Wijziging Regeling tarieven Plantenziektenkundige Dienst en de keuringsdiensten

Regeling van de Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit van 22 april 2008 nr. TRCJZ/2008/1077, houdende wijziging van de Regeling tarieven Plantenziektenkundige Dienst en de keuringsdiensten

De Minister Van Landbouw, Natuur En Voedselkwaliteit,

Gelet op artikel 13, quinquies, van richtlijn nr. 2002/89 van de Raad van de Europese Unie van 28 november 2002 (PbEG L 355) tot wijziging van richtlijn 2000/29/EG betreffende de beschermende maatregelen tegen het binnenbrengen en de verspreiding in de Gemeenschap van voor planten en voor plantaardige producten schadelijke organismen en artikel 6a van de Plantenziektenwet (Stb. 1951, 96);

Besluit:

Artikel I

De Regeling tarieven Plantenziektenkundige Dienst en de keuringsdiensten1 wordt als volgt gewijzigd:

A

Artikel 2 wordt als volgt gewijzigd:

1. In onderdeel a wordt ‘€ 45,29’ vervangen door: € 46,38, en wordt ‘€ 1,75’ vervangen door: € 1,79.

2. In onderdeel b wordt ‘€ 67,58’ vervangen door: € 69,20.

3. In onderdeel b wordt in onderdeel 1° ‘€ 481,50’ vervangen door: € 493,06.

4. In onderdeel b wordt in onderdeel 2° ‘€ 481,50’ vervangen door: € 493,06, en wordt ‘€ 2,68’ vervangen door: € 2,74.

B

Artikel 3 wordt als volgt gewijzigd:

1. In onderdeel a wordt ‘€ 147,29’ vervangen door: € 150,82.

2. In onderdeel b wordt ‘€ 538,13’ vervangen door: € 551,05.

C

In artikel 4 wordt ‘€ 102,02’ vervangen door: € 144,70.

D

In artikel 5 wordt ‘€ 3,03’ vervangen door: € 4,80.

E

In artikel 6 wordt ‘€ 91,22’ vervangen door: € 144,55, en wordt ‘€ 80,58’ vervangen door: € 127,69.

F

Artikel 7 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste lid wordt ‘€ 538,94’ vervangen door: € 854,01.

2. In het tweede lid wordt ‘ € 323,35’ vervangen door: € 512,40.

3. In het derde lid wordt ‘€ 109,28’ vervangen door: € 155,00.

4. In het vierde lid wordt ‘€ 453,65’ vervangen door: € 776,80.

5. In het vijfde lid wordt ‘€ 40,67’ vervangen door: € 64,45.

6. In het zesde lid wordt ‘€ 40,67’ vervangen door: € 64,45, en wordt ‘€ 20,34’ vervangen door: € 32,23.

G

Artikel 9 wordt als volgt gewijzigd:

1. In onderdeel a wordt ‘€ 46,85’ vervangen door: € 45,45.

2. In onderdeel b wordt ‘€ 70,27’ vervangen door: € 68,17.

3. In onderdeel c wordt ‘€ 93,70’ vervangen door: € 90,90.

4. Onder vervanging van de punt aan het slot van onderdeel d door een puntkomma, wordt een onderdeel toegevoegd, luidende:

e. een tarief voor de controle van de aangifte in CLIENT Import en vervoersdocumenten bij een verlegde inspectie van € 5,68 per importzending.

H

In artikel 10 wordt als volgt gewijzigd:

1. Het tweede lid wordt vernummerd tot derde lid.

2. Er wordt een lid ingevoegd, luidende:

2. Voor een inspectieaanvraag met betrekking tot een partij die deel uitmaakte van een reeds gekeurde zending, wordt de aanvrager het tarief bedoeld in artikel 9 in rekening gebracht.

I

Artikel 11 wordt als volgt gewijzigd:

1. Het tweede lid wordt vernummerd tot derde lid.

2. Er wordt een lid ingevoegd, luidende:

2. Voor een inspectieaanvraag met betrekking tot een partij die deel uitmaakte van een reeds gekeurde zending, wordt de aanvrager het tarief bedoeld in artikel 9 in rekening gebracht.

J

Artikel 12 wordt als volgt gewijzigd:

1. Het tweede lid wordt vernummerd tot derde lid.

2. Er wordt een lid ingevoegd, luidende:

2. Voor een inspectieaanvraag met betrekking tot een partij die deel uitmaakte van een reeds gekeurde zending, wordt de aanvrager het tarief bedoeld in artikel 9 in rekening gebracht.

K

Artikel 13 wordt als volgt gewijzigd:

1. Het tweede lid wordt vernummerd tot derde lid.

2. Er wordt een lid ingevoegd, luidende:

2. Voor een inspectieaanvraag met betrekking tot een partij die deel uitmaakte van een reeds gekeurde zending, wordt de aanvrager het tarief bedoeld in artikel 9 in rekening gebracht.

L

In artikel 16 wordt ‘€ 132,05’ vervangen door: € 130,65.

M

In artikel 17 wordt ‘€ 144,80’ vervangen door: € 42,60, vermeerderd met het tarief bedoeld in artikel 4.

N

In artikel 18, eerste lid, wordt ‘€ 6,55’ vervangen door: € 5,65.

O

Artikel 20 wordt als volgt gewijzigd:

1. Voor de tekst wordt de aanduiding ‘1.’ geplaatst.

2. In onderdeel a wordt ‘€ 48,00’ vervangen door: € 49,50, en wordt ‘€ 1,30’ vervangen door: € 1,34.

3. In onderdeel b wordt ‘€ 72,00’ vervangen door: ‘€ 74,25’, en wordt ‘€ 1,95’’ vervangen door: € 2,01.

4. In onderdeel c wordt ‘€ 96,00’ vervangen door: ‘€ 99,00’, en wordt ‘€ 2,60’ vervangen door: € 2,68.

5. Onder vervanging van de punt aan het slot van onderdeel c door een puntkomma, wordt een onderdeel toegevoegd, luidende:

d. indien een exportcertificaat is aangevraagd via CLIENT Export, een bedrag van € 4,00 voor de afgifte van het certificaat.

6. Er wordt een lid toegevoegd, luidende:

2. Voor de vergoeding van kosten voor het verrichten van overige fytosanitaire werkzaamheden anders dan die bedoeld in dit hoofdstuk, gelden de tarieven bedoeld in het eerste lid.

P

Artikel 23 wordt als volgt gewijzigd:

1. In onderdeel a wordt ‘€ 58,00’ vervangen door: € 59,50.

2. In onderdeel b wordt ‘€ 87,00’ vervangen door: € 89,25.

3. In onderdeel c wordt ‘€ 116,00’ vervangen door: € 119,00.

Q

In artikel 24 wordt ‘€ 8,45’ vervangen door: € 8,70.

R

Artikel 25 wordt als volgt gewijzigd:

1. In onderdeel a wordt ‘€ 130,00’ vervangen door: € 133,90.

2. In onderdeel b wordt ‘€ 260,00’ vervangen door: € 267,80.

S

In artikel 26 wordt ‘€ 102,02’ vervangen door: € 105,60.

T

Artikel 27 komt te luiden:

Artikel 27

Als vergoeding voor het ten kantore waarmerken van certificaten ten behoeve van inspectieplichtige of niet-inspectieplichtige zendingen wordt de aanvrager een tarief van € 1,34 per minuut, met een minimum van € 6,80 per opdracht in rekening gebracht.

U

Artikel 29 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste lid, onderdeel a, wordt ‘€ 48,00’ vervangen door: € 49,45 en wordt ‘€ 1,30’ vervangen door: € 1,34.

2. In het eerste lid, onderdeel b, wordt ‘€ 72,00’ vervangen door: € 74,20 en wordt ‘€ 1,95’ vervangen door: € 2,01.

3. In het eerste lid, onderdeel c, wordt ‘€ 96,00’ vervangen door: € 99,00 en wordt ‘€ 2,60’ vervangen door: € 2,70.

4. Onder vervanging van de punt aan het slot van onderdeel d door een puntkomma, wordt in het eerste lid een onderdeel toegevoegd, luidende:

e. indien een exportcertificaat is aangevraagd via CLIENT Export, een bedrag van € 4,00 voor de afgifte van het certificaat.

V

Artikel 32 wordt als volgt gewijzigd:

1. In onderdeel a wordt ‘€ 58,00’ vervangen door: € 59,75.

2. In onderdeel b wordt ‘€ 87,00’ vervangen door: € 89,60.

3. In onderdeel c wordt ‘€ 116,00’ vervangen door: € 119,50.

W

In artikel 33 wordt ‘€ 8,45’ vervangen door: € 8,70.

X

Artikel 34 wordt als volgt gewijzigd:

1. In onderdeel a wordt ‘€ 130,00’ vervangen door: € 133,90.

2. In onderdeel b wordt ‘€ 195,00’ vervangen door: € 200,85.

3. In onderdeel c wordt ‘€ 260,00’’ vervangen door: € 267,80.

Y

Artikel 35 wordt als volgt gewijzigd:

1. In onderdeel a wordt ‘€ 189,00’ vervangen door: € 194,65.

2. In onderdeel b wordt ‘€ 138,00’ vervangen door: € 142,15.

3. In onderdeel c wordt ‘€ 104,00’ vervangen door: € 107,15.

4. In onderdeel d wordt ‘€ 110,00 per uur’ vervangen door: het tarief bedoeld in artikel 4.

Z

In artikel 36 wordt ‘€ 6,60’ vervangen door: € 6,80.

AA

Artikel 38, eerste lid, wordt als volgt gewijzigd:

1. In onderdeel a, 1°, wordt ‘€ 30,00’ vervangen door: € 30,75, en wordt ‘€ 70,00’ vervangen door: € 71,75.

2. In onderdeel a, 2°, wordt ‘€ 40,00’ vervangen door: € 41,00, en wordt ‘€ 1,00’ vervangen door: € 1,05.

3. In onderdeel b, 1°, wordt ‘€ 45,00’ vervangen door: € 46,15, en wordt ‘€ 105,00’ vervangen door: € 106,90.

4. In onderdeel b, 2°, wordt ‘ € 60,00’’ vervangen door: € 61,50, en wordt ‘€ 1,50’ vervangen door: € 1,55.

5. In onderdeel c, 1°, wordt ‘€ 60,00’ vervangen door: € 61,50, en wordt ‘€ 140,00’ vervangen door: € 143,50.

6. In onderdeel c, 2°, wordt ‘€ 80,00’ vervangen door: € 82,00 en wordt ‘€ 2,00’ vervangen door: € 2,10.

AB

In artikel 41 wordt ‘€ 12,80’ vervangen door: € 13,10.

AC

Artikel 42 wordt als volgt gewijzigd:

1. In onderdeel a wordt ‘€ 82,00’ vervangen door: € 84,00.

2. In onderdeel b wordt ‘€ 123,00’ vervangen door: € 126,00.

3. In onderdeel c wordt ‘ € 164,00’ vervangen door: € 168,00.

AD

Artikel 43 wordt als volgt gewijzigd:

1. Het derde lid vervalt.

2. Het vierde lid wordt vernummerd tot derde lid.

AE

In artikel 44 wordt ‘€ 6,20’ vervangen door: € 6,35.

AF

Artikel 45 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste lid, onderdeel a, wordt ‘€ 74,00’ vervangen door: € 75,85.

2. In het eerste lid, onderdeel b, wordt ‘€ 69,00’’ vervangen door: € 70,75.

3. In het eerste lid, onderdeel c, wordt ‘€ 82,50’ vervangen door: € 84,55.

4. In het eerste lid, onderdeel d, wordt ‘€ 105,70’ vervangen door: € 108,35.

5. In het tweede lid wordt ‘€ 42,75’ vervangen door: € 43,80.

AG

Na artikel 45 wordt een artikel ingevoegd, luidende:

Artikel 45a

1. Als vergoeding voor de kosten van het onderzoek ten behoeve van het afgeven van een verklaring als bedoeld in artikel 5 van het Besluit bestrijding aardappelmoeheid, wordt de aanvrager het volgende tarief in rekening gebracht:

a. voor extensief onderzoek naar aardappelmoeheid:

1°. voor AMEX 200 cc 1/3 ha in het najaar € 45,15, in het voorjaar € 43,00 en bij een uitgesteld onderzoek € 41,10 per hectare;

2°. voor AMEX 600 cc 1 ha in het najaar € 38,65, in het voorjaar € 36,65 en bij een uitgesteld onderzoek € 34,75 per hectare;

3°. voor AMEX 600 cc 1/3 ha in het najaar € 50,35, in het voorjaar € 47,85 en bij een uitgesteld onderzoek € 45,30 per hectare.

b. voor intensief onderzoek naar aardappelmoeheid:

1°. voor AMI 100 cysten in het najaar € 105,70, in het voorjaar € 100,50 en bij een uitgesteld onderzoek € 95,20 per hectare;

2°. voor AMI 150 cysten in het najaar € 83,75, in het voorjaar € 79,50 en bij een uitgesteld onderzoek € 73,35 per hectare;

3°. voor AMI 225 cysten in het najaar € 78,80, in het voorjaar € 74,95 en bij een uitgesteld onderzoek € 71,00 per hectare.

c. voor een onderzoek op meer schadelijke nematoden in het najaar € 95,80, in het voorjaar € 91,05 en bij een uitgesteld onderzoek € 86,25 per monster.

2. Voor spoedbemonstering en spoedonderzoek, wordt een toeslag van € 25,00 per perceel in rekening gebracht.

3. Voor de administratieve afhandeling wordt het volgende tarief in rekening gebracht:

a. voor een onderzoek, bedoeld in het eerste lid, € 7,50 per perceel;

b. voor bemonstering van een besmet verklaarde perceel of een gedeelte daarvan, € 50,00 per perceel of perceelsgedeelte;

c. voor het herstellen van ten onrechte aangemelde besmetverklaringen € 50,00 per perceel of perceelsgedeelte.

4. Als vergoeding voor de kosten van het bepalen van de soort aardappelcysten wordt een tarief van € 45,00 per perceel in rekening gebracht.

5. Als vergoeding voor het afgeven of de verlenging van een onderzoeksverklaring wordt een tarief van € 23,50 per aanvraag in rekening gebracht.

6. Als vergoeding voor de kosten van het aanvullend sorteergrondonderzoek wordt een tarief van € 8,95 per aanvraag in rekening gebracht.

Artikel II

Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 mei 2008.

Deze regeling zal met toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

Den Haag, 22 april 2008.
De Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit, G. Verburg.

Toelichting

Algemeen

Deze regeling wijzigt de Regeling tarieven Plantenziektenkundige Dienst en de keuringsdiensten (hierna: de regeling). In deze regeling zijn de tarieven vastgelegd die door de Plantenziektenkundige Dienst (hierna: PD) en de keuringsdiensten, die belast zijn met het uitvoeren van fytosanitaire inspecties, in rekening worden gebracht voor fytosanitaire keuringen en andere werkzaamheden. Deze werkzaamheden betreffen bijvoorbeeld het uitvoeren van monsteranalyses en de behandeling van aanvragen met betrekking tot het verlenen van bepaalde vergunningen. Deze wijziging hangt onder meer samen met loon- en prijsontwikkelingen die van invloed zijn op de kosten die de PD en de keuringsdiensten maken bij het verrichten van de in deze regeling bedoelde werkzaamheden. De huidige tarievensystematiek is niet gewijzigd.

De tarieven van de PD

Met ingang van 1 september 2007 zijn in het kader van project Plantkeur een aantal fytosanitaire inspectietaken die voorheen door de PD werden uitgevoerd, overgedragen aan de vier keuringsdiensten KCB, BKD, Naktuinbouw en NAK. De overdracht van de taken heeft aanzienlijke gevolgen voor de tarieven van de PD omdat de verhouding tussen de kosten en de diensten die de PD blijft leveren, is gewijzigd. Als gevolg hiervan zijn de uurkosten van de PD, en daarmee de tarieven voor het uitvoeren van monsteranalyses en de behandeling van aanvragen met betrekking tot het verlenen van bepaalde vergunningen, aanmerkelijk gestegen.

Voor de exportinspecties voor de Russische Federatie geldt dat op het tarief voor deze inspecties een inflatiecorrectie van 2,40% is toegepast. De exportinspecties worden nog door de PD uitgevoerd. De verwachting is dat deze inspecties binnen afzienbare termijn zullen worden uitgevoerd door de keuringsdiensten. Omdat er sprake is van een tijdelijke situatie, is gekozen om alleen een inflatiecorrectie op de tarieven toe te passen. Vanaf het moment dat deze inspecties door de keuringsdiensten worden uitgevoerd, zijn de voor deze diensten geldende tarieven van toepassing.

De tarieven van de keuringsdiensten

De tarieven van BKD, Naktuinbouw en NAK zijn gestegen als gevolg van de jaarlijkse indexering en de toegenomen algemene kosten- en loonstijgingen. Bij de BKD en Naktuinbouw gaat het om een verhoging van 3% en bij de NAK om een verhoging van 2,5%.

Voor het KCB geldt dat het starttarief, het tarief voor het waarmerken van fytosanitaire certificaten en het tarief voor een vergeefse reis aangepast zijn. De tarieven zijn licht gedaald als gevolg van de bijgestelde begroting over 2008.

Verder worden tarieven vastgesteld voor de vergoeding van kosten van het elektronische vooraanmeldsysteem CLIENT Import en CLIENT Export. Met het bedrijfsleven is overeengekomen welke beheerskosten in de tarieven van de keuringsdiensten kunnen worden opgenomen.

Bij een verlegde inspectie, als bedoeld in artikel 12, vijfde lid, van de Regeling invoer, uitvoer en verkeer van planten, wordt voor de controle van de aangifte in CLIENT Import en vervoersdocumenten door KCB een tarief in rekening gebracht.

Wat de planten en plantaardig producten waarvoor de fytosanitaire en identiteitscontroles minder frequent kunnen worden uitgevoerd (de zogenaamde reduced checks) betreft, wordt voor een inspectieaanvraag met betrekking tot een partij die deel uitmaakte van een afgekeurde zending, de aanvrager door KCB het verrichtingentarief bedoeld in artikel 9 in rekening gebracht.

Tot slot worden nieuwe tarieven geïntroduceerd voor de vergoeding van kosten voor onderzoek naar aardappelmoeheid (AM), die de keuringsdienst NAK zal uitvoeren. Er zijn twee vormen van AM-onderzoek: een extensief en een intensief onderzoek. Bij een intensief AM-onderzoek (AMI) worden grotere grondmonsters genomen. Het gaat om gronden met een laag organische stofgehalte (bijvoorbeeld zand en klei). Aanvullend sorteergrondonderzoek betreft onderzoek op aardappelmoeheid in de sorteergrond, na de oogst in plaats van voorafgaand aan de teelt, naar aanleiding van derde landen eisen.

De tarieven van de PD en de keuringsdiensten worden niet aangemerkt als kosten die voortvloeien uit bij de wet of regelgeving ingevoerde informatieverplichtingen; met de onderhavige regeling worden derhalve geen administratieve lasten geïntroduceerd.

De Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit,

G. Verburg

  • 1

    Stcrt. 2007, 160; laatstelijk gewijzigd bij ministeriële regeling van 20 maart 2008 (Stcrt. 63).

Naar boven