Op 1 juli 2007 is de pilot ‘Tijdelijke borgstellingsregeling starters vanuit een uitkering’ gestart. In deze pilot werd noodzakelijk
startkapitaal onder voorwaarden bereikbaar voor starters die vanuit een uitkeringssituatie een zelfstandig beroep of bedrijf
willen beginnen onder een borgstelling van het Rijk aan de banken. De looptijd van deze pilot in de gemeenten Rotterdam, Leeuwarden
en Lelystad was bepaald op 12 maanden. Uit een tussenevaluatie is gebleken dat de pilot een succesvol verloop kent. Het blijkt
dat banken bij borgstelling van rijkswege, inderdaad eerder aan starters vanuit een uitkeringssituatie bedrijfskrediet verstrekken.
Dit geeft aanleiding om de reikwijdte van de pilot in een direct hierop aansluitende pilot te verbreden met een looptijd van
nogmaals
negen maanden. De onderhavige Tijdelijke borgstellingsregeling starters vanuit een uitkering 2009 voorziet hierin en is in
belangrijke mate identiek aan de Tijdelijke borgstellingsregeling starters vanuit een uitkering.
Starters vanuit een uitkering kunnen voor het noodzakelijke startkapitaal niet of nauwelijks een beroep doen op een bancair
krediet. De Tijdelijke SZW-borgstellingsregeling startende ondernemers vanuit een uitkering 2009 (hierna: de regeling) bevordert
dat starters vanuit een uitkering, voor noodzakelijk startkapitaal wel met succes een beroep kunnen doen op bancair krediet.
De Staat der Nederlanden kan zich op basis van deze regeling borg stellen voor door (krediet)banken aan starters vanuit een
uitkering verstrekt bedrijfskrediet.
De regeling is opgezet als pilot en bedoeld om proefondervindelijk na te gaan op welke manier een algemene (borgstellings)regeling
het best vorm kan krijgen en op welke manier zo’n regeling organisatorisch het best kan worden ingebed in de bestaande structuren
van de bij de kredietverlening aan starters vanuit een uitkering betrokken instanties en het bancaire kredietwezen.
Dit met het oog op het realiseren van een maximale efficiëntie bij de uitvoering van de regeling, een maximale toegankelijkheid
tot de regeling voor starters vanuit een uitkering en zo min mogelijk bureaucratie (loketten) voor alle betrokkenen.
De verlening van borgstellingen in het kader van deze regeling wordt – evenals de hieraan voorafgaande vergelijkbare pilotregeling
– uitgevoerd door SenterNovem onder verantwoordelijkheid van de Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.
Er is om uitvoeringstechnische redenen voor gekozen de Tijdelijke SZW-borgstellingsregeling startende ondernemers vanuit een
uitkering zoveel mogelijk in te richten als de BBMKB-regeling, weliswaar in vereenvoudigde vorm.
De algemene bepalingen inzake mandaat, volmacht en machtiging uit het Organisatie-, mandaat- en volmachtbesluit SZW 2004 zijn
van overeenkomstige toepassing op de bevoegdheden die krachtens dit mandaat worden uitgeoefend.