Wijziging van de Regeling markttoezicht registerloodsen

16 december 2009

Nr. CEND/HDJZ-2009/1530 sector SCH

De Minister van Verkeer en Waterstaat,

Gelet op artikel 27d, derde lid, van de Loodsenwet;

Besluit:

ARTIKEL I

Artikel 4 van de Regeling markttoezicht registerloodsen komt te luiden:

Artikel 4 Correctiefactor

De correctiefactor, bedoeld in artikel 27d, derde lid, van de Loodsenwet, die bij de vaststelling van de loodsgeldtarieven in acht wordt genomen, bedraagt met betrekking tot de tarieven voor 2010 ten aanzien van:

  • a. het zeehavengebied Delfzijl/Eemshaven ten minste 2,74%;

  • b. het zeehavengebied Harlingen-Terschelling ten minste 2,74%;

  • c. het zeehavengebied Den Helder ten minste 2,74%;

  • d. het zeehavengebied Amsterdam-IJmond ten minste 0,90%;

  • e. het zeehavengebied Rotterdam-Rijnmond –0,33%; en

  • f. het zeehavengebied Scheldemonden ten minste 0,25%.

ARTIKEL II

Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de dagtekening van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Minister van Verkeer en Waterstaat,

C.M.P.S. Eurlings.

TOELICHTING

Bedoeling van de wijziging

Door deze wijziging van Regeling markttoezicht registerloodsen zullen de tarieven van de loodsen voor het jaar 2010 over de verschillende zeehavengebieden minder uiteen lopen dan zonder die wijziging het geval zou zijn. De afbouw van de kruisfinanciering tussen de verschillende havens wordt met het oog op de economische crisis daardoor beperkt en doorgeschoven naar het volgend jaar. Zonder dit uitstel zouden de tarieven in met name de noordelijke havens dit jaar sterker stijgen dan met het oog op de crisis wenselijk is.

Hoe werkt het systeem van de correctiefactoren?

De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) stelt jaarlijks voor 1 januari de tarieven vast. Deze tarieven zijn gebaseerd op het voorstel dat de Nederlandse loodsencorporatie eerder in het jaar heeft gedaan. De loodsdienstverlening is alleen in het zeehavengebied Rotterdam/Rijnmond kostendekkend. Een deel van de inkomsten uit die regio wordt gebruikt om de verliezen in de loodsdienstverlening in de andere havens af te dekken. Deze kruisfinanciering in loodsgelden is onverenigbaar met het eventueel invoeren van marktwerking in de loodsdienstverlening conform de Wet markttoezicht registerloodsen. De wet voorziet daarom in de invoering van kostenconforme tarieven en de afbouw van de kruisfinanciering. Die afbouw leidt in de zeehavens met de minst kostendekkende tarieven tot aanzienlijke tariefstijgingen. Dat is met name in het noorden het geval. De afbouw van de kruisfinanciering vindt daarom geleidelijk en in twee fasen plaats (tot en met 2015), conform het advies van de Nationale Havenraad. Hoeveel er jaarlijks wordt afgebouwd aan kruisfinanciering in elk havengebied wordt bepaald door de correctiefactoren. Wat er in totaal aan tariefstijgingen moet worden gerealiseerd door de correctiefactoren wordt op het tarief dat in Rotterdam/Rijnmond wordt berekend in mindering gebracht. De correctiefactoren zijn opgenomen in de Regeling markttoezicht registerloodsen.

Belanghebbenden

Het met één jaar uitstellen van de afbouw van de kruisfinanciering is tot stand gebracht op wens van de Nationale Havenraad, de Regionale Commissie Noordelijke Zeehavens, de Stichting bedrijfsbelangen Eemsmond en het gemeentebestuur van Harlingen. In het zeehavengebied van Rotterdam zal het tarief minder dalen dan bij een ongewijzigd tempo van afbouw van de kruisfinanciering was voorzien. Het havenbedrijf van Rotterdam stemt hiermee in. Ook het Loodswezen, de Koninklijke Nederlandse Vereniging van Reders en de Vereniging Rotterdamse Cargadoors staan positief tegenover deze aanpassing.

De Minister van Verkeer en Waterstaat,

C.M.P.S. Eurlings.

Naar boven