Uit een nog niet gepubliceerd onderzoek van TNO in opdracht van
mijn ministerie is gebleken dat een aantal halfopen retrofit roetfilters, die
voldoen aan de typegoedkeuringseisen voor halfopen roetfilters op zware
voertuigen, onder praktijkomstandigheden aanmerkelijk minder effectief is dan
op basis van de typegoedkeuring mocht worden verwacht. Volgens de
typegoedkeuringseis dient de emissiereductie onder typekeuringsomstandigheden
ten minste 50% te bedragen. Afhankelijk van de praktische rijomstandigheden
varieert blijkens het TNO-onderzoek de emissiereductie in de praktijk tussen 0
en 45%, waarbij vooral in lokaal verkeer de emissiereductie gering is. De eis
van 50% wordt slechts gehaald onder omstandigheden en voorwaarden die zich in
de praktijk nauwelijks voordoen.
Inmiddels heeft mijn ministerie opdracht gegeven tot een
vervolgonderzoek om de effectiviteit van halfopen filters op zware voertuigen
voor andere combinaties van motoren en halfopen filters onder
praktijkomstandigheden te onderzoeken.
Niettemin is nu al de reden tot twijfel over de effectiviteit van
andere halfopen retrofit filters zo groot dat het ondoelmatig is de
subsidiëring van halfopen filters voort te zetten zolang de reeds bekende
onderzoeksresultaten niet door aanvullend onderzoek nadrukkelijk wordten
tegengesproken. De filters zijn namelijk geconstrueerd volgens eenzelfde
principe, en de verschillen zitten mogelijk alleen in de dimensionering en de
toegepaste katalysator.
In verband hiermee wordt de subsidiëring van halfopen retrofit
filters voor zware voertuigen stopgezet.
De subsidiëring van retrofit filters voor zware voertuigen zal
daarmee worden beperkt tot gesloten filters. De resultaten van het
vervolgonderzoek worden naar verwachting medio mei 2009 bekend en met de sector
besproken. Op dat moment zal worden beslist of deze subsidiëring weer zal
worden gestart, al dan niet onder aangepaste typekeuringsvoorwaarden.
In de onderhavige regeling zijn twee overgangsbepalingen opgenomen,
waardoor nog subsidie kan worden verleend volgens de subsidieregeling, zoals
die gold voor de inwerkingtreding van de onderhavige wijzigingsregeling, voor
filters die reeds zijn ingebouwd en bij de RDW zijn gemeld maar waarvoor nog
geen subsidieaanvraag is ingediend en voor filters waarvan de inbouw reeds was
gepland voordat of kort nadat in overleg met de sector tot de onderhavige
wijziging van de subsidieregeling was besloten;
in dit laatste geval dient een document te worden overgelegd
waaruit blijkt dat vóór 23 februari 2009 het filter is besteld of bijvoorbeeld
opdracht is gegeven voor de inbouw van het filter in het betreffende voertuig,
en moet de inbouw bij de RDW zijn gemeld vóór 1 juni 2009.