Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum ondertekening |
---|---|---|---|---|
Ministerie van Verkeer en Waterstaat | Staatscourant 2010, 14690 | Besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum ondertekening |
---|---|---|---|---|
Ministerie van Verkeer en Waterstaat | Staatscourant 2010, 14690 | Besluiten van algemene strekking |
Nr. CEND/HDJZ-2010/1349 sector SCH
De Minister van Verkeer en Waterstaat,
Gelet op artikel 5, eerste lid, van de Schepenwet, artikel 5 van de Vaartuigenwet 1930 BES, artikel 8, vijfde lid, van de Wet voorkoming verontreiniging door schepen, de artikelen 16, tweede lid, 30, 61a, eerste lid, 62, eerste en tweede lid, 64, eerste lid, en 65 van de Luchtvaartwet BES, artikel 1a van de Wet op het Koninklijk Nederlands Meteorologisch Instituut, de artikelen 12, 32, 46, eerste lid, en 58 van het Schepenbesluit 2004, artikel 2a van het Besluit toezicht luchtvaart BES en de artikelen 26, tweede lid, 82, tweede lid, 83, tweede lid, 85, tweede lid, 103, tweede lid, 105, tweede lid, 112, eerste lid, 113 van het Besluit luchtverkeer BES;
Besluit:
De Regeling veiligheid zeeschepen wordt gewijzigd als volgt:
A
In artikel 1, tweede lid, wordt ‘een reis tussen Nederland en de Nederlandse Antillen of Aruba’ vervangen door: een trans-Atlantische reis tussen landen van het Koninkrijk of delen daarvan.
B
Na hoofdstuk 6 wordt een hoofdstuk ingevoegd, luidende:
1. In dit hoofdstuk wordt verstaan onder ‘BES-schip’, onderscheidenlijk ‘BES-schepen’: een zeilschip, een werktuiglijk voortbewogen vaartuig kleiner dan 50 m3 bruto inhoud, dat in de openbare lichamen Bonaire, Sint Eustatius of Saba thuishoort, of een werktuiglijk voortbewogen vaartuig dat gebruikt wordt voor de vaart tussen de landen en openbare lichamen van het Caraïbisch deel van het Koninkrijk, zeegaande jachten daaronder niet begrepen.
2. Dit hoofdstuk is uitsluitend van toepassing op BES-schepen.
Een certificaat van deugdelijkheid wordt slechts afgegeven indien het BES-schip en uitrusting voldoen aan de volgende voorwaarden:
a. het BES-schip verkeert in zeewaardige toestand en is voorzien van de nodige hulpmiddelen bij de navigatie, waaronder zeekaarten, een goed bruikbaar kompas en middelen tot het geven van seinen, de nodige middelen ter voorkoming van aanvaring, waaronder deugdelijke navigatiemiddelen en middelen tot het geven van uitwijksignalen en een deugdelijke stuurinrichting;
b. voor elke opvarende is tenminste één goedgekeurd zwemvest, benevens kinderzwemvesten voor het aantal te vervoeren kinderen aan boord;
c. ieder BES-schip heeft tenminste twee reddingboeien aan boord waarvan één voorzien van een lijn met zelfontbrandend licht;
d. het BES-schip heeft, afhankelijk van de inrichting of lading, de nodige brandblusmiddelen aan boord;
e. indien het BES-schip werktuiglijk wordt voortbewogen is tenminste één goedgekeurd brandblusapparaat aan boord;
f. het BES-schip is uitgerust met goedwerkende middelen tot lenspompen van het schip;
g. het BES-schip is voorzien van de nodige uitrusting, waaronder voor zeilschepen voldoende bruikbare zeilen en touwwerk, alsmede de nodige materialen en gereedschappen voor reparatie;
h. indien het BES-schip werktuiglijk wordt voortbewogen zijn de nodige reserveonderdelen, materialen en gereedschappen voor het uitvoeren van eenvoudige reparaties aan boord;
i. de voortstuwingswerktuigen van het BES-schip zijn geen benzinemotoren.
1. Een BES-schip, uitgerust met een benzinemotor, heeft geen benzineproducten van dezelfde of meerdere gevarenklasse als lading aan boord.
2. Een BES-schip uitgerust met een benzinemotor vervoert geen passagiers.
3. Indien een schip benzine of producten van dezelfde of meerdere gevarenklasse als lading vervoert zijn er geen passagiers aan boord.
Overtreding van de voorschriften, bedoeld in de artikelen 59b, 59c of 59d, is een strafbaar feit.
BES-schepen die niet buiten de onderstaande gebiedsbegrenzingen worden gebracht zijn vrijgesteld van de verplichtingen van het besluit en deze regeling:
a. Bonaire: het gebied, begrensd door de lijnen gaande van de meest oostelijke punt van Bonaire (68-12'W) in de richting zuid tot de parallel van 12-00' noorderbreedte, vandaar in de richting west tot de meridiaan van 68-17' westerlengte, vandaar in de richting 327 naar een punt op 12-15' noorderbreedte en 68-27' westerlengte, vandaar in de richting 022 naar een punt op 12-20' noorderbreedte en 68-25' westerlengte en vandaar in de richting van de vuurtoren Seroe Ventana;
b. Sint Eustatius: het gebied, begrensd door de parallellen 17-27' en 17-33' noorderbreedte en de meridianen van 62-55' en 63-01' westerlengte;
c. Saba: het gebied, begrensd door de parallellen van 17-35' en 17-41' noorderbreedte en de meridiaan van 63-11' en 63-17' westerlengte.
Certificaten van deugdelijkheid, afgegeven op grond van de Landsverordening veiligheidsvoorschriften voor kleine schepen (P.B. 191, no. 185, laatstelijk gewijzigd bij P.B. 1997, no. 251) gelden voor de duur, aangegeven op het betreffende certificaat, als een certificaat van deugdelijkheid als bedoeld in artikel 59b, onder toepassing van dit hoofdstuk.
In artikel 1 van de Regeling aanwijzing klassenbureaus Wet voorkoming verontreiniging door schepen wordt ‘de Nederlandse Antillen en Aruba’ vervangen door: Aruba, Curaçao, onderscheidenlijk Sint Maarten.
A
Artikel 1 komt te luiden:
Het register, bedoeld in artikel 5 van de Vaartuigenwet 1930 BES bevat ten minste de volgende gegevens:
a. type, naam, bouwplaats en afmeting van het vaartuig;
b. naam en contactgegevens eigenaar;
c. datum van registratie;
d. gegevens met betrekking tot het casco;
e. type, merk en vermogen van de motor;
f. ligplaats;
g. letter en nummer, bedoeld in artikel 2 van de Vaartuigenwet 1930 BES;
h. gegevens met betrekking tot de vergunning, bedoeld in artikel 6 van de Vaartuigenwet 1930 BES.
De Regeling ter uitvoering van artikel 5 van de Vaartuigenwet 1930 BES wordt gewijzigd als volgt:
A
Artikel 1 komt te luiden:
Het register, bedoeld in artikel 5 van de Vaartuigenwet 1930 BES bevat ten minste de volgende gegevens:
a. type, naam, bouwplaats en afmeting van het vaartuig;
b. naam en contactgegevens eigenaar;
c. datum van registratie;
d. gegevens met betrekking tot het casco;
e. type, merk en vermogen van de motor;
f. ligplaats;
g. letter en nummer, bedoeld in artikel 2 van de Vaartuigenwet 1930 BES;
h. gegevens met betrekking tot de vergunning, bedoeld in artikel 6 van de Vaartuigenwet 1930 BES.
B
Artikel 2 komt te luiden:
De Regeling luchtvaarteenheden BES wordt als volgt gewijzigd:
A
Artikel 1 wordt als volgt gewijzigd:
1. In het eerste lid en tweede lid wordt ‘deze beschikking’ telkens vervangen door: deze regeling.
2. Er wordt een lid toegevoegd, luidende:
3. Een wijziging van Bijlage 5 bij het Verdrag geldt vanaf het moment waarop van deze wijziging mededeling in het Tractatenblad is gedaan.
B
In artikel 2 wordt ‘deze beschikking’ telkens vervangen door: deze regeling.
C
De artikelen 3 en 4 komen te luiden:
D
Artikel 5 vervalt.
E
De bijlage wordt als volgt gewijzigd:
2. In de titel vervalt: Netherlands Antilles.
3. In artikel 20.3 wordt ‘the Directorate of Civil Aviation Netherlands Antilles vervangen door: the Minister.
De Regeling valschermspringen BES wordt als volgt gewijzigd:
A
In artikel 1 wordt ‘deze beschikking’ vervangen door: deze regeling.
B
Artikel 4 wordt als volgt gewijzigd:
1. In het eerste lid vervalt: nadat de betrokken luchtverkeersleidingsdienst overleg met de directeur van de Directie Luchtvaart heeft gepleegd.
2. Het tweede lid vervalt waarna het derde tot en met zesde lid worden vernummerd tot het tweede tot en met vijfde lid.
C
De artikelen 7 en 8 komen te luiden:
D
Artikel 9 vervalt.
De Regeling seinen luchtvaart BES wordt als volgt gewijzigd:
A
In de artikelen 1, 5, 6, 9 en 10 wordt ‘deze beschikking’ vervangen door: deze regeling.
B
De artikelen 12 en 13 komen te luiden:
C
Artikel 14 vervalt.
D
Het opschrift van bijlage 1 komt te luiden:
E
Het opschrift van bijlage 2 komt te luiden:
F
Het opschrift van bijlage 3 komt te luiden:
G
Het opschrift van bijlage 4 komt te luiden:
De Regeling luchtvaarttelecommunicatie BES wordt als volgt gewijzigd:
A
De artikelen 1 tot en met 20 worden vervangen door:
1. Op de luchtvaartcommunicatie in de burgerluchtvaart zijn de normen, aanbevelingen en procedures van Bijlage 10, deel II, bij het Verdrag voor de internationale burgerluchtvaart (Trb. 1973, 109). ‘Aeronautical Telecommunications’, van toepassing, onder gebruikmaking, voor zover van toepassing, van:
a. het standaard-radiotelefonie ‘woordgebruik’ vermeld in ICAO-Document 4444 (Procedures for Air Navigation Services – Rules of the Air and Air Traffic Services), zoals opgenomen in de bijlage ‘ICAO documenten behorende bij diverse luchtvaartregelingen’;
c. de afkortingen en codes neergelegd in ICAO-Document 8400 (Procedures for Air Navigation Services – Abbreviations and Codes), zoals opgenomen in de bijlage bijlage ‘ICAO documenten behorende bij diverse luchtvaartregelingen’.
2. Een wijziging van Bijlage 10 bij het Verdrag voor de internationale burgerluchtvaart geldt vanaf het moment waarop van deze wijziging mededeling in het Tractatenblad is gedaan.
3. Van een wijziging in ICAO-Document 4444 en ICAO-Document 8400 wordt mededeling gedaan in de Staatscourant.
1. De luchtvaartcommunicatie tussen luchtverkeersdiensten en luchtvaartuigen wordt gevoerd in de Engelse taal.
2. In uitzonderlijke gevallen kunnen luchtverkeersdiensten ter vergemakkelijking van de communicatie met luchtvaartuigen en ter voorkoming van verwarring de communicatie in de Spaanse taal voeren.
3. De taal die de luchtverkeersdienst hanteert wordt gepubliceerd in de luchtvaartgids en andere luchtvaartpublicaties die betrekking hebben op faciliteiten van luchtverkeersdiensten.
B
Bij de regeling wordt de bijlage ‘ICAO documenten behorende bij diverse luchtvaartregelingen’ zoals opgenomen in de bijlage bij deze regeling, gevoegd,.
De Regeling burgerluchtvaartinlichtingen BES wordt als volgt gewijzigd:
A
Artikel 1 komt te luiden:
1. In deze regeling wordt verstaan onder:
een communicatie-netwerk voor luchtverkeersdiensten;
een circulaire voor de luchtvaart met inlichtingen die niet in aanmerking komen voor publicatie in een NOTAM of de AIP, maar wel in verband staan met de vliegveiligheid, de vluchtuitvoering of technische, administratieve of wetgevende aangelegenheden;
een dienst die is belast met het geven van luchtvaartinlichtingen en/of luchtvaartdata die nodig zijn voor de veiligheid, regelmaaten efficiëntie van het luchtverkeer binnen de Flamingo CTR, Rooseveld ATZ en Yrausquin ATZ, als bedoeld in de Regeling aanwijzing luchtruim en aanwijzing luchtverkeersdienstverleners BES
permanente verandering van de inlichtingen in de luchtvaartgids;
Aeronautical Information Services, 10e editie van Bijlage 15 bij het Verdrag inzake de internationale burgerluchtvaart (ICAO) gesloten op 7 december 1944 te Chicago (Trb. 1973,109);
de luchtvaartinlichtingendienst die door de Minister is aangewezen voor het internationaal uitwisselen van NOTAM’s;
een uitgave onder verantwoordelijkheid van de Minister van Verkeer en Vervoer met luchtvaartinlichtingen van blijvende aard essentieel voor de vluchtuitvoering;
een afbeelding van een deel van de aarde, de bebouwing en verhevenheid, specifiek bestemd om aan de eisen van de luchtvaartnavigatie te voldoen;
een bericht aan luchtvarenden gedistribueerd middels telecommunicatie met inlichtingen over de instelling, toestand, of verandering van enige luchtvaartfaciliteit, -dienstverlening, -procedure of -gevaar, waarvan het noodzakelijk is dat personen die betrokken zijn bij de vluchtvoorbereiding en -uitvoering tijdig kennis nemen;
tijdelijke veranderingen van de inlichtingen in de luchtvaartgids, gedrukt op speciale pagina's;
2. Een wijziging van Bijlage 15 bij het Verdrag voor de internationale burgerluchtvaart geldt vanaf het moment waarop van deze wijziging mededeling in het Tractatenblad is gedaan.
B
Hoofdstuk 2 vervalt.
C
In artikel 10, tweede lid, wordt ‘het gehele vluchtinformatiegebied Curacao’ vervangen door: de Flamingo CTR, Rooseveld ATZ en Yrausquin ATZ, als bedoeld in de Regeling aanwijzing luchtruim en aanwijzing luchtverkeersdienstverleners BES.
D
In de artikel 11, eerste lid, wordt ‘vluchtinformatiegebied Curacao’ vervangen door: de Flamingo CTR, Rooseveld ATZ en Yrausquin ATZ, als bedoeld in de Regeling aanwijzing luchtruim en aanwijzing luchtverkeersdienstverleners BES.
E
In artikel 13 wordt ‘in de Nederlandse Antillen’ vervangen door: op Bonaire, Sint Eustatius en Saba.
F
Artikel 14, tweede lid, wordt als volgt gewijzigd:
1. Onderdeel b komt te luiden:
b. de politie van de openbare lichamen Bonaire, Sint Eustatius en Saba.
2. Onderdeel c vervalt.
G
In artikel 16 wordt ‘beschikking’ vervangen door: regeling.
H
De artikelen 17 en 18 komen te luiden:
I
Artikel 19 vervalt.
De Regeling gebruik hoogtemeter BES wordt als volgt gewijzigd:
A
In artikel 1 wordt ‘deze beschikking’ vervangen door: deze regeling.
B
Artikel 3 komt te luiden:
C
In artikel 4 wordt ‘de Meteorologische Dienst van de Nederlandse Antillen en Aruba’ vervangen door: de bij of krachtens de Wet op het Koninklijk Nederlands Meteorologisch Instituut aangewezen verlener van luchtvaartmeteorologische diensten.
D
Artikel 5, vierde lid, vervalt waarna het vijfde lid wordt vernummerd tot het vierde lid.
E
Afdeling III vervalt.
F
Na artikel 6 worden 2 artikelen toegevoegd, luidende:
G
Het opschrift van de bijlage komt te luiden:
De Regeling verwijderen van voorwerpen of stoffen BES wordt als volgt gewijzigd:
A
Artikel 1 wordt als volgt gewijzigd:
1. In het eerste lid wordt ‘Landsbesluit Luchtverkeer 2005’ vervangen door ‘Besluit luchtverkeer BES’ en vervalt: en derde.
2. Het derde lid vervalt.
B
In artikel 2 vervalt onderdeel a en waarna de onderdelen b tot en met k worden verletterd tot a tot en met j.
C
De artikelen 3 en 4 komen te luiden:
De Regeling slepen BES wordt als volgt gewijzigd:
A
Artikel 1 wordt als volgt gewijzigd:
1. In de aanhef wordt ‘Landsbesluit Luchtverkeer 2005’ vervangen door: Besluit luchtverkeer BES.
2. In onderdeel a vervalt de eerste zin.
3. In onderdeel d wordt ‘Nederlands-Antilliaans grondgebied’ vervangen door: het grondgebied van Bonaire, Sint Eustatius en Saba.
4. Onder vervanging van de puntkomma in een punt aan het einde van onderdeel g vervalt onderdeel h.
B
De artikelen 2 en 3 komen te luiden:
De Regeling navigatie- en telecommunicatieinstallaties BES wordt als volgt gewijzigd:
A
Artikel 1 wordt als volgt gewijzigd:
1. Voor de tekst wordt de aanduiding ‘1.’ geplaatst.
2. In het eerste lid vervallen de onderdelen d en h waarna alfabetische aanduiding vervalt.
3. In het eerste lid wordt in de alfabetische opsomming een onderdeel ingevoegd, luidende:
Bijlage 10: Bijlage 10 bij het Verdrag inzake de internationale burgerluchtvaart (Trb. 1973, 109);.
4. Er wordt een lid toegevoegd, luidende:
2. Een wijziging van Bijlage 10 treedt in werking vanaf het moment waarop in het Tractatenblad mededeling van deze wijziging is gedaan.
B
In de artikelen 2, 3, 4, 5, 7 en 10 wordt ‘het vluchtinformatiegebied Curacao’ vervangen door: de Flamingo CTR, Rooseveld ATZ en Yrausquin ATZ, als bedoeld in de Regeling aanwijzing luchtruim en aanwijzing luchtverkeersdienstverleners BES.
C
In artikel 2, tweede lid, wordt ‘de Directie Luchtvaart’ vervangen door: de Minister.
D
Artikel 6 vervalt.
E
In artikel 7 vervalt: van het Verdrag.
F
In de artikelen 8 en 9 wordt ‘het vluchtinformatiegebied Curacao en St. Maarten TMA’ vervangen door: de Flamingo CTR, Rooseveld ATZ en Yrausquin ATZ, als bedoeld in de Regeling aanwijzing luchtruim en aanwijzing luchtverkeersdienstverleners BES.
G
In artikel 8, onderdeel c, wordt ‘de Beschikking vliegplan’ vervangen door: de Regeling vliegplan BES.
H
Artikel 11 wordt als volgt gewijzigd:
1. In het eerste en tweede lid wordt ‘de Directie Luchtvaart’ vervangen door: de Inspectie Verkeer en Waterstaat.
2. In het vierde lid wordt ‘de directeur van de Directie Luchtvaart’ vervangen door: de Inspecteur Generaal van de Inspectie Verkeer en Waterstaat.
3. In het vijfde lid wordt ‘de Kustwacht Nederlandse Antillen en Aruba’ telkens vervangen door: de Kustwacht voor Aruba, Curaçao en Sint Maarten alsmede voor de openbare lichamen Bonaire, Sint Eustatius en Saba.
I
De artikelen 12 en 13 komen te luiden:
J
Artikel 14 vervalt.
De Regeling vliegplan BES wordt als volgt gewijzigd:
A
Artikel 1 wordt als volgt gewijzigd:
1. Voor de tekst wordt de aanduiding ‘1.’ geplaatst.
2. Aan het eerste lid wordt een zin toegevoegd, luidende: , zoals opgenomen in de bijlage ‘ICAO documenten behorende bij diverse luchtvaartregelingen’.
3. Er wordt een lid toegevoegd, luidende:
2. Van een wijziging in ICAO DOC 4444 wordt mededeling gedaan in de Staatscourant.
B
Artikel 6 wordt als volgt gewijzigd:
1. In het eerste lid wordt ‘van de Nederlandse Antillen’ vervangen door: op Bonaire, Sint Eustatius en Saba.
2. In het derde lid wordt ‘van Curaçao ACC of Sint Maarten Approach’ vervangen door ‘de relevante luchtverkeersdienst’ en wordt ‘de Kustwacht Nederlandse Antillen en Aruba’ telkens vervangen door: de Kustwacht voor Aruba, Curaçao en Sint Maarten alsmede voor de openbare lichamen Bonaire, Sint Eustatius en Saba.
C
De artikelen 13 en 14 komen te luiden:
D
Artikel 15 vervalt.
E
Er wordt een bijlage toegevoegd zoals opgenomen in de bijlage behorende bij deze regeling.
De Regeling heraanwijzing luchtvaartterreinen BES wordt als volgt gewijzigd:
A
Artikel 1 komt te luiden:
Als luchtvaartterrein worden aangewezen:
a. Flamingo Luchthaven op Bonaire, zoals ruimtelijk weergegeven in bijlage A bij deze regeling;
b. F.D. Roosevelt vliegveld op Sint Eustatius, zoals ruimtelijk weergegeven in bijlage B bij deze regeling;
c. Juancho Yrausquin vliegveld op Saba, zoals ruimtelijke weergegeven in bijlage C bij deze regeling.
B
Artikel 2 wordt als volgt gewijzigd:
1. In het eerste lid wordt ‘eerste en tweede lid, onder a. b. en c.’ wordt vervangen door: onderdelen a en b,.
2. In het tweede lid wordt ‘tweede lid onder d.’ vervangen door ‘onderdeel c,’ en wordt ‘de Direkteur van het Departement van Luchtvaart’ wordt vervangen door: de Minister.
C
In artikel 3 vervalt: , eerste en tweede lid,.
D
De artikelen 5 en 6 komen te luiden:
E
Aan de regeling worden drie bijlagen toegevoegd, luidende:
De Regeling vervoer gevaarlijke stoffen door de lucht BES wordt als volgt gewijzigd:
A
Artikel 1 wordt als volgt gewijzigd:
1. Het eerste lid, onderdeel c, vervalt.
2. Aan het eerste lid, onderdeel f, wordt een zin toegevoegd, luidende:
, zoals ter inzage gelegd bij het Ministerie van Verkeer en Waterstaat.
B
Aan artikel 2, eerste lid, worden twee zinnen toegevoegd, luidende:
Een wijziging van Bijlage 18 treedt in werking vanaf het moment waarop in het Tractatenblad mededeling van deze wijziging is gedaan. Van een wijziging in de Technische Voorschriften wordt mededeling gedaan in de Staatscourant.
C
In artikel 16 wordt ‘de directie’ vervangen door: de Minister.
D
In de artikelen 17 en 18 wordt ‘Luchtvaartlandsverordening’ vervangen door: Luchtvaartwet BES.
E
Artikel 19 wordt als volgt gewijzigd:
1. In het eerste lid wordt ‘de directie’ vervangen door: de Minister.
2. In het zesde lid wordt ‘het blad waarin van Landswege de officiële berichten worden geplaatst’ vervangen door: de Staatscourant.
F
Artikel 20 vervalt.
G
In artikel 21 wordt ‘De directeur van de directie’ wordt vervangen door: De Minister.
H
De artikelen 22 en 23 komen te luiden:
I
De artikel 24 vervalt.
J
Bijlage A wordt als volgt gewijzigd:
1. Het opschrift komt te luiden:
2. In de titel vervalt: Netherlands Antilles.
3. Artikel 18.1.1, onderdelen h en m, vervallen.
4. In artikel 18.1.2.2 wordt ‘Netherlands Antilles is’ vervangen door: Netherlands are.
5. In de artikelen 18.1.6, 18.1.8, 18.1.10, 18.10 en 18.11 wordt ‘Directorate’ vervangen door: Minister.
6. In de artikelen 18.1.6 en 18.1.8 wordt ‘the Netherlands Antilles’ vervangen door: Bonaire, Sint Eustatius and Saba.
7. In artikel 18.9 wordt ‘the Directorate of Civil Aviation’ vervangen door: the Minister.
K
Bijlage B wordt als volgt gewijzigd:
1. Het opschrift komt te luiden:
2. In de tekst wordt ‘the Directorate of Civil Aviation Netherlands Antilles’ vervangen door: the Minister.
L
Het opschrift van bijlage C komt te luiden:
M
Het opschrift van bijlage D komt te luiden:
Het Besluit aanwijzing toezichthouders luchtvaart wordt als volgt gewijzigd:
A
Artikel 1, aanhef komt te luiden:
Als ambtenaren belast met het toezicht op de naleving bedoeld in artikel 73, eerste lid, onderdeel a, van de Luchtvaartwet, artikel 11.1, eerste lid, onderdeel b, van de Wet Luchtvaart en de artikelen 62, eerste lid, 64, eerste lid en 65 van de Luchtvaartwet BES worden aangewezen:
B
Artikel 3 wordt als volgt gewijzigd:
1. Voor de tekst wordt de aanduiding ‘1.’ geplaatst.
2. In het eerste lid wordt ‘de artikelen 1 en 2’ vervangen door: artikel 1.
3. Er wordt een lid toegevoegd, luidende:
2. Als personen, bedoeld in artikel 62, eerste lid, van de Luchtvaartlandsverordening worden aangewezen, de in artikel 1 van dit Besluit genoemde ambtenaren, alsmede de havenmeesters en assistent-havenmeesters van de luchtvaartterreinen Flamingo Luchthaven, F.D. Roosevelt vliegveld en Juancho Yrausquin vliegveld.
C
Na artikel 7 wordt een artikel toegevoegd, luidende:
De Regeling aanwijzing opsporingsambtenaren luchtvaart IVW wordt als volgt gewijzigd:
A
In artikel 1 wordt ‘de Luchtvaartwet en de Wet luchtvaart’ vervangen door: de Luchtvaartwet, de Wet luchtvaart en de Luchtvaartwet BES.
B
Na artikel 4 wordt een artikel ingevoegd, luidende:
De Regeling beschikbaarheid algemeen weerbericht en KNMI-gegevens, prijs KNMI-gegevens en nadere regeling KNMI-taken en -raad, wordt als volgt gewijzigd:
Na artikel 1 wordt een artikel ingevoegd luidende:
Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst met uitzondering van de bijlagen, die ter inzage worden gelegd op het Ministerie van Verkeer en Waterstaat en het Regionaal Service Centrum te Bonaire, Sint Eustatius en Saba.
De Minister van Verkeer en Waterstaat,
C.M.P.S. Eurlings.
Deze regeling strekt tot het aanpassen van een aantal ministeriële regelingen op het gebied van scheepvaart, luchtvaart en meteorologie aan de nieuwe staatkundige verhoudingen binnen het Koninkrijk. Met ingang van 10 oktober 2010 houdt het land Nederlandse Antillen op te bestaan en verkrijgen Curaçao en Sint Maarten de status van land in het Koninkrijk. Bonaire, Sint Eustatius en Saba (‘BES-eilanden’) treden als openbare lichamen toe tot het Nederlandse staatsbestel. In een aantal regelingen wordt verwezen naar het land de Nederlandse Antillen, terwijl dit land na de invoering van de nieuwe staatkundige verhoudingen niet meer bestaat. Na inwerkingtreding van deze regeling wordt verwezen naar de landen Curaçao, onderscheidenlijk Sint Maarten.
In deze regeling wordt een twaalftal luchtvaartregelingen van Nederlands-Antilliaanse oorsprong en een tweetal Nederlandse regelingen gewijzigd. De Nederlands-Antilliaanse regelingen zullen door hun opname in de bijlage bij de Invoeringswet openbare lichamen Bonaire, Saba en Sint Eustatius (BES) na de staatkundige hervormingen per 10 oktober 2010 hun gelding op de BES behouden. De meeste wijzigingen in deze regelingen hebben slechts een wetstechnisch karakter en dienen ertoe de regelingen aan te passen aan het Nederlandse staatsbestel en het toepassingsbereik van de Nederlandse luchtvaartregelgeving. De wijzigingen in de van oorsprong Nederlandse regelingen strekken ertoe het toepassingsbereik van deze regelingen tot de BES uit te breiden.
Uitgangspunt is dat de luchtvaartregelingen enkel van toepassing zijn in die delen van het Vluchtinformatiegebied Curaçao en het Vluchtinformatiegebied San Juan waarvoor de minister krachtens het Besluit luchtverkeer BES de verantwoordelijkheid voor het verlenen van luchtverkeersdiensten heeft aanvaard. Op basis van de Regeling aanwijzing luchtruim en aanwijzing luchtverkeersdienstverleners BES zijn dit na de transitie de Flamingo CTR op Bonaire, de Rooseveld ATZ op Sint Eustatius en de Yrausquin ATZ op Saba.
De luchtvaartregelingen verwijzen op een aantal punten naar diverse documenten van de Internationale burgerluchtvaartorganisatie (ICAO). Daar waar het verwijzingen naar het Verdrag inzake de internationale burgerluchtvaart en de bijbehorende bijlage betreft, is de bepaling opgenomen dat een wijziging in de bijlagen pas gaat gelden nadat hiervan mededeling in het Tractatenblad is gedaan. Overige documenten van ICAO worden als bijlagen bij de betreffende regelingen gevoegd. Gelet op de omvang en het technische karakter van deze documenten worden zij als één bundel ‘ICAO documenten behorende bij diverse luchtruimregelingen’ op het Ministerie van Verkeer en Waterstaat ter inzage gelegd. Van een wijziging in de documenten wordt mededeling in de Staatscourant gedaan.
In dit deel van de toelichting worden slechts de wijzigingen van meer inhoudelijke aard besproken.
In deze regeling wordt een nieuw hoofdstuk ingevoegd, dat betrekking heeft op veiligheidseisen voor schepen in lokale vaart in de openbare lichamen Bonaire, Sint Eustatius en Saba. Op grond van de Slotverklaring van de Miniconferentie van 10 en 11 oktober 2006 over de toekomstige staatkundige positie van Bonaire, Sint Eustatius en Saba is het uitgangspunt, dat bij aanvang van de nieuwe staatsrechtelijke positie van de drie eilanden de Nederlands-Antilliaanse regelgeving die daar tot de transitiedatum van kracht was, voorlopig zal blijven gelden. De veiligheidseisen voor schepen worden bestreken door de Schepenwet. Na de transitie moet in rijkswetgeving onder het begrip ‘Nederland’ tevens de openbare lichamen Bonaire, Sint Eustatius en Saba worden verstaan. De schepen, die in de BES-eilanden voor de lokale vaart worden gebruikt, vallen daardoor per datum van transitie onder de reikwijdte van de Schepenwet en het Schepenbesluit 2004. Het Schepenbesluit 2004 voorziet in artikel 12 in de mogelijkheid om voor schepen, bestemd voor bijzondere vaargebieden, een bijzonder certificaat voor te schrijven. Dit artikel biedt de basis om – conform de afspraak in de Slotverklaring – de bestaande Nederlands-Antilliaanse veiligheidseisen op te nemen in de Regeling veiligheid zeeschepen. Daartoe wordt een nieuw hoofdstuk 7a geïntroduceerd. De inhoud van de Landsverordening voorschriften voor kleine schepen en het Landsbesluit houdende algemene maatregelen van 27 november 1961 ter uitvoering van artikel 4 van de landsverordening veiligheidsvoorschriften voor kleine schepen is daarin opgenomen. Op die wijze wordt verzekerd dat de overgang naar het Nederlandse staatsbestel voor de eigenaren van de betreffende schepen geruisloos plaatsvindt. Wel wordt intussen in samenwerking met de regeringen van Aruba, Curaçao en Sint Maarten gemoderniseerde regelgeving op het gebied van veiligheidseisen voor schepen in lokale vaart in het Caraïbisch gebied voorbereid. Te zijner tijd zullen die nieuwe eisen in de Regeling veiligheid zeeschepen worden opgenomen. Tot die tijd blijft het certificaat van deugdelijkheid als bijzonder certificaat voor de BES-eilanden gelden.
Het model van het register dat tot de datum van transitie in de Nederlandse Antillen gold, bleek in de praktijk niet meer toegepast te worden. De regeling is aan de praktijk aangepast en bevat thans voorschriften met betrekking tot welke gegevens in het register moeten zijn opgenomen. De vorm van het register is van ondergeschikt belang. Doorgaans vindt registratie plaats in een geautomatiseerd systeem.
Naast de wetstechnische aanpassingen is in de Regeling valschermspringen BES voor het gebruik van een incidenteel valschermspringgebied niet langer de toestemming van de autoriteiten centraal gesteld, maar het operationeel oordeel van de luchtverkeersdienstverlener.
Door het opnemen van een dynamische verwijzing naar Bijlage 10, deel II, bij het Verdrag voor de internationale burgerluchtvaart (Trb. 1973, 109). ‘Aeronautical Telecommunications’, en enkele onderliggende documenten van de Internationale Burgerluchtvaartorganisatie (ICAO) is de Regeling luchtvaarttelecommunicatie BES is in lijn gebracht met de in Nederland geldende Regeling luchtvaarttelecommunicatie. Een groot deel van de regeling, inclusief de bijlage waarin Bijlage 10, deel II, was overgenomen, is komen te vervallen, zonder dat dit inhoudelijke gevolgen heeft voor de wijze waarop met de luchtvaarttelecommunicatie wordt omgegaan.
Doordat de Wet op het Koninklijk Nederlands Meteorologisch Instituut vanaf de transitie van toepassing zal zijn op de BES, is voor de luchtvaartmeteorologische inlichtingen een aparte regeling voor de BES opgesteld: de Regeling luchtvaartmeteorologische inlichtingen BES. Alle verwijzingen naar deze inlichtingen zijn dan ook uit de Regeling burgerluchtvaartinlichtingen BES verwijderd.
De verticale grenzen van de Flamingo CTR, de Rooseveld ATZ en de Yrausquin ATZ zijn beperkt tot respectievelijk FL65 en 2600 voet. Hierdoor zijn alle regels die betrekking hadden op hoogtes die hierboven liggen, zoals het overgangsniveau en kruishoogtes uit de regeling verwijderd.
In de Regeling slepen BES is de bepaling dat de lokale autoriteiten toestemming moeten geven voor het buiten een luchtvaartterrein doen neerkomen van objecten verwijderd. Deze bevoegdheid volgt immers al uit de normale bevoegdheden van deze autoriteiten.
De bepalingen die betrekking hadden op het luchtruim boven de verticale grenzen van de Flamingo CTR, de Rooseveld ATZ en de Yrausquin ATZ zijn verwijderd.
De Regeling heraanwijzing luchtvaartterreinen BES is een hervestiging van oude besluiten waarbij de luchtvaartterreinen zijn aangewezen. De rechtsgevolgen van deze aanwijzingen blijven dan ook onverkort in stand. Wel worden voor de duidelijkheid nieuwe kaarten van de luchtvaartterreinen bij de regeling gevoegd.
De Luchtvaartwet BES geeft de minister de bevoegdheid ambtenaren aan te wijzen die belast zijn met het toezicht op de naleving en de opsporing van strafbare feiten op de BES. Net als in Nederland worden ambtenaren van de Inspectie Verkeer en Waterstaat met deze taken belast.
De Aanpassingswet Bonaire, Sint Eustatius en Saba voorziet onder meer in een wijziging van de Wet op het Koninklijk Nederlands Meteorologisch Instituut (hierna: wet) die met ingang van de datum van transitie in werking treedt. Ingevolge artikel 1a, van de wet zoals dat met ingang van de datum van transitie luidt, wordt de wet op een aantal uitzonderingen na, mede van toepassing in de openbare lichamen Bonaire, Sint Eustatius en Saba (hierna: BES). Met de onderhavige wijziging wordt erin voorzien – in lijn met artikel 1a van de wet – dat de artikelen die betrekking hebben op het algemeen weerbericht, niet van toepassing worden in de BES. Gelet op de afwijkende weersomstandigheden in de Caribische regio is voor de BES ter zake een afzonderlijke ministeriële regeling tot stand gebracht.
De Minister van Verkeer en Waterstaat,
C.M.P.S. Eurlings.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2010-14690.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.