Wijziging SZW-subsidieregeling preventie arbeidsuitval

Regeling van de Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid van 29 april 2008, nr. ARBO/P&G/08/2540, tot wijziging van de SZW-subsidieregeling preventie van arbeidsuitval (beëindiging)

De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,

Gelet op artikel 3 van de Kaderwet SZW-subsidies;

Besluit:

Artikel I

Artikel 14 van de SZW-subsidieregeling preventie van arbeidsuitval wordt als volgt gewijzigd:

1. Voor de tekst wordt de aanduiding ‘1.’ geplaatst.

2. Er wordt een lid toegevoegd, luidende:

2. In afwijking van artikel 13, eerste lid, kunnen met ingang van het kalenderjaar 2008 geen aanvragen op grond van deze regeling meer worden ingediend.

Artikel II

Deze regeling treedt in werking met ingang van de tweede dag na de dagtekening van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

Den Haag, 29 april 2008.
De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, J.P.H. Donner.

Toelichting

Bij deze wijzigingsregeling is een nieuw tweede lid toegevoegd aan artikel 14 van de SZW-subsidieregeling preventie van arbeidsuitval (SPA), waarmee wordt aangegeven dat de regeling, zodra alle lopende verplichtingen zijn afgehandeld, wordt beëindigd. Bij Ministeriële regeling van 8 december 2006, Stcrt. 249, is voor het kalenderjaar 2007 op grond van artikel 13, eerste lid, van de subsidieregeling een laatste behandelingstermijn vastgesteld van 13 augustus 2007 tot en met 24 september 2007 waarbinnen subsidieaanvragen konden worden ingediend. De subsidieregeling zal worden ingetrokken wanneer duidelijk is dat lopende aangelegenheden met betrekking tot de regeling definitief zijn afgehandeld.

Het nieuwe arbeidsomstandighedenbeleid heeft zijn intrede gedaan. Het bewerkstelligen van een veilige en gezonde werkomgeving is primair de verantwoordelijkheid van de sociale partners. Zij dienen daarvoor initiatieven te nemen. De overheid geeft de kaders aan, stimuleert hen om hun verantwoordelijkheid te nemen en ondersteunt hen tijdelijk, indien zij deze niet of onvoldoende kunnen nemen.

SPA past niet in dit nieuwe beleid. Gebleken is dat aanvragen voornamelijk afkomstig zijn van industrieel ontwerpers, met ondersteuning van individuele werkgevers. Er is nauwelijks sprake van aanvragen van sociale partners die zijn gericht op het oplossen van door hen ondervonden knelpunten. Bovendien moet de overheid in toenemende mate investeren in het verkrijgen van goede projecten en goed onderbouwde aanvragen en in het begeleiden van projecten. Zonder deze interventie zou een deel van de projecten niet voldoen aan de daaraan te stellen eisen. Een dergelijke rol van de overheid past niet meer in het nieuwe beleid.

Overigens bestaat de regeling inmiddels tien jaar. De regeling die is bedoeld als een tijdelijke ondersteunings- en stimuleringsregeling zou thans niet meer noodzakelijk moeten zijn.

De regeling is evenmin effectief gebleken. SPA is opgezet als een regeling die de ontwikkeling van innovatieve arbeidsmiddelen ondersteunt. Door een brede inzetbaarheid in sectoren en bedrijven zouden de ontwikkelde arbeidsmiddelen een essentiële bijdrage moeten leveren aan betere arbeidsomstandigheden.

Gebleken is dat slechts weinig van de gesubsidieerde projecten hebben geleid tot een uitontwikkeld arbeidsmiddel dat op de markt verkrijgbaar is. Het vermarkten blijkt een probleem te vormen. Indien een project wel heeft geleid tot een algemeen verkrijgbaar arbeidsmiddel, blijkt dit niet breed te kunnen worden ingezet. Dit komt, omdat projecten veelal zijn toegespitst op een specifieke problematiek in een bepaalde sector of bedrijf.

De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,

J.P.H. Donner

Naar boven