Instelling oefengebied De Peel HWIC FAC A 2010-2

31 augustus 2010

Nr. MLA/150/2010

De Minister van Defensie,

Gelezen het verzoek van de commandant van het Defensie Helikopter Commando van 25 maart 2010;

Gelet op artikel 8 van het Luchtverkeersreglement en artikel 6 van de Regeling VFR-nachtvluchten en minimum vlieghoogten voor militaire luchtvaartuigen;

Handelende in overeenstemming met de Minister van Verkeer en Waterstaat;

Besluit:

Artikel 1

  • 1. Ten behoeve van de oefening HWIC FAC A 2010-2 worden als oefengebied de volgende bijzondere luchtverkeersgebieden (BVG’s) aangewezen:

    • a. een gebied begrensd door de volgende coördinaten en hoogte: BVG De Peel A, een cirkelvormig gebied met een straal van 6,5 nautische mijlen met als middelpunt coördinaat 51°31’05’’N 005°51’22’’E, van grondniveau tot FL 195 (zie figuur 1);

    • b. een gebied begrensd door de volgende coördinaten en hoogten: BVG De Peel B, van coördinaat 51°31’05’’N 006°02’09’’E zuidwaarts naar 51°20’00’’N 006°02’09’’E, naar 51°15’10’’N 005°57’00’’E, westwaarts naar 51°15’20’’N 005°48’50’’E, naar 51°21’40’’N 005°40’00’’E, langs de zuidkant van de CTR De Peel oostwaarts terug naar 51°31’05’’N 006°02’09’’E, van 1200 voet AMSL tot 2500 voet AMSL (zie figuur 1).

    Figuur 1: BVG’s De Peel A en B

    Figuur 1: BVG’s De Peel A en B

  • 2. Het oefengebied (BVG De Peel A en BVG De Peel B), genoemd in dit artikel, wordt ingesteld op de hieronder genoemde data en tijdstippen:

    maandag 6 september 2010 van 9:00 uur tot 16:00 uur lokale tijd;

    dinsdag 7 september 2010 van 9:00 uur tot 16:00 uur lokale tijd.

Artikel 2

Voor het gebruik van het oefengebied (BVG De Peel A en BVG De Peel B) gelden de volgende regels:

  • a. het uitvoeren van andere dan bij de oefening betrokken burgervluchten in de in artikel 1, eerste lid, genoemde bijzondere luchtverkeersgebieden is niet toegestaan, met uitzondering van gecoördineerde vluchten door luchtvaartuigen die vooraf toestemming hebben verkregen van de luchtverkeersleiding (LVL) van vliegbasis Volkel dan wel het MilATCC Nieuw Milligen;

  • b. aan de oefening deelnemende gezagvoerders, niet-deelnemende militaire gezagvoerders en gezagvoerders van vluchten als genoemd in onderdeel a dienen radiocontact te hebben met de luchtverkeersleiding (LVL) van vliegbasis Volkel dan wel het MilATCC Nieuw Milligen voor het binnenvliegen van de in artikel 1, eerste lid, genoemde bijzondere luchtverkeersgebieden en dienen te voldoen aan de voorwaarden, gesteld door de desbetreffende LVL-instantie;

  • c. tijdens het vliegen binnen de in artikel 1, eerste lid, genoemde bijzondere luchtverkeersgebieden dienen de deelnemende gezagvoerders gebruik te maken van een SSR-transponder met mode S of modes A en C;

  • d. in afwijking van artikel 9 van de Regeling VFR-nachtvluchten en minimum vlieghoogten voor militaire luchtvaartuigen geldt binnen het BVG De Peel A voor deelnemende militaire straalvliegtuigen een minimum vlieghoogte van 500 voet; de overige bepalingen van dat artikel blijven onverkort van kracht;

  • e. in afwijking van artikel 11 van de Regeling VFR-nachtvluchten en minimum vlieghoogten voor militaire luchtvaartuigen geldt binnen het BVG De Peel A voor deelnemende militaire hefschroefvliegtuigen een minimum vlieghoogte van 50 voet; de overige bepalingen van dat artikel blijven onverkort van kracht;

  • f. binnen de grenzen van het militaire luchtvaartterrein De Peel dat binnen BVG De Peel A ligt, krijgen deelnemende gezagvoerders van straalvliegtuigen vrijstelling van de minimum vlieghoogte tot een hoogte van 250 voet boven hindernissen;

  • g. de vrijstelling van de minimum vlieghoogte geldt alleen voor die delen van de vlucht die voor het doel van de vlucht noodzakelijk zijn;

  • h. de daadwerkelijke activering van BVG De Peel A en BVG De Peel B wordt door het MilATCC gemeld aan de luchtverkeersleiding van Niederrhein.

Artikel 3

Handelen in strijd met artikel 2, onderdeel a, van deze beschikking is een strafbaar feit.

Artikel 4

Deze beschikking treedt in werking met ingang van 6 september 2010 en vervalt op 8 september 2010.

Deze beschikking zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst en zal tevens bekend worden gemaakt door middel van een NOTAM.

De Minister van Defensie,

voor deze:

de Directeur Militaire Luchtvaart Autoriteit,

C.J. Lorraine,

Commodore.

Tegen deze beschikking kunnen belanghebbenden op grond van de Algemene wet bestuursrecht (Awb), binnen 6 weken na de dag waarop deze beschikking is bekendgemaakt een bezwaarschrift indienen. Het bezwaarschrift dient te worden gericht aan de Minister van Defensie, ter attentie van de Commissie advisering bezwaarschriften Defensie, Directie Juridische Zaken, Postbus 20701, 2500 ES ’s-Gravenhage. Het bezwaarschrift dient te zijn ondertekend en moet ten minste bevatten: de naam en het adres van de indiener; de dagtekening; een omschrijving van de beschikking waartegen het bezwaar is gericht; de gronden van het bezwaar. Indien onverwijlde spoed dat vereist, is het mogelijk een voorlopige voorziening te vragen bij de president van de rechtbank die bevoegd is. In dat geval is griffierecht verschuldigd. Voorwaarde is dat een bezwaarschrift is ingediend.

TOELICHTING

Forward Air Controllers begeleiden vanaf een positie op de grond vliegtuigen ten behoeve van Close Air Support (CAS). Forward Air Controllers worden in de praktijk opgeleid in het begeleiden van deze vliegtuigen tijdens oefeningen met vliegers van de Koninklijke Luchtmacht en bondgenootschappelijke luchtstrijdkrachten. De oefening HWIC FAC A 2010-2 voorziet in deze opleiding. In het kader van de oefening HWIC FAC A 2010-2 dienen derhalve vluchten te worden uitgevoerd door vliegers van de Koninklijke Luchtmacht of bondgenootschappelijke luchtstrijdkrachten.

Indien er geen vliegers dan wel vliegtuigen van de Koninklijke Luchtmacht of bondgenootschappelijke luchtstrijdkrachten beschikbaar zijn, kan gebruik worden gemaakt van burgerluchtvaartuigen. Indien burgerluchtvaartuigen worden gebruikt, kan geen gebruik worden gemaakt van de vrijstellingsprocedure, zoals opgenomen in de Regeling VFR-nachtvluchten en minimum vlieghoogten voor militaire luchtvaartuigen. Om die reden dient door de Inspectie Verkeer en Waterstaat een ontheffing te worden gegeven van de minimum vlieghoogte op basis van artikel 45 van het Luchtverkeersreglement.

Het is niet wenselijk dat vluchten ten behoeve van CAS worden uitgevoerd in gebieden waar ongecontroleerde burgervluchten kunnen plaatsvinden. Het is dientengevolge noodzakelijk dat in verband met de veiligheid in de lucht als oefengebied twee bijzondere luchtverkeersgebieden (BVG’s) worden ingesteld, BVG De Peel A en BVG De Peel B, gedurende bekendgemaakte perioden.

Via BVG De Peel B wordt koers gezet naar BVG De Peel A. Binnen de CTR van het militaire luchtvaartterrein De Peel kan door militaire straalvliegtuigen tot een minimum hoogte van 500 voet worden gedaald en binnen de grenzen van het militaire luchtvaartterrein De Peel dat binnen BVG De Peel A ligt, kan tot een minimum hoogte van 250 voet worden gedaald. Militaire helikopters mogen binnen het BVG De Peel A dalen tot een minimum hoogte van 50 voet, indien dat voor het doel van de vlucht noodzakelijk is.

Onder BVG De Peel B zijn Natura 2000-gebieden gesitueerd. Om die reden bedraagt de minimum vlieghoogte binnen BVG De Peel B minimaal 1200 voet. Door het aanhouden van deze hoogte zal geen significante verstoring optreden van de natuurwaarden binnen deze gebieden.

Naar boven