Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
overig | Staatscourant 2010, 14514 | Overig |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
overig | Staatscourant 2010, 14514 | Overig |
De Minister van Verkeer en Waterstaat heeft samen met zijn collega van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer, op 6 september 2010 de beslissing genomen de procedure op basis van de Tracéwet te starten om een wijziging in het landelijke spoorwegnet door te voeren. Het betreft het gedeelte gelegen tussen Zevenaar Oost en de Duitse grens.
Daarnaast heeft de Minister van Verkeer en Waterstaat samen met zijn collega van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer het voornemen opgevat voor dit project een milieueffectrapport (MER) op te stellen. Het doel van deze procedure is het milieubelang een volwaardige plaats te geven in de besluitvorming.
De voorgenomen wijziging betreft het aanleggen van een derde spoor tussen Zevenaar Oost en de Duitse grens. Daarnaast gaat het huidige (noordelijke) wachtspoor deel uitmaken van het doorgaande spoor.
Op het genoemde project is de Tracéwet van toepassing. De genomen aanvangsbeslissing betekent dat de procedure op basis van de Tracéwet wordt gestart. Gezien de aard van het project is dat de verkorte tracéwetprocedure. Na de aanvangsbeslissing volgt het ontwerp-tracébesluit.
De Minister van Verkeer en Waterstaat is het bevoegd gezag voor het ontwerp-tracébesluit. Dit besluit wordt genomen in overeenstemming met de Minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer. De lokale besturen worden bij de voorbereiding van het ontwerp-tracébesluit betrokken. Tevens zijn informatiemomenten voorzien om ook de omgeving bij de voorbereiding te betrekken. Het opstellen van het tracébesluit en het voeren van overleg met de bestuurlijke omgeving zijn opgedragen aan ProRail.
Het derde spoor sluit aan op de spooruitbreiding in Duitsland tot Oberhausen. Het gedeelte Zevenaar Oost – Duitse grens betreft een gedeelte van circa 3 kilometer. Het totale tracé heeft een lengte van in totaal circa 63 kilometer. Het project en daarmee ook het MER hebben hierdoor een grensoverschrijdend karakter. In Duitsland is men reeds bezig een MER op te stellen. In aansluiting op dit MER zal voor het traject voor zover gelegen op Nederlands grondgebied door de Ministers van Verkeer en Waterstaat en Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer eveneens een MER worden opgesteld.
De m.e.r.-procedure start met het uitbrengen van een Ontwerp Nota Reikwijdte en Detailniveau milieueffectrapportage Derde spoor Zevenaar – Duitse grens (ontwerp NR&D). Hierin wordt het project nader beschreven en een voorstel gedaan over de te onderzoeken alternatieven in het MER. In het MER zullen twee alternatieven worden onderzocht. Namelijk een derde spoor ten zuiden en een derde spoor ten noorden van het bestaande spoor. Daarnaast staan in de ontwerp NR&D de milieuaspecten die worden belicht en hoe deze worden onderzocht.
Deze ontwerp NR&D vormt de inhoudsafbakening voor het op te stellen MER.
Eenieder wordt in de gelegenheid gesteld te reageren op de ontwerp NR&D. Daarnaast worden de adviseurs en bestuursorganen die bij de voorbereiding van het tracébesluit moeten worden betrokken, geraadpleegd over de ontwerp NR&D. Op basis van de inspraakreacties en reacties van de genoemde instanties, worden de feitelijke milieu-onderzoeken uitgevoerd.
De ontwerp NR&D zal gedurende een periode van 4 weken vanaf 23 september 2010 tot en met 20 oktober 2010 ter inzage worden gelegd op de volgende locaties:
− bibliotheken van de Ministeries van Verkeer en Waterstaat en Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer;
− het gemeentehuis van Zevenaar;
− het provinciehuis van Gelderland.
Gedurende deze termijn kunt u op de genoemde locaties naast de ontwerp NR&D ook de letterlijke tekst van de aanvangsbeslissing inzien.
Beide documenten zijn ook te raadplegen op: www.prorail.nl/derdespoorzevenaar
Tegen de aanvangsbeslissing kunt u geen zienswijze indienen.
U kunt gedurende de gehele zienswijzeperiode schriftelijk of mondeling uw reactie geven op de ontwerp NR&D Derde spoor Zevenaar – Duitse grens.
Uw schriftelijke reactie kunt u sturen naar:
ProRail
Afdeling Communicatie
Milieueffectrapportage Derde Spoor Zevenaar – Duitse grens
Postbus 503
8000 AM Zwolle
Indien u mondeling wil reageren, kan dit via ProRail Publieksontacten, telefoon 0900-776 72 45.
De genoemde Ministers betrekken de ingediende zienswijzen en reacties van de adviseurs en bestuursorganen bij de vaststelling van de definitieve NR&D. Op basis hiervan wordt het MER opgesteld. Dit MER zal tezamen met het ontwerp-tracébesluit ter inzage worden gelegd naar verwachting in de tweede helft van 2011. In het ontwerp-tracébesluit zal worden gemotiveerd hoe met de resultaten van het MER is omgegaan.
Tijdens deze tervisielegging krijgt u de gelegenheid te reageren op zowel het MER als op het ontwerp-tracébesluit. Gedurende deze periode wordt tevens aan de Commissie m.e.r. gevraagd of zij het MER willen beoordelen op juistheid en volledigheid. De laatste stap bestaat uit het vaststellen van het tracébesluit naar verwachting begin 2012.
Hierop is beroep mogelijk bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2010-14514.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.