Wijziging van de Regeling markttoezicht registerloodsen

18 november 2010

Nr. VenW/BSK-2010/191274

De Minister van Infrastructuur en Milieu,

Gelet op artikel 27d, derde lid, van de Loodsenwet;

Besluit:

ARTIKEL I

Artikel 4 van de Regeling markttoezicht registerloodsen komt te luiden:

Artikel 4. Correctiefactor

De correctiefactor, bedoeld in artikel 27d, derde lid, van de Loodsenwet, die bij de vaststelling van de loodsgeldtarieven in acht wordt genomen, bedraagt met betrekking tot de tarieven voor 2011 voor de havengebieden, bedoeld in artikel 1.1 van het Besluit markttoezicht registerloodsen, 0%.

ARTIKEL II

Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de dagtekening van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Minister van Infrastructuur en Milieu,

M.H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus.

TOELICHTING

Doel van de wijziging

Het doel van deze regeling is het bevriezen van de afbouw van de kruisfinanciering in loodsgelden tussen de zeehavengebieden voor het jaar 2011. Dit is toegezegd door de Minister van Verkeer en Waterstaat aan de Tweede Kamer tijdens het Algemeen Overleg van 21 april 2010.

Kruisfinanciering

De kruisfinanciering in loodsgelden tussen de verschillende zeehavengebieden is het gevolg van de onevenwichtigheid in de mate van kostendekkendheid van de loodsgeldtarieven in die zeehavengebieden. De loodsdienstverlening is alleen in het zeehavengebied Rotterdam/Rijnmond kostendekkend. Een deel van de inkomsten uit die regio wordt gebruikt om de verliezen in de loodsdienstverlening in de andere havens af te dekken. Met het oog op de mogelijke invoering van concurrentie in de loodsdienstverlening – uiterlijk 1 januari 2019 – was de afbouw van de kruisfinanciering noodzakelijk.

Tijdens voornoemd Algemeen Overleg met de Tweede Kamer heeft de Minister van Verkeer en Waterstaat, naar aanleiding van een tussentijdse evaluatie van de Wet markttoezicht registerloodsen, besloten af te zien van het invoeren van concurrentie in de loodsdienstverlening. De daarbij door de minister gestelde voorwaarden zijn gericht op het optimaliseren van de huidige situatie. Dat is de situatie waarin de huidige en enige loodsdienstverlener, het Loodswezen, onder toezicht staat van de Nederlandse Mededingingsautoriteit.

Deze beleidswijziging maakt het mogelijk om tot een andere aanpak van de afbouw van de kruisfinanciering te komen. Met de toezegging van de Minister van Verkeer en Waterstaat de afbouw van de kruisfinanciering in 2011 te bevriezen ontstaat ruimte voor de havens en voor de scheepvaartsector om die andere aanpak te vinden. Tegelijkertijd worden in economisch kwetsbare tijden door de afbouw veroorzaakte stijgingen van het loodsgeldtarief in 2011 vermeden.

Inwerkingtreding

Omdat de correctiefactor ingevolge de Loodsenwet moet worden toegepast in het jaar voorafgaande aan het desbetreffende tariefjaar (in dit geval 2011), en voordat de Nederlandse Mededingingsautoriteit het tariefbesluit neemt in december 2010, moet de regeling nog voor 1 december 2010 in werking treden (artikel 4.21 van het Besluit markttoezicht registerloodsen). Om deze reden kan het vaste verandermoment van 1 januari 2011 niet worden afgewacht.

Administratieve lasten

Uit deze regeling vloeien geen administratieve lasten voort voor burgers of bedrijven, reden waarom deze regeling niet is voorgelegd aan het Adviescollege toetsing administratieve lasten.

De Minister van Infrastructuur en Milieu,

M.H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus.

Naar boven