Regeling tot wijziging van diverse regelingen op het gebied van het luchtruim en luchtvaartpersoneel

30 oktober 2009

Nr. CEND/HDJZ-2009/ 1178 sector LUV

De Minister van Verkeer en Waterstaat,

Handelende in overeenstemming met de Staatssecretaris van Defensie;

Gelet op artikel 5.14 van de Wet luchtvaart, de artikelen 13, eerste lid, en 24a van het Besluit bewijzen van bevoegdheid voor de luchtvaart en de artikelen 1a, derde lid, 3, 4, 5, 8, 23a, 43, 56 en 61 van het Luchtverkeersreglement;

Besluit:

ARTIKEL I

De Regeling luchtverkeersdienstverlening wordt als volgt gewijzigd:

A

Artikel 1 wordt als volgt gewijzigd:

1. De onderdelen helicopter protection zone en helicopter traffic zone komen te luiden:

helicopter protection zone (HPZ):

bijzonder luchtverkeersgebied, ingesteld rond twee of meer boor- of productieplatforms ter bescherming van helikopters die manoeuvres uitvoeren, verbonden aan de nadering of het vertrek en voor helikopters die tussen zodanige platforms vluchten uitvoeren

helicopter traffic zone (HTZ):

bijzonder luchtverkeersgebied ingesteld rond een boor- of productieplatform ter bescherming van helikopters die manoeuvres uitvoeren, verbonden aan de nadering of het vertrek;

2. In de alfabetische opsomming wordt een onderdeel ingevoegd, luidende:

Operational Air Traffic (OAT): vluchten die niet worden uitgevoerd overeenkomstig de ICAO-regelgeving en -procedures en waarvoor specifieke regels en procedures zijn opgesteld door de Minister van Defensie of de Minister van Verkeer en Waterstaat.

3. In het onderdeel helicopter main route wordt ‘burgerhefschroefvliegtuig’ vervangen door: civiele helikopters.

B

Artikel 4 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het opschrift wordt ‘protected’ vervangen door: protection.

2. Voor de tekst wordt de aanduiding ‘1.’ geplaatst.

3. Er wordt een lid toegevoegd, luidende:

  • 2. HTZ’s en HPZ’s worden gemeden door andere luchtvaartuigen dan helikopters, met uitzondering van:

    • a. luchtvaartuigen van het Korps Landelijke Politiediensten, helikopters voor medische nooddiensten, zoek- en reddingsdiensten of ambulancevluchten,

    • b. vluchten met staatsluchtvaartuigen als bedoeld in artikel 14, derde lid, onderdelen a en d.

C

Artikel 7c, vijfde lid, komt te luiden:

  • 5. Met uitzondering van luchtvaartuigen van het Korps Landelijke Politiediensten, helikopters voor medische nooddiensten, zoek- en reddingsdiensten en ambulancevluchten wordt de ATZ Schinveld door andere luchtvaartuigen dan zweefvliegtuigen gemeden gedurende de periode waarin zweefvliegactiviteiten binnen dit gebied plaatsvinden.

D

In artikel 19 wordt ‘hefschroefvliegtuigen’ telkens vervangen door: helikopters.

E

Aan artikel 21a wordt een lid toegevoegd, luidende:

  • 3. Het eerste lid, onderdeel b, is niet van toepassing op militaire vluchten binnen een militair plaatselijk luchtverkeersleidingsgebied.

F

1. Voor de tekst van artikel 21b wordt de aanduiding ‘1.’ geplaatst.

2. Er wordt een lid toegevoegd, luidende:

  • 2. Het eerste lid, onder b, is niet van toepassing op militaire vluchten binnen een militair plaatselijk luchtverkeersleidingsgebied.

G

Artikel 22a, derde lid, onderdeel b, komt te luiden:

  • b. gecontroleerde OAT VFR-vluchten in militaire luchtverkeersleidingsgebieden.

H

De bijlagen C, D, E, F en I behorende bij de Regeling luchtverkeersdienstverlening worden vervangen door de bijlagen C, D, E, F en I zoals opgenomen in de bijlage bij deze regeling

ARTIKEL II

De Regeling aanwijzing gebieden voor luchtverkeersdienstverlening voor buitenlandse instanties 2005 wordt als volgt gewijzigd:

A

Artikel 1, onderdeel OAT, komt te luiden:

OAT:

vluchten die niet worden uitgevoerd overeenkomstig de ICAO-regelgeving en -procedures en waarvoor specifieke regels en procedures zijn opgesteld door de Minister van Defensie of de Minister van Verkeer en Waterstaat (Operational Air Traffic).

B

In artikel 13 wordt ‘FL 235’ vervangen door: FL 215.

C

Artikel 14 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste lid wordt ‘Londen ACC’ vervangen door ‘Londen TCC’, wordt ‘FL 215’ vervangen door ‘FL 195’ en wordt ‘FL 235’ vervangen door: FL 215.

2. Het derde lid vervalt.

D

De bijlagen J en K komen te luiden:

BIJLAGE J., BEHORENDE BIJ ARTIKEL 13 VAN DE REGELING AANWIJZING GEBIEDEN VOOR LUCHTVERKEERSDIENSTVERLENING DOOR BUITENLANDSE INSTANTIES

stcrt-2009-16328-001.png

BIJLAGE K., BEHORENDE BIJ ARTIKEL 14 VAN DE REGELING AANWIJZING GEBIEDEN VOOR LUCHTVERKEERSDIENSTVERLENING DOOR BUITENLANDSE INSTANTIES

stcrt-2009-16328-002.png

ARTIKEL III

De Regeling navigatie- en telecommunicatie-installaties wordt als volgt gewijzigd:

A

In artikel 3, zesde lid, wordt 2009 telkens vervangen door: 2010.

B

Artikel 7, eerste lid, komt te luiden:

  • 1. Voor het uitvoeren van een VFR-vlucht in het vluchtinformatiegebied Amsterdam, behalve in gebieden met de classificatie G beneden 1200 voet AMSL buiten de NSA Amsterdam, is een luchtvaartuig uitgerust met een SSR-transponder met mode S/ELS, die voldoet aan de eisen bedoeld in bijlage 10, Boek IV (Surveillance Radar and Collision Avoidance Systems) van het Verdrag inzake de internationale burgerluchtvaart.

ARTIKEL IV

In artikel 1, onderdeel l, van de Regeling burgerluchtvaartinlichtingen wordt ‘AIS’ vervangen door: AFS.

ARTIKEL V

Bijlage 1 behorende bij de Regeling certificering opleidingsinstellingen en goedkeuring opleidingenplannen luchtverkeersdienstverlening en luchtvaartterreininformatieverstrekking, wordt als volgt gewijzigd:

1. In §2, onderdeel d, wordt ‘de bevoegdverklaring’ vervangen door: het bewijs van bevoegdheid.

2. In §3, onderdeel c, wordt ‘kalenderjaar’ vervangen door: kalenderjaren.

3. In §4, eerste kolom, wordt ‘Schipper’ vervangen door ‘Schiphol’ en wordt ‘GDN’ telkens vervangen door ‘GND’ en wordt na de regel FISO TWR Rotterdam (CLD) een regel ingevoegd, luidende:

FISO TWR Eelde (CLD) 140 uren, waarvan tenminste 85 zonder opleidingsverplichting

ARTIKEL VI

Aan artikel 11, tabel 2, van de Regeling opleidingsinstellingen voor luchtvarenden 2001, wordt in de eerste en tweede kolom een regel toegevoegd, luidende:

IR-ME Bijlage 1 bij JAR-FCL 1.205 -

ARTIKEL VII

Deze regeling treedt in werking met ingang van de eerste dag na dagtekening van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst, met dien verstande dat:

  • 1. artikel I, onderdeel G, in werking treedt met ingang van 19 november 2009 en terugwerkt tot en met 10 april 2009;

  • 2. artikel II, onderdelen B en C, in werking treden met ingang van 17 december 2009;

  • 3 artikel III, onderdeel A, terugwerkt tot en met 1 november 2009.

Deze regeling zal met de toelichting de Staatscourant geplaatst worden geplaatst.

De Minister van Verkeer en Waterstaat,

C.M.P.S. Eurlings.

BIJLAGE C, BEHORENDE BIJ ARTIKEL 3, EERSTE LID, VAN DE REGELING LUCHTVERKEERSDIENSTVERLENING

Luchtverkeersroutes

ENR 3.1-1/2

d.d. 22 november 2007

Lower ATS Routes

ENR 3.1-3

d.d. 12 april 2007

Lower ATS Routes

ENR 3.1-4

d.d. 10 april 2008

Lower ATS Routes

ENR 3.1-5/6

d.d. 12 april 2007

Lower ATS Routes

ENR 3.1-7

d.d. 10 april 2008

Lower ATS Routes

ENR 3.1-8

d.d. 15 maart 2007

Lower ATS Routes

ENR 3.1-9/10

d.d. 10 april 2008

Lower ATS Routes

ENR 3.1-11

d.d. 12 april 2007

Lower ATS Routes

ENR 3.1-12

d.d. 10 april 2008

Lower ATS Routes

ENR 3.1-13

d.d. 30 juli 2009

Lower ATS Routes

ENR 3.1-14

d.d. 10 april 2008

Lower ATS Routes

ENR 3.1-15/16

d.d. 15 maart 2007

Lower ATS Routes

ENR 3.1-17

d.d. 10 april 2008

Lower ATS Routes

ENR 3.1-18

d.d. 19 november 2009

Lower ATS Routes

ENR 3.1-19/20

d.d. 10 april 2008

Lower ATS Routes

ENR 3.1-21

d.d. 12 april 2007

Lower ATS Routes

ENR 3.1-22/23

d.d. 22 november 2007

Lower ATS Routes

ENR 3.1-24

d.d. 12 maart 2009

Lower ATS Routes

ENR 3.1-25

d.d. 15 maart 2007

Lower ATS Routes

ENR 3.1-26

d.d. 25 oktober 2007

Lower ATS Routes

ENR 3.1-27/28

d.d. 12 april 2007

Lower ATS Routes

ENR 3.1-29

d.d. 5 juni 2008

Lower ATS Routes

ENR 3.1-30/31

d.d. 12 april 2007

Lower ATS Routes

ENR 3.1-32

d.d. 10 april 2008

Lower ATS Routes

ENR 3.1-33

d.d. 15 maart 2007

Lower ATS Routes

ENR 3.1-34/35

d.d. 12 april 2007

Lower ATS Routes

ENR 3.1-36

d.d. 22 november 2007

Lower ATS Routes

ENR 3.1-37

d.d. 10 april 2008

Lower ATS Routes

ENR 3.1-38

d.d. 22 november 2007

Lower ATS Routes

ENR 3.1-39

d.d. 12 april 2007

Lower ATS Routes

ENR 3.2-1

d.d. 10 april 2008

Upper ATS Routes

ENR 3.2-2

d.d. 5 juni 2008

Upper ATS Routes

ENR 3.2-3

d.d. 12 april 2007

Upper ATS Routes

ENR 3.2-4

d.d. 10 april 2008

Upper ATS Routes

ENR 3.2-5/6

d.d. 12 april 2007

Upper ATS Routes

ENR 3.2-7

d.d. 22 november 2007

Upper ATS Routes

ENR 3.2-8

d.d. 15 maart 2007

Upper ATS Routes

ENR 3.2-9

d.d. 10 april 2008

Upper ATS Routes

ENR 3.2-10

d.d. 12 april 2007

Upper ATS Routes

ENR 3.2-11

d.d. 10 april 2008

Upper ATS Routes

ENR 3.2-12

d.d. 22 november 2007

Upper ATS Routes

ENR 3.2-13

d.d. 10 april 2008

Upper ATS Routes

ENR 3.2-14

d.d. 30 juli 2009

Upper ATS Routes

ENR 3.2-15

d.d. 13 maart 2008

Upper ATS Routes

ENR 3.2-16

d.d. 15 maart 2007

Upper ATS Routes

ENR 3.2-17

d.d. 10 april 2008

Upper ATS Routes

ENR 3.2-18

d.d. 5 juni 2008

Upper ATS Routes

ENR 3.2-19

d.d. 10 april 2008

Upper ATS Routes

ENR 3.2-20

d.d. 19 november 2009

Upper ATS Routes

ENR 3.2-21/22

d.d. 10 april 2008

Upper ATS Routes

ENR 3.2-23

d.d. 12 april 2007

Upper ATS Routes

ENR 3.2-24

d.d. 22 november 2007

Upper ATS Routes

ENR 3.2-25

d.d. 15 maart 2007

Upper ATS Routes

ENR 3.2-26/27

d.d. 12 april 2007

Upper ATS Routes

ENR 3.2-28

d.d. 10 april 2008

Upper ATS Routes

ENR 3.2-29/30

d.d. 15 maart 2007

Upper ATS Routes

ENR 3.2-31/32

d.d. 5 juni 2008

Upper ATS Routes

ENR 3.2-33

d.d. 10 april 2008

Upper ATS Routes

ENR 3.2-34

d.d. 15 maart 2007

Upper ATS Routes

ENR 3.2-35

d.d. 5 juni 2008

Upper ATS Routes

ENR 3.2-36/38

d.d. 12 april 2007

Upper ATS Routes

ENR 3.2-39

d.d. 12 maart 2009

Upper ATS Routes

ENR 3.2-40

d.d. 12 april 2007

Upper ATS Routes

ENR 3.2-41/42

d.d. 10 april 2008

Upper ATS Routes

ENR 3.2-43

d.d. 14 februari 2008

Upper ATS Routes

ENR 3.2-44/59

d.d. 5 juni 2008

Upper ATS Routes

ENR 6-3.1

d.d. 5 juni 2008

ATS Routes

BIJLAGE D, BEHORENDE BIJ ARTIKEL 4 VAN DE REGELING LUCHTVERKEERSDIENSTVERLENING

Helicopter Main Routes/Helicopter Protection Zones/Helicopter Traffic Zones

ENR 3.4-1

d.d. 23 november 2006

Helicopter Routes

ENR 3.4-2

d.d. 20 december 2007

Helicopter Routes

ENR 3.4-3

d.d. 12 maart 2009

Helicopter Routes

ENR 3.4-4/8

d.d. 22 november 2007

Helicopter Routes

ENR 3.4-9/10

d.d. 20 december 2007

Helicopter Routes

ENR 3.4-11/20

d.d. 22 november 2007

Helicopter Routes

ENR 3.4-21/22

d.d. 23 november 2006

Helicopter Routes

ENR 3.4-23

d.d. 10 april 2008

Helicopter Routes

ENR 6-3.3

d.d. 22 oktober 2009

North Sea Operations

BIJLAGE E, BEHORENDE BIJ DE ARTIKELEN 5, DERDE, VIERDE EN VIJFDE LID, EN 16, TWEEDE LID, VAN DE REGELING LUCHTVERKEERSDIENSTVERLENING

Plaatselijke luchtverkeersleidingsgebieden

AD 2.EHAM-8

d.d. 12 maart 2009

EHAM AD 2.17 ATS Airspace

AD 2.EHBK-5

d.d. 12 maart 2009

EHBK AD 2.17 ATS Airspace

AD 2.EHGG-5

d.d. 2 juli 2009

EHGG AD 2.17 ATS Airspace

AD 2.EHRD-5

d.d. 12 maart 2009

EHRD AD 2.17 ATS Airspace

ENR 2.1-11

d.d. 12 maart 2009

Deelen control Zone

ENR 2.1-11

d.d. 12 maart 2009

De Peel control Zone

ENR 2.1-12

d.d. 12 maart 2009

Gilze-Rijen control Zone

ENR 2.1-12

d.d. 12 maart 2009

Leeuwarden control Zone

ENR 2.1-13

d.d. 12 maart 2009

Volkel control Zone

ENR 2.1-13

d.d. 12 maart 2009

Woensdrecht control Zone

ENR 2.1-12

d.d. 12 maart 2009

Kleine-Brogel control Zone 2

ENR 2.1-12

d.d. 12 maart 2009

Niederrhein control Zone

BIJLAGE F, BEHORENDE BIJ ARTIKEL 7, TWEEDE EN DERDE LID

Aerodrome Traffic Zones

ENR 5.1-11

d.d. 7 mei 2009

Military ATZs

ENR 5.1-12

d.d. 12 maart 2009

Military ATZs

BIJLAGE I, BEHORENDE BIJ ARTIKEL 23A VAN DE REGELING LUCHTVERKEERSDIENSTVERLENING

Luchtvaartgids

Luchtvaartterrein Ameland (EHAL)

AD 2.EHAL-4

d.d. 22 oktober 2009

Flight procedures

AD 2.EHAL-VAC

d.d. 5 juni 2008

Visual approach chart

Luchtvaartterrein Schiphol (EHAM)

AD 2.EHAM-18/19

d.d. 12 maart 2009

Noise abatement procedures

AD 2.EHAM-21/22

d.d. 2 juli 2009

Instrument departure procedures Schiphol Airport

AD 2.EHAM-23/24

d.d. 19 november 2009

Instrument departure procedures Schiphol Airport

AD 2.EHAM-25

d.d. 2 juli 2009

Instrument departure procedures Schiphol Airport

AD 2.EHAM-26/27

d.d. 30 juli 2009

Instrument departure procedures Schiphol Airport

AD 2.EHAM-28

d.d. 12 maart 2009

Instrument departure procedures Schiphol Airport

AD 2.EHAM-29/30

d.d. 30 juli 2009

Instrument departure procedures Schiphol Airport

AD 2.EHAM-31

d.d. 12 maart 2009

Instrument departure procedures Schiphol Airport

AD 2.EHAM-32

d.d. 2 juli 2009

Instrument departure procedures Schiphol Airport

AD 2.EHAM-32

d.d. 2 juli 2009

Instrument approach procedures Schiphol Airport

AD 2.EHAM-33

d.d. 19 november 2009

Instrument approach procedures Schiphol Airport

AD 2.EHAM-34

d.d. 2 juli 2009

Instrument approach procedures Schiphol Airport

AD 2.EHAM-37

d.d. 22 oktober 2009

Instrument approach procedures Schiphol Airport

AD 2.EHAM-38

d.d. 19 november 2009

Instrument approach procedures Schiphol Airport

AD 2.EHAM-39

d.d. 22 oktober 2009

Instrument approach procedures Schiphol Airport

AD 2.EHAM-40/43

d.d. 2 juli 2009

Instrument approach procedures Schiphol Airport

AD 2.EHAM-43/45

d.d. 2 juli 2009

VFR flight procedures Schiphol Airport

AD 2.EHAM-SID-OVERVIEW

d.d. 13 maart 2008

Standard instrument departure chart

AD 2.EHAM-SID-04

d.d. 27 augustus 2009

Standard instrument departure chart RWY 04

AD 2.EHAM-SID-06

d.d. 27 augustus 2009

Standard instrument departure chart RWY 06

AD 2.EHAM-SID-SUP-06

d.d. 27 augustus 2009

Standard instrument departure chart RWY 06 supplementary

AD 2.EHAM-SID-09

d.d. 27 augustus 2009

Standard instrument departure chart RWY 09

AD 2.EHAM-SID-18C

d.d. 27 augustus 2009

Standard instrument departure chart RWY 18C

AD 2.EHAM-SID-18L

d.d. 27 augustus 2009

Standard instrument departure chart RWY 18L

AD 2.EHAM-SID-22

d.d. 13 maart 2008

Standard instrument departure chart RWY 22

AD 2.EHAM-SID-24

d.d. 30 juli 2009

Standard instrument departure chart RWY 24

AD 2.EHAM-SID-27

d.d. 30 juli 2009

Standard instrument departure chart RWY 27

AD 2.EHAM-SID-36C

d.d. 27 augustus 2009

Standard instrument departure chart RWY 36C

AD 2.EHAM-SID-36L

d.d. 27 augustus 2009

Standard instrument departure chart RWY 36L

AD 2.EHAM-SID-SUP-36L

d.d. 13 maart 2008

Standard instrument departure chart RWY 36L supplementary

AD 2.EHAM-STAR.1

d.d. 30 juli 2009

Standard arrival chart

AD 2.EHAM-STAR.2

d.d. 30 juli 2009

Standard arrival chart

AD 2.EHAM-IAC-06.1

d.d. 2 juli 2009

Instrument approach chart RWY 06 ILS and SOKSI APCH

AD 2.EHAM-IAC-06.2

d.d. 2 juli 2009

Instrument approach chart RWY 06 RNAV night transitions

AD 2.EHAM-IAC-06.3

d.d. 2 juli 2009

Instrument approach chart RWY 06 NDB/DME

AD 2.EHAM-IAC-09.1

d.d. 2 juli 2009

Instrument approach chart RWY 09 VOR/DME

AD 2.EHAM-IAC-18C.1

d.d. 2 juli 2009

Instrument approach chart RWY 18C ILS and REGSU APCH

AD 2.EHAM-IAC-18C.2

d.d. 2 juli 2009

Instrument approach chart RWY 18C NDB/DME

AD 2.EHAM-IAC-18R.1

d.d. 2 juli 2009

Instrument approach chart RWY 18R ILS and NIRSI APCH

AD 2.EHAM-IAC-18R.2

d.d. 2 juli 2009

Instrument approach chart RWY 18R RNAV night transitions

AD 2.EHAM-IAC-18R.3

d.d. 2 juli 2009

Instrument approach chart RWY 18R VOR/DME AMS

AD 2.EHAM-IAC-18R.4

d.d. 2 juli 2009

Instrument approach chart RWY 18R SRE

AD 2.EHAM-IAC-22.1

d.d. 2 juli 2009

Instrument approach chart RWY 22 ILS

AD 2.EHAM-IAC-22.2

d.d. 2 juli 2009

Instrument approach chart RWY 22 SRE

AD 2.EHAM-IAC-24.1

d.d. 2 juli 2009

Instrument approach chart RWY 24 VOR/DME PAM

AD 2.EHAM-IAC-27.1

d.d. 2 juli 2009

Instrument approach chart RWY 27 ILS

AD 2.EHAM-IAC-27.2

d.d. 2 juli 2009

Instrument approach chart RWY 27 VOR/DME

AD 2.EHAM-IAC-36C.1

d.d. 2 juli 2009

Instrument approach chart RWY 36C ILS and LOMKO APCH

AD 2.EHAM-IAC-36C.2

d.d. 2 juli 2009

Instrument approach chart RWY 36C VOR/DME

AD 2.EHAM-IAC-36R.1

d.d. 2 juli 2009

Instrument approach chart RWY 36R ILS and MONUT APCH

AD 2.EHAM-IAC-36R.2

d.d. 2 juli 2009

Instrument approach chart RWY 36R NDB/DME

AD 2.EHAM-IAC-MISC

d.d. 2 juli 2009

Instrument approach chart SRE

AD 2.EHAM-VAC.1

d.d. 24 september 2009

Visual approach chart

AD 2.EHAM-VAC.2

d.d. 12 maart 2009

Visual approach chart VFR traffic circuits

Luchtvaartterrein Budel (EHBD)

AD 2.EHBD-5/6

d.d. 24 september 2009

Instrument departure procedures Budel/Kempen Airport

AD 2.EHBD-7/8

d.d. 10 april 2008

Instrument departure procedures Budel/Kempen Airport

AD 2.EHBD-9

d.d. 24 september 2009

Instrument departure procedures Budel/Kempen Airport

AD 2.EHBD-9/10

d.d. 24 september 2009

VFR flight procedures Budel/Kempen Airport

AD 2.EHBD-SID-OVERVIEW

d.d. 17 januari 2008

Standard instrument departure chart

AD 2.EHBD-SID-03

d.d. 17 januari 2008

Standard instrument departure chart RWY 03

AD 2.EHBD-SID-21

d.d. 17 januari 2008

Standard instrument departure chart RWY 21

AD 2.EHBD-STAR

d.d. 24 september 2009

Standard arrival chart

AD 2.EHBD-VAC.1

d.d. 24 september 2009

Visual approach chart

AD 2.EHBD-VAC.2

d.d. 24 september 2009

Visual approach chart VFR traffic circuits

Luchtvaartterrein Maastricht Aachen (EHBK)

AD 2.EHBK-7

d.d. 28 augustus 2008

Instrument departure procedures Maastricht Aachen Airport

AD 2.EHBK-8/10

d.d. 15 januari 2009

Instrument departure procedures Maastricht Aachen Airport

AD 2.EHBK-11/17

d.d. 2 juli 2009

Instrument approach procedures Maastricht Aachen Airport

AD 2.EHBK-17

d.d. 2 juli 2009

VFR flight procedures Maastricht Aachen Airport

AD 2.EHBK-18

d.d. 3 juli 2008

VFR flight procedures Maastricht Aachen Airport

AD 2.EHBK-SID-OVERVIEW

d.d. 20 december 2007

Standard instrument departure chart

AD 2.EHBK-SID-03

d.d. 24 september 2009

Standard instrument departure chart RWY 03

AD 2.EHBK-SID-21

d.d. 24 september 2009

Standard instrument departure chart RWY 21

AD 2.EHBK-STAR.1

d.d. 20 december 2007

Standard arrival chart

AD 2.EHBK-STAR.2

d.d. 24 september 2009

Standard arrival chart

AD 2.EHBK-IAC-03.1

d.d. 24 september 2009

Instrument approach chart RWY 03 ILS/DME and BEMTI approach

AD 2.EHBK-IAC-03.2

d.d. 24 september 2009

Instrument approach chart RWY 03 BAXIM, BOBMO, MODRU, OLNO, RUMER and OSGOS RNAV transitions

AD 2.EHBK-IAC-03.3

d.d. 24 september 2009

Instrument approach chart RWY 03 NDB/DME and BEMTI approach

AD 2.EHBK-IAC-03.4

d.d. 24 september 2009

Instrument approach chart RWY 03 SRE

AD 2.EHBK-IAC-21.1

d.d. 24 september 2009

Instrument approach chart RWY 21 ILS/DME

AD 2.EHBK-IAC-21.2

d.d. 24 september 2009

Instrument approach chart RWY 21 BAXIM, BOBMO, MODRU, OLNO, RUMER and OSGOS RNAV transitions

AD 2.EHBK-IAC-21.3

d.d. 24 september 2009

Instrument approach chart RWY 21 NDB/DME

AD 2.EHBK-IAC-21.4

d.d. 24 september 2009

Instrument approach chart RWY 21 SRE

AD 2.EHBK-VAC.1

d.d. 24 september 2009

Visual approach chart

AD 2.EHBK-VAC.2

d.d. 13 maart 2008

Visual approach chart visual traffic circuits for light ACFT

Luchtvaartterrein Drachten (EHDR)

AD 2.EHDR-4

d.d. 10 april 2008

VFR Flight procedures and regulations

AD 2.EHDR-VAC

d.d. 27 augustus 2009

Visual approach chart

Luchtvaartterrein Eelde (EHGG)

AD 2.EHGG-7/14

d.d. 24 september 2009

Instrument departure procedures Eelde Airport

AD 2.EHGG-15/16

d.d. 24 september 2009

VFR flight procedures Eelde Airport

AD 2.EHGG-SID-OVERVIEW

d.d. 13 maart 2008

Standard instrument departure chart

AD 2.EHGG-SID-05

d.d. 5 juni 2008

Standard instrument departure chart RWY 05

AD 2.EHGG-SID-23

d.d. 5 juni 2008

Standard instrument departure chart RWY 23

AD 2.EHGG-STAR

d.d. 13 maart 2008

Standard arrival chart

AD 2.EHGG-IAC-05.1

d.d. 18 december 2008

Instrument approach chart RWY 05 VOR/DME

AD 2.EHGG-IAC-05.2

d.d. 18 december 2008

Instrument approach chart RWY 05 NDB

AD 2.EHGG-IAC-23.1

d.d. 18 december 2008

Instrument approach chart RWY 23 ILS

AD 2.EHGG-IAC-23.2

d.d. 12 februari 2009

Instrument approach chart RWY 23 VOR/DME

AD 2.EHGG-IAC-23.3

d.d. 18 december 2008

Instrument approach chart RWY 23 NDB

AD 2.EHGG-IAC-MISC

d.d. 23 oktober 2008

Instrument approach chart all RWYs SRE

AD 2.EHGG-VAC.1

d.d. 5 juni 2008

Visual approach chart

AD 2.EHGG-VAC.2

d.d. 13 maart 2008

Visual approach chart VFR traffic circuits RWY 01/19

AD 2.EHGG-VAC.3

d.d. 13 maart 2008

Visual approach chart VFR traffic circuits RWY 05/23

Luchtvaartterrein Hoogeveen (EHHO)

AD 2.EHHO-4

d.d. 10 april 2008

Flight procedures

AD 2.EHHO-VAC

d.d. 13 maart 2008

Visual approach chart

Luchtvaartterrein Hilversum (EHHV)

AD 2.EHHV-4

d.d. 12 maart 2009

Flight procedures

AD 2.EHHV-VAC.1

d.d. 27 augustus 2009

Visual approach chart

AD 2.EHHV-VAC.2

d.d. 27 augustus 2009

Visual approach chart

Luchtvaartterrein Lelystad (EHLE)

AD 2.EHLE-6

d.d. 12 maart 2009

Instrument departure procedures Lelystad Aerodrome

AD 2.EHLE-7

d.d. 27 augustus 2009

Instrument departure procedures Lelystad Aerodrome

AD 2.EHLE-7

d.d. 27 augustus 2009

Instrument approach procedures Lelystad Aerodrome

AD 2.EHLE-8

d.d. 7 mei 2009

Instrument approach procedures Lelystad Aerodrome

AD 2.EHLE-9

d.d. 27 augustus 2009

Instrument approach procedures Lelystad Aerodrome

AD 2.EHLE-9

d.d. 27 augustus 2009

VFR flight procedures Lelystad Aerodrome

AD 2.EHLE-10

d.d. 22 oktober 2009

VFR flight procedures Lelystad Aerodrome

AD 2.EHLE-SID-OVERVIEW

d.d. 27 augustus 2009

Standard instrument departure chart

AD 2.EHLE-SID-05

d.d. 27 augustus 2009

Standard instrument departure chart RWY 05

AD 2.EHLE-SID-23

d.d. 27 augustus 2009

Standard instrument departure chart RWY 23

AD 2.EHLE-STAR

d.d. 27 augustus 2009

Standard arrival chart

AD 2.EHLE-IAC-05.1

d.d. 27 augustus 2009

Instrument approach chart RWY 05 NDB/DME

AD 2.EHLE-IAC-05.2

d.d. 27 augustus 2009

Instrument approach chart RWY 05 NDB

AD 2.EHLE-IAC-23.1

d.d. 27 augustus 2009

Instrument approach chart RWY 23 NDB/DME

AD 2.EHLE-IAC-23.2

d.d. 27 augustus 2009

Instrument approach chart RWY 23 NDB

AD 2.EHLE-VAC

d.d. 27 augustus 2009

Visual approach chart RWY 05/23 and MLA RWY

Luchtvaartterrein Midden Zeeland (EHMZ)

AD 2.EHMZ-4

d.d. 14 februari 2008

Flight procedures

AD 2.EHMZ-VAC.1

d.d. 12 maart 2009

Visual approach chart RWY 09

AD 2.EHMZ-VAC.2

d.d. 12 maart 2009

Visual approach chart RWY 27

Luchtvaartterrein Rotterdam (EHRD)

AD 2.EHRD-8

d.d. 12 maart 2009

Instrument departure procedures Rotterdam Airport

AD 2.EHRD-9/10

d.d. 25 september 2008

Instrument departure procedures Rotterdam Airport

AD 2.EHRD-11

d.d. 12 maart 2009

Instrument departure procedures Rotterdam Airport

AD 2.EHRD-11/13

d.d. 12 maart 2009

Instrument approachprocedures Rotterdam Airport

AD 2.EHRD-14

d.d. 24 september 2009

VFR flight procedures Rotterdam Airport

AD 2.EHRD-15/16

d.d. 25 september 2008

VFR flight procedures Rotterdam Airport

AD 2.EHRD-SID-OVERVIEW

d.d. 7 juni 2007

Standard instrument departure chart

AD 2.EHRD-SID-06

d.d. 7 juni 2007

Standard instrument departure chart RWY 06

AD 2.EHRD-SID-24

d.d. 7 juni 2007

Standard instrument departure chart RWY 24

AD 2.EHRD-STAR

d.d. 22 november 2007

Standard arrival chart

AD 2.EHRD-IAC-06.1

d.d. 25 september 2008

Instrument approach chart RWY 06 ILS

AD 2.EHRD-IAC-06.2

d.d. 25 september 2008

Instrument approach chart RWY 06 VOR/DME

AD 2.EHRD-IAC-24.1

d.d. 22 oktober 2009

Instrument approach chart RWY 24 ILS

AD 2.EHRD-IAC-24.2

d.d. 12 februari 2009

Instrument approach chart RWY 24 VOR/DME

AD 2.EHRD-VAC.1

d.d. 24 september 2009

Visual approach chart

AD 2.EHRD-VAC.2

d.d. 7 juni 2007

Visual approach chart VFR traffic circuits radio equipped light aircraft

AD 2.EHRD-VAC.3

d.d. 7 juni 2007

Visual approach chart VFR training circuits

Luchtvaartterrein Seppe (EHSE)

AD 2.EHSE-4

d.d. 10 april 2008

Flight procedures

AD 2.EHSE-VAC

d.d. 20 december 2007

Visual approach chart

Luchtvaartterrein Stadskanaal (EHST)

AD 2.EHST-2/3

d.d. 10 april 2008

Flight procedures

AD 2.EHST-VAC

d.d. 5 juli 2007

Visual approach chart

Luchtvaartterrein Teuge (EHTE)

AD 2.EHTE-5/6

d.d. 10 april 2008

Flight procedures

AD 2.EHTE-VAC

d.d. 13 maart 2008

Visual approach chart

Luchtvaartterrein Terlet (EHTL)

AD 2.EHTL-VAC

d.d. 12 maart 2009

Visual approach chart

Luchtvaartterrein Texel (EHTX)

AD 2.EHTX-4

d.d. 7 mei 2009

Flight procedures

AD 2.EHTX-VAC

d.d. 5 juni 2008

Visual approach chart

Luchtvaartterrein (MIL) Eindhoven (EHEH)

AD 2.EHEH-6/7

d.d. 30 juli 2009

Instrument departure procedures Eindhoven Airport

AD 2.EHEH-8/12

d.d. 20 november 2008

Instrument departure procedures Eindhoven Airport

AD 2.EHEH-13/14

d.d. 5 juni 2008

Instrument approach procedures Eindhoven Airport

AD 2.EHEH-14/16

d.d. 5 juni 2008

VFR flight procedures and regulations Eindhoven Airport

AD 2.EHEH-SID-OVERVIEW

d.d. 20 november 2008

Standard instrument departure chart

AD 2.EHEH-SID-04

d.d. 20 november 2008

Standard instrument departure chart RWY 04

AD 2.EHEH-SID-22

d.d. 20 november 2008

Standard instrument departure chart RWY 22

AD 2.EHEH-STAR.1

d.d. 22 oktober 2009

Standard arrival chart

AD 2.EHEH-STAR.2

d.d. 22 oktober 2009

Standard arrival chart

AD 2.EHEH-IAC-04.1

d.d. 3 juli 2008

Instrument approach chart RWY 04 ILS/DME

AD 2.EHEH-IAC-04.2

d.d. 30 augustus 2007

Instrument approach chart RWY 04 NDB/DME

AD 2.EHEH-IAC-22.1

d.d. 3 juli 2008

Instrument approach chart RWY 22 ILS/DME

AD 2.EHEH-IAC-22.2

d.d. 30 augustus 2007

Instrument approach chart RWY 22 NDB/DME

AD 2.EHEH-VAC.1

d.d. 12 maart 2009

Visual approach chart

AD 2.EHEH-VAC.2

d.d. 20 december 2007

Visual approach chart VFR traffic circuits

Luchtvaartterrein (MIL) De Kooy (EHKD)

AD 2.EHKD-6

d.d. 28 augustus 2008

Departure procedures De Kooy Aerodrome (MIL)

AD 2.EHKD-7

d.d. 20 november 2008

Departure procedures De Kooy Aerodrome (MIL)

AD 2.EHKD-8

d.d. 28 augustus 2008

Departure procedures De Kooy Aerodrome (MIL)

AD 2.EHKD-8/9

d.d. 28 augustus 2008

Initial approach procedures De Kooy Aerodrome (MIL)

AD 2.EHKD-9

d.d. 28 augustus 2008

VFR flight procedures

AD 2.EHKD-SID-04.1

d.d. 24 september 2009

Standard instrument departure chart RWY 04

AD 2.EHKD-SID-04.2

d.d. 24 september 2009

Standard instrument departure chart RWY 04

AD 2.EHKD-SID-22.1

d.d. 24 september 2009

Standard instrument departure chart RWY 22

AD 2.EHKD-SID-22.2

d.d. 24 september 2009

Standard instrument departure chart RWY 22

AD 2.EHKD-STAR

d.d. 24 september 2009

Standard arrival chart

AD 2.EHKD-IAC-04.1

d.d. 24 september 2009

Instrument approach chart RWY 04 VOR/DME

AD 2.EHKD-IAC-04.2

d.d. 24 september 2009

Instrument approach chart RWY 04 VOR/DME (copter)

AD 2.EHKD-IAC-22.1

d.d. 24 september 2009

Instrument approach chart RWY 22 ILS

AD 2.EHKD-IAC-22.2

d.d. 24 september 2009

Instrument approach chart RWY 22 VOR/DME

AD 2.EHKD-IAC-MISC

d.d. 24 september 2009

Instrument approach chart RWY 04/22 SRE

AD 2.EHKD-VAC

d.d. 24 september 2009

Visual approach chart

Luchtvaartterrein Enschede (EHTW)

AD 2.EHTW-5/6

d.d. 20 november 2008

Instrument departure procedures Enschede/Twenthe

AD 2.EHTW-7/8

d.d. 20 november 2008

Instrument approach procedures Enschede/Twenthe

AD 2.EHTW-9

d.d. 9 april 2009

Instrument approach procedures Enschede/Twenthe

AD 2.EHTW-9

d.d. 9 april 2009

VFR flight procedures Enschede/Twenthe

AD 2.EHTW-SID-OVERVIEW

d.d. 20 november 2008

Standard instrument departure chart

AD 2.EHTW-SID-06

d.d. 20 november 2008

Standard instrument departure chart RWY 06

AD 2.EHTW-SID-24

d.d. 20 november 2008

Standard instrument departure chart RWY 24

AD 2.EHTW-STAR

d.d. 20 november 2008

Standard arrival chart

AD 2.EHTW-IAC-06.1

d.d. 20 november 2008

Instrument approach chart RWY 06 NDB/DME

AD 2.EHTW-IAC-06.2

d.d. 20 november 2008

Instrument approach chart RWY 06 SRE

AD 2.EHTW-IAC-24.1

d.d. 20 november 2008

Instrument approach chart RWY 24 NDB/DME

AD 2.EHTW-IAC-24.2

d.d. 20 november 2008

Instrument approach chart RWY 24 SRE

AD 2.EHTW-VAC.1

d.d. 12 maart 2009

Visual approach chart

AD 2.EHTW-VAC.2

d.d. 20 november 2008

VFR traffic circuits

Helihaven Amsterdam Heliport (EHHA)

AD 3.EHHA-1

d.d. 24 september 2009

Flight procedures

AD 3.EHHA-2

d.d. 12 maart 2009

Flight procedures

AD 3.EHHA-VAC

d.d. 12 maart 2009

Visual approach chart

TOELICHTING

Algemeen

In de onderhavige regeling wordt een aantal regelingen met betrekking tot de luchtvaart gewijzigd. De wijzigingen hebben uiteenlopende achtergronden, doch zijn voornamelijk van technische aard.

Het gaat hierbij ten eerste om vier regelingen die het luchtruim betreffen: de Regeling luchtverkeersdienstverlening, de Regeling aanwijzing gebieden voor luchtverkeersdienstverlening voor buitenlandse instanties 2005, de Regeling navigatie- en telecommunicatie-installaties en de Regeling burgerluchtvaartinlichtingen.

Daarnaast worden twee regelingen die betrekking hebben op de opleiding van luchtvaartpersoneel gewijzigd: de Regeling certificering opleidingsinstellingen en goedkeuring opleidingenplannen luchtverkeersdienstverlening en luchtvaartterreininformatieverstrekking en de Regeling opleidingsinstellingen voor luchtvarenden 2001.

Administratieve lasten

De wijziging in de Regeling opleidingsinstellingen luchtvarenden 2001 brengt lasten met zich mee. Het aanvragen van de kwalificatie kost de ondernemer naar verwachting maximaal 1 uur. Naar verwachting zullen twee à drie ondernemers deze kwalificatie aanvragen.

Artikelsgewijs

Artikel I, Regeling luchtverkeersdienstverlening

Onderdeel A

Op basis van de systematiek van het Verdrag inzake de burgerluchtvaart van de Internationale Burgerluchtvaart Organisatie (ICAO) verlenen civiele luchtverkeerdienstverleners enkel luchtverkeersdiensten aan General Air Traffic (GAT), luchtvaartuigen die vliegen volgens de regels en procedures van ICAO. Het is hierbij niet van belang van het luchtvaartuig civiel of militair is. Zodra een luchtvaartuig andere regels en procedures volgt valt het aan te merken als Operational Air Traffic (OAT) en moeten luchtverkeersdiensten in principe worden verleend door het Ministerie van Defensie.

Onderdelen A, B en D

De definitie van helicopter protection zone is aangepast om duidelijk te maken dat het een bijzonder luchtverkeersgebied betreft. Voorts wordt de verouderde term ‘hefschroefvliegtuig’ telkens vervangen door ‘helikopter’, overigens ook elders in de regeling. Tevens wordt het luchtruim binnen deze luchtverkeersgebieden uit veiligheidsoverwegingen gesloten voor al het andere luchtverkeer met uitzondering bepaalde nooddiensten en staatsluchtvaartuigen.

Onderdelen E en F

Met deze wijzigingsregeling wordt bewerkstelligd dat binnen militaire luchtverkeersleidingsgebieden bijzondere VFR-vluchten voor zowel militaire vliegtuigen als helikopters de eis ten aanzien van de minimale zichtvoorschriften in geval van bewolking achterwege kan worden gelaten. Deze eis is met de laatste wijziging van deze artikelen abusievelijk ook van toepassing verklaard op militaire luchtvaartuigen in militaire luchtverkeersleidingsgebieden. Gelet op de gecontroleerde omgeving en de taakuitvoering is het van belang deze eis in dit geval achterwege te laten.

Onderdeel G

Onderdeel G bevat een correctie op de minimale verticale separatie van OAT vluchten in militaire luchtverkeersleidingsgebieden. Om overlap met het tweede lid te voorkomen wordt verduidelijkt dat voor OAT dat volgens de zichtvliegvoorschriften (VFR) vliegt de minimale separatie tenminste 152m dient te zijn. Het tweede lid brengt de verticale separatie terug naar 305 m (1000 ft) voor zover het IFR-vluchten onderling betreft binnen militaire plaatselijke luchtverkeersleidingsgebieden.

Onderdeel H

De bijlagen van de Regeling luchtverkeersdienstverlening worden aangepast aan de recente wijzigingen in de luchtvaartgids. De luchtvaartgids is het operationele handboek van de luchtvaart en wijzigt maandelijks, waardoor ook de Regeling luchtverkeersdienstverlening regelmatig gewijzigd moet worden. De aangebrachte wijzigingen in de bijlagen van de Regeling luchtverkeersdienstverlening bevatten kleine tekstuele wijzigingen die geen invloed hebben op bestaande routes en procedures.

Artikel II, Regeling aanwijzing gebieden voor luchtverkeersdienstverlening door buitenlandse instanties 2005

Op grond van een bepaling in de Wet luchtvaart kan de minister in delen van het vluchtinformatiegebied Amsterdam, de luchtvaartnavigatiedienstverlening opdragen aan een buitenlandse dienstverlener. Deze opdracht is geregeld in de genoemde regeling. Door een wijziging in de werkafspraken tussen Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) en de Engelse NATS ten aanzien van de zogenaamde Refso area, zijn de flightlevels van artikel 13 aangepast.

Artikel III, Regeling navigatie- en telecommunicatie-installaties

In het kader van de uitvoering van het Convenant Hinderbeperkende Maatregelen (Alderstafel) wordt bij wijze van experiment het huidige nachtregiem met een half verlengt uur tot 06:30 uur lokale tijd. Op grond van evaluaties en de positieve resultaten die zijn geboekt heeft de Minister besloten het experiment door te laten lopen tot 31 oktober 2010. De periode zoals genoemd in de Regeling navigatie- en telecommunicatie-installaties is hiermee in overeenstemming gebracht.

Artikel IV, Regeling burgerluchtvaartinlichtingen

De wijziging van deze regeling behelst een correctie op de instantie die zorgt voor

distributie van de NOTAM. Abusievelijk is het AIS als instantie benoemd. Dit moet het AFS zijn.

Artikel V Regeling certificering opleidingsinstellingen en goedkeuring opleidingenplannen luchtverkeersdienstverlening en luchtvaartterreininformatieverstrekking

De opleidingeisen voor vluchtinformatieverstrekker van de luchthaven Eelde zijn aan de tabel van bijlage 4 toegevoegd. Tevens zijn enkele schrijffouten gecorrigeerd.

Artikel VI Regeling opleidingsinstellingen voor luchtvarenden 2001

Aan artikel 11, tabel 2, is een verwijzing naar de regels van de Joint Aviation Authorities met betrekking tot Flight Crew Licensing toegevoegd waardoor bepaalde gekwalificeerde opleidingsinstellingen (TRTO’s) de opleidingsmodule Instrument Rating Multi Engine (IR-ME) in Nederland kunnen gaan aanbieden. Aangezien de opleiding enkel door opleidingsinstellingen die al voor andere modules gekwalificeerd zijn zal worden aangeboden, zijn de administratieve lasten beperkt.

Artikel VII Inwerkingtreding

De verschillende artikelen van de onderhavige regeling treden op verschillende momenten in werking en zijn gekoppeld aan internationale veranderdata of afspraken. Aan de wijzigingen van de bijlagen bij de Regeling luchtverkeersdienstverlening wordt terugwerkende kracht verleend. De wijzigingen in de bijlagen werken terug tot en met 10 april 2009 om een grondslag te geven aan de gewijzigde procedures in de luchtvaartgids die in de praktijk al gevolgd werden. De wijziging van de Regeling navigatie- en telecommunicatie-installaties werkt terug tot en met 1 november, de ingangsdatum van het experiment bij Schiphol.

De Minister van Verkeer en Waterstaat,

C.M.P.S. Eurlings.

Naar boven