Wijziging van de Regeling gegevensverstrekking kentekenregister 2008 in verband met de invoering van de online verstrekking van het gegeven dat een kentekenbewijs ongeldig is verklaard wegens onvrijwillig verlies van bezit of houderschap van het voertuig en een andere wijziging

31 maart 2009

Nr. CEND/HDJZ-2009/158

Hoofddirectie Juridische Zaken

De Minister van Verkeer en Waterstaat,

Gelet op artikel 43, derde en vijfde lid, van de Wegenverkeerswet 1994 en artikel 9, eerste lid, onderdeel c, en tweede lid, van het Kentekenreglement;

Besluit:

ARTIKEL I

De Regeling gegevensverstrekking kentekenregister 2008 wordt als volgt gewijzigd:

A

In artikel 1, onderdeel f, vervalt ‘en de Stichting Inschrijving Eigen Vervoer, bedoeld in artikel 1, eerste lid, onderdeel c, van die wet’.

B

Na artikel 3 wordt een artikel ingevoegd, luidende:

Artikel 3a Verstrekking aan belanghebbenden van het gegeven dat een kentekenbewijs ongeldig is verklaard wegens het onvrijwillig verlies van het bezit of het houderschap van het voertuig

  • 1. Aan iedere belanghebbende kan het gegeven worden verstrekt dat een kentekenbewijs door de Dienst Wegverkeer ongeldig is verklaard op grond van artikel 37, derde lid, onderdeel f, van het Kentekenreglement.

  • 2. Verstrekking vindt plaats na opgave van een kenteken.

ARTIKEL II

Deze regeling treedt in werking met ingang 6 april 2009.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Minister van Verkeer en Waterstaat,

C.M.P.S. Eurlings.

TOELICHTING

1. Algemeen

Met de onderhavige wijziging van de Regeling gegevensverstrekking kentekenregister 2008 is geregeld dat de Dienst Wegverkeer (hierna: de RDW) het gegeven dat een kentekenbewijs door de RDW ongeldig is verklaard wegens onvrijwillig verlies van bezit of houderschap van het voertuig (in de praktijk betekent dit: na aangifte bij de politie van diefstal of verduistering van een voertuig) aan iedere belanghebbende kan verstrekken (artikel I, onderdeel B; het nieuwe artikel 3a). Daarnaast is van de gelegenheid gebruik gemaakt een kleine wijziging door te voeren (artikel I, onderdeel A).

2. Verstrekking van het gegeven dat een kentekenbewijs ongeldig is verklaard wegens onvrijwillig verlies van bezit of houderschap van het voertuig

De verstrekking van het bovengenoemde gegeven aan iedere belanghebbende vindt plaats via de bestaande kanalen: op schrift, per telefoon, of via de reeds bestaande mogelijkheid om voertuiggegevens te bekijken via de website www.rdw.nl. Deze online-bevraging is voor een ieder toegankelijk. De verstrekking van het gegeven vindt niet in bulk plaats, maar naar aanleiding van incidentele bevragingen. De verstrekking vindt op grond van artikel 43, vijfde lid, van de Wegenverkeerswet 1994 plaats op door de RDW te bepalen wijze.

Onder een belanghebbende wordt verstaan een ieder die meent belang te hebben bij het opvragen van een gegeven, bijvoorbeeld een potentiële koper. Een dergelijke vorm van verstrekking heeft ook plaatsgevonden ten tijde van de invoering van het bromfietskenteken. Dit om te voorkomen dat gestolen bromfietsen werden verkocht en vervolgens door de koper niet van een kentekenbewijs konden worden voorzien. Het te naam stellen van een als gestolen geregistreerd staand voertuig is namelijk niet mogelijk.

De koop en verkoop van voertuigen zonder tussenkomst van de autobranche heeft de laatste jaren een grote vlucht genomen, met name vanwege de opkomst van online verkoopsites. Het kan dan voorkomen dat een reeds gekocht voertuig vervolgens niet op naam kan worden gesteld. Echter de eigendom van het voertuig is dan al overgegaan naar de koper, die dan zijn verhaal bij de verkoper moet zien te halen. Dit kan worden voorkomen indien voor elk gekentekend voertuig online kan worden nagegaan of het kentekenbewijs al dan niet ongeldig is verklaard wegens aangifte van diefstal of verduistering van het voertuig. De potentiële koper kan zich er op die manier, alvorens de koop aan te gaan, van vergewissen of overschrijving van het kentekenbewijs na aankoop mogelijk is. De onderhavige wijziging heeft daarmee tevens als doel heling van voertuigen te voorkomen.

Het voornemen om op de bovengenoemde wijze gegevens ten aanzien van het al dan niet gestolen zijn van een voertuig te verstrekken is voorgelegd aan het College Bescherming Persoonsgegevens (hierna: CBP). In zijn advies van 25 april 2008 heeft het CBP aangegeven dat een dergelijke verstrekking slechts dient plaats te vinden indien aan enkele voorwaarden is voldaan. Deze zijn dat het gegeven niet mag worden gekoppeld aan persoonsgegevens, het gegeven alleen verstrekt wordt op basis van het ‘hit/no hit principe’, dat er duidelijke afspraken moeten zijn gemaakt over de verantwoordelijkheid voor de juistheid van het register en tot slot dat er geen sprake mag zijn van ongewenste effecten voor de burger te goeder trouw en dat eigenrichting dient te worden voorkomen.

Aan deze voorwaarden wordt voldaan. Het gegeven dat een kentekenbewijs ongeldig is verklaard wegens diefstal of verduistering wordt alleen verstrekt na opgave van het kenteken van het voertuig, zonder dat daarbij persoonsgegevens worden verstrekt en alleen op basis van hit/no hit: ongeldig verklaard wegens diefstal of verduistering: ja, dan wel nee.

Ten aanzien van de zuiverheid van het kentekenregister kan worden gemeld dat de ongeldig verklaringen van het kentekenbewijs wegens aangifte van diefstal of verduistering één-op-één lopen met de online registratie van de diefstal- of verduisteringsmelding door de politie. De RDW is vervolgens verantwoordelijk voor de juistheid van die registratie in het kentekenregister. Eigenrichting wordt in belangrijke mate voorkomen door het aanbieden van de ongeldigheid wegens diefstal of verduistering via het hit/no hit principe’ en het niet verstrekken van gegevens in bulk. Hiermee wordt voorkomen dat personen of bedrijven zich gaan specialiseren in het opsporen en terughalen van gestolen voertuigen.

Bij de verstrekking van de gegevens zal in geval van een hit worden geadviseerd contact op te nemen met de politie.

3. Verwijdering van de Stichting Inschrijving Eigen Vervoer

In artikel 1, eerste lid, onderdeel f, is de aanwijzing van de Stichting Inschrijving Eigen Vervoer als overheidsorgaan verwijderd, omdat deze stichting niet langer een publieke taak uitoefent in het kader van de verstrekking van de in dat onderdeel genoemde vergunningen.

4. Administratieve lasten en bedrijfseffecten

Deze regeling heeft geen administratieve lasten of bedrijfseffecten tot gevolg.

De Minister van Verkeer en Waterstaat,

C.M.P.S. Eurlings.

Naar boven