TOELICHTING
Algemeen
In deze ministeriële regeling wordt een aantal onderwerpen betreffende de naturalisatietoets in Curaçao nader geregeld. Het
betreft de vaststelling van de naturalisatietoets, de aanwijzing van de instantie die bevoegd is tot het afnemen van de toets
en het uitreiken van het Certificaat ten bewijze van het succesrijk afleggen van de naturalisatietoets. Voorts zijn een aantal
gronden voor de gedeeltelijke vrijstelling van de naturalisatietoets op grond van eerder behaalde resultaten nader uitgewerkt.
Ook de gedeeltelijke ontheffing van de naturalisatietoets wegens een bepaalde belemmering dan wel een voldoende geleverde
inspanning is ten opzichte van de voorafgaande regeling uitgebreider opgenomen.
Deze regeling ziet alleen op Curaçao en heeft alleen betrekking op de vreemdeling die op of na 1 januari 2011 een naturalisatieverzoek
heeft ingediend.
Artikelsgewijs
Artikel 2
Dit artikel geeft aan dat de naturalisatietoets bestaat uit een deelexamen voor staatsinrichting en maatschappij en uit twee
taalexamens. De in het derde lid van artikel 2 van het Besluit naturalisatietoets genoemde vaardigheden, namelijk spreekvaardigheid,
luistervaardigheid, schrijfvaardigheid en leesvaardigheid, moeten ingevolge artikel 2, derde lid, van het Besluit naturalisatietoets
worden geëxamineerd.
Artikel 3
In deze bepaling wordt ingevolge artikel 2, vierde lid, van het Besluit naturalisatietoets bepaald dat het Expertisecentrum
voor Toetsen en Examens bevoegd is tot het examineren van de vreemdeling die de naturalisatietoets moet afleggen.
Artikel 4
Er staat tegen het oordeel van het Expertisecentrum voor Toetsen en Examens geen afzonderlijke bezwaar- en beroepsprocedure
open, omdat het hierbij gaat om een voorbereidingshandeling in de zin van artikel 6:3 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb).
Het oordeel omtrent de beoordeling van de resultaten van de naturalisatietoets treft de naturalisandus, los van het besluit
op zijn verzoek om naturalisatie, niet rechtstreeks in zijn belang. Het oordeel over de resultaten van de naturalisatietoets
is voor hem alleen van belang in het kader van de uiteindelijke beslissing op zijn naturalisatieverzoek. Tegen deze laatste
beslissing staat bezwaar en beroep open in Nederland. Dit geldt ook voor vreemdelingen die in Curaçao willen naturaliseren.
Zij zullen bezwaar en beroep moeten aantekenen op grond van de Awb in Nederland.
Artikel 5
In het eerste lid is bepaald dat het hoofd van het Expertisecentrum voor Toetsen en Examens bevoegd is tot het verstrekken
van het Certificaat naturalisatietoets aan de kandidaat die geslaagd is voor de naturalisatietoets.
In het tweede lid wordt het model van het Certificaat naturalisatietoets aangewezen dat is opgenomen in bijlage 2.
Artikel 6
Dit artikel bevat een gedeeltelijke vrijstelling van de naturalisatietoets en wel van het onderdeel dat de kennis van de Nederlandse
taal toetst. De houder van een in dit artikel genoemd bewijsstuk bezit reeds aantoonbaar de gevraagde mate van kennis van
de Nederlandse taal.
Artikel 7 en 8
Deze twee artikelen bevatten overgangsrecht voor personen die op de datum van de inwerkingtreding van deze regeling reeds
onderdelen van de tot 1 januari 2011 bestaande naturalisatietoets hebben gehaald.
Het overgangsrecht is van toepassing op personen die op het moment van inwerkingtreding van deze regeling Deel I van de tot
1 januari 2011 bestaande naturalisatietoets hebben gehaald.
Artikel 10, 11 en 12
Paragraaf 5 geeft procedurele regels voor de situatie waarin sprake is van al dan niet gedeeltelijke ontheffing. Voor de duidelijkheid
zijn de twee gronden uit artikel 4 van het Besluit naturalisatietoets in twee onderscheidenlijke bepalingen, 10 en 11, geplaatst.
De vreemdeling die een beroep wenst te doen op artikel 10 of artikel 11 dient zich in beginsel zelf tot de instanties die
het benodigde advies op stellen te wenden. Dit neemt evenwel niet weg dat lokale uitvoerders in gezamenlijk overleg kunnen
komen tot een andere werkprocedure.
De verzoeker die kan aantonen door een belemmering als bedoeld in artikel 4, aanhef en onder a, van het Besluit naturalisatietoets,
niet in staat te zijn een of meerdere onderdelen van de toets af te leggen, is ontheven. Artikel 10 geeft hierover nadere
regels.
Als verzoeker door een medische belemmering fysiek niet in staat is onderdeel 1 te maken, zal in de meeste gevallen door dezelfde
medische belemmering ook niet de delen 2 en 3 kunnen worden afgelegd. Een volledige ontheffing van de naturalisatietoets is
op zijn plaats. Verzoeker bezit alsdan een advies dat is afgegeven door de op grond van het eerste lid aangewezen instantie
of, als er geen instantie is aangewezen, van een in Curaçao gevestigde huisarts, medisch specialist of andere deskundige afkomstige
verklaring.
Het is evenwel niet uit te sluiten, dat bij een ontheffing op grond van artikel 4, eerste lid en onder a, van het Besluit
naturalisatietoets het voor iemand toch mogelijk is om bijvoorbeeld deel 1 wel af te leggen, maar deel 2 en 3 niet. Dat moet
in de praktijk blijken. In zo’n uitzonderingsgeval is dan sprake van een ontheffing van de delen 2 en 3 en moet betrokkene
nog deel 1 halen. Als het derhalve gaat om gedeeltelijke ontheffing betreft het altijd een ontheffing per onderdeel van de
naturalisatietoets. Het gaat dus niet om een ontheffing per taalvaardigheid.
De verzoeker die kan aantonen dat vanwege geleverde inspanningen het voor hem niet mogelijk is de naturalisatietoets te behalen
is, al dan niet gedeeltelijk, ontheven. Artikel 11 geeft hierover nadere regels.
Betrokkene is ontheven van deel 3 van het examen dan wel van de delen 1 en 2 (en wellicht in uitzonderingssituaties van de
delen 1, 2 én 3), indien hij een advies overlegt van Fundashon Pro Alfa, waarin deze aangeeft dat betrokkene wegens beperkt
leervermogen (niet zijnde een verstandelijke handicap als bedoeld in artikel 4, aanhef en onder a, van het Besluit naturalisatietoets)
in samenhang met onder meer vooropleiding en leeftijd in redelijkheid niet in staat geacht kan worden de betreffende taal
binnen vijf jaar te kunnen lezen en schrijven op niveau A2.
Ook hier betreft het altijd een ontheffing per onderdeel van de naturalisatietoets. Het gaat dus niet om een ontheffing per
taalvaardigheid.
Artikel 12 regelt het volgende. Als de verzoeker in aanmerking komt voor ontheffing van onderdeel 1, 2 of 3 van de naturalisatietoets
wegens een belemmering of aantoonbaar geleverde extra inspanning, dan geeft het hoofd van het Expertisecentrum voor Toetsen
en Examens aan de verzoeker een Certificaat naturalisatietoets waarop is aangetekend welk onderdeel of welke onderdelen de
verzoeker niet heeft afgelegd. Deze aantekening geschiedt alleen op verzoek van degene aan wie het Certificaat naturalisatietoets
wordt afgegeven. Bij volledige ontheffing wegens een belemmering of extra inspanningen hoeft geen Certificaat naturalisatietoets
te worden gegeven.
Het Expertisecentrum voor Toetsen en Examens treedt bij de afgifte van het Certificaat naturalisatietoets niet in een beoordeling
of de verzoeker terecht afziet van het afleggen van een onderdeel van de naturalisatietoets.
Artikel 13
Verzoeker dient de kosten voorafgaande aan het afleggen van de naturalisatietoets aan het Expertisecentrum voor Toetsen en
Examens te betalen. Het wordt aan de uitvoering verder gelaten of het bedrag in zijn geheel dan wel per onderdeel dient te
worden voldaan.
De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,
J.P.H. Donner.