Regeling van de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties van 10 november 2010, nr. 2010-0000711007, tot wijziging van de Regeling registratieformulier antidiscriminatievoorzieningen

De minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,

Gelet op artikel 2, vierde lid, van de Wet gemeentelijke antidiscriminatievoorzieningen;

Besluit:

ARTIKEL I

De bijlage, behorende bij artikel 1 van de Regeling registratieformulier antidscriminatievoorzieningen, wordt vervangen door de bijlage bij deze regeling.

ARTIKEL II

Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 januari 2011.

Den Haag, 10 november 2010

De minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,

J.P.H. Donner.

BIJLAGE

Bijlage, behorende bij artikel 1 van de Regeling registratieformulier antidiscriminatievoorzieningen

Naam antidiscriminatievoorziening

 

Rapportage ten behoeve van de gemeente

 

Jaar van registratie

 

1. Totaal aantal klachten

 

Klacht van ingezetene

Klacht van niet-ingezetene over voorval in de gemeente

Totaal

over voorval in de gemeente

over voorval in andere gemeente

Totaal

Totaal

     

2. Discriminatiegrond1

 

Klacht van ingezetene

Klacht van niet-ingezetene over voorval in de gemeente

Totaal

over voorval in de gemeente

over voorval in andere gemeente

Totaal

Ras

     

Antisemitisme

     

Nationaliteit

     

Handicap/chronische ziekte

     

Leeftijd

     

Seksuele gerichtheid

     

Geslacht

     

Arbeidsduur

     

Arbeidscontract vast/tijdelijk

     

Burgerlijke staat

     

Godsdienst

     

Levensovertuiging

     

Politieke gezindheid

     

Overig (niet wettelijke) gronden

     

Onbekend

     

Totaal

     

3. Maatschappelijk terrein

 

Klacht van ingezetene

Klacht van niet-ingezetene over voorval in de gemeente

Totaal

over voorval in de gemeente

over voorval in andere gemeente

Totaal

Arbeidsmarkt

     

Buurt/wijk

     

Collectieve voorzieningen

     

Commerciële dienstverlening

     

Horeca/amusement

     

Huisvesting

     

Media en reclame

     

Onderwijs

     

Politie/OM/Vreemdelingen-dienst

     

Privésfeer

     

Publieke/politieke opinie

     

Sport/recreatie

     

Openbare ruimte/publiek domein

     

Overig

     

Onbekend/n.v.t.

     

Totaal

     

4. Aard

 

Klacht van ingezetene

Klacht van niet-ingezetene over voorval in de gemeente

Totaal

over voorval in de gemeente

over voorval in andere gemeente

Totaal

Omstreden behandeling

     

Vijandige bejegening

     

Geweld

     

Bedreiging

     

Overig

     

Onbekend

     

Totaal

     

5. Klachtbehandeling2

 

Klacht van ingezetene

Klacht van niet-ingezetene over voorval in de gemeente

Totaal

over voorval in de gemeente

over voorval in andere gemeente

Totaal

Registratie1

     

Advies/informatie

     

Beïnvloeding beleid

     

Bemiddeling

     

Bijstaan in procedures

     

Doorverwijzing

     

Eigen onderzoek ADV

     

Overig

     

Totaal

     
XNoot
1

De werkwijze ‘registratie’ betekent dat de klachtbehandeling heeft bestaan uit het registreren van de klacht of melding en uit het geven van een korte reactie (telefonisch of per e-mail).

TOELICHTING

1. Inleiding

Sinds 28 januari 2010 is elke gemeente verplicht haar ingezetenen toegang te verschaffen tot een antidiscriminatievoorziening, op grond van de Wet gemeentelijke antidiscriminatievoorzieningen. In artikel 2, eerste lid, onderdeel b, van die wet is bepaald dat een antidiscriminatievoorziening de taak heeft om discriminatieklachten te registreren. De Regeling registratieformulier antidiscriminatievoorzieningen strekt ertoe te komen tot een gestandaardiseerde wijze van registratie.

Nadat enkele antidiscriminatievoorzieningen ervaring hebben opgedaan met de registratie van klachten, hebben zij aangegeven dat – door enkele verbeteringen aan te brengen in het formulier –- beter inzicht kan worden verkregen in het totale aantal klachten, hetgeen ook de gemeenten faciliteert. De gemeenten moeten immers jaarlijks aan de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties verslag uitbrengen over de geregistreerde klachten. Bij deze regeling is het registratieformulier gewijzigd vastgesteld.

2. Inhoud van de wijziging

Het formulier dat begin 2010 was vastgesteld, was niet toegesneden op de (veel voorkomende) situatie dat een antidiscriminatievoorzieningen voor meer dan één gemeente werkzaam is. Het was dan ook niet mogelijk per gemeente te rapporteren. Toch is dat noodzakelijk, vanwege de verslagplicht van het college. Dat was een belangrijke reden het formulier te herzien.

Het formulier geeft nu informatie via drie kolommen. Primair is dat een antidiscriminatievoorziening de aangesloten gemeente inzicht geeft over de klachten van ingezetenen, zowel over voorvallen in de eigen gemeente als over voorvallen elders. Daartoe dienen de eerste en tweede kolom. Hoewel een gemeentelijke antidiscriminatievoorziening in beginsel geen klachten in ontvangst neemt van niet-ingezetenen, zou het niet-registreren van dergelijke klachten afbreuk doen aan het doel van de regeling (een compleet beeld van klachten over discriminatie). En ook voor de gemeente waarover geklaagd wordt, kan die informatie nuttig zijn. Daarom is er een derde kolom, voor de registratie van klachten van niet-ingezetenen over een voorval dat heeft plaatsgevonden binnen de gemeente. In deze kolom kunnen bovendien anonieme klachten over voorvallen in de gemeente geregistreerd worden waarbij niet bekend is dat de klager ingezetene is van die gemeente. Naar verwachting zal de derde kolom een relatief klein aantal klachten bevatten.

Door de kolommen te totaliseren, ontstaat inzicht in het totaal aantal geregistreerde klachten. Het totaal van de kolommen 1 en 2 geeft een gemeente inzicht over voorvallen waarover haar ingezetenen hebben geklaagd. Het formulier is de basis voor het verslag van het college van burgemeester en wethouders aan de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.

Voorts zijn enkele wijzigingen doorgevoerd met betrekking tot de gehanteerde onderverdeling wat betreft grond, terrein, aard en wijze van klachtbehandeling. Voorheen correspondeerden deze niet volledig met de categorieën die worden gehanteerd door antidiscriminatievoorzieningen en bij de landelijke publicatie kerncijfers discriminatieklachten. Dit geldt bijvoorbeeld voor de categorieën discriminatiegrond en maatschappelijk terrein en de volgorde waarop gronden in de tabel zijn opgenomen.

De procedure voor aanlevering van de informatie verandert met deze regeling niet.

3. Consultatie

Het registratieformulier is in samenwerking met de antidiscriminatievoorziening Radar en na overleg met Art.1 gewijzigd. In lijn met de Code Interbestuurlijke Verhoudingen is een ontwerp van deze wijzigingsregeling ter consultatie aan de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) voorgelegd. De VNG had geen opmerkingen.

Het moment van inwerkingtreding van deze regeling wijkt beperkt af van de principes van Vaste VeranderMomenten3, omdat de regeling per 1 januari 2011 in werking treedt, maar niet vóór 1 november 2010 bekend is gemaakt. Een invoeringstermijn van twee maanden zou evenwel hebben geleid tot een publiek nadeel. Het is immers voor gemeenten en de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties gewenst dat het nieuwe formulier gebruikt kan worden voor de registratie en rapportage in 2011.

De minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,

J.P.H. Donner.


XNoot
1

Het totale aantal in deze tabel kan afwijken van het totaal aantal klachten. Een klacht kan namelijk over discriminatie op meerdere gronden gaan, waardoor er verschil ontstaan tussen de twee totalen.

XNoot
2

Per klacht kunnen meerdere wijzen van klachtbehandeling worden toegepast en geregistreerd. Daarbij kan de wijze van klachtbehandeling niet of niet volledig ingevuld zijn voor de op het moment van rapportage nog lopende klachten. Het totale aantal geregistreerde werkwijzen van klachtbehandeling kan om die redenen dan ook afwijken het totale aantal klachten.

XNoot
3

Kamerstukken II 2009/10, 29 515, nr. 309.

Naar boven