stcrt-2009-8793-001.png Kennisgeving ingevolge artikel 7.12 van de Wet milieubeheer ter zake van de Startnotitie Milieueffectrapportage De Omzoom, Zaanstad

Overeenkomstig artikel 7.12 lid 4 van de Wet milieubeheer maken burgemeester en wethouders het volgende bekend.

Op grond van een aantal (recent) genomen gemeentelijke besluiten zullen in het gebied De Omzoom op initiatief van de Dienst landelijk gebied (DLG) 150 hectare recreatief groengebied en 9 hectare sportvoorzieningen worden ontwikkeld.

De hierboven bedoelde besluiten zijn: Structuurplan Randzone Saendelft (2004), Kwaliteitskader Kreekrijk en De Omzoom (2007) en Startnotitie Bestemmingsplan en Voorlopig ontwerp De Omzoom (2009).

De Omzoom is gelegen rondom de woonwijk Saendelft te Assendelft en wordt begrensd door de Communicatieweg in het zuidwesten, de Nauernasche Vaart in het oosten, de (toekomstige) bebouwing van Kreekrijk en Saendelft in het noorden en de gemeentegrens met de gemeente Uitgeest in het westen.

Om de genoemde voorzieningen in De Omzoom te kunnen realiseren is het noodzakelijk dat de gemeenteraad voor het gebied De Omzoom een nieuw bestemmingsplan vaststelt.

Daaraan gekoppeld is het tevens noodzakelijk dat voor dit gebied een milieueffectrapport (MER) wordt opgesteld. In een MER worden de gevolgen van de te realiseren voorzieningen voor de natuur, het milieu en de omgeving in beeld gebracht.

De DLG heeft als initiatiefnemer van het realiseren van bovengenoemde voorzieningen de procedure opgestart die uiteindelijk moet leiden tot het vaststellen van het Milieueffectrapport. Eerste stap in deze procedure is het opstellen van de Startnotitie Milieueffectrapport De Omzoom.

In de startnotitie staat hoe het MER voor De Omzoom wordt opgesteld. Het beoogde doel van De Omzoom wordt erin omschreven. Ook staat erin welke aspecten in het Milieueffectrapport uitgewerkt worden. Tenslotte wordt er informatie in gegeven over de m.e.r.-plicht, de procedure en de rol van de gemeente. Omdat het om een startnotitie gaat, is de informatie beknopt en vrij algemeen.

Startnotitie ter inzage

De startnotitie ligt vanaf donderdag 18 juni 2009 gedurende zes weken, dus tot en met woensdag 29 juli 2009, ter inzage op de onderstaande adressen:

  • bij de receptie van het gemeentehuis, Bannehof 1 te Zaandijk;

  • bij de balie van Klantcontact Vergunningen op het Railpoint Office, Ebbehout 31 te Zaandam

Openingstijden: maandag–woensdag van 8.30 tot 16.00 uur, donderdag van 8.30 tot 19.00 en vrijdag van 8.30 tot 12.00 uur).

De startnotitie staat ook op de website van de gemeente Zaanstad (www.zaanstad.nl/sv/noorderwelf/KreDO).

Informatie- en inspraakavond, mondelinge zienswijzen (opmerkingen)

Tijdens een bijeenkomst van het wijkoverleg Assendelft geeft de projectleider van De Omzoom informatie over de m.e.r.-procedure en licht hij de plannen toe. Op deze bijeenkomst is er gelegenheid tot het stellen van vragen. Ook kunnen overeenkomstig het gestelde in artikel 7.14 van de Wet milieubeheer tijdens deze bijeenkomst mondelinge zienswijzen (opmerkingen) gemaakt worden over het geven van richtlijnen inzake de inhoud van het Milieueffectrapport.

De bijeenkomst van het wijkoverleg Assendelft vindt plaats op dinsdag 23 juni 2009 in het Wapen van Assendelft, Dorpsstraat 533 te Assendelft en begint om 20.00 uur.

Schriftelijke zienswijzen (opmerkingen)

Ook kunnen gedurende bovengenoemde periode van terinzagelegging schriftelijk (niet per e-mail) zienswijzen ingediend (opmerkingen maken) worden over de op te stellen richtlijnen inzake de inhoud van het Milieueffectrapport. Deze schriftelijke zienswijzen (opmerkingen) moeten worden gericht aan burgemeester & wethouders van Zaanstad, postbus 2000, 1500 GA Zaandam. Brieven moeten zijn ondertekend en duidelijk zijn voorzien van naam, adres en postcode.

Mondelinge toelichting

Voor een nadere mondelinge toelichting kunt u bellen met de Dienst Stad, afdeling Noorderwelf, mevrouw M. Santman tel. 075-655 2041 of de Dienst Wijken, afdeling Bestemmingsplannen, de heer K. van Dijk, tel. 06-5321 2847

Zaanstad, 16 juni 2009

Burgemeester en wethouders van Zaanstad,

G.H. Faber,

burgemeester.

A.J. van den Berg,

secretaris.

Naar boven