Tijdelijke beleidsregel van de raden voor rechtsbijstand houdende herzieningsprocedure vaststelling aangegeven verzamelinkomen minder draagkrachtige rechtzoekenden in verband met voor de aanspraak relevante wijzigingen (Tijdelijke beleidsregel herzieningsprocedure vaststelling aangegeven verzamelinkomen rechtzoekende)

13 januari 2009

De raden voor rechtsbijstand te ’s-Hertogenbosch, Arnhem, ’s-Gravenhage, Amsterdam en Leeuwarden,

Besluiten:

Artikel 1

In deze beleidsregel wordt verstaan onder:

a. de wet:

de Wet op de rechtsbijstand;

b. de raad:

de raad, bedoeld in artikel 1, onderdeel b, van de wet;

c. rechtzoekende:

de rechtzoekende, bedoeld in artikel 1, onderdeel f, van de wet;

d. verzamelinkomen:

het inkomen, bedoeld in artikel 1, onderdeel m, van de wet;

e. inspecteur:

de inspecteur, bedoeld in artikel 1, lid 1, onderdeel q, van de wet.

Artikel 2

Deze beleidsregel is van toepassing op aanvragen voor gesubsidieerde rechtsbijstand vanaf 1 januari 2009 waarbij het verzamelinkomen van de rechtzoekende in het jaar van de aanvraag nog niet definitief is vastgesteld door de inspecteur.

Artikel 3

  • 1. Ingeval een rechtzoekende een beroep wil doen op de herzieningsprocedure van artikel 34a, eerste lid van de Wet op de rechtsbijstand, dient hij hiertoe een verzoek in te dienen bij de raad.

  • 2. Bij de indiening van dit verzoek dient te worden overlegd de definitieve aanslag van de inspecteur.

Utrecht 13 januari 2009

De Raad voor Rechtsbijstand Amsterdam.
De Raad voor Rechtsbijstand Arnhem.
De Raad voor Rechtsbijstand Leeuwarden.
De Raad voor Rechtsbijstand ’s-Gravenhage.
De Raad voor Rechtsbijstand ’s-Hertogenbosch.

TOELICHTING

Naar aanleiding van de wet houdende Aanpassingswet basisregistratie inkomen bevat artikel 34a van de Wet op de rechtsbijstand sinds 1 januari 2009 een beperkte herzieningsregeling. Deze regeling houdt in dat alléén in die gevallen waarin het aangegeven verzamelinkomen zodanig na definitieve vaststelling door de inspecteur wijzigt dat dit gevolgen heeft voor het recht van de rechtzoekende op gesubsidieerde rechtsbijstand of de hoogte van de eigen bijdrage, een nieuw besluit door de raad wordt genomen. Dit besluit treedt dan in de plaats van het eerste besluit op de aanvraag om een toevoeging.

Op basis van voornoemde wet is het de bedoeling dat de raad voortaan gebruik maakt van het inkomensgegeven uit de basisregistratie inkomen. Over de hierboven bedoelde relevante wijzigingen in het inkomensgegeven van de rechtzoekenden, zal de raad door middel van het abonnementensysteem van de Belastingdienst worden geïnformeerd.

Echter de basisregistratie inkomen zal pas vanaf 2010 in verband met de binnen het stelsel van gesubsidieerde rechtsbijstand gehanteerde T-2 verzamelinkomens, relevante inkomensgegevens bevatten. Zonder de herzieningsprocedure waarin deze beleidsregel voorziet, zou van iedere aanvrager dit inkomensgegeven opnieuw door de raad bij de Belastingdienst moeten worden opgevraagd om te kunnen beoordelen of er een relevante wijziging – zoals bedoeld in artikel 34a van de Wrb – is opgetreden. Dit kan ertoe leiden dat er in dezelfde zaak met enige regelmaat vraagberichten verzonden moeten worden, hetgeen voor de raad en de Belastingdienst een aanzienlijke administratieve last vormt. Voor de rechtzoekende die zelf tijdig aangifte heeft gedaan, betekent dit een lange tijd van onzekerheid. De aanslag inkomstenbelasting kan er immers toe leiden dat de hoogte van de eigen bijdrage neerwaarts of opwaarts wordt bijgesteld dan wel de rechtzoekende alsnog in aanmerking komt voor een toevoeging.

Derhalve dient de rechtzoekende zelf aan te geven bij de raad dat ingevolgde de definitieve aanslag van de inspecteur er sprake is van een wijziging in het verzamelinkomen die gevolgen heeft voor het recht op rechtsbijstand dan wel de hoogte van de eigen bijdrage. De rechtzoekende dient daarbij specifiek te verzoeken om een herziening, onder overlegging van de definitieve aanslag.

Ter bevordering van de tijdige kenbaarheid van deze mogelijkheid voor de rechtzoekende, wordt deze herzieningsprocedure ook toegelicht aan iedere aanvrager in de bijsluiter bij de primaire beslissing op een aanvraag om een toevoeging. Hiermee wordt zoveel mogelijk voorkomen dat dit beleid in het nadeel van de rechtzoekende zou uitvallen.

Deze beleidsregel zal naar verwachting maximaal twee jaar van kracht zijn. Op het moment dat in de loop van 2010 de gewijzigde inkomensgegevens op basis van het inmiddels overeengekomen abonnementensysteem tussen de Raden en de Belastingdienst rechtstreeks kunnen worden geselecteerd en vervolgens gehaald uit een voldoende met T-2- inkomens gevulde Basisregistratie Inkomen, zal door de Raden deze beleidsregel worden ingetrokken.

Naar boven