603

€ 441

€ 319

Alle overige acceptaties en goedkeuringen (‘acceptances and approvals’, zoals accepteren sleutelfunctionarissen, doorhalingen op de vergunning).

€ 107

€ 107

€ 107

4. In het derde lid wordt de tabel vervangen door onderstaande tabel:

Tabel 8

Omschrijving

Eerste afgifte

Herafgifte

Nationale erkenning

€ 12.828

€ 252

5. In het vierde lid wordt de tabel vervangen door onderstaande tabel:

Tabel 9

Omschrijving

Wijziging

Bijschrijven nieuwe cq. wijzigingen van locaties buiten het postcodegebied

€ 2.372

Bijschrijven nieuwe cq. wijzigingen van locaties binnen het postcodegebied

€ 687

Wijziging nationale erkenning

€ 1.335

Goedkeuring wijziging bedrijfshandboek

€ 441

Alle overige acceptaties en goedkeuringen (‘acceptances and approvals’, zoals accepteren sleutelfunctionarissen, doorhalingen op de vergunning).

€ 107

6. In het vijfde lid wordt de tabel vervangen door onderstaande tabel:

Tabel 10

Omschrijving

Tarief

Bijschrijven BvL-V-bevoegdheid voor erkende bedrijven t.b.v.

 

– Luchtvaartuigen MTOM > 5.700kg

€ 4.057

– Luchtvaartuigen MTOM ≤ 5.700kg

€ 1.205

7. Het zesde lid komt te luiden:

  • 6. Voor de behandeling van een aanvraag voor de eerste afgifte van een POA overeenkomstig Part 21, subpart G, van verordening (EG) nr. 1702/2003 of een accoordverklaring voor het aantonen van de conformiteit van individuele producten, onderdelen en uitrustingsstukken overeenkomstig Part 21, subpart F, van verordening (EG) nr. 1702/2003 ingevolge artikel 17 van het Besluit luchtvaartuigen 2008 zijn de volgende vaste tarieven verschuldigd, bestaande uit een basistarief (tabel 11) en een aanvullend tarief (tabel 12). Voor een productiebedrijf dat voor componenten in dezelfde classificatie een MOA nodig heeft, zal indien er sprake is van een hoge mate van gemeenschappelijke processen geen vergoeding voor de MOA verschuldigd zijn, zulks ter beoordeling aan de minister van Infrastructuur en Milieu.

    Tabel 11

    Omschrijving

    Eerste afgifte POA (Subpart G)

    Eerste afgifte akkoordverklaring (Subpart F)

    Erkenning productiebedrijf basisvergunning:

      

    – Bedrijven ≤ 500 werknemers1

    € 21.902

    € 16.001

    – Bedrijven > 500 en < 1.000 werknemers1

    € 34.886

    € 25.441

    – Bedrijven ≥ 1.000 werknemers1

    € 67.276

    € 49.042

    XNoot
    1

    Hier wordt het aantal werknemers bedoeld dat werkzaam is bij de productieorganisatie.

    Tabel 12

    Omschrijving

    Eerste afgifte POA (Subpart G)

    Eerste afgifte akkoordverklaring (Subpart F)

    Herafgifte

    Toeslag per nevenlocatie1 in Nederland

    € 3.241

    € 2.360

    € 252

    Toeslag per nevenlocatie1 in de Europese Unie

    € 3.889

    € 2.832

    € 252

    Toeslag per nevenlocatie1 buiten de Europese Unie

    € 5.834

    € 4.248

    € 252

    XNoot
    1

    Met een nevenlocatie wordt een locatie bedoeld die niet de hoofdvestiging is.

8. In het zevende lid wordt de tabel vervangen door onderstaande tabel:

Tabel 13

Omschrijving

Wijziging POA (Subpart G)

Wijziging akkoordverklaring (Subpart F)

Bijschrijving nieuw product/component/rating/categorie

€ 1.983

€ 927

Bijschrijving of wijziging vestigingsplaats buiten het postcodegebied waar de productieorganisatie is gevestigd.

€ 3.279

€ 1.682

Bijschrijving nieuwe of wijziging vestiging binnen het postcodegebied waar de productieorganisatie is gevestigd, alle overige wijzingen als vermeld op de erkenning en wijzigingen in de scope of work als vastgelegd in het goedgekeurde handboek.

€ 946

€ 927

Goedkeuring wijziging bedrijfshandboek

€ 603

€ 295

Alle overige acceptaties en goedkeuringen (‘acceptances and approvals’, zoals accepteren sleutelfunctionarissen, doorhalingen op de vergunning)

€ 107

€ 100

9. In het achtste lid wordt de tabel vervangen door onderstaande tabel:

Tabel 14

Omschrijving

Eerste afgifte

Herafgifte

Erkenning inspecteur

€ 1.160

€ 252

10. In het negende lid wordt ‘€ 179’ vervangen door: € 188.

11. In het tiende lid wordt ‘€ 819’ vervangen door: € 860.

12. Het elfde lid wordt als volgt gewijzigd:

a. In onderdeel a wordt ‘179’ vervangen door: € 188.

b. In onderdeel b wordt ‘€ 229’ vervangen door: € 240.

L

Artikel 17 komt te luiden:

Artikel 17

  • 1. Voor de behandeling van een aanvraag voor eerste afgifte van een vergunning tot vluchtuitvoering (AOC) inclusief de documenten die daartoe behoren, zijn de volgende vaste tarieven verschuldigd:

    Tabel 1

    Producten eerste afgifte AOC

    SP/SE vliegtuigen en SP/SE helikopters: AtoA, VFR day only

    SP/SE vliegtuigen en SP/SE helikopters: AtoB, VFR day only1

    ME vliegtuigen (class A of C, AtoB, < 19 pax, inclusief zelfde vliegtuigtype, alleen geschikt voor vracht) en ME helikopters1

    ME vliegtuigen (class A of C, AtoB, >19 pax, inclusief zelfde vliegtuigtype, alleen geschikt voor vracht1

    Basistarief2

    € 2.8953

    € 3.5244

    € 22.027

    € 22.908

    Plus:

    Pax (A1)

    € 503

    € 503

    € 503

    € 503

    Cargo (A2)

     

    € 378

    € 503

    € 755

    Emergency Medical Service (A3)

     

    € 755

    € 1.510

    € 1.510

    Helicopter Emergency Medical Service (A3)

      

    € 1.602

     

    VFR night per class/type (D2)

     

    € 252

    € 252

     

    IFR per class/type

     

    € 503

    € 503

     

    Bijschrijving:

        

    – Extra class/type5

    € 755

    € 755

    € 3.776

    € 7.552

    – Extra luchtvaartuig registratie van aanvraagde class/type

    € 63

    € 63

    € 126

    € 126

    – Area of operation (per area)6

     

    € 503

    € 503

    € 503

    – Area of operation worldwide in 1 aanvraag6

     

    € 2.517

    € 2.517

    € 2.517

    Special approval:6

    – Per Low visibility procedure per type per approval:

    ° CAT II (E1)

    ° CAT III A or B or C (E2 t/m E4)

    ° Take off below specified minima (E5)

    ° Lower than CAT I

    ° Other than Standard CAT II

    ° Approaches utilising EVS

      

    € 1.068

    € 1.068

    – MNPS (E6) per type

      

    € 1.510

    € 1.510

    – RNP (E10) per type

      

    € 1.510

    € 1.510

    – RNAV7 (E8) per type

      

    € 1.068

    € 1.068

    – ETOPS (E7) per type

      

    € 1.602

    € 1.602

    – RVSM (E9) per type

      

    € 534

    € 534

    – Gevaarlijke stoffen (E11)

      

    € 969

    € 969

    – Helicopter offshore operations (E12)

      

    € 1.602

     

    – Helicopter Hoist operations (E13)

      

    € 1.068

     

    – Cabin crew initial training authorisation per type (delivering of attestation) (E14)

      

    € 1.736

    € 1.736

    Overige acceptaties en goedkeuringen (‘acceptances and approvals):

    – Approval & Acceptance process

     

    € 503

    € 1.007

    € 1.007

    – Electronic Flight Bag per type

      

    € 2.014

    € 2.014

    – Steep approach per type/runway

      

    € 1.510

    € 1.510

    User approval process

      

    € 400

    € 400

    Alternative training and qualification programme

      

    € 4.028

    € 4.028

    – Other self-supporting operational control than home base8

        

    ° binnen Nederland

     

    € 1.007

    € 1.007

    € 1.007

    ° binnen Europa

     

    € 2.014

    € 2.014

    € 2.014

    ° buiten Europa

     

    € 3.021

    € 3.021

    € 3.021

    Ontheffing/afwijking per besluit < 2 maanden9

    € 267

    € 267

    € 267

    € 267

    Ontheffing/afwijking per besluit > 2 maanden9

    € 1.336

    € 1.336

    € 1.336

    € 1336

    Goedkeuring wet lease-out10

      

    € 378

    € 378

    XNoot
    1

    Voor een AtoB operatie is de vliegmaatschappij ook in het bezit van een CAMO als bedoeld in artikel 18 en een exploitatievergunning als bedoeld in artikel 19.

    XNoot
    2

    Voor de ‘eerste afgifte AOC’ is inbegrepen: beoordeling en goedkeuring van de managementorganisatie en veiligheids- en kwaliteitsorganisatie; beoordeling en goedkeuring van het Operations Manual (OM) (Part A, B, C en D); bijschrijving van 1 vliegtuig/helikopter (class/type) inclusief bijbehorende trainingsprogramma’s en 1 registratie luchtvaartuig; beoordeling en goedkeuring van kwalificatie van management- en overige stafleden; 1 area of operation (voor ‘AtoA/VFR only’ geldt: AMS FIR only). Special approvals en Overige approvals & acceptances, als benoemd in bovenstaande tabel, zijn niet inbegrepen.

    XNoot
    3

    Het tarief geldt bij gebruik van het IVW specimen handboek. Indien geen gebruik wordt gemaakt van het IVW specimen handboek dan geldt een tarief van € 7.552.

    XNoot
    4

    Het tarief geldt bij gebruik van het IVW specimen handboek. Indien geen gebruik wordt gemaakt van het IVW specimen handboek dan geldt een tarief van € 8.182.

    XNoot
    5

    Inclusief: bijschrijven van 1 registratie luchtvaartuig en de beoordeling en goedkeuring van relevante paragrafen in het Operations Manual en trainingsprogramma.

    Onder ‘class’ wordt verstaan een luchtvaartuig per manufacturer/model/series.

    XNoot
    6

    Met area of operation wordt bedoeld de regio(’s) waar de aanvrager voornemens is te gaan vliegen. Het gaat hier om de beoordeling en goedkeuring van relevante paragrafen in het OM en waar van toepassing het trainingsprogramma (mede indien van toepassing een praktijkcheck).

    XNoot
    7

    Onder RNAV wordt verstaan PRNAV of BRNAV.

    XNoot
    8

    Onder ‘self-supporting operational control’ wordt verstaan een station waar vanaf de volledige vluchtvoorbereiding en begeleiding plaatsvindt.

    XNoot
    9

    Voor verzoeken tot ontheffing en/of afwijking wordt het proces gevolgd zoals vastgelegd in artikel 8, tweede en derde lid, van verordening (EG) nr. 3922/91.

    XNoot
    10

    Het tarief is van toepassing op afwijkende wet-lease out operaties zoals beschreven in de AIC-B inzake het leasebeleid.

  • 2. Voor de behandeling van een aanvraag wijziging van een vergunning tot vluchtuitvoering (AOC) inclusief de documenten die daartoe behoren, zijn de volgende vaste tarieven verschuldigd:

    Tabel 2

    Wijzigingen

    SP/SE vliegtuigen en SP/SE helikopters: AtoA, VFR day only

    SP/SE vliegtuigen en SP/SE helikopters: AtoB, VFR day only1

    ME vliegtuigen (class A of C, AtoB, < 19 pax, inclusief zelfde vliegtuigtype, maar dan alleen geschikt voor vracht) en ME helikopters1

    ME vliegtuigen (class A of C, AtoB, > 19 pax, inclusief zelfde vliegtuigtype, maar dan alleen geschikt voor vracht1

    Pax (A1)

    € 503

    € 503

    € 503

    € 2.014

    Overgang van AOC AtoA naar een AOC AtoB

    9

       

    Cargo (A2)

     

    € 378

    € 503

    € 755

    Emergency Medical Service (A3)

     

    € 755

    € 1.510

    € 1.510

    Helicopter Emergency Medical Service (A3)

      

    € 1.602

     

    VFR night per class/type (D2)

     

    € 252

    € 252

     

    IFR per class/type

     

    € 503

    € 503

     

    Bijschrijving:

        

    – Extra class/type2

    € 755

    € 755

    € 3.776

    € 7.552

    – Extra luchtvaartuig: Registratie van aangevraagde class/type per dag

    € 63

    € 63

    € 126

    € 126

    – Bijschrijving luchtvaartuig:

    registratie per dag, binnen bestaand type2

    € 126

    € 126

    € 378

    € 378

    – extra registratie per dag

    € 63

    € 63

    € 126

    € 126

    Afschrijving class/type3

    € 252

    € 252

    € 534

    € 534

    Afschrijving luchtvaartuig:

    Registratie per dag

    € 126

    € 126

    € 252

    € 252

    Dry lease out per dag

    € 400

    € 400

    € 400

    € 400

    Toeslag dry lease in (goedkeuring)

    € 133

    € 133

    € 133

    € 133

    – Area of operation (per area)4

     

    € 503

    € 503

    € 503

    – Area of operation world wide in 1 aanvraag4

     

    € 2.517

    € 2.517

    € 2.517

    Special approval:4

    – Per Low visibility

    procedure per type per approval:

    ° CAT II (E1)

    ° CAT III A or B or C (E2 t/m E4)

    ° Take Off below specified minima (E5)

    ° Lower than CAT I

    ° Other than Standard CAT II

    ° Approaches utilising EVS

      

    € 1.068

    € 1.068

    – MNPS (E6), per type

      

    € 1.510

    € 1.510

    – RNP (E10), per type

      

    € 1.510

    € 1.510

    – RNAV5 (E8), per type

      

    € 1.068

    € 1.068

    – RNP (E10), per type

      

    € 1.510

    € 1.510

    – ETOPS (E7), per type

      

    € 1.602

    € 1.602

    – ETOPS (E7) uitbreiding, per type

      

    € 2.014

    € 2.014

    – RVSM (E9), per type

      

    € 534

    € 534

    – Gevaarlijke stoffen (E11)

      

    € 534

    € 534

    – Helicopter Offshore operations (E12)

      

    € 1.602

     

    – Helicopter Hoist operations (E13)

      

    € 1.068

     

    – Cabin crew initial training authorisation per type (delivering of attestation) (E14)

      

    € 1.736

    € 1.736

    Acceptaties en goedkeuringen (‘acceptances and approvals’)4

    – Approval & Acceptance process

     

    € 503

    € 668

    € 668

    – MEL revisie per type

    € 126

    € 126

    € 629

    € 629

    – Electronic Flight Bag per type, inclusief handboekwijziging

      

    € 2.014

    € 2.014

    – Steep approach per type/runway, inclusief handboekwijziging

      

    € 1.510

    € 1.510

    – User approval process

      

    € 1.007

    € 1.007

    – Alternative training and qualification programme

      

    € 4.028

    € 4.028

    – Other self-supporting operational control than home base6

        

    ° binnen Nederland

     

    € 1.007

    € 1.007

    € 1.007

    ° binnen Europa

     

    € 2.014

    € 2.014

    € 2.014

    ° buiten Europa

     

    € 3.021

    € 3.021

    € 3.021

    Organisaties met goedgekeurd Approval & Acceptance process:

        

    Goedkeuring/acceptatie handboekrevisie per sub deel van het OM (per wijzigingsaanvraag)7

      

    € 252

    € 378

    Organisaties zonder goedgekeurd Approval & Acceptance process:

        

    Goedkeuring/acceptatie handboekrevisie per sub deel van het OM (per wijzigingsaanvraag)7

    € 126

    € 126

    € 378

    € 668

    Goedkeuring/acceptatie trainingsprogramma, of type kwalificatie programma per class/ type, per programma

    € 126

    € 126

    € 378

    € 378

    Goedkeuring/acceptatie personen (AM, QM en PH’s), per persoon

    € 126

    € 126

    € 378

    € 378

    Goedkeuring/acceptatie overige stafleden, per persoon

    € 126

    € 126

    € 126

    € 126

    Wijziging operator naam en / of principal place of business

    € 126

    € 126

    € 126

    € 126

    Goedkeuring wet lease (in- en out)10

      

    € 378

    € 378

    Ontheffing/afwijking per besluit < 2 maanden 8

    € 1.007

    € 1.007

    € 1.007

    € 1.007

    Ontheffing/afwijking per besluit > 2 maanden 8

    € 1.336

    € 1.336

    € 1.336

    € 1.336

    Overige wijzigingen, per besluit

    € 252

    € 252

    € 252

    € 252

    1 Voor een AtoB operatie is de vliegmaatschappij ook in het bezit van een CAMO als bedoeld in artikel 18 en een exploitatievergunning als bedoeld in artikel 19.

    2 Inclusief: bijschrijven van 1 registratie luchtvaartuig en de beoordeling en goedkeuring van relevante paragrafen in het Operations Manual (OM) en trainingsprogramma.

    3 Inclusief: afschrijven van laatste luchtvaartuig(en) registratie(s) en de beoordeling en goedkeuring van relevante paragrafen in het OM.

    4 Met area of operation wordt bedoeld de regio(’s) waar de aanvrager voornemens is te gaan vliegen. Het gaat hier om de beoordeling en goedkeuring van relevante paragrafen in het OM en waar van toepassing het trainingsprogramma (mede indien van toepassing een praktijkcheck).

    5 Onder RNAV wordt verstaan PRNAV of BRNAV.

    6 Onder ‘self-supporting operational control’ wordt verstaan een station waar vanaf de volledige vluchtvoorbereiding en begeleiding plaatsvindt.

    7 Hieronder wordt verstaan alle operationele boekwerken die een afgeleide zijn van het OM (bv. OM A, OM A 1, OM B, OM C, OM D, Cabin Crew Manual, Station Manual, Quality Manual, etc) met uitzondering van de beoordeling en goedkeuring van MEL, Electronic Flight Bag, Steep approach, user approval process, Alternative Training and Qualification Programme and other self-supporting operational control than home.

    8 Voor verzoeken tot ontheffing en/of afwijking wordt het proces gevolgd als vastgelegd in artikel 8, tweede en derde lid, van verordening (EG) nr. 3922/91.

    9 Voor de overgang naar een hogere klasse wordt het verschil in basistarief getarifeerd. Verder geldt dan de toelichting als gesteld in artikel 17, eerste lid, onder noot 2.

    10 Het tarief geldt voor wet lease-in waarvoor voorafgaande goedkeuring is vereist en voor afwijkende wet-lease out operaties zoals beschreven in de AIC-B 05/10 inzake het leasebeleid.

M

Artikel 18 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste lid worden de tabellen vervangen door onderstaande tabellen:

Tabel 1

Omschrijving

Eerste afgifte

Basisvergunning:

 

– CAMO luchtvaartuigen > 5700 kg (AOC)

€ 15.420

– CAMO luchtvaartuigen > 5700 kg (A to A of niet-AOC)

€ 9.198

– CAMO luchtvaartuigen ≤ 5700 kg (AOC)

€ 10.234

– CAMO luchtvaartuigen ≤ 5700 kg (A to A of niet-AOC)

€ 6.087

Tabel 2

Omschrijving

Eerste afgifte

Toeslag > 5700 kg typen luchtvaartuigen 2 < n ≤ 4

€ 1.945

Toeslag < 5700 kg typen luchtvaartuigen 2 < n ≤ 4

€ 1.945

Toeslag > 5700 kg typen luchtvaartuigen 4 > n ≤ 10

€ 3.889

Toeslag < 5700 kg typen luchtvaartuigen 4 > n ≤ 10

€ 3.889

Toeslag > 5700 kg typen luchtvaartuigen n > 10

€ 5.834

Toeslag < 5700 kg typen luchtvaartuigen n > 10

€ 5.834

Toeslag > 5700 kg indien voor 2 < n ≤ 4 typen luchtvaartuigen managementtaken zijn uitbesteed bij andere organisatie of vergunninghouder

€ 1.945

Toeslag < 5700 kg indien voor 2 < n ≤ 4 typen luchtvaartuigen managementtaken zijn uitbesteed bij andere organisatie of vergunninghouder

€ 1.945

Toeslag > 5700 kg indien voor 4 < n ≤ 10 typen luchtvaartuigen managementtaken zijn uitbesteed bij andere organisatie of vergunninghouder

€ 3.889

Toeslag < 5700 kg indien voor 4 < n ≤ 10 typen luchtvaartuigen managementtaken zijn uitbesteed bij andere organisatie of vergunninghouder

€ 3.889

Toeslag > 5700 kg indien voor n > 10 typen luchtvaartuigen managementtaken zijn uitbesteed bij andere organisatie of vergunninghouder

€ 5.834

Toeslag < 5700 kg indien voor n > 10 typen luchtvaartuigen managementtaken zijn uitbesteed bij andere organisatie of vergunninghouder

€ 5.834

Toeslag > 5700 kg operationele locatie EU

€ 4.537

Toeslag < 5700 kg operationele locatie EU

€ 4.537

Toeslag > 5700 kg operationele locatie buiten EU

€ 5.834

Toeslag < 5700 kg operationele locatie buiten EU

€ 5.834

Toeslag > 5700 kg privilege voor het afgeven van een airworthiness review certificate dan wel het verstrekken van een aanbeveling voor de airworthiness review, conform Part M.A. 711(b) en Part M subpart I bij luchtvaartuigen

€ 5.186

Toeslag < 5700 kg privilege voor het afgeven van een airworthiness review certificate dan wel het verstrekken van een aanbeveling voor de airworthiness review, conform Part M.A. 711(b) en Part M subpart I bij luchtvaartuigen

€ 2.592

2. In het tweede lid wordt de tabel vervangen door onderstaande tabel:

Tabel 3

Omschrijving

Vaste bedragen afhankelijk van het gewicht

Bijschrijven nieuw type luchtvaartuig > 5700 kg

€ 3.798

Bijschrijven nieuw type luchtvaartuig ≤ 5700 kg

€ 2.502

Goedkeuring onderhoudscontracten en contracten t.b.v. sub-contracten van continuing airworthiness managementtaken > 5700 kg

€ 427

Goedkeuring onderhoudscontracten en contracten t.b.v. sub-contracten van continuing airworthiness managementtaken ≤ 5700 kg

€ 298

Bijschrijven privilege voor het afgeven van een airworthiness review certificate dan wel het verstrekken van een aanbeveling voor de airworthiness review, conform Part M.A. 711(b) en Part M subpart I bij luchtvaartuigen > 5700 kg

€ 5.095

Bijschrijven privilege voor het afgeven van een airworthiness review certificate dan wel het verstrekken van een aanbeveling voor de airworthiness review, conform Part M.A. 711(b) en Part M subpart I bij luchtvaartuigen ≤ 5700 kg

€ 2.502

Goedkeuring wijziging bedrijfshandboek CAMO luchtvaartuigen > 5700 kg.

€ 603

Goedkeuring wijziging bedrijfshandboek CAMO luchtvaartuigen ≤ 5700 kg.

Bijschrijven van een type luchtvaartuig binnen een ‘group-rating’.

€ 441

Alle overige acceptaties en goedkeuringen (‘acceptances and approvals’, zoals accepteren sleutelfunctionarissen, doorhalingen op de vergunning)

€ 107

N

Artikel 19 komt te luiden:

Artikel 19

Voor de behandeling van een aanvraag voor de eerste afgifte (tabel 1) en de wijziging (tabel 2) van een vergunning tot luchtvervoer ingevolge artikel 16 van de Luchtvaartwet, betreffende de exploitatievergunning, zijn de volgende vaste tarieven verschuldigd:

Tabel 1

Omschrijving

Eerste afgifte

Exploitatievergunning (artikel 16a Luchtvaartwet):

 

– Kleine typen luchtvaartuigen (minder dan 10 ton maximale startmassa en/of minder dan 20 stoelen aanwezig)

€ 2.670

– Grote typen luchtvaartuigen (vanaf 10 ton maximale startmassa en/of vanaf 20 stoelen aanwezig)

€ 6.676

– Exploitatievergunning (artikel 16b Luchtvaartwet)

€ 133

Tabel 2

Omschrijving

Wijziging

Exploitatievergunning:

 

– Wijziging

€ 267

– Toevoeging groot type luchtvaartuig (MTOM ≥ 10t/ > 19 passagiers) aan exploitatievergunning voor kleine typen luchtvaartuigen (MTOM < 10t/ < 20 passagiers)

€ 4.006

O

Artikel 20 wordt als volgt gewijzigd:

1. Het eerste lid wordt als volgt gewijzigd:

a. In onderdeel a wordt ‘€ 537’ vervangen door: € 564.

b. In onderdeel b wordt ‘€ 256’ vervangen door: € 269.

2. In het tweede lid wordt ‘€ 2.865’ vervangen door: € 3.008

3. In het derde lid wordt ‘€ 256’ vervangen door: € 269.

P

Artikel 22 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste lid wordt de tabel vervangen door onderstaande tabel:

Tabel 1

Omschrijving

Afgifte (verschuldigd in het jaar van afgifte of herafgifte)

– Certificaat voor luchthaven Schiphol

€ 115.035

– Certificaat voor de luchthavens Rotterdam Airport, Groningen Eelde Airport, Maastricht Aachen Airport en Lelystad Airport

€ 23.327

– Certificaat voor kleine luchthavens van regionaal belang

€ 4.804

2. In het tweede lid wordt de tabel vervangen door onderstaande tabel:

Tabel 2

Omschrijving

 

– Certificaat voor luchthaven Schiphol

€ 319

– Certificaat voor de luchthavens Rotterdam Airport,

Groningen Eelde Airport, Maastricht Aachen Airport en Lelystad Airport

€ 319

– Certificaat voor kleine luchthavens van regionaal belang

€ 319

Q

Artikel 24 wordt als volgt gewijzigd:

1. Het eerste lid wordt als volgt gewijzigd:

a. In onderdeel a wordt ‘€ 184’ en ‘€ 752’ vervangen door: € 193 en € 790.

b. In onderdeel b wordt ‘€ 54’ vervangen door: € 57.

c. In onderdeel c wordt ‘€ 509’ vervangen door: € 534.

d. In onderdeel d wordt ‘€ 1.432’ vervangen door: € 1.504.

e. In onderdeel e wordt ‘€ 1.268’ vervangen door: € 1.331.

2. Het tweede lid wordt als volgt gewijzigd:

a. In onderdeel a wordt ‘€ 509’ vervangen door: € 534.

b. In onderdeel b wordt ‘€ 12.716’ vervangen door: € 13.352.

R

Artikel 25 wordt als volgt gewijzigd:

Onder vervanging van de punt aan het slot van onderdeel e door een puntkomma, wordt een onderdeel toegevoegd, luidende:

  • f. ontheffing om luchtvervoer te mogen uitvoeren: 100%.

ARTIKEL II

Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 januari 2011. Indien de Staatscourant waarin deze regeling wordt geplaatst wordt gepubliceerd na 31 december 2010 treedt de regeling in werking met ingang van de dag na publicatie van de Staatscourant waarin het wordt geplaatst.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu,

J.J. Atsma.

TOELICHTING

Algemeen

Voor werkzaamheden door de Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW) worden tarieven in rekening gebracht. Uitgangspunt van het kabinetsbeleid is dat de overheid, voor het verlenen van diensten aan derden, zoveel als mogelijk kostendekkende tarieven in rekening brengt. De tarieven die de IVW tot nu toe hanteert zijn nog niet kostendekkend. In verband met de economische recessie worden de tarieven in 2011 slechts aangepast met de loon- en prijsbijstelling voor 2010 en 2011, totaal 5%. Met deze aanpassing wordt afgezien van een reële tariefstijging om te komen tot een hogere kostendekkingsgraad van de tarieven.Naast deze aanpassing is een aantal tarieven verlaagd en zijn nog enkele produkten toegevoegd. Daarnaast is de tabellenstructuur in een aantal bepalingen gewijzigd.

Administratieve lasten

Deze regeling bevat geen informatieverplichtingen aan de overheid en leidt dan ook niet tot extra administratieve lasten voor burger en bedrijfsleven. Een voorontwerp van deze regeling is derhalve niet voorgelegd aan het Adviescollege toetsing administratieve lasten.

Artikelsgewijs

Artikel I

Naast de aanpassing met de loon- en prijsbijstelling voor 2010 en 2011 zijnin onderhavige regeling de tarieven voor herafgifte van vergunningen substantieel verlaagd, omdat thans alleen de administratieve afhandeling in rekening wordt gebracht. Daarnaast is een aantal nieuwe producten getarifeerd als gevolg van gewijzigde regelgeving betreffende met name het op verzoek van het bedrijfsleven beoordelen van onderhoudsprogramma's door de IVW. Ook is een wijziging in de tabellenstructuur inzake de tarieven voor opleidingsinstellingen en vergunninghouders AOC aangebracht. Het tarief voor afzonderlijke modules is ontkoppeld van het tarief voor de basisdocumenten, zodat duidelijker is wat ieder product kost.

A

De tariefaanpassingen in artikel 4 betreffen de loon- en prijsbijstelling voor 2010 en 2011 van 5%, in verband met de economische recessie.

B

Ingevolge de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp) heeft men recht op inzage in en een kopie van zijn medisch dossier. Ingevolge de Wbp is daar nu een tarief voor opgenomen in deze regeling. Daarnaast is voor de afgifte van een duplicaat van een medische verklaring nu een tarief verschuldigd (tabel 1 van artikel 7) .

C

Aangezien in de autorisatie van een geneeskundige AME in dienst van een AMC aanzienlijk meer werk zit dan in de autorisatie van een zelfstandige AME, is ook deze eerste categorie getarifeerd. Daarnaast is in verband met de verhoogde vraag naar freelance AME-ers de autorisatie van deze categorie thans getarifeerd. Freelance AME-ers moeten namelijk wel over een autorisatie beschikken maar werken alleen voor een AMC en niet als zelfstandig AME. Deze wijzigingen zijn doorgevoerd in tabel 1 van artikel 8.

D, E, I, J, M, N, O en P

De tariefaanpassingen in de artikelen 9 en 10, 14 en 15,18 tot en met 20 en 22 betreffen de loon- en prijsbijstelling voor 2010 en 2011 van 5%, in verband met de economische recessie.

F

Bij de eerste afgifte van een vergunning is er een basistarief; hier bovenop kan de aanvrager een of meerdere producten afnemen. Het tarief voor afzonderlijke modules is in de tabellen in artikel 11 ontkoppeld van het tarief voor de basisdocumenten, zodat duidelijk is wat ieder product kost. Het tarief voor herafgifte bevat niet langer de kosten voor periodieke controles en is uitsluitend gebaseerd op de administratieve handelingen om een herafgifte mogelijk te maken. Voor het overige betreffen de tariefaanpassingen in artikel 11 de loon- en prijsbijstelling voor 2010 en 2011 van 5%, in verband met de economische recessie en verlaging van de tarieven voor herafgifte.

G

In artikel 12 zijn de tarieven aangepast in verband met de loon- en prijsbijstelling voor 2010 en 2011 als gevolg van de economische recessie en verlaging van de tarieven voor herafgifte.

H

Naast de tariefaanpassingen in verband met de loon- en prijsbijstelling zijn in artikel 13 tarieven geïntroduceerd betreffende het goedkeuren van onderhoudsprogramma’s door de IVW. Aan de behandeling van verzoeken tot goedkeuring zijn kosten verbonden. Door gewijzigde Europese regelgeving moeten alle luchtvaartuigen die vallen onder de Europese regelgeving beschikken over een formeel goedgekeurd onderhoudsprogramma.

K

Naast de aanpassing van de tarieven in verband met de loon- en prijsbijstelling en verlaging van de tarieven voor herafgifte is in artikel 16 een tarief toegevoegd voor de behandeling van een aanvraag voor een goedkeuring voor het aantonen van de conformiteit van produkten, onderdelen en uitrustingsstukken, de zogenaamde akkoordverklaring.

L

In artikel 17 is de tabellenstructuur aangepast. In de tabellen zijn 4 groepen maatschappijen gedefinieerd, waarbij elke groep in een aparte kolom is gebracht met de daarbij behorende tarieven. Bij de eerste afgifte van een vergunning is er een basistarief; hierboven op kan de aanvrager een of meerdere producten afnemen. Net als in artikel 11 is ook in dit artikel het tarief voor afzonderlijke produkten in de tabellen ontkoppeld van het tarief voor de basisdocumenten, zodat duidelijk is wat ieder product kost. Voor het overige betreffen de tariefaanpassingen in artikel 17 de loon- en prijsbijstelling voor 2010 en 2011 van 5%, in verband met de economische recessie.

R

Voor vervoer met historische luchtvaartuigen hoeft niet over een vergunning als bedoeld in artikel 16 van de luchtvaartwet te worden beschikt. Omdat de vergunning als bedoeld in artikel 16 Luchtvaartwet voor commercieel vervoer (rondvluchten) is bedoeld en historische luchtvaart per definitie géén commercieel vervoer is, wordt nu een artikel 16d-ontheffing ingevolge de Luchtvaartwet gegeven. Voor de ontheffing wordt tot nu toe een tarief geheven. Het tarief is echter oorspronkelijk bedoeld voor de ontheffing vervoer voor eigen bedrijf. Dit betreft commercieel luchtvervoer en omdat vervoer met historische luchtvaartuigen überhaupt geen commercieel luchtvervoer betreft zou ook voor de ontheffing geen tarief verschuldigd moeten zijn. Hiertoe is een regeling getroffen door in artikel 25 van de Regeling tarieven luchtvaart 2008 een korting van 100% te op te nemen.

Artikel II

Op grond van het kabinetsbeleid inzake vaste verandermomenten treden ministeriële regelingen in werking met ingang van 1 januari, 1 april, 1 juli of 1 oktober. Bekendmaking geschiedt uiterlijk 2 maanden voor inwerkingtreding. Met deze wijzigingsregeling wordt echter afgeweken van deze termijn van 2 maanden. Dit vanwege het feit dat het doorschuiven van de inwerkingtreding naar het volgende vaste verandermoment (1 april 2011) zal leiden tot grote nadelige (financiële) gevolgen voor de IVW voor zover de wijzigingen betrekking hebben op tarieven voor hun diensten.

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu,

J.J. Atsma.

Naar boven