Regeling van de Minister van Economische Zaken van 26 augustus 2010, nr. WJZ / 10124519, tot wijziging van de Subsidieregeling sterktes in innovatie en de Regeling openstelling en subsidieplafonds EZ 2010 (Regeling tweede tender HTAS-EVT 2010)

De Minister van Economische Zaken;

Gelet op de artikelen 5, tweede lid, en 16 van het Kaderbesluit EZ-subsidies;

Besluit:

ARTIKEL I

In artikel 6.20, derde lid, van de Subsidieregeling sterktes in innovatie wordt ‘€ 5.000.000’ vervangen door: € 2.000.000.

ARTIKEL II

In de tabel in artikel 1 van de Regeling openstelling en subsidieplafonds EZ 2010 wordt in nummer 3.12 (Subsidieregeling sterktes in innovatie (HTAS-EVT-projecten)) aan kolom 5 als nieuwe openstellingsperiode toegevoegd: ‘datum van inwerkingtreding van de Regeling tweede tender HTAS-EVT 2010 t/m 8-10’ en aan kolom 6 als daarbij behorend subsidieplafond: 3.500.000.

ARTIKEL III

Deze regeling wordt aangehaald als de Regeling tweede tender HTAS-EVT 2010.

ARTIKEL IV

Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de dagtekening van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

Den Haag, 26 augustus 2010

De Minister van Economische Zaken,

M.J.A. van der Hoeven.

TOELICHTING

1. Doel en aanleiding

Met deze wijziging van de Regeling openstelling en subsidieplafonds EZ 2010 wordt een tweede tender opengesteld voor het programma HTAS-projecten elektrische voertuigtechnologie. Doel van het programma is om investeringen (en daaraan gekoppelde innovatiebevordering) in onderzoek, ontwikkeling en de productie van elektrische voertuigen en/of onderdelen te stimuleren.

In januari 2010 is een bedrag van € 14,7 miljoen beschikbaar gesteld. De nieuwe tender bedraagt een bedrag van € 3.500.000. Dit bedrag dient evenals de eerste tender tevens ter bestrijding van de financieel-economische crisis.

Aanvragen kunnen worden ingediend vanaf de datum van inwerkingtreding van deze regeling tot en met 8 oktober 2010; de aanvragen moeten zijn ontvangen uiterlijk op 8 oktober 2010 om 17.00 uur.

De voorwaarden van het programma HTAS-projecten elektrische voertuigtechnologie blijven ongewijzigd, op het maximum subsidiebedrag per project na. Vanwege het feit dat het subsidieplafond voor deze tender € 3.500.000 bedraagt is het maximumbedrag per project verlaagd van € 5.000.000 naar € 2.000.000. Op deze manier kan met het beschikbare budget meer dan één project worden gesubsidieerd.

2. Administratieve lasten

Bij de subsidieregeling HTAS-EVT is het Kaderbesluit EZ-subsidies van toepassing en zijn de informatieverplichtingen mede daardoor zo minimaal mogelijk gehouden:

  • o De administratieve lasten voor het aanvragen van subsidie bestaan uit het invullen van het aanvraagformulier en het opstellen van een projectplan volgens een vaste structuur. Dit faciliteert de aanvrager en voorkomt dat achteraf nog informatie moet worden nagestuurd. Middels advies vooraf door de uitvoerder van de regeling en goede communicatie over precieze doelstellingen en gevraagde activiteiten wordt zo veel gelijk voorkomen dat indieners voor niets aanvragen indienen.

  • o Tussentijdse verslaglegging aan de subsidieverlener zal één keer per jaar plaatsvinden.

  • o Voor de accountantsverklaring zijn uniforme formulieren opgesteld. Bij het ontwerpen van de aanvraag- en vaststellingsformulieren is zoveel mogelijk aangesloten bij reeds bestaande formulieren. Universiteiten kunnen gebruik maken van de SISA-methodiek voor de accountantsverantwoording. Enkel voor de deelnemende bedrijven die meer subsidie ontvangen dan € 125.000 wordt een accountantsverklaring gevraagd.

Deze HTAS-EVT tender is een vervolg op een eerdere tender die gepubliceerd werd op 30 oktober 2009. Toen werd 14,7 miljoen euro subsidie beschikbaar gesteld. In deze tweede tender wordt aanvullend 3,5 miljoen euro beschikbaar gesteld. Naar schatting worden bij deze vervolgtender 6 aanvragen ingediend en worden daarvan 3 aanvragen gehonoreerd. Op basis van deze aannamen worden de administratieve lasten die gepaard gaan met deze tweede tender geschat op 189.238 euro. Afgezet tegen het subsidiebedrag van 3,5 miljoen euro levert dat een administratieve lastenpercentage op van 5,4%. Ter vergelijking: voor de eerste tender werden de administratieve lasten geschat op 395.835, en dat leverde op een subsidiebedrag van 14,7 miljoen euro een administratieve lastenpercentage van 2,7% op. Terwijl de informatieverplichtingen niet veranderen komen de relatieve lasten van de tweede tender dus toch twee keer zo hoog uit; dit komt doordat het subsidiebedrag veel lager is.

Kijken we naar de administratieve lasten van de twee HTAS-EVT tenders tezamen, dan gaat het om totaal 585.073 aan administratieve lasten. Afgezet tegen een totaal subsidiebedrag van 18,2 miljoen euro komt dat neer op 3,2% relatieve lastendruk.

3. Vaste verandermomenten

De inwerkingtredingsbepaling wijkt af van het in het Kabinetsstandpunt inzake Vaste Verandermomenten neergelegde uitgangspunt. Het betreft een budgetpublicatie waarvoor afwijking in dat kabinetsstandpunt wegens uitzonderingsgrond 1 (de regelgeving heeft een directe relatie met andere jaarindelingen, zoals het subsidiejaar, en de doelgroepen zijn gebaat bij spoedige inwerkingtreding) in dit geval is toegestaan.

De Minister van Economische Zaken,

M.J.A. van der Hoeven.

Naar boven