Regeling aanwijzing luchtruim en luchtverkeersdienstverleners BES

Nr. CEND/HDJZ-21/1438 sector LUV

De Minister van Verkeer en Waterstaat,

Gelet op de artikelen 2, derde lid, en 70, eerste lid, van het Besluit luchtverkeer BES;

Besluit:

Artikel 1

In deze regeling wordt verstaan onder:

aerodrome traffic zone (ATZ):

bijzonder luchtverkeersgebied aangewezen rondom een luchthaven;

aerodrome reference point (ARP):

luchthavenindicator;

control zone (CTR):

plaatselijk luchtverkeersleidingsgebied;

nautical mile (NM):

zeemijl;

terminal manoeuvring area (TMA):

naderingsluchtverkeersleidingsgebied;

flight level (FL):

vliegniveau;

luchtverkeersdienstverlener:

rechtspersoon als bedoeld artikel 70, eerste lid, van het Besluit luchtverkeer BES.

Artikel 2

De volgende delen van het luchtruim, bedoeld in artikel 2, derde lid, van het Besluit luchtverkeer BES worden aangeduid als:

  • a. Flamingo CTR, met de volgende laterale en verticale grenzen:

    • 1°. een cirkel met een straal van 25 NM vanaf het ARP van Flamingo luchthaven inclusief het luchtruim dat wordt begrensd door de raaklijnen die de Flamingo CTR met de Plesman 25 NM CTR, zoals weergegeven in AIP Netherlands Antilles RAC 3-3, verbindt en begrensd aan de westkant door lengtegraad 068 32W;

    • 2°. de grond en FL65.

  • b. Juliana TMA, zoals weergegeven in AIP Netherlands Antilles RAC 3-1.1 met de volgende grenzen:

    • 1°. een gebied dat omgeven wordt door lijnen tussen de coördinaten 1825N06339W, 1825N06251W, 1745N06222W, 1726N06253W, 1736N06339W, 1825N06339W, voor zover gelegen in de San Juan FIR;

    • 2°. de grond en vluchtniveau 150;

  • c. Roosevelt ATZ, met de volgende grenzen:

    • 1°. een cirkel met een straal van 5 NM vanaf het ARP van F.D. Roosevelt vliegveld voor zover deze cirkel zich binnen de Juliana TMA, zoals weergegeven in AIP Netherlands Antilles TNCM AD. 2-9.3, bevindt;

    • 2°. de grond en 2600 ft;

  • d. Yrausquin ATZ, met de volgende grenzen:

    • 1°. de laterale grenzen vormen een cirkel met een straal 5 NM vanaf het ARP van Juancho Yrausquin vliegveld, voor zover deze cirkel zich binnen de Juliana TMA, zoals weergegeven in AIP Netherlands Antilles TNCM AD. 2-9.3, bevindt;

    • 2°. de grond en 2600 ft.

Artikel 3

De volgende instanties worden aangewezen als luchtverkeersdienstverlener en belast met de daarbij aangegeven taken:

  • 1. De naamloze vennootschap ’Netherlands Antilles Air Traffic Control N.V.’ met de volgende taken:

    • a. voor zover het betreft de Flamingo CTR, de taken omschreven in artikel 70, eerste lid, onderdelen a tot en met l, Besluit luchtverkeer BES;

    • b. voor zover het betreft de Roosevelt ATZ en de Yrausquin ATZ, de taken omschreven in artikel 70, eerste lid, onderdeel f, Besluit luchtverkeer BES;

    • c. voor zover het betreft overig delen van het Vluchtinformatiegebied Curaçao, gelegen boven het openbare lichaam Bonaire, bedoeld in artikel 1, tweede lid, Luchtvaartwet BES, de taken omschreven in artikel 70, eerste lid, onderdelen a tot en met l, Besluit luchtverkeer BES.

  • 2. De naamloze vennootschap ‘Princess Juliana International Airport

    Exploitatiemaatschappij N.V’ met de volgende taken:

    • a. voor zover het betreft de Roosevelt ATZ en de Yrausquin ATZ, de taken omschreven in artikel 70, eerste lid, onderdelen a tot en met e, en g tot en met l, Besluit luchtverkeer BES;

    • b. voor zover het betreft de overig delen van de Juliana TMA, gelegen boven het luchtruim van de openbare lichamen Sint Eustatius en Saba, de taken omschreven in artikel 70, eerste lid, onderdelen a tot en met e, en g tot en met l, Besluit luchtverkeer BES.

Artikel 4

De minister sluit afzonderlijke dienstverleningsovereenkomsten met de ’Netherlands Antilles Air Traffic Control N.V.’, en ‘Princess Juliana International Airport Exploitatiemaatschappij N.V’ waarin de voorwaarden en condities, waaronder de betreffende vennootschappen bereid zijn om uitvoering te geven aan de opgedragen taken nader worden geregeld.

Artikel 5

  • 1. Indien zich met betrekking tot de opgedragen taken externe ontwikkelingen voordoen die invloed kunnen uitoefenen op de uitvoering van deze taken door de vennootschap, treden de minister en de luchtverkeersdienstverlener in overleg, teneinde te bezien of en op welke wijze hiervoor een oplossing gevonden kan worden.

  • 2. De luchtverkeersdienstverlener informeert de minister tijdig over voorvallen en ontwikkelingen die van belang zijn voor een correcte uitvoering van de taken.

Artikel 6

Deze regeling treedt in werking met ingang van 10 oktober 2010.

Artikel 7

Deze regeling wordt aangehaald als: Regeling aanwijzing luchtruim en luchtverkeersdienstverleners BES.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Minister van Verkeer en Waterstaat,

C.M.P.S. Eurlings.

TOELICHTING

Algemeen

Met de staatkundige wijziging in het Caraïbisch deel van het Koninkrijk der Nederlanden per 10 oktober 2010 komt de verantwoordelijkheid voor het luchtruimbeheer rondom Bonaire, Sint Eustatius en Saba (BES) bij Nederland te liggen. In de onderhavige regeling worden de contouren van het luchtruim boven en in de nabijheid van de BES vastgesteld waarbinnen de minister de verantwoordelijkheid voor het verlenen van luchtverkeersdiensten aanvaardt. Tevens worden de luchtverkeersdienstverleners voor dit luchtruim benoemd. Hiermee wordt het toepassingsbereik van de Nederlandse luchtvaartregels die bij of krachtens (delen van) de Wet luchtvaart en de Luchtvaartwet BES zijn vastgesteld bepaald. Deze wetten zijn namelijk niet alleen van toepassing boven het territoir van de BES maar op basis van artikel 1.2, eerste lid, van de Wet luchtvaart, en artikel 1, tweede lid, van de Luchtvaartwet BES ook binnen het luchtruim waarvoor de minister de verantwoordelijkheid voor het verlenen van luchtverkeersdiensten heeft aanvaard. Dit laatste is noodzakelijk om te garanderen dat de Nederlandse regelgeving ook van toepassing is op aanvliegroutes en dergelijke die zich, vanwege het geringe formaat van de eilanden, nog boven de zee bevinden. Bonaire ligt in het Vluchtinformatiegebied Curaçao. Sint Eustatius en Saba liggen in het vluchtinformatiegebied San Juan en daarbinnen weer in de Terminal Manoeuvring Area (TMA) van Sint Maarten. Op grond van het Verdrag inzake de internationale burgerluchtvaart (Trb. 1973, 109) (ICAO-verdrag) is elk soeverein land verantwoordelijk voor het luchtruim boven diens territoir, tenzij die verantwoordelijkheid is overgedragen aan andere landen. Verantwoordelijkheden voor het beheren van het luchtruim boven de BES eilanden zijn in het verleden verleend aan Curaçao en de Verenigde Staten die respectievelijk verantwoordelijk zijn voor de vluchtinformatiegebieden Curaçao en San Juan. Naar aanleiding van de staatkundige hervormingen wordt de luchtruimindeling en de verantwoordelijkheidsverdeling boven de BES enigszins aangepast.

Met het oog op deze aanpassingen zijn door ICAO te bekrachtigen afspraken gemaakt met Curaçao, Sint Maarten en de Verenigde Staten. De nadere aanpassingen houden onder andere in dat binnen het vluchtinformatiegebied San Juan twee bijzondere luchtverkeersgebieden (ATZ) worden gevestigd. Uiteraard wordt dit afgestemd met de Amerikaanse Federal Aviation Administration (FAA) die laatstgenoemd vluchtinformatiegebied beheert. De onderhavige regeling anticipeert op de formele bekrachtiging van de verschillende afspraken.

Bij het opstellen van de regeling is zoveel mogelijk uitgegaan van de huidige operationele luchtruimindeling en afspraken.

Artikelsgewijs

Artikel 2

In artikel 2 wordt het luchtruim geconcretiseerd waarbinnen de minister de verantwoordelijkheid voor het verlenen van luchtverkeersdiensten heeft aanvaard en dus het luchtruim waarbinnen de Nederlandse regelgeving van toepassing is. Rondom Bonaire wordt het reeds bestaande plaatselijke luchtverkeersleidingsgebied, Flamingo CTR, aangewezen als Nederlands luchtruim. Rondom de aerodrome reference points (ARP) van de luchthavens van Sint Eustatius en Saba zijn aerodrome traffic zones (ATZs), Roosevelt ATZ en Yrausquin ATZ, aangewezen met standaard afmetingen, op een zodanige wijze dat de respectievelijke eilanden binnen de contouren van de ATZ’s vallen. Luchtvarenden zullen middels de luchtvaartpublicaties op de hoogte worden gesteld van de Nederlandse luchtruimen rondom de BES. Aangezien de Flamingo CTR al bestond, hoeven de publicaties hiervoor niet te worden aangepast; de Roosevelt ATZ en Yrausquin ATZ zullen in de luchtvaartgids worden opgenomen.

Artikel 3

Op basis van artikel 70 van het Besluit luchtverkeer BES worden, al dan niet onder het stellen van beperkingen en voorwaarden, één of meerdere rechtspersonen aangewezen, die ter bevordering van een zo groot mogelijke veiligheid van het luchtverkeer in het luchtruim belast zijn met de volgende taken:

  • a. het geven van luchtverkeersdienstverlening;

  • b. het implementeren en behouden van een kwaliteit en veiligheidsysteem;

  • c. het definiëren, verwerven, huren, installeren, beheren en in standhouden van technische installaties en systemen ten behoeve van luchtverkeersdienstverlening;

  • d. het verstrekken van luchtvaartmeteorologische inlichtingen;

  • e. het verstrekken van luchtvaartinlichtingen;

  • f. het uitgeven van luchtvaartpublicaties en luchtvaartkaarten;

  • g. het verzorgen of doen verzorgen van opleidingen ten behoeve van luchtverkeersdienstverlening;

  • h. het doen van voorstellen aan de minister betreffende de luchtvaartfaciliteitengelden;

  • i. het op het verzoek van de minister adviezen uitbrengen betreffende aangelegenheden op het gebied van de luchtverkeersdienstverlening;

  • j. het verrichten van andere bij of krachtens wet opgedragen taken;

  • k. het verlenen van medewerking bij het onderzoek van incidenten;

  • l. het bijstaan van- en het verlenen van medewerking aan door de minister aangewezen ambtenaren tijdens hun werkzaamheden in verband met inspecties en/of audits van de publiekrechtelijke taken van de rechtspersoon.

Voor het luchtruim rondom Bonaire wordt Netherlands Antilles Air Traffic Control N.V. (NAATC) aangewezen als luchtverkeersdienstverlener voor alle hierboven beschreven taken. In het luchtruim rondom Sint Eustatius en Saba wordt Princess Juliana International Airport Exploitatiemaatschappij N.V. (PJIAE) aangewezen als luchtverkeersdienstverlener. Feitelijk wordt vluchtinformatie verstrekt door aan de eilanden verbonden functionarissen. PJIAE wordt aangewezen als verantwoordelijke organisatie ten behoeve van deze functionarissen. PJIAE wordt hiermee verantwoordelijk voor alle hierboven genoemde taken met uitzondering van het uitgeven van luchtvaartpublicaties. Hiervoor wordt NAATC aangewezen, zodat de uitgifte van deze publicaties voor de hele BES gecentraliseerd is. Er zijn concrete plannen om de luchtvaartpublicaties van alle eilanden van het Koninkrijk, inclusief Aruba, centraal te laten verzorgen door NAATC. Tot die tijd duurt de huidige situatie voort. NAATC verzorgt de uitgifte van de luchtvaartpublicaties voor de BES. PJIAE is verantwoordelijk voor het aanleveren van geactualiseerde data voor de bovenwindse eilanden. Zowel de aanwijzing van NAATC als van PJIAE betreft een voortzetting de bestaande feitelijke situatie.

Artikel 4

In artikel 4 van de onderhavige regeling is een bepaling opgenomen voor het sluiten van afzonderlijke dienstverleningsovereenkomsten tussen de minister en luchtverkeersdienstverlener.

De Minister van Verkeer en Waterstaat,

C.M.P.S. Eurlings.

Naar boven