Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum ondertekening |
---|---|---|---|---|
Ministerie van Verkeer en Waterstaat | Staatscourant 2009, 18501 | Besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum ondertekening |
---|---|---|---|---|
Ministerie van Verkeer en Waterstaat | Staatscourant 2009, 18501 | Besluiten van algemene strekking |
26 november 2009
Nr. CEND/HDJZ-2009/1360 sector S&W
De Minister van Verkeer en Waterstaat,
Gelet op artikel 9, tweede lid, van het Besluit spoorverkeer;
Besluit:
De Regeling spoorverkeer wordt als volgt gewijzigd:
A
In artikel 7 wordt de zinsnede ‘De maximumsnelheid, waarmede treinen vervoerd mogen worden, is’ vervangen door: Onverminderd artikel 8a van het Besluit spoorverkeer is de maximumsnelheid, waarmee treinen vervoerd mogen worden,.
B
Artikel 19, eerste lid, komt te luiden:
1. Op treinen bestemd voor het vervoer van goederen is een maximum remweg van 100 m van toepassing voor het rijden over hoofdspoorwegen als bedoeld in bijlage 2 bij het Besluit aanwijzing hoofdspoorwegen, die gelegen zijn in een kruising of een samenloop met een voor het openbaar verkeer openstaande weg als bedoeld in de Wegenverkeerswet 1994 en die niet worden aangeduid als een overweg door middel van de borden J12 en J13 van bijlage 1 bij het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990.
Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.
De Minister van Verkeer en Waterstaat,
C.M.P.S. Eurlings.
Deze regeling vormt het sluitstuk bij de wijziging van de Spoorwegwet en het Besluit spoorverkeer in verband met de aanwijzing van bepaalde stamlijnen tot hoofdspoorweg. Deze stamlijnen zijn aangewezen in bijlage 2 bij het Besluit aanwijzing hoofdspoorwegen en zijn spoorwegen in haven- en industriegebieden die uitsluitend of overwegend worden gebruikt door het goederenvervoer.
Deze regeling heeft tot doel de Regeling spoorverkeer in overeenstemming te brengen met de in artikel 8a van het Besluit spoorverkeer neergelegde maximumsnelheid van 30 kilometer per uur op de aangewezen stamlijnen.
Deze regeling leidt niet tot een wijziging van de administratieve lasten voor de overheid en het bedrijfsleven. Ook brengt deze geen bedrijfseffecten met zich mee.
Artikel 7 regelt een specificatie van de maximumsnelheid, gelet op diverse eigenschappen van de trein, zoals de beremming, samenstelling van de trein en de belasting daarvan. Door de wijziging van dit artikel wordt duidelijk gemaakt dat ondanks dat die eigenschappen een hogere maximumsnelheid mogelijk zouden maken, de maximumsnelheid op stamlijnen altijd 30 kilometer per uur bedraagt.
Bij stamlijnen zijn er plaatselijke situaties waar trein- en wegverkeer elkaar raken zonder er sprake is van een overweg, de zogenoemde straatsporen. Bij wijziging van het Besluit spoorverkeer in verband met de voorrangsregels die gelden bij een kruising van straatssporen en de openbare weg is een nieuwe begripsbepaling van die straatsporen in dat besluit opgenomen. Dit zijn hoofdspoorwegen als bedoeld in bijlage 2 bij het Besluit aanwijzing hoofdspoorwegen, die gelegen zijn in een kruising of een samenloop met voor het openbaar verkeer openstaande weg als bedoeld in de Wegenverkeerswet 1994 en die niet worden aangeduid als een overweg door middel van de borden J12 en J13 van bijlage 1 bij het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990. Hoewel in artikel 19 geen onduidelijkheid bestaat dat het hier gaat om straatsporen is gekozen, om geen verwarring te veroorzaken, in onderhavige regeling dezelfde terminologie uit het Besluit spoorverkeer in artikel 19 over te nemen. Grondslag voor deze wijziging is gelegen in Besluit spoorverkeer, aangezien de remweg wordt gerelateerd aan de snelheid bedoeld in artikel 9, tweede lid, van dat besluit.
Op grond van artikel 124 van de Spoorwegwet kunnen de stamlijnen tot 1 januari 2010 worden aangewezen als hoofdspoorwegen. De aanwijzing van de stamlijnen als hoofdspoorwegen zal op 31 december 2009 plaats vinden. Op dit moment zal ook onderhavige regeling in werking treden.
De Minister van Verkeer en Waterstaat,
C.M.P.S. Eurlings.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2009-18501.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.