ARTIKEL I
De Warenwetregeling vaststelling van tarieven voor retributies levensmiddelen 20081 wordt als volgt gewijzigd:
A
In artikel 2, eerste lid, onder b, wordt:
1. ‘€ 12,55’ vervangen door: € 13,12;
2. ‘€ 37,19’ vervangen door: € 38,88;
3. ‘€ 25,71’ vervangen door: € 26,88.
B
In artikel 5 wordt:
1. ‘€ 12,55’ vervangen door: € 13,12;
2. ‘€ 31,21’ vervangen door: € 32,63;
3. ‘€ 21,57’ vervangen door: € 22,55.
C
In artikel 6 wordt:
1. ‘€ 12,55’ vervangen door: € 13,12;
2. ‘€ 97,98’ vervangen door: € 102,44;
3. ‘€ 26,67’ vervangen door: € 27,89.
D
In artikel 7 wordt:
1. ‘€ 58,00’ vervangen door: € 60,00;
2. ‘€ 71,00’ vervangen door: € 54,75;
3. ‘€ 17,75’ vervangen door: € 18,25;
4. ‘€ 65,75’ vervangen door: € 67,75.
E
In artikel 8 wordt ‘€ 31,25’ vervangen door: € 33,75.
F
In artikel 9 wordt:
1. ‘€ 97,98’ vervangen door: € 102,44;
2. ‘€ 26,67’ vervangen door: € 27,89.
G
In artikel 10 wordt:
1. ‘€ 71,00’ vervangen door: € 54,75;
2. ‘€ 17,75’ vervangen door: € 18,25;
3. ‘€ 65,75’ vervangen door: € 67,75.
H
In artikel 11 wordt ‘€ 31,25’ vervangen door: € 33,75.
I
In artikel 12 wordt:
1. ‘€ 12,55’ vervangen door: € 13,12;
2. ‘€ 97,98’ vervangen door: € 102,44;
3. ‘€ 26,67’ vervangen door: € 27,89.
J
In artikel 14 wordt ‘€ 12,55’ vervangen door: € 13,12.
K
In artikel 16, eerste lid, ‘€ 6,47’ vervangen door: € 6,77.
L
Artikel 17 wordt als volgt gewijzigd:
1. In het eerste lid wordt ‘€ 21,57’ vervangen door: € 22,55.
2. In het tweede lid wordt:
a. ‘€ 12,55’ vervangen door: € 13,12;
b. ‘€ 31,21’ vervangen door: € 32,63;
c. ‘€ 28,04’ vervangen door: € 29,32;
d. ‘€ 12,55’ vervangen door: € 13,12.
3. In het derde lid wordt ‘€ 6,47’ vervangen door: € 6,77.
M
In artikel 19, onder b, wordt ‘€ 0,1’ vervangen door: € 0,10.
N
In artikel 23 wordt:
1. ‘€ 85’ vervangen door: € 88,87;
2. ‘€ 165’ vervangen door: € 172,51;
3. ‘€ 225’ vervangen door: € 235,24.
O
In artikel 23a wordt ‘€ 26,67’ vervangen door: € 27,89.
ARTIKEL II
Deze regeling treedt in werking met ingang van de tweede dag na de dagtekening van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst.
TOELICHTING
Bij het Warenwetbesluit retributies levensmiddelen zijn retributies vastgesteld die onder andere door de Voedsel en Waren
Autoriteit (VWA) in rekening worden gebracht voor keuring- en toezichtwerkzaamheden met betrekking tot de handel in en de
productie van bepaalde producten van dierlijke oorsprong. De tarieven van deze retributies zijn opgenomen in de Warenwetregeling
vaststelling van tarieven voor retributies levensmiddelen 2008.
Het streven naar kostendekkende tarieven leidt tot periodieke aanpassing van de retributies aan loon- en prijsontwikkelingen,
voor zover deze ontwikkelingen van invloed zijn op kosten die de VWA maakt bij het verrichten van de hiervoor genoemde keuring-
en toezichtwerkzaamheden. In dit licht voorziet deze regeling per 1 januari 2009 in een verhoging van 4,55% van de retributies
die de VWA in rekening brengt. Deze verhoging is gebaseerd op de handleiding overheidstarieven 2009 van het Ministerie van
Financiën. Het genoemde percentage vloeit voort uit het in de handleiding genoemde percentage van 4,7%, gecorrigeerd voor
de daarin gebruikte productiviteitsdaling. De productiviteitsdaling bij de VWA – als gevolg van de intensivering van opleidingen,
bijscholing, werkoverleg en intervisie van dierenartsen en andere VWA-medewerkers, mede in vervolg op de rapporten Hoekstra
en Vanthemsche – zal betrokken worden bij de nog lopende evaluatie van deze regeling en van eventuele aanpassingen van deze
regeling waarvan de inwerkingtreding per 1 juli 2009 is voorzien.
Van deze verhoging is afgezien bij tarieven die in 2008 kostendekkend waren, en dat in 2009 op basis van voorcalculatie naar
verwachting ook zullen zijn. Dit betreft de volgende tarieven:
– de import kg-tarieven en de daarbij behorende toeslagen;
– de aanlandingskeuring voor vis en de daarbij behorende toeslagen;
– het tarief voor registratie van levensmiddelenbedrijven.
De tarieven, bedoeld in de artikelen 7, 8, 10 en 11, van de Warenwetregeling vaststelling van tarieven voor retributies levensmiddelen
2008, worden niet door de VWA in rekening gebracht maar door het COKZ1 (artikelen 7 en 11) en het CPE2 (artikelen 8 en 10).
Het tarief van het COKZ is ongeveer 3% verhoogd. Het starttarief is ten opzichte van 2008 verlaagd aangezien in 2009 verschillende
werkzaamheden zullen worden gecombineerd en het starttarief over deze verschillende werkzaamheden wordt verdeeld.
De tariefsverhoging van het CPE is gebaseerd op een doorgevoerde inflatiecorrectie van 3% alsmede een te verwachten verhoging
van de loonkosten e.d. van 3,5%. Daarnaast is een geringe procentuele verhoging doorbelast in verband met gestegen brandstofkosten.
De tariefsverhoging in deze regeling is in overstemming met verordening (EG) 882/20043 en de in die verordening genoemde mogelijkheid om de werkelijke kosten in rekening te brengen. De verhoging is niet van toepassing
op tarieven die ingevolge die verordening communautair zijn gefixeerd op vaste bedragen.
Van de gelegenheid is gebruik gemaakt een verschrijving in artikel 19, onder b, te corrigeren (artikel I, onder M, van deze
regeling).
Deze regeling heeft geen gevolgen voor de administratieve lasten voor de burger en het bedrijfsleven.
Het ontwerp van deze regeling is voorgelegd aan de deelnemers aan het Regulier Overleg Warenwet (ROW)4. Deze raadpleging heeft geleid tot reacties van de Algemene Nederlandse Vereniging van Eierhandelaren (ANEVEI), het Agrarisch
Import Platform (AIP), het Productschap Vis en van het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL).
Daarbij is gebleken dat bezwaar bestaat tegen een generieke verhoging van alle door de VWA in rekening gebrachte tarieven.
Naar aanleiding van deze bezwaren is deze regeling aangepast: de verhoging is alleen toegepast bij tarieven die in 2009 niet
meer kostendekkend zouden zijn. In de derde alinea van deze toelichting is hier specifiek op ingegaan.
ANEVEI, AIP en CBL vroegen voorts om een nadere onderbouwing van de loon- en prijsontwikkeling die van invloed is op de kosten
die de VWA maakt bij het verrichten van de keurings- en toezichtwerkzaamheden. De opbouw van het percentage dat ten grondslag
ligt aan de indexering, is gebaseerd op de Handleiding Overheidstarieven 2009 van het Ministerie van Financiën. Gekozen is
voor een indexering op basis van deze handleiding, in afwachting van de uitkomsten van de evaluatie die in de loop van 2009
mogelijk leidt tot aanpassing van het retributiestelsel en de desbetreffende tarieven.
ANEVEI heeft verder bezwaar aangetekend tegen het in rekening brengen van de kosten voor de controles bij eierpakstations
op bepaalde residuen van verboden stoffen. Zij is van mening dat deze retributie dient te worden betaald door de pluimveehouder.
Dit bezwaar – dat al bij voorgaande tariefwijzigingen is ingebracht – zal in lopend overleg van het Ministerie van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport met ANEVEI, het Productschap Pluimvee en Eieren en de VWA verder worden besproken. Als hieruit een voorstel
zou komen voor een andere wijze van doorberekening, dan kan dit te zijner tijd als wijziging in de regeling worden aangebracht.
Het CBL wees retributies in de supermarktsector af en verzet zich tegen het in rekening brengen van de kosten van aanvullende
officiële controles (hercontroles). Tot het verhalen van deze kosten is Nederland evenwel verplicht op basis van artikel 28
van verordening (EG) 882/2004. Deze bezwaren van het CBL zijn reeds eerder in het ROW aan de orde geweest.
De Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,
A. Klink.