Besluit Reglement Tarieven Ctgb 2010

Het College voor de toelating van gewasbeschermingsmiddelen en biociden,

Gelet op artikel 8, eerste lid, sub b, en artikel 10, eerste lid, van de Wet gewasbeschermingsmiddelen en biociden (Stb 2007, 125);

Besluit:

HOOFDSTUK 1 BEGRIPSBEPALINGEN

Artikel 1 definities

In dit reglement wordt verstaan onder:

a. de wet:

Wet op de toelating van gewasbeschermingsmiddelen en biociden (Stb. 2007, 125);

b. college:

het in artikel 3 van de wet bedoelde College voor de toelating van gewasbeschermingsmiddelen en biociden;

c. Onze Minister:

de in artikel 1, van de wet bedoelde Minister.

HOOFDSTUK 2 GEWASBESCHERMINGSMIDDELEN OP BASIS VAN IN BIJLAGE I BIJ RICHTLIJN 91/414/EEG OPGENOMEN WERKZAME STOFFEN

§ 1 Aanvraag

Artikel 2 algemeen

Voor de indiening van de navolgende aanvragen zijn de volgende bedragen verschuldigd:

  • a. een toelating van een gewasbeschermingsmiddel als bedoeld in artikel 28 en 35 van de wet, alsmede een verlenging daarvan en een voorlopige toelating als bedoeld in artikel 34 van de wet, alsmede een verlenging daarvan en een toelating van een gewasbeschermingsmiddel in het kader van een herregistratie nadat een werkzame stof is geplaatst op bijlage Ibij Richtlijn 91/414/EEG: € 5.670,–

  • b. in afwijking van sub a, een aanvraag tot herregistratie van een voorlopig toegelaten gewasbeschermingsmiddel als bedoeld in artikel 34 van de wet, op basis van een nieuwe stof die is geplaatst op bijlage Ibij Richtlijn 91/414/EEG: € 3.150,–

  • c. wederzijdse erkenning van een toelating als bedoeld in artikel 36 van de wet: € 3.150,–

  • d. een afgeleide toelating van een gewasbeschermingsmiddel als bedoeld in artikel 32 van de wet alsmede een verlenging daarvan: € 685,–

  • e. een toelating van een parallel geïmporteerd gewasbeschermingsmiddel als bedoeld in artikel 33 van de wet alsmede een verlenging daarvan: € 685,–

  • f. een uitbreiding van het gebruiksgebied van een toegelaten en een voorlopig toegelaten gewasbeschermingsmiddel alsmede een vereenvoudigde uitbreiding van de toelating als bedoeld in artikel 31 van de wet: € 4.675,–

  • g. een uitbreiding van het gebruiksgebied van een afgeleide toelating of van een toelating van een parallel geïmporteerd gewasbeschermingsmiddel: € 685,–

  • h. wijziging van de toelating als bedoeld in artikel 41 van de wet:

    • 1. administratieve wijziging: € 210,–

    • 2. wijzigingen van het Wettelijk Gebruiksvoorschrift/Gebruiksaanwijzing voor zover niet vallend onder sub 3.: € 685,–

    • 3. wijziging van de verpakking en etikettering: € 685,–

    • 4. overige gevallen: € 685,–

  • i. wijziging van de samenstelling van een toegelaten en een voorlopig toegelaten gewasbeschermingsmiddel:

    • 1. indien bij de aanvraag onderzoeksgegevens moeten worden overgelegd: € 4.675,–

    • 2. indien sprake is van wijziging van de technische werkzame stof (nieuwe bron of andere aanpassing): € 840,–

    • 3. overige gevallen: € 685,–.

§ 2 Samenvatten en evalueren

Artikel 3 stofgegevens algemeen

Voor het samenvatten en evalueren van de navolgende stofgegevens, die zijn overlegd bij een aanvraag als bedoeld in artikel 2 zijn, voor zover van toepassing, de volgende bedragen verschuldigd:

aanvraag code

omschrijving

per

tarief

3 t/m 3.6

de werkzaamheid van het bestrijdingsmiddel

totaal

€ 5.620,–

    

1 en 4.2

de identiteit van de werkzame stof en bijbehorende analysemethoden

totaal

€ 630,–

2

de fysisch chemische eigenschappen van een stof

totaal

€ 630,–

    
 

de residuanalysemethoden voor de werkzame stof/metaboliet

  

4.3

voor de bepaling van residuen op planten, plantaardige producten, levensmiddelen en diervoeder

totaal

€ 210,–

4.4

voor de bepaling van residuen in de bodem

totaal

€ 105,–

4.5

voor de bepaling van residuen in drink en oppervlaktewater

totaal

€ 105,–

4.7

voor de bepaling van residuen in de lucht

totaal

€ 105,–

4.8

voor de bepaling van residuen in lichaamsvloeistoffen en weefsels

totaal

€ 105,–

    
 

de toxiciteit van de werkzame stof/metaboliet

  

5.1.

metabolisme en kinetiek in proefdieren

totaal

€ 4.820,–

 

acute toxiciteit

 

 

5.2.1

bepaling acute orale toxiciteit

totaal

€ 325,–

5.2.2

bepaling acute percutane toxiciteit

totaal

€ 325,–

5.2.3

bepaling acute inhalatoire toxiciteit

totaal

€ 805,–

5.2.4

bepaling van de huidirritatie

totaal

€ 325,–

5.2.5

bepaling van de oogirritatie

totaal

€ 325,–

5.2.6

bepaling van de sensibilisatie van de huid

totaal

€ 645,–

 

kortdurend toxiciteitsonderzoek

  

5.3.1

onderzoek over 28 dagen bij orale toediening

totaal

€ 1.285,–

5.3.2

onderzoek over 90 dagen bij orale toediening (rat)

totaal

€ 1.285,–

5.3.3

onderzoek over 90 dagen bij orale toediening (2de dier)

totaal

€ 1.285,–

5.3.4

onderzoek over 1-2 jaar bij orale toediening (hond)

totaal

€ 1.285,–

5.3.5

onderzoek over 28 dagen bij inhalatoire toediening

totaal

€ 965,–

5.3.6

onderzoek over 90 dagen inhalatoire toediening

totaal

€ 1.610,–

5.3.7

onderzoek over 28 dagen bij dermale toediening

totaal

€ 1.285,–

5.3.8

onderzoek over 90 dagen bij dermale toediening

totaal

€ 1.610,–

 

genotoxiciteitsproeven in vitro

  

5.4.1

Salmonella typhimurium terugmutatietest

totaal

€ 325,–

5.4.1

Escherichia coli terugmutatietest

totaal

€ 325,–

5.4.1

Saccharomyces cerevisiae genmutatietest

totaal

€ 325,–

5.4.1

Saccharomyces cerevisiae mitotic recombination assay

totaal

€ 325,–

5.4.2

in vitro mammalian cytogenetic test

totaal

€ 485,–

5.4.2

in vitro sister chromatid exhange assay in mammalian cells

totaal

€ 485,–

5.4.3

genmutatietest in zoogdiercellen

totaal

€ 485,–

5.4.3

DNA damage and repair/unscheduled DNA synthesis in mammalian cells

totaal

€ 485,–

 

gentoxiciteitsproeven in vivo (lichaamscellen)

  

5.4.4

micronucleus test

totaal

€ 805,–

5.4.5

mammalian bone marrow cytogenetic test

totaal

€ 805,–

5.4.5

vlekkentest bij muizen

totaal

€ 805,–

5.4.5

unscheduled DNA synthesis test with mammalian liver cells

totaal

€ 805,–

5.4.5

mouse heritable translocation assay

totaal

€ 805,–

 

sex-linked recessive lethal test in Drosophila melanogaster

totaal

€ 805,–

 

genotoxiteitsproeven in vivo (geslachtscellen)

  

5.4.6

rodent dominant lethal test

totaal

€ 805,–

5.4.6

mammalian spermatogonial chromosome aberration test

totaal

€ 805,–

5.5.1

toxiciteit bij langdurige blootstelling en carcinogeniteit

totaal

€ 1.930,–

5.6.1

multigeneratieonderzoek

totaal

€ 1.930,–

5.6.10

onderzoek naar ontwikkelingstoxiciteit (bij rat)

totaal

€ 1.285,–

5.6.10

onderzoek naar ontwikkelingstoxiciteit (bij 2e soort, meestal konijn)

totaal

€ 1.285,–

5.7.1.

acute neurotoxiciteit bij de rat

totaal

€ 965,–

5.7.2

onderzoek vertraagd intredende neurotoxiciteit

totaal

€ 1.285,–

5.8–5.10

overige toxiciteit of medische gegevens

kostprijs

kostprijs

    
 

residuen van de werkzame stof/metaboliet in/op behandelde producten, levensmiddelen en diervoeders

  

6.1.1, 6.1.2

aantal gewasgroepen waarvoor gegevens over de storage stability zijn geleverd

gewas groep

€ 645,–

6.2.1

gegevens over metabolisme en kinetiek bij planten zijn geleverd

studie

€ 1.285,–

 

metabolisme en kinetiek bij landbouwhuisdieren

  

6.2.2

metabolisme en kinetiek bij kip

studie

€ 1.285,–

6.2.3

metabolisme en kinetiek bij geit

studie

€ 1.285,–

6.2.3

metabolisme en kinetiek bij koe

studie

€ 1.285,–

6.2.4

metabolisme en kinetiek bij varken

studie

€ 1.285,–

 

metabolisme en kinetiek bij overige landbouwhuisdieren

studie

€ 1.285,–

6.4

onderzoek vervoedering bij landbouwhuisdieren

  

6.4.1

onderzoek vervoedering bij kip

totaal

€ 1.285,–

6.4.2

onderzoek vervoedering bij geit

totaal

€ 1.285,–

6.4.2

onderzoek vervoedering bij koe

totaal

€ 1.285,–

6.4.3

onderzoek vervoedering bij varken

totaal

€ 1.285,–

 

onderzoek vervoedering bij overige landbouwhuisdieren

totaal

€ 1.285,–

6.5

gegevens over gevolgen bewerking/bereiding

  

6.5.1.

eigenschappen van het residu

studie

€ 965,–

6.5.2.

pulp en balans studies, follow-up studies

studie

€ 645,–

6.6.1

bepaling van residuen in volggewassen (metabolisme)

gelabelde w.s.

€ 1.285,–

6.6.2.

bepaling van residuen in volggewassen (veldproeven)

studie

€ 1.285,–

6.7

aantal gewasgroepen afleiden MRL

gewas groep

€ 325,–

 

overige gegevens met betrekking tot residuen

kostprijs

Kostprijs

    
 

het gedrag van de werkzame stof/metaboliet in grond

  

7.1 en 7.2.1

laboratoriumonderzoek omzettingsroute en omzettingssnelheid in de bodem

  

7.1.1.

aerobe afbraakroutestudie

studie

€ 965,–

7.1.2.

anaerobe afbraak routestudie

studie

€ 965,–

7.1.3.

bodemfotolyse

studie

€ 965,–

7.2.1/7.2.3

aerobe afbraaksnelheidstudie 20oC

studie

€ 965,–

7.2.2

aerobe afbraaksnelheidstudie 10oC

studie

€ 965,–

7.2.4/7.2.5

anaerobe afbraak snelheidstudie

studie

€ 965,–

7.3

veldonderzoek omtrent omzetting in de bodem

  

7.3.1.

bodemdissipatiestudie

studie

€ 1.610,–

7.3.2

bodemresidustudie

studie

€ 645,–

7.3.3

bodemaccumulatiestudie

studie

€ 1.285,–

7.4

adsorptie en desorptie in de bodem

  

7.4.1/7.4.2

adsorptiestudie

studie

€ 965,–

7.4.3/7.4.4

uitspoeling uit kolommen

studie

€ 965,–

7.4.5

kolomstudies met verouderd residu

studie

€ 1.285,–

7.4.7

lysimeteronderzoek

studie

€ 1.930,–

7.4.7

standaardisatiestudie

studie

€ 1.930,–

7.4.8

veldonderzoek naar uitspoeling

studie

€ 1.930,–

7.4.8.

standaardisatiestudie

studie

€ 1.930,–

 

het gedrag van de werkzame stof/metaboliet in water

  

7.5

hydrolytische omzetting in water

studie

€ 645,–

7.6

fotochemische omzetting in water

studie

€ 965,–

7.7

ready biodegradability in water

studie

€ 325,–

7.8

omzettingssnelheid en -route in water/sedimentsystemen

studie

€ 1.285,–

7.9

onderzoek in de verzadigde zone

studie

€ 1.930,–

7.4.1/7.4.2

adsorptie aan slibdeeltjes

studie

€ 965,–

 

het gedrag van de werkzame stof/metaboliet in de lucht

  

7.10

omzettingssnelheid en -route in de lucht

studie

€ 645,–

7.12, 7.13

monitoringgegevens/aanvullend onderzoek

kostprijs

kostprijs

    
 

giftigheid van de werkzame stof/metaboliet voor in het milieu voorkomende organismen

  
 

vogels

  

8.1.1

acute orale toxiciteit voor vogels

studie

€ 485,–

8.1.2

dieetonderzoek voor vogels quail or mallard duck

totaal

€ 645,–

8.1.3.

dieetonderzoek voor tweede vogelsoort

totaal

€ 645,–

8.1.4

subchronische en reproductietoxiciteit

totaal

€ 965,–

 

aquatische organismen

  
 

vissen

  

8.2.1

acute toxiciteit voor vissen

studie

€ 485,–

8.2.2–8.2.5

chronische toxiciteit voor vissen

studie

€ 645,–

8.2.6

bioconcentratie bij vissen

totaal

€ 645,–

 

ongewervelde aquatische organismen

  

8.3.1

acute toxiciteit ongewervelde aquatische organismen

studie

€ 485,–

8.3.2

chronische toxiciteit ongewervelde aquatische organismen

studie

€ 645,–

8.4.a

effecten op de groei van algen

studie

€ 485,–

8.6a

bepaling effect op waterplanten

studie

€ 645,–

8.5

effecten op sedimentorganismen

studie

€ 485,–

 

geleedpotigen

  
 

bijen

  

8.7.1, 8.7.2

acute toxiciteit voor bijen

studie

€ 805,–

8.7.4

voedingsproef met bijenbroed

totaal

€ 645,–

 

toxiciteit voor andere geleedpotigen dan bijen

 

 

8.8

effecten op geselecteerde soorten geleedpotigen (zie middeldossier)

 

 

 

regenwormen

  

8.9.1

acute toxiciteit regenwormen

studie

€ 405,–

8.9.2

subletale effecten op regenwormen

studie

€ 645,–

 

bioconcentratie in regenworm (zie middel)

  
 

niet-doel micro-organismen in de bodem

  

8.10

stikstofbinding en koolstofmineralisatie

studie

€ 645,–

8.15

invloed op biologische methoden voor de zuivering van afvalwater

totaal

€ 645,–

 

effecten op andere niet-doelwitorganismen (flora/fauna)

  
 

laboratoriumgegevens over effecten op niet-doelwitplanten

studie

€ 965,–

8.16.1

laboratoriumgegevens over effecten op andere niet-doelwitorganismen

kostprijs

Kostprijs

8.16.2

veldstudies effecten op andere niet-doelwitorganismen

kostprijs

Kostprijs

    
 

afleiden van een Maximaal Toelaatbaar Risico (MTR)

  
 

afleiden MTR bodem

totaal

€ 5.780,–

 

afleiden MTR water

totaal

€ 9.795,–

 

update MTR bodem

totaal

€ 3.215,–

 

update MTR water

totaal

€ 3.215,–

Artikel 3a Middelgegevens algemeen

Voor het samenvatten en evalueren van de navolgende middelgegevens, die zijn overlegd bij een aanvraag als bedoeld in artikel 2 zijn, voor zover van toepassing, de volgende bedragen verschuldigd:

aanvraag code

omschrijving

per

tarief

3 t/m 3.9 en 6

de werkzaamheid van het gewasbeschermingsmiddel

totaal

€ 5.620,–

    
 

de toxiciteit van het gewasbeschermingsmiddel

  

7.1

acute toxiciteit

  

7.1.1

bepaling acute orale toxiciteit

totaal

€ 105,–

7.1.2

bepaling acute percutane toxiciteit

totaal

€ 105,–

7.1.3

bepaling acute inhalatoire toxiciteit

totaal

€ 105,–

7.1.4

bepaling van de huidirritatie

totaal

€ 105,–

7.1.5

bepaling van de oogirritatie

totaal

€ 105,–

7.1.6

bepaling van de sensibilisatie van de huid

totaal

€ 105,–

7.1.7

studie naar combinaties van middelen

kostprijs

kostprijs

7.3.1 t/m 7.5.4

gegevens over blootstelling

Totaal

€ 1.285,–

7.6

dermale absorptie

  

7.6.1

in vivo onderzoek naar dermale absorptie

totaal

€ 1.285,–

7.6.2

in vitro onderzoek naar dermale absorptie

totaal

€ 1.285,–

    
 

residuen in/op behandelde producten, levensmiddelen en diervoeders

  

8.1.1

aantal gewasgroepen waarvan gegevens over de storagestability zijn geleverd

gewas groep

€ 645,–

8.2

aantal gewasgroepen waarvoor gegevens metabolisme en kinetiek bij planten

gewas groep

€ 1.285,–

 

metabolisme en kinetiek bij landbouwhuisdieren

  

8.2

metabolisme en kinetiek bij kip

studie

€ 1.285,–

8.2

metabolisme en kinetiek bij geit

studie

€ 1.285,–

8.2

metabolisme en kinetiek bij koe

studie

€ 1.285,–

8.2

metabolisme en kinetiek bij varken

studie

€ 1.285,–

8.2

metabolisme en kinetiek bij overige landbouwhuisdieren

studie

€ 1.285,–

8.3

aantal gewasgroepen waarvoor residuproeven zijn geleverd

gewas groep

€ 1.930,–

8.4

onderzoek vervoedering bij landbouwhuisdieren

  

8.4.1

onderzoek vervoedering bij kip

totaal

€ 1.285,–

8.4.2

onderzoek vervoedering bij geit

totaal

€ 1.285,–

8.4.2

onderzoek vervoedering bij koe

totaal

€ 1.285,–

8.4.3

onderzoek vervoedering bij varken

totaal

€ 1.285,–

8.4

onderzoek vervoedering bij overige landbouwhuisdieren

totaal

€ 1.285,–

8.5

gegevens over gevolgen bewerking/bereiding

  

8.5.1

eigenschappen van het residu

studie

€ 965,–

8.5.2

pulp en balans studie, follow-up studie

studie

€ 645,–

8.6

bepaling van residuen in volggewassen

gelabelde w.s.

€ 1.285,–

8.7

aantal gewasgroepen afleiden MRL

gewas groep

€ 325,–

 

overige gegevens met betrekking tot residuen

kostprijs

kostprijs

    
 

het gedrag van de werkzame stof/metaboliet in grond

  

9.1

laboratoriumonderzoek omzettingsroute en omzettingssnelheid in de bodem

  

9.1.1

aerobe afbraaksnelheidstudie

studie

€ 965,–

9.1.2.

anaerobe afbraak snelheidstudie

studie

€ 965,–

9.2

veldonderzoek omtrent omzetting in de bodem

  

9.2.1

bodemdissipatiestudie

studie

€ 1.610,–

9.2.2

bodemresidustudie

studie

€ 645,–

9.2.3

bodemaccumulatiestudie

studie

€ 1.285,–

9.3

adsorptie en desorptie in de bodem

  

9.3.1

uitspoeling uit kolommen

studie

€ 965,–

9.3.2

lysimeteronderzoek

studie

€ 1.930,–

9.3.2

standaardisatiestudie

studie

€ 1.930,–

9.3.3

veldonderzoek naar uitspoeling

studie

€ 1.930,–

9.3.3

standaardisatiestudie

studie

€ 1.930,–

    
 

het gedrag van de werkzame stof/metaboliet in de lucht

  

9.9

omzettingssnelheid en -route in de lucht

studie

€ 645,–

    

9.10

monitoringgegevens/aanvullend onderzoek

kostprijs

kostprijs

    
 

giftigheid van het gewasbeschermingsmiddel voor in het milieu voorkomende organismen

  

10.1

vogels

  

10.1.6

acute orale toxiciteit voor vogels

studie

€ 485,–

10.1.7

proeven onder veldomstandigheden

studie

€ 3.855,–

10.1.8

bepaling acceptatie lokaas, granulaten of behandeld zaad

studie

€ 1.610,–

10.1.9

bepaling effecten secundaire vergiftiging

studie

€ 2.570,–

 

aquatische organismen

  

10.2.1

vissen

  

10.2.2.1

acute toxiciteit voor vissen

studie

€ 485,–

10.2.2.2

acute toxiciteit ongewervelde aquatische organismen

studie

€ 485,–

10.2.2.3

effecten op de groei van algen

studie

€ 485,–

10.2.3

microcosmos-/mesocosmosstudie

studie

€ 5.140,–

10.2.5.1

chronische blootstelling vis

studie

€ 645,–

10.2.5.2

aanvullende studies aquatische organismen (Early Life Stage)

studie

€ 645,–

10.2.5.3

aanvullende studies aquatische organismen (Fish Life Cycle Test)

studie

€ 645,–

10.2.6.1a

chronische daphnia 21 dagen

studie

€ 645,–

10.2.6-7

aanvullend onderzoek effecten op aquatische organismen

kostprijs

kostprijs

 

gewervelde terrestrische organismen m.u.v. vogels

  

10.3.2.2.

bepaling acceptatie lokaas, granulaten of behandeld zaad

studie

€ 1.610,–

10.3.2.3.

bepaling effecten secundaire vergiftiging

studie

€ 2.570,–

10.3.3.

proeven onder veldomstandigheden

studie

€ 3.855,–

 

geleedpotigen

  

10.4.2.1-2

acute toxiciteit voor bijen

studie

€ 805,–

10.4.3

residuproef met bijen

totaal

€ 645,–

10.4.4

kooiproeven met bijen

studie

€ 1.930,–

10.4.5

veldproeven met bijen

studie

€ 1.930,–

10.4.7

tunnelproeven met bijen

studie

€ 1.930,–

 

andere geleedpotigen dan bijen

  

10.5.1

proeven op standaard laboratoriumschaal

studie

€ 645,–

10.5.2

proeven op grotere laboratoriumschaal (natuurlijk substraat)

studie

€ 645,–

10.5.2

proeven op grotere laboratoriumschaal (aged residue)

studie

€ 965,–

10.5.3

proeven onder semi-veldomstandigheden

studie

€ 1.930,–

10.5.4

veldproeven (single species)

studie

€ 1.930,–

10.5.4

veldproeven (multispecies)

studie

€ 5.140,–

 

regenwormen

  

10.6.2

acute toxiciteit regenwormen

studie

€ 405,–

10.6.3

subletale effecten op regenwormen

studie

€ 645,–

10.6.5

bioconcentratie (residu) in regenworm

totaal

€ 645,–

10.6.4

veldstudies met regenwormen

studie

€ 2.570,–

10.6.6

effecten op andere niet-doelwit macro-organismen in de bodem

studie

€ 645,–

10.6.7

litterbag studie

 

€ 1.285,–

 

niet-doel micro-organismen in de bodem

  

10.7.1

stikstofbinding en koolstofmineralisatie

studie

€ 645,–

10.7.2

overige studies ten aanzien van effecten op niet-doel micro-organismen in de bodem

kostprijs

kostprijs

    
 

andere niet-doelwitorganismen (flora/fauna)

  

10.8.1

laboratoriumgegevens over effecten op niet-doelwitplanten

studie

€ 965,–

10.8.1.4.

veldstudies (single species) terrestrische planten

studie

€ 1.930,–

10.8.1.4.

veldstudies (multispecies) terrestrische planten

studie

€ 5.140,–

10.8.2

laboratoriumgegevens over effecten op aquatic plants, b.v. Lemna

studie

€ 485,–

10.8, 10.9

laboratoriumgegevens over effecten op andere niet-doelwitorganismen

kostprijs

kostprijs

10.8, 10.9

veldstudies effecten op andere niet-doelwitorganismen

kostprijs

kostprijs

Artikel 4 micro-organismen

In afwijking van artikel 3 zijn voor het samenvatten en evalueren van de navolgende gegevens, die zijn overlegd bij een aanvraag als bedoeld in artikel 2, onder a betreffende een gewasbeschermingsmiddel op basis van micro-organismen, de volgende bedragen verschuldigd:

  • a. samenstelling en biologische eigenschappen van het middel en het micro-organisme: € 4.675,–

  • b. de werkzaamheid van het middel: € 5.620,–

  • c. de toxiciteit van het middel onderscheidenlijk van elk van de daarin voorkomende werkzame stoffen en de omzettingsproducten:

    • 1. acute toxiciteit:

      • a. bepaling acute orale toxiciteit: € 105,–

      • b. bepaling acute inhalatoire toxiciteit: € 105,–

      • c. bepaling acute percutane toxiciteit: € 105,–

      • d. bepaling van de huidirritatie: € 105,–

      • e. bepaling van de oogirritatie: € 105,–

      • f. bepaling van de sensibilisatie van de huid: € 105,–

    • 2. basisinformatie toxiciteit van het micro-organisme: € 685,–

    • 3. acute toxiciteit, pathogeniteit en infectiviteit:

      • a. acute orale toxiciteit, pathogeniteit en infectiviteit: € 840,–

      • b. acute inhalatoire toxiciteit, pathogeniteit en infectiviteit: € 840,–

      • c. acute intraperitoneale/subcutane eenmalige dosis: € 840,–

    • 4. genotoxiciteitsproeven in vitro:

      • a. Salmonella typhimurium terugmutatietest: € 420,–

      • b. Escherichia coli terugmutatietest: € 420,–

      • c. genmutatietest in zoogdiercellen: € 420,–

      • d. Saccharomyces cerevisiae genmutatietest: € 420,–

      • e. in vitro mammalian cytogenetic test: € 420,–

      • f. in vitro sister chromatid exhange assay in mammalian cells: € 420,–

      • g. Saccharomyces cerevisiae mitotic recombination assay: € 420,–

      • h. DNA damage and repair/unscheduled DNA synthesis in mammalian cells: € 420,–

    • 5. celkweek onderzoek: € 685,–

    • 6. informatie over toxiciteit en pathogeniteit op de korte termijn: € 995,–

    • 7. effecten op de gezondheid na herhaalde inhalatoire blootstelling: € 995,–

    • 8. gentoxiciteitsproeven in vivo (lichaamscellen):

      • a. micronucleus test: € 420,–

      • b. mammalian bone marrow cytogenetic test: € 420,–

      • c. vlekkentest bij muizen: € 420,–

      • d. unscheduled DNA synthesis test with mammalian liver cells: € 420,–

      • e. mouse heritable translocation assay: € 420,–

      • f. sex-linked recessive lethal test in Drosophila melanogaster.€ 420,–

    • 9. genotoxiteitsproeven in vivo (geslachtscellen):

      • a. rodent dominant lethal test: € 420,–

      • b. mammalian spermatogonial chromosome aberration test: € 420,–

    • 10. gegevens over blootstelling:

      • a. meting blootstelling toepasser: € 1.205,–

      • b. meting blootstelling werknemer: € 1.205,–

    • 11. bepaling dermale absorptie: € 1.205,–

    • 12. toxicologische gegevens niet-werkzame stoffen: € 1.205,–

    • 13. aanvullend onderzoek naar combinaties van gewasbeschermingsmiddelen: € 1.205,–

  • d. residuen van het middel onderscheidenlijk van elk van de daarin voorkomende werkzame stoffen in/op behandelde producten, levensmiddelen en diervoeders:

    • 1. residuproeven: € 1.785,–

    • 2. persistentie en waarschijnlijke vermeerdering in of op gewassen, levensmiddelen of diervoeders: € 1.260,–

    • 3. niet levensvatbare/levensvatbare residuen: € 685,–

  • e. het gedrag van het middel onderscheidenlijk van elk van de daarin voorkomende werkzame stoffen en zijn omzettingsproducten in het milieu:

    • 1. gegevens over levensvatbaarheid en populatiedynamiek in de bodem: € 575,–

    • 2. gegevens over levensvatbaarheid en populatiedynamiek in natuurlijk sediment/watersystemen: € 575,–

    • 3. gegevens over concentraties in lucht: € 575,–

    • 4. gegevens over de mogelijke verspreiding van het micro-organisme in de bodem: € 575,–

    • 5. gegevens over de mogelijke verspreiding van het micro-organisme in natuurlijk sediment/watersystemen: € 575,–

    • 6. gegevens over de mogelijke verspreiding van het micro-organisme in lucht: € 575,–

  • f. effecten van het middel onderscheidenlijk van elk van de daarin voorkomende werkzame stoffen, en de omzettingsproducten op niet-doelorganismen:

    • 1. effecten op vogels: € 575,–

    • 2. effecten op aquatische organismen:

      • a. toxiciteit, infectiviteit en pathogeniteit bij vis: € 575,–

      • b. toxiciteit, infectiviteit en pathogeniteit bij ongewervelde zoetwaterorganismen: € 575,–

      • c. effecten op de algengroei, groeisnelheid en herstelcapaciteit: € 575,–

      • d. effecten op andere planten dan algen: € 575,–

    • 3. toxiciteit, infectiviteit en pathogeniteit bij bijen: € 1.205,–

    • 4. toxiciteit, infectiviteit en pathogeniteit bij andere geleedpotigen dan bijen: € 1.205,–

    • 5. toxiciteit, infectiviteit en pathogeniteit bij regenwormen: € 575,–

    • 6. effecten op niet-doel micro-organismen in de bodem: € 575,–

    • 7. aanvullend onderzoek: € 1.205,–

  • g. indien voor enig aspect studies overlegd worden, welke niet onder de voornoemde posten vallen, zijn de tarieven van artikel 3 van toepassing.

§ 3 Beoordelen

Artikel 5 algemeen

Voor de beoordeling van de navolgende aspecten en criteria in het kader van een aanvraag als bedoeld in artikel 2 zijn de volgende bedragen verschuldigd:

  • a. de werkzaamheid: € 1.260,–

  • b. de fysische en chemische eigenschappen van het middel onderscheidenlijk van elk van de daarin voorkomende werkzame stoffen: € 840,–

  • c. criteria ten aanzien van de toepasser: € 2.520,–

  • d. criteria ten aanzien van de volksgezondheid: € 2.520,–

  • e. criteria ten aanzien van het milieu:

    • 1. gedrag en lotgevallen in het milieu € 1.890,–

    • 2. ecotoxicologie: € 2.940,–

  • f. criteria ten aanzien van het welzijn van te bestrijden dieren: € 1.205,–

  • g. het eindoordeel over de toelaatbaarheidsaspecten: € 1.365,–.

Artikel 5a zaaizaadmiddel voor export

In afwijking van artikel 5, aanhef en onder c. en e. zijn voor de beoordeling van de navolgende aspecten en criteria in het kader van de beoordeling van een aanvraag voor een zaaizaadmiddel ten behoeve van export, de volgende bedragen verschuldigd:

  • a. criteria ten aanzien van de toepasser: € 160,–

  • b. criteria ten aanzien van het milieu: € 160,–.

Artikel 6 wederzijdse erkenning

In afwijking van artikel 5, aanhef en onder a, c, d en e zijn voor de beoordeling van de navolgende aspecten en criteria in het kader van een wederzijdse erkenning van een toelating als bedoeld in artikel 36 van de wet, de volgende bedragen verschuldigd:

  • a. de werkzaamheid: € 840,–

  • b. de fysische en chemische eigenschappen van het middel; € 315,–

  • c. criteria ten aanzien van de toepasser: € 2.520,–

  • d. criteria ten aanzien van de volksgezondheid: € 630,–

  • e. criteria ten aanzien van het milieu:

    • 1. gedrag en lotgevallen in het milieu: € 1.155,–

    • 2. ecotoxicologie: € 1.995,–.

Artikel 7 vereenvoudigde uitbreiding
  • 1. Artikel 5, sub a, is niet van toepassing voor de beoordeling van een aanvraag tot uitbreiding van de toepassing van een toegelaten gewasbeschermingsmiddel als bedoeld in artikel 31, van de wet.

  • 2. In afwijking van artikel 5, sub b., is voor de beoordeling van fysisch/chemische eigenschappen in het kader van een aanvraag tot uitbreiding van de toepassing van een toegelaten gewasbeschermingsmiddel als bedoeld in artikel 31, van de wet, het volgende bedrag verschuldigd: € 210,–.

Artikel 8 herregistratie van een voorlopig toegelaten gewasbeschermingsmiddel

In afwijking van artikel 5 zijn voor de beoordeling van de navolgende aspecten en criteria in het kader van een aanvraag tot herregistratie van een in Nederland voorlopig toegelaten gewasbeschermingsmiddel als bedoeld in artikel 34 van de wet, op basis van een nieuwe stof die is geplaatst op Bijlage I bij Richtlijn 91/414/EEG, de volgende bedragen verschuldigd:

  • a. voor de beoordeling van de werkzaamheid: € 840,–

  • b. voor de beoordeling van het risico ‘toepasser’: € 1.470,–

  • c. voor de beoordeling van het risico ‘volksgezondheid’: € 1.470,–

  • d. voor de beoordeling van het risico ‘milieu’:

    • 1. gedrag en lotgevallen in het milieu: € 630,–

    • 2. ecotoxicologie: € 1.155,–.

§ 4 Plaatsing werkzame stof op bijlage I bij Richtlijn 91/414/EEG

Artikel 9 aanvraag
  • 1. Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot plaatsing van een (nieuwe) werkzame stof op bijlage I bij Richtlijn 91/414/EEG, is het volgende bedrag verschuldigd: € 12.500,–.

  • 2. In afwijking van het eerste lid is voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot plaatsing van een werkzame stof zijnde een micro-organismen, plantenextract, feromoon dan wel een werkzame stof die hiermee vergelijkbaar is, het volgende bedrag verschuldigd: € 6.500,–.

  • 3. In afwijking van het eerste lid is voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een verlenging van de opneming van werkzame stoffen in bijlage I bij Richtlijn 91/414 EEG (‘Annex I renewal’), dan wel een aanvraag voor de beoordeling van werkzame stoffen die niet in bijlage I bij Richtlijn 91/414/EEG zijn opgenomen (‘resubmission’), het volgende bedrag verschuldigd: € 685,–.

Artikel 10 samenvatten en beoordelen (opstellen monograph)
  • 1. Voor het samenvatten en beoordelen (monograph) van de aanvraag tot plaatsing als bedoeld in artikel 9, eerste lid, is een bedrag verschuldigd op basis van werkelijk gemaakte kosten. Het voorschot hiervoor bedraagt: € 150.000,–.

  • 2. In afwijking van het eerste lid is voor het samenvatten en beoordelen van de aanvraag tot plaatsing als bedoeld in artikel 9, tweede lid, het bedrag verschuldigd op basis van de werkelijk gemaakte kosten. Het voorschot hiervoor bedraagt: € 25.000,–.

Artikel 11 overige werkzaamheden (aanvullend verslag)
  • 1. Voor de werkzaamheden die na het uitbrengen van de samenvatting en beoordeling (de monograph) aan de Europese Commissie voor werkzame stoffen als bedoeld in het eerste lid van artikel 9, nodig zijn voor de afronding van de Europese besluitvorming is een bedrag verschuldigd op basis van de werkelijk gemaakte kosten. Het voorschot hiervoor bedraagt: € 75.000,–.

  • 2. In afwijking van het eerste lid is voor de werkzaamheden die na het uitbrengen van de samenvatting en beoordeling (de monograph) aan de Europese Commissie als bedoeld in artikel 9, tweede lid nodig zijn voor de afronding van de Europese besluitvorming een bedrag verschuldigd op basis van de werkelijk gemaakte kosten. Het voorschot hiervoor bedraagt: € 7.500,–.

  • 3. Voor het opstellen van een aanvullend verslag voor aanvragen als bedoeld in het derde lid van artikel 9 is een bedrag verschuldigd op basis van de werkelijk gemaakte kosten. Het voorschot hiervoor bedraagt: € 12.500,–.

§ 5 Vrijstelling

Artikel 12 vrijstelling voor proefdoeleinden

Voor de indiening van een aanvraag voor een vrijstelling ten behoeve van een proef of experiment als bedoeld in artikel 37 van de wet, is het volgende bedrag verschuldigd:

  • a. indien geen ontheffing van de voorwaarde dat de behandelde gewassen niet in de voedselketen mogen komen, wordt aangevraagd: € 210,–

  • b. indien ontheffing van de voorwaarde dat de behandelde gewassen niet in de voedselketen mogen komen, wordt aangevraagd:

    • 1. het basisbedrag: € 260,–

    • 2. per 5 gewassen waarvoor ontheffing van de voorwaarde dat de behandelde gewassen niet in de voedselketen mogen komen, wordt aangevraagd: € 105,–.

HOOFDSTUK 3 BIOCIDEN OP BASIS VAN IN BIJLAGE I OF IA BIJ RICHTLIJN 98/8/EG OPGENOMEN WERKZAME STOFFEN

§ 1 Aanvraag

Artikel 13 algemeen

Voor de indiening van de navolgende aanvragen zijn de volgende bedragen verschuldigd:

  • a. een toelating van een biocide als bedoeld in artikel 49 en 55 van de wet alsmede een verlenging daarvan en een voorlopige toelating als bedoeld in artikel 54 van de wet alsmede van een verlenging daarvan en een toelating van een biocide in het kader van herregistratie nadat een werkzame stof is geplaatst op bijlage I bij Richtlijn 98/8/EG: € 5.670,–

  • b. in afwijking van sub a, een aanvraag tot herregistratie van een voorlopig toegelaten biocide als bedoeld in artikel 54 van de wet, op basis van een nieuwe stof die is geplaatst op bijlage I bij Richtlijn 98/8/EG: € 3.150,–

  • c. wederzijdse erkenning van een toelating als bedoeld in artikel 56 van de wet: € 2.100,–

  • d. een afgeleide toelating van een biocide als bedoeld in artikel 52 van de wet alsmede een verlenging daarvan: € 685,–

  • e. een toelating van een parallel geïmporteerd biocide als bedoeld in artikel 53 van de wet alsmede een verlenging daarvan: € 685,–

  • f. een registratie van een biocide met een gering risico als bedoeld in artikel 59 van de wet, alsmede een verlenging daarvan of een uitbreiding van het gebruiksgebied daarvan: € 685,–

  • g. vaststelling van een kaderformulering bij een toelating als bedoeld in artikel 62 van de wet: € 2.100,–

  • h. de toelating van een middel dat is afgeleid van een vastgestelde kaderformulering: € 685,–

  • i. een uitbreiding van het gebruiksgebied van een toegelaten en een voorlopig toegelaten biociden: € 4.675,–

  • j. een uitbreiding van het gebruiksgebied van een afgeleide toelating of van een toelating van een parallel geïmporteerd biocide: € 685,–

  • k. wijziging van de toelating als bedoeld in artikel 68 van de wet:

    • 1. administratieve wijziging: € 210,–

    • 2. wijzigingen van het Wettelijk Gebruiksvoorschrift/Gebruiksaanwijzing voor zover niet vallend onder sub 3: € 685,–

    • 3. wijziging van de verpakking en etikettering: € 685,–

    • 4. overige gevallen: € 685,–

  • l. een wijziging van de samenstelling van een toegelaten en een voorlopig toegelaten biocide:

    • 1. indien bij de aanvraag onderzoeksgegevens moeten worden overgelegd: € 4.675,–

    • 2. indien sprake is van wijziging van de technische werkzame stof (nieuwe bron of andere aanpassing): € 840,–

    • 3. overige gevallen: € 685,–.

  • m. wijziging van de registratie als bedoeld in artikel 59 van de wet:

    • 1. administratieve wijziging: € 210,–

    • 2. wijziging van het Wettelijk Gebruiksvoorschrift/Gebruiksaanwijzing voor zover niet vallen onder 3: € 685,–

    • 3. wijziging van de verpakking en etikettering: € 685,–

    • 4. overige gevallen: € 685,–

  • n. wijziging van de samenstelling van een geregistreerd biocide: € 685,–.

§ 2 Samenvatten en evalueren

Artikel 14 algemeen

Voor het samenvatten en evalueren van de navolgende gegevens, die zijn overlegd bij een aanvraag als bedoeld in artikel 13, zijn, voor zover van toepassing, de volgende bedragen verschuldigd:

4.1

Analyse methode van de zuivere werkzame stof in het technisch materiaal

€ 630,–

4.2

Analyse methode bodem

€ 105,–

4.2

Analyse methode lucht

€ 105,–

4.2

analyse methode water

€ 105,–

4.2

Analyse methode in dierlijke en menselijke vloeistoffen en weefsels

€ 105,–

4.3

Analyse methoden in plantaardige of dierlijke producten

€ 210,–

5

werkzaamheid van het middel

€ 1.260,–

6.1.1

bepaling acute orale toxiciteit

€ 325,–

6.1.2

Bepaling acute percutane toxiciteit

€ 325,–

6.1.3

Bepaling acute inhalatoire toxiciteit

€ 805,–

6.1.4

bepaling van de oogirritatie

€ 325,–

6.1.4

bepaling van de huidirritatie

€ 325,–

6.1.5

bepaling van de sensibilisatie van de huid:

€ 645,–

6.2

onderzoek naar absorptie, distributie, excretie en metabolisme bij zoogdieren

kostprijs

6.3.1

onderzoek over 28 dagen bij orale toediening

€ 1.285,–

6.3.2

onderzoek over 28 dagen bij dermale toediening

€ 1.285,–

6.3.3

onderzoek over 28 dagen bij inhalatoire toediening

€ 965,–

6.4.1

semi-chronische toxiciteit onderzoek over 90 dagen bij orale toediening

€ 1.285,–

6.4.2

semi-chronische toxiciteit onderzoek over 90 dagen bij dermale toediening

€ 1.610,–

6.4.3

semi-chronische toxiciteit onderzoek over 90 dagen bij inhalatoire toediening

€ 1.610,–

6.5

chronische orale toxiciteit

€ 1.285,–

6.6.1

in vitro onderzoek: terugmutatietest

€ 325,–

6.6.2

in vitro mammalian cytogenetic test

€ 485,–

6.6.3

in vitro onderzoek: genmutatietest in zoogdiercellen

€ 485,–

6.6.4

in vivo (lichaamscellen): mammalian bone marrow cytogenetic test

€ 805,–

6.6.5

in vivo (lichaamscellen): in ander weefsel dan bone marrow

€ 805,–

6.6.6

genotoxiteitsproeven (geslachtscellen)

€ 805,–

6.7

Onderzoek naar de carcinogeniteit

€ 1.930,–

6.8.1

onderzoek naar ontwikkelingstoxiciteit (per diersoort)

€ 1.285,–

6.8.2

multigeneratie-onderzoek

€ 1.930,–

6.9

Neurotoxiciteitsstudie

€ 965,–

6.10

Mechanistische studie, om de toxiciteitseffecten te verklaren

kostprijs

6.12.4

Epidemiologische studies op de algemene populatie

kostprijs

6.13

Onderzoek naar de toxiciteit bij (landbouw)huisdieren

kostprijs

6.14

Andere studies gerelateerd aan humane blootstelling

kostprijs

6.15

Onderzoek metabolisme en kinetiek in landbouwhuisdieren

€ 1.285,–

6.15

onderzoek vervoedering bij landbouwhuisdieren

€ 1.285,–

6.15

Overig onderzoek metabolisme en kinetiek

kostprijs

6.15

Overig onderzoek residuen

kostprijs

6.16

Andere studies gerelateerd aan humane blootstelling aan de werkzame stof in het middel

kostprijs

6.17

Studies om de toxicologische effecten te bepalen van metabolieten van behandelde planten

kostprijs

7.1.1.1.1

Hydrolyse afbraak

€ 645,–

7.1.1.1.2

fotochemische afbraak in water

€ 965,–

7.1.1.2.1

bepaling ready biodegradability

€ 325,–

7.1.1.2.2

bepaling inherent biodegradability

€ 325,–

7.1.1.2.3

bepaling biodegradability in zeewater

€ 325,–

7.1.2.1.1

Aerobic biodegradation in RWZI

€ 645,–

7.1.2.1.2

Anaerobic biodegradation in RWZI

€ 645,–

7.1.2.2.1

biodegradatie in zoet water; aerobe degradatie in water

€ 1.285,–

7.1.2.2.2

biodegradatie in zoet water; anaerobe degradatie in water

€ 1.285,–

7.1.3

adsorptie/desorptie screening test

€ 1.285,–

7.1.4

Overige studies met betrekking tot adsorption en desorption in water/sediment systemen

kostprijs

7.1.4.1

Veldtest naar accumulatie in sediment

kostprijs

7.2.1

Aerobe omzetting in bodem, standaard studie

€ 965,–

7.2.2

Aerobe omzetting in bodem, overige studies

kostprijs

7.2.2.1

laboratoriumonderzoek omzettingsroute + omzettingssnelheid in de bodem

€ 965,–

7.2.2.2

veldonderzoek omtrent bodemdissipatie en accumulatie

€ 1.930,–

7.2.2.3

Gebonden residu in bodem studies

€ 965,–

7.2.2.4

Andere studies mbt omzetting in bodem

kostprijs

7.2.3.1

adsorptie en desorptie in de bodem

€ 965,–

7.2.3.2

adsorptie en desorptie van metabolieten in de bodem

€ 965,–

7.3.1

gegevens naar de omzettingssnelheid en omzettingsroute in de lucht

€ 645,–

7.3.2

Overige studies mbt gedrag en lotgevallen in lucht

kostprijs

7.4.1.1

acute toxiciteit voor vissen

€ 485,–

7.4.1.2

acute toxiciteit ongewervelde organismen

€ 485,–

7.4.1.3

effecten op de groei van algen

€ 485,–

7.4.1.4

remming van micro-organismen in water

€ 1.210,–

7.4.2

Bioconcentratie studies

€ 645,–

7.4.3.1

semi-chronische toxiciteit voor vissen

€ 645,–

7.4.3.2

effecten op reproductie en groeisnelheid bij vissen

€ 645,–

7.4.3.3.1

bioaccumulatie bij vissen

€ 645,–

7.4.3.3.2

bioaccumulatie bij ongewervelde organismen

€ 645,–

7.4.3.4

effecten op reproductie en groeisnelheid bij ongewervelde organismen

€ 645,–

7.4.3.5

Effecten op andere niet-doelwit organismen (flora en fauna)

€ 645,–

7.4.3.5.1

effecten op sedimentorganismen

€ 485,–

7.4.3.5.2

effect op waterplanten

€ 645,–

7.5.1.1

remming van micro-organismen in bodem

€ 645,–

7.5.1.2

acute toxiciteit regenwormen of andere niet-doelwit bodem-organismen

Kostprijs

7.5.1.3

Acute toxiciteit voor planten

€ 965,–

7.5.2.1

reproductie studie met andere niet-doel macro-organismen in de bodem

Kostprijs

7.5.2.2

chronische test met landplanten

kostprijs

7.5.3.1.1

acute orale toxiciteit voor vogels

€ 485,–

7.5.3.1.2

Kort durende toxiciteit voor vogels

€ 645,–

7.5.3.1.3

reproductietoxiciteit voor vogels

€ 965,–

7.5.4.1

Acute toxiciteit voor bijen en andere geleedpotigen

€ 805,–

7.5.5

Bioconcentratie studies, terrestrisch

€ 645,–

7.5.5.1

Bioconcentratie, overige studies

kostprijs

7.5.6

effecten op andere niet-doel organismen in de bodem

Kostprijs

7.5.7.1

Overige studies met zoogdieren

Kostprijs

7.5.7.1.1

acute orale toxiciteit voor zoogdieren

€ 325,–

7.5.7.1.2

kort durende toxiciteit voor zoogdieren

€ 1.285,–

7.5.7.1.3

reproductietoxiciteit voor zoogdieren

€ 1.930,–

§ 3 Beoordelen

Artikel 15 algemeen

Voor de beoordeling van de navolgende aspecten en criteria in het kader van een aanvraag als bedoeld in artikel 13 zijn de volgende bedragen verschuldigd:

  • a. de werkzaamheid: € 1.260,–

  • b. de fysische en chemische eigenschappen van het middel onderscheidenlijk van elk van de daarin voorkomende werkzame stoffen: € 1.840,–

  • c. criteria ten aanzien van de toepasser: € 2.520,–

  • d. criteria ten aanzien van de volksgezondheid: € 2.520,–

  • e. criteria ten aanzien van het milieu: € 4.830,–

  • f. criteria ten aanzien van het welzijn van te bestrijden dieren: € 1.205,–

  • g. het eindoordeel over de toelaatbaarheidsaspecten: € 1.365,–.

Artikel 16 wederzijdse erkenning

In afwijking van artikel 15, zijn voor de beoordeling van de navolgende aspecten en criteria in het kader van een wederzijdse erkenning van een toelating als bedoeld in artikel 56 van de wet, de volgende bedragen verschuldigd:

  • a. de werkzaamheid: € 1.155,–

  • b. criteria ten aanzien van de toepasser: € 1.155,–

  • c. criteria ten aanzien van de volksgezondheid: € 1.155,–

  • d. criteria ten aanzien van het milieu: 2.310,–.

§ 4 Plaatsing werkzame stof op bijlage I bij Richtlijn 98/8/EG

Artikel 17 aanvraag

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot plaatsing van een (nieuwe) werkzame stof op bijlage I bij Richtlijn 98/8/EG is het volgende bedrag verschuldigd: € 12.500,–.

Artikel 18 samenvatten en beoordelen

Voor het samenvatten en beoordelen van de aanvraag tot plaatsing als bedoeld in artikel 17 en het opstellen van een verslag en aanbeveling omtrent het te nemen besluit, is een bedrag verschuldigd op basis van werkelijk gemaakte kosten. Het voorschot hiervoor bedraagt:

  • a. als bij de in behandeling name blijkt dat met een gemiddelde evaluatie kan worden volstaan, bedraagt de richtprijs als voorschot: € 200.000,–

  • b. als bij de in behandeling name blijkt dat extra gegevens moeten worden geëvalueerd en extra beoordelingen moeten worden uitgevoerd, bedraagt de richtprijs als voorschot: € 250.000,–

  • c. als bij de in behandeling name blijkt dat met een beperkte evaluatie kan worden volstaan, bedraagt de richtprijs als voorschot: € 150.000,–

  • d. als bij de in behandeling name blijkt dat met een evaluatie op basis van een eenvoudig dossier kan worden volstaan, bedraagt de richtprijs als voorschot: € 100.000,–.

Artikel 19 overige werkzaamheden

Voor de werkzaamheden die na het uitbrengen van het verslag en advies aan de Europese Commissie nodig zijn voor de afronding van de Europese besluitvorming is een bedrag verschuldigd op basis van de werkelijk gemaakte kosten. Het voorschot hiervoor bedraagt: € 75.000,–.

§ 5 Vrijstelling

Artikel 20 vrijstelling voor proefdoeleinden

Voor de indiening van een aanvraag voor een vrijstelling ten behoeve van een proef of experiment als bedoeld in artikel 64 van de wet, is het volgende bedrag verschuldigd: € 420,–.

HOOFDSTUK 4 BIJZONDERE PROCEDURES VOOR AANVRAGEN INZAKE NOG NIET IN BIJLAGE I BIJ RICHTLIJN 91/414/EEG EN BIJLAGEN I, IA OF IB BIJ RICHTLIJN 98/8/EG OPGENOMEN WERKZAME STOFFEN

§ 1 Toepassingsbereik

Artikel 21

Dit hoofdstuk heeft betrekking op gewasbeschermingsmiddelen en biociden als bedoeld in artikel 121, eerste lid van de wet.

§ 2 Aanvragen en beoordelen

Artikel 22
  • 1. Voor de indiening van een aanvraag, zijnde geen verlengingsaanvraag, als bedoeld in artikel 121, eerste lid van de wet, zijn de bedragen voor gewasbeschermingsmiddelen als genoemd in artikel 2 en is voor biociden € 4.200,– verschuldigd.

  • 2. Voor het samenvatten en evalueren van gegevens die zijn overlegd bij een aanvraag als bedoeld in eerste lid, zijn, voor zover van toepassing, de bedragen voor gewasbeschermingsmiddelen als genoemd in artikel 3 en voor biociden als genoemd in artikel 14 verschuldigd.

  • 3. Indien gebruik gemaakt wordt van een vergelijkende beoordeling is voor de beoordeling verschuldigd: € 1.260,–.

  • 4. Indien de beoordeling conform het overgangsrecht wordt uitgevoerd, zijn voor de beoordeling de volgende bedragen verschuldigd:

    • a. de werkzaamheid: € 1.050,–

    • b. de fysische en chemische eigenschappen van het middel onderscheidenlijk van elk van de daarin voorkomende werkzame stoffen: € 1.260,–

    • c. criteria ten aanzien van de toepasser en de volksgezondheid: € 1.890,–

    • d. criteria ten aanzien van het milieu: € 1.890,–

    • e. criteria ten aanzien van het welzijn van te bestrijden dieren: € 210,–

    • f. het eindoordeel over de toelaatbaarheidsaspecten: € 1.260,–.

  • 5. Indien gebruik wordt gemaakt van EU-conforme beoordelingmethodieken zijn voor de beoordeling, voor zover van toepassing, de bedragen als genoemd in artikel 15 verschuldigd.

  • 6. In afwijking van het eerste lid zijn voor de indiening van een verlengingsaanvraag, als bedoeld in artikel 121, eerste lid van de wet, de bedragen voor gewasbeschermingsmiddelen als genoemd in artikel 2 en is voor biociden € 630,– verschuldigd.

  • 7. Voor de beoordeling van verlengingsaanvragen als bedoeld in artikel 121 van de wet, is het volgende bedrag verschuldigd: € 2.100,–.

  • 8. In afwijking van het zevende lid is voor de beoordeling van verlengingsaanvragen als bedoeld in artikel 121 van de wet, voor afgeleide toelatingen het volgende bedrag verschuldigd: € 150,–.

§ 3 Overige bepalingen

Artikel 23 dringend vereist gewasbeschermingsmiddel of biocide
  • 1. Voor de indiening van een aanvraag als bedoeld in artikel 123, eerste lid, van de wet, is het volgende bedrag verschuldigd: € 2.205,–.

  • 2. Voor de beoordeling of een gewasbeschermingsprobleem een knelpunt vormt, is het volgende bedrag verschuldigd:

    • a. indien het een nog niet eerder aangevraagd gewasbeschermingsprobleem betreft: € 4.140,–

    • b. indien het gewasbeschermingsprobleem eerder is aangevraagd, maar niet als knelpunt is vastgesteld: € 2.040,–

    • c. indien het gewasbeschermingsprobleem voor de direct aan de aanvraag voorafgaande aaneensluitende periode van vijf jaar als knelpunt is vastgesteld: € 2.040,–

    • d. indien het gewasbeschermingsprobleem voor een direct aan de aanvraag voorafgaande aaneensluitende periode van minder dan vijf jaar als knelpunt is vastgesteld: € 650,–

  • 3. Voor de beoordeling van biocideprobleem als knelpunt is het volgende bedrag verschuldigd: € 9.000,–.

  • 4. Voor de beoordeling van de navolgende aspecten en criteria in het kader van een aanvraag als bedoeld in artikel 123, eerste lid, van de wet zijn de volgende bedragen verschuldigd:

    • a. volksgezondheid

      • 1. indien gegevens beschikbaar zijn: € 945,–

      • 2. indien gegevens niet beschikbaar zijn: € 1.365,–

    • b. toxicologie:

      • 1. indien gegevens beschikbaar zijn: € 945,–

      • 2. indien gegevens niet beschikbaar zijn: € 1.365,–

    • c. milieu:

      • 1. indien gegevens beschikbaar zijn: € 840,–

      • 2. indien gegevens niet beschikbaar zijn: € 1.365,–

    • d. werkzaamheid:

      • 1. Wettelijk gebruiksvoorschrift/Gebruiksaanwijzing: € 630,–

    • e. het eindoordeel over de toelaatbaarheidsaspecten: € 1.365,–.

  • 5. Indien de aanvraag tot toelating van een dringend vereist gewasbeschermingsmiddel geen consumptiegewas betreft zijn, in afwijking van het vierde lid, de volgende bedragen verschuldigd:

    • a. volksgezondheid

      • 1. indien gegevens beschikbaar zijn: € 210,–

      • 2. indien gegevens niet beschikbaar zijn: € 210,–

    • b. toxicologie:

      • 1. indien gegevens beschikbaar zijn: € 945,–

      • 2. indien gegevens niet beschikbaar zijn: € 1.365,–

    • c. milieu:

      • 1. indien gegevens beschikbaar zijn: € 840,–

      • 2. indien gegevens niet beschikbaar zijn: € 1.365,–

    • d. werkzaamheid:

      Wettelijk gebruiksvoorschrift/Gebruiksaanwijzing: € 630,–

    • e. het eindoordeel over de toelaatbaarheidsaspecten: € 1.365,–.

Artikel 24 biologische landbouw
  • 1. Voor de indiening van een aanvraag als bedoeld in artikel 124, eerste lid van de wet, is het bedrag genoemd in artikel 2, onderdeel a verschuldigd.

  • 2. Voor de beoordeling van een aanvraag als bedoeld in artikel 124, eerste lid van de wet zijn, voor zover van toepassing, de bedragen als genoemd in artikel 3 verschuldigd.

Artikel 25 wijziging samenstelling
  • 1. Voor de indiening van een aanvraag als bedoeld in artikel 125 van de wet is het volgende bedrag verschuldigd: € 4.200,–.

  • 2. Voor de beoordeling van een aanvraag als bedoeld in artikel 125 van de wet is het bedrag als bedoeld in artikel 22, derde lid verschuldigd.

Artikel 26 vereenvoudigde uitbreiding biocide
  • 1. Voor de indiening van een aanvraag als bedoeld in artikel 126, van de wet is het volgende bedrag verschuldigd: € 4.200,–.

  • 2. Voor de beoordeling van een aanvraag als bedoeld in artikel 126 van de wet is het bedrag als bedoeld in artikel 22, derde lid verschuldigd.

HOOFDSTUK 5 OVERIGE TARIEVEN

Artikel 27 afleiden MTR

  • 1. Voor een verzoek tot het afleiden van een Maximaal Toelaatbaar Risico (MTR) buiten het kader van een (aanvraag tot) toelating zijn de volgende bedragen verschuldigd: € 685,–.

  • 2. Voor het afleiden van een MTR zijn de bedragen als genoemd in artikel 3 van dit besluit verschuldigd.

Artikel 28 afleiden MRL

  • 1. Voor het verzoek tot het afleiden van een Maximaal Residu Limiet (MRL) is het volgende bedrag verschuldigd: € 685,–.

  • 2. Voor het samenvatten en evalueren zijn, voor zover van toepassing, de bedragen als genoemd in artikel 3 verschuldigd.

  • 3. Voor de beoordeling zijn, voor zover van toepassing, de bedragen als genoemd in artikel 5 verschuldigd.

Artikel 29 beoordeling technische werkzame stof niet in het kader van een toelating

Voor het beoordelen buiten het kader van een (aanvraag tot) toelating van de technische werkzame stof uit andere bronnen is het volgende bedrag verschuldigd: € 840,–.

Artikel 30 jaarlijkse vergoeding

  • 1. De jaarlijkse vergoeding voor registratie van een op 1 februari van het jaar, waarvoor dit besluit is vastgesteld bedraagt voor een toegelaten gewasbeschermingsmiddel; € 1.345,– en voor een biocide; € 1.250,–.

  • 2. De betaling van het in het eerste lid bedoelde bedrag geschiedt binnen één maand na dagtekening van het verzoek tot betaling op de bij dit verzoek aangegeven wijze.

Artikel 31 inlichtingen omtrent proeven op gewervelde dieren

  • 1. Ter zake van het inwinnen van inlichtingen bij het college omtrent proeven op gewervelde dieren die bij een eerdere aanvraag tot toelating van een gewasbeschermingsmiddel of biocide zijn uitgevoerd als bedoeld in artikel 26, eerste lid en artikel 46, eerste lid van de wet is een bedrag verschuldigd van € 420,–.

  • 2. De betaling van het in het eerste lid bedoelde bedrag geschiedt door overmaking van het verschuldigde bedrag aan het Ctgb tegelijkertijd met het indienen van een aanvraag.

Artikel 32 bemiddeling uitwisseling dierproefgegevens

Ter zake de bemiddeling door het college als bedoeld in artikel 8:3, tweede lid, Besluit Bestuursreglement regeling toelating gewasbeschermingsmiddelen en biociden Ctgb 2007, is het volgende tarief verschuldigd: Kostprijs.

Artikel 33 Helpdesk Toelatingen

  • 1. Voor een verzoek om inlichtingen aan de Helpdesk Toelatingen over aanvragen tot (uitbreiding van de) toelating is het volgende bedrag verschuldigd: € 630,–.

  • 2. Voor het uitvoering geven aan een verzoek aan de Helpdesk Toelatingen gelden advieskosten die worden berekend op basis van het aantal te besteden uren en een tarief van € 105,– per uur, tot een maximum van € 4.200,–.

  • 3. De advieskosten als bedoeld in het tweede lid kunnen worden verrekend met de in artikel 2, onder a, b, f en i, sub 1, artikel 13, onder a, b, i en l, sub 1 en artikel 26, lid 1 genoemde bedragen, tot een maximum van € 4.200,–, indien het advies van de Helpdesk Toelatingen heeft geleid tot een aanvraag als bedoeld in genoemde onderdelen van artikel 2, 13 en 26.

Artikel 34 toezending register

  • 1. Ter zake van een verzoek om toezending van een register is het volgende bedrag verschuldigd: € 25,–.

  • 2. De betaling van het in het eerste lid bedoelde bedrag geschiedt vooraf door overmaking van het verschuldigde bedrag aan het Ctgb onder vermelding van het type register.

Artikel 35 exportverklaring

Voor het op verzoek verstrekken van een verklaring ten behoeve van de export van een gewasbeschermingsmiddel of een biocide is het volgende bedrag verschuldigd: € 210,–.

Artikel 36 Overig

Voor een verzoek tot het verrichten van specifieke werkzaamheden is een bedrag verschuldigd op basis van de werkelijk gemaakte kosten.

HOOFDSTUK 6 SLOTBEPALINGEN

Artikel 37 overgangsregime

De op het tijdstip van inwerkingtreding van dit besluit aanhangige aanvragen worden met ingang van dat tijdstip overeenkomstig de bepalingen van dit besluit behandeld.

Artikel 38 inwerkingtreding

Dit besluit treedt, na goedkeuring door Onze Minister en geplaatst te zijn in de Staatscourant, in werking met ingang van 1 januari 2010.

Artikel 39 citeertitel

Dit besluit wordt aangehaald als: Tarievenbesluit Ctgb 2010.

Vastgesteld door het College voor de toelating van gewasbeschermingsmiddelen en biociden op d.d. 30 september 2009.

Het College voor de toelating van gewasbeschermingsmiddelen en biociden,

voor deze:

de Voorzitter,

D.K.J. Tommel.

Dit besluit is goedgekeurd bij besluit van de Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit van 18 december 2009, nummer TRCJZ/2009/100333.

TOELICHTING

Algemeen

Artikel 10, eerste lid, van de Wet gewasbeschermingsmiddelen en biociden schrijft voor dat voor zover de kosten van het College voor de toelating van gewasbeschermingsmiddelen en biociden betrekking hebben op de in artikel 4 bedoelde wettelijke taken, zij worden gedekt uit door het college vast te stellen en in rekening te brengen tarieven voor in dit lid opgesomde taken.

In dit besluit zijn de tarieven opgenomen die het Ctgb in rekening brengt bij de toelatinghouders en aanvragers om een toelating van een gewasbeschermingsmiddel of biocide dan wel een wijziging daarvan, te verkrijgen. Kosten van beleidsadvisering aan de departementen en de afhandeling van bezwaar- en beroepsprocedures worden geheel in rekening gebracht bij de departementen die als opdrachtgever optreden. De door het college vastgestelde tarieven behoeven de goedkeuring van de Minister.

Het vierde lid van artikel 10 van de wet verplicht ertoe dat de tarieven een rechtstreeks verband hebben met de in het eerste lid genoemde activiteiten en niet meer belopen dan nodig is ter dekking van de gemaakte kosten die zijn toe te rekenen aan de onderscheiden activiteiten.

Het tarievenbesluit volgt de structuur van de Wet gewasbeschermingsmiddelen en biociden.

Hoofdstuk 2 en Hoofdstuk 3 zien op gewasbeschermingsmiddelen respectievelijk biociden waarvan de werkzame stoffen opgenomen zijn in bijlage I bij Richtlijn 91/414/EG dan wel in bijlage I of IA bij Richtlijn 98/8/EG.

Hoofdstuk 4 ziet op bijzondere procedures voor aanvragen betreffende gewasbeschermingsmiddelen en biociden waarvan de werkzaam stof nog niet in de bijlage(n) bij Richtlijn 91/414/EEG of Richtlijn 98/8/EG is opgenomen. Dit betreft de zogenaamde bestaande stoffen.

Hoofdstuk 5 regelt enkele overige tarieven die betrekking hebben op gewasbeschermingsmiddelen en biociden zoals de jaarlijkse vergoeding en de kosten van het inwinnen van inlichtingen omtrent proeven op gewervelde dieren.

De kostenontwikkeling rechtvaardigt een verhoging van het interne uurtarief. Dit heeft met name gevolgen voor de aanvraagtarieven (gewasbescherming). De tarieven voor samenvatten en evalueren zijn nagenoeg gelijk gebleven en op onderdelen aangepast en waar mogelijk zelfs naar beneden bijgesteld. De stijging van het interne uurtarief heeft daarom maar beperkte invloed op de totale kosten voor reguliere aanvragen (gewasbescherming). De aanvraag- en beoordelingstarieven voor biociden zijn naar beneden bijgesteld. Deze worden behandeld op basis van het overgangsrecht, wat minder tijd per aanvraag vergt.

Daarnaast is er sprake van een aanpassing van het tarief van de jaarlijkse vergoeding die zich kenmerkt door enerzijds een stijging van het tarief (opslag voor de werkzaamheden t.b.v. de advisering over Europese stofbeoordelingen) voor gewasbescherming en anderzijds een daling van het tarief (opslag voor de werkzaamheden t.b.v. de advisering over Europese stofbeoordelingen) voor biociden.

De vastgestelde tarieven gelden met ingang van 1 januari 2010.

Artikelsgewijs

Artikel 2

De aanvraagkosten dekken de gemiddelde tijd die beoordelaars en wetenschappelijk beoordelaars besteden aan de volledigheidsbeoordeling van een aanvraag, inclusief de tijd die benodigd is voor een administratieve volledigheidsbeoordeling. Voorts dient de vergoeding ter dekking van de kosten van de administratieve verwerking door de administratie en de afdeling DIV.

De aanvraagkosten en daarmee ook de tarifering voor het indienen van een aanvraag tot voorlopige toelating van een gewasbeschermingsmiddel als bedoeld in artikel 34 van de wet, zijn gelijk aan de te maken kosten voor een aanvraag tot toelating als bedoeld in artikel 28 van de wet.

In artikel 35 van de Wet gewasbeschermingsmiddelen en biociden is geregeld dat een gewasbeschermingsmiddel door het college op aanvraag van Onze Minister kan worden toegelaten. Dit artikel ziet op het gebruik van werkzame stoffen die niet met het oog op het gebruik als gewasbeschermingsmiddel op de markt worden gebracht maar wel als zodanig worden aangewend. De daadwerkelijk te maken kosten voor een aanvraag door Onze Minister zullen niet afwijken van de kosten te maken voor een aanvraag door een toelatinghouder. Om die reden is het onder artikel 2 opgenomen aanvraagtarief verschuldigd.

Een administratieve wijziging betreft een wijziging waarvoor geen beoordeling behoeft te worden uitgevoerd, bijvoorbeeld een wijziging van de naam van het middel, adreswijziging van de registratiehouder of wijzigingen in de tenaamstelling van de registratiehouder.

Artikel 3 en 3a

In dit artikel is het tarief voor het samenvatten en evalueren per gegeven verbijzonderd. Uitsluitend de kosten van de werkzaamheden die in het kader van een specifieke aanvraag zijn verricht, worden in rekening gebracht. Ten behoeve van de leesbaarheid zijn de te verrichten werkzaamheden in een lijst opgenomen in de volgorde van het aanvraagformulier. Doordat de aanvraagformulieren voor stof- en middelgegevens een afwijkende nummering kennen, zijn twee tabellen opgenomen. Op stofgegevens zijn de tarieven van artikel 3 van toepassing; op middelgegevens de tarieven van artikel 3a.

Het artikel bevat een tarief voor de bepaling van het Maximum Toelaatbaar Risico (MTR) vastgelegd. Dit MTR wordt in het kader van een aanvraag bepaald of op verzoek (zie artikel 27). De MTR van een werkzame stof of één van zijn metabolieten, wordt berekend op basis van eindpunten uit bij het Ctgb beschikbare ecotoxicologische studies. Bij het bepalen van de MTR kunnen laboratoriumstudies, semi-veldstudies of veldstudies worden gebruikt. Voor de kosten van de verrichte werkzaamheden wordt verwezen naar de in artikel 3 genoemde tarieven voor deze werkzaamheden Daarnaast wordt voor het afleiden van een MTR-bodem en een MTR-water een tarief in rekening gebracht dat is gebaseerd op het gemiddelde bedrag dat het Ctgb hiervoor aan evaluerende instanties bij wie de opdracht is uitgezet, betaalt.

Artikel 4

In dit artikel is een tarief voor het samenvatten en evalueren van de toelatingsaanvragen voor micro-organismen opgenomen. Een afzonderlijk tarief is om de hierna volgende reden met ingang van 1 januari 2005 ingevoerd. Doordat bij het beoordelen van micro-organismen, in vergelijking met chemische stoffen, uitgegaan wordt van een andere set aan gegevensvereisten (bijlage IIB/IIIB), zal meer met statements/waivers gewerkt zal worden, alsmede het feit dat micro-organismen in de lidstaat al van nature kunnen voorkomen zal het proces van samenvatten, beoordelen en besluitvormen minder uniform zijn dan het beoordelen van chemische middelen. Ook per type micro-organisme kan de beoordeling er anders uitzien. De kosten van de beoordeling van micro-organismen, plantenextract, feromoon dan wel een werkzame stof die hiermee vergelijkbaar is, zijn significant lager dan de beoordelingen van chemische stoffen. Doordat de beoordelingswijze per (type) micro-organisme, plantenextract, feromoon dan wel een werkzame stof die hiermee vergelijkbaar is belangrijk verschilt, ligt het in de rede niet één tarief op basis van voorcalculatie in rekening te brengen. Het voorgaande leidt het college tot de conclusie dat in dit geval de kosten in rekening worden gebracht op basis van de werkelijk gemaakte kosten. Een nadeel van deze benaderingswijze is dat van tevoren niet bekend is welke kosten er aan een aanvraag zijn verbonden. Om aan dit nadeel tegemoet te komen zal de aanvrager op voorhand worden geïnformeerd over de kosten van de aanvraag.

Artikel 5

In dit artikel zijn de kosten voor de beoordeling van een aanvraag opgenomen. De kosten zijn opgesplitst naar de verschillende aspecten en criteria.

Artikel 5a, 6, 7 en 8

Voor de beoordeling van een aanvraag tot toelating van een zaaizaadmiddel voor de export, een wederzijdse erkenning, een vereenvoudigde uitbreiding en een herregistratie van een voorlopig toegelaten gewasbeschermingsmiddel gelden voor de beoordeling van verschillende aspecten en criteria, afwijkende tarieven. De werkzaamheden voor deze beoordelingen vragen minder tijd dan voor een reguliere toelatingsaanvraag waardoor de tarieven op deze aspecten en criteria lager uitvallen.

Artikel 10

Het opstellen van een monograph kost veel tijd, terwijl deze tijdsbesteding per monograph ook nog eens wisselt. Het is om die reden lastig één tarief te stellen en wordt met ingang van 2010 een bedrag voor het samenvatten en beoordelen op basis van nacalculatie van de werkelijk gemaakte kosten berekend. Gelet op de hoogte van deze kosten, zal met ingang van 2010 een voorschot bij aanvang van de werkzaamheden gevraagd worden zoals ook al het gebruik was bij de overige werkzaamheden (aanvullend verslag) als bedoeld in artikel 11.

Artikel 12

Voor 2009 is een wijziging in de tariefstructuur voor de aanvraag tot vrijstelling voor proefdoeleinden met gewasbeschermingsmiddelen doorgevoerd. Het toepasselijke tarief hangt af van de vraag of ontheffing van de voorwaarde dat de behandelde gewassen niet in de voedselketen mogen komen is aangevraagd. Als ontheffing van deze voorwaarde is aangevraagd worden extra toxicologische beoordelingen uitgevoerd. Het tarief stijgt trapsgewijs met het aantal gewassen waarvoor ontheffing van deze voorwaarde is aangevraagd.

Artikel 13

Zie de toelichting bij artikel 2. Het aldaar gestelde geldt eveneens ten aanzien van een aanvraag tot voorlopige toelating van een biocide als bedoeld in artikel 54 van de wet en een aanvraag van Onze Minister als bedoeld in artikel 55 van de wet.

Artikel 14

In dit artikel is het tarief voor het samenvatten en evalueren per gegeven verbijzonderd. Uitsluitend de kosten van de werkzaamheden die in het kader van een specifieke aanvraag zijn verricht, worden in rekening gebracht. Het artikel volgt de nummering van het aanvraagformulier. Doordat deze nummering voor stof- en middelgegevens gelijk is, kan volstaan worden met één tabel.

Artikel 15

In dit artikel zijn de kosten voor de beoordeling van een aanvraag opgenomen. De kosten zijn opgesplitst naar de verschillende aspecten en criteria.

Artikel 16

Voor de beoordeling van een aanvraag tot wederzijdse erkenning gelden voor de beoordeling van verschillende aspecten en criteria afwijkende tarieven. De werkzaamheden voor deze beoordelingen vragen minder tijd dan voor een reguliere toelatingsaanvraag waardoor de tarieven op deze aspecten en criteria lager uitvallen.

Artikel 18

Het samenvatten en beoordelen alsmede het opstellen van een verslag van aanbeveling van een aanvraag tot plaatsing van een stof op bijlage I bij Richtlijn 98/8/EG kost veel tijd, terwijl deze tijdsbesteding per stof ook nog eens wisselt. Het is om die reden lastig één tarief te stellen en wordt met ingang van 2010 een bedrag voor het samenvatten en beoordelen op basis van nacalculatie van de werkelijk gemaakte kosten berekend. Gelet op de hoogte van deze kosten, zal met ingang van 2010 een voorschot bij aanvang van de werkzaamheden gevraagd worden zoals ook al het gebruik was bij de overige werkzaamheden als bedoeld in artikel 19.

Artikel 21

Artikel 121, eerste lid, van de wet ziet op gewasbeschermingsmiddelen en biociden die zogenaamde bestaande werkzame stoffen bevatten en waarvan de werkzame stof ingevolge een communautaire maatregel wordt onderzocht voor opneming in bijlage I bij Richtlijn 91/414/EEG onderscheidenlijk bijlage I, IA of IB bij Richtlijn 98/8/EG. Deze aanvragen worden overeenkomstig de in hoofdstukken 4 en 5 van de wet opgenomen bepalingen behandeld voor zover in paragraaf 2 van hoofdstuk 9 van de wet geen andersluidende bepalingen zijn opgenomen.

Artikel 22

Artikel 121, eerste lid van de wet heeft betrekking op verschillende aanvragen met betrekking tot gewasbeschermingsmiddelen en biociden op basis van nog niet in bijlage I bij Richtlijn 91/414/EEG of bijlagen I, IA of IB van Richtlijn 98/8/EG opgenomen stoffen. Hierbij kan onder andere gedacht worden aan aanvragen tot afgeleide of parallelle toelating. Ook de tarieven voor de beoordeling in het kader van artikel 122, eerste lid, van de wet van de onder artikel. 25d, zesde lid, onderdeel e, van de Bestrijdingsmiddelenwet 1962 , ingediende aanvragen tot verlenging van de toelating vallen onder artikel 22, derde lid van dit besluit. Ingevolge artikel 122, tweede lid, van de wet worden de middelen immers slechts op de in het eerste lid van artikel 122, van de wet bedoelde lijst geplaatst, indien het college van oordeel is dat het gewasbeschermingsmiddel, onderscheidenlijk de biocide, aan artikel 121a voldoet. Voor zover aan de orde, worden uitsluitend de kosten van de samenvattings- en evaluatiewerkzaamheden die in het kader van een specifieke aanvraag zijn verricht, in rekening gebracht.

Artikel 23

Dit artikel ziet op besluitvorming op een aanvraag tot toelating van een gewasbeschermingsmiddel of biocide als bedoeld in artikel 123, eerste lid van de wet, indien het belang van de landbouw of een andere economische sector dit vereist. Eén en ander is uitgewerkt in artikel 36 van het Besluit gewasbeschermingsmiddelen en biociden.

In het tweede lid en derde lid zijn de kosten opgenomen die door de PD voor de beoordeling of er sprake is van een knelpunt bij een gewasbeschermingsprobleem en door het RIVM voor de beoordeling of er sprake is van een knelpunt bij een biocideprobleem, opgenomen. De kosten worden door de PD en het RIVM aan het Ctgb in rekening gebracht, die deze vervolgens doorbelast aan de aanvrager.

Artikel 24

Dit artikel ziet op een aanvraag tot toelating van een gewasbeschermingsmiddel of biocide als bedoeld in artikel 121, eerste lid van de wet, die voor gebruik bij biologische productiemethoden in aanmerking komen als bedoeld in bijlage II, onderdeel B, bij Verordening 2092/91/EEG inzake biologische productiemethode en aanduidingen dienaangaande op landbouwproducten en levensmiddelen. Eén en ander is uitgewerkt in artikel 37 van het Besluit gewasbeschermingsmiddelen en biociden

Artikel 25

Dit artikel ziet op de aanvraag tot toelating van een gewasbeschermingsmiddel of biocide als bedoeld in artikel 121, eerste lid, van de wet, waarvan de samenstelling in vergelijking met een eerder besluit tot toelating is gewijzigd. Het college besluit tot toelating indien het van oordeel is dat bij de gewijzigde samenstelling van dat middel sprake is van minder risico voor mens, dier, plant of milieu of van een middel met een grotere werkzaamheid bij een voor mens, dier, plant of milieu vergelijkbaar risico in vergelijking met de samenstelling van het reeds toegelaten middel. Een toelating tot herformulering kan alleen door de houder van een toelating of een houder van een verklaring van toegang worden aangevraagd.

Artikel 26

Richtlijn 98/8/EG voorziet niet in een vereenvoudigde uitbreidingstoelating. Vereenvoudigde uitbreiding van de toelating van biociden is derhalve alleen mogelijk op basis van het nationale toelatingsregime tijdens de overgangsperiode van Richtlijn 98/8/EG.

Artikel 27

Een verzoek tot vaststelling van een MTR voor een werkzame stof kan ook buiten het kader van een toelatingsaanvraag geschieden. Het Ctgb gebruikt daarvoor alle beschikbare gegevens. Ook in dit geval staan de aard en de hoeveelheid van de studies niet vast. Om die reden kan in principe dezelfde tariefstructuur worden gehanteerd als bij de vaststelling in het kader van een toelatingsaanvraag.

Artikel 28

Een verzoek tot vaststelling van een MRL voor een werkzame stof geschiedt in alle gevallen op basis van een afzonderlijk verzoek. Het Ctgb gebruikt daarvoor alle beschikbare gegevens. Ook in dit geval staan de aard en de hoeveelheid van de studies niet vast. Om die reden kan de dezelfde tariefstructuur worden gehanteerd als bij de vaststelling in het kader van een toelatingsaanvraag.

Artikel 29

Het artikel bevat een tarief voor een verzoek tot beoordeling van de technische werkzame stof afkomstig uit andere bronnen. Vergelijkbare werkzaamheden die plaatsvinden in het kader van de 'compliance check' (eerste stap bij herregistratie) vallen niet onder van het Tarievenbesluit.

Artikel 30

De peildatum voor de jaarlijkse vergoeding voor de registratie van een toegelaten gewasbeschermingsmiddel of biocide in een kalenderjaar, is 1 februari van dat jaar. De houder van de toelating ontvangt in februari van dat jaar een rekening van het Ctgb. De hoogte van de jaarlijkse vergoeding staat vast en varieert niet met het aantal maanden per jaar dat een middel is toegelaten. De jaarlijkse vergoeding financiert de kosten voor het onderhouden van de toegelaten middelen, de kosten voor het onderhouden van het toetsingskader en 50% van de kosten voor advisering van EU rapporten gewasbescherming en biociden.

De hoogte van het tarief, en dan met name de opslag voor de werkzaamheden advisering van EU rapporten, wordt jaarlijks bepaald aan de hand van de werkzaamheden en kosten die in enig jaar worden verwacht. Voor gewasbescherming wordt in 2010 rekening gehouden met een toename van de werkzaamheden, voor biociden wordt rekening gehouden met een daling van deze werkzaamheden.

Artikel 31

Ingevolge artikel 8:3, tweede lid, Besluit Bestuursreglement regeling toelating gewasbeschermingsmiddelen en biociden Ctgb 2007 stelt het college een tarief vast voor de bemiddeling in het kader van een verzoek om uitwisseling van dierproefgegevens. De uitwerking van de bemiddeling dient in de praktijk nog zijn neerslag te krijgen. Om die reden is het thans nog niet mogelijk in een tarief te voorzien. De grondslag voor het in rekening brengen van het tarief is vooruitlopend hierop wel vastgelegd.

Artikel 36

Dit artikel is opgenomen een tarief te kunnen vragen ter dekking van kosten van afzonderlijke verzoeken tot het verrichten van specifieke werkzaamheden als bijvoorbeeld het herbeoordelen van een residudefinitie.

Naar boven