Regeling tot wijziging van de Regeling nationale vervoerbewijzen openbaar vervoer in verband met wijziging van de OV-zonering, van het tarief voor de zomerzwerfkaart en wijziging van bijlage 3

26 maart 2009

CEND/HDJZ-2009/306 sector S&W

De Staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat,

Gelet op artikel 42, eerste lid van het Besluit personenvervoer 2000;

Besluit:

ARTIKEL I

De Regeling nationale vervoerbewijzen openbaar vervoer wordt als volgt gewijzigd:

A

In bijlage 2, wordt een onderdeel 15 toegevoegd, luidende:

15. Voor de zomerzwerfkaart is een tarief verschuldigd van € 9,70.

B

In bijlage 3, onderdeel A, wordt een nummer 34 toegevoegd, luidende:

34. lijn 700 Reeuwijk–Almere Haven.

C

In bijlage 4 wordt blad 51 O van 1 januari 2006 vervangen door blad 51 O van 1 april 2009, opgenomen in bijlage 1 behorende bij deze regeling.

ARTIKEL II

Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 april 2009.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst met uitzondering van de bijlage, die ter inzage wordt gelegd bij het Ministerie van Verkeer en Waterstaat.

De Staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat,

J.C. Huizinga-Heringa.

TOELICHTING

Algemeen

Deze wijziging van de Regeling nationale vervoerbewijzen openbaar vervoer ziet op het vaststellen van het tarief voor de zomerzwerfkaart in 2009, het toevoegen van een buslijn aan bijlage 3 en een wijziging van de OV-zonering bij Helmond.

Artikelsgewijs

Artikel I, onderdeel A (vaststellen tarief zomerzwerfkaart)

Het tarief voor de zomerzwerfkaart wordt voor 2009 vastgesteld op € 9,70. De zomerzwerfkaart is een landelijke dagkaart.

Artikel I, onderdeel B (toevoegen buslijn aan bijlage 3)

Op verzoek van de stadsregio Bestuur Regio Utrecht wordt op grond van artikel 6, eerste lid, onderdeel a, een nieuwe snelbuslijn tussen de afslag Reeuwijk op de A 12 en de afslag Almere Haven op de A 27 toegevoegd aan bijlage 3. Aan het verzoek wordt gevolg gegeven omdat gebleken is dat deze lijn aan de snelheidscriteria van artikel 6, eerste lid, onderdeel a, voldoet. Deze buslijn rijdt via Utrecht. De buslijn beoogt een snelle verbinding te verzorgen voor reizigers die voorheen met de auto deze trajecten aflegden. Opname in bijlage 3 betekent dat het nationale vervoerbewijs niet geldig is op deze lijn. Er zijn voor deze lijn aparte vervoerbewijzen ontwikkeld.

Artikel I onderdeel C (wijziging van de OV-zonering)

Op verzoek van het Stadsgewest Regio Eindhoven wordt de OV-zonering bij Helmond gewijzigd. De zonegrens loopt door de De Winterstraat heen waardoor een deel van de woningen zich in zone 6531 en een ander deel zich in zone 6543 bevindt. Dat heeft tot gevolg dat mensen uit dezelfde straat voor een reis met dezelfde bestemming verschillende tarieven moeten betalen. Door de aanpassing van de zonegrens wordt dit verschil in een straat opgeheven. De wijziging heeft geen gevolgen voor het reguliere openbaar vervoer, omdat er geen bus door de straat rijdt, maar alleen voor de taxibus in Helmond en voor Valys (het bovenregionaal vervoer van gehandicapten).

De wijziging van de regeling brengt geen extra administratieve lasten met zich mee voor betrokkenen. Immers een wijziging van een zone-indeling heeft geen gevolgen voor het gebruik van het nationale vervoerbewijs. Omdat de wijziging van de regeling geen administratieve lasten met zich meebrengt is de regeling niet voorgelegd aan het Adviescollege toetsing administratieve lasten (Actal).

Vanwege de omvang is ervoor gekozen om de bijlage ter inzage te leggen bij het Ministerie van Verkeer en Waterstaat, per adres Hoofddirectie Juridische Zaken, Koningskade 4, te Den Haag.

Het Overlegorgaan Personenvervoer heeft bij brief van 17 maart 2009 (OPV2009-111) medegedeeld dat het Overlegorgaan geen bezwaar heeft tegen dit voorstel.

De Staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat,

J.C. Huizinga-Heringa.

Naar boven