Aanpassingsregeling rijksregelingen Verkeer en Waterstaat

6 september 2010

Nr. CEND/HDJZ-2010/1267 sector SCH

De Minister van Verkeer en Waterstaat,

Handelende in overeenstemming met de Minister van Verkeer, Vervoer en Telecommunicatie van de Nederlandse Antillen en de Minister van Toerisme, Transport en Arbeid van Aruba;

Gelet op de artikelen 6, derde lid, en 72, eerste lid, van de Schepenwet, artikel 58 van het Schepenbesluit 2004 en de artikelen 193b, vierde lid, 276, zesde lid, en 277, onderdeel 6.6, van het Vissersvaartuigenbesluit;

Besluit:

ARTIKEL I

De Regeling Nederlands-Antilliaanse tarieven Schepenwet 2009 wordt gewijzigd als volgt:

A

In de artikelen 11, 15, tweede lid, 19, eerste en tweede lid, 24, aanhef, 26, tweede en derde lid, 29, eerste en tweede lid, 30, tweede lid, en 31, eerste en tweede lid, wordt ‘de Nederlandse Antillen’ telkens vervangen door: Curaçao, onderscheidenlijk Sint Maarten.

B

In artikel 21, eerste en tweede lid, wordt ‘Bemanningsbesluit Nederlands-Antilliaanse en Arubaanse zeeschepen’ vervangen door: Bemanningsbesluit Arubaanse, Curaçaose en Sint Maartense zeeschepen.

C

In artikel 30, eerste lid, wordt ‘Landsverordening Materieel Ambtenarenrecht’ vervangen door: Wet materieel ambtenarenrecht BES.

D

Artikel 34 komt te luiden:

Artikel 34

Deze regeling wordt aangehaald als: Regeling Curaçaose en Sint Maartense tarieven Schepenwet.

ARTIKEL II

De Regeling Nederlands-Antilliaanse tarieven vissersvaartuigen 2009 wordt gewijzigd als volgt:

A

In de artikelen 2, 9, eerste en tweede lid, en 10, eerste en tweede lid, wordt ‘de Nederlandse Antillen’ telkens vervangen door: Curaçao, onderscheidenlijk Sint Maarten.

B

In artikel 6, tweede lid, wordt ‘de Nederlandse Antillen, Aruba of Nederland’ vervangen door: Nederland, Aruba, Curaçao of Sint Maarten.

C

Artikel 13 komt te luiden:

Artikel 13

Deze regeling wordt aangehaald als: Regeling Curaçaose en Sint Maartense tarieven vissersvaartuigen.

ARTIKEL III

De Regeling veiligheid Nederlands-Antilliaanse en Arubaanse zeeschepen wordt gewijzigd als volgt:

A

In artikel 1, tweede lid, wordt ‘een reis tussen de Nederlandse Antillen en Nederland of tussen Aruba en Nederland’ vervangen door: een trans-Atlantische reis tussen landen van het Koninkrijk of delen daarvan.

B

In artikel 3 wordt ‘Nederlands-Antilliaanse of Arubaanse’ vervangen door: Arubaanse, Curaçaose of Sint Maartense.

C

Artikel 27, tweede lid, komt te luiden:

  • 2. De bevoegde autoriteiten, bedoeld in de BC-Code zijn voor de in Aruba, Curaçao, onderscheidenlijk Sint Maarten geregistreerde schepen: de onderscheidenlijke Ministers, verantwoordelijk voor scheepvaartaangelegenheden.

D

Artikel 29 komt te luiden:

Artikel 29

De bevoegde autoriteiten, bedoeld in de op grond van Hoofdstuk VII, deel A, van het SOLAS-verdrag toepasselijke IMDG-Code zijn voor de in Aruba, Curaçao, onderscheidenlijk Sint Maarten geregistreerde schepen: de onderscheidenlijke Ministers, verantwoordelijk voor scheepvaartaangelegenheden.

E

In artikel 37 wordt ‘in de Curaçaosche Courant en in de Landscourant van Aruba’ vervangen door: in de Landscourant van Aruba, in de Curaçaosche Courant en de Landscourant van Sint Maarten.

F

In artikel 38, tweede lid, wordt ‘in de Staatscourant, de Curaçaosche Courant en de Landscourant van Aruba’ vervangen door: in de Staatscourant, de Landscourant van Aruba, de Curaçaosche Courant en de Landscourant van Sint Maarten.

G

Artikel 40 komt te luiden:

Artikel 40

Deze regeling wordt aangehaald als: Regeling veiligheid Arubaanse, Curaçaose en Sint Maartense zeeschepen.

ARTIKEL IV

De Regeling Nederlands-Antilliaanse tarieven vaarbevoegdheidsbewijzen zeevaart 2009 wordt gewijzigd als volgt:

A

In de artikelen 1, onderdelen a en b, en 4 wordt ‘Bemanningsbesluit Nederlands-Antilliaanse en Arubaanse zeeschepen’ vervangen door: Bemanningsbesluit Arubaanse, Curaçaose en Sint Maartense zeeschepen.

B

In artikel 5 wordt ‘de Nederlandse Antillen’ vervangen door: Curaçao, onderscheidenlijk Sint Maarten.

C

Artikel 7 komt te luiden:

Artikel 7

Deze regeling wordt aangehaald als: Regeling Curaçaose en Sint Maartense tarieven vaarbevoegdheidsbewijzen zeevaart.

ARTIKEL V

De artikelen 3 en 4 van de Regeling wachtalarminstallatie voor de Nederlandse Antillen komen te luiden:

Artikel 3

Deze regeling geldt voor Curaçao en Sint Maarten.

Artikel 4

Deze regeling wordt aangehaald als: Regeling wachtalarminstallatie voor Curaçao en Sint Maarten.

ARTIKEL VI

In de artikelen 3 en 5a, tweede lid, van de Regeling erkende organisaties Schepenwet wordt ‘de Nederlandse Antillen en Aruba’ vervangen door: Aruba, Curaçao, onderscheidenlijk Sint Maarten.

ARTIKEL VII

De Regeling tarieven Schepenwet 1999 wordt gewijzigd als volgt:

A

In artikel 19, eerste lid, wordt ‘de Nederlandse Antillen’ vervangen door: Curaçao, onderscheidenlijk Sint Maarten.

B

In artikel 32 wordt ‘van de Nederlandse Antillen of Aruba’ vervangen door ‘van Aruba, Curaçao, onderscheidenlijk Sint Maarten’ en wordt ‘de Nederlandse Antillen respectievelijk Aruba’ vervangen door ‘Aruba, Curaçao, onderscheidenlijk Sint Maarten’.

ARTIKEL VIII

In artikel 23 van de Regeling geluidniveaus aan boord van vissersvaartuigen wordt ‘de Nederlandse Antillen’ vervangen door: Curaçao, onderscheidenlijk Sint Maarten.

ARTIKEL IX

In artikel 1, onderdeel g, van de Aanwijzingsregeling kompasstellers wordt ‘de Nederlandse Antillen’ vervangen door: Curaçao en Sint Maarten.

ARTIKEL X

Deze regeling treedt in werking op het tijdstip waarop artikel I, eerste lid, van de Rijkswet wijziging Statuut in verband met de opheffing van de Nederlandse Antillen in werking treedt.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant, in de Landscourant van Aruba, in de Curaçaosche Courant en in de Landscourant van Sint Maarten worden geplaatst.

De Minister van Verkeer en Waterstaat,

C.M.P.S. Eurlings.

TOELICHTING

Deze ministeriële rijksregeling strekt tot het aanpassen van een aantal ministeriële rijksregelingen op het gebied van scheepvaart aan de nieuwe staatkundige verhoudingen binnen het Koninkrijk. Met ingang van 10 oktober 2010 houdt het land Nederlandse Antillen op te bestaan en verkrijgen Curaçao en Sint Maarten de status van land in het Koninkrijk. Deze ministeriële rijksregeling is technisch van aard. In een aantal ministeriële rijksregelingen wordt verwezen naar het land de Nederlandse Antillen, terwijl dit land na de invoering van de nieuwe staatkundige verhoudingen niet meer bestaat. Na inwerkingtreding van deze rijksregeling wordt verwezen naar de landen Curaçao, onderscheidenlijk Sint Maarten. Omdat in veel regelingen ook in de citeertitel het land Nederlandse Antillen werd gebruikt (al dan niet in de vorm van bijvoeglijke naamwoorden), zijn van enkele rijksregelingen eveneens de citeertitels aangepast.

De Minister van Verkeer en Waterstaat,

C.M.P.S. Eurlings.

Naar boven