Wijziging Vreemdelingencirculaire 2000 (2008/15)

Besluit van de Staatssecretaris van Justitie van 25 april 2008, nr. 2008/15, houdende wijziging van de Vreemdelingencirculaire 2000

De Staatssecretaris van Justitie,

Gelet op de Vreemdelingenwet 2000, het Vreemdelingenbesluit 2000 en het Voorschrift Vreemdelingen 2000;

Besluit:

Artikel I

De Vreemdelingencirculaire 2000 wordt als volgt gewijzigd:

A

Paragraaf A2/4.3.6.1 Vreemdelingencirculaire 2000 komt te luiden:

4.3.6.1 Wijziging

Omzetten enkelvoudig in meervoudig reisvisum

Een reisvisum dat is afgegeven door één van de Schengenstaten voor één binnenkomst kan, indien zich nieuwe feiten en omstandigheden voordoen, bij wijze van uitzondering voor bepaalde categorieën van personen en onder bepaalde voorwaarden worden omgezet naar een reisvisum voor meer binnenkomsten. De Visadienst zet deze reisvisa om. Het omzetten van visa voor in de regio Rotterdam-Rijnmond verblijvende zeelieden geschiedt door de ZHP.

Bij het omzetten wordt terughoudendheid betracht, aangezien de integriteit en betrouwbaarheid van de aanvrager in principe slechts in het land van herkomst afdoende kan worden getoetst. Het omzetten naar een meervoudig visum kan worden gezien als een verlenging van de geldigheidsduur: het maakt de facto een langer verblijf in het Schengengebied mogelijk dan indien het visum niet zou worden omgezet.

De aanvraag van het omzetten van enkelvoudige naar meervoudige visa ziet dan ook in het bijzonder op overmacht, humanitaire, ernstige beroepsmatige of persoonlijke redenen (zie Besluit van het Uitvoerend Comité van 14 december 1993 betreffende de Verlenging van het Eenvormig Visum).

Bij de beoordeling van de aanvraag voor het omzetten naar een meervoudig reisvisum wordt allereerst de noodzaak van de omzetting getoetst:

a. de vreemdeling maakt voldoende aannemelijk dat het bij de aanvraag van het enkelvoudige visum niet reeds in rede lag een meervoudig visum aan te vragen;

b. de vreemdeling toont aan dat er sprake is van overmacht, van onvoorziene en ernstige beroepsmatige of persoonlijke redenen.

Daarbij is het van belang dat de vreemdeling in de laatste zes maanden niet reeds langer dan drie maanden in het Schengengebied heeft verbleven (zie GVI, hoofdstuk II, § 2, punt 2.1.3).

Vervolgens worden de bijzondere redenen getoetst die worden aangevoerd voor het omzetten naar een visum voor meer binnenkomsten. Hiervan is sprake indien de aanvrager aantoont aan dat hij om bijzondere redenen belang heeft bij de mogelijkheid meer dan een keer het Schengengebied binnen te reizen en de aangevoerde redenen, die kunnen zijn gelegen in de zakelijke of persoonlijke omstandigheden, van voldoende zwaarwegende aard zijn.

Tenslotte worden bij de omzetting de overige voorwaarden voor de afgifte van een visum (nogmaals) getoetst:

a. d e vreemdeling voldoet aan de toelatingsvoorwaarden zoals gesteld in artikel 5, lid 1, onder a, c, d en e, SGC;

b. de vreemdeling beschikt over een geldige ziektekostenverzekering;

c. de vreemdeling heeft het voornemen werkelijk naar het land van herkomst terug te keren; en

d. heeft een gewaarborgde toelating in een ander land.

Het gevolg van een omzetting mag niet zijn dat, meer dan op grond van de aangevoerde omstandigheid noodzakelijk wordt geacht, gebruik kan worden gemaakt van meervoudige binnenkomsten en van de initieel toegekende vrije termijn.

Het gevolg van een omzetting mag evenmin zijn dat de duur aangegeven in initieel visum wordt overschreden of bij de herhaalde binnenkomst meer dan drie maanden per zes maanden in het Schengengebied wordt verbleven (zie artikel 11, eerste lid, onder a, SUO).

Het gevolg van een omzetting mag in ieder geval niet zijn dat het visum voor een oneigenlijk doel wordt gebruikt.

Indien een reisvisum voor meer reizen geldig gemaakt wordt, wordt in het reisdocument van de vreemdeling een nieuw Schengenvisumsticker aangebracht. Indien de vreemdeling houder is van een visumverklaring, wordt de visumsticker op een afzonderlijk vel papier aangebracht.

Omzetting doorreisvisum in reisvisum

Aan houders van een doorreisvisum wordt na het verstrijken van de geldigheidsduur van het visum in beginsel geen verder verblijf toegestaan. Indien de Visadienst, de ZHP of de KMar echter van mening is dat er bijzondere redenen zijn om aan de houder van een doorreisvisum verder verblijf in de vrije termijn toe te staan, wordt het doorreisvisum omgezet in een reisvisum. In dat geval wordt gebruik gemaakt van een Schengenvisumsticker.

Informeren van diplomatieke posten en van centrale autoriteiten van Schengenstaten

De visumautoriteit die een visum wijzigt, informeert de diplomatieke vertegenwoordiging die het visum heeft afgegeven.

Voor zover het een door een andere Schengenstaat afgegeven visum betreft, stelt de visumautoriteit in beginsel binnen 72 uur de centrale autoriteiten van de Schengenstaat die het visum heeft afgegeven in kennis van de wijziging.

Artikel II

Dit besluit treedt in werking met ingang van de tweede dag na de dagtekening van de Staatscourant waarin het wordt geplaatst.

Dit besluit zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

Den Haag, 25 april 2008.
De Staatssecretaris van Justitie,
namens deze:
de directeur-generaal Wetgeving, Internationale Aangelegenheden en Vreemdelingenzaken, R.K. Visser.

Toelichting

Algemeen

In de uitvoeringspraktijk is behoefte ontstaan aan een nadere invulling van de voorwaarden waaronder enkelvoudige visa kunnen worden omgezet naar visa voor meer dan één binnenkomst. Dit Wijzigingsbesluit Vreemdelingencirculaire 2000 geeft richtsnoeren voor het omzetten van enkelvoudige naar meervoudige reisvisa.

In de GVI wordt de mogelijkheid vermeld van het verkrijgen van een visum voor meerdere binnenkomsten, het meervoudig visum. Dit visum kan worden afgegeven aan personen die veelvuldig naar het Schengengebied reizen en van bijzonder belang zijn voor de lidstaten. In Nederland kan in bijzondere en onvoorziene omstandigheden het enkelvoudige visum worden omgezet naar een meervoudig visum.

Bij de omzetting naar een meervoudig visum dient de aanvrager de noodzaak ervan aan te tonen en dient hij de nodige waarborgen te bieden. De posten geven slechts aan een beperkte doelgroep meervoudige visa af, waarbij behalve de integriteit en betrouwbaarheid van de aanvrager de noodzaak van veelvuldig reizen in beschouwing wordt genomen. Vreemdelingen die in het buitenland reeds niet in aanmerking komen voor een meervoudig visum, dienen niet via het omzetten van het enkelvoudig visum in Nederland in bezit te komen van een dergelijk visum.

Uit het bovenstaande blijkt de grote mate van terughoudendheid die bij de wijziging van enkelvoudige visa en de afgifte van meervoudige visa in Nederland dient te worden betracht (afgifte aan een relatief beperkte doelgroep die frequent reist). Dit sluit ook aan bij de richtlijnen voor het verlengen van visa, dat slechts in incidentele gevallen gebeurt. De richtsnoeren voor het omzetten van enkelvoudige naar meervoudige visa dienen in dit licht te worden gezien.

De Staatssecretaris van Justitie

namens deze:

de directeur-generaal Wetgeving, Internationale Aangelegenheden en Vreemdelingenzaken,

R.K. Visser

Naar boven