Besluit van de Minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer en van de Minister voor Wonen, Wijken en Integratie van 27 maart 2009, nr. P&O-2009017141, houdende wijziging van het Besluit mandaat, volmacht en machtiging VROM 2007

De Minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer en de Minister voor Wonen, Wijken en Integratie,

Gelet op het Organisatiebesluit VROM 2008;

Gelet op de artikelen 10:3, 10:9, eerste lid, en 10:12 van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 32, vierde lid, van de Comptabiliteitswet 2001;

Besluiten:

ARTIKEL I

Het Besluit mandaat, volmacht en machtiging VROM 2007 wordt als volgt gewijzigd:

A

Artikel 3 wordt als volgt gewijzigd:

1. Het tweede lid, onderdeel b, komt te luiden:

  • b. het inzetten en uitvoeren van organisatieveranderingen en formatieveranderingen;.

2. Het tweede lid, onderdeel c, komt te luiden:

  • c. het vaststellen van de formatie van de onder de portefeuillehouder, de inspecteur-generaal VROM, de directeur-generaal Rijksgebouwendienst, de directeur Nederlandse emissieautoriteit in oprichting en de directeur Planbureau voor de Leefomgeving, met dien verstande dat functiewaarderingsbesluiten met betrekking tot de functionarissen die rechtstreeks onder hen vallen, en de functies die niet opgenomen zijn in de formatie, zijn voorbehouden aan de algemene leiding;.

3. Er wordt een lid toegevoegd, luidende:

  • 6. Onverminderd de mandaatverlening aan de algemene leiding in artikel 2, tweede lid, onderdelen a, b, c, met uitzondering van de besluiten tot toepassing van de artikelen 113, 114, 116 en 117 van het algemeen Rijksambtenarenreglement, d en e, wordt aan de inspecteur-generaal VROM , de directeur-generaal Rijksgebouwendienst, de directeur Nederlandse emissieautoriteit in oprichting en de directeur Planbureau voor de Leefomgeving, voor zover het onder hen ressorterende organisatieonderdelen en functionarissen betreft, mandaat verleend met betrekking tot de daarin genoemde aangelegenheden.

B

Artikel 6 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het derde lid wordt ‘de directeur Personeel en Organisatie, bedoeld in artikel 2.8 van het Organisatiebesluit VROM 2008’ vervangen door: de directeur Personeel en Organisatie, bedoeld in artikel 2.7 van de bijlage ‘Nadere uitwerking organisatiestructuur en taken’ bij het Organisatiebesluit VROM 2008.

2. Er worden drie leden toegevoegd, luidende:

  • 4. De portefeuillehouder oefent zijn bevoegdheid, genoemd in artikel 3, tweede lid, onderdeel b, uit met voorafgaande instemming van de algemene leiding.

  • 5. De portefeuillehouder oefent zijn bevoegdheid, genoemd in artikel 3, tweede lid, onderdeel c, uit ten aanzien van de formatie tot met schaal 13.

  • 6. Onder beslissingsbevoegde functionaris, bedoeld in het derde lid, worden tevens verstaan de functionarissen aan wie leidinggevende taken zijn toebedeeld en die als zodanig in het personeelsinformatiesysteem zijn geautoriseerd.

ARTIKEL II

Dit besluit treedt in werking met ingang van de tweede dag na de dagtekening van de Staatscourant, waarin het wordt geplaatst.

Dit besluit zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

Den Haag, 27 maart 2009

De Minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer,

J.M. Cramer.

De Minister voor Wonen, Wijken en Integratie,

E.E. van der Laan.

TOELICHTING

Met dit besluit wordt het Besluit mandaat, volmacht en machtiging VROM 2007 aangepast aan de afspraken die gemaakt zijn in het kader van de ontvlechting van uitvoerende en handhavingstaken van het kerndepartement. De directeur-generaal Rijksgebouwendienst, de inspecteur-generaal VROM, de directeur Nederlandse emissieautoriteit in oprichting en de directeur Planbureau voor de Leefomgeving krijgen een grotere autonomie om hun (wettelijk) opgedragen taken zelfstandig, effectief en efficiënt te kunnen uitvoeren.

Voorts is een bepaling toegevoegd, die voorziet in het rechtmatig nemen van individuele personele besluiten door leidinggevenden als gevolg van de digitalisering van het personeelsbeheer.

De Minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer,

J.M. Cramer.

De Minister voor Wonen, Wijken en Integratie,

E.E. van der Laan.

Naar boven