Regeling van de Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties van 16 september 2010, nr. 2010-0000605688, houdende regels ter uitvoering van de Wet basisadministraties persoonsgegevens BES en het Besluit basisadministraties persoonsgegevens BES (Regeling basisadministraties persoonsgegevens BES)

De Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,

Gelet op de artikelen 3, tweede lid, 3a, derde lid, 4c, tweede en derde lid, 10, tweede lid, 11, derde lid, en 30, tweede lid, en 37 van de Wet basisadministraties persoonsgegevens BES en de artikelen 30, tweede lid, en 31, eerste lid, van het Besluit basisadministraties persoonsgegevens BES;

Besluit:

HOOFDSTUK 1. ALGEMENE BEPALINGEN

Artikel 1

In deze regeling wordt verstaan onder:

a. de minister:

de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties;

b. de wet:

de Wet basisadministraties persoonsgegevens BES;

c. het besluit:

het Besluit basisadministraties persoonsgegevens BES;

d. de systeembeschrijving basisadministraties BES:

de systeembeschrijving basisadministraties BES, bedoeld in artikel 3, eerste lid;

e. de systeembeschrijving verstrekkingenvoorziening BES:

de systeembeschrijving verstrekkingenvoorziening BES, bedoeld in artikel 6, eerste lid;

f. het geautomatiseerde systeem van het openbaar lichaam:

het geautomatiseerde systeem waarmee het bestuurscollege uitvoering geeft aan de regels, bedoeld in artikel 3, tweede lid, van de wet;

g. het geautomatiseerde systeem van het overheidsorgaan of de derde:

het geautomatiseerde systeem waarmee het overheidsorgaan of de derde uitvoering geeft aan de regels, bedoeld in artikel 3a, derde lid, van de wet;

h. autorisatiebesluit:

een besluit als bedoeld in artikel 20, derde lid, van de wet.

HOOFDSTUK 2. HET BEHEER, DE TECHNISCHE EN ADMINISTRATIEVE INRICHTING EN WERKING EN DE BEVEILIGING VAN DE BASISADMINISTRATIES

Artikel 2

  • 1. Het bestuurscollege legt de hoofdlijnen van het beheer van de basisadministratie vast in een regeling die voor een ieder ter inzage wordt gelegd.

  • 2. Het bestuurscollege en al degenen die verder bij het beheer van de basisadministratie zijn betrokken, zijn verplicht de in het eerste lid bedoelde regeling na te leven.

Artikel 3

  • 1. Er is een systeembeschrijving basisadministraties BES, waarin zijn opgenomen:

    • a. de regels omtrent de technische en administratieve inrichting en werking van de basisadministraties, bedoeld in artikel 3, tweede lid, van de wet;

    • b. de regels met betrekking tot de verwijdering en de vernietiging van algemene gegevens, bijzondere gegevens, verwijsgegevens, administratieve gegevens en administratieve gegevens in verband met de verwijsgegevens, bedoeld in de artikelen 10, tweede lid, en 11, derde lid, van de wet;

    • c. de regels omtrent de verzending en de ontvangst van berichten door de basisadministraties in verband met de uitvoering van artikel 3a, derde lid, onder b, van de wet.

  • 2. De systeembeschrijving basisadministraties BES wordt gevormd door de op de onderwerpen, genoemd in het eerste lid, betrekking hebbende en als zodanig gemarkeerde hoofdstukken en bijlagen, of onderdelen daarvan, van het Logisch Ontwerp BES, versie 1.0, dat als bijlage bij deze regeling is gevoegd.

Artikel 4

De minister stelt de inhoud vast van de in de systeembeschrijving basisadministraties BES beschreven tabellen ten behoeve van de ordening en de codering van de gegevens in de basisadministraties.

Artikel 5

Er zijn de nodige voorzieningen van technische en organisatorische aard ter beveiliging van de in de basisadministratie opgenomen gegevens tegen verlies of aantasting van deze gegevens en tegen onbevoegde kennisneming, wijziging of verstrekking van deze gegevens. Deze voorzieningen omvatten ten minste de volgende onderwerpen:

  • a. maatregelen gericht op personen die werkzaam zijn voor de verantwoordelijke;

  • b. maatregelen gericht op de toegang tot gebouwen en ruimten waar in de basisadministratie opgenomen gegevens aanwezig zijn;

  • c. maatregelen gericht op een deugdelijke werking en beveiliging van de apparatuur en programmatuur die het geautomatiseerde systeem van het openbaar lichaam vormen;

  • d. maatregelen gericht op het beheer van de gegevens die in de basisadministratie zijn opgenomen;

  • e. maatregelen voor het geval de geheimhouding van in de basisadministratie opgenomen gegevens is geschaad;

  • f. maatregelen bij calamiteiten.

HOOFDSTUK 3. DE SYSTEMATISCHE VERSTREKKING VAN GEGEVENS UIT DE BASISADMINISTRATIES

§ 1. De technische en administratieve inrichting en werking en de beveiliging van de verstrekkingenvoorziening

Artikel 6
  • 1. Er is een systeembeschrijving verstrekkingenvoorziening BES, waarin zijn opgenomen:

    • a. de regels omtrent de technische en administratieve inrichting en werking van de verstrekkingenvoorziening, bedoeld in artikel 3a, derde lid, onder a, van de wet;

    • b. de beschrijving van de volgende wijzen van systematisch verstrekken van gegevens aan overheidsorganen en derden op grond van de desbetreffende autorisatiebesluiten:

      • 1°. de verstrekking op verzoek van het overheidsorgaan of de derde, van gegevens welke deel uitmaken van de in een autorisatiebesluit vermelde gegevens over, per verzoek, ten hoogste tien personen die deel uitmaken van de in het autorisatiebesluit bepaalde categorie van personen en van wie de gegevens of een deel van de gegevens voldoen aan de gegevens die in het verzoek zijn vermeld (verstrekkingen ad-hoc op basis van een zoekvraag);

      • 2°. de verstrekking van de in een autorisatiebesluit vermelde gegevens over personen waarvan de in de basisadministratie vermelde gegevens voldoen aan de in het autorisatiebesluit genoemde voorwaarden (selectieverstrekkingen);

    • c. de regels omtrent de verzending en de ontvangst van berichten door de verstrekkingenvoorziening in verband met de uitvoering van artikel 3a, derde lid, onder b, van de wet.

  • 2. De systeembeschrijving verstrekkingenvoorziening BES wordt gevormd door de op de onderwerpen, genoemd in het eerste lid, betrekking hebbende en als zodanig gemarkeerde hoofdstukken en bijlagen, of onderdelen daarvan, van het Logisch Ontwerp BES, versie 1.0, dat als bijlage bij deze regeling is gevoegd.

Artikel 7

De minister stelt de inhoud vast van de in de systeembeschrijving verstrekkingenvoorziening BES beschreven tabellen ten behoeve van de ordening en de codering van de gegevens in de verstrekkingenvoorziening en de verstrekking van gegevens uit de verstrekkingenvoorziening.

Artikel 8

Er zijn de nodige voorzieningen van technische en organisatorische aard ter beveiliging van de in de verstrekkingenvoorziening opgenomen gegevens tegen verlies of aantasting van deze gegevens en tegen onbevoegde kennisneming, wijziging of verstrekking van deze gegevens. Deze voorzieningen omvatten ten minste de volgende onderwerpen:

  • a. maatregelen gericht op personen die werkzaam zijn voor de verantwoordelijke;

  • b. maatregelen gericht op de toegang tot gebouwen en ruimten waar in de verstrekkingenvoorziening opgenomen gegevens aanwezig zijn;

  • c. maatregelen gericht op een deugdelijke werking en beveiliging van de apparatuur en programmatuur die de verstrekkingenvoorziening vormen;

  • d. maatregelen gericht op het beheer van de gegevens die in de verstrekkingenvoorziening zijn opgenomen;

  • e. maatregelen voor het geval de geheimhouding van in de verstrekkingenvoorziening opgenomen gegevens is geschaad;

  • f. maatregelen bij calamiteiten.

§ 2. De systematische wijzen van verstrekking

Artikel 9

De systematische wijzen van verstrekking van gegevens, bedoeld in artikel 31, eerste lid, van het besluit, zijn de wijzen die overeenkomstig artikel 6, eerste lid, onder b, zijn beschreven in de systeembeschrijving verstrekkingenvoorziening BES.

§ 3. De uitwisseling van berichten met de verstrekkingenvoorziening

Artikel 10

De uitwisseling van berichten tussen de basisadministraties enerzijds en de verstrekkingenvoorziening anderzijds geschiedt overeenkomstig de systeembeschrijving basisadministraties BES en de systeembeschrijving verstrekkingenvoorziening BES.

Artikel 11

De uitwisseling van berichten tussen de verstrekkingenvoorziening enerzijds en overheidsorganen en derden anderzijds geschiedt overeenkomstig de systeembeschrijving verstrekkingenvoorziening BES.

§ 4. De indiening van het verzoek tot het nemen van een autorisatiebesluit

Artikel 12

Bij de indiening van een verzoek tot het nemen van een autorisatiebesluit maakt het overheidsorgaan of de derde gebruik van een door de minister vastgesteld formulier.

HOOFDSTUK 4. DE BIJDRAGEN IN DE KOSTEN IN VERBAND MET DE UITVOERING VAN DE WET EN HET BESLUIT

Artikel 13

In dit hoofdstuk wordt verstaan onder:

a. betrokkene:

de betrokkene, bedoeld in artikel 4c van de wet.

b. bijdrage:

de bijdrage, bedoeld in artikel 4c van de wet.

c. jaar:

kalenderjaar;

d. bericht:

een bericht als bedoeld in artikel 3a, derde lid, onder b, van de wet.

Artikel 14

De categorieën van kosten, bedoeld in artikel 4c, tweede lid, van de wet, zijn:

  • a. kosten in verband met het beheer en het gebruik van de verstrekkingenvoorziening;

  • b. kosten in verband met de uitwisseling van berichten tussen de basisadministraties van de openbare lichamen en de verstrekkingenvoorziening;

  • c. kosten in verband met de verzending door de verstrekkingenvoorziening van berichten aan overheidsorganen en derden, en de ontvangst door de verstrekkingenvoorziening van berichten van overheidsorganen en derden;

  • d. kosten in verband met de verzending van berichten met behulp van optische schijf of magneetschijf.

Artikel 15

Berichten aan of van een betrokkene komen ten laste van die betrokkene.

Artikel 16

  • 1. De minister stelt elk jaar het bedrag per bericht vast, dat hij in het volgende jaar zal hanteren.

  • 2. De minister bepaalt dit bedrag, gelet op:

    • a. de voor het lopende jaar te verwachten kosten als bedoeld in artikel 14, onder a, b en c, verminderd met het saldo over het vorige jaar;

    • b. het voor het volgende jaar te verwachten aantal berichten dat op grond van artikel 15 ten laste komt van de betrokkenen.

  • 3. Het saldo over het vorige jaar wordt gevonden door het aantal gerealiseerde berichten dat ten laste komt van de betrokkenen te vermenigvuldigen met het bedrag per bericht voor dat jaar en dit product te verminderen met de kosten, bedoeld in artikel 14, onder a, b en c, in dat jaar.

  • 4. De minister deelt het bedrag, bedoeld in het eerste lid, in september van elk jaar mede aan de betrokkenen.

  • 5. Indien de berichten met behulp van optische schijf of magneetschijf worden verzonden, wordt de prijs van een verstrekking als bedoeld in artikel 6, eerste lid, onderdeel b, onder 2°, verhoogd met € 400 per verstrekking in verband met de kosten, bedoeld in artikel 14, onder d.

Artikel 17

In afwijking van artikel 16, eerste tot en met vierde lid, worden de bedragen voor de jaren 2010 tot en met 2012 als volgt vastgesteld:

  • a. De prijs voor een verstrekking als bedoeld in artikel 6, eerste lid, onderdeel b, onder 1°, bedraagt € 0,15 per bericht.

  • b. De prijs voor een verstrekking als bedoeld in artikel 6, eerste lid, onderdeel b, onder 2°, bedraagt voor de eerste verstrekking: € 3.500.

  • c. De prijs voor iedere volgende verstrekking als bedoeld in artikel 6, eerste lid, onderdeel b, onder 2°, die aan dezelfde voorwaarden voldoet als de eerste verstrekking en periodiek plaatsvindt, bedraagt:

    • 1°. voor een dagelijkse verstrekking: € 50;

    • 2°. voor een wekelijkse verstrekking; € 100;

    • 3°. voor een maandelijkse verstrekking: € 500;

    • 4°. voor een verstrekking per kwartaal: € 1.250;

    • 5°. voor een verstrekking per half jaar: € 2.000;

    • 6°. voor een jaarlijkse verstrekking: € 3.000.

  • d. De prijs voor iedere volgende verstrekking als bedoeld in artikel 6, eerste lid, onderdeel b, onder 2°, die aan dezelfde voorwaarden voldoet als de eerste verstrekking en niet periodiek plaatsvindt, bedraagt: € 3.000.

Artikel 18

De bijdrage van een betrokkene bestaat uit maandelijkse betalingen. Hiertoe stelt de minister maandelijks het bedrag vast, dat aan de betrokkene in rekening wordt gebracht. De vaststelling geschiedt op basis van:

  • a. het op grond van artikel 16, eerste lid, vastgestelde, dan wel in artikel 17, eerste lid, onder a, genoemde bedrag per bericht voor het lopende jaar;

  • b. het aantal berichten dat gedurende de desbetreffende maand op grond van artikel 15 ten laste van de betrokkene komt;

  • c. de bedragen die gedurende de desbetreffende maand op grond van artikel 16, vijfde lid, en artikel 17, eerste lid, onder b, c en d, ten laste van de betrokkene kunnen worden gebracht.

HOOFDSTUK 5. SLOTBEPALINGEN

Artikel 19

Deze regeling treedt in werking op het tijdstip waarop de Wet basisadministraties persoonsgegevens BES in werking treedt.

Artikel 20

Deze regeling wordt aangehaald als: Regeling basisadministraties persoonsgegevens BES.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst, met uitzondering van de bijlage, die ter inzage wordt gelegd bij het agentschap Basisadministratie Persoonsgegevens en Reisdocumenten, Lange Vijverberg 11 te ’s-Gravenhage.

De Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,

A.Th.B. Bijleveld-Schouten.

TOELICHTING

1. Inleiding

Met de inwerkingtreding van de Invoeringswet BES heeft de Eilandsverordening basisadministratie persoonsgegevens van Bonaire de status van wet gekregen voor de nieuwe openbare lichamen Bonaire, Sint Eustatius en Saba. Aan het Eilandsbesluit basisadministratie persoonsgegevens van Bonaire is de status van algemene maatregel van bestuur toegekend. Om de inhoud van de op deze wijze ontstane Wet basisadministraties persoonsgegevens BES (hierna: de Wet) en van het Besluit basisadministraties persoonsgegevens BES (hierna: het Besluit) in overeenstemming te brengen met de nieuwe staatkundige verhoudingen zijn daarin de nodige wijzigingen aangebracht. Die wijzigingen zijn, overeenkomstig de uitgangspunten voor de transitie, grotendeels technische aanpassingen. Als gevolg van de nieuwe staatkundige verhoudingen zijn op enkele onderdelen ook inhoudelijke wijzigingen aangebracht.

De Wet en het Besluit bevatten verschillende delegatiebepalingen, waarin voor de daarin genoemde onderwerpen wordt verwezen naar nadere bij ministeriële regeling te stellen regels. De onderhavige Regeling basisadministraties persoonsgegevens BES (hierna: de Regeling) vormt de uitwerking van deze delegatiebepalingen. Hieronder worden de belangrijkste bepalingen van de Regeling toegelicht.

2. Het beheer, de technische en administratieve inrichting en werking en de beveiliging van de basisadministraties

Artikel 3 van de Wet bepaalt dat over het beheer, de technische en administratieve inrichting en werking en de beveiliging van de basisadministraties nadere regels worden gesteld bij ministeriële regeling en dat het bestuurscollege van een openbaar lichaam zorg draagt dat zijn basisadministratie functioneert in overeenstemming met die regels. De verplichtingen die in dit kader aan de bestuurscolleges worden opgelegd, hebben betrekking op een aantal onderwerpen, die in dit hoofdstuk aan de orde komen.

De bestuurscolleges dienen de hoofdlijnen van het beheer van de basisadministratie vast te leggen in een regeling die voor een ieder ter inzage wordt gelegd. Alle betrokkenen, waaronder het bestuurscollege zelf, zijn verplicht om die regeling na te leven (artikel 2 van de Regeling). Bij de hoofdlijnen van beheer valt onder andere te denken aan maatregelen die een ongestoorde werking en beschikbaarheid van de basisadministratie moeten waarborgen. Het gaat dan bijvoorbeeld om de zorg voor de apparatuur, de programmatuur en de fysieke ruimte waarin het geautomatiseerde systeem waarin de basisadministratie wordt bijgehouden, is ondergebracht. Tot de hoofdlijnen van beheer kunnen ook worden gerekend beheermaatregelen die voortvloeien uit of verband houden met de uitvoering van de systeembeschrijving basisadministraties BES en de technische en organisatorische voorzieningen ter beveiliging van de in de basisadministratie opgenomen gegevens.

Een gedetailleerde beschrijving van de technische en administratieve inrichting en werking van de basisadministraties is opgenomen in de zogenoemde systeembeschrijving basisadministraties BES (artikel 3 van de Regeling). De systeembeschrijving bevat de regels ter uitvoering van de artikelen 3, tweede lid, 3a, derde lid, 10, tweede lid, en 11, derde lid, van de Wet.

Deze systeembeschrijving basisadministraties BES wordt gevormd door de op de onderwerpen, genoemd in het eerste lid, betrekking hebbende en als zodanig gemarkeerde hoofdstukken en bijlagen, of onderdelen daarvan, in het Logisch Ontwerp BES, versie 1.0, dat als bijlage bij deze Regeling is gevoegd. De van toepassing zijnde onderdelen van het Logisch Ontwerp BES, die de systeembeschrijving basisadministraties BES vormen, hebben onder andere betrekking op de inschrijving van personen in de basisadministratie, het actualiseren van de opgenomen gegevens en privacyprocedures. Verder is een beschrijving opgenomen van de gevallen waarin algemene gegevens, bijzondere gegevens, verwijsgegevens, administratieve gegevens en administratieve gegevens in verband met de verwijsgegevens worden vernietigd, of worden verwijderd uit de basisadministraties. Ook omvatten de van toepassing zijnde onderdelen van het Logisch Ontwerp BES een beschrijving van de verzending en de ontvangst van berichten door de basisadministraties. Deze beschrijving is van toepassing op de berichtuitwisseling tussen een basisadministratie en de verstrekkingenvoorziening, waarin een kopie moet worden bijgehouden van de persoonslijsten die in de afzonderlijke basisadministraties van de openbare lichamen zijn opgenomen. Ten slotte bevat de systeembeschrijving de tabellen ten behoeve van de ordening en codering van de gegevens in de basisadministratie. Daarbij kan onder meer worden gedacht aan de tabel, waarin de coderingen van alle nationaliteiten worden vastgelegd. Aangezien de inhoud van deze tabellen regelmatig kan wijzigen (bijvoorbeeld door het ontstaan van nieuwe landen en daarbij behorende nationaliteiten) is in artikel 4 van de Regeling bepaald dat de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties de inhoud van deze tabellen vaststelt.

De bestuurscolleges van de openbare lichamen dienen op grond van artikel 5 van de Regeling, in samenhang met artikel 3, derde lid, van de Wet, de nodige voorzieningen te treffen van technische en organisatorische aard ter beveiliging van de in hun basisadministratie opgenomen gegevens tegen verlies of aantasting van deze gegevens en tegen onbevoegde wijziging of verstrekking van deze gegevens. Deze voorzieningen betreffen op grond van dit artikel onder meer maatregelen gericht op de voor het bestuurscollege werkzame personen, de toegang tot gebouwen en ruimten, de deugdelijke werking en beveiliging van apparatuur en programmatuur en maatregelen bij calamiteiten.

3. De systematische verstrekking van gegevens uit de basisadministraties

In de Wet is bepaald dat systematische verstrekking van gegevens uit de basisadministraties van de openbare lichamen kan plaatsvinden aan overheidsorganen en derden, die beschikken over een daartoe strekkend autorisatiebesluit van de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Ten behoeve van deze systematische gegevensverstrekking is een zogenoemde verstrekkingenvoorziening in het leven geroepen, waarin een kopie is opgeslagen van de persoonslijsten die in de basisadministraties zijn opgenomen. De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties is op grond van artikel 3a, tweede lid, van de Wet verantwoordelijk voor de verstrekkingenvoorziening.

Op grond van artikel 3a, derde lid, onder a, van de Wet worden bij ministeriële regeling nadere regels gesteld omtrent de technische en administratieve inrichting en werking en de beveiliging van de verstrekkingenvoorziening. In deze Regeling is aan deze wettelijke opdracht uitvoering gegeven in de artikelen 6, 7 en 8. Het eerste lid van artikel 6 bepaalt onder meer dat de regels omtrent de technische en administratieve inrichting van de verstrekkingenvoorziening zijn neergelegd in de zogenoemde systeembeschrijving verstrekkingenvoorziening BES. Deze systeembeschrijving bestaat, evenals de systeembeschrijving basisadministraties BES, uit een aantal onderdelen van het Logisch Ontwerp BES 1.0, dat als bijlage bij de Regeling is gevoegd. Deels betreft het dezelfde voorschriften, omdat de verstrekkingenvoorziening als kopiebestand van de basisadministraties functioneert. De systeembeschrijving verstrekkingenvoorziening BES bevat voorts een beschrijving van twee wijzen van systematische verstrekking van gegevens. In artikel 9 van de Regeling is bepaald dat de systematische verstrekking van gegevens aan overheidsorganen en derden de wijzen van verstrekking zijn die in de systeembeschrijving zijn beschreven.

Ook de beschrijving van de verzending en de ontvangst van berichten door de verstrekkingenvoorziening in verband met de uitvoering van artikel 3a, derde lid, onder b, van de Wet maakt deel uit van de systeembeschrijving. Die beschrijving is zowel van toepassing op de berichtuitwisseling tussen de verstrekkingenvoorziening en de basisadministraties van de openbare lichamen in verband met het in de verstrekkingenvoorziening opslaan van een kopie van de persoonslijsten die in de basisadministraties zijn opgenomen, als op de berichtuitwisseling tussen de verstrekkingenvoorziening en de overheidsorganen en derden aan wie op systematische wijze gegevens worden verstrekt.

In de systeembeschrijving verstrekkingenvoorziening BES zijn tabellen beschreven voor de ordening en de codering van de gegevens die in de verstrekkingenvoorziening zijn opgenomen. Omdat het om kopieën van de gegevens uit de basisadministraties gaat, komen ook de tabellen grotendeels overeen met de tabellen voor de basisadministraties. Daarnaast zijn er voor de verstrekkingenvoorziening tabellen nodig ten behoeve van de verstrekking van gegevens. In artikel 7 van de Regeling is vastgelegd dat de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties de inhoud van deze beide soorten tabellen, die regelmatig moeten worden geactualiseerd, vaststelt.

Evenals bij de basisadministraties van de openbare lichamen dienen ook bij de verstrekkingenvoorziening de nodige voorzieningen van technische en organisatorische aard te zijn getroffen ter beveiliging van de daarin opgenomen gegevens tegen verlies of aantasting van deze gegevens en tegen onbevoegde wijziging of verstrekking van deze gegevens. De voorzieningen dienen blijkens artikel 8 van de Regeling dezelfde onderwerpen te bevatten als het geval is bij de voorzieningen die bij de basisadministraties moeten worden getroffen.

Zoals hiervoor is uiteengezet, vindt er berichtuitwisseling plaats tussen de verstrekkingenvoorziening en de basisadministraties in verband met het opslaan van een kopie van de persoonslijsten van degenen die in de basisadministraties zijn ingeschreven. Artikel 10 van de Regeling bepaalt dat die berichtuitwisseling geschiedt overeenkomstig de systeembeschrijvingen die van toepassing zijn op de basisadministraties en de verstrekkingenvoorziening. De uitwisseling van berichten tussen de verstrekkingenvoorziening en de overheidsorganen en derden aan wie systematisch gegevens worden verstrekt, geschiedt ingevolge artikel 11 van de Regeling overeenkomstig de systeembeschrijving verstrekkingenvoorziening BES.

In artikel 30, tweede lid, van het Besluit is de mogelijkheid opgenomen om bij ministeriële regeling te bepalen dat bij de indiening van een verzoek aan de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties om een autorisatiebesluit te nemen, waardoor systematische verstrekking van gegevens mogelijk wordt, door het overheidsorgaan of de derde gebruik moet worden gemaakt van een door de minister vastgesteld formulier. Het bedoelde voorschrift is in artikel 12 van de Regeling opgenomen. In dit artikel is bepaald dat het overheidsorgaan of de derde bij de indiening van een verzoek tot het nemen van een autorisatiebesluit gebruik maakt van een door de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties vastgesteld formulier. Het is denkbaar dat er uit doelmatigheidsoverwegingen verschillende formulieren worden vastgesteld, die toegesneden zijn op de inhoud van de verzochte gegevensverstrekking.

4. De bijdragen in de kosten in verband met de uitvoering van de wet en het besluit

In artikel 14 van de Regeling zijn de categorieën van kosten opgesomd, waaraan overheidsorganen en derden krachtens artikel 4c, eerste lid, van de Wet bijdragen. Op basis van de in artikel 14, onder a, b en c, bedoelde kosten stelt de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties jaarlijks een prijs per bericht vast (artikel 16 van de Regeling). Voor de verstrekking via optische schijf of magneetschijf worden extra kosten gemaakt (artikel 14, onder d), waaraan de overheidsorganen en derden bijdragen, die van deze media gebruikmaken. Voor het gebruik van deze media wordt aan hen per keer € 400 in rekening gebracht (artikel 16, vijfde lid).

Omdat de kosten, zeker in de eerste jaren, nog niet door een acceptabele berichtprijs gedekt kunnen worden, mede omdat het aantal overheidsorganen en derden dat in de beginfase gebruik maakt van systematische gegevensverstrekking nog gering zal zijn, is in artikel 17 van de Regeling vastgelegd dat tot 2013 voor ad-hoc-verstrekkingen een vooraf vastgesteld bedrag per bericht zal gelden van € 0,15. Dit bedrag valt lager uit dan indien de berichtprijs overeenkomstig artikel 16, eerste tot en met derde lid, zou zijn berekend.

Voorts zijn in artikel 17 tarieven vastgesteld voor selectieverstrekkingen. Deze tarieven zijn gebaseerd op de berichtprijs (€ 0,15), het gemiddelde aantal personen over wie gegevens in de verstrekkingenvoorziening zijn opgenomen (20.000) en het gemiddelde aantal dagelijkse mutaties waarmee het gegevensbestand in de verstrekkingenvoorziening wordt bijgehouden (120). Bij de berekening gelden voorts de volgende uitgangspunten:

  • Bij de eerste verstrekking wordt het volledige bestand geleverd voor € 0,15 per bericht, plus een opslag van € 500 voor het opstellen van de zoekopdracht (‘query’). Het tarief voor een eerste selectieverstrekking wordt dan (20.000 × € 0,15) + € 500 oftewel € 3.500.

  • Bij volgende verstrekkingen die aan dezelfde voorwaarden voldoen als de eerste verstrekking wordt de opslag van € 500 niet meer in rekening gebracht, omdat dan dezelfde query wordt gebruikt.

  • Bij volgende verstrekkingen die aan dezelfde voorwaarden voldoen als de eerste verstrekking gelden verschillende tarieven naar gelang de frequentie waarmee de volgende selectieverstrekkingen plaatsvinden.

  • Bij de tariefopbouw is daarnaast rekening gehouden met het beslag dat het uitvoeren van een query op het geautomatiseerde systeem van de verstrekkingenvoorziening legt. Bij dagelijkse selectieopdrachten ligt dit beslag het hoogst. Tevens speelt het tijdsverloop tussen de vorige en de volgende verstrekking een rol. Hoe groter het tijdsverloop, hoe meer mutaties in het gegevensbestand zijn verwerkt en dus hoe groter de rijkdom aan informatie is die een selectieverstrekking oplevert. Het is logisch om het aantal mutaties in het tarief te laten meewegen. Indien iedere mutatie als spontane verstrekking zou zijn aangeleverd, zou immers voor iedere verstrekking apart de berichtprijs in rekening zijn gebracht.

  • Bij de tarieven wordt ook nog onderscheid gemaakt tussen selectieverstrekkingen die periodiek plaatsvinden en tussentijdse selectieverstrekkingen. Laatstgenoemde selectieverstrekkingen verstoren een doelmatige planning van het gebruik van de verstrekkingenvoorziening en veroorzaken daardoor aanzienlijk hogere kosten. Deze verstrekkingen worden in de tariefstructuur dan ook behandeld als een eerste selectieverstrekking, waaraan het bedrag van € 3.000 is verbonden.

Op grond van artikel 18 van de Regeling worden de verschuldigde bedragen maandelijks bij de betrokkenen in rekening gebracht.

5. Slotbepalingen

De regeling treedt op hetzelfde tijdstip in werking als de Wet basisadministraties persoonsgegevens BES (artikel 19).

De bijlage bij de Regeling, die bestaat uit het Logisch Ontwerp BES, wordt bekendgemaakt door terinzagelegging bij het agentschap Basisadministratie Persoonsgegevens en Reisdocumenten van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Het Logisch Ontwerp BES zal tevens te raadplegen zijn via de internetsite van het agentschap (www.bprbzk.nl) en op de bestuurskantoren van de openbare lichamen Bonaire, Sint Eustatius en Saba.

De Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,

A.Th.B. Bijleveld-Schouten.

Naar boven