Wijzigingsbesluit 2009 Besluit organisatie, mandaat, volmacht en machtiging NZa

Wijziging van het Besluit organisatie, mandaat, volmacht en machtiging NZa (Staatscourant nr. 202, dd. 18 oktober 2007) gewijzigd op 8 april 2008 (Staatscourant nr. 74, dd. 16 april 2008)

30 juni 2009

De Raad van Bestuur van de Nederlandse Zorgautoriteit,

Gelet op afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 11 van het Bestuursreglement van de Nederlandse Zorgautoriteit;

Besluit:

ARTIKEL I

1. Artikel 1, onderdeel g, komt te luiden:

  • g. stafhoofd: de leidinggevende van een stafafdeling;

2. Artikel 1, onderdeel h, komt te luiden:

  • h. unitmanager: de leidinggevende van één van de units van de directies of staven;

ARTIKEL II

Artikel 2 komt te luiden:

Artikel 2. Directie Zorgmarkten Care

  • 1. De Directie Zorgmarkten Care is ten aanzien van de zorgmarkten Care belast met het monitoren van deze zorgmarkten, met bekostiging en tarief- en prestatieregulering en met advisering dan wel het doen van uitvoeringstoetsen op het gebied van marktordening.

  • 2. De Directie Zorgmarkten Care kent de units Verzorging en verpleging A, Verzorging en verpleging B en Gehandicaptenzorg.

ARTIKEL III

Artikel 3 komt te luiden:

Artikel 3. Directie Zorgmarkten Cure

  • 1. De Directie Zorgmarkten Cure is ten aanzien van de zorgmarkten Cure belast met het monitoren van deze zorgmarkten, met bekostiging en tarief- en prestatieregulering en met advisering dan wel het doen van uitvoeringstoetsen op het gebied van marktordening.

  • 2. De Directie Zorgmarkten Cure kent de units Eerstelijnszorg en ketens, Tweedelijns somatische zorg en Geestelijke gezondheidszorg.

ARTIKEL IV

Artikel 4 komt te luiden:

Artikel 4. Directie Toezicht en Handhaving

  • 1. De Directie Toezicht en Handhaving is belast met het toezicht op de uitvoering van de in de Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten en de Zorgverzekeringswet geregelde verzekeringen, met het toezicht op de naleving van het bij of krachtens de Wet marktordening gezondheidszorg bepaalde, met het signaaltoezicht, met zaken betreffende aanmerkelijke marktmacht, met het uitbrengen van zienswijzen en met handhaving.

  • 2. De Directie Toezicht en Handhaving kent de units Markttoezicht en toezicht zorgaanbieders en Toezicht zorgverzekeraars.

ARTIKEL V

Na artikel 4 wordt artikel 5 ingevoegd, luidende:

Artikel 5. Stafafdeling Ontwikkeling

  • 1. De Stafafdeling Ontwikkeling legt de basis voor effectieve methoden en instrumenten van markttoezicht in de zorg. De Stafafdeling Ontwikkeling is belast met het maken van economische analyses van markten en marktontwikkeling, het formuleren van visies op deelmarkten en voorbereiden van adviezen daarover aan de minister van VWS, het ontwikkelen van reguleringskaders en nieuwe instrumenten voor regulering en het geven van zorginhoudelijk advies.

  • 2. De Stafafdeling Ontwikkeling kent de units Economische analyse, Strategie en advies en Advies en implementatie.

ARTIKEL VI

De artikelen 5 tot en met 17 worden vernummerd tot 6 tot en met 18.

ARTIKEL VI

Artikel 6 komt te luiden:

Artikel 6. Stafafdeling Organisatieontwikkeling en Bedrijfsvoering

  • 1. De Stafafdeling Organisatieontwikkeling en Bedrijfsvoering is belast met de personele, financiële en facilitaire ondersteuning, met de informatievoorziening van de NZa, met procesmanagement, met organisatieontwikkeling en met het beheer van de informatielijn.

  • 2. De Stafafdeling Organisatieontwikkeling en Bedrijfsvoering bestaat uit de units Informatiemanagement, Facilitaire zaken en informatielijn, Financiën en control en Personeel en organisatie, een procesmanager en een adviseur organisatieontwikkeling.

ARTIKEL VII

Artikel 7 komt te luiden:

Artikel 7. Staf van de Raad van Bestuur

  • 1. De Staf van de Raad van Bestuur is belast met communicatieve, secretariёle, beleidsmatige en juridische ondersteuning van de Raad van Bestuur.

  • 2. De Staf van de Raad van Bestuur bestaat uit de Raadsadviseurs, het bestuurssecretariaat en de units Corporate communicatie en Bezwaar, beroep en boetes.

ARTIKEL VIII

1. In artikel 8, eerste lid, wordt ‘artikel 9, 10 en 11 van dit besluit’ vervangen door: artikel 10, 11 en 12 van dit besluit.

2. In artikel 8, tweede lid wordt ‘in overeenstemming met’ vervangen door: in overleg met.

ARTIKEL IX

1. In artikel 10, eerste en tweede lid, wordt ‘staf’ vervangen door: stafafdeling.

2. In artikel 10, eerste lid, vervalt: 48,49,

3. In artikel 10, tweede en derde lid, wordt ‘unithoofd’ vervangen door: unitmanager.

4. In artikel 10, derde lid, wordt ‘het nemen van beschikkingen ten aanzien van de rechtspositie van het personeel van hun unit’ vervangen door: het nemen van beschikkingen betreffende tarieven, prestatiebeschrijvingen en aanmerkelijke marktmacht, verzoeken krachtens de Wet openbaarheid van bestuur en ten aanzien van de rechtspositie van het personeel van hun unit.

ARTIKEL X

1. In artikel 11 wordt voor de tekst de aanduiding ‘1.’ geplaatst.

2. In artikel 11, eerste lid, wordt ‘Directeuren en stafhoofden’ vervangen door: Directeuren en stafhoofden onderscheidenlijk leden van de Raad van Bestuur.

3. In artikel 11, eerste lid, wordt ‘hun directie of staf bevoegd’ vervangen door: hun directie of stafafdeling onderscheidelijk het aandachtsgebied waarvoor de portefeuillehouder verantwoordelijk is, bevoegd.

4. Er wordt een lid toegevoegd, luidende:

  • 2. Directeuren en stafhoofden zijn bevoegd tot het verlenen van ondervolmacht aan hun unitmanagers om voor de uitvoering van de werkzaamheden van hun unit namens de NZa privaatrechtelijke rechtshandelingen te verrichten met in achtneming van de in bijlage 3 opgenomen maxima ten aanzien van de uit die rechtshandelingen voor de NZa voortvloeiende financiële verplichtingen.

ARTIKEL XI

1. In artikel 12, tweede lid, wordt ‘staf’ vervangen door: stafafdeling

2. In artikel 12, derde lid, wordt:

a. ‘in het eerste lid’ vervangen door: in het tweede lid.

b. ‘aan de unithoofden en medewerkers’ vervangen door: aan de unitmanagers onderscheidenlijk medewerkers.

c. ‘directie of staf’ vervangen door: directie of stafafdeling.

d. ‘unithoofd’ vervangen door: unitmanager.

3. In artikel 12, vierde lid, wordt

a. ‘unithoofden’ vervangen door: unitmanagers.

b. ‘in het tweede lid’ vervangen door: in het derde lid.

ARTIKEL XII

In artikel 13 wordt ‘te vertegenwoordigen in gerechtelijke procedures en daartoe alle noodzakelijke proceshandelingen te verrichten’ vervangen door: te vertegenwoordigen in gerechtelijke procedures en mediation en daartoe alle noodzakelijke proces- en feitelijke handelingen te verrichten.

ARTIKEL XIII

1. Artikel 14, eerste lid komt te luiden:

Behoudens ten aanzien van gevallen waarin een adviescommissie ex artikel 7:13 Awb is ingesteld, maken de portefeuillehouders met het hoofd van de unit Bezwaar, beroep en boetes afspraken over het voorzitterschap van hoorzittingen in bezwaarprocedures en ter voorbereiding van een boetebesluit.

2. Artikel 14, tweede lid vervalt, onder vernummering van lid 3 tot lid 2.

ARTIKEL XIV

1. In artikel 17 vervalt: en werkt terug tot en met 1 juli 2007. Het Besluit organisatie, mandaat, volmacht en machtiging NZa wordt ingetrokken.

2. Achter ‘geplaatst’ wordt een punt geplaatst.

ARTIKEL XV

1. In artikel 18 vervalt: 2007.

2. Achter ‘NZa’ wordt een punt geplaatst.

ARTIKEL XVI

In bijlage 1 worden de volgende wijzigingen aangebracht:

a. in het opschrift en in paragraaf 3, tweede en derde alinea, vervalt: 2007.

b. paragraaf 1, de tweede zin komt te luiden: De inrichting heeft zijn beslag gekregen via het door de Raad van Bestuur vastgestelde Organisatie- en formatieplan (OFP, oktober 2006) welk OFP is aangepast in 2009, het Bestuursreglement NZa (februari 2007), het Besluit organisatie, mandaat, volmacht en machtiging NZa (september 2007) en de wijzigingen die daarop in 2008 en 2009 zijn gemaakt en andere binnen de NZa vastgestelde regels en richtlijnen.

c. in paragraaf 2, eerste alinea, wordt achter ‘corporate communicatie’ toegevoegd: , toezicht en handhaving

d. in paragraaf 2, eerste alinea, wordt achter ‘informatiemanagement en ICT.’ toegevoegd: De verdeling van deze portefeuilles over de leden van de Raad van Bestuur is te vinden op de website van de NZa: www.nza.nl.

e. paragraaf 2, de tweede tot en met de zevende alinea, komen te luiden:

De organisatie van de NZa kent drie directies: Zorgmarkten Care, Zorgmarkten Cure en Toezicht en Handhaving, een Stafafdeling Organisatieontwikkeling en Bedrijfsvoering, een Stafafdeling Ontwikkeling en de Staf van de Raad van Bestuur. De directies en de staf(afdelingen) zijn verder onderverdeeld in units.

De Directie Zorgmarkten Care is ten aanzien van de zorgmarkten Care belast met het monitoren van deze zorgmarkten, met bekostiging en tarief- en prestatieregulering en met advisering dan wel het doen van uitvoeringstoetsen op het gebied van marktordening. De Directie Zorgmarkten Care kent de units Verzorging en verpleging A, Verzorging en verpleging B en Gehandicaptenzorg.

De Directie Zorgmarkten Cure is ten aanzien van de zorgmarkten Cure belast met het monitoren van deze zorgmarkten, met bekostiging en tarief- en prestatieregulering en met advisering dan wel het doen van uitvoeringstoetsen op het gebied van marktordening. De Directie Zorgmarkten Cure kent de units Eerstelijnszorg en ketens, Tweedelijns somatische zorg en Geestelijke gezondheidszorg.

De Directie Toezicht en Handhaving is belast met het toezicht op de uitvoering van de in de Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten en de Zorgverzekeringswet geregelde verzekeringen, met het toezicht op de naleving van het bij of krachtens de Wet marktordening gezondheidszorg bepaalde, met het signaaltoezicht, met aanmerkelijke marktmachtzaken, met het uitbrengen van zienswijzen en met handhaving. De Directie Toezicht en Handhaving kent de units Markttoezicht en toezicht zorgaanbieders en Toezicht zorgverzekeraars.

De Stafafdeling Ontwikkeling legt de basis voor effectieve methoden en instrumenten van markttoezicht in de zorg. De Stafafdeling Ontwikkeling is belast met het maken van economische analyses van markten en marktontwikkeling, het formuleren van visies op deelmarkten en het daarover adviseren aan het ministerie van VWS, het ontwikkelen van reguleringskaders en nieuwe instrumenten voor regulering en het geven van zorginhoudelijk advies. De Stafafdeling Ontwikkeling kent de units Economische analyse, Strategie en advies en Advies en implementatie.

De Stafafdeling Organisatieontwikkeling en Bedrijfsvoering is belast met de personele, financiële en facilitaire ondersteuning, met de informatievoorziening van de NZa, met procesmanagement, met organisatieontwikkeling en met het beheer van de informatielijn en bestaat uit de units Informatiemanagement, Facilitaire zaken en informatielijn, Financiën en control en Personeel en organisatie en heeft een procesmanager en een adviseur organisatieontwikkeling.

De onderdelen van de Staf van de Raad van Bestuur vallen rechtstreeks onder de verantwoordelijkheid van de Raad van Bestuur. De Staf van de Raad van Bestuur biedt de Raad van Bestuur communicatieve, secretariёle, beleidsmatige en juridische ondersteuning. De Staf van de Raad van Bestuur wordt gevormd door de units Bezwaar, beroep en boetes en Corporate communicatie, de Raadsadviseurs en het bestuurssecretariaat.

f. In paragraaf 3, eerste alinea, derde zin, wordt ‘operationele taken en producten worden benoemd’ vervangen door: producten worden benoemd.

g. In paragraaf 3, eerste alinea, laatste zin, wordt ‘kwartaalrapportage’ vervangen door: voortgangsrapportage.

h. In paragraaf 3, tweede, derde en vierde alinea, wordt steeds ‘unithoofden’ vervangen door: unitmanagers.

ARTIKEL XVII

In bijlage 2 worden de volgende wijzigingen aangebracht:

a. in het opschrift vervalt: 2007.

b. in de eerste alinea wordt ‘unithoofden’ vervangen door: unitmanagers.

c. de tabel wordt vervangen door de volgende tabel:

1.

Voorschotverlening salaris

2.

Gratificaties

3.

Extra periodieken

ARTIKEL XVIII

In bijlage 3 worden de volgende wijzigingen aangebracht:

a. in het opschrift vervalt: 2007.

b. de eerste alinea komt te luiden: Directeuren, stafhoofden onderscheidenlijk leden van de Raad van Bestuur en unitmanagers zijn voor de uitvoering van de werkzaamheden van hun directie of stafafdeling onderscheidenlijk het aandachtsgebied waarvoor de portefeuillehouder verantwoordelijk is, of van hun unit bevoegd namens de NZa privaatrechtelijk rechtshandelingen te verrichten met inachtneming van de volgende maxima ten aanzien van de uit die rechthandelingen voor de NZa voortvloeiende financiële verplichtingen:

c. De tabel wordt vervangen door:

 

Rechtshandeling

RvB

Lid RvB

Directeur of stafhoofd

Unitmanager

1.

Boven € 150.000 (incl. BTW)

X

   

2.

Van € 10.000 tot € 150.000 (incl. BTW)

X

 

X

 

3.

Tot € 10.000 (incl. BTW)

X

X

X

X

d. in de tweede alinea wordt ‘Volmachten’ vervangen door: (Onder)volmachten.

ARTIKEL XVIX

Dit besluit treedt in werking met ingang van de tweede dag na dagtekening van de Staatscourant waarin het wordt geplaatst.

Utrecht, 30 juni 2009

De Raad van Bestuur van de Nederlandse Zorgautoriteit,

voorzitter a.i.,

C.C. van Beek MCM.

TOELICHTING

De Raad van Bestuur van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) heeft besloten wijzigingen aan te brengen in de organisatiestructuur van de NZa. Het doel van deze organisatiewijziging is met name het beter faciliteren van de toezichtsfunctie die de NZa ingevolge de Wet marktordening gezondheidszorg (Wmg) heeft.

De belangrijkste wijziging betreft dan ook de oprichting van een afzonderlijke Directie Toezicht en Handhaving onder overheveling van de toezicht- en handhavingstaken die de Directies Zorgmarkten Care en Zorgmarkten Cure hadden naar deze nieuwe directie. Met deze organisatiewijziging wordt ook de naamgeving van de units van de directies gewijzigd. Verder wordt de Directie Ontwikkeling opgeheven en vervangen door een Stafafdeling Ontwikkeling, bestaande uit drie units. Vanwege deze wijzigingen in de organisatiestructuur zijn verschillende aanpassingen in de artikelen 1 tot en met 8 van het Besluit organisatie, mandaat, volmacht en machting NZa nodig.

In de toedeling van bevoegdheden is eveneens een en ander gewijzigd. Zo krijgen directeuren mandaat voor het nemen van beschikkingen betreffende aanmerkelijke marktmacht (amm). Dit is mogelijk geworden omdat het amm-beleid van de NZa op basis van opgedane ervaringen inmiddels is ingekaderd in een beleidsregel. Aangezien de beschikkingen van de directeuren betreffende amm moeten passen binnen deze beleidsregel, hoeft de Raad van Bestuur van de NZa besluitvorming hierover niet meer uitsluitend aan zichzelf te houden.

Met dit wijzigingsbesluit zijn ook de bevoegdheden van de directeuren uitgebreid bij het verlenen van ondermandaat aan hun unitmanagers. Het is de bedoeling dat de directeuren ook daadwerkelijk van deze bevoegdheid gebruik zullen maken, zodat de bevoegdheden die unitmanagers hebben aansluiten op de beleidsterreinen van hun units. Dit past in de doelstelling van integraal management en het zo laag mogelijk in de organisatie neerleggen van bevoegdheden. Zo zijn de onderwerpen ten aanzien waarvan unitmanagers beschikkingen kunnen nemen betreffende de rechtspositie van hun personeel uitgebreid en kan hen ook voor een aantal beschikkingen betreffende de inhoud ondermandaat worden verleend. Wat ook past binnen de doelstelling van integraal management is dat directeuren de bevoegdheid krijgen aan hun unitmanagers ondervolmacht te verlenen tot een bedrag van € 10.000 (binnen het beleid en binnen de begroting) op basis waarvan zij zelfstandig privaatrechtelijke rechtshandelingen kunnen verrichten en tot dat maximum financiële verplichtingen aan kunnen gaan om hun unit te kunnen managen. Deze wijzigingen hebben aanpassingen tot gevolg gehad in de artikelen 8 tot en met 11 en in de bijlagen 2 en 3.

Verder blijkt in een aantal gevallen mediation een mogelijkheid te zijn om tot oplossing van een geschil te komen. Daartoe is in artikel 13 geregeld dat medewerkers van Bezwaar, beroep en boetes (BBB) bevoegd zijn om namens de NZa op te treden in een mediationprocedure. De veelheid van het aantal bezwaarprocedures vergt dat het uitgangspunt dat een bestuurslid de hoorzitting voorzit, wordt verlaten. Het voorzitterschap van de hoorzittingen wordt in overleg tussen de betreffende portefeuillehouder en de unitmanager BBB bepaald. De formulering van artikel 14 is daartoe aangepast.

De integrale gewijzigde tekst van het Mandaatbesluit en de gewijzigde bijlagen die bij het Besluit organisatie, mandaat, volmacht en machtiging behoren, zijn te vinden op de website van de NZa: www.nza.nl.

Naar boven