Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum ondertekening |
---|---|---|---|---|
Ministerie van Verkeer en Waterstaat | Staatscourant 2009, 16328 | Besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum ondertekening |
---|---|---|---|---|
Ministerie van Verkeer en Waterstaat | Staatscourant 2009, 16328 | Besluiten van algemene strekking |
30 oktober 2009
Nr. CEND/HDJZ-2009/ 1178 sector LUV
De Minister van Verkeer en Waterstaat,
Handelende in overeenstemming met de Staatssecretaris van Defensie;
Gelet op artikel 5.14 van de Wet luchtvaart, de artikelen 13, eerste lid, en 24a van het Besluit bewijzen van bevoegdheid voor de luchtvaart en de artikelen 1a, derde lid, 3, 4, 5, 8, 23a, 43, 56 en 61 van het Luchtverkeersreglement;
Besluit:
De Regeling luchtverkeersdienstverlening wordt als volgt gewijzigd:
A
Artikel 1 wordt als volgt gewijzigd:
1. De onderdelen helicopter protection zone en helicopter traffic zone komen te luiden:
bijzonder luchtverkeersgebied, ingesteld rond twee of meer boor- of productieplatforms ter bescherming van helikopters die manoeuvres uitvoeren, verbonden aan de nadering of het vertrek en voor helikopters die tussen zodanige platforms vluchten uitvoeren
bijzonder luchtverkeersgebied ingesteld rond een boor- of productieplatform ter bescherming van helikopters die manoeuvres uitvoeren, verbonden aan de nadering of het vertrek;
2. In de alfabetische opsomming wordt een onderdeel ingevoegd, luidende:
Operational Air Traffic (OAT): vluchten die niet worden uitgevoerd overeenkomstig de ICAO-regelgeving en -procedures en waarvoor specifieke regels en procedures zijn opgesteld door de Minister van Defensie of de Minister van Verkeer en Waterstaat.
3. In het onderdeel helicopter main route wordt ‘burgerhefschroefvliegtuig’ vervangen door: civiele helikopters.
B
Artikel 4 wordt als volgt gewijzigd:
1. In het opschrift wordt ‘protected’ vervangen door: protection.
2. Voor de tekst wordt de aanduiding ‘1.’ geplaatst.
3. Er wordt een lid toegevoegd, luidende:
2. HTZ’s en HPZ’s worden gemeden door andere luchtvaartuigen dan helikopters, met uitzondering van:
a. luchtvaartuigen van het Korps Landelijke Politiediensten, helikopters voor medische nooddiensten, zoek- en reddingsdiensten of ambulancevluchten,
b. vluchten met staatsluchtvaartuigen als bedoeld in artikel 14, derde lid, onderdelen a en d.
C
Artikel 7c, vijfde lid, komt te luiden:
5. Met uitzondering van luchtvaartuigen van het Korps Landelijke Politiediensten, helikopters voor medische nooddiensten, zoek- en reddingsdiensten en ambulancevluchten wordt de ATZ Schinveld door andere luchtvaartuigen dan zweefvliegtuigen gemeden gedurende de periode waarin zweefvliegactiviteiten binnen dit gebied plaatsvinden.
D
In artikel 19 wordt ‘hefschroefvliegtuigen’ telkens vervangen door: helikopters.
E
Aan artikel 21a wordt een lid toegevoegd, luidende:
3. Het eerste lid, onderdeel b, is niet van toepassing op militaire vluchten binnen een militair plaatselijk luchtverkeersleidingsgebied.
F
1. Voor de tekst van artikel 21b wordt de aanduiding ‘1.’ geplaatst.
2. Er wordt een lid toegevoegd, luidende:
2. Het eerste lid, onder b, is niet van toepassing op militaire vluchten binnen een militair plaatselijk luchtverkeersleidingsgebied.
G
Artikel 22a, derde lid, onderdeel b, komt te luiden:
b. gecontroleerde OAT VFR-vluchten in militaire luchtverkeersleidingsgebieden.
H
De bijlagen C, D, E, F en I behorende bij de Regeling luchtverkeersdienstverlening worden vervangen door de bijlagen C, D, E, F en I zoals opgenomen in de bijlage bij deze regeling
De Regeling aanwijzing gebieden voor luchtverkeersdienstverlening voor buitenlandse instanties 2005 wordt als volgt gewijzigd:
A
Artikel 1, onderdeel OAT, komt te luiden:
vluchten die niet worden uitgevoerd overeenkomstig de ICAO-regelgeving en -procedures en waarvoor specifieke regels en procedures zijn opgesteld door de Minister van Defensie of de Minister van Verkeer en Waterstaat (Operational Air Traffic).
B
In artikel 13 wordt ‘FL 235’ vervangen door: FL 215.
C
Artikel 14 wordt als volgt gewijzigd:
1. In het eerste lid wordt ‘Londen ACC’ vervangen door ‘Londen TCC’, wordt ‘FL 215’ vervangen door ‘FL 195’ en wordt ‘FL 235’ vervangen door: FL 215.
2. Het derde lid vervalt.
D
De bijlagen J en K komen te luiden:
De Regeling navigatie- en telecommunicatie-installaties wordt als volgt gewijzigd:
A
In artikel 3, zesde lid, wordt 2009 telkens vervangen door: 2010.
B
Artikel 7, eerste lid, komt te luiden:
1. Voor het uitvoeren van een VFR-vlucht in het vluchtinformatiegebied Amsterdam, behalve in gebieden met de classificatie G beneden 1200 voet AMSL buiten de NSA Amsterdam, is een luchtvaartuig uitgerust met een SSR-transponder met mode S/ELS, die voldoet aan de eisen bedoeld in bijlage 10, Boek IV (Surveillance Radar and Collision Avoidance Systems) van het Verdrag inzake de internationale burgerluchtvaart.
In artikel 1, onderdeel l, van de Regeling burgerluchtvaartinlichtingen wordt ‘AIS’ vervangen door: AFS.
Bijlage 1 behorende bij de Regeling certificering opleidingsinstellingen en goedkeuring opleidingenplannen luchtverkeersdienstverlening en luchtvaartterreininformatieverstrekking, wordt als volgt gewijzigd:
1. In §2, onderdeel d, wordt ‘de bevoegdverklaring’ vervangen door: het bewijs van bevoegdheid.
2. In §3, onderdeel c, wordt ‘kalenderjaar’ vervangen door: kalenderjaren.
3. In §4, eerste kolom, wordt ‘Schipper’ vervangen door ‘Schiphol’ en wordt ‘GDN’ telkens vervangen door ‘GND’ en wordt na de regel FISO TWR Rotterdam (CLD) een regel ingevoegd, luidende:
FISO TWR Eelde (CLD) 140 uren, waarvan tenminste 85 zonder opleidingsverplichting
Aan artikel 11, tabel 2, van de Regeling opleidingsinstellingen voor luchtvarenden 2001, wordt in de eerste en tweede kolom een regel toegevoegd, luidende:
IR-ME Bijlage 1 bij JAR-FCL 1.205 -
Deze regeling treedt in werking met ingang van de eerste dag na dagtekening van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst, met dien verstande dat:
1. artikel I, onderdeel G, in werking treedt met ingang van 19 november 2009 en terugwerkt tot en met 10 april 2009;
2. artikel II, onderdelen B en C, in werking treden met ingang van 17 december 2009;
3 artikel III, onderdeel A, terugwerkt tot en met 1 november 2009.
Deze regeling zal met de toelichting de Staatscourant geplaatst worden geplaatst.
De Minister van Verkeer en Waterstaat,
C.M.P.S. Eurlings.
ENR 3.1-1/2 | d.d. 22 november 2007 | Lower ATS Routes |
ENR 3.1-3 | d.d. 12 april 2007 | Lower ATS Routes |
ENR 3.1-4 | d.d. 10 april 2008 | Lower ATS Routes |
ENR 3.1-5/6 | d.d. 12 april 2007 | Lower ATS Routes |
ENR 3.1-7 | d.d. 10 april 2008 | Lower ATS Routes |
ENR 3.1-8 | d.d. 15 maart 2007 | Lower ATS Routes |
ENR 3.1-9/10 | d.d. 10 april 2008 | Lower ATS Routes |
ENR 3.1-11 | d.d. 12 april 2007 | Lower ATS Routes |
ENR 3.1-12 | d.d. 10 april 2008 | Lower ATS Routes |
ENR 3.1-13 | d.d. 30 juli 2009 | Lower ATS Routes |
ENR 3.1-14 | d.d. 10 april 2008 | Lower ATS Routes |
ENR 3.1-15/16 | d.d. 15 maart 2007 | Lower ATS Routes |
ENR 3.1-17 | d.d. 10 april 2008 | Lower ATS Routes |
ENR 3.1-18 | d.d. 19 november 2009 | Lower ATS Routes |
ENR 3.1-19/20 | d.d. 10 april 2008 | Lower ATS Routes |
ENR 3.1-21 | d.d. 12 april 2007 | Lower ATS Routes |
ENR 3.1-22/23 | d.d. 22 november 2007 | Lower ATS Routes |
ENR 3.1-24 | d.d. 12 maart 2009 | Lower ATS Routes |
ENR 3.1-25 | d.d. 15 maart 2007 | Lower ATS Routes |
ENR 3.1-26 | d.d. 25 oktober 2007 | Lower ATS Routes |
ENR 3.1-27/28 | d.d. 12 april 2007 | Lower ATS Routes |
ENR 3.1-29 | d.d. 5 juni 2008 | Lower ATS Routes |
ENR 3.1-30/31 | d.d. 12 april 2007 | Lower ATS Routes |
ENR 3.1-32 | d.d. 10 april 2008 | Lower ATS Routes |
ENR 3.1-33 | d.d. 15 maart 2007 | Lower ATS Routes |
ENR 3.1-34/35 | d.d. 12 april 2007 | Lower ATS Routes |
ENR 3.1-36 | d.d. 22 november 2007 | Lower ATS Routes |
ENR 3.1-37 | d.d. 10 april 2008 | Lower ATS Routes |
ENR 3.1-38 | d.d. 22 november 2007 | Lower ATS Routes |
ENR 3.1-39 | d.d. 12 april 2007 | Lower ATS Routes |
ENR 3.2-1 | d.d. 10 april 2008 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-2 | d.d. 5 juni 2008 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-3 | d.d. 12 april 2007 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-4 | d.d. 10 april 2008 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-5/6 | d.d. 12 april 2007 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-7 | d.d. 22 november 2007 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-8 | d.d. 15 maart 2007 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-9 | d.d. 10 april 2008 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-10 | d.d. 12 april 2007 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-11 | d.d. 10 april 2008 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-12 | d.d. 22 november 2007 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-13 | d.d. 10 april 2008 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-14 | d.d. 30 juli 2009 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-15 | d.d. 13 maart 2008 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-16 | d.d. 15 maart 2007 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-17 | d.d. 10 april 2008 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-18 | d.d. 5 juni 2008 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-19 | d.d. 10 april 2008 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-20 | d.d. 19 november 2009 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-21/22 | d.d. 10 april 2008 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-23 | d.d. 12 april 2007 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-24 | d.d. 22 november 2007 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-25 | d.d. 15 maart 2007 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-26/27 | d.d. 12 april 2007 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-28 | d.d. 10 april 2008 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-29/30 | d.d. 15 maart 2007 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-31/32 | d.d. 5 juni 2008 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-33 | d.d. 10 april 2008 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-34 | d.d. 15 maart 2007 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-35 | d.d. 5 juni 2008 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-36/38 | d.d. 12 april 2007 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-39 | d.d. 12 maart 2009 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-40 | d.d. 12 april 2007 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-41/42 | d.d. 10 april 2008 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-43 | d.d. 14 februari 2008 | Upper ATS Routes |
ENR 3.2-44/59 | d.d. 5 juni 2008 | Upper ATS Routes |
ENR 6-3.1 | d.d. 5 juni 2008 | ATS Routes |
ENR 3.4-1 | d.d. 23 november 2006 | Helicopter Routes |
ENR 3.4-2 | d.d. 20 december 2007 | Helicopter Routes |
ENR 3.4-3 | d.d. 12 maart 2009 | Helicopter Routes |
ENR 3.4-4/8 | d.d. 22 november 2007 | Helicopter Routes |
ENR 3.4-9/10 | d.d. 20 december 2007 | Helicopter Routes |
ENR 3.4-11/20 | d.d. 22 november 2007 | Helicopter Routes |
ENR 3.4-21/22 | d.d. 23 november 2006 | Helicopter Routes |
ENR 3.4-23 | d.d. 10 april 2008 | Helicopter Routes |
ENR 6-3.3 | d.d. 22 oktober 2009 | North Sea Operations |
AD 2.EHAM-8 | d.d. 12 maart 2009 | EHAM AD 2.17 ATS Airspace |
AD 2.EHBK-5 | d.d. 12 maart 2009 | EHBK AD 2.17 ATS Airspace |
AD 2.EHGG-5 | d.d. 2 juli 2009 | EHGG AD 2.17 ATS Airspace |
AD 2.EHRD-5 | d.d. 12 maart 2009 | EHRD AD 2.17 ATS Airspace |
ENR 2.1-11 | d.d. 12 maart 2009 | Deelen control Zone |
ENR 2.1-11 | d.d. 12 maart 2009 | De Peel control Zone |
ENR 2.1-12 | d.d. 12 maart 2009 | Gilze-Rijen control Zone |
ENR 2.1-12 | d.d. 12 maart 2009 | Leeuwarden control Zone |
ENR 2.1-13 | d.d. 12 maart 2009 | Volkel control Zone |
ENR 2.1-13 | d.d. 12 maart 2009 | Woensdrecht control Zone |
ENR 2.1-12 | d.d. 12 maart 2009 | Kleine-Brogel control Zone 2 |
ENR 2.1-12 | d.d. 12 maart 2009 | Niederrhein control Zone |
ENR 5.1-11 | d.d. 7 mei 2009 | Military ATZs |
ENR 5.1-12 | d.d. 12 maart 2009 | Military ATZs |
AD 2.EHAL-4 | d.d. 22 oktober 2009 | Flight procedures |
AD 2.EHAL-VAC | d.d. 5 juni 2008 | Visual approach chart |
AD 2.EHAM-18/19 | d.d. 12 maart 2009 | Noise abatement procedures |
AD 2.EHAM-21/22 | d.d. 2 juli 2009 | Instrument departure procedures Schiphol Airport |
AD 2.EHAM-23/24 | d.d. 19 november 2009 | Instrument departure procedures Schiphol Airport |
AD 2.EHAM-25 | d.d. 2 juli 2009 | Instrument departure procedures Schiphol Airport |
AD 2.EHAM-26/27 | d.d. 30 juli 2009 | Instrument departure procedures Schiphol Airport |
AD 2.EHAM-28 | d.d. 12 maart 2009 | Instrument departure procedures Schiphol Airport |
AD 2.EHAM-29/30 | d.d. 30 juli 2009 | Instrument departure procedures Schiphol Airport |
AD 2.EHAM-31 | d.d. 12 maart 2009 | Instrument departure procedures Schiphol Airport |
AD 2.EHAM-32 | d.d. 2 juli 2009 | Instrument departure procedures Schiphol Airport |
AD 2.EHAM-32 | d.d. 2 juli 2009 | Instrument approach procedures Schiphol Airport |
AD 2.EHAM-33 | d.d. 19 november 2009 | Instrument approach procedures Schiphol Airport |
AD 2.EHAM-34 | d.d. 2 juli 2009 | Instrument approach procedures Schiphol Airport |
AD 2.EHAM-37 | d.d. 22 oktober 2009 | Instrument approach procedures Schiphol Airport |
AD 2.EHAM-38 | d.d. 19 november 2009 | Instrument approach procedures Schiphol Airport |
AD 2.EHAM-39 | d.d. 22 oktober 2009 | Instrument approach procedures Schiphol Airport |
AD 2.EHAM-40/43 | d.d. 2 juli 2009 | Instrument approach procedures Schiphol Airport |
AD 2.EHAM-43/45 | d.d. 2 juli 2009 | VFR flight procedures Schiphol Airport |
AD 2.EHAM-SID-OVERVIEW | d.d. 13 maart 2008 | Standard instrument departure chart |
AD 2.EHAM-SID-04 | d.d. 27 augustus 2009 | Standard instrument departure chart RWY 04 |
AD 2.EHAM-SID-06 | d.d. 27 augustus 2009 | Standard instrument departure chart RWY 06 |
AD 2.EHAM-SID-SUP-06 | d.d. 27 augustus 2009 | Standard instrument departure chart RWY 06 supplementary |
AD 2.EHAM-SID-09 | d.d. 27 augustus 2009 | Standard instrument departure chart RWY 09 |
AD 2.EHAM-SID-18C | d.d. 27 augustus 2009 | Standard instrument departure chart RWY 18C |
AD 2.EHAM-SID-18L | d.d. 27 augustus 2009 | Standard instrument departure chart RWY 18L |
AD 2.EHAM-SID-22 | d.d. 13 maart 2008 | Standard instrument departure chart RWY 22 |
AD 2.EHAM-SID-24 | d.d. 30 juli 2009 | Standard instrument departure chart RWY 24 |
AD 2.EHAM-SID-27 | d.d. 30 juli 2009 | Standard instrument departure chart RWY 27 |
AD 2.EHAM-SID-36C | d.d. 27 augustus 2009 | Standard instrument departure chart RWY 36C |
AD 2.EHAM-SID-36L | d.d. 27 augustus 2009 | Standard instrument departure chart RWY 36L |
AD 2.EHAM-SID-SUP-36L | d.d. 13 maart 2008 | Standard instrument departure chart RWY 36L supplementary |
AD 2.EHAM-STAR.1 | d.d. 30 juli 2009 | Standard arrival chart |
AD 2.EHAM-STAR.2 | d.d. 30 juli 2009 | Standard arrival chart |
AD 2.EHAM-IAC-06.1 | d.d. 2 juli 2009 | Instrument approach chart RWY 06 ILS and SOKSI APCH |
AD 2.EHAM-IAC-06.2 | d.d. 2 juli 2009 | Instrument approach chart RWY 06 RNAV night transitions |
AD 2.EHAM-IAC-06.3 | d.d. 2 juli 2009 | Instrument approach chart RWY 06 NDB/DME |
AD 2.EHAM-IAC-09.1 | d.d. 2 juli 2009 | Instrument approach chart RWY 09 VOR/DME |
AD 2.EHAM-IAC-18C.1 | d.d. 2 juli 2009 | Instrument approach chart RWY 18C ILS and REGSU APCH |
AD 2.EHAM-IAC-18C.2 | d.d. 2 juli 2009 | Instrument approach chart RWY 18C NDB/DME |
AD 2.EHAM-IAC-18R.1 | d.d. 2 juli 2009 | Instrument approach chart RWY 18R ILS and NIRSI APCH |
AD 2.EHAM-IAC-18R.2 | d.d. 2 juli 2009 | Instrument approach chart RWY 18R RNAV night transitions |
AD 2.EHAM-IAC-18R.3 | d.d. 2 juli 2009 | Instrument approach chart RWY 18R VOR/DME AMS |
AD 2.EHAM-IAC-18R.4 | d.d. 2 juli 2009 | Instrument approach chart RWY 18R SRE |
AD 2.EHAM-IAC-22.1 | d.d. 2 juli 2009 | Instrument approach chart RWY 22 ILS |
AD 2.EHAM-IAC-22.2 | d.d. 2 juli 2009 | Instrument approach chart RWY 22 SRE |
AD 2.EHAM-IAC-24.1 | d.d. 2 juli 2009 | Instrument approach chart RWY 24 VOR/DME PAM |
AD 2.EHAM-IAC-27.1 | d.d. 2 juli 2009 | Instrument approach chart RWY 27 ILS |
AD 2.EHAM-IAC-27.2 | d.d. 2 juli 2009 | Instrument approach chart RWY 27 VOR/DME |
AD 2.EHAM-IAC-36C.1 | d.d. 2 juli 2009 | Instrument approach chart RWY 36C ILS and LOMKO APCH |
AD 2.EHAM-IAC-36C.2 | d.d. 2 juli 2009 | Instrument approach chart RWY 36C VOR/DME |
AD 2.EHAM-IAC-36R.1 | d.d. 2 juli 2009 | Instrument approach chart RWY 36R ILS and MONUT APCH |
AD 2.EHAM-IAC-36R.2 | d.d. 2 juli 2009 | Instrument approach chart RWY 36R NDB/DME |
AD 2.EHAM-IAC-MISC | d.d. 2 juli 2009 | Instrument approach chart SRE |
AD 2.EHAM-VAC.1 | d.d. 24 september 2009 | Visual approach chart |
AD 2.EHAM-VAC.2 | d.d. 12 maart 2009 | Visual approach chart VFR traffic circuits |
AD 2.EHBD-5/6 | d.d. 24 september 2009 | Instrument departure procedures Budel/Kempen Airport |
AD 2.EHBD-7/8 | d.d. 10 april 2008 | Instrument departure procedures Budel/Kempen Airport |
AD 2.EHBD-9 | d.d. 24 september 2009 | Instrument departure procedures Budel/Kempen Airport |
AD 2.EHBD-9/10 | d.d. 24 september 2009 | VFR flight procedures Budel/Kempen Airport |
AD 2.EHBD-SID-OVERVIEW | d.d. 17 januari 2008 | Standard instrument departure chart |
AD 2.EHBD-SID-03 | d.d. 17 januari 2008 | Standard instrument departure chart RWY 03 |
AD 2.EHBD-SID-21 | d.d. 17 januari 2008 | Standard instrument departure chart RWY 21 |
AD 2.EHBD-STAR | d.d. 24 september 2009 | Standard arrival chart |
AD 2.EHBD-VAC.1 | d.d. 24 september 2009 | Visual approach chart |
AD 2.EHBD-VAC.2 | d.d. 24 september 2009 | Visual approach chart VFR traffic circuits |
AD 2.EHBK-7 | d.d. 28 augustus 2008 | Instrument departure procedures Maastricht Aachen Airport |
AD 2.EHBK-8/10 | d.d. 15 januari 2009 | Instrument departure procedures Maastricht Aachen Airport |
AD 2.EHBK-11/17 | d.d. 2 juli 2009 | Instrument approach procedures Maastricht Aachen Airport |
AD 2.EHBK-17 | d.d. 2 juli 2009 | VFR flight procedures Maastricht Aachen Airport |
AD 2.EHBK-18 | d.d. 3 juli 2008 | VFR flight procedures Maastricht Aachen Airport |
AD 2.EHBK-SID-OVERVIEW | d.d. 20 december 2007 | Standard instrument departure chart |
AD 2.EHBK-SID-03 | d.d. 24 september 2009 | Standard instrument departure chart RWY 03 |
AD 2.EHBK-SID-21 | d.d. 24 september 2009 | Standard instrument departure chart RWY 21 |
AD 2.EHBK-STAR.1 | d.d. 20 december 2007 | Standard arrival chart |
AD 2.EHBK-STAR.2 | d.d. 24 september 2009 | Standard arrival chart |
AD 2.EHBK-IAC-03.1 | d.d. 24 september 2009 | Instrument approach chart RWY 03 ILS/DME and BEMTI approach |
AD 2.EHBK-IAC-03.2 | d.d. 24 september 2009 | Instrument approach chart RWY 03 BAXIM, BOBMO, MODRU, OLNO, RUMER and OSGOS RNAV transitions |
AD 2.EHBK-IAC-03.3 | d.d. 24 september 2009 | Instrument approach chart RWY 03 NDB/DME and BEMTI approach |
AD 2.EHBK-IAC-03.4 | d.d. 24 september 2009 | Instrument approach chart RWY 03 SRE |
AD 2.EHBK-IAC-21.1 | d.d. 24 september 2009 | Instrument approach chart RWY 21 ILS/DME |
AD 2.EHBK-IAC-21.2 | d.d. 24 september 2009 | Instrument approach chart RWY 21 BAXIM, BOBMO, MODRU, OLNO, RUMER and OSGOS RNAV transitions |
AD 2.EHBK-IAC-21.3 | d.d. 24 september 2009 | Instrument approach chart RWY 21 NDB/DME |
AD 2.EHBK-IAC-21.4 | d.d. 24 september 2009 | Instrument approach chart RWY 21 SRE |
AD 2.EHBK-VAC.1 | d.d. 24 september 2009 | Visual approach chart |
AD 2.EHBK-VAC.2 | d.d. 13 maart 2008 | Visual approach chart visual traffic circuits for light ACFT |
AD 2.EHDR-4 | d.d. 10 april 2008 | VFR Flight procedures and regulations |
AD 2.EHDR-VAC | d.d. 27 augustus 2009 | Visual approach chart |
AD 2.EHGG-7/14 | d.d. 24 september 2009 | Instrument departure procedures Eelde Airport |
AD 2.EHGG-15/16 | d.d. 24 september 2009 | VFR flight procedures Eelde Airport |
AD 2.EHGG-SID-OVERVIEW | d.d. 13 maart 2008 | Standard instrument departure chart |
AD 2.EHGG-SID-05 | d.d. 5 juni 2008 | Standard instrument departure chart RWY 05 |
AD 2.EHGG-SID-23 | d.d. 5 juni 2008 | Standard instrument departure chart RWY 23 |
AD 2.EHGG-STAR | d.d. 13 maart 2008 | Standard arrival chart |
AD 2.EHGG-IAC-05.1 | d.d. 18 december 2008 | Instrument approach chart RWY 05 VOR/DME |
AD 2.EHGG-IAC-05.2 | d.d. 18 december 2008 | Instrument approach chart RWY 05 NDB |
AD 2.EHGG-IAC-23.1 | d.d. 18 december 2008 | Instrument approach chart RWY 23 ILS |
AD 2.EHGG-IAC-23.2 | d.d. 12 februari 2009 | Instrument approach chart RWY 23 VOR/DME |
AD 2.EHGG-IAC-23.3 | d.d. 18 december 2008 | Instrument approach chart RWY 23 NDB |
AD 2.EHGG-IAC-MISC | d.d. 23 oktober 2008 | Instrument approach chart all RWYs SRE |
AD 2.EHGG-VAC.1 | d.d. 5 juni 2008 | Visual approach chart |
AD 2.EHGG-VAC.2 | d.d. 13 maart 2008 | Visual approach chart VFR traffic circuits RWY 01/19 |
AD 2.EHGG-VAC.3 | d.d. 13 maart 2008 | Visual approach chart VFR traffic circuits RWY 05/23 |
AD 2.EHHO-4 | d.d. 10 april 2008 | Flight procedures |
AD 2.EHHO-VAC | d.d. 13 maart 2008 | Visual approach chart |
AD 2.EHHV-4 | d.d. 12 maart 2009 | Flight procedures |
AD 2.EHHV-VAC.1 | d.d. 27 augustus 2009 | Visual approach chart |
AD 2.EHHV-VAC.2 | d.d. 27 augustus 2009 | Visual approach chart |
AD 2.EHLE-6 | d.d. 12 maart 2009 | Instrument departure procedures Lelystad Aerodrome |
AD 2.EHLE-7 | d.d. 27 augustus 2009 | Instrument departure procedures Lelystad Aerodrome |
AD 2.EHLE-7 | d.d. 27 augustus 2009 | Instrument approach procedures Lelystad Aerodrome |
AD 2.EHLE-8 | d.d. 7 mei 2009 | Instrument approach procedures Lelystad Aerodrome |
AD 2.EHLE-9 | d.d. 27 augustus 2009 | Instrument approach procedures Lelystad Aerodrome |
AD 2.EHLE-9 | d.d. 27 augustus 2009 | VFR flight procedures Lelystad Aerodrome |
AD 2.EHLE-10 | d.d. 22 oktober 2009 | VFR flight procedures Lelystad Aerodrome |
AD 2.EHLE-SID-OVERVIEW | d.d. 27 augustus 2009 | Standard instrument departure chart |
AD 2.EHLE-SID-05 | d.d. 27 augustus 2009 | Standard instrument departure chart RWY 05 |
AD 2.EHLE-SID-23 | d.d. 27 augustus 2009 | Standard instrument departure chart RWY 23 |
AD 2.EHLE-STAR | d.d. 27 augustus 2009 | Standard arrival chart |
AD 2.EHLE-IAC-05.1 | d.d. 27 augustus 2009 | Instrument approach chart RWY 05 NDB/DME |
AD 2.EHLE-IAC-05.2 | d.d. 27 augustus 2009 | Instrument approach chart RWY 05 NDB |
AD 2.EHLE-IAC-23.1 | d.d. 27 augustus 2009 | Instrument approach chart RWY 23 NDB/DME |
AD 2.EHLE-IAC-23.2 | d.d. 27 augustus 2009 | Instrument approach chart RWY 23 NDB |
AD 2.EHLE-VAC | d.d. 27 augustus 2009 | Visual approach chart RWY 05/23 and MLA RWY |
AD 2.EHMZ-4 | d.d. 14 februari 2008 | Flight procedures |
AD 2.EHMZ-VAC.1 | d.d. 12 maart 2009 | Visual approach chart RWY 09 |
AD 2.EHMZ-VAC.2 | d.d. 12 maart 2009 | Visual approach chart RWY 27 |
AD 2.EHRD-8 | d.d. 12 maart 2009 | Instrument departure procedures Rotterdam Airport |
AD 2.EHRD-9/10 | d.d. 25 september 2008 | Instrument departure procedures Rotterdam Airport |
AD 2.EHRD-11 | d.d. 12 maart 2009 | Instrument departure procedures Rotterdam Airport |
AD 2.EHRD-11/13 | d.d. 12 maart 2009 | Instrument approachprocedures Rotterdam Airport |
AD 2.EHRD-14 | d.d. 24 september 2009 | VFR flight procedures Rotterdam Airport |
AD 2.EHRD-15/16 | d.d. 25 september 2008 | VFR flight procedures Rotterdam Airport |
AD 2.EHRD-SID-OVERVIEW | d.d. 7 juni 2007 | Standard instrument departure chart |
AD 2.EHRD-SID-06 | d.d. 7 juni 2007 | Standard instrument departure chart RWY 06 |
AD 2.EHRD-SID-24 | d.d. 7 juni 2007 | Standard instrument departure chart RWY 24 |
AD 2.EHRD-STAR | d.d. 22 november 2007 | Standard arrival chart |
AD 2.EHRD-IAC-06.1 | d.d. 25 september 2008 | Instrument approach chart RWY 06 ILS |
AD 2.EHRD-IAC-06.2 | d.d. 25 september 2008 | Instrument approach chart RWY 06 VOR/DME |
AD 2.EHRD-IAC-24.1 | d.d. 22 oktober 2009 | Instrument approach chart RWY 24 ILS |
AD 2.EHRD-IAC-24.2 | d.d. 12 februari 2009 | Instrument approach chart RWY 24 VOR/DME |
AD 2.EHRD-VAC.1 | d.d. 24 september 2009 | Visual approach chart |
AD 2.EHRD-VAC.2 | d.d. 7 juni 2007 | Visual approach chart VFR traffic circuits radio equipped light aircraft |
AD 2.EHRD-VAC.3 | d.d. 7 juni 2007 | Visual approach chart VFR training circuits |
AD 2.EHSE-4 | d.d. 10 april 2008 | Flight procedures |
AD 2.EHSE-VAC | d.d. 20 december 2007 | Visual approach chart |
AD 2.EHST-2/3 | d.d. 10 april 2008 | Flight procedures |
AD 2.EHST-VAC | d.d. 5 juli 2007 | Visual approach chart |
AD 2.EHTE-5/6 | d.d. 10 april 2008 | Flight procedures |
AD 2.EHTE-VAC | d.d. 13 maart 2008 | Visual approach chart |
AD 2.EHTL-VAC | d.d. 12 maart 2009 | Visual approach chart |
AD 2.EHTX-4 | d.d. 7 mei 2009 | Flight procedures |
AD 2.EHTX-VAC | d.d. 5 juni 2008 | Visual approach chart |
AD 2.EHEH-6/7 | d.d. 30 juli 2009 | Instrument departure procedures Eindhoven Airport |
AD 2.EHEH-8/12 | d.d. 20 november 2008 | Instrument departure procedures Eindhoven Airport |
AD 2.EHEH-13/14 | d.d. 5 juni 2008 | Instrument approach procedures Eindhoven Airport |
AD 2.EHEH-14/16 | d.d. 5 juni 2008 | VFR flight procedures and regulations Eindhoven Airport |
AD 2.EHEH-SID-OVERVIEW | d.d. 20 november 2008 | Standard instrument departure chart |
AD 2.EHEH-SID-04 | d.d. 20 november 2008 | Standard instrument departure chart RWY 04 |
AD 2.EHEH-SID-22 | d.d. 20 november 2008 | Standard instrument departure chart RWY 22 |
AD 2.EHEH-STAR.1 | d.d. 22 oktober 2009 | Standard arrival chart |
AD 2.EHEH-STAR.2 | d.d. 22 oktober 2009 | Standard arrival chart |
AD 2.EHEH-IAC-04.1 | d.d. 3 juli 2008 | Instrument approach chart RWY 04 ILS/DME |
AD 2.EHEH-IAC-04.2 | d.d. 30 augustus 2007 | Instrument approach chart RWY 04 NDB/DME |
AD 2.EHEH-IAC-22.1 | d.d. 3 juli 2008 | Instrument approach chart RWY 22 ILS/DME |
AD 2.EHEH-IAC-22.2 | d.d. 30 augustus 2007 | Instrument approach chart RWY 22 NDB/DME |
AD 2.EHEH-VAC.1 | d.d. 12 maart 2009 | Visual approach chart |
AD 2.EHEH-VAC.2 | d.d. 20 december 2007 | Visual approach chart VFR traffic circuits |
AD 2.EHKD-6 | d.d. 28 augustus 2008 | Departure procedures De Kooy Aerodrome (MIL) |
AD 2.EHKD-7 | d.d. 20 november 2008 | Departure procedures De Kooy Aerodrome (MIL) |
AD 2.EHKD-8 | d.d. 28 augustus 2008 | Departure procedures De Kooy Aerodrome (MIL) |
AD 2.EHKD-8/9 | d.d. 28 augustus 2008 | Initial approach procedures De Kooy Aerodrome (MIL) |
AD 2.EHKD-9 | d.d. 28 augustus 2008 | VFR flight procedures |
AD 2.EHKD-SID-04.1 | d.d. 24 september 2009 | Standard instrument departure chart RWY 04 |
AD 2.EHKD-SID-04.2 | d.d. 24 september 2009 | Standard instrument departure chart RWY 04 |
AD 2.EHKD-SID-22.1 | d.d. 24 september 2009 | Standard instrument departure chart RWY 22 |
AD 2.EHKD-SID-22.2 | d.d. 24 september 2009 | Standard instrument departure chart RWY 22 |
AD 2.EHKD-STAR | d.d. 24 september 2009 | Standard arrival chart |
AD 2.EHKD-IAC-04.1 | d.d. 24 september 2009 | Instrument approach chart RWY 04 VOR/DME |
AD 2.EHKD-IAC-04.2 | d.d. 24 september 2009 | Instrument approach chart RWY 04 VOR/DME (copter) |
AD 2.EHKD-IAC-22.1 | d.d. 24 september 2009 | Instrument approach chart RWY 22 ILS |
AD 2.EHKD-IAC-22.2 | d.d. 24 september 2009 | Instrument approach chart RWY 22 VOR/DME |
AD 2.EHKD-IAC-MISC | d.d. 24 september 2009 | Instrument approach chart RWY 04/22 SRE |
AD 2.EHKD-VAC | d.d. 24 september 2009 | Visual approach chart |
AD 2.EHTW-5/6 | d.d. 20 november 2008 | Instrument departure procedures Enschede/Twenthe |
AD 2.EHTW-7/8 | d.d. 20 november 2008 | Instrument approach procedures Enschede/Twenthe |
AD 2.EHTW-9 | d.d. 9 april 2009 | Instrument approach procedures Enschede/Twenthe |
AD 2.EHTW-9 | d.d. 9 april 2009 | VFR flight procedures Enschede/Twenthe |
AD 2.EHTW-SID-OVERVIEW | d.d. 20 november 2008 | Standard instrument departure chart |
AD 2.EHTW-SID-06 | d.d. 20 november 2008 | Standard instrument departure chart RWY 06 |
AD 2.EHTW-SID-24 | d.d. 20 november 2008 | Standard instrument departure chart RWY 24 |
AD 2.EHTW-STAR | d.d. 20 november 2008 | Standard arrival chart |
AD 2.EHTW-IAC-06.1 | d.d. 20 november 2008 | Instrument approach chart RWY 06 NDB/DME |
AD 2.EHTW-IAC-06.2 | d.d. 20 november 2008 | Instrument approach chart RWY 06 SRE |
AD 2.EHTW-IAC-24.1 | d.d. 20 november 2008 | Instrument approach chart RWY 24 NDB/DME |
AD 2.EHTW-IAC-24.2 | d.d. 20 november 2008 | Instrument approach chart RWY 24 SRE |
AD 2.EHTW-VAC.1 | d.d. 12 maart 2009 | Visual approach chart |
AD 2.EHTW-VAC.2 | d.d. 20 november 2008 | VFR traffic circuits |
AD 3.EHHA-1 | d.d. 24 september 2009 | Flight procedures |
AD 3.EHHA-2 | d.d. 12 maart 2009 | Flight procedures |
AD 3.EHHA-VAC | d.d. 12 maart 2009 | Visual approach chart |
In de onderhavige regeling wordt een aantal regelingen met betrekking tot de luchtvaart gewijzigd. De wijzigingen hebben uiteenlopende achtergronden, doch zijn voornamelijk van technische aard.
Het gaat hierbij ten eerste om vier regelingen die het luchtruim betreffen: de Regeling luchtverkeersdienstverlening, de Regeling aanwijzing gebieden voor luchtverkeersdienstverlening voor buitenlandse instanties 2005, de Regeling navigatie- en telecommunicatie-installaties en de Regeling burgerluchtvaartinlichtingen.
Daarnaast worden twee regelingen die betrekking hebben op de opleiding van luchtvaartpersoneel gewijzigd: de Regeling certificering opleidingsinstellingen en goedkeuring opleidingenplannen luchtverkeersdienstverlening en luchtvaartterreininformatieverstrekking en de Regeling opleidingsinstellingen voor luchtvarenden 2001.
De wijziging in de Regeling opleidingsinstellingen luchtvarenden 2001 brengt lasten met zich mee. Het aanvragen van de kwalificatie kost de ondernemer naar verwachting maximaal 1 uur. Naar verwachting zullen twee à drie ondernemers deze kwalificatie aanvragen.
Op basis van de systematiek van het Verdrag inzake de burgerluchtvaart van de Internationale Burgerluchtvaart Organisatie (ICAO) verlenen civiele luchtverkeerdienstverleners enkel luchtverkeersdiensten aan General Air Traffic (GAT), luchtvaartuigen die vliegen volgens de regels en procedures van ICAO. Het is hierbij niet van belang van het luchtvaartuig civiel of militair is. Zodra een luchtvaartuig andere regels en procedures volgt valt het aan te merken als Operational Air Traffic (OAT) en moeten luchtverkeersdiensten in principe worden verleend door het Ministerie van Defensie.
De definitie van helicopter protection zone is aangepast om duidelijk te maken dat het een bijzonder luchtverkeersgebied betreft. Voorts wordt de verouderde term ‘hefschroefvliegtuig’ telkens vervangen door ‘helikopter’, overigens ook elders in de regeling. Tevens wordt het luchtruim binnen deze luchtverkeersgebieden uit veiligheidsoverwegingen gesloten voor al het andere luchtverkeer met uitzondering bepaalde nooddiensten en staatsluchtvaartuigen.
Met deze wijzigingsregeling wordt bewerkstelligd dat binnen militaire luchtverkeersleidingsgebieden bijzondere VFR-vluchten voor zowel militaire vliegtuigen als helikopters de eis ten aanzien van de minimale zichtvoorschriften in geval van bewolking achterwege kan worden gelaten. Deze eis is met de laatste wijziging van deze artikelen abusievelijk ook van toepassing verklaard op militaire luchtvaartuigen in militaire luchtverkeersleidingsgebieden. Gelet op de gecontroleerde omgeving en de taakuitvoering is het van belang deze eis in dit geval achterwege te laten.
Onderdeel G bevat een correctie op de minimale verticale separatie van OAT vluchten in militaire luchtverkeersleidingsgebieden. Om overlap met het tweede lid te voorkomen wordt verduidelijkt dat voor OAT dat volgens de zichtvliegvoorschriften (VFR) vliegt de minimale separatie tenminste 152m dient te zijn. Het tweede lid brengt de verticale separatie terug naar 305 m (1000 ft) voor zover het IFR-vluchten onderling betreft binnen militaire plaatselijke luchtverkeersleidingsgebieden.
De bijlagen van de Regeling luchtverkeersdienstverlening worden aangepast aan de recente wijzigingen in de luchtvaartgids. De luchtvaartgids is het operationele handboek van de luchtvaart en wijzigt maandelijks, waardoor ook de Regeling luchtverkeersdienstverlening regelmatig gewijzigd moet worden. De aangebrachte wijzigingen in de bijlagen van de Regeling luchtverkeersdienstverlening bevatten kleine tekstuele wijzigingen die geen invloed hebben op bestaande routes en procedures.
Op grond van een bepaling in de Wet luchtvaart kan de minister in delen van het vluchtinformatiegebied Amsterdam, de luchtvaartnavigatiedienstverlening opdragen aan een buitenlandse dienstverlener. Deze opdracht is geregeld in de genoemde regeling. Door een wijziging in de werkafspraken tussen Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) en de Engelse NATS ten aanzien van de zogenaamde Refso area, zijn de flightlevels van artikel 13 aangepast.
In het kader van de uitvoering van het Convenant Hinderbeperkende Maatregelen (Alderstafel) wordt bij wijze van experiment het huidige nachtregiem met een half verlengt uur tot 06:30 uur lokale tijd. Op grond van evaluaties en de positieve resultaten die zijn geboekt heeft de Minister besloten het experiment door te laten lopen tot 31 oktober 2010. De periode zoals genoemd in de Regeling navigatie- en telecommunicatie-installaties is hiermee in overeenstemming gebracht.
De wijziging van deze regeling behelst een correctie op de instantie die zorgt voor
distributie van de NOTAM. Abusievelijk is het AIS als instantie benoemd. Dit moet het AFS zijn.
De opleidingeisen voor vluchtinformatieverstrekker van de luchthaven Eelde zijn aan de tabel van bijlage 4 toegevoegd. Tevens zijn enkele schrijffouten gecorrigeerd.
Aan artikel 11, tabel 2, is een verwijzing naar de regels van de Joint Aviation Authorities met betrekking tot Flight Crew Licensing toegevoegd waardoor bepaalde gekwalificeerde opleidingsinstellingen (TRTO’s) de opleidingsmodule Instrument Rating Multi Engine (IR-ME) in Nederland kunnen gaan aanbieden. Aangezien de opleiding enkel door opleidingsinstellingen die al voor andere modules gekwalificeerd zijn zal worden aangeboden, zijn de administratieve lasten beperkt.
De verschillende artikelen van de onderhavige regeling treden op verschillende momenten in werking en zijn gekoppeld aan internationale veranderdata of afspraken. Aan de wijzigingen van de bijlagen bij de Regeling luchtverkeersdienstverlening wordt terugwerkende kracht verleend. De wijzigingen in de bijlagen werken terug tot en met 10 april 2009 om een grondslag te geven aan de gewijzigde procedures in de luchtvaartgids die in de praktijk al gevolgd werden. De wijziging van de Regeling navigatie- en telecommunicatie-installaties werkt terug tot en met 1 november, de ingangsdatum van het experiment bij Schiphol.
De Minister van Verkeer en Waterstaat,
C.M.P.S. Eurlings.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2009-16328.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.