Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum ondertekening |
---|---|---|---|---|
Ministerie van Economische Zaken | Staatscourant 2008, 88 pagina 11 | Besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum ondertekening |
---|---|---|---|---|
Ministerie van Economische Zaken | Staatscourant 2008, 88 pagina 11 | Besluiten van algemene strekking |
Regeling van de Minister van Economische Zaken van 6 mei 2008, nr. WJZ 8053241, tot wijziging van de Subsidieregeling pieken in de delta 2007 en de Subsidieregeling pieken in de delta 2007 gebiedsgerichte programma’s
De Minister van Economische Zaken,
Gelet op artikel 3 van de Kaderwet EZ-subsidies, en de artikelen 1, eerste lid, onderdeel c, 6, 7, eerste lid, en 11, vierde lid van de Subsidieregeling pieken in de delta 2007;
Besluit:
De Subsidieregeling pieken in de delta 2007 wordt gewijzigd als volgt:
A
Artikel 2 wordt gewijzigd als volgt:
1. In het eerste lid vervalt: ‘met uitzondering van natuurlijke personen,’.
2. Er worden drie leden toegevoegd, luidende:
9. Geen subsidie wordt verstrekt aan natuurlijke personen, de N.V. NOM Investerings- en ontwikkelingsmaatschappij voor Noord-Nederland, de Ontwikkelingsmaatschappij Oost-Nederland N.V., de N.V. Brabantse Ontwikkelingsmaatschappij, de Limburgs Industrie- en Ontwikkelingsfonds N.V. en Syntens.
10. Geen subsidie wordt verstrekt indien de eigen bijdrage van de aanvrager minder dan 15% van de subsidiabele kosten bedraagt.
11. Indien een gebiedsgericht project zowel activiteiten gericht op innovatie als andere activiteiten bevat, wordt:
a. subsidie voor deze activiteiten verstrekt op basis van de bepalingen, betrekking hebbend op een gebiedsgericht innovatie project onderscheidenlijk een gebiedsgericht project, niet zijnde een gebiedsgericht innovatieproject;
b. geen subsidie verstrekt voor zover de subsidiabele kosten van de activiteiten van het gebiedsgericht innovatie project of de activiteiten van het gebiedsgericht project, niet zijnde een gebiedsgericht innovatieproject minder dan 25% van de subsidiabele kosten van het gebiedsgericht project bedragen.
B
Artikel 14 wordt gewijzigd als volgt:
1. In het eerste lid wordt na ‘Een voorschot’ ingevoegd: voor een gebiedsgericht innovatieproject of een gebiedsgericht project waarvan de activiteiten gericht op innovatie meer dan 50% van de subsidiabele kosten van het gebiedsgericht project bedragen,.
2. Het vierde lid vervalt.
C
Artikel 15 wordt gewijzigd als volgt:
1. In het eerste lid wordt: ‘Indien de subsidieontvanger geen ondernemer is,’ vervangen door: Indien het een gebiedsgericht project, niet zijnde een gebiedsgericht innovatieproject betreft, of een gebiedsgericht project waarvan de activiteiten gericht op innovatie minder dan 50% van de subsidiabele kosten van het gebiedsgericht project bedragen,.
2. In het tweede lid wordt ‘Indien het een gebiedsgericht project, niet zijnde een gebiedsgericht innovatieproject betreft, worden de in het eerste lid genoemde gemaakte en betaalde projectkosten verminderd’ vervangen door: De in het eerste lid genoemde gemaakte en betaalde projectkosten worden verminderd.
D
Artikel 31a wordt gewijzigd als volgt:
Onderdeel a komt te luiden:
a. op verzoek kan de Minister toestaan, dat in afwijking van artikel 5, eerste lid, onderdeel a, en tweede en derde lid, als subsidiabele kosten van een gebiedsgericht project in aanmerking worden genomen:
1°. de loonkosten van het bij de uitvoering van het project direct betrokken personeel, berekend op basis van het brutoloon volgens de loonstaat van de betrokken medewerkers, verhoogd met de wettelijke dan wel op grond van een collectieve arbeidsovereenkomst verschuldigde opslagen voor sociale lasten, met dien verstande dat wordt uitgegaan van 1650 productieve uren per jaar uitgaande van een voltijds dienstverband;
2°. de algemene indirecte kosten (overhead) die gerelateerd zijn aan de loonkosten of worden berekend op basis van de werkelijke kosten van de uitgevoerde actie volgens een bij de subsidieaanvraag overgelegde berekeningswijze.
1. Bijlage 2 van de Subsidieregeling pieken in de delta 2007 wordt vervangen door de in de bijlage 1 bij deze regeling opgenomen bijlage 2.
2. Bijlage 3 van de Subsidieregeling pieken in de delta 2007 wordt vervangen door de in de bijlage 2 bij deze regeling opgenomen bijlage 3.
3. Bijlage 5 van Subsidieregeling pieken in de delta 2007 wordt vervangen door de in de bijlage 3 bij deze regeling opgenomen bijlage 5.
4. Bijlage 6 van Subsidieregeling pieken in de delta 2007 wordt vervangen door de in de bijlage 4 bij deze regeling opgenomen bijlage 6.
De Subsidieregeling pieken in de delta 2007 gebiedsgerichte programma’s wordt gewijzigd als volgt:
A
In artikel 5, onderdeel c, wordt na ‘actielijn 2.1’ ingevoegd: en 4.2.
B
Artikel 6 wordt gewijzigd als volgt:
1. Onderdelen a en b komen te luiden:
a. een gebiedsgericht project meer bijdraagt aan de samenwerking tussen ondernemers of tussen een ondernemer en een onderzoeksorganisatie die actief zijn in verschillende in het gebiedsgericht programma Oost-Nederland gedefinieerde kennisgebieden;
b. de betrokkenheid van een ondernemer aan een gebiedsgericht project groter is, blijkend uit de eigen bijdrage of het aantal betrokken ondernemers;
2. In onderdeel d wordt na ‘een gebiedsgericht project’ ingevoegd: direct en indirect.
C
Aan artikel 7 worden, onder vervanging van de punt aan het slot van onderdeel c in een puntkomma, twee onderdelen toegevoegd, luidende:
d. een gebiedsgericht project meer bijdraagt aan een structurele economische versterking van het gebied Noordvleugel Randstad;
e. de eigen bijdrage van een ondernemer aan het gebiedsgericht project groter is.
D
Aan artikel 10 wordt, onder vervanging van de punt aan het slot van onderdeel b in een puntkomma, een onderdeel toegevoegd, luidende:
c. de eigen bijdrage van ondernemers aan een gebiedsgericht project groter is.
1. Bijlage 1 van de Subsidieregeling pieken in de delta 2007 gebiedsgerichte programma’s wordt vervangen door de in de bijlage 5 bij deze regeling opgenomen bijlage 1.
2. Bijlage 2 van de Subsidieregeling pieken in de delta 2007 gebiedsgerichte programma’s wordt vervangen door de in de bijlage 6 bij deze regeling opgenomen bijlage 2.
3. Bijlage 3 van de Subsidieregeling pieken in de delta 2007 gebiedsgerichte programma’s wordt vervangen door de in de bijlage 7 bij deze regeling opgenomen bijlage 3.
4. Bijlage 5 van de Subsidieregeling pieken in de delta 2007 gebiedsgerichte programma’s wordt vervangen door de in de bijlage 8 bij deze regeling opgenomen bijlage 5.
Als periode, waarin aanvragen om subsidie op grond van de Subsidieregeling pieken in de delta 2007 en de Subsidieregeling pieken in de delta 2007 gebiedsgerichte programma’s voor een gebiedsgericht project dat past binnen één van de actielijnen van het gebiedsgericht programma Oost-Nederland, Noordvleugel Randstad, Zuidvleugel Randstad, Zuidwest-Nederland of Zuidoost-Nederland moeten zijn ontvangen, wordt vastgesteld:
a. de periode die loopt van de tweede dag na plaatsing van deze regeling in de Staatscourant tot en met 30 juni 2008, 16.00 uur;
b. de periode die loopt van 15 oktober 2008 tot en met 26 november 2008, 16.00 uur.
1. Het subsidieplafond voor het verlenen van subsidies op aanvragen, ontvangen in de in artikel V, onderdeel a, vastgestelde periode bedraagt:
a. voor het gebiedsgericht programma Oost-Nederland € 4.000.000;
b. voor het gebiedsgericht programma Noordvleugel Randstad € 6.150.000;
c. voor het gebiedsgericht programma Zuidvleugel Randstad € 5.500.000;
d. voor het gebiedsgericht programma Zuidwest-Nederland € 1.325.000;
e. voor het gebiedsgericht programma Zuidoost-Nederland, actielijn 1.1: € 1.250.000;
f. voor het gebiedsgericht programma Zuidoost-Nederland, met uitzondering van actielijn 1.1: € 3.550.000.
2. Het subsidieplafond voor het verlenen van subsidies op aanvragen, ontvangen in de in artikel V, onderdeel b, vastgestelde periode bedraagt:
a. voor het gebiedsgericht programma Oost-Nederland € 4.308.065;
b. voor het gebiedsgericht programma Noordvleugel Randstad € 9.000.000;
c. voor het gebiedsgericht programma Zuidvleugel Randstad € 8.500.000;
d. voor het gebiedsgericht programma Zuidwest-Nederland € 1.325.000;
e. voor het gebiedsgericht programma Zuidoost-Nederland, actielijn 1.1: € 1.250.000;
f. voor het gebiedsgericht programma Zuidoost-Nederland, met uitzondering van actielijn 1.1: € 3.550.000.
1. De Subsidieregeling pieken in de delta 2007 en de Subsidieregeling pieken in de delta 2007 gebiedsgerichte programma’s, zoals die onmiddellijk voor de inwerkingtreding van deze regeling luidden, blijven van toepassing:
a. op aanvragen om subsidie die vóór de inwerkingtreding van deze regeling zijn ingediend en op subsidies die vóór de inwerkingtreding van deze regeling zijn verstrekt;
b. op aanvragen om subsidie voor een gebiedsgericht project dat past in één van de actielijnen van het gebiedsgericht programma van het gebied Noord-Nederland die voor 1 juli 2008 zijn ingediend.
2. Het eerste lid is niet van toepassing op artikel I, onderdeel B en C, en artikel II, tweede en vierde lid.
Deze regeling treedt in werking met ingang van de tweede dag na de dagtekening van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst.
Deze regeling zal met de toelichting en bijlagen 5 tot en met 8 in de Staatscourant worden geplaatst. Bijlagen 1 tot en met 4 worden ter inzage gelegd bij het secretariaat van de directie Ruimtelijk Economisch Beleid van het Directoraat-Generaal voor Ondernemen en Innovatie, Bezuidenhoutseweg 20, Den Haag.
Deze bijlage behoort bij artikel IV
Bijlage als bedoeld in artikel 4, eerste lid, van de Subsidieregeling pieken in de delta 2007 gebiedsgerichte programma’s
Gebiedsgericht programma Oost-Nederland
1. Focus op het gebied van Food & Nutrition
In de onderstaande programmalijnen en actielijnen worden binnen het ‘kennisgebied Food & Nutrition’ in 2008 telkens de volgende technologische focusgebieden verstaan: voedingstechnologie, agribusiness (verwerkende industrie), biotechnologie en nutrition (novel foods, functional foods, nutriceutals).
Programmalijn 1.1. Beter en sneller vermarkten van publieke kennis (kennisvalorisatie) op het kennisgebied Food & Nutrition
Inzet is om in Oost-Nederland een versnelling of verbetering te bereiken op het gebied van kennisvalorisatie. De waardeketen ‘kennis-kunde-kassa’ dient sneller te worden doorlopen. De kennis die bij onderzoeksorganisaties op één of meer van de focusgebieden binnen het kennisgebied Food & Nutrition wordt ontwikkeld, moet door Food & Nutrition ondernemers in Oost-Nederland sneller worden omgezet in nieuwe producten, processen of diensten.
Actielijn 1.1.1. Verbeteren vraaggerichte samenwerking tussen onderzoeksorganisaties en het in de regio gevestigde ondernemers op het kennisgebied Food & Nutrition
Projecten zijn gericht op (het stimuleren van) de benutting van in onderzoeksorganisaties aanwezige kennis op één of meer van de focusgebieden binnen het kennisgebied Food & Nutrition bij in Oost-Nederland gevestigde ondernemers op het gebied van Food & Nutrition.
Actielijn 1.1.2. Bevorderen toepassing van bestaande kennis (innovatie) op het kennisgebied Food & Nutrition
Projecten zijn gericht op industrieel onderzoek of experimentele ontwikkeling op één of meer van de focusgebieden binnen het kennisgebied Food & Nutrition in Oost-Nederland. Toepassingen van open innovatie, het delen van faciliteiten of ontsluiting van apparatuur passen binnen deze actielijn.
Programmalijn 1.2. Aantrekken en stimuleren van nieuwe bedrijvigheid op het kennisgebied Food & Nutrition
Inzet is de vergroting van het aantal ondernemers in Oost-Nederland dat actief is op het kennisgebied Food & Nutrition, door het acquireren van nieuwe ondernemers of het stimuleren en begeleiden van (door)startende (MKB) ondernemers.
Actielijn 1.2.1. Acquireren van toonaangevende buitenlandse bedrijven op het kennisgebied Food & Nutrition
Projecten zijn gericht op acquisitie van ondernemers actief op het kennisgebied van Food & Nutrition of op de promotie van Oost-Nederland als aantrekkelijke vestigingsplaats voor ondernemers op het kennisgebied Food & Nutrition. Deze actielijn is gericht op projecten anders dan die worden uitgevoerd in het kader van het meerjarenplan 2007–2010 van Oost NV of het daarbij behorende jaarlijkse actieplan.
Actielijn 1.2.2. Stimuleren van kennisintensieve (door)starters op het kennisgebied Food & Nutrition
Projecten zijn gericht op het stroomlijnen van de organisatie van vraag en aanbod van durfkapitaal of op het organiseren van coachingtrajecten voor kennisintensieve (door)startende ondernemers in Oost-Nederland op het kennisgebied Food & Nutrition. Trajecten gericht op het delen van faciliteiten ten behoeve van kennisintensieve (door)startende ondernemers in Oost-Nederland op het kennisgebied Food & Nutrition passen binnen deze actielijn.
Actielijn 1.2.3. Ruimte scheppen voor hoogwaardige, kennisintensieve bedrijven op het kennisgebied Food & Nutrition
Projecten zijn gericht op het tijdig beschikbaar komen van hoogwaardige bedrijventerreinen in Oost-Nederland ten behoeve van innovatieve bedrijven op het kennisgebied Food & Nutrition. Projecten gericht op daadwerkelijke aanleg of herstructurering van bedrijventerreinen vallen hier niet onder.
Programmalijn 1.3. Waarborgen van voldoende, kwalitatief hoogwaardige kenniswerkers op het kennisgebied Food & Nutrition
De inzet is er op gericht dat bedrijven in Oost-Nederland op het kennisgebied Food & Nutrition de beschikking hebben over een in kwalitatieve of kwantitatieve termen voldoende instroom van kenniswerkers met een opleidingsniveau van HBO of hoger.
Actielijn 1.3.1. Verbeteren aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt op het kennisgebied Food & Nutrition
Projecten zullen worden ontwikkeld gericht op een effectievere samenwerking tussen onderwijsinstellingen en ondernemers op het kennisgebied Food & Nutrition in Oost-Nederland ten behoeve van een betere aansluiting van universitaire of HBO-opleidingen op de door ondernemers gevraagde kennis of vaardigheden.
Actielijn 1.3.2. Behouden en aantrekken van hoogwaardige kenniswerkers op het kennisgebied Food & Nutrition
Projecten zijn er op gericht om werknemers, die ondernemers op het kennisgebied Food & Nutrition in Oost-Nederland dreigen te verlaten, binnen dit cluster in Oost-Nederland nieuwe uitdagingen te bieden, of op het aantrekken van hoogwaardige kenniswerkers voor ondernemers op het kennisgebied Food & Nutrition in Oost-Nederland.
2. Focus op het gebied van Health
In de onderstaande programmalijnen en actielijnen worden binnen het ‘kennisgebied Health’ in 2008 telkens de volgende technologische focusgebieden onderscheiden: neuroscience, biomedical materials, molecular imaging en medicine en vroegtijdige diagnostiek.
Programmalijn 2.1. Beter en sneller vermarkten van publieke kennis (kennisvalorisatie) op het kennisgebied Health
Inzet is om in Oost-Nederland een versnelling of verbetering te bereiken op het gebied van kennisvalorisatie. De waardeketen ‘kennis-kunde-kassa’ dient sneller te worden doorlopen. De kennis die bij onderzoeksorganisaties op één of meer van de focusgebieden binnen het kennisgebied Health wordt ontwikkeld, moet door Health ondernemers in Oost-Nederland sneller worden omgezet in nieuwe producten, processen of diensten.
Actielijn 2.1.1. Verbeteren vraaggerichte samenwerking tussen onderzoeksorganisaties en het in de regio gevestigde bedrijfsleven op het kennisgebied Health
Projecten zijn gericht op (het stimuleren van) de benutting van in onderzoeksorganisaties aanwezige kennis op één of meer van de focusgebieden binnen het kennisgebied Health bij in Oost-Nederland gevestigde ondernemers op het gebied van Health.
Actielijn 2.1.2. Bevorderen toepassing van bestaande kennis (innovatie) op het kennisgebied Health
Projecten zijn gericht op industrieel onderzoek of experimentele ontwikkeling op één of meer van de focusgebieden binnen het kennisgebied Health in Oost-Nederland. Toepassingen van open innovatie, het delen van faciliteiten of ontsluiting van apparatuur passen binnen deze actielijn.
Programmalijn 2.2. Aantrekken en stimuleren van nieuwe bedrijvigheid op het kennisgebied Health
Inzet is de vergroting van het aantal ondernemers in Oost-Nederland dat actief is op het kennisgebied Health, door het acquireren van nieuwe ondernemers of het stimuleren en begeleiden van (door)startende (MKB) ondernemers.
Actielijn 2.2.1. Acquireren van toonaangevende buitenlandse bedrijven op het kennisgebied Health
Projecten zijn gericht op acquisitie van ondernemers actief op het kennisgebied Health of op de promotie van Oost-Nederland als aantrekkelijke vestigingsplaats voor ondernemers op het kennisgebied Health. Deze actielijn is gericht op projecten anders dan die worden uitgevoerd in het kader van het meerjarenplan 2007-2010 van Oost NV of het daarbij behorende jaarlijkse actieplan.
Actielijn 2.2.2. Stimuleren van kennisintensieve (door)starters op het kennisgebied Health
Projecten zijn gericht op het stroomlijnen van de organisatie van vraag en aanbod van durfkapitaal, of op het organiseren van coachingtrajecten voor kennisintensieve (door)startende ondernemers in Oost-Nederland op het kennisgebied Health. Trajecten gericht op het delen van faciliteiten ten behoeve van kennisintensieve (door)startende ondernemers in Oost-Nederland op het kennisgebied Health passen binnen deze actielijn.
Actielijn 2.2.3. Ruimte scheppen voor hoogwaardige, kennisintensieve bedrijven op het kennisgebied Health
Projecten zijn gericht op het tijdig beschikbaar komen van hoogwaardige bedrijventerreinen in Oost-Nederland ten behoeve van innovatieve bedrijven op het kennisgebied Health. Projecten gericht op daadwerkelijke aanleg of herstructurering van bedrijventerreinen vallen hier niet onder.
Programmalijn 2.3. Waarborgen van voldoende, kwalitatief hoogwaardige kenniswerkers op het kennisgebied Health
De inzet is er op gericht dat bedrijven in Oost-Nederland op het kennisgebied Health de beschikking hebben over een in kwalitatieve of kwantitatieve termen voldoende instroom van kenniswerkers met een opleidingsniveau van HBO of hoger.
Actielijn 2.3.1. Verbeteren aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt op het kennisgebied Health
Projecten zullen worden ontwikkeld gericht op een effectievere samenwerking tussen onderwijsinstellingen en ondernemers op het kennisgebied Health in Oost-Nederland ten behoeve van een betere aansluiting van universitaire of HBO- opleidingen op de door ondernemers gevraagde kennis of vaardigheden.
Actielijn 2.3.2. Behouden en aantrekken van hoogwaardige kenniswerkers op het kennisgebied Health
Projecten zijn er op gericht om werknemers, die ondernemers op het kennisgebied Health in Oost-Nederland dreigen te verlaten, binnen dit cluster in Oost-Nederland nieuwe uitdagingen te bieden, of op het aantrekken van hoogwaardige kenniswerkers voor ondernemers op het kennisgebied Health in Oost-Nederland.
3. Focus op het gebied van Technology
In de onderstaande programmalijnen en actielijnen worden binnen het kennisgebied Technology’ in 2008 telkens de volgende technologische focusgebieden onderscheiden: nano-, microtechnologie en embedded systems, Telematica, Technische materialen, Technische geneeskunde, Mechatronica.
Programmalijn 3.1. Beter en sneller vermarkten van publieke kennis (kennisvalorisatie) op het kennisgebied Technology
Inzet is om in Oost-Nederland een versnelling of verbetering te bereiken op het gebied van kennisvalorisatie. De waardeketen ‘kennis-kunde-kassa’ dient sneller te worden doorlopen. De kennis die bij onderzoeksorganisaties op één of meer van de focusgebieden binnen het kennisgebied Technology wordt ontwikkeld, moet door Technology ondernemers in Oost-Nederland sneller worden omgezet in nieuwe producten, processen of diensten.
Actielijn 3.1.1. Verbeteren vraaggerichte samenwerking tussen onderzoeksorganisaties en het in de regio gevestigde bedrijfsleven op het kennisgebied Technology
Projecten zijn gericht op (het stimuleren van) de benutting van in onderzoeksorganisaties aanwezige kennis op één of meer van de focusgebieden binnen het kennisgebied Technology bij in Oost-Nederland gevestigde ondernemers op het gebied van Technology.
Actielijn 3.1.2. Bevorderen toepassing van bestaande kennis (innovatie) op het kennisgebied Technology
Projecten zijn gericht op industrieel onderzoek of experimentele ontwikkeling op één of meer van de focusgebieden binnen het kennisgebied Technology in Oost-Nederland. Toepassingen van open innovatie, het delen van faciliteiten of ontsluiting van apparatuur passen binnen deze actielijn.
Programmalijn 3.2. Aantrekken en stimuleren van nieuwe bedrijvigheid op het kennisgebied Technology
Inzet is de vergroting van het aantal ondernemers in Oost-Nederland dat actief is op het kennisgebied Technology, door het acquireren van nieuwe ondernemers of het stimuleren en begeleiden van (door)startende (MKB) ondernemers.
Actielijn 3.2.1. Acquireren van toonaangevende buitenlandse bedrijven op het kennisgebied Technology
Projecten zijn gericht op acquisitie van ondernemers actief op het kennisgebied Technology of op de promotie van Oost-Nederland als aantrekkelijke vestigingsplaats voor ondernemers op het kennisgebied Technology. Deze actielijn is gericht op projecten anders dan die worden uitgevoerd in het kader van het meerjarenplan 2007-2010 van Oost NV of het daarbij behorende jaarlijkse actieplan.
Actielijn 3.2.2. Stimuleren van kennisintensieve (door)starters op het kennisgebied Technology
Projecten zijn gericht op het stroomlijnen van de organisatie van vraag en aanbod van durfkapitaal, of op het organiseren van coachingtrajecten voor kennisintensieve (door)startende ondernemers in Oost-Nederland op het kennisgebied Technology. Trajecten gericht op het delen van faciliteiten ten behoeve van kennisintensieve (door)startende ondernemers in Oost-Nederland op het kennisgebied Technology passen binnen deze actielijn.
Actielijn 3.2.3. Ruimte scheppen voor hoogwaardige, kennisintensieve bedrijven op het kennisgebied Technology
Projecten zijn gericht op het tijdig beschikbaar komen van hoogwaardige bedrijventerreinen in Oost-Nederland ten behoeve van innovatieve bedrijven op het kennisgebied Technology. Projecten gericht op daadwerkelijke aanleg of herstructurering van bedrijventerreinen vallen hier niet onder.
Programmalijn 3.3. Waarborgen van voldoende, kwalitatief hoogwaardige kenniswerkers op het kennisgebied Technology
De inzet is er op gericht dat bedrijven in Oost-Nederland op het kennisgebied Technology de beschikking hebben over een in kwalitatieve of kwantitatieve termen voldoende instroom van kenniswerkers met een opleidingsniveau van HBO of hoger.
Actielijn 3.3.1. Verbeteren aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt op het kennisgebied Technology
Projecten zullen worden ontwikkeld gericht op een effectievere samenwerking tussen onderwijsinstellingen en ondernemers op het kennisgebied Technology in Oost-Nederland ten behoeve van een betere aansluiting van universitaire of HBO-opleidingen op de door ondernemers gevraagde kennis of vaardigheden.
Actielijn 3.3.2. Behouden en aantrekken van hoogwaardige kenniswerkers op het kennisgebied Technology
Projecten zijn er op gericht om werknemers, die ondernemers op het kennisgebied Technology in Oost-Nederland dreigen te verlaten, binnen dit cluster in Oost-Nederland nieuwe uitdagingen te bieden, of op het aantrekken van hoogwaardige kenniswerkers voor ondernemers op het kennisgebied Technology in Oost-Nederland.
Deze bijlage behoort bij artikel IV
Bijlage als bedoeld in artikel 4, tweede lid, van de Subsidieregeling pieken in de delta 2007 gebiedsgerichte programma’s
Gebiedsgericht programma Noordvleugel Randstad
Programmalijn A1: Het scheppen van randvoorwaarden voor de uitbouw van de creatieve industrie in het gebied Noordvleugel Randstad
Projecten dragen bij aan de ontwikkeling van de creatieve industrie in het gebied Noordvleugel Randstad door het verbinden van ondernemers of onderzoeksorganisaties uit verschillende delen van de creatieve industrie, het stimuleren van samenwerking tussen de creatieve industrie en andere economische sectoren, het investeren in creatief talent of het verbeteren van de internationale positie van de creatieve industrie. Onder creatieve industrie vallen kunsten, ICT, (nieuwe) media, entertainment en creatieve zakelijke dienstverlening.
Actielijn A1a: Het vergroten van het organiserende vermogen van de creatieve industrie
Projecten zijn gericht op organisatorische dan wel digitale verbinding of op het stimuleren van samenwerking tussen ondernemers, onderzoeksorganisaties binnen de creatieve industrie in het gebied Noordvleugel Randstad, of tussen ondernemers, onderzoeksorganisaties binnen de creatieve industrie enerzijds en ondernemers in andere economische sectoren anderzijds in het gebied Noordvleugel Randstad.
Actielijn A1b: Het investeren in creatief talent
Projecten richten zich op het beschikbaar komen van bestaande fysieke ruimte voor ondernemers in de creatieve industrie in het gebied Noordvleugel Randstad, aan het adviseren of ontwikkelen van talent of aan het ontwikkelen van een topinstituut voor creatieve industrie in het gebied Noordvleugel Randstad.
Actielijn A1c: Het stimuleren van doorgroei van startende bedrijven
Projecten richten zich op het stimuleren van de doorgroei van innovatieve, startende ondernemers in de creatieve industrie door het verbeteren van ondernemerscompetenties van ondernemers in de creatieve industrie of het verbeteren van de toegang tot de kapitaalmarkt van ondernemers in de creatieve industrie in het gebied Noordvleugel Randstad of het beschikbaar stellen van faciliteiten aan deze ondernemers.
Actielijn A1d: Proactieve en doelgerichte internationale profilering en acquisitie
Projecten richten zich op proactieve en doelgerichte internationale profilering van (onderdelen) van de creatieve industrie in Nederland en het buitenland en acquisitie van internationaal georiënteerde ondernemers voor vestiging in het gebied Noordvleugel Randstad als toplocatie voor creatieve industrie of acquisitie van internationale ondernemers in de creatieve industrie. Ook projecten gericht op de bevordering van export door ondernemers in de creatieve industrie in het gebied Noordvleugel Randstad of op de bundeling van regionale initiatieven gericht op acquisitie van ondernemers in de creatieve sector vallen onder deze actielijn.
Programmalijn B1: Versnellen van de groei van het Life Sciences en medisch cluster
Projecten dragen bij aan het versnellen van de groei van activiteiten gericht op de ontwikkeling en toepassing van moleculaire biologische en celbiologische technieken die leiden tot economische activiteiten in het gebied Noordvleugel Randstad.
Actielijn B1a: Organiserend vermogen van de kennisinfrastructuur vergroten
Projecten richten zich op het tot stand komen van een betere samenhang tussen de activiteiten die regionaal ingezet worden ter bevordering van het life sciences en medisch cluster in het gebied Noordvleugel Randstad of waar dit voor de ontwikkeling van life sciences binnen de Noordvleugel functioneel is, samenwerking met partners buiten het gebied Noordvleugel Randstad. Projecten die bijdragen aan netwerkvorming tussen ondernemers, tussen onderzoeksorganisaties, tussen financiers of tussen publieke cofinanciers in het life sciences en medisch cluster in het gebied Noordvleugel Randstad vallen ook onder deze actielijn.
Actielijn B1b: Bevorderen van de groei van het Life Sciences en medisch cluster
Projecten richten zich op het verbeteren van de voorwaarden voor verdere groei van het Life Sciences en medisch cluster in het gebied Noordvleugel Randstad of op grotere aandacht voor ondernemerschap in het curriculum van de opleidingen in de life sciences en het medisch cluster in het gebied Noordvleugel Randstad, het versnellen van het valorisatie- en commercialisatieproces van kennis, het verbeteren van ondernemerscompetenties, het bevorderen van probleemgerichte en vraaggestuurde innovatie, de verbetering van de toegang tot de kapitaalmarkt, het delen van faciliteiten, verbetering van de bedrijfsvestigingsvoorwaarden of op internationale profilering van het life sciences en medisch cluster in het gebied Noordvleugel Randstad, in samenhang met andere gebieden.
Programmalijn C1: Het ondersteunen van de ontwikkeling van kansrijke clusters met een grote toegevoegde waarde op het gebied van innovatieve logistiek en handel
Projecten dragen bij aan het versterken van de logistieke ketens in het cluster aerospace (materieel, applicatiesoftware, technologie, training), mode, fresh (geconditioneerd vervoerde goederen) of medisch/life sciences (pharma, biotechnologie, medische technologie) in het gebied Noordvleugel Randstad. De versterking van logistieke ketens is gericht op de optimalisatie van afhandeling, verwerking en aansturing van goederenstromen (import en export) en draagt bij aan de aantrekkelijkheid van de Noordvleugel Randstad als vestigingsplaats en regio om in te ondernemen.
Actielijn C1a: Integrale Ketenaanpak van kansrijke sectoren, waarbij een koppeling wordt gelegd tussen logistiek en andere onderdelen van de keten
Projecten richten zich op de integratie van diensten, versterking van de ketenoverstijgende samenwerking, het vergroten van de naamsbekendheid of de gezamenlijke positionering van logistiek en handel in het cluster aerospace (materieel, applicatiesoftware, technologie, training), mode, fresh (geconditioneerd vervoerde goederen) of medisch/life sciences (pharma, biotechnologie, medische technologie) in het gebied Noordvleugel Randstad of van de logistieke ketens in andere clusters die in potentie uit kunnen groeien tot ketens van substantieel economisch belang voor het gebied Noordvleugel Randstad.
Actielijn C1b: Optimalisatie van afhandeling, verwerking en aansturing goederenstromen (import en export)
Projecten richten zich op de optimalisatie van de afhandeling, verwerking en aansturing van goederenstromen (import en export) in het gebied Noordvleugel Randstad. In de logistieke ketens die centraal worden gesteld spelen de luchthaven Schiphol of de haven van Amsterdam een belangrijke rol. De efficiencyverbetering in de logistieke organisatie draagt bij aan de internationale concurrentiepositie van het gebied Noordvleugel Randstad door verbetering van de aantrekkelijkheid als vestigingsplaats en regio om in te ondernemen.
Programmalijn C2: Het versterken van ontwikkeling op logistiek gebied
Projecten dragen bij aan het ontwikkelen en stroomlijnen van logistieke processen, concepten of technologieën in het cluster aerospace (materieel, applicatiesoftware, technologie, training), mode, fresh (geconditioneerd vervoerde goederen) of medisch / life sciences (pharma, biotechnologie, medische technologie) in het gebied Noordvleugel Randstad.
Actielijn C2a: Ontwikkelen van logistieke processen en technologieën
Projecten richten zich op het ontwikkelen en stroomlijnen van logistieke processen, concepten of technologieën in het cluster aerospace (materieel, applicatiesoftware, technologie, training), mode, fresh (geconditioneerd vervoerde goederen) en medisch/life sciences (pharma, biotechnologie, medische technologie) het gebied Noordvleugel Randstad waardoor de administratieve of fysieke stromen in het logistieke proces geoptimaliseerd worden, met aandacht voor intermodale vervoerconcepten (multimodaliteit).
Programmalijn D1: versterken van de internationale concurrentiepositie door verbeteren van stedentoerisme en vernieuwen van toeristische sterktes
Projecten dragen bij aan het accommoderen van internationaal stedentoerisme of het innoveren van toeristische dienstverlening en producten in het gebied Noordvleugel Randstad.
Actielijn D1a: Verbeteren van het internationale stedentoerisme en ontwikkeling nieuwe markten via wisselwerking regio en Amsterdam
Projecten richten zich op het beter benutten van hotelcapaciteit of congresfaciliteiten in het gebied Noordvleugel Randstad, integrale internationale promotie van het gebied Noordvleugel Randstad (met Amsterdam als internationale toeristische trekpleister) of een betere presentatie van sterkten op het gebied van creativiteit en historie.
Actielijn D1b: Realiseren onderscheidende attracties en evenementen
Projecten richten zich op het realiseren van nieuwe onderscheidende internationale attracties of op het realiseren van een nieuw grootschalig terugkerend evenement in het gebied Noordvleugel Randstad.
Programmalijn D2: Versterken van de internationale concurrentiepositie
Projecten dragen bij aan het versterken van de internationale concurrentiepositie van het gebied Noordvleugel Randstad als toplocatie voor congressen of tentoonstellingen of het ontwikkelen van een profilering op creatieve industrie, life sciences en medisch cluster, innovatieve logistiek en handel, kennisintensieve zakelijke diensten of toerisme en congressen in het gebied Noordvleugel Randstad.
Actielijn D2a: Versterken van de concurrentiepositie in het congres- en tentoonstellingswezen
Projecten richten zich op het stimuleren van samenwerking in het gebied Noordvleugel Randstad tussen ondernemers of tussen een ondernemer en een publieke cofinancier of onderzoeksorganisatie bij het organiseren van een congres of tentoonstelling of op gezamenlijke acquisitie door een ondernemer en een publieke financier of onderzoeksorganisatie in het gebied Noordvleugel Randstad van een wetenschappelijk congres op het gebied van het life sciences en medisch cluster, creatieve industrie, innovatieve logistiek en handel, kennisintensieve zakelijke diensten of kennistransfer.
Actielijn D2b: Het bereiken van nieuwe markten
Projecten richten zich op het versterken van de samenwerking tussen een ondernemer en een publieke cofinancier in het gebied Noordvleugel Randstad gericht op het beter toesnijden van het toeristisch product van het gebied Noordvleugel Randstad op de wensen van de (zakelijke) toeristen uit Azië.
Actielijn D2c: Het ontwikkelen van een profilering op sectorale speerpunten
Projecten richten zich op het ontwikkelen van het imago in het buitenland van het gebied Noordvleugel Randstad op het gebied van life sciences en medisch cluster, creatieve industrie, logistiek en kennisintensieve zakelijke diensten.
Programmalijn E1: Versterking van het kennisnetwerk, van relaties tussen onderzoeksorganisaties en ondernemers en van de aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt
Projecten dragen bij aan versterking van het kennisnetwerk, van de relaties tussen onderzoeksorganisaties en ondernemers of van de aansluiting van het door onderzoeksorganisaties in het gebied Noordvleugel Randstad geboden onderwijs op de eisen die ondernemers in de creatieve industrie, life sciences en medisch, innovatieve logistiek en handel of kennisintensieve zakelijke diensten in het gebied Noordvleugel Randstad stellen aan de kennis en vaardigheden van hun personeel. Hierbij wegen de kernthema’s van het programma Noordvleugel Randstad mee.
Actielijn E1a: Het verbeteren van de wisselwerking tussen onderzoeksorganisaties, onderwijsinstellingen en ondernemers
Projecten richten zich op valorisatie of diffusie van kennis of op het formuleren van de eisen die ondernemers in het gebied Noordvleugel Randstad stellen ten aanzien van de vaardigheden en kennis waarover hun personeel moet beschikken en het laten aansluiten van het onderwijs in het gebied Noordvleugel Randstad op die eisen.
Programmalijn E2: Verbeteren van het organiserend vermogen van het cluster kennisintensieve zakelijke diensten
Projecten richten zich op het verbeteren van het innovatieve vermogen van kennisintensieve zakelijke diensten en het toegankelijk maken van innovaties op dit gebied voor MKB ondernemers in het gebied Noordvleugel Randstad. Tot de kennisintensieve zakelijke diensten worden ondernemers gerekend in de productie-intensieve diensten (banken, verzekeringswezen, pensioenfondsen, telecommunicatie) of de professionele, kennisintensieve diensten (financiële dienstverlening, advocatuur, management consulting en ICT consulting).
Actielijn E2a: Verbeteren van het organiserend vermogen van het cluster kennisintensieve zakelijke diensten
Projecten richten zich op het verbeteren van het organiserend vermogen van ondernemers of onderwijsinstellingen in het cluster kennisintensieve zakelijke diensten in het gebied Noordvleugel Randstad door het versterken van de kennisbasis of het ontwikkelen van ICT gebaseerde diensten.
Actielijn E2b: Innovaties op het gebied van kennisintensieve zakelijke diensten
Projecten richten zich op de formulering en uitwerking van sectoroverstijgende innovatiestrategieën, het opstellen door ondernemers in het cluster kennisintensieve zakelijke diensten in het gebied Noordvleugel Randstad van gezamenlijke toekomstscenario’s voor de ontwikkeling van markten en technologie(ën) en daaruit voortvloeiende bedrijfsstrategieën (‘business roadmaps’), of de ontwikkeling van in of buiten het cluster toepasbare innovaties in producten en diensten door ondernemers in het cluster kennisintensieve zakelijke diensten in het gebied Noordvleugel Randstad.
Deze bijlage behoort bij artikel IV
Bijlage als bedoeld in artikel 4, derde lid, van de Subsidieregeling pieken in de delta 2007 gebiedsgerichte programma’s
Gebiedsgericht programma Zuidvleugel Randstad
Programmalijn A1: Innovaties en versterking netwerken in transport, logistiek en handel in de Zuidvleugel
Inzet is om ondernemers in het gebied Zuidvleugel Randstad te ondersteunen bij het ontwikkelen of toepassen van innovaties in een product, dienst of procedé in transport, logistiek of handel. Ook wordt ingezet op het versterken van netwerken in transport, logistiek of handel binnen het gebied Zuidvleugel Randstad, of op intensievere samenwerking tussen ondernemers in transport, logistiek of handel in het gebied Zuidvleugel, al dan niet met ondernemers in een ander gebied.
Actielijn A1a: Toepassing innovaties
Projecten zijn gericht op het (ondersteunen van ondernemers bij het) ontwikkelen van een innovatie in een product, dienst of procedé op het gebied van transport, logistiek of handel, of op het versterken van het vermogen van ondernemers in het gebied Zuidvleugel Randstad om innovaties op het gebied van transport, logistiek of handel toe te passen in producten of diensten.
Actielijn A1b: Versterken netwerken in transport, logistiek of handel
Projecten zijn gericht op het aan elkaar verbinden van commerciële activiteiten op het gebied van transport, logistiek of handel in het gebied Zuidvleugel Randstad, of op het aan elkaar verbinden van die commerciële activiteiten met soortgelijke activiteiten in een ander gebied in Nederland.
Programmalijn A2: Bijdragen aan nieuwe industriële activiteiten in het Haven- en Industrie Complex
Inzet is om bij te dragen aan de ontwikkeling van nieuwe industriële activiteiten in het Haven- en Industrie Complex in het gebied Zuidvleugel Randstad of aan snellere toepassing van nieuwe technologie die bijdraagt aan verhoogde procesefficiency in de chemie in het Haven en Industrie Complex in het gebied Zuidvleugel Randstad.
Actielijn A2a: Ontwikkelen nieuwe industrie
Projecten zijn gericht op het (stimuleren van het) ontwikkelen van een nieuw industrieel product, procedé of dienst door een ondernemer in het Haven- en Industrie Complex in het gebied Zuidvleugel Randstad.
Actielijn A2b: Efficiency productieprocessen
Projecten zijn gericht op de ontwikkeling of toepassing door een ondernemer in het gebied Zuidvleugel van de Randstad van een innovatie die bijdraagt aan verbetering van de procesefficiency in de (petro) chemie in het gebied Zuidvleugel Randstad.
Programmalijn A3: Betere aansluiting arbeidsmarkt en onderwijs in Haven- en Industrie Complex
Inzet is om het onderwijs in het gebied Zuidvleugel Randstad beter te laten aansluiten op de vraag naar de kennis en vaardigheden van personeel bij ondernemers in chemie, logistiek, transport en handel in het Haven- en Industrie Complex.
Actielijn A3a: Ontwikkeling vraaggerichte opleidingstrajecten HIC
Projecten zijn gericht op het formuleren van de eisen die ondernemers in het Haven- en Industrie Complex in het gebied Zuidvleugel Randstad stellen ten aanzien van de vaardigheden en kennis waarover hun personeel moet beschikken of het in samenwerking met ondernemers ontwikkelen van een op die eisen toegesneden (v)mbo- of hbo-opleidingstraject in het gebied Zuidvleugel Randstad.
Programmalijn B1: Versterking cluster glastuinbouwtoeleveranciers
Inzet is om de concurrentiepositie van het cluster van glastuinbouwtoeleveranciers in het gebied Zuidvleugel Randstad te versterken door de ontwikkeling of toepassing van een innovatie in de bouw van kassen of hoogwaardige systemen in en om de kas, of de ontwikkeling of toepassing van een door een toeleverancier ontwikkelde innovatie buiten het glastuinbouwtoeleverancierscluster in het gebied Zuidvleugel Randstad.
Actielijn B1a: Ontwikkeling en toepassing innovaties
Projecten zijn gericht op de ontwikkeling of bredere toepassing van een innovatie in kassenbouw of een hoogwaardig systeem in of om de kas in het gebied Zuidvleugel Randstad. Aan de uitvoering van het project leveren ten minste twee ondernemers een substantiële bijdrage.
Actielijn B1b: Samenwerking toepassing innovatie binnen of buiten het toeleverancierscluster
Projecten zijn gericht op het ontwikkelen of toepassen van een innovatie door een glastuinbouwtoeleverancier in het gebied Zuidvleugel Randstad in samenwerking met een ondernemer uit een andere sector.
Programmalijn B2: Betere aansluiting arbeidsmarkt en onderwijs in het glastuinbouwtoeleverancierscluster
Inzet is om het onderwijs in het gebied Zuidvleugel Randstad beter te laten aansluiten op de vraag naar de kennis en vaardigheden van personeel bij ondernemers in het glastuinbouwtoeleverancierscluster in het gebied Zuidvleugel Randstad.
Actielijn B2a: Ontwikkeling vraaggerichte opleidingstrajecten glastuinbouwtoeleveranciers
Projecten zijn gericht op het formuleren van de eisen die ondernemers in het glastuinbouwcluster in het gebied Zuidvleugel Randstad stellen aan de vaardigheden en kennis op het gebied van nieuwe technologieën en werkprocessen in de kas waarover hun personeel moet beschikken of op het in samenwerking met ondernemers ontwikkelen van een op die eisen toegesneden (v)mbo- of hbo-opleidingstraject in het gebied Zuidvleugel Randstad.
Programmalijn B3: Stimuleren ontwikkeling van of samenwerking op campussen glastuinbouwtoeleveranciers
Ingezet wordt op het stimuleren van de onderlinge samenwerking tussen ondernemers, of tussen ondernemers en een onderzoeksorganisatie, op een bestaand of nieuw bedrijventerrein in het gebied Zuidvleugel Randstad voor kennisintensieve ondernemers en een onderzoeksorganisatie op het gebied van glastuinbouwtoeleveranties.
Actielijn B3a: Versterking samenwerking op campussen glastuinbouwtoeleveranciers
Projecten zijn gericht op de ontwikkeling van een bedrijventerrein in het gebied Zuidvleugel Randstad voor kennisintensieve glastuinbouwtoeleveranciers en een onderzoeksorganisatie, of op het versterken van de samenwerking tussen glastuinbouwtoeleveranciers of tussen glastuinbouwtoeleveranciers en een onderzoeksorganisatie op een bedrijventerrein in het gebied Zuidvleugel Randstad. Projecten gericht op het bieden van gezamenlijke faciliteiten of uitwisseling van kennis vallen ook onder deze actielijn.
Programmalijn C1: Vergroting economische spin-off in security
Ingezet wordt op vergroting van de economische spin-off van de kennis bij ondernemers of onderzoeksorganisaties in het gebied Zuidvleugel Randstad met betrekking tot technologie ten behoeve van terrorismebestrijding en handhaving van de openbare orde.
Actielijn C1a: Versterking toepassing technologie ten behoeve van terrorismebestrijding en openbare orde handhaving
Projecten zijn gericht op meer bedrijvigheid in, of de (bredere) toepassing van bij ondernemers of onderzoeksorganisaties in het gebied Zuidvleugel Randstad aanwezige kennis van, technologie ten behoeve van terrorismebestrijding en openbare orde handhaving.
Programmalijn C2: Vergroting economische spin-off internationale opleidingen
Ingezet wordt op vergroting van de economische spin-off van internationale opleidingen expertise en andere vormen van juridische dienstverlening op het gebied van internationaal recht, vrede en veiligheid die aangeboden worden door een onderzoeksorganisatie of een ondernemer in het gebied Zuidvleugel Randstad op dat gebied.
Actielijn C2a: Ontwikkeling opleidingen (internationaal) recht, vrede of veiligheid
Projecten zijn gericht op het stimuleren van meer bedrijvigheid in het gebied Zuidvleugel Randstad op het terrein van het bieden van internationale opleidingen of het ontwikkelen van andere vormen van juridische of rechtsstatelijke dienstverlening op het gebied van (internationaal) recht, vrede of veiligheid.
Actielijn C2b: Ontwikkeling vraaggerichte opleidingstrajecten internationaal recht, vrede en veiligheid
Projecten zijn gericht op het formuleren van de eisen die onderzoeksorganisaties, internationale organisaties of ondernemers in het cluster (internationaal) recht, vrede of veiligheid in het gebied Zuidvleugel Randstad stellen aan de vaardigheden en kennis waarover haar personeel moet beschikken of het in samenwerking met ondernemers, onderzoeksorganisaties of internationale organisaties ontwikkelen van een op die eisen toegesneden (bachelor- of master-) opleidingstraject in het gebied Zuidvleugel Randstad.
Programmalijn D1: Stimuleren samenwerking life & health sciences
Ingezet wordt op het stimuleren van de onderlinge samenwerking tussen ondernemers, of tussen ondernemers en een onderzoeksorganisatie, bij het ontwikkelen van economische activiteiten op het gebied van de life & health sciences in het gebied Zuidvleugel Randstad.
Actielijn D1a: Campussen life & health sciences
Projecten zijn gericht op het versterken van de samenwerking tussen ondernemers, of tussen ondernemers en een onderzoeksorganisatie op een bestaand bedrijventerrein in het gebied Zuidvleugel Randstad voor kennisintensieve ondernemers en een onderzoeksorganisatie (‘campus’) op het gebied van de life & health sciences. Projecten zijn gericht op het bieden van gezamenlijke faciliteiten voor onderzoek of ontwikkeling of uitwisseling van kennis vallen ook onder deze actielijn. Projecten gericht op fundamenteel of industrieel onderzoek of experimentele ontwikkeling vallen daar niet onder.
Actielijn D1b: Versterking samenwerking life & health sciences
Projecten zijn gericht op versterking van de samenwerking tussen ondernemers op het gebied van de life & health sciences in het gebied Zuidvleugel Randstad of tussen een ondernemer en een onderzoeksorganisatie op het gebied van de life & health sciences in het gebied Zuidvleugel Randstad, bij het (stimuleren van het) toepassen van een innovatie door een ondernemer in het gebied Zuidvleugel Randstad. Projecten gericht op fundamenteel of industrieel onderzoek of experimentele ontwikkeling vallen daar niet onder.
Programmalijn D2: Betere aansluiting arbeidsmarkt en onderwijs in life & health sciences
Inzet is om het onderwijs in het gebied Zuidvleugel Randstad beter te laten aansluiten op de vraag naar de kennis en vaardigheden van personeel bij ondernemers in het life & health sciences cluster in het gebied Zuidvleugel Randstad.
Actielijn D2a: Ontwikkeling vraaggerichte opleidingstrajecten life & health sciences
Projecten zijn gericht op het formuleren van de eisen die ondernemers in het cluster life & health sciences in het gebied Zuidvleugel Randstad stellen aan de vaardigheden of kennis waarover hun personeel moet beschikken of het in samenwerking met die ondernemers ontwikkelen van een op de bovengenoemde eisen toegesneden (v)mbo- of hbo-opleidingstraject voor het gehele gebied Zuidvleugel Randstad.
Actielijn D2b: Versnelling settling in proces kennismigranten
Projecten zijn gericht op de versnelling van het ‘settling in’ proces van kennismigranten voor ondernemers en onderzoeksorganisaties op het gebied van life & health sciences in het gebied Zuidvleugel Randstad door middel van bundeling van de dienstverlening samenhangend met vestiging in het gebied Zuidvleugel Randstad van deze kennismigranten. Afstemming met (de ontwikkeling van) nationaal beleid is daarbij een voorwaarde.
Deze bijlage behoort bij artikel IV
Bijlage als bedoeld in artikel 4, vijfde lid, van de Subsidieregeling pieken in de delta 2007 gebiedsgerichte programma’s
Gebiedsgericht programma Zuidoost-Nederland
Het stimuleren van de samenwerking bij gerichte kennisontwikkeling op de kennisas high tech systemen & materialen in het gebied Zuidoost-Nederland.
Actielijn 1.1: Het stimuleren van de samenwerking op het gebied van de kennisontwikkeling voor high tech systemen en materialen in het gebied Zuidoost-Nederland
Projecten zijn gericht op industrieel onderzoek op het gebied van advanced motion systems voor toepassing in de semiconductor en printing industrie, en intelligent autonomous motion systems voor medische (thuis-)toepassingen.
Het stimuleren van de samenwerking op het gebied van ontwikkeling en innovatie tussen MKB-ondernemers onderling en tussen MKB-ondernemers en grootbedrijven met een sterke technologiepositie op het gebied van high tech systemen en materialen, food & nutrition en life sciences & medische technologie in het gebied Zuidoost-Nederland.
Actielijn 2.1: Het stimuleren van samenwerking op het gebied van ontwikkeling en innovatie tussen MKB-ondernemers onderling en tussen MKB-ondernemers en grootbedrijven binnen high tech systemen & materialen, food & nutrition en life sciences & medische technologie in het gebied Zuidoost-Nederland
Projecten zijn gericht op het ontwikkelen van grote, (inter)nationaal onderscheidende clusters tussen MKB-ondernemers onderling of tussen MKB-ondernemers en grootbedrijven op het gebied van nanotechnologie en embedded systemen, semicon en electronic production equipment, medische systemen, automotive, polymeren, performance materials, foodprocessing, gezonde voeding, moleculaire geneeskunde, farma, biomaterialen en toxicogenomics. Deelnemers in het cluster hebben een sterke technologiepositie in het gebied Zuidoost-Nederland. Projecten bestaan uit een combinatie van industrieel onderzoek en experimentele ontwikkeling of alleen uit experimentele ontwikkeling en moeten uitmonden in een werkend prototype of een klinische test. Ondernemers in ondersteunende technologieën, onderzoeksorganisaties of zorgactoren kunnen deel uitmaken van de clusters.
Het stimuleren van de samenwerking op het gebied van marktgericht innovatief ondernemerschap en de toepassing van beschikbare kennis en kunde door ondernemers in high tech systemen & materialen, food & nutrition en life sciences & medische technologie, ondernemers in ondersteunende technologieën en onderzoeksorganisaties in het gebied Zuidoost-Nederland.
Actielijn 3.1: Het stimuleren van de samenwerking bij de koppeling van design en technologie binnen high tech systemen & materialen, food & nutrition en life sciences & medische technologie in het gebied Zuidoost-Nederland
Projecten zijn gericht op het stimuleren en faciliteren van nieuw en doorgroeiend ondernemerschap in design of het versterken van netwerken tussen deze designondernemers en ondernemers in high tech systemen en materialen, food & nutrition, en life sciences & medische technologie. Onderzoeksorganisaties kunnen deel uitmaken van deze netwerken.
Actielijn 3.2: Het bevorderen van samenwerking bij de ontwikkeling van applicaties op het gebied van high tech systemen & materialen, food & nutrition en life sciences & medische technologie in het gebied Zuidoost-Nederland
Projecten zijn gericht op het opstellen van gezamenlijke roadmaps voor de ontwikkeling van markten en technologieën en daaruit voortvloeiende bedrijfsstrategieën door ondernemers in high tech systemen & materialen, food & nutrition en life sciences & medische technologie. Onderzoeksorganisaties en ondernemers in de enabling sectoren kunnen deel uitmaken van projecten. Projecten gericht op het oprichten van een nieuwe organisatie of op de financiering van de exploitatie van een bestaande organisatie zijn uitgesloten.
Het stimuleren van de samenwerking bij de flexibilisering van de arbeidsmarkt voor en voldoende instroom van kenniswerkers voor ondernemers en onderzoeksorganisaties op het gebied van high tech systemen & materialen, food & nutrition en life sciences & medische technologie in het gebied Zuidoost-Nederland.
Actielijn 4.1: Het stimuleren van de samenwerking bij het aantrekken van (toekomstige) kennismigranten op het gebied van high tech systemen & materialen, food & nutrition en life sciences & medische technologie in het gebied Zuidoost-Nederland
Projecten zijn gericht op het door ondernemers werven van kennismigranten of toekomstige kennismigranten (daarmee wordt gedoeld op minimaal master en PhD studenten) die van essentieel belang zijn voor ondernemers en onderzoeksorganisaties op het gebied van high tech systemen & materialen, food & nutrition en life sciences & medische technologie in het gebied Zuidoost-Nederland.
Actielijn 4.2: Het ontwikkelen van internationaal aansprekende opleidingen door ondernemers en onderzoeksorganisaties op het gebied van high tech systemen & materialen, food & nutrition en life sciences & medische technologie in het gebied Zuidoost-Nederland
Projecten zijn gericht op het ontwikkelen van hoogwaardige (bedrijfs-)opleidingen op het gebied van high tech systemen & materialen, food & nutrition en life sciences & medische technologie in het gebied Zuidoost-Nederland die nauw zijn afgestemd op de vraag van een sector of een groep ondernemers. De opleiding is aanvullend aan het reguliere onderwijsaanbod en minimaal op master niveau.
Het stimuleren van de samenwerking bij het bevorderen van open innovatie en de ontwikkeling van toonaangevende campussen in het gebied Zuidoost-Nederland.
Actielijn 5.1: Het stimuleren van de samenwerking bij de toepassing van open innovatie door ondernemers en onderzoeksorganisaties op het gebied van high tech systemen & materialen, food & nutrition en life sciences & medische technologie in het gebied Zuidoost-Nederland
Projecten zijn gericht op kennisontwikkeling en structurele verspreiding van kennis over open innovatie naar het MKB. Er wordt alleen een bijdrage verleend voor opstartkosten.
Actielijn 5.2: Het stimuleren van de samenwerking bij de ontwikkeling van toonaangevende campussen in het gebied Zuidoost-Nederland op het gebied van high tech systemen & materialen, food & nutrition en life sciences & medische technologie in het gebied Zuidoost-Nederland.
Projecten zijn gericht op de ontwikkeling van bedrijventerreinen voor kennisintensieve ondernemers of onderzoeksorganisaties op het gebied van high tech systemen & materialen, food & nutrition of life sciences & medische technologie (‘campussen’) rondom reeds op het terrein gevestigde onderzoeksorganisaties of ondernemers met een omvangrijke eigen basisresearch (minstens 200 FTE’s). Projecten moeten leiden tot de vestiging van nieuwe ondernemers op het terrein of de uitbreiding van reeds op het terrein gevestigde ondernemers. Projecten gericht op betere samenwerking tussen op het terrein gevestigde ondernemers en onderzoeksorganisaties, niet zijnde R&D-projecten, passen ook in deze actielijn. Het stimuleren dat ondernemers faciliteiten en apparatuur voor elkaar toegankelijk maken is daarbij mogelijk.
Actielijn 5.3: Het stimuleren van de samenwerking bij de ontwikkeling van facility sharing op het gebied van high tech systemen & materialen, food & nutrition en life sciences & medische technologie in het gebied Zuidoost-Nederland.
Projecten zijn gericht op zeer hoogwaardige onderzoeks- of productiefaciliteiten.
Deze regeling wijzigt de Subsidieregeling pieken in de delta 2007 (hierna: PID) en de Subsidieregeling pieken in de delta 2007 gebiedsgerichte programma’s (hierna: de PIDGP). Met deze regeling beoogt de Minister van Economische Zaken (hierna: de Minister) de PID-regelingen op enkele punten aan te scherpen. Aanleiding van deze aanscherping is de in 2007 opgedane ervaringen met de bestaande regelgeving. Tevens strekt deze regeling ertoe om voor het jaar 2008 twee tenderperiodes en de bijbehorende subsidieplafonds vast te stellen.
2. Wijzigingen ten opzichte van 2007
Deze regeling perkt de groep mogelijke aanvragers in. In artikel 2, negende lid, PID zijn de ontwikkelingsmaatschappijen waarin EZ deelneemt als aandeelhouder en Syntens uitgesloten als aanvrager. Hiermee wordt voorkomen dat deze organisaties op grond van de PID-regelingen middelen ontvangen voor activiteiten die tot hun reguliere taak behoren. Voor uitvoering van deze reguliere taken ontvangen zij immers langs andere weg al middelen van de Minister. Ook wordt hiermee bereikt dat de verstrekte middelen vooral aan ondernemers en met ondernemers samenwerkende onderzoeksorganisaties toekomen.
Begrenzing gecombineerde projecten
Op grond van de regeling is het mogelijk subsidie te ontvangen voor een gebiedsgericht project dat zowel activiteiten gericht op innovatie als andere activiteiten bevat. In artikel 2, elfde lid, onderdeel a, PID is bepaald dat in dat geval subsidie voor deze activiteiten zal worden verstrekt op basis van de bepalingen, betrekking hebbend op een gebiedsgericht innovatie project onderscheidenlijk een gebiedsgericht project, niet zijnde een gebiedsgericht innovatieproject.
Dergelijke ‘gecombineerde’ projecten vergen een zeer complexe staatssteuntoets. Vooral waar het kleinste deel van een dergelijke combinatie minder dan 25% van de subsidiabele kosten betreft, staat de inspanning voor de toets niet in verhouding tot de meerwaarde van dat kleinste deel aan het project. Bovendien lijkt het in een dergelijk geval meer voor de hand te liggen het kleinste deel als afzonderlijk project uit te voeren. Ten slotte is het voorgekomen dat een project kunstmatig tot een combinatieproject werd uitgebreid om de in veel gebieden gebruikelijke minimale ondergrens voor subsidiabele kosten te passeren. Gelet het bovenstaande is in artikel 2, elfde lid, onderdeel b, PID bepaald dat geen subsidie verstrekt wordt voor zover de subsidiabele kosten van de activiteiten van het gebiedsgericht innovatie project of de activiteiten van het gebiedsgericht project, niet zijnde een gebiedsgericht innovatieproject minder dan 25% van de subsidiabele kosten van het gebiedsgericht project bedragen.
In artikel 2, tiende lid, PID is geregeld dat geen subsidie wordt verstrekt indien de eigen bijdrage van de aanvrager minder dan 15% van de subsidiabele kosten bedraagt. De ervaring met projecten in 2006 en 2007 leert dat aanvragers een zodanig belang hebben bij een project dat een eigen bijdrage, in de vorm van een financiële bijdrage of in natura (bijvoorbeeld: inzet van eigen uren, of inzet van opbrengsten van het project ter dekking van de kosten) verwacht mag worden. Hiermee komt tot uitdrukking dat de aanvrager zich committeert aan uitvoering van het project. De minimale eigen bijdrage is vastgesteld op 15%.
Het voorschotregime is vereenvoudigd door onderscheid aan te brengen tussen gebiedsgerichte innovatieprojecten en gebiedsgerichte projecten, niet zijnde gebiedsgerichte innovatieprojecten. Indien het een gebiedsgericht innovatieproject betreft zijn de regels van artikel 14 PID van toepassing en als het gaat om een gebiedsgericht project, niet zijnde een gebiedsgericht innovatieproject gelden de regels van artikel 15 PID. Welk artikel van toepassing is op gecombineerde projecten wordt bepaald door de vraag of de activiteiten gericht op innovatie of de andere activiteiten meer of minder dan 50% van de subsidiabele kosten van het gebiedsgericht project bedragen. Bovendien is door een kleine wijziging in het voorschotformulier het voorschotregime nadrukkelijker gekoppeld aan de voortgangsrapportages. Door een beknopte voortgangsrapportage te vragen bij het aanvragen van een voorschot bereidt de aanvrager al bouwstenen voor de uitgebreidere voortgangsrapportage voor, en is de kans verkleind dat de Minister bij de uitgebreide voortgangsrapportage voor verrassingen wordt gesteld.
Het aanvraagformulier is in beperkte zin aangepast. In het formulier zijn onder meer vragen opgenomen waardoor het niet noodzakelijk zal zijn de aanvrager na indiening van de aanvraag om verduidelijking op aantal punten te verzoeken. Per saldo bespaart de aanvrager hiermee tijd.
Kostengrondslag Noord-Nederland
Omdat in Noord-Nederland ook EFRO-middelen kunnen worden ingezet als cofinanciering, was het voor de aanvrager al mogelijk gemaakt te kiezen uit drie mogelijke grondslagen voor berekening van de subsidiabele kosten (‘kostengrondslag’). Voor één van deze grondslagen, loonkosten met opslag, is de formulering identiek gemaakt aan de relevante bepaling in de EFRO-regeling. Dit vergemakkelijkt voor de aanvrager het opstellen van de begroting voor een project waarvoor publieke cofinanciering uit EFRO wordt voorzien.
De regeling wordt namens de Minister van Economische Zaken (grotendeels) uitgevoerd door SenterNovem, agentschap voor duurzaamheid en innovatie. Daar zijn ook de benodigde formulieren voor het aanvragen van subsidie verkrijgbaar.
Deze regeling leidt toch tot een kleine daling van de administratieve lasten. Dit is het gevolg van een naar verwachting gelijkblijvend aantal aanvragen (ca. 120) bij een iets hoger budget (ca. € 49,7 miljoen). De verwachting dat het aantal aanvragen in 2008 gelijk zal blijven is gestoeld op de ervaring in 2007, toen de toename van aanvragen bij extra budget beperkter was dan voorzien. Daarnaast leidt een verder verbeterd aanvraagformulier tot een kleine tijdsbesparing. De overige wijzigingen hebben een te verwaarlozen effect op de administratieve lasten. De administratieve lasten van de regeling bedragen in 2008 naar verwachting 2,23% (tegen 2,33% in 2007).
Het Adviescollege toetsing administratieve lasten heeft na toetsing van de ontwerpregeling besloten geen advies uit te brengen
Met het nieuwe rangschikkingscriterium in onderdeel a wordt tot uitdrukking gebracht dat niet zozeer de bijdrage aan diverse kennisgebieden van belang is voor economische structuurversterking, maar de samenwerking tussen ondernemers, of tussen een ondernemer en een onderzoeksorganisatie, uit verschillende kennisgebieden.
Het rangschikkingscriterium in onderdeel b is meer toegesneden op de eigen bijdrage van ondernemers aan het project. Die eigen bijdrage kan zowel financieel zijn als in natura (bijvoorbeeld inzet uren).
Het rangschikkingscriterium in onderdeel d is erop gericht projecten die een blijvende bijdrage leveren aan de economische structuurversterking, en projecten die meer gericht zijn op een eenmalige impuls minder hoog te rangschikken.
Het rangschikkingscriterium in onderdeel e is toegevoegd om extra gewicht te geven aan de eigen bijdrage van ondernemers aan het project. Uit de hoogte van de eigen bijdrage van ondernemers blijkt ook het commitment van ondernemers aan het project en het belang dat voor hen met het project gemoeid is. De eigen bijdrage kan zowel financieel zijn als in natura (bijvoorbeeld inzet uren).
Het rangschikkingscriterium in onderdeel c is toegevoegd om extra gewicht te geven aan de eigen bijdrage van ondernemers aan het project. Uit de hoogte van de eigen bijdrage van ondernemers blijkt ook het commitment van ondernemers aan het project en het belang dat voor hen met het project gemoeid is. De eigen bijdrage kan zowel financieel zijn als in natura (bijvoorbeeld inzet uren).
De regeling heeft eerbiedigende werking, hetgeen betekent dat reeds ingediende aanvragen nog conform het oude recht worden afgedaan. Hierop zijn in het tweede en derde lid twee uitzonderingen geformuleerd. Allereerst zullen de wijzigingen in het voorschotregime en het voorschotformulier van toepassing zijn op de aanvragen ingediend in het kader van de tender in 2007. Daarnaast zullen aanvragen om subsidie voor een gebiedsgericht project dat past in één van de actielijnen van het gebiedsgericht programma van het gebied Noord-Nederland tot 1 juli 2008 conform het oude recht worden afgedaan. Na de start van het programma voor Noord-Nederland in december 2007 zijn aanvragen in voorbereiding genomen die door de wijzigingen in deze regeling gedeeltelijk buiten de boot dreigen te vallen. Met het oog op de rechtszekerheid is voor Noord-Nederland gekozen voor een langere overgangstermijn.
De Minister van Economische Zaken,
M.J.A. van der Hoeven
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2008-88-p11-SC85635.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.