Regeling van de Minister van Economische Zaken van 23 juli 2010, nr. WJZ/10094819, tot wijziging van de Regeling universele dienstverlening en eindgebruikersbelangen (tarieftransparantie)

De Minister van Economische Zaken,

Gelet op artikel 3.5a, eerste lid, onderdeel a, van het Besluit universele dienstverlening en eindgebruikersbelangen;

Besluit:

ARTIKEL I

De Regeling universele dienstverlening en eindgebruikersbelangen wordt gewijzigd als volgt:

A

Aan artikel 3.2 wordt een nieuw lid toegevoegd, luidende:

  • 3. In aanvulling op het eerste lid, aanhef en onderdeel b, onder 2, verstrekt een aanbieder van een openbare telefoondienst bij het op diens internetpagina doen van een aanbod tot het sluiten van een overeenkomst met een consument inzake de levering van een openbare telefoondienst, actief een overzichtelijke weergave van de tariefinformatie. De tariefinformatie bestaat ten minste uit de tariefinformatie opgenomen in bijlage 1 en wordt voorafgaand aan het sluiten van de overeenkomst verstrekt.

B

Aan de regeling wordt de bijlage bij deze regeling toegevoegd.

ARTIKEL II

Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 oktober 2010.

Deze regeling zal met de toelichting en de bijlage in de Staatscourant worden geplaatst.

Den Haag, 23 juli 2010

De Minister van Economische Zaken,

M.J.A. van der Hoeven.

BIJLAGE 1, BEHORENDE BIJ ARTIKEL 3.2, DERDE LID VAN DE REGELING UNIVERSELE DIENSTVERLENING EN EINDGEBRUIKERSBELANGEN

  • 1. Vaste telefonie-abonnementen:

    • Maandbedrag en waar dat bedrag recht op geeft

    • Eenmalige kosten, waaronder aansluitkosten, en waar deze kosten betrekking op hebben

    • Tariefeenheid en eventueel minimumtarief voor bellen

    • Tarief voor bellen naar een geografisch nummer binnen Nederland

    • Tarief voor bellen naar een 06-nummer binnen Nederland

  • 2. Prepaid mobiele telefonie-abonnementen:

    • Aanschafbedrag en waar dat bedrag recht op geeft

    • Overige eenmalige kosten en waar deze kosten betrekking op hebben

    • Tariefeenheid en eventueel minimumtarief voor bellen

    • Tarief voor bellen naar een geografisch nummer binnen Nederland

    • Tarief voor bellen naar een 06-nummer binnen Nederland

    • Tarief voor bellen naar voicemail binnen Nederland

    • Tarief voor het versturen van een SMS binnen Nederland

    • Tarief voor internetgebruik (data) binnen Nederland

  • 3. Postpaid mobiele telefonie-abonnementen:

    • Maandbedrag en waar dat bedrag recht op geeft, onder andere welk gebruik binnen de bundel valt

    • Eenmalige kosten, waaronder aansluitkosten, en waar deze kosten betrekking op hebben

    • Tariefeenheid en eventueel minimumtarief voor bellen

    • Buitenbundeltarief voor bellen naar een geografisch nummer binnen Nederland

    • Buitenbundeltarief voor bellen naar een 06-nummer binnen Nederland

    • Buitenbundeltarief voor het versturen van een SMS binnen Nederland

    • Buitenbundeltarief voor internetgebruik (data) binnen Nederland

TOELICHTING

1. Algemeen

Artikel 3.2 wordt gewijzigd omdat uit onderzoek is gebleken dat consumenten moeite hebben om op basis van de geboden tariefinformatie van telefonieabonnementen een goede keuze te maken tussen aanbieders van zowel vaste als mobiele telefonie. Het is voor consumenten op dit moment erg moeilijk om de huidige complexe abonnementen van verschillende aanbieders te doorgronden. De hiervoor vereiste tarieftransparantie wordt op dit moment onvoldoende door de sector tot stand gebracht. Deze problematiek speelt tegen de achtergrond van toenemende aandacht binnen de Europese Unie voor transparantie van tariefinformatie. Het nieuwe Europese regelgevend kader voor de telecomsector, dat in november 2009 is aangenomen, geeft lidstaten grotere bevoegdheden om eisen te stellen aan transparantie.

De toevoeging van het derde lid aan artikel 3.2 heeft tot doel de transparantie van tariefinformatie voor consumenten te vergroten. Dit wordt bereikt door aanbieders van zowel vaste als mobiele telefonie een verplichting op te leggen om de belangrijkste tariefinformatie actief (dus zonder dat de consument deze zelf moet opvragen door bijvoorbeeld op een link te klikken) onder de aandacht te brengen van consumenten. De informatieverplichting geldt bij het doen van een aanbod tot het sluiten van een overeenkomst tot levering van een openbare telefoondienst op de internetpagina van de aanbieder. De in de bijlage opgenomen tariefinformatie moet in ieder geval actief verstrekt zijn vóórdat een consument via de website van een aanbieder een abonnement afsluit. Doordat consumenten bij elk abonnement dat ze zouden willen afsluiten deze tariefinformatie op één webpagina getoond krijgen is het voor consumenten eenvoudiger om abonnementen met elkaar te vergelijken. Het feit dat deze tariefinformatie aan consumenten getoond moet worden voordat zij een abonnement afsluiten garandeert daarbij ook dat een consument altijd goed geïnformeerd een abonnement zal kunnen afsluiten. De verplichting in het derde lid van artikel 3.2 geldt ook ten aanzien van aan consumenten aangeboden openbare telefoondiensten die deel uitmaken van een pakket, bijvoorbeeld in combinatie met internet of televisie.

Naast deze nieuwe specifieke verplichting tot het actief verstrekken van deze gegevens voorafgaand aan het afsluiten van een abonnement, is de aanbieder op grond van artikel 3.2, eerste lid, onderdeel b, al verplicht aan eindgebruikers op genoegzame wijze onder andere een volledig tarievenoverzicht bekend te maken.

Voor de verschillende soorten telefonieabonnementen, te weten vaste telefonie (waaronder ook VoIP-telefonie), mobiele telefonie met een prepaid-abonnement en mobiele telefonie met een postpaid-abonnement, zijn verschillende tariefcomponenten extra belangrijk voor de consument om vooraf te weten. Zo geldt voor postpaid-abonnementen dat het van belang is om te weten wat de maandelijkse abonnementskosten zijn, terwijl dit voor prepaid niet geldt. Daarnaast is het bij het afsluiten van een mobiel abonnement belangrijker om te weten wat de kosten van het versturen van een SMS zijn, dan bij het afsluiten van een abonnement voor vaste telefonie.

De tarieven die verplicht actief onder de aandacht van consumenten moeten worden gebracht zijn die tarieven die veelal het meest bepalend zijn voor de hoogte van de rekening voor consumenten. Deze lijsten zijn niet limitatief. Het kan zo zijn dat een aanbieder een abonnement wil aanbieden waarbij andere tarieven erg van belang zijn, zoals een abonnement waarmee goedkoop naar het buitenland gebeld kan worden. Het is toegestaan aan het overzicht van belangrijkste tariefinformatie ook andere dan de voorgeschreven tariefinformatie toe te voegen, als het overzicht maar ten minste de voorgeschreven tariefgegevens bevat.

Voorgeschreven wordt om een ‘overzichtelijke weergave’ van de in de bijlage opgenomen tariefinformatie te verstrekken. Hiermee is tot uitdrukking gebracht dat deze gegevens bij elkaar (verzameld op één internetpagina) moeten worden afgebeeld.

2. Tariefinformatie in bijlage 1

In bijlage 1 is de tariefinformatie genoemd die actief onder de aandacht van consumenten gebracht moet worden.

Met ‘maandbedrag en waar dit bedrag recht op geeft’ wordt bedoeld welk soort diensten er al betaald zijn via het vaststaande maandelijks te betalen bedrag. In het geval van postpaid mobiele telefonie-abonnementen wordt hierbij dus specifiek ook mee bedoeld hoeveel belminuten en eventueel smsjes en internetverbruik er binnen de bundel vallen. Ook moet worden aangegeven of bijvoorbeeld het bellen naar 0800-nummers, 0900-nummers of voicemail via de maandelijkse bundel betaald wordt of dat dit buiten de bundel valt.

Met ‘eenmalige kosten’ wordt bedoeld alle kosten die bij het afsluiten van de overeenkomst eenmalig in rekening worden gebracht. Hieronder vallen bijvoorbeeld de aansluitkosten, verzendkosten, administratiekosten en registratiekosten. Daarnaast vallen daar bij postpaid mobiele telefonie-abonnementen ook de eventuele eenmalige kosten onder die in rekening worden gebracht voor bijvoorbeeld een telefoontoestel indien dit onderdeel is van de overeenkomst. Als de openbare telefoondienst onderdeel uitmaakt van een pakket (internet+bellen) vallen eventuele eenmalige kosten voor het modem hier ook onder.

Met ‘tariefeenheid en eventueel minimumtarief voor bellen’ wordt bedoeld op welke manier telefoongesprekken in rekening worden gebracht. Aangegeven moet bijvoorbeeld worden of gebruik wordt gemaakt van een minimumtarief per gesprek, waarbij bijvoorbeeld altijd een minuut in rekening wordt gebracht, ook wanneer een gesprek korter dan een minuut duurt. Daarnaast moet aangegeven worden of, los van het eventuele minimumtarief, de kosten voor een gesprek bijvoorbeeld per seconde worden berekend of per minuut. In het eerste geval wordt voor een gesprek dat anderhalve minuut duurt (90 seconden), anderhalve minuut in rekening gebracht, in het laatste geval worden twee minuten in rekening gebracht. Ook eventuele andere manieren waarop gesprekken afgerekend worden moeten vermeld worden.

Met ‘buitenbundeltarief’ wordt bedoeld het tarief dat in rekening wordt gebracht voor het binnen Nederland bellen naar geografische nummers en 06-nummers, het versturen van SMS en het gebruik van internet (data) wanneer de bundel die ingekocht is via het maandbedrag, is overschreden, of wanneer het betreffende gebruik niet binnen de bundel valt. Voor de verschillende diensten gelden vaak andere (hogere) tarieven voor bellen, sms’en en internetgebruik zodra het door de maandelijkse bundel gedekte gebruik overschreden is.

3. Administratieve lasten

Met deze wijziging zijn geen administratieve lasten gemoeid. De wijziging verplicht aanbieders van vaste en mobiele telefonie tot het bieden van informatie aan consumenten maar bevat geen informatieplicht aan de overheid.

4. Uitvoerbaarheids- en handhaafbaarheidstoets college

Conform artikel 5, eerste lid van het Informatiestatuut Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit, heeft het college van de Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit (hierna: college) de regeling getoetst op uitvoerbaarheid en handhaafbaarheid. Het college acht de regeling uitvoerbaar en handhaafbaar.

Daarnaast stelt het college voor om de reikwijdte van de regeling te verbreden van consumenten naar eindgebruikers, zodat ook de zakelijke eindgebruikers onder de regeling vallen. Er is echter voor gekozen om dit niet te doen, omdat het Verbetertraject Tarieftransparantie, waarvan deze regeling de uitkomst is, specifiek gericht was op consumenten. Het college stelt ook voor de regeling van toepassing te laten zijn op het sluiten van overeenkomsten via andere verkoopkanalen van telefonieaanbieders dan alleen hun websites. Er is echter voor gekozen om deze regeling slechts van toepassing te laten zijn voor het afsluiten van overeenkomsten via de eigen websites van de aanbieders omdat zij hier directe controle over kunnen uitoefenen.

Overige voorstellen van het college zijn in de regeling verwerkt.

De Minister van Economische Zaken,

M.J.A. van der Hoeven.

Naar boven