TOELICHTING
I. Algemeen
Doel van de regeling
Het doel van deze regeling is eigenaar-bewoners van woningen en verenigingen van eigenaars (hierna kortweg: VvE’s) te stimuleren
om in isolatieglas met een ‘isolatiewaarde’ (U-waarde) van 1,6 W/m2.K of lager te investeren, zodat de energieprestatie van woningen, die zijn gebouwd vóór 1 januari 1995, wordt verbeterd.
De regeling vloeit mede voort uit de zogenaamde crisismaatregelen waartoe het kabinet heeft besloten: deze tijdelijke regeling
is mede bedoeld ter stimulering van de werkgelegenheid in de huidige periode van economische crisis.
De regeling betreft een uitwerking van de aan de Tweede Kamer toegezegde regeling voor isolatieglas (Kamerstukken II 2008/09,
30 196, nr. 60). Binnen de regeling wordt alleen subsidie (met gebruikmaking van waardebonnen) verstrekt voor:
− woningen die zijn gebouwd en gereedgekomen voor 1 januari 1995,
− waarin isolatieglas is of wordt geplaatst na 1 juli 2009
− met een U-waarde onder 1,6 W/m2.K (ofwel glas dat tenminste de isolatiewaarde heeft van zogenoemd HR+glas conform BRL 2202). Isolatieglas met een U-waarde
van 1,2 komt dus ook in aanmerking.
Waardebon
Aan de Tweede Kamer is toegezegd dat de regeling wordt ingericht door middel van een waardebonsystematiek. Dit betekent dat
de eigenaar-bewoners en VvE’s vanaf 1 oktober 2009 een waardebon kunnen aanvragen bij het agentschap SenterNovem via de website
van SenterNovem1 of een doorlink van de website ‘Meer met Minder’.
Deze waardebon vertegenwoordigt een bepaalde waarde, al naar gelang het aantal te plaatsten m2 isolatieglas, en wordt op (elektronische) aanvraag door SenterNovem (elektronisch) naar de aanvrager gestuurd. De waardebon
kan worden ingeleverd bij een glaszetter, waarna de glaszetter de eigenaar-bewoner of VvE een korting verstrekt ter waarde
van maximaal het bedrag dat de waardebon vertegenwoordigt en overeenkomt met het daadwerkelijk aantal geplaatste m2 x € 35. De waardebon kent een maximumwaarde van € 1100,– (incl. BTW) per woning. De glaszetter levert de ontvangen waardebon,
tezamen met de factuur en een betalingsbewijs in bij SenterNovem. Mits aan de voorwaarden van deze regeling is voldaan, gaat
SenterNovem over tot betaling van het verleende kortingsbedrag aan de glaszetter.
Een waardebon is acht maanden geldig, met dien verstande dat een waardebon zijn geldigheid verliest, indien niet binnen vier
maanden na de datum van verstrekking het isolatieglas daadwerkelijk in de betrokken woning(en) is geplaatst. Dit betekent
dat de aanvrager de waardebon tijdig dient in te leveren bij de glaszetter, zodat deze het isolatieglas binnen deze termijn
kan plaatsen. Vervolgens heeft de glaszetter zelf ook weer een termijn van vier maanden om de door hem op basis van de waardebon
voorgeschoten korting te ‘declareren’ bij SenterNovem door een subsidieaanvraag in te dienen. In totaal heeft de waardebon
dus een ‘looptijd’ van acht maanden na verstrekking door SenterNovem; deze termijn is over beide participanten van de regeling
– de eigenaar-bewoner of VvE respectievelijk de glaszetter – gelijkelijk verdeeld: elk heeft dus vier maanden om de bon te
verzilveren.
Deze gedeelde geldigheidsduur van vier plus vier maanden geldt niet, indien het isolatieglas is geplaatst in de periode van
1 juli tot 1 oktober 2009. In dat geval dient de glaszetter binnen vier maanden na de datum van verstrekking van de waardebon
aan de eigenaar-bewoner of VvE deze bon bij de declaratie van het gegeven voorschot in te leveren. Voor de glaszetter geldt
dus wel steeds een termijn van vier maanden. Die termijn start bij op of na 1 oktober geplaatst isolatieglas na de datum van
plaatsing, bij reeds tussen 1 juli en 1 oktober geplaatst glas op de datum van verstrekking van de waardebon aan de aanvrager.
De geldigheidsduur van de bon (acht of vier maanden), alsmede de mogelijkheid dat deze zijn geldigheid verliest bij niet tijdige
‘besteding’, wordt uitdrukkelijk op de waardebon vermeld (artikel 5, tweede lid, onderdeel f).
Waardebon is geen subsidie
Het verstrekken van een waardebon aan de woningeigenaar is zelf geen subsidieverlening in de zin van de Algemene wet bestuursrecht
(Awb). De ‘declaratie’ door de glaszetter van de verleende korting is in deze opzet de subsidievaststelling. Subsidie wordt
in deze opzet dus formeel verstrekt aan de glaszetter, maar het financiële voordeel van de subsidie komt volledig terecht
bij de eigenaar-bewoner of VvE die investeert in de isolatie van zijn woning. De glaszetter verrekent bij ontvangst van een
waardebon de subsidie volledig in de prijs die hij de bewoner-eigenaar of VvE in rekening brengt. Als de glaszetter administratiekosten
in rekening brengt, omdat hij vanwege het voorschieten van het bedrag een verzoek tot subsidievaststelling moet indienen om
de korting vergoed te krijgen, dan worden die kosten niet verrekend met de waardebon of subsidie. Van steunverlening aan (direct
financieel voordeel voor) de aannemers- of glaszettersbranche is derhalve geen sprake. Het enige voordeel dat de branches,
waarbinnen het zetten van glas wordt verricht, via deze regeling kunnen krijgen, is een (tijdelijke) vergroting van de orderportefeuille
en daarmee een verhoging van de omzet. Elk bedrijf kan van dat voordeel profiteren; er worden in deze regeling geen specifieke
eisen gesteld, behoudens aan de kwaliteit van het te leveren isolatieglas en de gangbare kwaliteitsnorm voor een deugdelijke
wijze van plaatsing van het glas (NPR 3577).
Looptijd en budget
De looptijd van regeling is 1 juli 2009 tot en met 31 december 2010. De regeling opent per 1 oktober 2009, maar heeft (met
terugwerkende kracht) ook betrekking op isolatieglas dat al voor 1 oktober en op of na 1 juli 2009 is geplaatst. In totaal
is voor de gehele looptijd van de regeling € 45 miljoen beschikbaar voor deze kortingsactie op het laten plaatsen van isolatieglas.
De maximale vergoeding per woning bedraagt € 1.100. Per m2 geplaatst isolatieglas wordt € 35 vergoed. Deze bedragen zijn inclusief BTW. Waardebonnen worden dus verstrekt zolang dit
budget nog niet is uitgeput. Maar ‘op is op’; zodra het plafond is bereikt, kunnen er geen waardebonnen meer worden uitgegeven.
Het moment waarop dit plafond is bereikt, wordt onmiddellijk meegedeeld op de genoemde website(s) en ook zo spoedig mogelijk
in de Staatscourant.
Mocht door vrijval wegens het niet benutten van verstrekte waardebonnen weer subsidiegeld vrijkomen, dan zal de inschrijving
voor dit resterende budget via een aankondiging in de Staatscourant en op de verschillende website(s) worden geopend. Te laat
ingediende aanvragen worden dus niet op een reservelijst geplaatst; er zal opnieuw een aanvraag moeten worden ingediend.
Voor zover er vrijval plaatsvindt zolang het plafond voor het aanvragen en verstrekken van waardebonnen niet is bereikt, vloeit
deze vrijval terug in het budget dat beschikbaar is voor het verstrekken van waardebonnen. Dit budget komt uiteraard overeen
met het subsidieplafond.
Wettelijk kader
Deze regeling is gebaseerd op artikel 15.13 van de Wet milieubeheer (Wm). Het Besluit milieusubsidies is daarom van toepassing
op deze regeling. Voorts is titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) van toepassing op de subsidievaststelling, evenwel
niet op de voorafgaande verstrekking van waardebonnen.
In de gekozen opzet met waardebonnen wordt afgeweken van het gebruikelijke subsidietraject, zoals ook geregeld in de Awb,
dit vanwege de ‘driehoeksrelatie’ die ontstaat tussen het agentschap (namens de Minister), de woningeigenaar of VvE (als aanvrager
en ontvanger van de waardebon) en de glaszetter (als aanvrager en ontvanger van de subsidie). Vanwege deze bijzondere opzet
is met gebruikmaking van de experimenteerbepaling (artikel 17) afgeweken van een aantal bepalingen uit het Besluit milieusubsidies.
De regeling betreft een tijdelijk experiment.
Overigens kan binnen de bedoelde ‘driehoeksrelatie’ de (elektronische) verstrekking van waardebonnen wel worden beschouwd
als het afgeven van een (begunstigende) beschikking; tegen het niet verstrekken van een waardebon staat dus wel bezwaar en
beroep open.
Toezicht en handhaving
Op de naleving van de subsidievoorwaarden zal door de VROM-Inspectie steeksproefsgewijs controle worden uitgeoefend ten aanzien
van de woningen waarvoor de isolatieglassubsidie is verleend. De VROM-Inspectie-ambtenaar is bevoegd als toezichthouder een
woning te betreden, mits de bewoner hiermee instemt (artikelen 15.15 van de Wet milieubeheer jo. artikel 5:15 van de Algemene
wet bestuursrecht en de Algemene wet op het binnentreden).
Indien na betaling van de isolatieglassubsidie blijkt dat niet aan die voorwaarden is voldaan, het isolatieglas is bijvoorbeeld
niet (meer) geplaatst aangetroffen, het verkeerde type glas is geplaatst of het glas is geplaatst in een woning gebouwd na
1 januari 1995, kan op grond van artikel 4:49 van de Algemene wet bestuursrecht de isolatieglassubsidie worden ingetrokken.
In dat geval zal terugvordering volgen bij de glaszetter.
(Gedeeltelijke) intrekking van de subsidie is ook het geval indien bij controle een kleiner aantal m2 is geplaatst dan op de factuur is vermeld of indien blijkt dat het geplaatste isolatieglas niet aan eisen voldoet of niet
volgens de voorgeschreven praktijkrichtlijn is geplaatst. Behalve intrekking van de subsidie kan SenterNovem bij geconstateerde
onregelmatigheden ook aangifte doen wegens frauduleus handelen.
Administratieve lasten
De administratieve lasten die voortvloeien uit deze regeling zijn beperkt tot de eigenaars-bewoners respectievelijk de VvE’s
die een waardebon aanvragen en de glaszetters, die een waardebon willen ‘verzilveren’. Het aantal waardebonnen dat met toepasssing
van de regeling kan worden uitgegeven wordt geschat op 65.000.
Een aanvrager (eigenaar-bewoner of VVE) zal circa 10 minuten tijd moeten besteden aan het invullen van een aanvraagformulier
via de webapplicatie.
Dit levert voor de aanvraagprocedure een totaal aan administratieve lasten voor burgers op van 10.833 uur.
Als het glas is geplaatst, zal er opnieuw enige tijd moeten worden besteed aan het indienen van het verzoek om subsidievaststelling.
Dit indienen, het verzilveren van de waardebon, wordt gedaan door de glaszetter. Ook voor de doelgroep die gebruik maakt van
de terugwerkende kracht periode, geldt dat de glaszetter de waardebon indient bij de uitvoeringsinstantie.
Het indienen van deze aanvraag met bijbehorende bewijsstukken (met name een scan van de ingeleverde waardebon, het betalingsbewijs
en de factuur) vergt ongeveer 20 minuten per aanvraag.
Dit levert een totaal aan administratieve lasten voor bedrijven op van 0,33 (20 min) * 65.000 * € 45 = € 965.250
In totaal is er met de isolatieglassubsidie gemoeid met de uitvoering van deze regeling:
Administratieve lasten burgers: 10.833 uur
Administratieve lasten bedrijven: € 965.250
Dit bedrag betreft een globale inschatting en is uiteraard afhankelijk van het totaal aantal aanvragen. Bij de inschatting
is ervan uitgegaan dat het gros van de aanvragen elektronisch wordt verricht.
Notificatie
Het ontwerp van de regeling is op 11 september 2009 gemeld aan de Commissie van de Europese Gemeenschappen, notificatienummer
2009/0500/NL, ter voldoening aan artikel 8, eerste lid, van Richtlijn 98/34/EG van het Europees Parlement en de Raad van de
Europese Unie van 22 juni 1998 betreffende een informatieprocedure op het gebied van normen en technische voorschriften en
regels betreffende de diensten van de informatiemaatschappij (PbEG L 204), zoals gewijzigd bij Richtlijn 98/48/EG van 20 juli
1998 (PbEG L 217).
De artikelen 1 en 6 van deze regeling bevat mogelijk technische voorschriften in de zin van deze richtlijn.
II. Artikelsgewijs
Artikel 1
eerste lid (Begripsbepalingen)
In de regeling wordt kortheidshalve gesproken van ‘eigenaar-bewoner’. Dit begrip omvat een bredere groep van juridisch gerechtigden
ten aanzien van een woning, waarvoor de waardebon wordt aangevraagd, dan enkel de juridisch eigenaar. Ook een erfpachter,
vruchtgebruiker of appartementseigenaar, die de woning of het appartement als hoofdverblijf heeft, komt in aanmerking voor
de waardebon.
Het begrip ‘glaszetter’ omvat ook een aannemer of klusbedrijf die de juiste kwaliteit glas op de voorgeschreven wijze (volgens
NPR 3577) plaatst.
De in deze regeling veelvuldig gebruikte begrippen ‘vereniging van eigenaars’ en ‘woning’ worden niet gedefinieerd, aangezien
deze begrippen gelezen kunnen worden overeenkomstig het normale spraakgebruik. De waardebon wordt uitsluitend verstrekt voor
het (laten) plaatsen van isolatieglas in een appartement of woning. Dat betekent dat de waardebon niet kan worden aangewend
voor het plaatsen van isolatieglas in bijvoorbeeld gemeenschappelijke ruimten van appartementsgebouwen of bijgebouwen.
tweede lid
Deze wederzijdse erkenningsclausule houdt in dat de glaszetter ook door plaatsing van het isolatieglas volgens andere voorschriften
dan de Nederlandse praktijkrichtlijn 3577 kan voldoen aan de regeling. Voorts houdt deze wederzijdse erkenningsclausule in
dat de warmteweerstand ook volgens een andere bepalingsmethode mag worden bepaald.
Voorwaarde hiervoor is dat het kwaliteitsniveau ten minste gelijkwaardig is aan dat van de Nederlandse praktijkrichtlijn 3577
respectievelijk NEN-EN 673. Voor de warmteweerstandseis, die gesteld wordt aan het isolatieglas, is een dergelijke wederzijdse
erkenningsclausule niet nodig. Dit betreft een prestatie-eis waaraan op iedere gewenste wijze kan worden voldaan.
Artikel 2
eerste lid
De uitvoering van deze subsidieregeling is door de Minister voor Wonen, Wijken en Integratie uitbesteed aan het agentschap
SenterNovem, dat veel ervaring heeft met subsidieverlening namens het Rijk.
De mandaatregeling voor SenterNovem zal met het oog op deze uitvoering worden aangepast.
tweede lid
Een waardebon geeft een aanspraak op een korting door de glaszetter. De glaszetter is alleen verplicht deze korting te verlenen,
indien hij de waardebon tijdig in ontvangst heeft gekregen, zodat hij binnen vier maanden na dagtekening van de bon het isolatieglas
kan plaatsen.
De daadwerkelijke korting die de glaszetter in zijn offerte opneemt en verrekent in de factuur, kan afwijken van het bedrag
dat op de waardebon staat aangetekend. De offerte en factuur zijn immers gebaseerd op de daadwerkelijk te plaatsen of geplaatste
m2 isolatieglas. Deze hoeveelheid kan afwijken van de door de woningeigenaar of VvE bij de aanvraag van de waardebon ingeschatte
hoeveelheid. Om die reden is gekozen voor de terminologie ‘aanspraak’, ‘maximaal’ en ‘maximum’. De woningeigenaar kan dus
niet meer korting claimen bij de glaszetter enkel op grond van de op de waardebon aangegeven geldwaarde. Overigens staat het
de glaszetter natuurlijk wel vrij dit (kleine) verschil te overbruggen, maar hij kan dan op zijn beurt dit verschil niet terugclaimen
bij de subsidievaststelling. Die vaststelling is altijd gebaseerd op de daadwerkelijke hoeveelheid isolatieglas die is geplaatst,
met inachtneming van de afrondingsregel van artikel 9, tweede lid.
Uit de regel dat de isolatieglassubsidie slechts eenmaal per woning kan worden verleend (vierde lid), volgt dat het maximumbedrag
van € 1100,– (inclusief BTW) geldt per woning. Het bedrag van € 1100 is gebaseerd op de vergoeding van € 35 per m2 ervan uitgaande dat het plaatsen van maximaal 30 m2 (afgerond: 30 x 35 = € 1050) wordt gesubsidieerd. Met de grens van maximaal 30 m2 wordt bereikt dat een zeer groot gedeelte van de eigenaar-bewoners kan overgaan tot volledige vervanging van glas, indien
gewenst. Een gemiddelde woning heeft namenlijk ongeveer een glasoppervlak van 20 m2. Het bedrag van € 35 per m2 is gebaseerd op een korting van ongeveer 20 procent; het plaatsen van isolatieglas kost ongeveer € 180 per m2(inclusief BTW).
derde lid
Een waardebon wordt uitsluitend op aanvraag verstrekt ten behoeve van woningen die voor 1 januari 1995 zijn gereedgekomen.
Woningen die gereedgekomen zijn na 1 januari 1995 dienen te voldoen aan de energieprestatiecoëfficiënt (EPC). Deze EPC-norm
is neergelegd in de artikelen 5.11 en 5.12 van het Bouwbesluit 2003.
Door te eisen dat ten minste vijf m2 isolatieglas wordt geplaatst, wordt bereikt dat minimaal een kwart van het glasoppervlak van een gemiddelde woning bestaat
uit isolatieglas, waarmee zeker is gesteld dat er daadwerkelijk een substantieel aandeel wordt geleverd aan het isoleren van
de woning.
Indien het isolatieglas wordt geplaatst in opdracht van een vereniging van eigenaars, is het niet noodzakelijk dat in iedere
woning ten minste vijf m2 isolatieglas wordt geplaatst. Het gemiddelde aantal m2 isolatieglas dat wordt geplaatst, moet wel ten minste vijf m2 bedragen.
vierde lid
De waardebon wordt slechts éénmaal per woning verstrekt. Indien de eigenaar-bewoner gedurende de looptijd van deze regeling
verhuist en voor de ‘oude’ woning een waardebon had verkregen, kan de waardebon uiteraard worden overgedragen aan de nieuwe
eigenaar en kan de verkopende eigenaar ook voor zijn nieuwe woning een waardebon aanvragen, mits er nog geen waardebon voor
dat adres is afgegeven.
vijfde lid
Uit het in artikel 6 opgenomen subsidieplafond volgt dat niet onbeperkt waardebonnen kunnen worden verstrekt. Voor waardebonnen
is daarom een identiek plafond opgenomen. Zodra dit plafond wordt bereikt, gaat de website ‘op slot’. Nieuwe aanvragen voor
waardebonnen kunnen dan niet meer (elektronisch) worden ingediend. Schriftelijke aanvragen voor waardebonnen die nog niet
zijn toegewezen op het tijdstip waarop de regeling sluit, worden afgewezen wegens het bereiken van dit subsidieplafond.
zesde lid
De ‘inschrijving’ kan heropend worden, indien door vrijval voldoende budget beschikbaar komt. Alsdan wordt op de websites
en in de Staatscourant bekendgemaakt, dat met ingang van een bepaalde datum opnieuw aanvragen kunnen worden ingediend.
Kortheidshalve wordt verwezen naar de paragraaf Looptijd en budget.
Artikel 3
Om de uitvoeringskosten van de subsidieregeling zo laag mogelijk te maken, maar ook uit oogpunt van klantvriendelijkheid,
wordt geïnvesteerd in geautomatiseerde ondersteuning bij het indienen van een aanvraag. Het blijft mogelijk om een schriftelijke
aanvraag op een telefonisch bij SenterNovem verkrijgbaar formulier te doen. Een papieren aanvraag heeft wel als nadeel dat
de aanvraag veel trager verloopt. Ook loopt de aanvrager meer risico op ontvankelijkheidsgebreken; de website biedt ondersteuning
met verplichte velden, zodat een elektronische aanvraag altijd volledig is. Alleen volledige aanvragen worden in behandeling
genomen. Via de webapplicatie (verplichte invulvelden) wordt de aanvrager gedwongen om het aanvraagformulier volledig in te
vullen. Aanvullende informatie dient bij voorkeur gescand te worden gemaild. Bij het ontbreken van die informatie (de waardebon
of de notulen van de VvE-vergadering) wordt de aanvrager in de gelegenheid gesteld ontbrekende gegevens aan te vullen (artikel
4:5 Algemene wet bestuursrecht).
Aanvragen voor een waardebon kunnen worden ingediend met ingang van 1 oktober 2009, ’s ochtends om 09.00 uur. SenterNovem
handelt de aanvragen voor waardebonnen binnen een termijn van vier weken af. De feitelijke afhandelingstermijn zal afhankelijk
zijn van de hoeveelheid aanvragen die binnenkomen.
De aanvragen worden behandeld op volgorde van binnenkomst: het zogenoemde ‘wie het eerst komt, die het eerst maalt’-principe.
Op grond van artikel 5, tweede lid, onderdeel a, van het Besluit milieusubsidies telt een aanvraag pas mee voor die volgorde
als de aanvraag volledig is. Daarmee wordt beoogd te voorkomen dat de aanvragervan een waardebon door het doen van een zogenoemde
pro forma-aanvraag alvast een deel van het beschikbare budget claimt.
Wordt het plafond van de regeling bereikt, dan wordt de webapplicatie gesloten en zal dit bekend worden gemaakt in de Staatscourant
(overeenkomstig artikel 7 van het Besluit milieusubsidies). Lopende de regeling wordt op de websites ‘Meer met Minder’ en
van SenterNovem inzichtlijk gemaakt hoeveel budget er nog beschikbaar is.
Artikel 4
eerste lid
Om een op de beoogde situatie toegesneden waardebon te kunnen verstrekken, dient in de aanvraag een inschatting te worden
gegeven van het aantal m2 glas dat wordt of is geplaatst (onderdeel d). Zoals hierboven opgemerkt kan de feitelijke geleverde en geplaatste hoeveelheid
isolatieglas verschillen van de op de aanvraag vermelde hoeveelheid. De uiteindelijke korting kan dus een ander bedrag opleveren
dan het op de waardebon vermelde bedrag. De glaszetter is dus niet verplicht om in de offerte het bedrag van de waardebon
volledig over te nemen, indien de feitelijke hoeveelheid afwijkt van de aanvraag.
De verplichte invulvelden bevatten ook aanvullende informatie, benodigd voor SenterNovem om te kunnen controleren of de woning
waarin het isolatieglas wordt of is geplaatst, voldoet aan de gestelde leeftijdsnorm.
tweede lid
Bij een vereniging van eigenaars wordt nog aanvullend gevraagd om het KvK-nummer, dit met het oog op het gebruik van Digid.
Uit een verklaring namens de VvE zal voorts moeten blijken dat de vergadering van eigenaars daadwerkelijk besloten heeft tot
de investering in isolatieglas.
Artikel 5
eerste lid
Waardebonnen worden verstrekt per woning (artikel 2, vierde lid). Bij een aanvraag van een VvE wordt evenwel één waardebon
verstrekt, ook als de aanvraag ziet op meerdere woningen of appartementen.
tweede lid
De waardebon wordt door SenterNovem voorzien van een uniek kenmerk; dit kenmerk dient de glaszetter te vermelden in zijn aanvraag
om subsidievaststelling. Ook berekent SenterNovem het kortingsbedrag dat de waardebon maximaal vertegenwoordigt op basis van
de op de aanvraag vermelde m2 te plaatsen glas. Verder wordt de geldigheidsduur op de bon aangegeven, alsmede de mogelijkheid dat deze komt te vervallen
bij niet tijdige ‘besteding’ (zie hieronder bij derde lid).
derde lid
Een waardebon dient binnen vier maanden na verstrekking te resulteren in de plaatsing van isolatieglas. Met deze termijn wordt
beoogd dat daadwerkelijk op korte termijn het met de subsidie beoogde milieurendement wordt bereikt. Ook wordt hiermee voorkomen
dat deze bonnen vrijblijvend worden aangevraagd. De aanvrager dient immers op korte termijn een offerte aan te vragen, zodat
het glas tijdig geplaatst kan worden. Indien hij de verstrekte bon te lang laat liggen, zal de glaszetter niet meer genegen
zijn de korting te verlenen, aangezien de glaszetter bij niet tijdige plaatsing het risico loopt dat hij de korting niet vergoed
krijgt.
Artikel 6
eerste lid
Het subsidiebedrag per m2 en per woning komt uiteraard overeen met het voor de waardebon bepaalde maximale bedrag (artikel 2, tweede lid). Waardebon
en subsidievaststelling zijn immers in de opzet van deze regeling als de twee zijden van de ene medaille.
tweede lid
Het subsidieplafond is vastgesteld op 45 miljoen euro. Dit plafond kan niet worden overschreden. De uitputting wordt bewaakt
bij de verstrekking van waardebonnen. Zodra het plafond bereikt wordt gaat de regeling ‘op slot’. Elektronische aanvragen
kunnen dan niet meer worden ingediend; dat zou ook geen zin hebben, omdat het plafond is bereikt en de binnenkomende aanvragen
allemaal afgewezen moeten worden. Indien degene die een aanvraag wilde indienen bezwaar of beroep wenst in te stellen tegen
de sluiting – het niet in behandeling nemen van een aanvraag – kan hij een schriftelijke aanvraag indienen. Die aanvraag zal
formeel worden afgewezen wegens uitputting van de subsidiepot. Tegen die weigering staat bezwaar en beroep open.
Artikel 7
eerste lid
De aanvraag om vaststelling van de isolatieglassubsidie moet binnen acht maanden na de dagtekening van de waardebon worden
ingediend. Na het verstrijken van die termijn kan geen (elektronische) aanvraag meer worden gedaan. Te laat ingediende schriftelijke
aanvragen worden afgewezen.
De termijn van acht maanden is gebaseerd op de aanname dat vier maanden voldoende tijd biedt voor de woningeigenaar of VvE
om van een glaszetter een offerte te verkrijgen en een opdracht te plaatsen tot het leveren en zetten van isolatieglas en
dat nog eens vier maanden voldoende is voor de glaszetter om ‘na gedane arbeid’ de aanvraag tot vaststelling in te dienen.
De aanvraag om vaststelling van de isolatieglassubsidie – het ‘verzilveren’ van de waardebon – wordt gedaan door de glaszetter.
De eigenaar-bewoner of de vereniging van eigenaars levert na de plaatsing van het isolatieglas de door hem aangevraagde waardebon(nen)
in bij de glaszetter. De glaszetter zal de geldelijke waarde van de waardebon(nen) – of althans de korting per feitelijk geplaatste
m2 – in mindering brengen op de rekening die hij de eigenaar-bewoner respectievelijk de vereniging van eigenaars stuurt.
tweede lid
Indien het isolatieglas op of na 1 juli maar voor 1 oktober 2009 is geplaatst, vindt de aanvraag om subsidievaststelling ook
plaats door de glaszetter. In dat geval zal de rekening van de glaszetter (volledig, zonder korting) reeds zijn betaald door
de eigenaar-bewoner of VvE. In dat geval verrekent de glaszetter bij ontvangst van een waardebon alsnog de op die bon vermelde
korting met de eerder verzonden en reeds betaalde factuur: het volledige bedrag van de korting wordt (via een gewijzigde factuur)
gestort op het rekeningnummer van de eigenaar-bewoner of VvE, die de glaszetter door inlevering van de waardebon te kennen
heeft gegeven alsnog van deze subsidieregeling te willen profiteren. Het bedrag dat wordt overgemaakt aan de eigenaar-bewoner
door de glaszetter, dient het bedrag te zijn dat overeenkomst met het daadwerkelijk aantal geplaatst aantal m2 (afgerond op twee decimalen) maal € 35. Het is de verantwoordelijkheid van de eigenaar-bewoner om een waardebon aan te vragen
die overeenkomt met het aantal geplaatste m2. Het aantal m2 kan hij overnemen van de reeds ontvangen (of betaalde) factuur.
De glaszetter kan de waardebon binnen vier maanden nadat deze is verstrekt aan de aanvrager (dus binnen vier maanden na de
dagtekening), vergezeld van de bijbehorende docomenten, indienen bij SenterNovem.
derde lid
Om de uitvoeringsorganisatie tijd te geven de benodigde automatisering op te bouwen, wordt de ‘inschrijving’ voor declaratie
van de gegeven kortingen eerst geopend op 2 november 2009. Zo krijgt SenterNovem eerst gelegenheid de aanvragen voor de waardebonnen
(met ingang van 1 oktober 2009) in goede banen te leiden, om vervolgens ook de aanvragen voor subsidievaststelling in behandeling
te kunnen nemen. Met deze fasering wordt voorkomen dat de uitvoering bij opening van de regeling overvraagd wordt.
Artikel 8
eerste lid
Bij de ‘declaratie’ van de voorgeschoten korting door de glaszetter, dient de glaszetter de uitvoeringsorganisatie volledige
en adequate informatie te verschaffen, zodat een en ander snel kan worden afgehandeld. Een factuur met duidelijke informatie,
gerelateerd aan de voorwaarden van deze regeling, is daarvoor vereist (zie eerste lid, onderdeel c). Aanvullend dient de bij
een aanvraag gangbare informatie te worden verstrekt. De webapplicatie zal ook voor deze aanvraag voorzien in verplichte velden,
zodat een aanvraag meteen zoveel mogelijk volledig is. De declarant wordt via de webapplicatie ook alert gemaakt op het meesturen
van (gescande) documenten (de ingeleverde waardebon, een betalingsbewijs en de factuur).
onderdeel a
In dit lid wordt met aanvrager bedoeld degene die de aanvraag om vaststelling van de isolatieglassubsidie doet. In alle gevallen
zal dit de glaszetter zijn. Artikel 16 van het Besluit milieusubsidies bepaalt dat bij de aanvraag om vaststelling van een
subsidie een aankoopfactuur en een betalingsbewijs moeten worden overgelegd. Dat behoeft in deze regeling dus niet meer geregeld
te worden.
onderdeel b en c
Ter vergemakkelijking van de controle worden deze gegevens, die al eerder verstrekt zijn door de aanvrager van de waardebon,
ook gevraagd van de declarant. De glaszetter wordt er zo ook attent opgemaakt, dat hij dient te checken dat aan de subsidievoorwaarde
met betrekking tot de leeftijd van de woning is voldaan
onderdeel d
De glaszetter levert de bij hem ingeleverde originele waardebon(nen) in of verstrekt (via een scan) een kopie daarvan aan
SenterNovem. Tevens dient hij het unieke kenmerk in zijn aanvraag te vermelden, zodat gecontroleerd kan worden welke waardebon
bij welke declaratie hoort.
onderdeel e
Uit de factuur (of het betalingsbewijs) moeten blijken dat het isolatieglas is geplaatst op of na 1 juli 2009 en overeenkomstig
de Nederlandse praktijkrichtlijn 3577. Verder dat het geplaatste isolatieglas een volgens NEN-EN 673 bepaalde warmteweerstand
heeft van ten hoogste 1,6 W/m2.K. Ook de hoeveel m2 isolatieglas en het bedrag van de toegekende korting, dienen uit de factuur te blijken. Het aantal daadwerkelijk geplaatste
m2 isolatieglas moet worden opgegeven tot twee decimalen achter de komma (bijvoorbeeld: 10,55 m2). Hiermee wordt zeker gesteld dat er niet voor meer isolatieglas subsidie wordt verleend dan er daadwerkelijk geplaatst is.
onderdeel f
In de aanvraag dient ook verantwoord te worden welke kwaliteit isolatieglas is geplaatst. Benadrukt zij dat deze regeling
alleen bepaalde kwaliteiten glas subsidieert.
onderdeel g
Ondernemingen en verenigingen van eigenaars moeten per 1 december 2009 zijn ingeschreven in het handelsregister. Voor buitenlandse
ondernemingen geldt die verplichting niet in alle gevallen. Daarom bepaalt dit onderdeel dat een glaszetter het inschrijfnummer
van de kamer van koophandel en fabrieken moet opgeven indien hij op grond van artikel 5 van de Handelsregisterwet 2007 moet
zijn ingeschreven in het handelsregister.
tweede lid
Indien het isolatieglas is geplaatst in opdracht van een vereniging van eigenaars gaat het altijd om meer dan één woning.
In dat geval geldt dat in de woningen die het betreft gemiddeld ten minste vijf m2 isolatieglas moet zijn geplaatst. Dat moet daarom worden opgegeven.
Artikel 10
Deze regeling is een tijdelijke stimuleringsregeling. Aan de regeling wordt terugwerkende kracht verleend tot 1 juli 2009,
dit in verband met artikel 2, derde lid: de subsidie kan zo worden toegekend voor isolatieglas dat op of na 1 juli 2009 is
geplaatst.
Omdat de waardebon kan worden aangevraagd tot en met uiterlijk 31 december 2010 en de aanvraag om vaststelling van de isolatieglassubsidie
tot acht maanden na het verlenen van de isolatieglassubsidie (de uitgiftedatum van de waardebon) kan worden gedaan, blijft
deze regeling ook na 1 januari 2011 van toepassing op voor die datum verleende isolatieglassubsidies. In concreto wordt hier
onder ‘verstrekte isolatieglassubsidie’ verstaan: de met het oog op die subsidie op aanvraag verstrekte waardebon.
De Minister voor Wonen, Wijken en Integratie,
E.E. van der Laan.