Kennisgeving van het voornemen tot het opstellen van een project-MER voor de A6/A7 Knooppunt Joure

De minister van Verkeer en Waterstaat en de minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijk Ordening en Milieubeheer maken bekend dat zij voornemens zijn een milieueffectrapport (MER) op te stellen voor het m.e.r.-plichtige project A6/A7 Knooppunt Joure.

Het probleem

De rotonde bij Joure is een kwetsbare schakel voor doorgaande verbindingen tussen Noord-Nederland en de Randstad en voor regionale en lokale wegen. Er staan regelmatig files, vooral in de spits. Het knooppunt is gelijkvloers, diverse kruisende verkeersstromen beperken daardoor de doorstroming. De problemen op het gebied van bereikbaarheid en doorstroming zijn het gevolg van de beperkte capaciteit van de rotonde in combinatie met de wijze waarop het wegennet is aangesloten op deze rotonde.

Ook is verkeersveiligheid op dit knooppunt een punt van zorg. Daarnaast ondervinden de omliggende dorpen veel hinder van sluipverkeer met bijbehorende verkeersonveiligheid.

De oplossing

Om een vlotte en veilige doorstroming op het knooppunt te realiseren en het sluipverkeer op het onderliggende wegennet terug te dringen, zijn drie oplossingsrichtingen verkend.

Een beoordeling van de verschillende alternatieven heeft geleid tot de keuze voor een doorgaande verbinding A6/A7 Lemmer – Joure – Heerenveen met haaks daarop de A7 Bolsward – Sneek, verbonden via ongelijkvloerse kruisingen. Er komt in plaats van de huidige rotonde een aansluiting met op- en afritten naar Joure. Dit is het bestuurlijk voorkeursalternatief (zie kaartje).

Het project A6/A7 Knooppunt Joure is een samenwerkingsverband van Rijkswaterstaat, provincie Fryslân en de gemeente Skarsterlân.

Publieksparticipatie

Op 29 januari 2009 heeft een bijeenkomst met belanghebbenden plaatsgevonden. Tijdens deze bijeenkomst zijn de verschillende oplossingsrichtingen gepresenteerd en is toegelicht hoe tot het bestuurlijk voorkeursalternatief is gekomen. Er is met de betrokkenen gesproken over de voor- en nadelen, de gevolgen van de keuze en het vervolgproces. Na afloop van de bijeenkomst was ruimte voor persoonlijke vragen en toelichtingen.

Vervolgens is het bestuurlijk voorkeursalternatief tijdens een inloopmarkt op 4 februari 2009 in het gemeentehuis van Skarsterlân gepresenteerd. Tijdens deze inloopmarkt kon iedereen zich persoonlijk laten informeren over de verkende alternatieven, het voorkeursalternatief, de huidige en toekomstige procedures en de planning.

In het participatietraject bleek dat de bevolking zich in het algemeen goed kon vinden in de onderzochte alternatieven en de argumentatie om te komen tot het bestuurlijk voorkeursalternatief. Met name de aansluitingen op de lokale wegen voor zowel auto- als fietsverkeer riepen de nodige vragen op.

In de uitwerking van de plannen zal hier aandacht voor zijn.

Voornemen tot opstellen project-MER

Deze kennisgeving is de start voor een nieuwe fase in het besluitvormingsproces. De verkenning is afgerond. In de planuitwerkingsfase wordt het voorkeursalternatief nader uitgewerkt volgens een in de wet vastgestelde procedure. Voor de aanpassing van het Knooppunt Joure moet de wettelijke verkorte tracé-/m.e.r.-procedure worden doorlopen. Onderdeel van deze procedure is het opstellen van een milieueffectrapport (MER). In dit rapport worden de milieueffecten van het bestuurlijk voorkeursalternatief in kaart gebracht. Deze kennisgeving maakt het voornemen bekend een milieueffectrapport op te stellen voor dit project.

De aanvangsbeslissing voor de start van de tracé-/m.e.r.-procedure is op 31 augustus 2009 genomen door de minister van Verkeer en Waterstaat in overeenstemming met de minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer.

De planuitwerkingsfase kent drie stappen:

  • 1. het voornemen tot het opstellen van een project-MER;

  • 2. het ontwerp-tracébesluit en project-MER (voorzien in 2011);

  • 3. het tracébesluit (voorzien 2012).

Op de eerste twee momenten is het mogelijk een zienswijze te geven op de voorliggende onderwerpen, op het derde moment kan beroep worden ingesteld bij de Raad van State.

Het project is tevens opgenomen in Bijlage II van de Crisis- en herstelwet. Dat betekent dat in de m.e.r.-procedure kan worden volstaan met het onderzoeken van één alternatief en dat het inwinnen van advies bij de Commissie voor de milieueffectrapportage niet verplicht is. De Commissie m.e.r. brengt geen advies uit over het voornemen.

Wat gebeurt er verder?

Mede op basis van de zienswijzen op dit voornemen en diverse adviezen stelt de minister van Verkeer en Waterstaat in overeenstemming met de minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer de reikwijdte en het detailniveau voor de MER vast. Als u reageert op het voornemen tot het opstellen van een project-MER wordt u hiervan op de hoogte gesteld.

Ook in de planuitwerkingsfase wordt het publiek betrokken.

In deze fase wordt door overleg met belanghebbenden uit de omgeving gezocht naar gezamenlijke kansen om een vlotte en veilige doorstroming op het Knooppunt Joure te realiseren en het sluipverkeer op het onderliggende wegennet terug te dringen. Hierbij wordt – mede vanuit het oogpunt van ruimtelijkekwaliteit en duurzaamheid – gezocht naar een optimale inpassing van het project in de omgeving en de aansluitingen op de lokale wegen voor zowel auto- als fietsverkeer. De wensen en voorkeuren van belanghebbenden zullen, indien mogelijk en passend binnen de financiële kaders, worden meegenomen in het ontwerp-tracébesluit.

Reageren?

Eenieder kan reageren op het voornemen tot het opstellen van een project-MER voor de A6/A7 Knooppunt Joure of aandachtspunten meegeven voor het verdere proces. Hierbij stellen we het op prijs als u ingaat op de volgende vragen:

  • Wat mag volgens u niet worden vergeten in het onderzoek naar de milieueffecten?

  • Hoe wilt u betrokken worden bij de verdere planuitwerking?

Van 8 september tot en met 5 oktober 2010 kunt u informatie over de A6/A7 Knooppunt Joure downloaden via www.centrumpp.nl. Ook kunt u gedurende deze periode online uw zienswijze geven via het reactieformulier op bovengenoemde website.

Een directe link naar deze site vindt u op de site van het project www.knooppuntjoure.nl.

Op de website vindt u de volgende stukken:

  • de verkenning ‘Voorkeursalternatief Knooppunt Joure’ (april 2009);

  • de aanvangsbeslissing (d.d. 31 augustus 2009);

  • de bestuursovereenkomst tussen rijk en regio (d.d. 29 mei 2010);

  • de brief van de minister van Verkeer en Waterstaat aan de Tweede Kamer (d.d. 15 juni 2010, bijlage 3) over het Voorkeursbesluit.

Als u geen internet heeft, kunt u de stukken inzien bij:

  • het projectbureau knooppunt Joure, de Merk 2 te Joure (geopend op dinsdag en woensdag van 9.00 uur tot 12.00 uur en op donderdag van 9.00 uur tot 17.00 uur);

  • het gemeentehuis van de gemeente Skarsterlân, Heremastate 1 te Joure;

  • het provinciehuis van de provincie Fryslân, Snekertrekweg 1 te Leeuwarden;

  • het ministerie van Verkeer en Waterstaat, Plesmanweg 1−6 te Den Haag;

  • het ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer, Rijnstraat 8 te Den Haag.

U kunt van 8 september tot en met 5 oktober 2010 een schriftelijke reactie sturen naar:

Centrum Publieksparticipatie, A6/A7 Knooppunt Joure

Postbus 30316

2500 GH Den Haag

Vragen?

Voor vragen en nadere informatie kunt u contact opnemen met de informatielijn van Rijkswaterstaat, telefoon 0800 8002 (gratis nummer) of het projectbureau knooppunt Joure, telefoon 0513-41 43 75. Voor vragen over de procedure kunt u terecht bij het Centrum Publieksparticipatie, telefoon 070-456 96 02.

Naar boven