Aanwijzing van de Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport van 15 december 2009, nr. Z/F-2964408, tot nadere aanwijzing van de besteedbare middelen ter dekking van de beheerskosten AWBZ 2009 (Nadere aanwijzing besteedbare middelen beheerskosten AWBZ 2009)

De Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,

Gelet op artikel 4.3 van het Besluit Wfsv;

Besluit:

Artikel 1

Voor het jaar 2009 zijn voor de beheerskosten AWBZ van de zorgverzekeraars, de verbindingskantoren en het CAK tezamen, ten laste van het Algemeen Fonds Bijzondere Ziektekosten, bedoeld in artikel 89 van de Wet financiering sociale verzekeringen, extra middelen besteedbaar ter grootte van € 14,639 miljoen.

Artikel 2

De verbindingskantoren leggen in hun jaarrekening over het jaar 2009 vast welk budget beheerskosten voor de uitvoering van de AWBZ is ontvangen en hoeveel in dat jaar is besteed voor de uitvoering van de AWBZ. De verschillen worden als overschotten dan wel tekorten in de jaarrekening toegevoegd aan de primo stand wettelijke reserve AWBZ 2009 en in de jaarrekening vastgelegd als de ultimo stand wettelijke reserve uitvoering AWBZ 2009.

Artikel 3

Deze aanwijzing treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst en werkt, indien de dagtekening van de Staatscourant waarin de aanwijzing is geplaatst, is gelegen na 13 december 2009, terug tot en met 14 december 2009.

Artikel 4

Deze aanwijzing wordt aangehaald als: Nadere aanwijzing besteedbare middelen beheerskosten AWBZ 2009.

Deze aanwijzing zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,

M. Bussemaker.

TOELICHTING

In de Aanwijzing besteedbare middelen beheerskosten AWBZ 2009 is voor het kalenderjaar 2009 een bedrag ad € 197,422 miljoen voor de beheerskosten beschikbaar gesteld.

In artikel 1 van de onderhavige nadere aanwijzing wordt voor de uitvoering van de AWBZ een extra bedrag ad € 15,095 miljoen voor de beheerskosten besteedbaar gesteld. Dit bedrag heeft betrekking op de beheerskosten die de zorgverzekeraars, de verbindingskantoren, en het CAK tezamen maken in het kader van de uitvoering van de AWBZ.Hieronder volgt een toelichting op dit bedrag.

1 Loon- en prijsontwikkeling

De besteedbare middelen worden jaarlijks verhoogd op grond van de werkelijke loon- en prijsontwikkeling. Voor het jaar 2009 wordt uitgegaan van een loon- en prijsontwikkeling van 2,65%. Het bedrag van de verhoging op grond van de loon- en prijsontwikkeling bedraagt € 4,134 miljoen (2,65% van € 155,984 miljoen, zijnde de structurele middelen voor 2009). Aangezien voorcalculatorisch € 5,569 miljoen is verstrekt, zullen de middelen € 1,435 miljoen neerwaarts worden bijgesteld.

2 Extra kosten CAK

Verbetering uitvoering CAK

Op mijn verzoek heeft het CAK voorstellen gedaan tot verbetering van de uitvoering van de AWBZ. Daarbij gaat het om het vergroten van de telefonische bereikbaarheid, het verlagen van de schriftelijke reactietijd en het oplossen van achterstanden bij de afhandeling van klachten en bezwaren. Het CAK is in het vierde kwartaal 2008 met de uitvoering gestart. Inmiddels is verder onderzocht welke middelen structureel en incidenteel hiervoor noodzakelijk zijn. Het gaat om € 8,296 miljoen structureel en € 8,424 miljoen incidenteel.

Extra werkzaamheden CAK

Door onjuistheden in de aanlevering van inputgegevens bij de eigenbijdragevaststelling zijn de uitvoeringskosten € 0,408 miljoen hoger uitgekomen. Dit bedrag wordt incidenteel aan de besteedbare middelen toegevoegd.

Ketenintegratie CAK

Het CAK heeft in 2009 extra inspanningen gedaan op het terrein van de ketenintegratie. Ter dekking van de kosten wordt incidenteel € 0,225 miljoen aan de besteedbare middelen toegevoegd. Door deze inspanning zal het vanaf 2010 in de meeste gevallen niet langer nodig zijn om handmatig productgegevens van zorgaanbieders bij de uitvoering van de eigenbijdrageregeling zorg zonder verblijf te verwerken.

De kosten van deze handmatige invoer bedroegen de afgelopen jaren circa € 0,300 miljoen per jaar.

Posttarieven

Met ingang van 2009 zijn diverse postproducten niet meer BTW-vrij vanwege de nieuwe Postwet. Voor het CAK nemen hierdoor de kosten toe. Bij de Aanwijzing 2009 is hiermee geen rekening gehouden. Op advies van het College van zorgverzekering wordt hiervoor € 0,457 miljoen incidenteel aan de besteedbare middelen toegevoegd.

3 AWBZ-brede zorgregistratie (AZR)

In de Aanwijzing 2009 zijn gelden beschikbaar gesteld voor het overgaan op XML format en, voorts, ontwikkeling en uitrol AZR 3.0. Bij beide punten zijn vertragingen bij de implementatie opgetreden en hebben de zorgkantoren de hiervoor beschikbaar gestelde middelen nog niet hoeven te gebruiken.

Hierbij zij aangetekend dat vertragingen geen afstel betekenen en hiervoor niet opnieuw middelen beschikbaar worden gesteld.

In de aanwijzing 2009 staat vermeld dat het CVZ in 2010 toetst of zorgkantoren op XML format zijn overgegaan en release 3.0 hebben ingevoerd. Deze toets zal naar achter worden geschoven en waarschijnlijk in het voorjaar van 2011 plaatsvinden.

4 Uitvoeringskosten PGB

Bij de verdeling van het PGB-budget over de verbindingskantoren is in de Aanwijzing besteedbare middelen beheerskosten AWBZ 2009 een deel (ter dekking van de variabele uitvoeringskosten PGB) direct aan het aantal PGB-ers gekoppeld en is het overige deel via de overige verdeelmaatstaven verdeeld. Daarbij is voor de variabele kosten uitgegaan van € 177,36 als bedrag per PGB-er en werd gerekend met een groei van het aantal PGB’ers met 22.800; zodoende werd € 4,044 miljoen aan het budget toegevoegd. Daarbij is gesteld dat als in werkelijkheid het aantal PGB-ers op 1 juli 2009 hoger uitkomt dan waarmee bij de Nadere Aanwijzing rekening is gehouden, middelen aan het budget worden toegevoegd en dat als het aantal lager uitkomt het budget navenant zal worden verlaagd. Inmiddels is bekend dat het aantal niet met 22.800 maar met 13.012 is gegroeid. Dit betekent dat het budget met € 1,736 miljoen structureel neerwaarts wordt bijgesteld.

5 Wettelijke reserve uitvoering AWBZ

Indien het College voor zorgverzekeringen vaststelt dat de wettelijke reserve uitvoering AWBZ ultimo 2009 voor een verbindingskantoor of het CAK het gestelde maximum van 20% respectievelijk 5% van het beheerskostenbudget te boven gaat dan stort het verbindingskantoor respectievelijk het CAK het door het College voor zorgverzekeringen vastgestelde bedrag van de overschrijding in het AFBZ.

Dit bedrag is vervolgens beschikbaar voor de afkoop van negatieve reserves. Voor enkele verbindingskantoren geldt dat zij een aanzienlijke negatieve reserve uitvoering AWBZ hebben. Om deze verbindingskantoren tegemoet te komen zullen de verbindingskantoren met een negatieve reserve groter dan 10 % van het budget 2009 een tegemoetkoming ontvangen. Deze tegemoetkoming bedraagt per verbindingskantoor maximaal het verschil tussen het tekort en 10% van het beheerskostenbudget 2009. Hiervoor is maximaal het totaal door het College voor zorgverzekeringen voor 2009 vastgestelde bedrag aan overschrijdingen beschikbaar.

Het totale bedrag van de besteedbare middelen voor de beheerskosten AWBZ 2009 komt hiermee op € 212,061 miljoen. Het structurele deel bedraagt € 190,522 miljoen en het incidentele deel bedraagt € 21,539 miljoen.

In artikel 2 staat dat de verbindingskantoren, evenals in voorgaande jaren, in hun jaarrekening de besteding van de middelen voor beheerskosten AWBZ moeten vastleggen en het overschot of tekort op hun balans moeten opnemen.

In artikel 3 staat dat de aanwijzing in werking treedt met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst en terugwerkt tot en met 14 december 2009. Deze data zijn zodanig gekozen dat het CVZ zijn op deze aanwijzing gebaseerde beleidsregels op 14 december 2009 kan vaststellen.

De Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,

M. Bussemaker

Naar boven