Beschikking van de Minister van Verkeer en Waterstaat, houdende ontheffing van het verbod VFR-vluchten uit te voeren buiten de daglichtperiode, alsmede VFR-vluchten uit te voeren beneden de minimum VFR-vlieghoogte boven gebieden met aaneengesloten bebouwing, industrie- en havengebieden daaronder begrepen, dan wel boven mensenverzamelingen

31 augustus 2010

Nr. IVW art. 44.1.a en 45.1.a – 2010 – 094 – ANWB MAA

De Minister van Verkeer en Waterstaat,

Handelende in overeenstemming met de Minister van Defensie;

Gezien het verzoek om ontheffing van 24 juni 2010, ontvangen op 7 juli 2010 van ANWB Medical Air Assistance BV, Winthonlaan 40, 3526 KV Utrecht;

Overwegende dat de vereiste maatschappelijke relevantie blijkt uit, onder andere, de opdrachten van Acute Zorg, voor het uitvoeren van:

  • 1. HEMS-vluchten buiten de uniforme daglichtperiode om 24-uurs-inzetbaarheid te realiseren;

  • 2. trainingsvluchten buiten de uniforme daglichtperiode om aan de eisen, gesteld in JAR-OPS 3 en TGL 34, te kunnen voldoen ten aanzien van nachtvluchten en NVIS-vluchten;

  • 3. ferry-vluchten;

Gelet op artikel 44, vijfde lid, en artikel 45, vijfde lid, van het Luchtverkeersreglement;

Besluit:

Artikel 1

In deze beschikking wordt verstaan onder:

a. HEMS-vergunning:

vergunning krachtens artikel 16b van de Luchtvaartwet met als doel het verlenen van spoedeisende medische hulp (Helicopter Emergency Medical Service);

b. HEMS-vlucht:

vlucht uitgevoerd met een helikopter, geregistreerd in de HEMS-vergunning;

c. JAR-OPS 3:

sectie 1 van het technisch voorschrift, vastgesteld door de Joint Aviation Authorities, betreffende uitvoering van een vlucht met een helikopter;

d. TGL 34:

JAA Administrative & Guidance Material Section Four: Operations, Part Three: Temporary Guidance Leaflet; LEAFLET NO. 34: NIGHT VISION IMAGING SYSTEM (NVIS) OPERATIONS.

Artikel 2

Deze beschikking is van toepassing op de helikopters van het type EC-135, in gebruik bij ANWB Medical Air Assistance BV, waarmee VFR-vluchten worden uitgevoerd, in opdracht van Acute Zorg, in heel Nederland, voor het uitvoeren van:

  • a. HEMS-vluchten buiten de uniforme daglichtperiode om 24-uurs-inzetbaarheid te realiseren;

  • b. trainingsvluchten buiten de uniforme daglichtperiode om aan de eisen, gesteld in JAR-OPS 3 en TGL 34, te kunnen voldoen ten aanzien van nachtvluchten en NVIS-vluchten;

  • c. ferry-vluchten.

Artikel 3

Aan de gezagvoerders van de in artikel 2 genoemde helikopters wordt van 15 oktober 2010 tot en met 14 oktober 2011, ontheffing verleend van het verbod tot het uitvoeren van VFR-vluchten buiten de daglichtperiode, zoals gepubliceerd in de in LVR artikel 60, onderdeel a, bedoelde luchtvaartgids, met inachtneming van de volgende voorschriften en beperkingen:

  • a. HEMS- en trainingsvluchten worden niet uitgevoerd van of naar daklocaties, alsmede locaties in dichtbevolkte gebieden;

  • b. uitzondering op onderdeel a zijn HEMS-vluchten van of naar daklocaties dan wel locaties in dichtbevolkte gebieden voor het ophalen of afzetten van de patiënt of trauma-arts;

  • c. voor het uitvoeren van de vluchten zijn de helikopters uitgerust met de uitrusting, vermeld in de van toepassing zijnde artikelen van JAR-OPS 3, subpart K, Instruments and equipment, en subpart L, Communication and navigation equipment, en overeenkomstig de uitrusting, genoemd in TGL 34;

  • d. de gezagvoerders voldoen aan de eisen, gesteld in Appendix I, JAR-OPS 3.005 (d)(c)(3), para’s (ii) en (iii), en JAR-OPS 3, subpart N, Flight Crew, en aan de opleidingseisen, genoemd in TGL 34 en Appendix A (NVIS-operaties) van het door de Inspectie Verkeer en Waterstaat goedgekeurde HOM Part A;

  • e. de gezagvoerders bezitten de NQ-aantekening in hun vliegbewijs;

  • f. er wordt uitsluitend met NVIS gevlogen ten behoeve van de volgende vluchten:

    • 1. HEMS-vluchten;

    • 2. trainingsvluchten voor het voldoen aan de eisen, bedoeld in onderdeel d;

    • 3. ferry-vluchten.

    HEMS NVIS-nachtvluchten worden uitsluitend uitgevoerd conform Appendix A (NVIS-operaties) van het door de Inspectie Verkeer en Waterstaat goedgekeurde HOM Part A.

    Ad 1.

    • Wat betreft de HEMS-vluchten wordt binnen aaneengesloten bebouwing uitsluitend geland op voorverkende locaties die in het HOM Part C zijn gepubliceerd;

    • Voor HEMS-vluchten dient de operator in het bezit te zijn van een JAR-OPS 3 AOC met HEMS-autorisatie; HEMS-vluchten mogen alleen worden uitgevoerd naar luchthavens, dan wel helihavens, die buiten de daglichtperiode zijn geopend voor VFR-verkeer;

    Ad 2. Trainingsvluchten worden uitsluitend uitgevoerd binnen de FIR Amsterdam op daarvoor vooraf geselecteerde locaties;

    Ad 3. Ferry-vluchten worden uitsluitend uitgevoerd indien een reservehelikopter moet worden ingevlogen om de operationele inzetbaarheid te waarborgen; de vlieghoogte tijdens de ferry-vluchten buiten de daglichtperiode bedraagt minimaal 1000 voet AMSL;

  • g. de helikopter is uitgerust met een werkende SSR-transponder Mode S;

  • h. indien van toepassing wordt vóór aanvang van de vlucht een vliegplan ingediend, tenzij met de plaatselijke luchtverkeersleidingsdienst anders is overeengekomen;

  • i. tijdens het uitvoeren van de vlucht is een tweezijdige radioverbinding tot stand gebracht met de betrokken luchtverkeersleidingsdienst en wordt voortdurend op de aangewezen radiofrequentie geluisterd;

  • j. voor alle niet-HEMS-vluchten, die worden uitgevoerd buiten de daglichtperiode, bedraagt het vliegzicht ten minste 5 kilometer en is de wolkenbasis niet lager dan 1500 voet AMSL, tenzij de klasse luchtruim waarbinnen wordt gevlogen een zwaardere eis voorschrijft, dan geldt de eis die voortvloeit uit de luchtruimclassificatie;

  • k. voor HEMS NVIS-vluchten is het vliegzicht minimaal 3000 meter en de wolkenbasis minimaal 1200 voet AMSL, tenzij de klasse luchtruim waarbinnen wordt gevlogen een zwaardere eis voorschrijft, dan geldt de eis die voortvloeit uit de luchtruimclassificatie;

  • l. tijdens een vlucht wordt niet gevlogen beneden de minimum VFR-vlieghoogte, tenzij dit noodzakelijk is voor het maken van starts en landingen;

  • m. de obstakelsituatie van de te vliegen route is bij de gezagvoerders bekend;

  • n. het niet of niet volledig nakomen van deze voorschriften en beperkingen kan aanleiding zijn deze ontheffing in te trekken.

Artikel 4

De aanvrager draagt er zorg voor dat de gezagvoerders bekend zijn met de inhoud van deze beschikking.

Artikel 5

Deze beschikking treedt in werking met ingang van 15 oktober 2010 en vervalt met ingang van 15 oktober 2011, tenzij deze voortijdig wordt ingetrokken.

De Minister van Verkeer en Waterstaat,

namens deze:

Lid van het Managementteam IVW/Luchtvaart,

M. Steenhuisen-Kuipers

Bezwaarmogelijkheid

Indien u het niet eens bent met deze beslissing kunt u hiertegen, op grond van het bepaalde in de Algemene wet bestuursrecht, binnen zes weken na de datum waarop deze beslissing is verzonden schriftelijk bezwaar aantekenen.

Het bezwaarschrift moet worden ondertekend en moet ten minste bevatten:

  • de naam en het adres van de indiener;

  • de dagtekening;

  • een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht;

  • de gronden van het bezwaar.

Het bezwaarschrift kunt u richten aan:

Inspectie Verkeer en Waterstaat

Toezicht Beheereenheid

Unit Juridische Zaken

Postbus 90653

2509 LR DEN HAAG

Naar boven