Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum ondertekening |
---|---|---|---|---|
Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen | Staatscourant 2010, 11383 | Besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum ondertekening |
---|---|---|---|---|
Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen | Staatscourant 2010, 11383 | Besluiten van algemene strekking |
Het Uitvoeringsinstituut werknemersverzekeringen,
Gelet op artikel 39, tweede lid, van de Ziektewet;
Besluit:
In dit besluit wordt verstaan onder:
degene die op grond van de Ziektewet verzekerd is en ten aanzien van wie het UWV een aangifte of melding heeft ontvangen dat hij ongeschikt is tot het verrichten van zijn arbeid als gevolg van ziekte als bedoeld in artikel 19 van de Ziektewet;
een arts, werkzaam voor het UWV, die ingeschreven staat in het specialistenregister van de Sociaal-Geneeskundigen Registratie Commissie, of in opleiding daarvoor is;
een telefoongesprek tussen de verzekerde en een daartoe aangewezen medewerker van het UWV, gevoerd nadat het UWV de ziekmelding of aangifte van ziekte heeft ontvangen.
1. De verzekerde meldt elke wijziging in zijn woon- of verblijfsadres onverwijld aan het UWV.
2. Wijzigt de verzekerde zijn woon- of verblijfsadres in Nederland naar een adres buiten Nederland, dan meldt hij deze wijziging uiterlijk twee weken tevoren aan het UWV, tenzij dit niet in redelijkheid van hem kan worden gevergd. In het laatste geval doet hij deze melding zo spoedig mogelijk.
1. De verzekerde beantwoordt de vragen die hem bij de telefonische controle worden gesteld.
2. Indien aan de verzekerde de aanwijzing wordt gegeven om gedurende een bepaalde periode telefonisch bereikbaar te zijn, of op bepaalde tijdstippen telefonisch contact met het UWV op te nemen, geeft hij daaraan gevolg.
De verzekerde die buiten Nederland verblijft, verstrekt op verzoek van het UWV verklaringen van behandelend artsen omtrent de aard van de ziekte, de behandeling, de prognose en de beperkingen voor het verrichten van arbeid.
1. De verzekerde die in Nederland verblijft, geeft gevolg aan een oproep om te verschijnen op het spreekuur van de verzekeringsarts of een andere medewerker van het UWV.
2. De verzekerde die buiten Nederland verblijft, geeft gevolg aan een oproep om te verschijnen op het spreekuur van een door het UWV aangewezen arts in het land waar hij verblijft.
3. Indien de verzekerde verhinderd is om te voldoen aan een oproep als bedoeld in het eerste of het tweede lid, deelt hij dit onverwijld mee aan het UWV, onder opgave van de oorzaak van de verhindering.
1. De verzekerde die in Nederland verblijft, maakt het mogelijk dat controle aan huis plaatsvindt door de verzekeringsarts of een andere medewerker van het UWV, die zich met een daartoe strekkende machtiging als zodanig kan legitimeren. Hij houdt zich daartoe op zijn woon- of verblijfsadres bereikbaar tot de eerste telefonische controle heeft plaatsgehad, de eerste oproep voor het spreekuur is ontvangen, dan wel het eerste bezoek aan huis van de verzekeringsarts of een andere medewerker heeft plaatsgehad. Is de verzekerde verhinderd te voldoen aan de eerste oproep voor het spreekuur, dan houdt hij zich op zijn woon- of verblijfsadres bereikbaar totdat een volgende oproep is ontvangen waaraan hij wel kan voldoen.
2. De verplichting bedoeld in het eerste lid geldt niet na 18.00 uur.
3. UWV kan de verzekerde verplichten om na de eerste telefonische controle, de ontvangst van de eerste oproep voor het spreekuur of het eerste bezoek aan huis, zich gedurende ten hoogste twee weken bereikbaar te houden op zijn woon- of verblijfsadres tot ‘s morgens 10.00 uur en ’s middags van 12.00 uur tot 14.30 uur.
4. De verplichting om zich op het woon- of verblijfsadres bereikbaar te houden geldt niet voor zover de verzekerde een bezoek brengt aan een behandelend arts, de verzekeringsarts of een andere medewerker van het UWV, dan wel zijn arbeid hervat, passende arbeid verricht of verplichtingen nakomt uit een plan van aanpak of een re-integratieplan, of op grond van de Werkloosheidswet.
De verzekerde die op de dag met ingang waarvan de verzekeringsarts hem geschikt heeft geacht zijn arbeid te verrichten, meent niet tot hervatting in staat te zijn, deelt dit onverwijld telefonisch mee aan het UWV. Hij volgt de aanwijzingen op die hem in verband met de verzuimcontrole worden gegeven.
Indien het UWV taken betreffende de verzuimcontrole en -begeleiding van de buiten Nederland verblijvende verzekerde geheel of gedeeltelijk, al dan niet tijdelijk, heeft overgedragen aan het bevoegde socialeverzekeringsorgaan van het land waar de verzekerde verblijft, en de verzekerde hiervan in kennis heeft gesteld, is de verzekerde verplicht de voorschriften en aanwijzingen van dit socialeverzekeringsorgaan met betrekking tot deze controle en begeleiding op te volgen.
Dit besluit zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.
Amsterdam, 15 juni 2010
J.M. Linthorst.
Per 1 mei 2010 treedt een nieuwe Europese Verordening over sociale zekerheid in werking. De huidige verordening (V 1408/71 jo. V 574/72) schrijft voor dat de zieke verzekerde die zich in een andere lidstaat bevindt dan de lidstaat waaruit zijn uitkering zal worden betaald, zich binnen drie dagen meldt bij het bevoegde socialeverzekeringsorgaan in het land waar hij zich bevindt. Dit orgaan heeft dan de taak om de verzuimcontrole en -begeleiding uit te voeren, en het ‘betalende’ orgaan daarover te informeren. In de nieuwe verordening (V 883/04) komt dit voorschrift te vervallen. Hierdoor is het voortaan mogelijk dat het UWV ook voor de ‘buitenlandgevallen’ de verzuimcontrole en -begeleiding zelf uitvoert. Het inschakelen van socialeverzekeringsorganen in andere landen blijft mogelijk, maar is niet langer verplicht.
Uit een oogpunt van doelmatigheid kiest het UWV ervoor om de verzuimcontrole en -begeleiding in beginsel zelf uit te voeren. Hierbij is van belang dat deze ook in Nederland steeds meer telefonisch en schriftelijk plaatsvinden, en dat verzekerden slechts voor het spreekuur van een arts worden opgeroepen indien hiervoor reden bestaat. De uitvoeringspraktijk voor de buitenlandgevallen kan in dit opzicht in hoge mate worden gelijkgesteld aan die voor de binnenlandgevallen. De huidige Controlevoorschriften Ziektewet moeten in dit verband niet alleen worden aangepast aan de nieuwe Europese verordening, maar ook aan de gewijzigde uitvoeringspraktijk binnen Nederland.
In de meeste gevallen reageert het UWV op een ziekmelding of een aangifte van ziekte door de verzekerde binnen een of twee dagen te bellen. Aan de hand van dit eerste telefoongesprek wordt bezien of de verzuimcontrole langs telefonische weg wordt voortgezet, of dat de verzekerde voor een spreekuur wordt opgeroepen. Van elke verzekerde is het adres bekend, maar niet elke verzekerde is telefonisch bereikbaar, en deze bereikbaarheid is ook geen verplichting. Is er evenwel een telefonisch contact tot stand gekomen, dan kan van de verzekerde worden verlangd dat dit contact op een door het UWV te bepalen tijdstip wordt herhaald, hetzij doordat de verzekerde het UWV belt, hetzij doordat hij zich bereikbaar houdt via het telefoonnummer dat hij aan het UWV heeft opgegeven.
Het kan wenselijk zijn dat een huisbezoek plaatsvindt, voordat óf nadat het eerste telefonische contact tot stand is gekomen. Om in alle gevallen een spoedige controle mogelijk te maken, wordt de verplichting om thuis te blijven, die in de bestaande Controlevoorschriften was opgenomen, gehandhaafd. De verzekerde moet dagelijks tot 18.00 uur thuis bereikbaar zijn, totdat het UWV het eerste contact heeft gelegd, hetzij telefonisch, hetzij schriftelijk, hetzij door een bezoek aan huis. Na dit eerste contact vervalt de thuisblijfplicht, tenzij het UWV de verzekerde daartoe alsnog een aanwijzing geeft. Om de verzekerde niet onnodig te beperken in zijn bewegingsvrijheid, beslaat een dergelijke aanwijzing slechts enkele uren per dag, en geldt deze maximaal twee weken. De thuisblijfplicht wordt in elk geval verlengd indien de verzekerde een oproep voor een spreekuur heeft ontvangen, maar aan die oproep geen gevolg kan geven. In die situatie kan het immers wenselijk zijn dat alsnog een spoedig huisbezoek plaatsvindt.
Heeft de verzekerde van de verzekeringsarts de aanzegging gekregen dat hij met ingang van een bepaalde dag niet langer ongeschikt tot werken wordt geacht, en meldt hij zich op die dag toch (doorlopend) ziek, dan kan hem alsnog een thuisblijfplicht worden opgelegd.
Ook voor verzekerden die buiten Nederland wonen of verblijven, is telefonische verzuimcontrole in beginsel de meest effectieve en doelmatige werkwijze. Dit geldt zowel voor landen binnen de Europese Unie als daarbuiten. Voor alle verzekerden die geen werkgever hebben geldt daarom voortaan de verplichting van artikel 38ab ZW om zich uiterlijk op de tweede dag bij het UWV ziek te melden. Het UWV is niet in staat om deze verzekerden op hun woon- of verblijfsadres te bezoeken, zodat de verplichting om thuis te blijven voor hen niet kan gelden. Het is in beginsel ook niet mogelijk om hen op te roepen voor een spreekuur in Nederland. In veel landen is het echter gebruikelijk dat behandelende artsen verklaringen verstrekken ten behoeve van het geldend maken van aanspraken op ziekengeld of andere uitkeringen. Van verzekerden in het buitenland kan daarom worden verlangd een dergelijke verklaring te vragen en aan het UWV te doen toekomen.
In de gevallen waarin telefonische verzuimcontrole en beoordeling aan de hand van verklaringen van behandelend artsen niet toereikend is, wordt de behandeling overgedragen aan het bevoegde socialeverzekeringsorgaan in het land waar de verzekerde woont of verblijft. De verzekerde is in dat geval verplicht om zich niet alleen te houden aan de Nederlandse controlevoorschriften, maar ook aan die van het verblijfsland, en de aanwijzingen op te volgen die het bevoegde orgaan hem in dit verband geeft.
In de Controlevoorschriften Ziektewet 2004 was de verplichting opgenomen om voor een meerdaags verblijf in het buitenland vooraf toestemming te vragen. Deze verplichting kan niet in deze vorm worden gehandhaafd, omdat het vrij verkeer van werknemers binnen de Europese Unie daardoor onnodig kan worden belemmerd. De verzekerde blijft echter verplicht om zijn gezondheid niet te benadelen, en alle afspraken met betrekking tot zijn re-integratie na te komen. In verband hiermee moet hij, voor zover dit redelijkerwijs mogelijk is, een vertrek naar het buitenland twee weken tevoren melden. De algemene verplichting om het UWV op de hoogte te brengen van elke adreswijziging is enigszins aangescherpt. In plaats van binnen 24 uur is de verzekerde voortaan verplicht het UWV over een wijzing van het woon- of verblijfsadres te informeren zodra hij daartoe in de gelegenheid is en het UWV voor hem telefonisch te bereiken is.
Amsterdam, 15 juni 2010
J.M. Linthorst.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2010-11383.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.