Capaciteitsmutaties AWBZ 2011. Bijlage 1 bij circulaire Care/AWBZ/10/11c

NR/CA-300-003 10D0024572

De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa),

Gelet op de artikelen 61, 62 en 68 van de Wet marktordening gezondheidszorg (Wmg) Nederlandse Zorgautoriteit (NZa);

Heeft de volgende regeling vastgesteld:

Artikel 1. Begripsbepalingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

1.1 Zorgaanbieder

Zorgaanbieder zoals omschreven in artikel 1, sub c, onderdeel 1 van de Wmg voor zover deze is toegelaten voor de functies persoonlijke verzorging, verpleging, begeleiding, behandeling en verblijf als omschreven in het Besluit Zorgaanspraken AWBZ (BZA).

1.2 Zorgkantoor

Een verbindingskantoor als bedoeld in artikel 1, onder c, onderdeel 1, van het Administratiebesluit Bijzondere Ziektekostenverzekering en aangewezen als zorgkantoor in de Aanwijzing Zorgkantoren (met kenmerk Z/VU-2892517) van de staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.

1.3 Zorgkantoorregio

Regio als omschreven in de bijlagen 1 en 2 van de Aanwijzing Zorgkantoren (met kenmerk Z/VU-2892517) van de Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.

1.4 AWBZ-zorg

AWBZ-zorg als omschreven in artikel 1, sub b, onderdeel 1 van de Wmg.

1.5 Intramurale prestatie

Prestatie als omschreven in de Beleidsregel prestatiebeschrijvingen en tarieven zorgzwaartepakketten en Beleidsregel volledig pakket thuis. Evenals de prestaties die in de Beleidsregel prestatiebeschrijvingen en tarieven dagbesteding en vervoer AWBZ zijn vermeld in paragraaf 3.4, 3.5 en 4 van de betreffende beleidsregel. Het betreft de dagbesteding en vervoer voor cliënten die verblijven in een instelling.

1.6. Capaciteitsmutatie

Een wijziging van de op grond van de Wet toelating zorginstellingen toegelaten capaciteit.

Artikel 2. Informatieverplichting

  • 1. Zorgaanbieders leveren de gegevens en inlichtingen als bedoeld in artikel 3 aan bij het zorgkantoor waarmee de productieafspraken worden gemaakt.

  • 2. Een zorgkantoor levert de gegevens en inlichtingen als bedoeld in artikel 3 op zorgkantoorniveau aan bij de NZa.

  • 3. De zorgaanbieder en het zorgkantoor gebruiken voor de opgave het daartoe door de NZa beschikbaar gestelde formulier.

  • 4. De uiterste inleverdatum voor de gegevens en inlichtingen als bedoeld in het eerste lid is 1 mei 2011.

  • 5. Het doel van de verplichte aanlevering van de gegevens en inlichtingen als bedoeld in artikel 3 is het verkrijgen van een betrouwbaar inzicht in het totaal en de verdeling van exploitatiegevolgen van nieuw in gebruik te nemen- en uitbreidingen van bestaande intramurale voorzieningen (exploitatiekosten capaciteitsmutaties) vanaf 1 januari 2011 van de zorgaanbieder per zorgkantoorregio.

  • 6. Op basis van deze verplichte aanlevering wordt de verdeling van de middelen bestemd voor capaciteitsmutaties per zorgkantoorregio bepaald. Deze middelen zullen vervolgens worden toegevoegd aan de reguliere basiscontracteerruimte.

Artikel 3. Gegevens en inlichtingen

De gegevens en inlichtingen als bedoeld in artikel 2 bestaan uit:

  • a. een opgave van exploitatiekosten capaciteitsmutaties vanaf 1 januari 2011 als bedoeld in artikel 1.5, juncto artikel 4;

  • b. de ondertekening door de zorgaanbieder en zorgkantoor bij instemming met de inhoud van de opgave exploitatiekosten capaciteitsmutaties;

  • c. voor de zorgkantoren een totaalopgave voor de zorgkantoorregio van de opgave exploitatiekosten als bedoeld in artikel 3, lid a.

Artikel 4. Opgave exploitatiekosten capaciteitsmutaties

De opgave exploitatiekosten bevat een opgave van de exploitatiegevolgen van nieuw in gebruik te nemen- en veranderingen van bestaande intramurale voorzieningen (exploitatiekosten capaciteitsmutaties).

In de opgave doet zorgkantoor een opgave per zorgkantoorregio per zorgaanbieder met capaciteitsmutaties vanaf 1 januari 2011 van:

  • a. de prestaties;

  • b. de tarieven.

Het totaal van a. en b. komt overeen met het totaal van de verwachte afspraken ter zake de te leveren productie.

Artikel 5. Inwerkingtreding

Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 januari 2011 en wordt met de bijbehorende toelichting in de Staatscourant geplaatst.

Artikel 6. Citeertitel

Deze Regeling kan worden aangehaald als Regeling aanlevering capaciteitsmutaties.

De Nederlandse Zorgautoriteit,

C.C. van Beek MCM,

lid Raad van Bestuur/plv voorzitter.

TOELICHTING

Inleiding

Namens de uitvoeringsorganen AWBZ sluiten zorgkantoren overeenkomsten ten aanzien van de levering van AWBZ-zorg, de in dat kader toe te passen prestatiebeschrijvingen en de bijbehorende tarieven. Een onderdeel hiervan zijn de exploitatiegevolgen van nieuwe capaciteit naar aanleiding van een afgegeven toelating door het CIBG.

Op 2 juni 2010 heeft VWS in de brief ‘Voorlopige contracteerruimte 2011’ (kenmerk: DLZ/SFI-U-3005179) aangegeven dat de exploitatiegevolgen van nieuwe capaciteit worden ondergebracht binnen de contracteerruimte.

Deze regeling heeft als doel om met behulp van de op grond van deze regeling verkregen opgaven inzicht te krijgen in de omvang van de totale landelijk benodigde middelen voor capaciteitsmutaties en de verdeling daarvan over de zorgkantoorregio’s. Voor 2011 is een bedrag van € 175 miljoen beschikbaar voor capaciteitsmutaties. Op basis van de verkregen opgaven zal de NZa adviseren aan het Ministerie van VWS. Op basis van dit advies zal per zorgkantoorregio door VWS een definitief bedrag beschikbaar worden gesteld voor capaciteitsmutaties en een verdeling hiervan over de zorgkantoorregio’s.

Van belang is derhalve dat de regeling van toepassing is op zorgaanbieders die in 2011 capaciteitsmutaties, naar aanleiding van een toelatingswijziging, willen opnemen in de aanvaardbare kosten 2011. De regeling ziet derhalve niet toe op zorgaanbieders met een toelating voor verblijf en die geen capaciteitsmutatie willen aanvragen in 2011.

In het hiernavolgende volgt een artikelsgewijze toelichting op de artikelen van de regeling.

Artikel 1

Dit artikel bevat de in de regeling gehanteerde definitiebepalingen.

Artikel 2

Dit artikel bevat de verplichting voor zorgaanbieders en zorgkantoren om gegevens en inlichtingen te verstrekken samengevat onder de noemer capaciteitsmutaties. De inhoud van de verplichting wordt verder uitgewerkt in de artikelen 3 en 4.

De productieafspraken horende bij de capaciteitsmutatie worden door middel van het budgetformulier van november 2011 in de aanvaardbare kosten opgenomen. Tot slot is in dit artikel aangegeven met welk doel de gegevens worden opgevraagd en dus gebruikt.

Artikel 3

In dit artikel is uitgewerkt welke gegevens en inlichtingen de zorgaanbieder moet aanbieden aan het zorgkantoor en zorgkantoor vervolgens op totaal niveau moet verstrekken aan de NZa.

Met betrekking tot de gezamenlijke en tijdige aanlevering van informatie en gegevens door zorgaanbieder en zorgkantoor aan de NZa, geldt de volgende procedure. In beginsel is de zorgaanbieder verantwoordelijk voor en gehouden tot aanlevering van zijn opgave aan het zorgkantoor. Een tijdige aanbieding houdt in dat de zorgaanbieder het zorgkantoor een redelijke termijn gunt om de opgave van de zorgaanbieder te beoordelen, alvorens het zorgkantoor het totaal van de opgaven bij de NZa op grond van de regeling indient.

Het zorgkantoor is vervolgens verantwoordelijk voor, en gehouden tot, de beoordeling van de opgave van de zorgaanbieder (mede in het licht van deze regeling) én voor de aanlevering van de gezamenlijke opgave aan de NZa. Op de in de regeling beschreven wijze wordt inzicht verkregen in de totale omvang en de wijze van verdeling over de zorgkantoren van de middelen bestemd van voor capaciteitsmutaties.

Artikel 4

Wat onder de opgave, als uitwerking van de definitiebepaling, nader wordt verstaan, wordt toegelicht in dit artikel.

Naar boven