Aanwijzing van de Staatssecretaris van 19 december 2008, Volksgezondheid, Welzijn en Sport, nr. CZ/EKZ-2901559, houdende op grond van artikel 7 van de Wet marktordening gezondheidszorg inzake invoering vrije prijsvorming dieetadvisering

De Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,

Gelet op artikel 7 van de Wet marktordening gezondheidszorg;

Na schriftelijk mededeling te hebben gedaan aan de Eerste en Tweede Kamer der Staten-Generaal (Brieven van 17 juni 2008; Kamerstukken Tweede Kamer, vergaderjaar 2007–2008, 22 894, nr. 171);

In aanvulling op de aanwijzing van 14 november 2008, kenmerk CZ/EKZ-2874809;

Besluit:

Artikel 1

Deze aanwijzing is van toepassing op extramurale dieetadvisering zoals deze wordt aangeboden door zorgaanbieders die zijn toegelaten voor de functie(s) persoonlijke verzorging, verpleging, ondersteunende begeleiding, activerende begeleiding of behandeling als omschreven in het Besluit zorgaanspraken. Niet van toepassing is de aanwijzing op zorg voor zover deze bekostigd wordt via zorgzwaartepakketen

Ter uitvoering van deze aanwijzing stelt de Nederlandse Zorgautoriteit beleidsregels op.

Artikel 2

De Nederlandse Zorgautoriteit stelt met ingang van 1 januari 2009 prestatiebeschrijvingen vast voor de in artikel 1 bedoelde zorg. Met ingang van 1 januari 2009 gelden voor zorg als bedoeld in het eerste lid vrije tarieven als bedoeld in artikel 57, vierde lid, onder c, van de Wet marktordening gezondheidszorg.

Artikel 3

Deze aanwijzing treedt terstond in werking en wordt met de toelichting in de Staatscourant geplaatst.

De Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,

J. Bussemaker.

TOELICHTING

Op 14 november 2008 heeft de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport een aanwijzing aan de Nederlandse Zorgautoriteit, verder te noemen de zorgautoriteit, vastgesteld strekkende tot vrije prijsvorming per 1 januari 2009 voor extramurale dieetadvisering (aanwijzing van de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, kenmerk CZ/EKZ-2874809).

In voornoemde aanwijzing zijn de vanuit de AWBZ bekostigde care instellingen uitgesloten van de voorgenomen vrije prijsvorming.

Inmiddels is evenwel gebleken dat er geen overwegende bezwaren meer zijn om dit deel van de sector buiten de vrije prijsvorming te houden.

Met de voorliggende aanwijzing wordt de werkingssfeer verruimd tot het gehele zorgdomein van de extramurale dieetadvisering.

Ik merk op dat net als bij het vrijgeven van de tarieven voor extramurale dieetadvisering verleend vanuit intramurale cure instellingen is bezien of en zo ja hoe het vrijgeven van dieetadvisering te leveren vanuit AWBZ-instellingen een opschoning van budgetten vereist. Dit zou aan de orde kunnen zijn vanwege het toerekenen van overhead en kapitaallasten aan de extramuraal geleverde dieetadvisering. Gebleken is dat voor extramurale instellingen als thuiszorg niet of nauwelijks kapitaallasten in het geding zijn. Voor de intramurale instellingen ligt dit anders. Echter, zolang, vrije prijsvorming bij AWBZ-instellingen zich beperkt tot extramurale dieetadvisering zou het bij opschoning om een dermate bescheiden bedrag per instelling gaan, dat hiermee het werk dat instellingen voor een zuivere toerekening zouden moeten verrichten, niet rechtvaardigt. De zorgautoriteit zal evenwel NZa blijven toezien op eventueel marktverstorende effecten als gevolg van het benutten van voordelen verkregen uit vergoede kapitaallasten.

De Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,

J. Bussemaker.

Naar boven