Bestemmingsplan Stadskantoor en OV-terminal en bouwvergunning 1e fase Stadskantoor

Burgemeester en wethouders van Utrecht maken ter voldoening aan het bepaalde in artikel 3.32 van de Wet ruimtelijke ordening bekend dat met ingang van 19 augustus 2010 gedurende zes weken voor eenieder ter inzage ligt: het door de raad op 29 juni 2010 gewijzigd vastgestelde bestemmingsplan ‘Stadskantoor en OV-terminal’ inclusief de door het college op 12 augustus 2010 verleende aanverwante gecoördineerde bouwvergunning 1e fase voor het Stadskantoor (BV20908183).

Plangebied en doelstelling

Het plangebied van het bestemmingsplan 'Stadskantoor en OV-terminal' is gelegen in het stationsgebied. Het stadskantoor wordt gerealiseerd direct ten westen van het spoor, aan de Mineurslaan. De nieuwe OV-terminal vervangt de huidige stationshal die ligt over het spooremplacement en komt nagenoeg op dezelfde plaats.

Het bestemmingsplan maakt de realisatie van het nieuwe stadskantoor mogelijk en past de verleende vrijstelling op grond van de WRO (oud) voor de herontwikkeling van de OV-terminal in een actueel planologisch-juridisch kader. Vanwege de zeer nauwe samenhang tussen beide ontwikkelingen (het stadskantoor staat gedeeltelijk in en boven de nieuwe OV-terminal en wordt ontsloten vanaf de voetgangersverbinding aan de OV-terminal) zijn beide ontwikkelingen in één bestemmingsplan opgenomen.

Wijzigingen

De raad heeft het bestemmingsplan op 29 juni 2010 gewijzigd vastgesteld ten opzichte van het ontwerpbestemmingsplan. De wijzigingen betreffen:

  • 1. Wijzigingen in de toelichting:

    • 1.1. In Hoofdstuk 5: onder paragraaf 5.2.6.4 is de tekst ten aanzien van Externe veiligheid aangepast naar aanleiding van de rapportage met betrekking tot Verantwoording Groepsrisico en de rapportage is toegevoegd aan de bijlagen in het bij het bestemmingsplan behorende bijlagenboek in plaats van de concept risicoanalyse (bijlage 7).

    • 1.2. Nuanceringen over tramhaltering naar aanleiding van het onderzoek ‘Inpassing Tramnetwerk in het Stationsgebied’ en de rapportage ‘Tramnetwerk 2025’. Aanpassingen zijn opgenomen in de redactie van de hoofdstukken 3.3.1, 3.3., 3.3.5, 4.1.1 en 4.2.1.

    • 1.3. Het antwoord aan de wijkraad in hoofdstuk 7.2.4 is aangepast aan de brief van het college aan de wijkraad van 12 april 2010.

    • 1.4. Bijlagen: de geactualiseerde luchtkwaliteitrapportages van OV-terminal en Stadskantoor zijn opgenomen in de bijlagen, bijlage 20.

  • 2. Wijzigingen in de regels:

    • 2.1. Aanpassing van artikel 1: toegevoegd is de begripsomschrijving 'oriënterende waarde': de waarde van het groepsrisico voor transport van gevaarlijke vloeistoffen is een weergave van de grens waaronder een risico maatschappelijk aanvaardbaar kan worden geacht, vergeleken met de kans op een ongeval met 100 of meer dodelijke slachtoffers, van ten hoogste 10 tot de min zevende per jaar.

    • 2.2. Aanpassing artikel 1: toegevoegd is de begripsomschrijving 'Verordening op de archeologische monumentenzorg': de sedert 22 december 2009 van kracht zijnde Verordening op de Archeologische Monumentenzorg van de gemeente Utrecht.

    • 2.3. Aanpassing van artikel 5 lid 5.2.2 onder a: 4 meter i.p.v. 3 meter.

    • 2.4. Aanpassing van artikel 6.1 onder d toegevoegd: kruisingen met wegverkeer en de leden d t/m f vernummeren tot e. t/m g.

    • 2.5. Artikel 6.2.2. onder b: 4 meter i.p.v. 3 meter.

    • 2.6. Artikel 6 lid 1 onder g toevoegen:

      de bij de bestemming behorende perrons, overkappingen,gebouwde wachtruimten, kiosken, gebouwen ten dienste van de technische voorzieningen, installaties en telecommunicatie ten behoeve van het railverkeer en geleidingsvoorzieningen, kunstwerken, paden, fietsenstallingen, groenvoorzieningen, nutsvoorzieningen.

    • 2.7. Artikel 5 lid 5.3. onder a en b en artikel 6 lid 6.3 onder a en b zijn vervangen door de volgende tekst:

      • a. In verband met de bescherming van de externe veiligheid van personen en groepen van personen die gebruik maken van het openbaar vervoerstation en de nabijgelegen gebouwen en voorzieningen gelden de volgende gebruiksvoorwaarden, die een tijdbeperking en een beschikbaarheidbeperking inhouden voor het transport van gevaarlijke stoffen over het spoor:

        • 1. Transport van gevaarlijke stoffen mag uitsluitend plaatsvinden tussen 19.00 uur en 7.00 uur;

        • 2. Transport van gevaarlijke stoffen mag uitsluitend plaatsvinden over spoor 10.

      • b. De gebruiksvoorwaarden onder a gelden niet wanneer is aangetoond dat het groepsrisico vanwege het vervoer van gevaarlijke transporten over het spoor de oriënterende waarde van 1,7 niet overschrijdt. Hierover wordt in ieder geval advies ingewonnen bij de Veiligheidsregio Utrecht (VRU).

    • 2.8. Artikel 7 lid 7.1 onder c, toegevoegd is 'railverkeer'.

    • 2.9. Het aanpassen van de maat in artikel 5 lid 5.2.1 onder d, 2e stip: 200 m2 wordt gewijzigd in 350 m2.

  • 3. Wijziging in de verbeelding: uitbreiding van het plangebied nabij de busbuffer teneinde te kunnen aansluiten op de HOV-baan die in de artikel 19 lid 1 vrijstelling van de Rabobank reeds wordt mogelijk gemaakt.

Inzien

Het bestemmingsplan (bestaande uit een toelichting, regels (voorschriften) en een verbeelding (plankaart) en de bijlagen) en de op 12 augustus 2010 verleende bouwvergunning 1e fase voor het Stadskantoor inclusief de bijbehorende stukken liggen met ingang van 19 augustus 2010 gedurende zes weken, dus tot en met 29 september 2010 ter inzage bij:

Balie Bouwen Wonen en Ondernemen van StadsOntwikkeling

Rachmaninoffplantsoen 61, Utrecht

Open van maandag tot en met vrijdag van 9.00 tot 17.00 uur.

Informatiecentrum Gemeente Utrecht

Vinkenburgstraat 26 (ingang Neude), Utrecht

Open van maandag tot en met vrijdag van 9.00 tot 17.00 uur (donderdag tot 21.00 uur) en zaterdag van 10.00 tot 13.00 uur.

Het bestemmingsplan, de bouwaanvraag en de bouwgunning 1e fase voor het Stadskantoor zijn ook in te zien op internet: www.utrecht.nl/bestemmingsplannen. Dit geldt niet voor de bij de bouwvergunning behorende bouwtekeningen. Deze zijn wel op vermelde locaties in te zien.

Sinds 1 januari 2010 heeft de gemeente de plicht om ruimtelijke plannen digitaal en uitwisselbaar te maken en om de digitale ruimtelijke plannen aan te bieden aan een digitale landelijke voorziening (www.ruimtelijkeplannen.nl). Ook dit plan is in te zien via ruimtelijkeplannen.nl. De onderzoeksrapporten die ten grondslag liggen aan een bestemmingsplan, worden meestal niet aangeboden aan deze landelijke website. Deze rapporten kunt u wel downloaden van de gemeentelijke website.

Gecoördineerde besluitvorming

Het besluit is voorbereid met toepassing van de coördinatieregeling (artikel 3.32 van de Wet ruimtelijke ordening). Vanwege deze gecoördineerde voorbereiding kunnen de onderstaande rechtsmiddelen worden aangewend.

Beroepsmogelijkheid

De beroepstermijn van 6 weken begint te lopen met ingang van 19 augustus 2010. Belanghebbenden, voor zover zij tijdig zienswijzen hebben ingebracht, dan wel belanghebbenden die bezwaar hebben tegen de wijzigingen die bij de vaststelling zijn aangebracht, dan wel diegenen aan wie redelijkerwijs niet kan worden verweten dat zij geen zienswijzen hebben ingebracht, kunnen binnen 6 weken na terinzagelegging van de besluiten schriftelijk beroep instellen bij:

De Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State

Postbus 20019

2500 EA Den Haag

Zo mogelijk dient een kopie van het bestreden besluit bijgevoegd te worden. Voor het instellen van beroep zijn griffierechten verschuldigd. Het is niet mogelijk om per e-mail beroep in te stellen.

Mogelijkheid verzoek om voorlopige voorziening

Het enkel indienen van een beroepschrift schort de werking van de besluiten niet op. Als een spoedeisend belang aanwezig is, kan door de indiener van een beroepschrift een afzonderlijk verzoek om 'voorlopige voorziening' ingediend worden bij de Voorzitter van de voornoemde Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State. Ook hiervoor zijn griffierechten verschuldigd.

Naar boven