Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum ondertekening |
---|---|---|---|---|
Ministerie van Verkeer en Waterstaat | Staatscourant 2009, 9868 | Besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum ondertekening |
---|---|---|---|---|
Ministerie van Verkeer en Waterstaat | Staatscourant 2009, 9868 | Besluiten van algemene strekking |
30 juni 2009
Nr. CEND/HDJZ-2009/670 sector SCH
Hoofddirectie Juridische Zaken
De Staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat,
Gelet op Resolutie MSC.266(84) van de Maritieme Veiligheidscommissie van de Internationale Maritieme Organisatie van 13 mei 2008 inzake de Code voor de veiligheid van schepen met bijzondere doeleinden 2008 alsmede op de artikelen 12, eerste lid, 22, eerste lid, 32, 46, eerste lid, 58 en 65 van het Schepenbesluit 2004;
Besluit:
De Regeling veiligheid zeeschepen wordt als volgt gewijzigd:
A
Aan artikel 1, eerste lid, wordt onder vervanging van de punt aan het slot van onderdeel w door een puntkomma een onderdeel toegevoegd, luidende:
x. SPS-Code 2008: de bij resolutie MSC.266(84) van de Maritieme Veiligheidscommissie aangenomen Code voor de veiligheid van schepen met bijzondere doeleinden 2008.
B
In de opschriften van de artikelen 6, 12 en 20 wordt ‘DSC-Code en SPS-Code’ vervangen door: DSC-Code, SPS-Code en SPS-Code 2008.
C
In de opschriften van de artikelen 18 en 39 wordt ‘DSC-Code of SPS-Code’ vervangen door: DSC-Code, SPS-Code en SPS-Code 2008.
D
In de artikelen 6, eerste lid, 20, eerste lid, en 48 wordt ‘de DSC-Code of de SPS-Code’ vervangen door: de DSC-Code, de SPS-Code of de SPS-Code 2008.
E
Artikel 12, eerste lid, wordt als volgt gewijzigd:
a. Onderdeel b komt te luiden:
b. voor schepen, bestemd voor bijzondere doeleinden als bedoeld in de SPS-Code en de SPS-Code 2008, gebouwd voor 2 juli 2009: de voorschriften van de SPS-Code of de SPS-Code 2008;.
b. Er wordt een onderdeel toegevoegd, luidende:
c. voor schepen, bestemd voor bijzondere doeleinden als bedoeld in de SPS-Code 2008, gebouwd op of na 2 juli 2009: de voorschriften van de SPS-Code 2008.
F
Artikel 39, onderdeel b, komt te luiden:
b. indien zij voldoen aan de SPS-Code of de SPS-Code 2008: de in de SPS-Code onderscheidenlijk de SPS-Code 2008 aangegeven eisen van het SOLAS-verdrag.
G
In bijlage 3, paragraaf 2, onderdeel b, onder 2°, wordt na ‘als bedoeld in de SPS-Code’ ingevoegd: ‘of, indien het schip is gebouwd na 2 juli 2009, de SPS-Code 2008’ en wordt na ‘de van overeenkomstige toepassing zijnde SPS-Code’ ingevoegd: ‘of SPS-Code 2008’.
De bij resolutie MSC.266(84) van de Maritieme Veiligheidscommissie aangenomen Code voor de veiligheid van schepen met bijzondere doeleinden 2008 wordt bekendgemaakt door terinzagelegging bij de bibliotheek van de Hoofddirectie Juridische Zaken van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat, Koningskade 4, 2596 AA te Den Haag.
Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.
De Staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat,
J.C. Huizinga-Heringa.
Met de onderhavige regeling wordt de Regeling veiligheid zeeschepen (Rvz) gewijzigd om uitvoering te geven aan de door de Maritieme Veiligheidscommissie van de Internationale Maritieme Organisatie (IMO) aangenomen resolutie MSC.266(84) inzake de Code voor de veiligheid voor schepen met bijzondere doeleinden 2008 (Special Purpose Ships Code 2008, of SPS-Code 2008).
In de SPS-Code 2008 worden ontwerpcriteria, standaarden voor de constructie en andere veiligheidsmaatregelen aanbevolen ten aanzien van zeeschepen met bijzondere doeleinden. Onder deze categorie vallen zeeschepen met meer dan 12 bijzondere opvarenden die niet tot de normale bemanning van het zeeschip behoren, maar die ook niet als passagiers kunnen worden aangemerkt. Het gaat daarbij bijvoorbeeld om zeeschepen die worden gebruikt voor wetenschappelijke of onderzoeksdoeleinden. De SPS-Code 2008 bestaat naast de SPS-Code die door de Algemene Vergadering van de IMO bij resolutie A.534(13) is aangenomen. De SPS-Code 2008 verschilt op een aantal punten van de SPS-Code. In de SPS-Code 2008 zijn namelijk de wijzigingen van het SOLAS-verdrag1 verwerkt, die sinds de inwerkingtreding van de SPS-Code zijn aangenomen. Ook vindt de SPS-Code 2008 toepassing ten aanzien van opleidingsschepen, waarbij een deel van de operationele taken aan boord wordt verricht door personen in opleiding.
De Maritieme Veiligheidscommissie van de IMO heeft besloten de SPS-Code 2008 evenals de SPS-Code een niet verbindend karakter te geven. Dit houdt in dat aan de partijen bij het SOLAS-verdrag wordt overgelaten of zij de SPS-Code 2008 opnemen in hun nationale rechtsorde en of de Code nationaal verplicht wordt gesteld. In Nederland is besloten om de SPS-Code 2008 een vrijwillig karakter te geven. Dit betekent dat een scheepseigenaar zelf kan kiezen of een voor internationale reizen gebruikt zeeschip overeenkomstig de SPS-Code 2008 gecertificeerd wordt. Certificering op grond van de SPS-Code 2008 heeft tot gevolg dat het zeeschip wordt vrijgesteld van bepaalde algemene eisen van het SOLAS-verdrag.
Voor zeeschepen die gebruikt worden voor nationale reizen geldt dat het certificaat behorend bij de SPS-Code 2008 in de plaats treedt van het nationaal veiligheidscertificaat. Er is gebruik gemaakt van de door de Maritieme Veiligheidscommissie geboden mogelijkheid om de SPS-Code 2008 ook van toepassing te verklaren op zeeschepen onder de 500 GT. Ook voor deze categorie zeeschepen geldt dat het certificaat behorend bij de SPS-Code 2008 in de plaats treedt van het nationaal veiligheidscertificaat.
De inwerkingtreding van de SPS-Code 2008 is door de Maritieme Veiligheidscommissie aan de partijen bij het SOLAS-verdrag overgelaten. In Nederland gelden de bepalingen ten aanzien van de SPS-Code 2008 met ingang van 2 juli 2009. Dit betekent dat de eigenaar van een zeeschip dat gebouwd is voor 2 juli 2009 kan kiezen voor certificering op basis van de SPS-Code ofde SPS-Code 2008. Op zeeschepen gebouwd op of na 2 juli is alleen de SPS-Code 2008 van toepassing.
Op grond van artikel 60 van de Rvz wordt in de Staatscourant mededeling gedaan van de wijze van bekendmaking van de op grond van de Rvz toepasselijke Codes, resoluties en circulaires. De tekst van Resolutie MSC.266(84) waarmee de SPS-Code 2008 is aangenomen ligt ter inzage bij de bibliotheek van de Hoofddirectie Juridische Zaken van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat, Koningskade 4, 2596 AA te Den Haag. Ook is de SPS-Code 2008 te raadplegen via de bij wijze van service door de Inspectie Verkeer en Waterstaat toegankelijk gemaakte applicatie EasyRules (www.ivw.nl).
De conceptwijzigingsregeling is op 9 maart 2009 gemeld aan de Commissie van de Europese Gemeenschappen (notificatienummer 2009/0143/NL), ter voldoening aan artikel 8, eerste lid, van richtlijn nr. 98/34/EG van het Europees Parlement en de Raad van de Europese Unie van 22 juni 1998 betreffende een informatieprocedure op het gebied van normen en technische voorschriften en regels betreffende de diensten van de informatiemaatschappij (PbEG L 204), zoals gewijzigd bij richtlijn nr. 98/48/EG van 20 juli 1998 (PbEG L 217). De notificatie gaf voor de Commissie geen aanleiding tot het maken van opmerkingen.
De toepassing van de SPS-Code 2008 is vrijwillig. Indien een eigenaar van een zeeschip dat gebruikt wordt voor nationale reizen kiest voor certificering overeenkomstig de SPS-Code 2008, treedt dat certificaat in de plaats van het benodigde nationaal veiligheidscertificaat. Voor zeeschepen die gebruikt worden voor internationale reizen geldt, dat het zeeschip wordt vrijgesteld van enkele bepalingen uit het SOLAS-verdrag. In plaats van de onderzoeken die zonder deze vrijstelling moeten worden uitgevoerd vinden de op grond van de SPS-Code 2008 benodigde onderzoeken plaats. Deze wijzigingsregeling brengt daarom geen extra administratieve lasten met zich mee. Een concept van deze regeling is daarom niet ter toetsing aan het Adviescollege toetsing administratieve lasten (Actal) aangeboden.
De Staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat,
J.C. Huizinga-Heringa.
SOLAS-verdrag: het op 1 november 1974 te Londen tot stand gekomen Verdrag voor de beveiliging van mensenlevens op zee (Trb. 1976, 157) en de bij dat verdrag behorende bindende protocollen, aanhangsels en bijlagen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2009-9868.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.