26 maart 2009
CEND/HDJZ-2009/306 sector S&W
De Staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat,
Gelet op artikel 42, eerste lid van
het Besluit personenvervoer 2000;
Besluit:
ARTIKEL I
De Regeling nationale vervoerbewijzen
openbaar vervoer wordt als volgt gewijzigd:
A
In bijlage 2, wordt een onderdeel 15 toegevoegd,
luidende:
15. Voor de zomerzwerfkaart is een tarief verschuldigd van
€ 9,70.
B
In bijlage 3, onderdeel A, wordt een nummer 34
toegevoegd, luidende:
34. lijn 700 Reeuwijk–Almere Haven.
C
In bijlage 4 wordt blad 51 O van 1 januari 2006
vervangen door blad 51 O van 1 april 2009, opgenomen in bijlage 1 behorende bij
deze regeling.
ARTIKEL II
Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 april 2009.
Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden
geplaatst met uitzondering van de bijlage, die ter inzage wordt gelegd bij het
Ministerie van Verkeer en Waterstaat.
TOELICHTING
Algemeen
Deze wijziging van de Regeling nationale vervoerbewijzen openbaar
vervoer ziet op het vaststellen van het tarief voor de zomerzwerfkaart in 2009,
het toevoegen van een buslijn aan bijlage 3 en een wijziging van de OV-zonering
bij Helmond.
Artikelsgewijs
Artikel I, onderdeel A (vaststellen tarief
zomerzwerfkaart)
Het tarief voor de zomerzwerfkaart wordt voor 2009 vastgesteld op
€ 9,70. De zomerzwerfkaart is een landelijke dagkaart.
Artikel I, onderdeel B (toevoegen buslijn aan bijlage
3)
Op verzoek van de stadsregio Bestuur Regio Utrecht wordt op grond
van artikel 6, eerste lid, onderdeel a, een nieuwe snelbuslijn tussen de afslag
Reeuwijk op de A 12 en de afslag Almere Haven op de A 27 toegevoegd aan
bijlage 3. Aan het verzoek wordt gevolg gegeven omdat gebleken is dat deze lijn
aan de snelheidscriteria van artikel 6, eerste lid, onderdeel a, voldoet. Deze
buslijn rijdt via Utrecht. De buslijn beoogt een snelle verbinding te verzorgen
voor reizigers die voorheen met de auto deze trajecten aflegden. Opname in
bijlage 3 betekent dat het nationale vervoerbewijs niet geldig is op deze lijn.
Er zijn voor deze lijn aparte vervoerbewijzen ontwikkeld.
Artikel I onderdeel C (wijziging van de OV-zonering)
Op verzoek van het Stadsgewest Regio Eindhoven wordt de
OV-zonering bij Helmond gewijzigd. De zonegrens loopt door de De Winterstraat
heen waardoor een deel van de woningen zich in zone 6531 en een ander deel zich
in zone 6543 bevindt. Dat heeft tot gevolg dat mensen uit dezelfde straat voor
een reis met dezelfde bestemming verschillende tarieven moeten betalen. Door de
aanpassing van de zonegrens wordt dit verschil in een straat opgeheven. De
wijziging heeft geen gevolgen voor het reguliere openbaar vervoer, omdat er
geen bus door de straat rijdt, maar alleen voor de taxibus in Helmond en voor
Valys (het bovenregionaal vervoer van gehandicapten).
De wijziging van de regeling brengt geen extra administratieve
lasten met zich mee voor betrokkenen. Immers een wijziging van een
zone-indeling heeft geen gevolgen voor het gebruik van het nationale
vervoerbewijs. Omdat de wijziging van de regeling geen administratieve lasten
met zich meebrengt is de regeling niet voorgelegd aan het Adviescollege
toetsing administratieve lasten (Actal).
Vanwege de omvang is ervoor gekozen om de bijlage ter inzage te
leggen bij het Ministerie van Verkeer en Waterstaat, per adres Hoofddirectie
Juridische Zaken, Koningskade 4, te Den Haag.
Het Overlegorgaan Personenvervoer heeft bij brief van 17 maart
2009 (OPV2009-111) medegedeeld dat het Overlegorgaan geen bezwaar heeft tegen
dit voorstel.
De Staatssecretaris van
Verkeer en Waterstaat,
J.C. Huizinga-Heringa.