Regeling van de Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksaangelegenheden van 5 oktober 2010, nr. 2010-0000612457, houdende nadere regels met betrekking tot het politielegitimatiebewijs op Bonaire, Sint Eustatius en Saba (Regeling politielegitimatiebewijs BES)

De Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,

Gelet op artikel 8, eerste lid, van het Besluit beheer politiekorps BES;

Besluit:

§ 1 Politielegitimatiebewijs

Artikel 1

Tijdens de uitoefening van de dienst dragen de volgende ambtenaren van politie een politielegitimatiebewijs volgens het door onze Minister vastgesteld model bij zich:

  • a. de ambtenaar van politie, bedoeld in artikel 3, onder a en c, van de Rijkswet, die werkzaam is bij het politiekorps, met uitzondering van de aspirant voor de duur dat hij geen praktijkstage volgt;

  • b. de door de korpsbeheerder politie aangewezen ambtenaren als bedoeld in artikel 3, onder b, van de Rijkswet, die over opsporingsbevoegdheid beschikken.

Artikel 2

De Staat is eigenaar van het politielegitimatiebewijs.

Artikel 3

De korpsbeheerder politie draagt zorg voor een behoorlijk toezicht op de bewaring van het te verstrekken politielegitimatiebewijs.

Artikel 4

  • 1. De korpsbeheerder politie draagt er zorg voor dat het politielegitimatiebewijs voor de uitreiking wordt geprepareerd op de wijze zoals door onze minister vastgesteld.

  • 2. De korpsbeheerder politie reikt het politielegitimatiebewijs na ondertekening uit aan de ambtenaar, bedoeld in artikel 1.

  • 3. De korpsbeheerder politie registreert de uitgifte van het politielegitimatiebewijs waarbij de naam van de ambtenaar, bedoeld in artikel 1, en het uitgiftenummer worden vermeld.

Artikel 5

De ambtenaar, bedoeld in artikel 1, meldt vermissing, ontvreemding en geheel of gedeeltelijk tenietgaan van zijn politielegitimatiebewijs terstond aan de korpsbeheerder politie.

Artikel 6

  • 1. Bij overlijden of beëindiging van het dienstverband van de ambtenaar, bedoeld in artikel 1, of bij vervanging van het politielegitimatiebewijs neemt de korpsbeheerder politie het politielegitimatiebewijs in.

  • 2. De korpsbeheerder politie draagt zorg voor vernietiging van het ingenomen politielegitimatiebewijs.

  • 3. De korpsbeheerder politie haalt de registratie van de uitgifte, bedoeld in artikel 4, derde lid, door.

Artikel 7

Het legitimatiebewijs Korps politie, verstrekt op basis van de in de voormalige Nederlandse Antillen geldende Landsverordening van de 25ste september 1961 nopens de beëdiging en legitimatie van opsporingsambtenaren wordt uiterlijk 4 maanden na inwerkingtreding van deze regeling ingeleverd bij en vernietigd door de korpsbeheerder politie en behoudt tot het moment dat het is ingeleverd, maar uiterlijk 4 maanden na inwerkingtreding van deze regeling, zijn geldigheid.

Artikel 8

Deze regeling treedt in werking met ingang van het tijdstip waarop het Besluit beheer politiekorps BES in werking treedt. Indien de Staatscourant waarin deze regeling wordt geplaatst, wordt uitgeven na dat tijdstip, treedt deze regeling in werking met ingang van de tweede dag na de dagtekening van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst, en werkt zij terug tot het in de eerste volzin bedoelde tijdstip.

Artikel 9

Deze regeling wordt aangehaald als: Regeling politielegitimatiebewijs BES.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,

A.Th.B. Bijleveld-Schouten.

TOELICHTING

Artikel 1

In dit artikel wordt aangegeven welke ambtenaren van politie een politielegitimatiebewijs dienen te hebben. Uitgangspunt bij dit artikel is dat de ambtenaren van politie die opsporingsbevoegdheid bezitten, een politielegitimatiebewijs krijgen. Indien administratief en technisch personeel opsporingsbevoegdheid bezit, kan deze categorie ambtenaren van politie ook een politielegitimatiebewijs krijgen.

Artikel 4

In dit artikel wordt voorgeschreven dat de korpsbeheerder politie het politielegitimatiebewijs uitreikt en ook dat hij de uitgifte van het politielegitimatiebewijs registreert, met vermelding van de naam van de ambtenaar en het uitgiftenummer. Op deze registratie is de Wet bescherming persoonsgegevens BES van toepassing. Het doel van de registratie is om nauwkeurig bij te houden welke ambtenaren een politielegitimatiebewijs bij zich dragen om op die wijze misbruik en fraude te voorkomen.

Artikel 5

De melding van de vermissing of de ontvreemding van een politielegitimatiebewijs aan de korpsbeheerder politie is noodzakelijk in verband met de opsporing van het vermiste of ontvreemde legitimatiebewijs. Daarnaast is het uiteraard van belang dat de korpsbeheerder hiervan op de hoogte is met het oog op zijn verantwoordelijkheid voor de registratie van de afgegeven politielegitimatiebewijzen.

Artikel 6

Dit artikel bepaalt de door de korpsbeheerder politie te verrichten handelingen bij overlijden of beëindiging van het dienstverband van de ambtenaar.

Artikel 7

De ambtenaar die beschikt over een legitimatiebewijs Korps politie dat is afgegeven op grond van de Nederlands Antilliaanse Landsverordening van de 25ste september 1961 nopens de beëdiging en legitimatie van opsporingsambtenaren, dient dit binnen twee maanden na inwerkingtreding in te leveren bij de korpsbeheerder politie. Op dat moment verliest het zijn geldigheid. Indien het niet wordt ingeleverd, verliest het zijn geldigheid in elk geval na verloop van twee maanden na inwerkingtreding van deze regeling.

De Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,

A.Th.B. Bijleveld-Schouten.

Naar boven