18 november 2010
Nr. VenW/BSK-2010/191274
De Minister van Infrastructuur en Milieu,
Gelet op artikel 27d, derde lid, van de Loodsenwet;
Besluit:
TOELICHTING
Doel van de wijziging
Het doel van deze regeling is het bevriezen van de afbouw van de kruisfinanciering in loodsgelden tussen de zeehavengebieden
voor het jaar 2011. Dit is toegezegd door de Minister van Verkeer en Waterstaat aan de Tweede Kamer tijdens het Algemeen Overleg
van 21 april 2010.
Kruisfinanciering
De kruisfinanciering in loodsgelden tussen de verschillende zeehavengebieden is het gevolg van de onevenwichtigheid in de
mate van kostendekkendheid van de loodsgeldtarieven in die zeehavengebieden. De loodsdienstverlening is alleen in het zeehavengebied
Rotterdam/Rijnmond kostendekkend. Een deel van de inkomsten uit die regio wordt gebruikt om de verliezen in de loodsdienstverlening
in de andere havens af te dekken. Met het oog op de mogelijke invoering van concurrentie in de loodsdienstverlening – uiterlijk
1 januari 2019 – was de afbouw van de kruisfinanciering noodzakelijk.
Tijdens voornoemd Algemeen Overleg met de Tweede Kamer heeft de Minister van Verkeer en Waterstaat, naar aanleiding van een
tussentijdse evaluatie van de Wet markttoezicht registerloodsen, besloten af te zien van het invoeren van concurrentie in
de loodsdienstverlening. De daarbij door de minister gestelde voorwaarden zijn gericht op het optimaliseren van de huidige
situatie. Dat is de situatie waarin de huidige en enige loodsdienstverlener, het Loodswezen, onder toezicht staat van de Nederlandse
Mededingingsautoriteit.
Deze beleidswijziging maakt het mogelijk om tot een andere aanpak van de afbouw van de kruisfinanciering te komen. Met de
toezegging van de Minister van Verkeer en Waterstaat de afbouw van de kruisfinanciering in 2011 te bevriezen ontstaat ruimte
voor de havens en voor de scheepvaartsector om die andere aanpak te vinden. Tegelijkertijd worden in economisch kwetsbare
tijden door de afbouw veroorzaakte stijgingen van het loodsgeldtarief in 2011 vermeden.
Inwerkingtreding
Omdat de correctiefactor ingevolge de Loodsenwet moet worden toegepast in het jaar voorafgaande aan het desbetreffende tariefjaar
(in dit geval 2011), en voordat de Nederlandse Mededingingsautoriteit het tariefbesluit neemt in december 2010, moet de regeling
nog voor 1 december 2010 in werking treden (artikel 4.21 van het Besluit markttoezicht registerloodsen). Om deze reden kan
het vaste verandermoment van 1 januari 2011 niet worden afgewacht.
Administratieve lasten
Uit deze regeling vloeien geen administratieve lasten voort voor burgers of bedrijven, reden waarom deze regeling niet is
voorgelegd aan het Adviescollege toetsing administratieve lasten.
De Minister van Infrastructuur en Milieu,
M.H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus.