Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Centrum Publieksparticipatie | Staatscourant 2010, 17686 | Overig |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Centrum Publieksparticipatie | Staatscourant 2010, 17686 | Overig |
Van 12 november tot en met 23 december 2010 liggen het ontwerp-tracébesluit (OTB) A27/A1 Utrecht-Noord–Knooppunt Eemnes–Bunschoten-Spakenburg en het bijbehorende milieu-effectrapport (MER) ter inzage. Het OTB en het milieu-effectrapport (MER) doorlopen een procedure overeenkomstig de Tracéwet, de Wet milieubeheer en de Algemene wet bestuursrecht. Op grond daarvan kunt u in deze periode uw zienswijze naar voren brengen.
Het tracé van de rijksweg A27 tussen aansluiting Utrecht-Noord en knooppunt Eemnes en het tracé van de rijksweg A1 tussen knooppunt Eemnes en aansluiting Bunschoten-Spakenburg blijken niet te voldoen aan de norm voor verkeersdoorstroming. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu streeft ernaar om in 2020 de bereikbaarheid in de regio Utrecht te hebben verbeterd. Daarom werkt het ministerie van Infrastructuur en Milieu aan een tracébesluit voor de A27/A1. Het doel van het project is dat na aanpassing van het tracé op de A27/A1 de norm voor verkeersdoorstroming wel wordt gehaald. In het MER worden de milieueffecten van verschillende alternatieven onderzocht.
De A27/A1 Utrecht-Noord–Knooppunt Eemnes–Bunschoten-Spakenburg is onderdeel van twee pakketstudies, die binnen het samenwerkingsprogramma VERDER vallen.
In VERDER wordt de verbetering van de mobiliteit in het gebied van de Ring Utrecht (A2, A12, A27 en N230) en de Driehoek Utrecht–Hilversum–Amersfoort nader bestudeerd. VERDER onderzoekt verschillende maatregelen op het gebied van onder andere ruimtelijke ordening, openbaar vervoer, fiets, mobiliteitsmanagement en uitbreiding van het wegennet. De maatregelen worden daarbij goed op elkaar afgestemd. Voor informatie over de pakketstudies kunt u ook kijken op www.ikgaverder.nl.
Het OTB/MER A27/A1 Utrecht-Noord–Knooppunt Eemnes–Bunschoten-Spakenburg bestaat uit de volgende onderdelen:
– Verbreding van de A27 met een extra rijstrook in beide richtingen.
– Een spitsstrook op de oostbaan van de A27 tussen Utrecht Noord en aansluiting Bilthoven.
– Een ruimtelijke reservering voor een OV-verbinding of een mogelijke vierde rijstrook op de A27.
– Verbreding van de A1 met twee extra rijstroken in beide richtingen.
– Aanpassing van de aansluiting Hilversum op de A27.
Voor uitbreiding van een bestaande rijksweg, zoals de aanleg van een extra rijstrook, moet de wettelijke verkorte tracé/m.e.r.-procedure worden doorlopen. De procedure kent drie stappen. Op twee momenten is er participatie mogelijk over verschillende onderwerpen, op het derde moment (het tracébesluit) kan beroep worden ingesteld:
– de startnotitie: beschrijving van het probleem;
– het OTB en MER: uitgewerkte voorkeursoplossing en milieueffecten;
– het tracébesluit: omzetten van het ontwerpbesluit in een definitief besluit.
Tegen het tracébesluit kan beroep worden ingesteld bij de Raad van State door belanghebbenden die hun zienswijze al bij het OTB en MER hebben ingediend.
U kunt het OTB en het MER inzien op de volgende locaties:
– het provinciehuis van Utrecht te Utrecht en van Noord-Holland te Haarlem;
– de gemeentehuizen van Amersfoort, Soest, Baarn, Bunschoten-Spakenburg, Eemnes, Laren, Hilversum, De Bilt en Utrecht;
– de kantoren van waterschap Vallei & Eem te Leusden, waterschap Amstel, Gooi en Vecht te Amsterdam en hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden te Houten;
– het kantoor van Rijkswaterstaat Utrecht te Utrecht;
– het ministerie van Infrastructuur en Milieu te Den Haag.
U kunt ook kijken op de website van het Centrum Publieksparticipatie: www.centrumpp.nl.
Rijkswaterstaat organiseert namens VERDER een viertal inloopavonden. Een schema treft u hieronder aan. Tijdens deze avonden kunt u het ontwerp-tracébesluit inzien en vragen stellen aan projectmedewerkers. Er zal geen plenaire presentatie worden gegeven.
Datum: | dinsdag 23 november 2010 |
Locatie: | Groenhorst College, Dierenriem 2, Maartensdijk |
Tijd: | van 17.00 uur tot 21.30 uur |
Datum: | donderdag 25 november 2010 |
Locatie: | restaurant Greenfields, Amsterdamsestraatweg 42, Baarn |
Tijd: | van 17.00 uur tot 21.30 uur |
Datum: | donderdag 2 december 2010 |
Locatie: | Raadshuis Hilversum, Dudokplein 1, Hilversum |
Tijd: | van 17.00 uur tot 21.30 uur |
Datum: | woensdag 8 december 2010 |
Locatie: | Centrum HF Witte, Henri Dunantplein 4, De Bilt |
Tijd: | van 17.00 uur tot 19.30 uur inloopavond, |
van 19.30 uur tot 21.30 uur hoorzitting |
In uw zienswijze kunt u ingaan op alle aspecten van het OTB en het MER. Wij stellen het op prijs als u uw zienswijze toelicht met argumenten en als u aangeeft op welk onderdeel uw zienswijze betrekking heeft. Zo kunt u bijvoorbeeld ingaan op de volgende punten:
• Staan er naar uw mening onjuistheden in het OTB en het MER?
• Zijn er grote zaken en/of belangen over het hoofd gezien?
• Wordt u geraakt in uw belang? Zo ja, kunt u dat toelichten?
U kunt gedurende de gehele termijn van de terinzagelegging uw zienswijze indienen op het OTB en het MER. U kunt uw schriftelijke reactie tot en met 23 december 2010 sturen naar:
Centrum Publieksparticipatie
Ontwerp-tracébesluit/MER A27/A1
Postbus 30316
2500 GH Den Haag
Let op: om ontvankelijk te zijn wordt gekeken naar de poststempel van uw schriftelijke zienswijze. In verband met de ‘decemberpostdrukte’ raden we u aan uw schriftelijke zienswijze tijdig te posten of via internet in te dienen.
Uw zienswijze kunt u ook binnen de genoemde termijn via internet versturen: www.centrumpp.nl.
Daarnaast kunt u mondeling inspreken op het OTB/MER tijdens een van de inloopavonden (zie het overzicht met data, locaties en tijdstippen). Een notulist kan op de genoemde tijdstippen individueel uw mondelinge zienswijze vastleggen. Tijdens de bijeenkomst op 8 december 2010 in De Bilt wordt een plenaire hoorzitting gehouden. Indien u van de mogelijkheid gebruik wilt maken om tijdens de hoorzitting uw mondelinge zienswijze te geven, dan verzoeken wij u vriendelijk om zich vooraf op te geven bij het Centrum Publieksparticipatie. U kunt zich telefonisch aanmelden op telefoonnummer 070 456 96 03. Uiteraard kunt u ook uw zienswijze mondeling geven wanneer u dit niet vooraf heeft gemeld.
Het Centrum Publieksparticipatie bundelt alle zienswijzen. De bundel van zienswijzen is na afloop van de termijn opvraagbaar bij het Centrum Publieksparticipatie.
Alle zienswijzen zijn openbaar. Een antwoord op uw zienswijze krijgt u in de Nota van Antwoord. Deze wordt samen met het tracébesluit gepubliceerd. Indieners van zienswijzen worden hierover bericht. Mede op basis van de zienswijzen zal de Minister van Infrastructuur en Milieu het tracébesluit vaststellen. Tegen het tracébesluit kan beroep worden ingesteld bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State, door belanghebbenden die hun zienswijze op het OTB naar voren hebben gebracht.
Nadere informatie over de planstudie A27/A1 Aansluiting Utrecht-Noord–Knooppunt Eemnes–Aansluiting Bunschoten-Spakenburg is te vinden op de website:
www.ikgaverder.nl. U kunt ook bellen met 0800 8002 (gratis). Voor vragen over de procedure kunt u terecht bij het Centrum Publieksparticipatie, telefoon 070 351 96 03.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2010-17686.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.