Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum ondertekening |
---|---|---|---|---|
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid | Staatscourant 2008, 226 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum ondertekening |
---|---|---|---|---|
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid | Staatscourant 2008, 226 | beleidsregel |
In deze beleidsregel wordt onder arbocatalogus verstaan: schriftelijke afspraken tussen vertegenwoordigers van werkgevers en werknemers in een branche, bedrijfssector of op landelijk niveau, waaronder begrepen de overheid, waarin maatregelen of voorzieningen ter voorkoming of beperking van arbeidsrisico’s zijn vastgelegd betreffende de wijze waarop in die bedrijfssector of branche dan wel op landelijk niveau kan worden voldaan aan bij of krachtens de Arbeidsomstandighedenwet gestelde doelvoorschriften.
Arbocatalogi op branche, sectoraal of landelijk niveau kunnen door de Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid worden getoetst waarbij de volgende criteria worden gehanteerd:
a. Is beschreven voor welk werkgebied (branche/bedrijfssector/landelijk) de catalogus bedoeld is;
b. Vertegenwoordigen de opstellers de werkgevers en werknemers in die branche/bedrijfssector of op landelijk niveau;
c. Is de catalogus beschikbaar en kenbaar voor werkgevers en werknemers in die branche/bedrijfssector of op landelijk niveau;
d. Kan met behulp van een quick scan (is het begrijpelijk, logisch en niet in strijd met de Arbeidsomstandighedenwetgeving) in redelijkheid worden aangenomen dat met navolging van een arbocatalogus invulling wordt gegeven aan de desbetreffende (doel)voorschriften gesteld bij of krachtens de Arbeidsomstandighedenwet.
Aan de vermelde (doel-)voorschriften gesteld bij of krachtens de Arbeidsomstandighedenwet wordt voor de hierna genoemde branches, bedrijfssectoren of op landelijk niveau voldaan als voor de daarin vermelde risico’s op het gebied van de arbeidsomstandigheden gebruik wordt gemaakt van onderstaande arbocatalogi.
De beleidsregels uit de Beleidsregels Arbeidsomstandighedenwetgeving, die betrekking hebben op de vermelde risico’s op het gebied van de arbeidsomstandighedenzijn voor de genoemde branches, bedrijfssectoren of op landelijk niveau niet van toepassing.
Branche/Bedrijfssector | Voorschriften Arbowetgeving | Risico’s op gebied van arbeidsomstandigheden | Arbocatalogus Datum toetsbrief AI Einddatum catalogus | Buitentoepassingverklaarde Beleidsregels Arbeidsomstandighedenwetgeving |
---|---|---|---|---|
Metaalbewerking en Metalektro | Arbobesluit artikelen 4.1c, eerste lid, 4.3, eerste, derde en vierde lid, 4.4, 4.16, 4.17 en 4.18, hoofdstuk 8, afdeling 1 | Lasrook | Arbocatalogus onderdeel Lasrook 20 december 2007 31 maart 2010 | 4.1c-5 Doeltreffende maatregelen bij blootstelling aan rook als gevolg van lassen, gutsen, plasmasnijden en solderen van metaal |
Arbobesluit, artikelen 3.5d, 4.2, 4.3, 4.4, 4.6, eerste en tweede lid, en 4.7 | Oplosmiddelen | Verbetercheck oplosmiddelen 7 april 2008 | 4.6-3 eerste lid, onder a, 3° en tweede, derde en vierde lid Voorkomen van ongewilde gebeurtenissen bij werkzaamheden met gevaarlijke stoffen | |
Arbobesluit, artikelen 6.7, eerste lid, 6.8, derde, zevende en negende lid | Schadelijk geluid | Verbetercheck geluid 7 april 2008 | ||
Schoonmaak- en Glazenwassersbranche | Arbowet artikelen 1, 3, 8, eerste tot en met derde lid, 18 Arbobesluit artikelen 2.15, 3.5d, 3.16, 4.1c, 4.2, eerste tot en met vierde lid, 4.3 derde lid, 4.4, eerste tot en met vijfde lid, 4.6, eerste en tweede lid, 4.18, 4.85, 4.87b, 4.91 vijfde, zesde, achtste en negende lid, 4.91 eerste en tiende lid, 4.95, 4.97, 4.109, 5.2 tot en met 5.5, 6.7, 6.8, 7.2 tot en met 7.7, 7.9, 7.11a, 7.13 tot en met 7.15 | Fysieke belasting, biologische agentia, gevaarlijke stoffen, werken op hoogte, psychosociale belasting (ongewenst gedrag), hogedrukreiniging, valgevaar, lawaai | Arbocatalogus Schoonmaak- en Glazenwassersbranche 13 februari 2008 Aanvulling ongewenst gedrag: 14 mei 2008 | 3.16 Voorzieningen bij valgevaar 7.4-4 Deugdelijkheid ladders |
Nederlandse Orkesten | Arbowet artikelen 3 en 8 Arbobesluit artikelen 2.15, 6.7, 6.8, eerste, derde, zevende, negende en tiende lid, 6.10, 6.11 | Geluid | Arbocatalogus Nederlands Orkesten Alleen gedeelte ‘Geluid’ 15 februari 2008 31 december 2009 | 6.7 Beoordelen en zonodig meten van de lawaainiveaus 6.8 Voorkomen of beperken van de blootstelling aan schadelijk lawaai |
Openbare bibliotheken | Arbowet artikel 3 Arbobesluit artikelen 2.15, 5.2, 5.3, 5.4 en 5.5 | Fysieke belasting en psychosociale arbeidsbelasting | Arbocatalogus Openbare Bibliotheken 3 april 2008 | |
Welzijn en Maatschappelijke Dienstverlening | Arbowet artikelen 3, 13 en 14 Arbobesluit artikelen 2.15, 5.2, 5.3, 5.4, 5.5, 5.9, 5.10, 5.11 en 5.12 | Psychosociale belasting, fysieke belasting, verzuim (bijstand deskundige werknemers en maatwerkregeling) | Arbocatalogus Welzijn en Maatschappelijk Dienstverlening 16 mei 2008 16 mei 2011 | 5.1 Beeldschermarbeid; apparatuur en meubilair 5.2-2 Fysieke belasting in kinderdagverblijven 5.4-1a, derde lid Zittend werk |
Jeugdzorg | Arbowet artikelen 13 en 14 Arbobesluit artikelen 2.15, 5.2, 5.3, 5.4, 5.5, 5.9, 5.10, 5.11 en 5.12 | Psychosociale belasting, fysieke belasting, verzuim (bijstand deskundige werknemers en maatwerkregeling) | Arbocatalogus Jeugdzorg 16 mei 2008 16 mei 2011 | 5.1 Beeldschermarbeid; apparatuur en meubilair 5.2-2 Fysieke belasting in kinderdagverblijven 5.4-1a, derde lid Zittend werk |
Kinderopvang | Arbowet artikel 14 Arbobesluit artikelen 2.15, 5.2, 5.3, 5.4, 5.5, 5.9, 5.10, 5.11 en 5.12 | Fysieke belasting, psychosociale belasting, verzuim (maatwerkregeling) | Arbocatalogus Kinderopvang 6 juni 2008 6 juni 2011 | 5.1 Beeldschermarbeid; apparatuur en meubilair 5.2-2 Fysieke belasting in kinderdagverblijven 5.4-1a, derde lid Zittend werk |
Railinfra | Arbowet artikel 3, eerste lid, onder b en artikel 5 Arbobesluit artikelen 5.2, 5.3 5.5, 6.11a tot en met 6.11e | Fysieke belasting en trillingen | Arbocatalogus Arbo Spoor(t) 19 juni 2008 | 5.3-1 Tillen op bouwplaatsen |
Gemeenten | Arbowet artikel 3 Arbobesluit artikel 2.15 | Psychosociale belasting (agressie en geweld) | Arbocatalogus Agressie en geweld 8 juli 2008 | |
Groothandel in vis | Arbowet artikel 3 Arbobesluit artikelen 1.42, 1.38, 2.15, 2.43, 3.2, 3.17, 4.10a, 4.10b, 5.2, 5.3, 5.9, 5.10, 5.11, 5.12, 6.10, hoofdstuk 6, afdeling 3 en artikelen 7.2, 7.3, 7.4, 7.11a, 7.18, 8.1, 8.2 en 8.3 | Intern transport, fysieke belasting, werkdruk, en lawaai | Arbocatalogus Groothandel in vis, Productschap Vis 19 augustus 2008 | 5.1, eerste tot en met vierde lid Beeldschermarbeid; apparatuur en meubilair 5.11 Bescherming van ogen en gezichtsvermogen bij beeldschermwerk |
Visverwerking | Arbowet artikelen 3, 5, 8 en 18 Arbobesluit artikelen 1.42, 1.38, 2.15, 2.43, hoofdstuk 3, afdeling 1, artikelen 3.2, 3.11, 4.10a, 4.10b, 5.2, 5.3, 5.4, 5.11, 6.1, 6.2, 6.7, 6.10, hoofdstuk 6, afdeling 1 en 3, artikelen 7.2, 7.3, 7.4, 7.5, 7.6, 7.7, 7.9, 7.11a, 7.13, 7.14, 7.15, 8.1, 8.2 en 8.3 | Gladde vloeren, kort cyclisch werk en werkstress, machineveiligheid, persoonlijke beschermingsmiddelen, fysieke belasting, werken in koude omgevingen | Arbocatalogus Visverwerking, Productschap Vis 19 augustus 2008 | 7.3-2 Geschiktheid afkortzagen voor aluminium 7.3-4 Inventarisatie en evaluatie van gevaren van arbeidsmiddelen 8.2 Keuze van persoonlijke beschermingsmiddelen |
Bloemendetailhandel | Arbowet artikel 3 Arbobesluit artikelen 2.15, 5.2, 5.3, 5.4 en 5.5 | Psychosociale arbeidsbelasting, fysieke belasting | Arbocatalogus voor de gevestigde bloemendetailhandel 25 augustus 2008 25 augustus 2011 | |
Voortgezet onderwijs | Arbowet artikelen 3, 4, 5, 8, 9, 10, 11, 13, 14, 14a, 15, 15a, 18 en 19 Arbobesluit artikelen 3.5c, 3.5d, 3.5e, 3.16, 4.1c, 4.6, 4.7, 5.2, 5.3, 5.4, 6.1, 6.2, 6.7, 7.2, 7.3, 7.4, 7.16, 7.23, 8.1, 8.2, 8.3 Arboregeling artikel 8.10 | Inrichting arbeidsplaats, arbeidsmiddelen, fysieke belasting, algemene veiligheid, gevaarlijke stoffen, klimaat en geluid | Arbocatalogus-VO 28 augustus 2008 | 3.16 Voorzieningen bij valgevaar 7.4-4 Deugdelijkheid ladders 7.16 Noodstopvoorziening |
Gehandicaptenzorg | Arbowet artikelen 3, eerste lid onder c, 5, eerste lid, 8, 9, derde lid en 18 Arbobesluit artikelen 1.42, 2.15, 5.2 tot en met 5.5, 5.11, 5.12, 7.2 en 7.5 Arboregeling artikelen 5.1, 5.2 en 5.3 | Psychosociale arbeidsbelasting, fysieke belasting, arbeidsmiddelen | Profijt van Arbobeleid 18 september 2008 | 1.42, eerste lid onder e Organisatie van de arbeid van zwangere werknemers en werknemers tijdens de lactatie 5.4-1a Zittend werk 5.1 Beeldschermarbeid; apparatuur en meubilair |
Waterbouw | Arbowet artikelen 3, eerste lid onder b, 8, eerste tot en met vierde lid, 11, onder b en 44 Arbobesluit artikelen 3.10, 3.16, 4.20, vijfde lid, 4.48a, tweede lid onder a, 4.89, vierde tot en met zevende lid, hoofdstuk 6, afdeling 3, artikelen 7.4, 7.17d, 7.18b, 7.23, 7.23a, 7.23b, 7.23d, 8.1, 8.2 en 8.3 | Valgevaar, geluid (lawaai), voorlichting | Arbocatalogus Waterbouw 7 en 24 oktober 2008 | 3.16 Voorzieningen bij valgevaar 6.7 Beoordelen en zo nodig meten van de lawaainiveaus 6.8 Voorkomen of beperken van de blootstelling aan schadelijk lawaai 7.4-4 Deugdelijkheid ladders 7.4-5 De kwaliteit en de constructie van steigers 7.4-6 Deugdelijkheid werkbakken 7.23d Vervoer van personen in werkbakken |
Papier en karton | Arbobesluit artikelen 4.1c, eerste lid, onder a, b, c, e, f en h en hoofdstuk 6, afdeling 3 | Oplosmiddelen en geluid | Arbocatalogus PKGV-Industrie 8 oktober 2008 | 6.7 Beoordelen en zo nodig meten van de lawaainiveaus 6.8 Voorkomen of beperken van de blootstelling aan schadelijk lawaai |
Visdetailhandel | Arbowet artikelen 3, eerste lid, onder c, 8, eerste lid, 9 en 18 Arbobesluit artikelen 1.38, 3.2, 3.7, 5.2, 5.3, 5.4, 5.5, 7.2, 8.1 en 8.3 | Belastende werkhouding en werken in koude en/of tocht | Arbocatalogus voor de visdetailhandel 29 oktober 2008 | |
Ambulante handel | Arbowet artikelen 3, tweede lid en 8 Arbobesluit artikel 2.15, 5.2, 5.3, 5.4, 5.5 en 7.2 | Fysieke belasting (tillen & dragen, duwen & trekken) en psychosociale arbeidsbelasting (agressie en geweld) | Arbocatalogus voor de ambulante handel 29 oktober 2008 |
Dit besluit treedt in werking met ingang van de tweede dag na de dagtekening van de Staatscourant waarin het wordt geplaatst en werkt per arbocatalogus terug tot en met de in artikel 3 vermelde datum van de brief met de uitkomsten van de marginale toetsing van de Arbeidsinspectie van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.
Dit besluit zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.
Den Haag, 7 november 2008
De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,
namens deze:
de Directeur-Generaal Arbeidsomstandigheden en Sociale Verzekeringen,
J.A.M. Hilgersom.
Uitgangspunt van de Arbeidsomstandighedenwet en -regelgeving is dat de overheid zich in het publieke domein zoveel mogelijk beperkt tot het vaststellen van doelen. In het private domein zijn sociale partners verantwoordelijk voor de invulling van de doelvoorschriften, dus de manieren waarop de doelen gerealiseerd kunnen worden. Dit kan gebeuren op het niveau van de individuele onderneming of op branche, sectoraal of landelijk niveau. De manieren van werken kunnen worden vastgelegd in een arbocatalogus waarin door sociale partners erkende middelen zijn beschreven waaruit een keuze gemaakt kan worden om aan de doelvoorschriften te voldoen.
Bestaande middelvoorschriften uit de Arbeidsomstandighedenwet (Arbowet), het Arbeidsomstandighedenbesluit (Arbobesluit) en de Arbeidsomstandighedenregeling (Arboregeling) kunnen een rol spelen bij het samenstellen van een arbocatalogus, evenals de thans bestaande en af te schaffen Beleidsregels Arbeidsomstandighedenwetgeving (Arbobeleidsregels).
Sociale partners zijn verantwoordelijk voor het tot stand brengen van een arbocatalogus. De vormgeving, inhoud en kenbaarheid van de catalogi behoren eveneens tot de verantwoordelijkheid van sociale partners1.
Catalogi die voldoen aan de marginale toets worden vermeld in de onderhavige beleidsregel, dat geldt niet voor ondernemingscatalogi omdat deze geen algemene strekking hebben.
Door de vermelding van een arbocatalogus in deze beleidsregel wordt aangegeven dat er in beginsel van mag worden uitgegaan dat naleving van de door partijen in die arbocatalogus afgesproken middelvoorschriften zal leiden tot het voldoen aan de desbetreffende wettelijke verplichtingen. Hiermee wordt de verantwoordelijkheid daarvoor niet bij de overheid gelegd maar bij partijen zelf gelaten.
In de arbocatalogi kunnen bijvoorbeeld normen worden opgenomen uit (wetenschappelijke) onderzoeken, leidraden, NEN-normen, brancherichtlijnen, convenanten, jurisprudentie, andere catalogi en de huidige Arbobeleidsregels. De Arbowet geeft aan dat werkgevers bij het beoordelen van de veiligheids- en gezondheidsrisico’s rekening moeten houden met de recente inzichten in de wetenschap over deze risico’s. De werkgever of zijn brancheorganisatie kan zich daarbij laten ondersteunen door interne of externe deskundigen.
Bij het treffen van maatregelen om de risico’s te ondervangen, wordt de werkgever geacht maatregelen te nemen die overeenkomen met de algemeen erkende stand van de wetenschap en met de stand van de betreffende techniek in de betrokken bedrijfstak.2
Aangezien partijen in staat worden geacht een professionele arbocatalogus op te stellen, vindt slechts een marginale toetsing plaats van een arbocatalogus op branche, sectoraal of landelijk niveau.
De Arbeidsinspectie handhaaft op basis van de in de Arbowetgeving gestelde (doel-)voorschriften en normen. De arbocatalogi vormen voor de Arbeidsinspectie het referentiekader hierbij.
Een catalogus heeft de status van een handreiking voor het naleven van de wettelijke doelvoorschriften en heeft hiermee een vergelijkbare werking als de Arbobeleidsregels.
Indien een individueel bedrijf afwijkt van een catalogus, dient het bedrijf aan te tonen dat aan de doelvoorschriften in voldoende mate wordt voldaan door een adequaat veiligheidsniveau te bieden. Hiervan kan sprake zijn als het bedrijf op een gelijkwaardige of betere wijze aan de wettelijke voorschriften kan voldoen. In dit geval is het de verantwoordelijkheid van de Arbeidsinspectie om vast te stellen of in een concrete arbeidssituatie is voldaan aan de doelvoorschriften in de Arbowet en -regelgeving.
Er wordt van uitgegaan dat werkgevers en werknemers zo snel mogelijk invulling geven aan hun verantwoordelijkheid om manieren en middelen vast te stellen waarop aan de publieke doelvoorschriften kan worden voldaan.
De bestaande Arbobeleidsregels zullen branche/sectorgewijs kunnen vervallen. Dit betekent dat zodra een arbocatalogus is getoetst en is opgenomen in de onderhavige beleidsregel, de desbetreffende Arbobeleidsregels niet meer van toepassing zijn voor de betreffende branche of sector. Dit is aangegeven is de laatste kolom van het schema in artikel 3.
Daarnaast geldt dat alle Arbobeleidsregels per 1 januari 2010 zullen worden ingetrokken.
In dit artikel wordt voor de toepassing van deze beleidsregel een omschrijving gegeven van wat met de term arbocatalogus wordt bedoeld. In een arbocatalogus worden de verschillende methoden en oplossingen (middelen) beschreven die vertegenwoordigers van werkgevers en werknemers in een branche, bedrijfssector of op landelijk niveau samen hebben afgesproken om te voldoen aan doelvoorschriften in de arbeidsomstandighedenwetgeving. Het is aan werkgevers en werknemers in branches, bedrijfssectoren of op landelijk niveau om het initiatief te nemen tot het opstellen, vaststellen en bekendmaken van een arbocatalogus. Een arbocatalogus is een richtinggevend, praktisch en toegankelijk hulpmiddel, dat voor de werkgevers in een branche, bedrijfssector of op landelijk niveau mogelijkheden aanreikt om aan doelvoorschriften van de Arbowetgeving te voldoen en dat de afspraken weergeeft, die werkgevers en werknemers hierover samen hebben gemaakt2.
Arbocatalogi op branche, sectoraal of landelijk niveau kunnen door de Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid worden getoetst. Deze toetsing heeft een marginaal karakter. Dit betekent dat beoordeeld wordt of het proces van totstandkoming goed is, gelet op de opstellers en de kenbaarheid. Daarnaast wordt door middel van een quick scan bekeken of met de arbocatalogus voldoende invulling wordt gegeven aan de doelvoorschriften in de Arbowetgeving.
Arbocatalogi kunnen ter toetsing ingediend worden bij de Arbeidsinspectie:
Arbeidsinspectie
De algemeen directeur
Postbus 11563
2502 AN Den Haag
Voor de arbocatalogi die voldoen aan de marginale toets wordt – indien mogelijk (soms is bijvoorbeeld een wachtwoord vereist) – een link geplaatst worden op de webpagina: www.arboportaal.nl
De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,
namens deze:
de Directeur-Generaal Arbeidsomstandigheden en Sociale Verzekeringen,
J.A.M. Hilgersom.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2008-775.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.