Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum ondertekening |
---|---|---|---|---|
Ministerie van Financiën | Staatscourant 2009, 10356 | Besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum ondertekening |
---|---|---|---|---|
Ministerie van Financiën | Staatscourant 2009, 10356 | Besluiten van algemene strekking |
30 juni 2009
Nr. BR FM/2009/1349 M
Directie Financiële Markten
De Minister van Financiën,
Gelet op artikel 7 van de Regeling toezichtkosten Wet toezicht accountantsorganisaties;
Besluit:
In deze regeling wordt verstaan onder regeling: Regeling toezichtkosten Wet toezicht accountantsorganisaties.
Het minimumbedrag, bedoeld in artikel 7, derde lid, van de regeling, wordt vastgesteld op:
a. € 8.000 voor accountantsorganisaties als bedoeld in artikel 5, onder a, van de regeling die wettelijke controles verrichten bij organisaties van openbaar belang;
b. € 1.400 voor accountantsorganisaties als bedoeld in artikel 5, onder a, van de regeling die geen wettelijke controles verrichten bij organisaties van openbaar belang;
c. € 700 voor accountantsorganisaties als bedoeld in artikel 5, onder b, van de regeling.
De maatstaven, bandbreedtes en tarieven, bedoeld in artikel 7, eerste lid, van de regeling, worden vastgesteld als volgt:
Categorie | Maatstaf | Bandbreedte | Tarief |
---|---|---|---|
accountantsorganisaties als bedoeld in artikel 5, onder a, van de regeling | omzet van de wettelijke controles bij organisaties van openbaar belang | € 0 tot en met € 1 mln. | € 1.500 per € 10.000 of een gedeelte daarvan |
> € 1 mln. tot en met € 10 mln. | € 1.000 per € 10.000 of een gedeelte daarvan | ||
> € 10 mln. | € 10 per € 10.000 of een gedeelte daarvan | ||
omzet van de wettelijke controles bij controlecliënten die geen organisatie van openbaar belang zijn | € 0 tot en met € 10 mln. | € 18 per € 2.500 of een gedeelte daarvan | |
> € 10 mln. tot en met € 50 mln. | € 12 per € 2.500 of een gedeelte daarvan | ||
> € 50 mln. | € 1,50 per € 2.500 of een gedeelte daarvan | ||
accountantsorganisaties als bedoeld in artikel 5, onder b, van de regeling | omzet van de wettelijke controles | € 0 tot en met € 500.000 | € 96 per € 2.500 of een gedeelte daarvan |
> € 500.000 tot en met € 1 mln. | € 28 per € 2.500 of een gedeelte daarvan | ||
> € 1 mln. | € 14 per € 2.500 of een gedeelte daarvan |
Het overeenkomstig de artikelen 2 en 3 berekende bedrag wordt verminderd met een percentage van 20,25% voor accountantsorganisaties als bedoeld in artikel 5, onder b, van de regeling:
a. die op 1 juli 2009 lid waren van de vereniging Samenwerkende Registeraccountants en Accountants-Administratieconsulenten;
b. die na 1 juli 2009 een vergunning krijgen en op het moment van vergunningververlening lid zijn van de vereniging Samenwerkende Registeraccountants en Accountants-Administratieconsulenten;
c. waarvan voor 1 juli de vergunning is ingetrokken en die op het moment van die intrekking lid waren van de vereniging Samenwerkende Registeraccountants en Accountants-Administratieconsulenten.
Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.
De Minister van Financiën,
W.J. Bos.
In deze regeling zijn de tarieven voor de kosten van het doorlopend toezicht, bedoeld in artikel 3 van de Regeling toezichtkosten Wet toezicht accountantsorganisaties, voor het jaar 2009 vastgesteld. De bij deze regeling vastgestelde tarieven zijn gebaseerd op een voorstel van de Autoriteit Financiële Markten (de AFM) dat na consultatie van de vertegenwoordigende organisaties van de accountantsorganisaties tot stand is gekomen.
Voor accountantsorganisaties die een vergunning hebben om wettelijke controles te verrichten bij organisaties van openbaar belang (OOB-kantoren) wordt voor wat betreft de maatstaf een onderscheid gemaakt tussen de omzet uit wettelijke controles bij OOB’s en de omzet uit wettelijke controles bij controlecliënten die geen organisatie van openbaar belang zijn (niet-OOB’s).
Aan de omzet uit wettelijke controles bij OOB’s is een hoger tarief gekoppeld omdat het toezicht van de AFM zich hier – gelet op de zwaardere eisen – meer op toespitst.
De tariefstijging ten opzichte 2008 voor OOB kantoren is grotendeels te verklaren door een hogere toezichtinspanning in 2009 dan het voorgaande jaar.
De tariefstijging ten opzichte van 2008 voor niet-OOB kantoren kan worden verklaard doordat de tarieven voor 2008 enkel betrekking hadden op het vierde kwartaal van dat jaar, terwijl de tarieven voor 2009 het gehele jaar beslaan.
Voor de niet-OOB kantoren geldt een korting indien zij op 1 juli 2009 lid zijn van de vereniging van Samenwerkende Registeraccountants en Accountants-Administratieconsulenten (SRA). De SRA is een organisatorisch verband van marktpartijen als bedoeld in artikel 8, tweede lid, onderdeel c, van de Regeling toezichtkosten Wet toezicht accountantsorganisaties.
De bepalingen in artikel 4 onder b en onder c zijn bedoeld om de korting ook aan accountantsorganisaties te verlenen die op de peildatum 1 juli 2009 nog niet of niet meer onder het toezicht van de AFM vallen maar de gehele periode in 2009 waarin ze wel onder het toezicht van de AFM staan lid zijn of zijn geweest van de SRA. Hiermee wordt voorkomen dat accountantsorganisaties die op 1 juli 2009 niet onder het toezicht van de AFM staan maar wel gedurende de gehele periode waarin ze in 2009 wel onder het toezicht van de AFM staan en ook lid zijn van de SRA niet in aanmerking komen voor de korting.
Niet-OOB kantoren die het lidmaatschap bij de SRA hebben aangevraagd maar op 1 juli 2009 door de SRA nog zijn aangemerkt als aspirant-lid, zijn niet te kwalificeren als lid van de SRA en komen niet voor een korting in aanmerking. Voor deze aspirant-leden staat immers nog niet vast of zij daadwerkelijk lid zullen worden van de SRA. De korting bedraagt 20,25 % per accountantsorganisatie en wordt in mindering gebracht op de totale heffing, met dien verstande dat de uiteindelijke heffing niet mag leiden tot een lager bedrag dan het minimumbedrag van € 700. Het minimumbedrag wordt bij een pro rata heffing over een gedeelte van het jaar evenredig verlaagd.
Door een percentage voor de korting te hanteren in plaats van een vast bedrag per kantoor – zoals bij doorlopend toezicht in 2008 is gebeurd – wordt tegemoet gekomen aan de wens van de vertegenwoordigende organisaties om kleine en grote OOB-kantoren verhoudingsgewijs gelijk te laten profiteren van de korting.
De Minister van Financiën,
W.J. Bos.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2009-10356.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.