stcrt-2009-7655-001.png Voorkeursrecht ‘Herinrichting omgeving Burgemeester Kasteleinweg 2020’

Eerdere aanwijzing

In het raadsbesluit van de gemeente Aalsmeer d.d. 10 mei 2007 zijn de percelen, gelegen in de deelplangebieden ‘Polderzoom/Stommeerkade’, ‘Spoorlaan’, ‘Ophelialaan’ en ‘Zwarteweg’ allen deel uitmakende van het plangebied ‘Huidig tracé N201’ aangewezen als gronden waarop de artikelen 10 tot en met 24, 26 en 27 van de Wet voorkeursrecht gemeenten (hierna Wvg) van toepassing zijn. Deze aanwijzing vond haar grondslag in artikel 2 lid 1 van de Wvg (oud) met als planologische basis het structuurplan ‘Herinrichting omgeving Burgemeester Kasteleinweg 2020’ van 10 mei 2007.

Verlenging

Het bovengenoemde raadsbesluit d.d. 10 mei 2007 kan eenmalig (op basis van het overgangsrecht na twee jaar en vijf maanden) met ten hoogste één jaar door de gemeenteraad verlengd worden (ingevolge artikel 4 van de Wvg). Ons college wil de gemeenteraad voorstellen om hiertoe in de raadsvergadering van 10 september 2009 over te gaan en daarmee de aanwijzing op basis van de artikelen 10 tot en met 24, 26 en 27 van de Wvg te verlengen en opnieuw voor de duur van één jaar van toepassing te verklaren.

Vervolgens kan verlenging van het voorkeursrecht uitsluitend plaatsvinden op basis van een vastgesteld bestemmingsplan/projectbesluit.

Aanbiedingsplicht

Indien de gemeenteraad besluit tot verlenging van het voorkeursrecht dan blijft de aanbiedingsplicht als bedoeld in artikel 10 van de Wvg van kracht. De betrokken eigenaren en zakelijk gerechtigden blijven dan verplicht om de (rechten op de) aangewezen percelen eerst aan de gemeente aan te bieden alvorens verkoop aan anderen mogelijk is.

Rechtsbescherming/Zienswijzen

Op het voorgenomen besluit van de raad van de gemeente Aalsmeer tot het opnieuw aanwijzen van de percelen gelegen in het structuurplangebied ‘Herinrichting omgeving Burgemeester Kasteleinweg 2020’ als gronden waarop een voorkeursrecht is gevestigd, is de rechtsbescherming die de Algemene wet bestuursrecht biedt van toepassing. Dit houdt in dat vanaf dinsdag 2 juni 2009 gedurende zes weken zienswijzen bij de raad van de gemeente Aalsmeer naar voren kunnen worden gebracht. Adres: Postbus 253, 1430 AG Aalsmeer. Indien men mondeling zienswijzen naar voren wil brengen dan kan men, t/m met maandag 13 juli 2009, contact opnemen met mw. A.B. van der Poel bereikbaar op telefoon (0297) 387587.

Inzage in de stukken

Het concept raadsbesluit op basis waarvan het voorkeursrecht verlengd zou kunnen worden en de daarbij behorende stukken (de lijst en de kadastrale kaart van aangewezen percelen) liggen vanaf dinsdag 2 juni 2009 gedurende zes weken, bij de Centrale Balie van het Gemeentehuis, Drie Kolommenplein 1 te Aalsmeer, voor een ieder kosteloos ter inzage. De openingstijden van de Centrale Balie zijn op maandag tot en met vrijdag van 8.30 tot 14.00 uur en op woensdag tot 17.00 uur. Buiten deze uren kunnen de stukken op afspraak ingezien worden.

Voor nadere inhoudelijke informatie kan met mevrouw A.B. van der Poel contact worden opgenomen.

Aalsmeer, 27 mei 2009

Burgemeester en wethouders van Aalsmeer.

Naar boven