Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum ondertekening |
---|---|---|---|---|
Ministerie van Verkeer en Waterstaat | Staatscourant 2009, 47 | Besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum ondertekening |
---|---|---|---|---|
Ministerie van Verkeer en Waterstaat | Staatscourant 2009, 47 | Besluiten van algemene strekking |
26 februari 2009
Nr. CEND/HDJZ-2009/189 Sector LUV
De Minister van Verkeer en Waterstaat en de Staatssecretaris van Defensie,
Gelet op de artikelen 3, 7, 8, 9, 10, 27, 31, eerste en vierde lid, 42, tweede lid, onder b, 43, tweede lid, 44, derde en achtste lid, 50 tweede lid, en 61 van het Luchtverkeersreglement en de artikelen 13, eerste en tweede lid, 14, vierde lid, 15, tweede lid, en 16 van het Besluit bewijzen van bevoegdheid voor de luchtvaart;
Besluiten:
In artikel 1 van Regeling standaard luchtverkeerscircuits wordt na ‘gegeven’ een zinsnede toegevoegd, luidende: en waarvoor de minister geen luchtverkeerscircuits heeft vastgesteld overeenkomstig artikel 23a van de Regeling luchtverkeersdienstverlening.
De Regeling burgerluchtvaartinlichtingen wordt als volgt gewijzigd:
A
Artikel 1 wordt als volgt gewijzigd:
1. In onderdeel g vervalt: 9e editie van.
2. In onderdeel h vervalt: 10e editie van.
3. Onderdeel j komt te luiden:
luchtvaartgids, bedoeld in artikel 60, onderdeel a, van het Luchtverkeersreglement;.
4. In onderdeel k wordt ‘de LVB-organisatie’ vervangen door: de LVNL.
5. In onderdeel l wordt ‘telecommunicatie’ vervangen door: AIS.
6. In onderdeel m wordt ‘verstrekt’ vervangen door: beschikbaar gesteld.
B
In artikel 2, tweede lid, vervalt: , en delen van de aangrenzende vluchtinformatiegebieden waar de LVB-organisatie is belast met het geven van luchtverkeersdienstverlening, bedoeld in artikel 16, tweede lid, van de Wet luchtverkeer.
C
Artikel 4 wordt als volgt gewijzigd:
1. In het eerste lid wordt ‘de LVB-organisatie’ vervangen door: de LVNL.
2. Het tweede lid vervalt.
3. De aanduiding ‘1’ vervalt.
D
Artikel 11 wordt als volgt gewijzigd:
1. In het eerste lid vervalt ‘die IFR vluchten uitvoeren’ en vervalt telkens: deel I.
2. Het tweede lid vervalt waarna de leden 3, 4 en 5 worden vernummerd tot 2, 3 en 4.
E
In artikel 13 wordt ‘de LVB-organisatie’ vervangen door: de LVNL.
F
Artikel 15, eerste lid, onderdeel a, komt te luiden:
a. Op de volgende luchthavens en luchtvaartterreinen worden de luchtvaartinlichtingen beschikbaar gesteld via een zelfbedieningsdienst:
Internationale luchthavens | Cat | Dekkingsgebied |
---|---|---|
Amsterdam/Schiphol | A | Africa-Indian Ocean Region; Caribbean and South American Region; European and North Atlantic Region; Middle east and South East Asia region; North American Region |
Groningen/Eelde | B | België/Luxemburg; Denemarken; Duitsland; Nederland; Verenigd Koninkrijk |
Maastricht/Maastricht Aachen | B | België/Luxemburg; Denemarken; Duitsland; Nederland; Verenigd Koninkrijk |
Eindhoven/ Eindhoven | B | België/Luxemburg; Denemarken; Duitsland; Nederland; Verenigd Koninkrijk |
Rotterdam/Rotterdam | B | België/Luxemburg; Frankrijk; Duitsland; Nederland; Verenigd Koninkrijk |
Internationale luchtvaartterreinen | Cat | Dekkingsgebied |
---|---|---|
Deventer/Teuge | C | België/Luxemburg; Denemarken; Frankrijk; Duitsland; Nederland; Zwitserland; Verenigd Koninkrijk |
Hilversum/Hilversum | C | België/Luxemburg; Denemarken; Frankrijk; Duitsland; Nederland; Zwitserland; Verenigd Koninkrijk |
Hoeven/Seppe | C | België/Luxemburg; Frankrijk; Duitsland; Nederland; Verenigd Koninkrijk |
Hoogeveen/Hoogeveen | C | Nederland; Duitsland |
Lelystad/Lelystad | C | België/Luxemburg; Denemarken; Frankrijk; Duitsland; Nederland |
Middelburg/Midden-Zeeland | C | België/Luxemburg; Duitsland; Nederland; Verenigd Koninkrijk |
Texel/Texel | C | België/Luxemburg; Duitsland; Nederland |
Ameland/Ameland | D | Nederland |
Drachten/Drachten | D | Nederland |
Weert/Budel | D | Nederland |
G
In artikel 17, tweede lid, onderdeel b, wordt ‘met uitzondering van’ vervangen door: alsmede
De Regeling luchtverkeersdienstverlening wordt als volgt gewijzigd:
A
In artikel 1, onderdeel ‘helicopter protected zone (HPZ)’, wordt ‘protected’ vervangen door: protection.
B
Artikel 2 wordt als volgt gewijzigd:
1. Het opschrift komt te luiden:
Algemene luchtverkeersleidingsgebieden en naderingsluchtverkeersleidingsgebieden.
2. Onder vervanging van de puntkomma aan het slot van het tweede lid, onderdeel e, door een punt vervalt onderdeel f.
3. Het derde lid komt te luiden:
3. De gebieden, bedoeld in het eerste en tweede lid, worden lateraal en verticaal begrensd als aangegeven in de bijlage B, onder verwijzing naar de bladzijden in de luchtvaartgids, hoofdstuk ENR 2 en 6, waar deze luchtverkeersleidingsgebieden worden gepubliceerd.
4. Het vierde lid vervalt.
C
In de artikelen 3, eerste lid, en 4 vervalt: volume I,.
D
Artikel 5 wordt als volgt gewijzigd:
1. Het eerste lid, onderdeel k, vervalt.
2. In het vijfde lid vervallen ‘met uitzondering van Soesterberg CTA’ en ‘volume I,.’
3. Het zesde lid vervalt.
E
In artikel 7, tweede lid, vervalt: volume I,.
F
In artikel 7a, vierde lid, onder c, wordt ‘F’ vervangen door: G.
G
In artikel 7b, vierde lid, vervalt onderdeel c en wordt onderdeel d verletterd tot onderdeel c.
H
Artikel 7c wordt als volgt gewijzigd:
1. Het vijfde lid vervalt waarna het zesde tot en met het twaalfde lid worden vernummerd tot het vijfde tot en met het elfde lid.
2. Het nieuwe vijfde lid komt te luiden:
5. Met uitzondering van luchtvaartuigen van het Korps Landelijke Politiediensten, helikopters voor medische nooddiensten, zoek- en reddingsdiensten, ambulancevluchten of ambulancevluchten of helikoptervluchten van en naar de Joint Forces Command Head-Quarters Brunssum wordt de ATZ Schinveld door andere luchtvaartuigen gemeden gedurende de periode waarin zweefvliegactiviteiten binnen dit gebied plaatsvinden.
I
Na artikel 7d worden twee artikelen ingevoegd, luidende:
1. De luchtruimte rond het zweefvliegterrein Valkenburg geldt als ATZ en wordt aangeduid als ATZ Valkenburg.
2. De ATZ Valkenburg is lateraal begrensd op de wijze zoals aangegeven in de bij deze regeling behorende bijlage G.
3. De luchtruimte zuidwest van de ATZ Valkenburg wordt aangeduid als SRZ Valkenburg.
4. Het noordwestelijk deel van het plaatselijke luchtverkeersleidingsgebied Rotterdam wordt aangeduid als SRZ Ypenburg.
5. De luchtruimte zuidwest van de SRZ Valkenburg wordt aangeduid als SRZ Hoek van Holland.
6. De ATZ Valkenburg en SRZ Valkenburg, Ypenburg en Hoek van Holland worden aangemerkt als Transponder Free Zone.
7. De SRZ Valkenburg, Ypenburg en Hoek van Holland zijn lateraal begrensd op de wijze zoals aangegeven in de bij deze regeling behorende bijlage G.
8. Met uitzondering van luchtvaartuigen van het Korps Landelijke Politiediensten, helikopters voor medische nooddiensten, zoek- en reddingsdiensten of ambulancevluchten, wordt de ATZ Valkenburg door andere luchtvaartuigen gemeden gedurende de periode waarin zweefvliegactiviteiten binnen dit gebied plaatsvinden.
9. De verlener van de betrokken luchtverkeersleidingsdiensten van Schiphol geeft aanwijzingen ten aanzien van het aanvangen, uitvoeren, beëindigen of opschorten van zweefvliegactiviteiten in de ATZ Valkenburg en SRZ Valkenburg, Ypenburg en Hoek van Holland.
10. Gedurende zweefvliegactiviteiten in de ATZ Valkenburg en SRZ Valkenburg, Ypenburg en Hoek van Holland is een functionaris op het zweefvliegterrein Valkenburg aanwezig die verantwoordelijk is voor alle zweefvliegactiviteiten.
11. Gedurende operationele openstelling van de luchthaven Schiphol mogen zweefvliegtuigen die opereren vanaf het zweefvliegterrein Valkenburg, met in achtneming van het bepaalde in dit artikel, vluchten in de ATZ Valkenburg en SRZ Valkenburg, Ypenburg en Hoek van Holland uitvoeren onder de volgende condities:
a. tussen 06:00 en 23:00 uur plaatselijke tijd binnen de uniforme daglichtperiode;
b. indien voor zweefvliegtuigen het vliegzicht 3 km of meer is;
c. indien voor motorzweefvliegtuigen en sleepvliegtuigen het vliegzicht 5 km of meer is, en
d. de wolkenbasis niet lager is dan 1000 voet AMSL
12. De betrokken luchtverkeersleidingsdiensten van Schiphol en de partijen die de ATZ Valkenburg en SRZ Valkenburg, Ypenburg en Hoek van Holland gebruiken voor zweefvliegactiviteiten stellen een convenant op ten aanzien van de vluchtuitvoering, coördinatie en communicatie gedurende deze zweefvliegactiviteiten in deze gebieden.
1. De luchtruimte rond het militair luchtvaartterrein Soesterberg geldt als ATZ en wordt aangeduid als ATZ Soesterberg.
2. De ATZ Soesterberg is lateraal en verticaal begrensd op de wijze zoals aangegeven in de bij deze regeling behorende bijlage G.
3. Met uitzondering van luchtvaartuigen van het Korps Landelijke Politiediensten, helikopters voor medische nooddiensten, zoek- en reddingsdiensten of ambulancevluchten, militaire luchtvaartuigen ten behoeve van incidentele starts of landingen in de betrokken ATZ wordt de ATZ Soesterberg door andere luchtvaartuigen gemeden gedurende de periode waarin zweefvliegactiviteiten binnen dit gebied plaatsvinden.
4. De verleners van betrokken luchtverkeersleidingsdienst AOCS Nieuw Milligen geven aanwijzingen ten aanzien van het aanvangen, uitvoeren, beeindigen of opschorten van zweefvliegactiviteiten in de ATZ Soesterberg.
5. Gedurende zweefvliegactiviteiten in de ATZ Soesterberg is een functionaris op het zweefvliegterrein Soesterberg aanwezig die verantwoordelijk is voor alle zweefvliegactiviteiten.
6. Zweefvliegtuigen, motorzweefvliegtuigen en sleepvliegtuigen mogen worden uitgevoerd met inachtneming van aanwijzingen van de commandant van het luchtvaartterrein ter zake.
J
In de tabel van artikel 10 vervallen de regels ‘Minister van Defensie ‘TWR Soesterberg’, ‘Minister van Defensie’ AIS-unit Soesterberg’ en ‘Minister van Defensie ‘AIS-unit Twenthe’.
K
In artikel 16, eerste lid, wordt ‘de bijlagen B en B1 vervangen door: de bijlage B.
L
In de tabel van artikel 18 vervalt de regel ‘TMA Soesterberg C 5 km C 5km geen’ en vervallen ‘Valkenburg,’ en ‘Soesterberg,’.
M
De bijlagen B1 en E1 vervallen.
N
Bijlage G wordt als volgt gewijzigd:
1. Het opschrift komt te luiden:
2. Er worden twee onderdelen toegevoegd, luidende:
5. ATZ Valkenburg en SRZ Valkenburg, Ypenburg en Hoek van Holland
a. De laterale grens van de ATZ Valkenburg is: een cirkel met een straal van 2 nautische mijlen rond positie 52°10"02' NB 004°25"06' OL
b. De verticale grenzen van de ATZ Valkenburg zijn:
1. ondergrens: de grond, en
2. bovengrens: 1500 voet boven gemiddeld zeeniveau
c. De laterale grens van de SRZ Valkenburg wordt gevormd door een lijn tussen de posities: 52°12'23"NB 004°21'38"OL, 52°07'22"NB 004°28'47"OL, 52°05'23"NB 004°25'16"OL, tegen de klok in over een cirkelboog met straal 8 NM rond 51°57'25"NB 004°26'14"OL, naar 52°03'27"NB 004°17'45"OL, 52°06'17"NB 004°13'45"OL, 52°12'23"NB 004°21'38"OL.
De verticale grenzen van de SRZ Valkenburg zijn:
1. ondergrens: 1500 voet boven gemiddeld zeeniveau, en
2. bovengrens: 2500 voet boven gemiddeld zeeniveau.
d. De laterale grens van de SRZ Ypenburg wordt gevormd door een lijn tussen de posities: 52°05'23"NB 004°25'16"OL, 51°58'40"NB 004°13'27"OL, met de klok mee over een cirkelboog met straal 8 NM rond 51°57'25"NB 004°26'14"OL, naar 52°05'23"NB 004°25'16"OL.
De verticale grenzen van de SRZ Ypenburg zijn:
1. ondergrens: vanaf de grond, en
2. bovengrens: 2500 voet boven gemiddeld zeeniveau.
e. De laterale grens van de SRZ Hoek van Holland wordt gevormd door een lijn tussen de posities: 52°06'17"NB 004°13'45"OL, 52°03'27"NB 004°17'45"OL, tegen de klok in over een cirkelboog met straal 8 NM rond 51°57'25"NB 004°26'14"OL naar 51°58'40"NB 004°13'27"OL, 51°59'20"NB 004°06'40"OL, 52°00'49"NB 004°06'03"OL naar 52°06'17"NB 004°13'45"OL.
De verticale grenzen van de SRZ Hoek van Holland zijn:
1. ondergrens: 1500 voet boven gemiddeld zeeniveau, en
2. bovengrens: 2500 voet boven gemiddeld zeeniveau.
6. ATZ Soesterberg
a. De laterale grens van de ATZ Soesterberg is: een cirkel met een straal van 2 nautische mijlen rond positie 52°07’42’NB 005°16’37’OL.
b. De verticale grenzen van de ATZ Soesterberg zijn:
1. ondergrens: de grond en
2. bovengrens: 1500 voet boven de grond
O
De bijlagen A, B, C, D, E, F en I behorende bij de Regeling luchtverkeersdienstverlening worden vervangen door de bijlagen A, B, C, D, E, F en I zoals opgenomen in de bijlage behorende bij deze regeling.
De Regeling vliegplannen wordt als volgt gewijzigd:
A
Artikel 1 wordt als volgt gewijzigd:
1. In de alfabetische rangorde wordt een onderdeel ingevoegd, luidende:
afdeling van LVNL aangeduid als verantwoordelijke luchtverkeersmeldingspost voor alle burgerluchtvaartterreinen;.
2. In de onderdelen ‘luchtvaartgids’ en ‘North Sea Area Amsterdam’ vervalt: Volume I,.
3. Het onderdeel ‘Integrated Flightplan Processing System’ vervalt.
B
Artikel 3 wordt als volgt gewijzigd:
1. In het eerste lid vervalt: volume I,.
2. Aan het eerste lid wordt een zin toegevoegd, luidende: Bijlage A1 en A2 liggen ter inzage bij de Luchtverkeersleiding Nederland, FSC.
3. Onder vervanging van de punt aan het slot van het derde lid, onderdeel c, door een puntkomma gevolgd door ‘of’ wordt een onderdeel toegevoegd, luidende:
d. in luchtverkeersdienstverleningsgebieden met klasse C boven vliegniveau 195.
C
In artikel 4, eerste lid, wordt ‘het IFPS’ vervangen door: FSC
D
Artikel 5 wordt als volgt gewijzigd:
1. In het eerste lid wordt ‘dertig’ vervangen door ‘vijftien’ en wordt ‘het IFPS’ vervangen door: FSC.
2. In het derde lid wordt ‘IFPS’ vervangen door: FSC.
E
In artikel 8, eerste lid, wordt ‘het eerste lid’ vervangen door: artikel 31, eerste lid, van het Luchtverkeersreglement.
F
Artikel 9 wordt als volgt gewijzigd:
1. In het derde lid vervalt: het luchtvaartterrein Valkenburg of.
2. In het vierde lid vervalt: Valkenburg of.
G
Artikel 11 wordt als volgt gewijzigd:
1. In het tweede lid wordt ‘IFPS’ vervangen door: FSC
2. Er wordt een lid toegevoegd, luidende:
6. De bijlagen C1 en C2 liggen ter inzage bij de Luchtverkeersleiding Nederland.
H
In artikel 13, eerste lid, wordt ‘IFPS’ vervangen door: FSC.
I
Bijlage B wordt als volgt gewijzigd:
1. De aanduiding ‘Eelde’ wordt telkens vervangen door ‘Schiphol’ en ‘KLU Vliegbasis’ wordt vervangen door: Militaire luchthavens.
2. De regels ‘Soesterberg (EHSB) idem’, ‘Marine Vliegkamp’ en ‘Valkenburg (EHVB) idem’ vervallen.
De Regeling examinatoren voor luchtvarenden 2004 wordt als volgt gewijzigd:
A
In artikel 1, eerste lid, onder a, vervalt: in artikel 8, eerste lid, alsmede.
B
Artikel 2 wordt als volgt gewijzigd:
1. Het eerste lid, onderdelen g en h vervallen waarna onderdeel i wordt verletterd tot onderdeel g.
2. Onder vernummering van het tweede tot en met het vierde lid tot het derde tot met het vijfde lid wordt een nieuw tweede lid ingevoegd, luidende:
2. Aan vliegers worden de volgende autorisaties afgegeven:
a. RFE(A) dan wel RFE(H), die de bevoegdheid geeft tot het afnemen van praktijkexamens en proeven van bekwaamheid voor de afgifte, verlenging en hernieuwde afgifte van een RPL(A) dan wel RPL(H) inclusief de daarbij behorende bijzondere bevoegdverklaringen, indien is voldaan aan de eis van ten minste 500 vlieguren op vliegtuigen, waaronder ten minste 100 uren vliegonderricht voor de afgifte van een RPL(A) dan wel RPL(H) in de desbetreffende bijzondere bevoegdverklaring;
b. RFIE(A) dan wel RFIE(H), die de bevoegdheid geeft tot het afnemen van praktijkexamens en proeven van bekwaamheid voor de afgifte, verlenging en hernieuwde afgifte van een RFI(A) dan wel RFIE(H) voor de desbetreffende bijzondere bevoegdverklaring, indien is voldaan aan de eis van minimaal 50 uren vliegonderricht voor de afgifte van een RFI.
3. In het nieuwe derde en vierde lid wordt ‘eerste lid, onderdeel h’ vervangen door: tweede lid, onderdeel b.
4. Er wordt een lid toegevoegd, luidende:
6. De autorisaties, bedoeld in dit artikel, zijn beperkt tot het bewijs van bevoegdheid en de bevoegdverklaringen, waarvan de examinator houder is en waarvoor hij bevoegd is om instructie te geven.
C
Artikel 11, tweede lid, komt te luiden:
2. De taken, bedoeld in het eerste lid, worden slechts uitgeoefend ten aanzien van de autorisatie tot examinator met betrekking waartoe de senior-examinator is benoemd.
Het Examenreglement voor luchtvarenden 2004 wordt als volgt gewijzigd:
A
Artikel 26, eerste lid, komt te luiden:
1. Om Onze Minister desgevraagd van advies te dienen en te ondersteunen wat betreft de theorie-examinering betreffende ATPL, CPL en IR respectievelijk CPL(FB), PPL en RPL kan Onze Minister Experts Theorie-examinering benoemen.
B
Artikel 27 wordt als volgt gewijzigd:
1. Onder vernummering van het eerste tot en met het zesde lid tot het tweede tot en met het zevende lid wordt een nieuw lid ingevoegd, luidende:
1. De Experts Theorie-examinering worden door Onze Minister benoemd voor een periode van ten hoogste 3 jaar. De Experts Theorie-examinering kunnen telkens voor ten hoogste 3 jaar worden herbenoemd.
2. In het nieuwe tweede lid wordt ‘Team’ vervangen door: Team-Praktijk.
3. Het nieuwe derde lid komt te luiden:
3. De Experts Theorie-examinering kunnen worden benoemd uit de kring van deskundigen met een aantoonbare binding met de beroepspraktijk met betrekking tot de relevante theorie-examenvakken.
4. In het nieuwe vierde lid vervalt: als bedoeld in artikel 26, tweede lid,.
5. Het nieuwe vijfde lid, aanhef, komt te luiden:
Onze Minister verleent tussentijds ontslag aan een Expert Theorie-examinering of een lid van het Nationaal Expert Team-Praktijk:.
6. In het nieuwe zesde lid wordt ‘Team’ vervangen door: Team-Praktijk.
7. In het nieuwe zevende lid wordt ‘De leden van een Nationaal Expert Team als bedoeld in artikel 26, eerste lid,’ vervangen door: De Experts Theorie-examinering.
C
In artikel 28, eerste lid, wordt ‘Team’ vervangen door ‘Team-Praktijk’ en wordt ‘de minister’ vervangen door: Onze Minister.
D
Na artikel 28 wordt een artikel ingevoegd, luidende:
1. Een Expert Theorie-examinering kan voor op verzoek van Onze Minister uit te voeren taken een vergoeding declareren bij het Ministerie van Verkeer en Waterstaat.
2. De vergoeding, bedoeld in het eerste lid, bestaat uit:
a. een honorarium per uur overeenkomstig schaal 13, niveaugroep Vc, salarisnummer 10, van bijlage B van het Bezoldigingsbesluit Burgerlijke Rijksambtenaren 1984, met een maximum van 9 uren per dag, en
b. voor reis- en verblijfkosten die verband houden met de taken onder a een vergoeding overeenkomstig het Reisbesluit binnenland.
3. In afwijking van het tweede lid bestaat de vergoeding, bedoeld in het eerste lid, voor:
a. het samenstellen van theorie-examenvragen per theorie-examenvraag, uit eenmaal het honorarium per uur als bedoeld in het tweede lid;
b. het beoordelen van theorie-examenvragen per theorie-examenvraag, uit een half maal het honorarium per uur als bedoeld in het tweede lid;
c. het adviseren inzake herzieningsverzoeken per herzieningsadvies, uit tweemaal het honorarium per uur als bedoeld in het tweede lid.
4. Onverminderd het eerste tot en met het derde lid ontvangt een Expert Theorie-examinering een vaste vergoeding per jaar bestaande uit het honorarium per uur bedoeld in het tweede lid, vermenigvuldigd met een factor 16. De jaarlijkse vaste vergoeding wordt in twee termijnen uitgekeerd.
E
De voetnoot bij Bijlage 1, tabel 2, komt te luiden:
* Dit geldt voor het PPL, RPL en CPL (FB) examen.
In artikel 10 van de Regeling kwalificatie FSTD’s wordt ‘JAR-FSDT’ telkens vervangen door: JAR-FSTD.
De Regeling opleidingsinstellingen voor luchtvarenden 2001 wordt als volgt gewijzigd:
A
Artikel 4 wordt als volgt gewijzigd:
1. Voor de tekst wordt de aanduiding ‘1.’ geplaatst.
2. Het nieuwe eerste lid, onderdeel d, onder 12, komt te luiden:
12°. verklaring inzake de financiële situatie waaruit blijkt dat wordt voldaan aan de eisen, bedoeld in JAR-FCL 1.055 en JAR- FCL 2.055;.
2. Het nieuwe eerste lid, onderdeel e, onder 11, komt te luiden:
11°. verklaring inzake de financiële situatie waaruit blijkt dat wordt voldaan aan de eisen, bedoeld in JAR-FCL 1.055 en JAR- FCL 2.055;.
3. Er wordt een lid toegevoegd, luidende:
2. Op verzoek van Onze Minister verstrekt een aanvrager in afwijking van de financiële verklaring, bedoeld in het eerste lid, onderdeel d, onder 12° en onderdeel e, onder 11°, een accountantsverklaring.
B
Artikel 11, onder a, komt te luiden:
a. voor een FTO onderscheidenlijk TRTO voor vliegtuigen, helikopters, respectievelijk boordwerktuigkundigen: de eisen, bedoeld in JAR-FCL 1.055, JAR-FCL 2.055, onderscheidenlijk JAR-FCL 4.055, met dien verstande dat een financiële verklaring als bedoeld in artikel 4, eerste lid, onderdeel d, onder 12° of onderdeel e, onder 11°, dan wel een accountantsverklaring als bedoeld in artikel 4, tweede lid, aan Onze Minister is overgelegd;.
In artikel 20, eerste lid, onderdeel d, onder 6°, van de Regeling bewijzen van bevoegdheid en bevoegdverklaringen voor luchtvarenden 2001 wordt na ‘praktijkexamen’ ingevoegd: RFI(A).
Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.
De Minister van Verkeer en Waterstaat,
C.M.P.S. Eurlings.
De Staatssecretaris van Defensie,
J.G. de Vries.
ENR 6-2.5 | d.d. 12 maart 2009 | NORTH SEA AREA AMSTERDAM |
ENR 1.4-1/4 | d.d. 12 maart 2009 | ATS Airspace |
ENR 2.1-1/10 | d.d. 12 maart 2009 | Air Traffic Services Airspace |
ENR 6-2.1 | d.d. 12 maart 2009 | Airspace Structure and ATS Airspace Classification |
ENR 3.1-1/2 | d.d. 22 november 2007 | Lower ATS Routes |
ENR 3.1-3 | d.d. 12 april 2007 | Lower ATS Routes |
ENR 3.1-4 | d.d. 10 april 2008 | Lower ATS Routes |
ENR 3.1-5/6 | d.d. 12 april 2007 | Lower ATS Routes |
ENR 3.1-7 | d.d. 10 april 2008 | Lower ATS Routes |
ENR 3.1-8 | d.d. 15 maart 2007 | Lower ATS Routes |
ENR 3.1-9/10 | d.d. 10 april 2008 | Lower ATS Routes |
ENR 3.1-11 | d.d. 12 april 2007 | Lower ATS Routes |
ENR 3.1-12 | d.d. 10 april 2008 | Lower ATS Routes |
ENR 3.1-13 | d.d. 12 april 2007 | Lower ATS Routes |
ENR 3.1-14 | d.d. 10 april 2008 | Lower ATS Routes |
ENR 3.1-15/16 | d.d. 15 maart 2007 | Lower ATS Routes |
ENR 3.1-17/20 | d.d. 10 april 2008 | Lower ATS Routes |
ENR 3.1-21 | d.d. 12 april 2007 | Lower ATS Routes |
ENR 3.1-22/23 | d.d. 22 november 2007 | Lower ATS Routes |
ENR 3.1-24 | d.d. 12 maart 2009 | Lower ATS Routes |
ENR 3.1-25 | d.d. 15 maart 2007 | Lower ATS Routes |
ENR 3.1-26 | d.d. 25 oktober 2007 | Lower ATS Routes |
ENR 3.1-27/28 | d.d. 12 april 2007 | Lower ATS Routes |
ENR 3.1-29 | d.d. 5 juni 2008 | Lower ATS Routes |
ENR 3.1-30/31 | d.d. 12 april 2007 | Lower ATS Routes |
ENR 3.1-32 | d.d. 10 april 2008 | Lower ATS Routes |
ENR 3.1-33 | d.d. 15 maart 2007 | Lower ATS Routes |
ENR 3.1-34/35 | d.d. 12 april 2007 | Lower ATS Routes |
ENR 3.1-36 | d.d. 22 november 2007 | Lower ATS Routes |
ENR 3.1-37 | d.d. 10 april 2008 | Lower ATS Routes |
ENR 3.1-38 | d.d. 22 november 2007 | Lower ATS Routes |
ENR 3.1-39 | d.d. 12 april 2007 | Lower ATS Routes |
ENR 3.2-1 | d.d. 10 april 2008 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-2 | d.d. 5 juni 2008 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-3 | d.d. 12 april 2007 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-4 | d.d. 10 april 2008 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-5/6 | d.d. 12 april 2007 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-7 | d.d. 22 november 2007 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-8 | d.d. 15 maart 2007 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-9 | d.d. 10 april 2008 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-10 | d.d. 12 april 2007 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-11 | d.d. 10 april 2008 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-12 | d.d. 22 november 2007 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-13 | d.d. 10 april 2008 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-14 | d.d. 12 april 2007 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-15 | d.d. 13 maart 2008 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-16 | d.d. 15 maart 2007 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-17 | d.d. 10 april 2008 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-18 | d.d. 5 juni 2008 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-19 | d.d. 10 april 2008 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-20 | d.d. 5 juni 2008 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-21/22 | d.d. 10 april 2008 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-23 | d.d. 12 april 2007 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-24 | d.d. 22 november 2007 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-25 | d.d. 15 maart 2007 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-26/27 | d.d. 12 april 2007 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-28 | d.d. 10 april 2008 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-29/30 | d.d. 15 maart 2007 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-31/32 | d.d. 5 juni 2008 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-33 | d.d. 10 april 2008 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-34 | d.d. 15 maart 2007 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-35 | d.d. 5 juni 2008 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-36/38 | d.d. 12 april 2007 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-39 | d.d. 12 maart 2009 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-40 | d.d. 12 april 2007 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-41/42 | d.d. 10 april 2008 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-43 | d.d. 14 februari 2008 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-44/59 | d.d. 5 juni 2008 | Upper ATS Routes |
ENR 6-3.1 | d.d. 5 juni 2008 | ATS Routes |
ENR 3.4-1 | d.d. 23 november 2006 | Helicopter Routes |
ENR 3.4-2 | d.d. 20 december 2007 | Helicopter Routes |
ENR 3.4-3 | d.d. 12 maart 2009 | Helicopter Routes |
ENR 3.4-4/8 | d.d. 22 november 2007 | Helicopter Routes |
ENR 3.4-9/10 | d.d. 20 december 2007 | Helicopter Routes |
ENR 3.4-11/20 | d.d. 22 november 2007 | Helicopter Routes |
ENR 3.4-21/22 | d.d. 23 november 2006 | Helicopter Routes |
ENR 3.4-23 | d.d. 10 april 2008 | Helicopter Routes |
ENR 6-3.3 | d.d. 12 maart 2009 | North Sea Operations |
AD 2.EHAM-8 | d.d. 12 maart 2009 | EHAM AD 2.17 ATS Airspace |
AD 2.EHBK-5 | d.d. 12 maart 2009 | EHBK AD 2.17 ATS Airspace |
AD 2.EHGG-5 | d.d. 12 maart 2009 | EHGG AD 2.17 ATS Airspace |
AD 2.EHRD-5 | d.d. 12 maart 2009 | EHRD AD 2.17 ATS Airspace |
ENR 2.1-11 | d.d. 12 maart 2009 | Deelen control Zone |
ENR 2.1-11 | d.d. 12 maart 2009 | De Peel control Zone |
ENR 2.1-12 | d.d. 12 maart 2009 | Gilze-Rijen control Zone |
ENR 2.1-12 | d.d. 12 maart 2009 | Leeuwarden control Zone |
ENR 2.1-13 | d.d. 12 maart 2009 | Volkel control Zone |
ENR 2.1-13 | d.d. 12 maart 2009 | Woensdrecht control Zone |
ENR 2.1-12 | d.d. 12 maart 2009 | Kleine-Brogel control Zone 2 |
ENR 2.1-12 | d.d. 12 maart 2009 | Niederrhein control Zone |
ENR 5.1-11/12 | d.d. 12 maart 2009 | Military ATZs |
AD 2.EHAL-4 | d.d. 8 mei 2008 | Flight procedures |
AD 2.EHAL-VAC | d.d. 5 juni 2008 | Visual approach chart |
AD 2.EHAM-18/19 | d.d. 12 maart 2009 | Noise abatement procedures |
AD 2.EHAM-21/32 | d.d. 12 maart 2009 | Instrument departure procedures Schiphol Airport |
AD 2.EHAM-32/43 | d.d. 12 maart 2009 | Instrument approach procedures Schiphol Airport |
AD 2.EHAM-43/45 | d.d. 12 maart 2009 | VFR flight procedures Schiphol Airport |
AD 2.EHAM-SID-OVERVIEW | d.d. 13 maart 2008 | Standard instrument departure chart |
AD 2.EHAM-SID-04 | d.d. 13 maart 2008 | Standard instrument departure chart RWY 04 |
AD 2.EHAM-SID-06 | d.d. 13 maart 2008 | Standard instrument departure chart RWY 06 |
AD 2.EHAM-SID-SUP-06 | d.d. 13 maart 2008 | Standard instrument departure chart RWY 06 supplementary |
AD 2.EHAM-SID-09 | d.d. 13 maart 2008 | Standard instrument departure chart RWY 09 |
AD 2.EHAM-SID-18C | d.d. 28 augustus 2008 | Standard instrument departure chart RWY 18C |
AD 2.EHAM-SID-18L | d.d. 13 maart 2008 | Standard instrument departure chart RWY 18L |
AD 2.EHAM-SID-22 | d.d. 13 maart 2008 | Standard instrument departure chart RWY 22 |
AD 2.EHAM-SID-24 | d.d. 13 maart 2008 | Standard instrument departure chart RWY 24 |
AD 2.EHAM-SID-27 | d.d. 13 maart 2008 | Standard instrument departure chart RWY 27 |
AD 2.EHAM-SID-36C | d.d. 13 maart 2008 | Standard instrument departure chart RWY 36C |
AD 2.EHAM-SID-36L | d.d. 13 maart 2008 | Standard instrument departure chart RWY 36L |
AD 2.EHAM-SID-SUP-36L | d.d. 13 maart 2008 | Standard instrument departure chart RWY 36L supplementary |
AD 2.EHAM-STAR.1 | d.d. 12 maart 2009 | Standard arrival chart |
AD 2.EHAM-STAR.2 | d.d. 12 maart 2009 | Standard arrival chart |
AD 2.EHAM-IAC-06.1 | d.d. 12 maart 2009 | Instrument approach chart RWY 06 ILS and SOKSI APCH |
AD 2.EHAM-IAC-06.2 | d.d. 12 maart 2009 | Instrument approach chart RWY 06 RNAV night transitions |
AD 2.EHAM-IAC-06.3 | d.d. 12 maart 2009 | Instrument approach chart RWY 06 NDB/DME |
AD 2.EHAM-IAC-09.1 | d.d. 12 maart 2009 | Instrument approach chart RWY 09 VOR/DME |
AD 2.EHAM-IAC-18C.1 | d.d. 12 maart 2009 | Instrument approach chart RWY 18C ILS and REGSU APCH |
AD 2.EHAM-IAC-18C.2 | d.d. 12 maart 2009 | Instrument approach chart RWY 18C NDB/DME |
AD 2.EHAM-IAC-18R.1 | d.d. 12 maart 2009 | Instrument approach chart RWY 18R ILS and NIRSI APCH |
AD 2.EHAM-IAC-18R.2 | d.d. 12 maart 2009 | Instrument approach chart RWY 18R RNAV night transitions |
AD 2.EHAM-IAC-18R.3 | d.d. 12 maart 2009 | Instrument approach chart RWY 18R VOR/DME AMS |
AD 2.EHAM-IAC-18R.4 | d.d. 12 maart 2009 | Instrument approach chart RWY 18R SRE |
AD 2.EHAM-IAC-22.1 | d.d. 12 maart 2009 | Instrument approach chart RWY 22 ILS |
AD 2.EHAM-IAC-22.2 | d.d. 12 maart 2009 | Instrument approach chart RWY 22 SRE |
AD 2.EHAM-IAC-24.1 | d.d. 12 maart 2009 | Instrument approach chart RWY 24 VOR/DME PAM |
AD 2.EHAM-IAC-27.1 | d.d. 12 maart 2009 | Instrument approach chart RWY 27 ILS |
AD 2.EHAM-IAC-27.2 | d.d. 12 maart 2009 | Instrument approach chart RWY 27 VOR/DME |
AD 2.EHAM-IAC-36C.1 | d.d. 12 maart 2009 | Instrument approach chart RWY 36C ILS and LOMKO APCH |
AD 2.EHAM-IAC-36C.2 | d.d. 12 maart 2009 | Instrument approach chart RWY 36C VOR/DME |
AD 2.EHAM-IAC-36R.1 | d.d. 12 maart 2009 | Instrument approach chart RWY 36R ILS and MONUT APCH |
AD 2.EHAM-IAC-36R.2 | d.d. 12 maart 2009 | Instrument approach chart RWY 36R NDB/DME |
AD 2.EHAM-IAC-MISC | d.d. 12 maart 2009 | Instrument approach chart SRE |
AD 2.EHAM-VAC.1 | d.d. 12 maart 2009 | Visual approach chart |
AD 2.EHAM-VAC.2 | d.d. 12 maart 2009 | Visual approach chart VFR traffic circuits |
AD 2.EHBD-5/6 | d.d. 12 maart 2009 | Instrument departure procedures Budel/Kempen Airport |
AD 2.EHBD-7/8 | d.d. 10 april 2008 | Instrument departure procedures Budel/Kempen Airport |
AD 2.EHBD-9 | d.d. 12 maart 2009 | Instrument departure procedures Budel/Kempen Airport |
AD 2.EHBD-9/11 | d.d. 12 maart 2009 | Instrument approach procedures Budel/Kempen Airport |
AD 2.EHBD-11 | d.d. 12 maart 2009 | VFR flight procedures Budel/Kempen Airport |
AD 2.EHBD-12 | d.d. 23 oktober 2008 | VFR flight procedures Budel/Kempen Airport |
AD 2.EHBD-SID-OVERVIEW | d.d. 17 januari 2008 | Standard instrument departure chart |
AD 2.EHBD-SID-03 | d.d. 17 januari 2008 | Standard instrument departure chart RWY 03 |
AD 2.EHBD-SID-21 | d.d. 17 januari 2008 | Standard instrument departure chart RWY 21 |
AD 2.EHBD-STAR | d.d. 20 november 2008 | Standard arrival chart |
AD 2.EHBD-IAC-21 | d.d. 17 januari 2008 | Instrument approach chart RWY 21 NDB/DME |
AD 2.EHBD-VAC.1 | d.d. 12 maart 2009 | Visual approach chart |
AD 2.EHBD-VAC.2 | d.d. 17 januari 2008 | Visual approach chart VFR traffic circuits |
AD 2.EHBK-7 | d.d. 28 augustus 2008 | Instrument departure procedures Maastricht Aachen Airport |
AD 2.EHBK-8/10 | d.d. 15 januari 2009 | Instrument departure procedures Maastricht Aachen Airport |
AD 2.EHBK-10/14 | d.d. 28 augustus 2008 | Instrument approach procedures Maastricht Aachen Airport |
AD 2.EHBK-15 | d.d. 14 februari 2008 | Instrument approach procedures Maastricht Aachen Airport |
AD 2.EHBK-16 | d.d. 10 april 2008 | Instrument approach procedures Maastricht Aachen Airport |
AD 2.EHBK-17 | d.d. 3 juli 2008 | Instrument approach procedures Maastricht Aachen Airport |
AD 2.EHBK-17/18 | d.d. 3 juli 2008 | VFR flight procedures Maastricht Aachen Airport |
AD 2.EHBK-SID-OVERVIEW | d.d. 20 december 2007 | Standard instrument departure chart |
AD 2.EHBK-SID-03 | d.d. 13 maart 2008 | Standard instrument departure chart RWY 03 |
AD 2.EHBK-SID-21 | d.d. 13 maart 2008 | Standard instrument departure chart RWY 21 |
AD 2.EHBK-STAR.1 | d.d. 20 december 2007 | Standard arrival chart |
AD 2.EHBK-STAR.2 | d.d. 13 maart 2008 | Standard arrival chart |
AD 2.EHBK-IAC-03.1 | d.d. 5 juni 2008 | Instrument approach chart RWY 03 ILS/DME and BEMTI approach |
AD 2.EHBK-IAC-03.2 | d.d. 5 juni 2008 | Instrument approach chart RWY 03 BAXIM, BOBMO, MODRU, OLNO, RUMER and OSGOS RNAV transitions |
AD 2.EHBK-IAC-03.3 | d.d. 5 juni 2008 | Instrument approach chart RWY 03 NDB/DME and BEMTI approach |
AD 2.EHBK-IAC-03.4 | d.d. 5 juni 2008 | Instrument approach chart RWY 03 SRE |
AD 2.EHBK-IAC-21.1 | d.d. 13 maart 2008 | Instrument approach chart RWY 21 ILS/DME |
AD 2.EHBK-IAC-21.2 | d.d. 13 maart 2008 | Instrument approach chart RWY 21 BAXIM, BOBMO, MODRU, OLNO, RUMER and OSGOS RNAV transitions |
AD 2.EHBK-IAC-21.3 | d.d. 13 maart 2008 | Instrument approach chart RWY 21 NDB/DME |
AD 2.EHBK-IAC-21.4 | d.d. 15 maart 2007 | Instrument approach chart RWY 21 SRE |
AD 2.EHBK-VAC.1 | d.d. 5 juni 2008 | Visual approach chart |
AD 2.EHBK-VAC.2 | d.d. 13 maart 2008 | Visual approach chart visual traffic circuits for light ACFT |
AD 2.EHDR-4 | d.d. 10 april 2008 | VFR Flight procedures and regulations |
AD 2.EHDR-VAC | d.d. 14 februari 2008 | Visual approach chart |
AD 2.EHGG-7/10 | d.d. 15 januari 2009 | Instrument departure procedures Eelde Airport |
AD 2.EHGG-11 | d.d. 12 maart 2009 | Instrument departure procedures Eelde Airport |
AD 2.EHGG-11/12 | d.d. 12 maart 2009 | Instrument approach procedures Eelde Airport |
AD 2.EHGG-13/14 | d.d. 15 januari 2009 | Instrument approach procedures Eelde Airport |
AD 2.EHGG-14/16 | d.d. 15 januari 2009 | VFR flight procedures Eelde Airport |
AD 2.EHGG-SID-OVERVIEW | d.d. 13 maart 2008 | Standard instrument departure chart |
AD 2.EHGG-SID-05 | d.d. 5 juni 2008 | Standard instrument departure chart RWY 05 |
AD 2.EHGG-SID-23 | d.d. 5 juni 2008 | Standard instrument departure chart RWY 23 |
AD 2.EHGG-STAR | d.d. 13 maart 2008 | Standard arrival chart |
AD 2.EHGG-IAC-05.1 | d.d. 18 december 2008 | Instrument approach chart RWY 05 VOR/DME |
AD 2.EHGG-IAC-05.2 | d.d. 18 december 2008 | Instrument approach chart RWY 05 NDB |
AD 2.EHGG-IAC-23.1 | d.d. 18 december 2008 | Instrument approach chart RWY 23 ILS |
AD 2.EHGG-IAC-23.2 | d.d. 12 februari 2009 | Instrument approach chart RWY 23 VOR/DME |
AD 2.EHGG-IAC-23.3 | d.d. 18 december 2008 | Instrument approach chart RWY 23 NDB |
AD 2.EHGG-IAC-MISC | d.d. 23 oktober 2008 | Instrument approach chart all RWYs SRE |
AD 2.EHGG-VAC.1 | d.d. 5 juni 2008 | Visual approach chart |
AD 2.EHGG-VAC.2 | d.d. 13 maart 2008 | Visual approach chart VFR traffic circuits RWY 01/19 |
AD 2.EHGG-VAC.3 | d.d. 13 maart 2008 | Visual approach chart VFR traffic circuits RWY 05/23 |
AD 2.EHHO-4 | d.d. 10 april 2008 | Flight procedures |
AD 2.EHHO-VAC | d.d. 13 maart 2008 | Visual approach chart |
AD 2.EHHV-4 | d.d. 12 maart 2009 | Flight procedures |
AD 2.EHHV-VAC.1 | d.d. 12 maart 2009 | Visual approach chart |
AD 2.EHHV-VAC.2 | d.d. 12 maart 2009 | Visual approach chart |
AD 2.EHLE-6/7 | d.d. 12 maart 2009 | Instrument departure procedures Lelystad Aerodrome |
AD 2.EHLE-7 | d.d. 12 maart 2009 | Instrument approach procedures Lelystad Aerodrome |
AD 2.EHLE-8 | d.d. 10 april 2008 | Instrument approach procedures Lelystad Aerodrome |
AD 2.EHLE-9 | d.d. 12 maart 2009 | Instrument approach procedures Lelystad Aerodrome |
AD 2.EHLE-9 | d.d. 12 maart 2009 | VFR flight procedures Lelystad Aerodrome |
AD 2.EHLE-10 | d.d. 18 december 2008 | VFR flight procedures Lelystad Aerodrome |
AD 2.EHLE-SID-OVERVIEW | d.d. 2 augustus 2007 | Standard instrument departure chart |
AD 2.EHLE-SID-05 | d.d. 21 december 2006 | Standard instrument departure chart RWY 05 |
AD 2.EHLE-SID-23 | d.d. 21 december 2006 | Standard instrument departure chart RWY 23 |
AD 2.EHLE-STAR | d.d. 22 november 2007 | Standard arrival chart |
AD 2.EHLE-IAC-05.1 | d.d. 21 december 2006 | Instrument approach chart RWY 05 NDB/DME |
AD 2.EHLE-IAC-05.2 | d.d. 21 december 2006 | Instrument approach chart RWY 05 NDB |
AD 2.EHLE-IAC-23.1 | d.d. 21 december 2006 | Instrument approach chart RWY 23 NDB/DME |
AD 2.EHLE-IAC-23.2 | d.d. 21 december 2006 | Instrument approach chart RWY 23 NDB |
AD 2.EHLE-VAC | d.d. 18 december 2008 | Visual approach chart RWY 05/23 and MLA RWY |
AD 2.EHMZ-4 | d.d. 14 februari 2008 | Flight procedures |
AD 2.EHMZ-VAC.1 | d.d. 12 maart 2009 | Visual approach chart RWY 09 |
AD 2.EHMZ-VAC.2 | d.d. 12 maart 2009 | Visual approach chart RWY 27 |
AD 2.EHRD-8 | d.d. 12 maart 2009 | Instrument departure procedures Rotterdam Airport |
AD 2.EHRD-9/10 | d.d. 25 september 2008 | Instrument departure procedures Rotterdam Airport |
AD 2.EHRD-11 | d.d. 12 maart 2009 | Instrument departure procedures Rotterdam Airport |
AD 2.EHRD-11/13 | d.d. 12 maart 2009 | Instrument approachprocedures Rotterdam Airport |
AD 2.EHRD-14 | d.d. 12 maart 2009 | VFR flight procedures Rotterdam Airport |
AD 2.EHRD-15/16 | d.d. 25 september 2008 | VFR flight procedures Rotterdam Airport |
AD 2.EHRD-SID-OVERVIEW | d.d. 7 juni 2007 | Standard instrument departure chart |
AD 2.EHRD-SID-06 | d.d. 7 juni 2007 | Standard instrument departure chart RWY 06 |
AD 2.EHRD-SID-24 | d.d. 7 juni 2007 | Standard instrument departure chart RWY 24 |
AD 2.EHRD-STAR | d.d. 22 november 2007 | Standard arrival chart |
AD 2.EHRD-IAC-06.1 | d.d. 25 september 2008 | Instrument approach chart RWY 06 ILS |
AD 2.EHRD-IAC-06.2 | d.d. 25 september 2008 | Instrument approach chart RWY 06 VOR/DME |
AD 2.EHRD-IAC-24.1 | d.d. 22 november 2007 | Instrument approach chart RWY 24 ILS |
AD 2.EHRD-IAC-24.2 | d.d. 22 november 2007 | Instrument approach chart RWY 24 VOR/DME |
AD 2.EHRD-VAC.1 | d.d. 12 maart 2009 | Visual approach chart |
AD 2.EHRD-VAC.2 | d.d. 7 juni 2007 | Visual approach chart VFR traffic circuits radio equipped light aircraft |
AD 2.EHRD-VAC.3 | d.d. 7 juni 2007 | Visual approach chart VFR training circuits |
AD 2.EHSE-4 | d.d. 10 april 2008 | Flight procedures |
AD 2.EHSE-VAC | d.d. 20 december 2007 | Visual approach chart |
AD 2.EHST-2/3 | d.d. 10 april 2008 | Flight procedures |
AD 2.EHST-VAC | d.d. 5 juli 2007 | Visual approach chart |
AD 2.EHTE-5/6 | d.d. 10 april 2008 | Flight procedures |
AD 2.EHTE-VAC | d.d. 13 maart 2008 | Visual approach chart |
AD 2.EHTL-VAC | d.d. 12 maart 2009 | Visual approach chart |
AD 2.EHTX-4 | d.d. 12 maart 2009 | Flight procedures |
---|---|---|
AD 2.EHTX-VAC | d.d. 5 juni 2008 | Visual approach chart |
AD 2.EHEH-6 | d.d. 5 juni 2008 | Instrument departure procedures Eindhoven Airport |
AD 2.EHEH-7 | d.d. 12 maart 2009 | Instrument departure procedures Eindhoven Airport |
AD 2.EHEH-8/12 | d.d. 20 november 2008 | Instrument departure procedures Eindhoven Airport |
AD 2.EHEH-13/14 | d.d. 5 juni 2008 | Instrument approach procedures Eindhoven Airport |
AD 2.EHEH-14/16 | d.d. 5 juni 2008 | VFR flight procedures and regulations Eindhoven Airport |
AD 2.EHEH-SID-OVERVIEW | d.d. 20 november 2008 | Standard instrument departure chart |
AD 2.EHEH-SID-04 | d.d. 20 november 2008 | Standard instrument departure chart RWY 04 |
AD 2.EHEH-SID-22 | d.d. 20 november 2008 | Standard instrument departure chart RWY 22 |
AD 2.EHEH-STAR | d.d. 20 november 2008 | Standard arrival chart |
AD 2.EHEH-IAC-04.1 | d.d. 3 juli 2008 | Instrument approach chart RWY 04 ILS/DME |
AD 2.EHEH-IAC-04.2 | d.d. 30 augustus 2007 | Instrument approach chart RWY 04 NDB/DME |
AD 2.EHEH-IAC-22.1 | d.d. 3 juli 2008 | Instrument approach chart RWY 22 ILS/DME |
AD 2.EHEH-IAC-22.2 | d.d. 30 augustus 2007 | Instrument approach chart RWY 22 NDB/DME |
AD 2.EHEH-VAC.1 | d.d. 12 maart 2009 | Visual approach chart |
AD 2.EHEH-VAC.2 | d.d. 20 december 2007 | Visual approach chart VFR traffic circuits |
AD 2.EHKD-6 | d.d. 28 augustus 2008 | Departure procedures De Kooy Aerodrome (MIL) |
AD 2.EHKD-7 | d.d. 20 november 2008 | Departure procedures De Kooy Aerodrome (MIL) |
AD 2.EHKD-8 | d.d. 28 augustus 2008 | Departure procedures De Kooy Aerodrome (MIL) |
AD 2.EHKD-8/9 | d.d. 28 augustus 2008 | Initial approach procedures De Kooy Aerodrome (MIL) |
AD 2.EHKD-9 | d.d. 28 augustus 2008 | VFR flight procedures |
AD 2.EHKD-SID-04.1 | 28 augustus 2008 | Standard instrument departure chart RWY 04 |
AD 2.EHKD-SID-04.2 | 28 augustus 2008 | Standard instrument departure chart RWY 04 |
AD 2.EHKD-SID-22.1 | 28 augustus 2008 | Standard instrument departure chart RWY 22 |
AD 2.EHKD-SID-22.2 | 28 augustus 2008 | Standard instrument departure chart RWY 22 |
AD 2.EHKD-STAR | 28 augustus 2008 | Standard arrival chart |
AD 2.EHKD-IAC-04.1 | d.d. 10 april 2008 | Instrument approach chart RWY 04 VOR/DME |
AD 2.EHKD-IAC-04.2 | d.d. 10 april 2008 | Instrument approach chart RWY 04 VOR/DME (copter) |
AD 2.EHKD-IAC-22.1 | d.d. 3 juli 2008 | Instrument approach chart RWY 22 ILS |
AD 2.EHKD-IAC-22.2 | d.d. 10 april 2008 | Instrument approach chart RWY 22 VOR/DME |
AD 2.EHKD-IAC-MISC | d.d. 10 april 2008 | Instrument approach chart RWY 04/22 SRE |
AD 2.EHKD-VAC | d.d. 12 maart 2009 | Visual approach chart |
AD 2.EHTW-5/6 | d.d. 20 november 2008 | Instrument departure procedures Enschede/Twenthe |
AD 2.EHTW-7/8 | d.d. 20 november 2008 | Instrument approach procedures Enschede/Twenthe |
AD 2.EHTW-9 | d.d. 12 maart 2009 | VFR flight procedures Enschede/Twenthe |
AD 2.EHTW-SID-OVERVIEW | d.d. 20 november 2008 | Standard instrument departure chart |
AD 2.EHTW-SID-06 | d.d. 20 november 2008 | Standard instrument departure chart RWY 06 |
AD 2.EHTW-SID-24 | d.d. 20 november 2008 | Standard instrument departure chart RWY 24 |
AD 2.EHTW-STAR | d.d. 20 november 2008 | Standard arrival chart |
AD 2.EHTW-IAC-06.1 | d.d. 20 november 2008 | Instrument approach chart RWY 06 NDB/DME |
AD 2.EHTW-IAC-06.2 | d.d. 20 november 2008 | Instrument approach chart RWY 06 SRE |
AD 2.EHTW-IAC-24.1 | d.d. 20 november 2008 | Instrument approach chart RWY 24 NDB/DME |
AD 2.EHTW-IAC-24.2 | d.d. 20 november 2008 | Instrument approach chart RWY 24 SRE |
AD 2.EHTW-VAC.1 | d.d. 12 maart 2009 | Visual approach chart |
AD 2.EHTW-VAC.2 | d.d. 20 november 2008 | VFR traffic circuits |
AD 3.EHHA-1 | d.d. 12 maart 2009 | Flight procedures |
AD 3.EHHA-2 | d.d. 12 maart 2009 | Flight procedures |
AD 3.EHHA-VAC | d.d. 12 maart 2009 | Visual approach chart |
In deze wijzigingsregeling wordt een aantal regelingen op het gebied van de luchtvaart gewijzigd. Deze regelingen vallen uiteen in twee clusters. Het eerste cluster bevat de Regeling standaard luchtverkeerscircuits, de Regeling burgerluchtvaartinlichtingen, de Regeling luchtverkeersdienstverlening, en de Regeling vliegplannen, waarin een aantal veranderingen in de regels met betrekking tot het luchtruim en met betrekking tot de luchtvaartgids wordt opgenomen. Het tweede cluster bevat de Regeling examinatoren voor luchtvarenden 2001, de Regeling kwalificaties FSTD’s, de Regeling opleidingsinstellingen voor luchtvarenden 2004, de Regeling bewijzen van bevoegdheid en bevoegdverklaringen voor luchtvarenden 2004 en het Examenreglement voor luchtvarenden 2004. In 2008 zijn deze regelingen gewijzigd om de Joint Aviation Regulation on Flight Crew Licensing (JAR-FCL) door middel van een dynamische verwijzing te implementeren. De praktijk heeft inmiddels uitgewezen dat een aantal correcties en specificaties op deze implementatie nodig is. De onderhavige regeling voorziet hierin.
Deze regeling brengt een lastenvermindering mee voor opleidingsinstellingen voor luchtvarenden die gekwalificeerd moeten worden. De lastenverlichting, die wordt gerealiseerd door het verwijderen van de plicht bij de aanvraag tot kwalificatie een accountantsverklaring mee te zenden, wordt geschat op ongeveer € 25.000.
In de Regeling standaard luchtverkeerscircuits worden eisen gesteld aan het luchtverkeerscircuit van luchtvaartterreinen waar geen luchtverkeersleiding wordt gegeven. In de Regeling luchtverkeersdienstverlening worden specifieke luchtverkeerscircuits en vliegprocedures vastgesteld. Om strijdigheid tussen deze twee regelingen te voorkomen, voegt de onderhavige regeling een beperking toe aan het toepassingsbereik van de Regeling standaard luchtverkeerscircuits.
Tot op heden bestond in Nederland de luchtvaartgids, het operationele handboek van de luchtvaart, uit twee delen. Het eerste deel, de Aeronautical Information Publication (AIP) is Engelstalig en bevat alle informatie omtrent het Nederlandse luchtruim. Het tweede deel, Visual Flight Guide (VFG), is Nederlandstalig en is bedoeld voor de vliegers die volledig volgens de Visual Flight Rules (VFR) vliegen. De VFG is niet verplicht op basis van de eisen van de Internationale burgerluchtvaart organisatie (ICAO). De informatie uit de VFG staat tevens in het AIP. In overleg met Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL), de belangenorganisaties Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Luchtvaart (KNVvL) en de Aircraft Owners and Pilots Association Netherlands (AOPA) is besloten de VFG niet langer te verstrekken. Met het verdwijnen van de VFG, blijft alle relevante informatie beschikbaar voor de VFR-vlieger als AIP- publicatie en digitaal op het internet. De Regeling burgerluchtvaartinlichtingen is met dit besluit in lijn gebracht en is op enkele punten geactualiseerd.
De Regeling luchtverkeersdienstverlening bevat de grondslag voor de luchtvaartgids. Het hierboven beschreven verdwijnen van de VFG heeft hierdoor ook gevolgen voor de Regeling luchtverkeersdienstverlening. De relevante artikelen zijn hierop aangepast.
Midden jaren negentig was binnen de Aerodrome Traffic Zone’s (ATZ’s) van de luchthavens Budel en Lelystad, ten behoeve van het vliegverkeer dat volgens de Instrument Flight Rules vliegt (IFR) buiten de uniforme daglichtperiode (UDP), de luchtruimklasse E gewijzigd in klasse F. De bij deze klasse behorende luchtverkeersdienstverlening is niet ingevoerd. In overleg met LVNL is besloten de luchtruimclassificatie weer in lijn te brengen met de feitelijke luchtvaartnavigatiedienstverlening.
Defensie heeft de militaire luchtvaartterreinen Valkenburg en Soesterberg gesloten. De plaatselijke luchtverkeersleidingsgebieden rond deze vliegvelden worden met deze wijziging opgeheven. Soesterberg blijft voorlopig een militair terrein waar incidenteel militaire vluchten kunnen plaatsvinden. Om die reden zal rond Soesterberg een militaire ATZ blijven bestaan. Ook rond Valkenburg zal een ATZ blijven bestaan. Dit om extra bescherming te bieden aan de zweefvliegactiviteiten en afwijkende (meer restrictieve) luchtverkeersregels te kunnen stellen. Ook zal in een klein deel van de Schiphol TMA een bijzonder luchtverkeersgebied (Special Rules Zone – SRZ) worden ingesteld om de zweefvliegtuigen de mogelijkheid te bieden in luchtruimklasse A onder bepaalde voorwaarden te opereren. Deze gebruiksvoorwaarden worden in deze regeling opgenomen.
In 2008 is de uitzondering op het moeten voeren van een transponder onder de naderingluchtverkeersleidingsgebieden (TMA’s) van Schiphol opgeheven. Het gebruik van transponders kan leiden tot een melding van de botsingsvermijdingssystemen (ACAS). Om het aantal ongewenste meldingen tot een minimum te beperken, zijn in 2008 in de buurt van de eindnaderingroutes tevens SRZ’s ingesteld waarbinnen VFR-verkeer niet was toegestaan. In de onderhavige regeling wordt deze restrictie opgeheven en worden de ingestelde SRZ’s onderdeel gemaakt van het plaatselijk luchtverkeersleidingsgebied (CTR) van Schiphol. Op deze wijze wordt het aan de verkeersleider overgelaten of en op welke wijze hij VFR-verkeer accommodeert.
In 1996 is op basis van ICAO-regelgeving wereldwijd het coördinatenstelsel naar een nieuwe standaard, de WGS-84 standaard, omgezet. Tot op heden was dit in Nederland niet volledig geformaliseerd. De onderhavige regeling past de nationale coördinaten aan de nieuwe standaard aan.
Ten slotte worden in de bijlagen van de Regeling luchtverkeersdienstverlening enkele redactionele aanpassingen doorgevoerd om een grondslag te geven aan diverse kleine wijzigingen in de luchtvaartgids.
Als gevolg van het sluiten van de militaire luchtvaartterreinen Soesterberg en Valkenburg moet de Regeling vliegplannen op enkele punten worden gewijzigd. Verder is de regeling geactualiseerd.
Tot maart 2008 bevatte de Regeling examinatoren voor luchtvarenden 2004 de voorwaarde dat men Type Rating Instructor (TRI) moest zijn om op dat type luchtvaartuig Type Rating Examiner (TRE) te kunnen worden. Door de dynamische implementatie van de JAR-FCL in de regeling, is deze voorwaarde komen te vervallen. Aangezien in de regelgeving van het Europese agentschap voor luchtvaartveiligheid (EASA) dezelfde eis zal worden gesteld als in de oude Nederlandse regelgeving, is besloten deze eis weer op te nemen. Daarnaast is de opzet van het artikel iets gewijzigd om duidelijk te maken dat de autorisaties die betrekking hebben op het Recreational Pilot License (RPL) niet op de JAR-FCL gebaseerd zijn.
Een vergelijkbare redenering als bij onderdeel B heeft tot de aanpassing van onderdeel C geleid. Het uitgangspunt is dat iemand slechts senior-examinator is voor de categorie en type luchtvaartuigen waarvoor hij ook examinator is. Door de laatste zin van het tweede lid te verwijderen is dit uitgangspunt verduidelijkt.
In het Examenreglement voor luchtvarenden 2004 is de Expert Theorie-examinering opgenomen. De Experts Theorie-examinering vervangen de Nationale Expert Teams ATPL/CPL/IR en CPL(FB)/PPL/RPL. De noodzaak Nationale Expert Teams in te stellen om de minister desgevraagd van advies te dienen en te ondersteunen wat betreft de theorie-examinering is komen te vervallen, omdat de taken van de experts zijn geherdefinieerd en de aansturing van de experts per 1 januari 2009 is gewijzigd. De introductie van de Expert Theorie-examinering en de herdefiniëring en wijziging van de taken respectievelijk de aansturing van deze expert noopt tot een nieuwe vergoedingenstructuur. Uitgangspunt is een representatief honorarium per uur dat wordt vermenigvuldigd met een overeengekomen aantal uren. Daarnaast wordt een specifieke vergoeding toegekend voor het opstellen en beoordelen van examenvragen en het behandelen van herzieningsadviezen. Hierbij wordt een vast bedrag per vraag of advies toegekend, ongeacht de tijd die eraan gespendeerd wordt. Ten slotte wordt een jaarlijkse vaste vergoeding toegekend voor de vaste kosten die verband houden met de benoeming tot Expert Theorie-examinering.
In tabel 2, van bijlage 1 van het Examenreglement, staan de materialen die bij het examen aan de kandidaat worden verstrekt dan wel door de kandidaat mogen respectievelijk moeten worden meegenomen. Voor het CPL(FB) wordt daaraan de Aeronautical charts 1:500.000 The Netherlands (de VFR kaart) toegevoegd. In de praktijk wordt dit al door het CBR, die de examens afneemt, verplicht gesteld. De onderhavige regeling formaliseert deze praktijk.
De onderhavige regeling corrigeert een schrijffout in de Regeling kwalificaties FSTD.
Tot op heden werd bij de aanvraag tot registratie of kwalificatie van opleidingsinstellingen een accountantsverklaring gevraagd om aan te tonen dat de opleidinginstelling over voldoende middelen beschikt om een gedegen opleiding te verzorgen. Deze eis was gebaseerd op het Interpretative and Explanatory Material (IEM) bij de JAR-FLC’s dat sprak over ‘een financiële verklaring van bankiers of accountants’. Een officiële accountantsverklaring is op basis van de IEM’s dus niet vereist. De eis dat een accountantsverklaring moet worden overlegd is dan ook geschrapt. Dit levert het bedrijfsleven een aanzienlijke kostenbesparing op. Voor financiële toetsing mogen andere bronnen gebruikt worden. Hierbij kan gedacht worden aan de gedeponeerde jaarcijfers bij de Kamer van Koophandel. Ook kan een bedrijf aantonen over voldoende middelen te beschikken door het bedrijfsplan te laten voorzien van een verklaring volgens de NIVRA standaard NV COS 3400 ‘Onderzoek van toekomstgerichte financiële informatie’. Wel is in de onderhavige regeling opgenomen dat de minister bij twijfel over de financiële toestand van een bedrijf alsnog om een accountantsverklaring kan verzoeken.
Artikel 20, eerste lid, onderdeel d, onder 6, geeft de Recreational Flight Instructor (RFI) de mogelijkheid om voor meerdere klassen gekwalificeerd te worden. Voor een vliegtuig (A) is hiervoor vereist dat men 50 vlieguren maakt en het praktijkexamen voor instructeur binnen de gewenste klasse heeft afgerond. Omdat over deze laatste eis in de praktijk onduidelijkheid bestond is het artikel geconcretiseerd.
De onderhavige regeling treedt in werking op 12 maart 2009, één van de vaste data waarop internationaal aanpassingen op luchtvaartregels in werking treden. De veranderingen in de bijlagen bij de Regeling luchtverkeersdienstverlening werken terug tot en met 18 december 2008 om een basis te geven aan de wijzigingen die sindsdien in de luchtvaartgids hebben plaatsgevonden. De frequentie van de wijzigingen in de luchtvaartgids is te hoog om iedere wijziging separaat in de Regeling luchtverkeersdienstverlening te verwerken.
De Minister van Verkeer en Waterstaat,
C.M.P.S. Eurlings.
De Staatssecretaris van Defensie,
J.G. de Vries.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2009-3561.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.