De Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit,
Gelet op artikel 13 quinquies van
richtlijn 2000/29/EG van de Raad van 8 mei 2000 betreffende de beschermende
maatregelen tegen het binnenbrengen en de verspreiding in de Gemeenschap van
voor planten en voor plantaardige producten schadelijke organismen (PbEG L 169)
en artikel 6a van de Plantenziektenwet (Stb. 1951, 96);
Besluit:
ARTIKEL I
De Regeling tarieven Plantenziektenkundige Dienst
en de keuringsdiensten wordt als volgt gewijzigd:
A
Artikel 20, eerste lid, wordt als volgt gewijzigd:
1. De onderdelen b tot en met d worden geletterd d tot en met
f.
2. Er worden twee nieuwe onderdelen ingevoegd, luidende:
b. indien de werkzaamheden op verzoek worden verricht op een
specifiek tijdstip op een dag en in de periode bedoeld in onderdeel a, een
basistarief van € 76,50 per inspectieaanvraag vermeerderd met een tarief van
€ 1,38 per minuut;
c. indien de werkzaamheden op verzoek worden verricht op een
dag en in de periode bedoeld in onderdeel a en de werkzaamheden worden
aangevraagd na 16.30 uur op de werkdag voorafgaand aan de verzochte
inspectiedag, een basistarief van € 76,50 per inspectieaanvraag vermeerderd met
een tarief van € 1,38 per minuut;
B
Artikel 23, wordt als volgt gewijzigd:
1. De onderdelen b tot en met d worden geletterd d tot en met
f.
2. Er worden twee nieuwe onderdelen ingevoegd, luidende:
b. indien de werkzaamheden op verzoek worden verricht op een
specifiek tijdstip op een dag en in de periode bedoeld in onderdeel a, een
basistarief van € 91,95 per inspectieaanvraag;
c. indien de werkzaamheden op verzoek worden verricht op een
dag en in de periode bedoeld in onderdeel a en de werkzaamheden worden
aangevraagd na 16.30 uur op de werkdag voorafgaand aan de verzochte
inspectiedag, een basistarief van € 91,95 per inspectieaanvraag;
C
In artikel 25, onderdeel b, wordt ‘onder b en c betreft’
vervangen door: onder d en e betreft.
ARTIKEL II
Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 juli 2009.
TOELICHTING
Onderhavige regeling wijzigt de Regeling tarieven
Plantenziektenkundige Dienst en de keuringsdiensten (hierna: de regeling).
In deze regeling zijn de tarieven vastgelegd die door de
Plantenziektenkundige Dienst (hierna: PD) en de keuringsdiensten NAK,
Naktuinbouw, BKD en KCB in rekening worden gebracht voor fytosanitaire
keuringen, alsmede voor een aantal andere werkzaamheden, zoals het uitvoeren
van monsteranalyses en de behandeling van aanvragen met betrekking tot het
verlenen van bepaalde vergunningen.
Op grond van de met de keuringsdiensten gesloten meerjarige
overeenkomsten dienen de keuringsdiensten jaarlijks tariefvoorstellen in en
stel ik de tarieven van de keuringsdiensten vast nadat de tarieven zijn
beoordeeld op kostendekkendheid en met inachtneming van de Fytorichtlijn. Voor
Naktuinbouw, de BKD en het KCB zijn de tarieven op 1 januari jl. aangepast.
Vanwege het werkveld van de NAK, te weten aardappelen en granen en de daaraan
gekoppelde teeltseizoenen, zijn voor deze keuringsdienst op een afwijkende
datum nieuwe tarieven in werking getreden, namelijk 1 mei.
In de meerjarige overeenkomsten is echter tevens opgenomen dat
indien een keuringsdienst tussentijds de noodzaak ziet tot het doen van een
tariefaanpassing, de keuringsdienst een verzoek met die strekking aan mij kan
richten, waarop ik binnen een gestelde termijn besluit over het al dan niet
wijzigen van de tarieven. De BKD heeft van deze mogelijkheid gebruik gemaakt en
ik heb, na hierboven genoemde beoordeling, besloten om in het verzoek van BKD
te voorzien.
De BKD heeft ten aanzien van het verrichten van fytosanitaire
werkzaamheden ten behoeve van voor import, export en in het handelsverkeer
aangeboden zendingen afspraken gemaakt met het bedrijfsleven ten aanzien van
het aangeboden service level. Een hoger niveau
heeft specifieke extra kosten tot gevolg. Daarom zijn in artikel 20, eerste lid
en artikel 23, twee nieuwe onderdelen ingevoegd. Voor aanvragen voor inspectie
op een specifiek tijdstip, dan wel voor late aanvragen is daarbij een hoger
basistarief geïntroduceerd. Dit wordt gedaan omdat specifieke inzet dan wel de
plotselinge en onverwachte inzet van inspecteurs tot hogere kosten leiden door
extra communicatie, ondoelmatige reizen en inefficiënte inzet van inspecteurs.
Daarbij wordt aangesloten bij de basistarieven die gelden voor werkzaamheden
die worden verricht op zaterdag of op maandag, dinsdag, woensdag, donderdag of
vrijdag vóór 8.00 uur of na 17.00 uur.
Als gevolg van de wijziging in artikel 20 dient ook de verwijzing
in artikel 25, onderdeel b, te worden aangepast.
Administratieve lasten
De tarieven worden niet aangemerkt als kosten die voortvloeien uit
bij de wet- of regelgeving ingevoerde informatieverplichtingen; met de
onderhavige wijzigingsregeling worden derhalve geen administratieve lasten
geïntroduceerd.
Vaste verandermomenten (VVM)
Deze regeling treedt op 1 juli in werking, maar wordt niet drie
maanden voor inwerkingtreding gepubliceerd. Daarmee wordt afgeweken van de
LNV-uitgangspunten van vaste verandermomenten voor regelgeving die inhouden dat
nieuwe regelingen slechts op 1 januari of 1 juli ingaan en minimaal drie
maanden daaraan voorafgaand publicatie van de nieuwe regels plaatsvindt. Dit
beleid is neergelegd in de brief van de Minister van LNV van 28 april 2008 aan
de Voorzitter van de Tweede Kamer (Kamerstukken II 2007/08, 29 515 en
31 201,
nr. 243).
De reden voor deze afwijking is dat ik met het wijzigen van
onderhavige tarieven de met de keuringsdiensten gemaakte afspraken gestand wil
doen. Deze afspraken dateren van voor de ingangsdatum van de VVM.
De Minister van
Landbouw, Natuur en
Voedselkwaliteit,
G. Verburg.